Bronquote:De tijd van Joris Driepinter - het personage dat ooit in reclames drie glazen melk per dag propageerde - ligt ver achter ons. Zuivelproducten als melk, karnemelk, vla en toetjes verkopen steeds minder goed.
Marktonderzoeker IRI zag in de Nederlandse supermarkten tussen 2016 en 2019 het aantal verkochte liters van deze producten inzakken met percentages van 6 tot liefst 25 procent.
Bas Roelofs, bij zuivelgigant FrieslandCampina verantwoordelijk voor Nederland, erkent dat zuivel in ons land niet bepaald aan de winnende hand is. Enkele oorzaken volgens hem: de enorme keuze die een consument anno 2020 heeft als het gaat om dranken. Van water en frisdrank tot de vele thee- en koffiesoorten.
Verder blijken consumenten steeds huiveriger om een toetje in huis te halen vanwege de vele toegevoegde suikers. "Wij zijn er druk mee bezig om die suikers te verminderen in onze producten", zegt Roelofs in het NOS Radio 1 Journaal.
Kleinere verpakkingen
Niet het hele zuivelschap is overigens kommer en kwel; producten als yoghurt, kwark en houdbare melk voor bijvoorbeeld in de cappuccino stegen wel in omzet.
En daar zet FrieslandCampina daarom ook vol op in, zegt Roelofs. "We gaan ook meer kleinere en hersluitbare verpakkingen en drinkflessen voor onderweg ontwikkelen, zodat we die kunnen verkopen in bijvoorbeeld pompshops en kiosken op het station."
Ook is het concern bezig met het ontwikkelen van 'nieuwe' melk, dat duurzamer is geproduceerd en het keurmerk PlanetProof draagt. De veehouder investeert voor dat keurmerk bijvoorbeeld in grotere stallen voor de koeien en in grasland met wilgen en kruiden.
Tim en Bart Kester zijn twee veehouders die bezig zijn met het ontwikkelen van die duurzame melk. Zij raken niet in paniek door de dalende zuivelmarkt. De Nederlandse zuivel staat hoog aangeschreven in de wereld. Dus het komt vast goed, verwachten ze.
Het Voedingscentrum ziet alleen wel een trend als het gaat om steeds minder dierlijk voedsel. "En dat zie je dus ook terug in de verkoop van zuivel", zegt woordvoerder Sietse Orie.
Tegelijk groet het aanbod van plantaardige eiwitdranken, zoals soja- en amandeldranken. Stacy Pyett, onderzoeker bij de Universiteit Wageningen, benadrukt dat plantaardige zuivel nog maar 1 tot 2 procent van de totale marktaandeel inneemt. "Maar het groeit in westerse landen wel heel snel", zegt ze.
Volgens Pyett is het voor de gezondheid niet schadelijk dat er minder zuivel wordt geconsumeerd; Nederlanders consumeren nog altijd ongeveer een derde aan eiwitten te veel per dag. Dat is voornamelijk schadelijk voor het milieu, zegt ze. "Dierlijke eiwitten hebben een grote CO2-voetafdruk", zegt Pyett. "We zouden 50 procent van onze eiwitinname uit dierlijke producten kunnen halen. Dat zit nu nog op 70 procent."
Een merk dat profiteert van de plantaardige trend is Alpro. Het van oorsprong Belgische bedrijf zag de omzet in Nederland de afgelopen jaren stijgen met tientallen miljoenen euro's met plantaardige variaties op bijvoorbeeld melk, koffiemelk, room en ijs. De producten gemaakt op basis van soja, noten en granen.
"Die consumptie neemt gestaag toe", zegt Jasmien de Gussem van Alpro. "Duurzaamheid en de eigen gezondheid zijn daar de belangrijkste redenen voor. Consumenten eten bewuster dan vroeger en hebben meer oog voor de impact die hun voeding heeft op milieu en gezondheid."
Traditionele eiwitbronnen als vlees, zuivel en vis worden volgens haar steeds meer gezien als een bedreiging voor het milieu.
De Gussem: "In de beginjaren van Alpro in de jaren 80 werden onze producten vooral gekocht door mensen met een lactose-intolerantie. Die tijd is allang voorbij." Volgens cijfers van het concern heeft inmiddels 33 procent van de Nederlandse huishoudens een plantaardig product in de koelkast staan.
Heb me altijd verbaasd over de eindeloze keuze aan toetjes, smaken etc. Dat mag wel wat minder allemaal.quote:Op woensdag 5 augustus 2020 08:40 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Vind dit persoonlijk ook ranzige zooi. Zeker vla en toetjes, van die mierzoete plastieken drek.
Dat zijn de klassieke zuivel producten en die zullen wel blijven lijkt mij!quote:
Sinds wanneer ga jij bepalen wat mensen mogen eten?quote:Op woensdag 5 augustus 2020 08:41 schreef Aanmodderfakker het volgende:
[..]
Heb me altijd verbaasd over de eindeloze keuze aan toetjes, smaken etc. Dat mag wel wat minder allemaal.
