quote:
Op zondag 4 juli 2021 09:56 schreef Elpis het volgende:Hier overheerste de liefde ook tussen het riet. En wie goed het aantal vleugel telt ziet dat hier een triootje gaande is.

Of een duo met toeschouwer. Kan ook
Het valt misschien niet helemaal meer onder macro en de focus was ook een drama dus mea culpa.
[
afbeelding ]
Volgens de zeurdefinitie zou alleen 1:1 en groter onder macro vallen. Ik hanteer een iets andere definitie, namelijk dat macro begint waar je op hele korte afstanden fotografeert. Als vuistregel hou ik zelf aan dat alles wat dichterbij je lens zit dan 10x je brandpuntsafstand een soort van bijzondere zorg behoeft voor scherpstelling en ook belichting.
Vroeger stelde een lens standaard scherp tot ongeveer tien keer zijn brandpuntsafstand, een 50mm ging daarmee tot een halve meter, een 200mm tot ongeveer twee meter en een 28mm tot 30cm. Om dichterbij te komen gebruikte je tussenringen en voorzetlenzen en merkte je de karakteristieke macro-issues zoals amper scherptediepte, lenzen die anders performen, lichtfverlies en dergelijke.Libellen vallen bij die benadering toch echt in het macrobereik.
Bij deze gewone oeverlibellen heb je dan nog het fenomeen dat ze graag op de grond gaan zitten wat voor je AF een complete kwelling is. Op die grond is het namelijk vergeven van de details waarop je kunt scherpstellen.
Ik zet de AF in die gevallen op Single (focus priority) en gebruik alleen het middelste AFpuntje.
Doe ik dat met de 150-600mm dan duw ik het scherptevlak meestal met de scherpstelring naar de oogjes van de libel.
en dan valt het achterlijf weer uit de scherpte
Orthetrum cancellatum by
Ouwesok, on Flickr