Ja want dat zeg ik ook.quote:Op woensdag 5 augustus 2020 08:46 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Sinds wanneer ga jij bepalen wat mensen mogen eten?
Zuivel is bedoeld voor jonge zoogdierenquote:Op woensdag 5 augustus 2020 08:48 schreef spierbal het volgende:
Ik had vroeger zo last van eczeem hè. Op een gegeven moment echt ten einde raad zafljes e.d. hielpen kreeg ik een nieuwe zalfje, ja de pil variant kon wel kanker veroorzaken.
Ik dacht de groeten. Totaal veganistisch gaan leven om te kijken of het minder werd en ja hoor. Stukje bij beetje weer meer naar binnen gaan werken en bij zuivel begon het weer.
Mijn conclusie, zuivel is zo heel gezond nog niet.
Beetje zinloze discussie natuurlijk, maar wat bedoel je hiermee?quote:
Dat het niet vanzelfsprekend is dat melk voor jou als volwassen zoogdier gezond is.quote:Op woensdag 5 augustus 2020 08:52 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Beetje zinloze discussie natuurlijk, maar wat bedoel je hiermee?
Bladeren zijn bedoeld voor fotosyntese.
Vlees is bedoeld om botten bij elkaar te houden.
Noten zijn bedoeld voor de voortplanting. Hehehe, viespeuk.
...
Dat kopt!quote:Op woensdag 5 augustus 2020 08:55 schreef LXIV het volgende:
Dat het niet vanzelfsprekend is dat melk voor jou als volwassen zoogdier gezond is.
Ik drink persoonlijk nog liever soda-melkquote:
quote:Op woensdag 5 augustus 2020 08:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat het niet vanzelfsprekend is dat melk voor jou als volwassen zoogdier gezond is.
De mens is een alleseter, gezond of niet!quote:Op woensdag 5 augustus 2020 08:55 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dat kopt!Dat geldt voor ... alles!
Jij komt op de FP, er is dus al iets mis met jouw smaak.quote:Op woensdag 5 augustus 2020 08:58 schreef Interpretatie het volgende:
[..]
Ik drink persoonlijk nog liever soda-melk.
Dat is ook wat mijn vrouw roeptquote:Op woensdag 5 augustus 2020 09:05 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
Soms wat volvette yoghurt en wat kaas daar houd het mee op.
Melk drinken is voor zuigelingen.
Die zijn al jaren het huis uit geen idee maar ik denk koffie of thee.quote:Op woensdag 5 augustus 2020 09:09 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Dat is ook wat mijn vrouw roept.
Thuis ben ik daardoor de enige die nog een glas melk drinkt bij het ontbijt. Want melk is voor babies. En dus hoeven onze kinderen geen melk bij het ontbijt.
Vraag is, wat drinken jullie kinderen bij het ontbijt?
ook geen cappuccino? Daarvoor hebben wij nog melk. En sporadisch een glas melk hier.quote:Op woensdag 5 augustus 2020 09:10 schreef capricia het volgende:
Melk mis ik niet.
Maar kaas...ik ben dol op kaas.
Oh dat was ik vergeten... kaas eet ik wel elke dag!quote:
Vers geperste sinaasappelsap, thee of diksap.quote:Op woensdag 5 augustus 2020 09:09 schreef bleiblei het volgende:
Gewoon cola. Of energy drank, maar alleen in het weekendquote:Op woensdag 5 augustus 2020 09:09 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Dat is ook wat mijn vrouw roept.
Thuis ben ik daardoor de enige die nog een glas melk drinkt bij het ontbijt. Want melk is voor babies. De stoffen in melk zijn dan ook volgens haar erop gericht om zo snel mogelijk te groeien. En dus hoeven onze kinderen geen melk bij het ontbijt.
Zinloze discussie? Volwassenen zitten om andere redenen dan melk aan borsten.quote:Op woensdag 5 augustus 2020 08:52 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Beetje zinloze discussie natuurlijk, maar wat bedoel je hiermee?
Bladeren zijn bedoeld voor fotosyntese.
Vlees is bedoeld om botten bij elkaar te houden.
Noten zijn bedoeld voor de voortplanting. Hehehe, viespeuk.
...
Hoi kun je daar wat meer over vertellen?quote:Op woensdag 5 augustus 2020 09:14 schreef thedeedster het volgende:
Volwassenen zitten om andere redenen dan melk aan borsten.
quote:Op woensdag 5 augustus 2020 09:17 schreef Aanmodderfakker het volgende:
[..]
Hoi kun je daar wat meer over vertellen?Ik vraag dit namens een vriend.
Die drink ik zwart.quote:Op woensdag 5 augustus 2020 09:11 schreef Aanmodderfakker het volgende:
[..]
ook geen cappuccino? Daarvoor hebben wij nog melk. En sporadisch een glas melk hier.
waarvoor is een broccoli bedoeld?quote:Op woensdag 5 augustus 2020 08:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Zuivel is bedoeld voor jonge zoogdieren
Dit. Zoveel verschillende soorten toetjes, maar uiteindelijk is het allemaal dezelfde zoete meukquote:Op woensdag 5 augustus 2020 09:09 schreef borisz het volgende:
De meeste vla uit een pak is ook niet te vreten.
Twee liter karnemelk en een halve liter kwark zuivel in de week hier qua zuivel.
Ik vind het fijn om de hartige smaak van het hoofdgerecht te neutraliseren met wat zuivelquote:Op woensdag 5 augustus 2020 09:15 schreef BasEnAad het volgende:
Ik eet eigenlijk al mijn hele leven nooit toetjes. Vind ik zo'n onzin, na het eten nog meer eten.
Ik heb wel bijna altijd karnemelk in huis, of kefir. Gewoon omdat ik het lekker vind.
Check je soyamelk; je klinkt wat verzuurd namelijk. Misschien is het over datum? Dacht eigenlijk dat soyamelk niet kon verzuren?quote:Op woensdag 5 augustus 2020 09:05 schreef ikbennieuwopfok het volgende:
[..]
Jij komt op de FP, er is dus al iets mis met jouw smaak.
Je haalt zoogdieren door elkaar... Hoop ik!quote:Op woensdag 5 augustus 2020 09:14 schreef thedeedster het volgende:
Zinloze discussie? Volwassenen zitten om andere redenen dan melk aan borsten.
Precies. En ik krijg altijd uitslag van mensen die roepen dat 'dit of dat niet natuurlijk' is.quote:Op woensdag 5 augustus 2020 08:59 schreef Bocaj het volgende:
De mens is een alleseter, gezond of niet!
Niks mis met lactose intolerant zijn, lekker knallen de hele avond.quote:Op woensdag 5 augustus 2020 09:39 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Precies. En ik krijg altijd uitslag van mensen die roepen dat 'dit of dat niet natuurlijk' is.
Verklaar je nader. Wat is wel/ niet natuurlijk? Natuurlijk zijn er mensen lactose intolerant. Net als gluten allergie. Of weet ik wat. Dat bestaat. Helemaal mee eens.
Of je accepteert dat de mens en alles wat zij doet 'natuurlijk' is, óf je accepteert dat de mens bovennatuurlijk is en niets van wat zij doet natuurlijk is.Period.
quote:Op woensdag 5 augustus 2020 10:25 schreef quirina het volgende:
Wij drinken hier al jaren geen melk meer.
Alleen maar amandel of havermelk. Melk is heel ongezond en maakt je juist ziek.
https://missnatural.nl/vijf-redenen-waarom-melk-ongezond-is/
Harde feiten door een arts.
Lach maar totdat je ziek gaat worden door de melk.quote:Op woensdag 5 augustus 2020 10:27 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Heeft deze arts ook een mening over vaccineren? Toevallig?
Hoezo specifiek melk? Kaas kan wel?quote:Op woensdag 5 augustus 2020 10:29 schreef quirina het volgende:
[..]
Lach maar totdat je ziek gaat worden door de melk.
Ik drink al mijn hele leven melk en ben er nog geen minuut ziek van geweest.quote:Op woensdag 5 augustus 2020 10:29 schreef quirina het volgende:
[..]
Lach maar totdat je ziek gaat worden door de melk.
quote:Op woensdag 5 augustus 2020 10:27 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Kom ... het is een arts hè ... Geen wetenschapper of journalist ofzo.quote:Op woensdag 5 augustus 2020 10:32 schreef Chia het volgende:
Wel een matig stuk voor een arts zeg.Bronvermelding? Tisda.
Ik had een tijdje last van amandelsteentjes. Sinds ik volledig plantaardig eet heb ik er nooit meer 1 gehad.quote:Op woensdag 5 augustus 2020 08:48 schreef spierbal het volgende:
Ik had vroeger zo last van eczeem hè. Op een gegeven moment echt ten einde raad zafljes e.d. hielpen kreeg ik een nieuwe zalfje, ja de pil variant kon wel kanker veroorzaken.
Ik dacht de groeten. Totaal veganistisch gaan leven om te kijken of het minder werd en ja hoor. Stukje bij beetje weer meer naar binnen gaan werken en bij zuivel begon het weer.
Mijn conclusie, zuivel is zo heel gezond nog niet.
Ja https://missnatural.nl/ne(...)-2020-in-hoevelaken/quote:Op woensdag 5 augustus 2020 10:27 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Deze is ook mooiquote:Op woensdag 5 augustus 2020 10:36 schreef Chia het volgende:
Ja https://missnatural.nl/ne(...)-2020-in-hoevelaken/
En over 'de waarheid'
https://missnatural.nl/5-(...)id-niet-kunnen-zien/
Lol
quote:Wanneer je ze verteld dat onze minister slechts een marionet is voor een machtscultus die eigenlijk bezit heeft van al onze regeringen wereldwijd, Maar vanwege ernstige conditionering, zullen deze mensen vechten tot het einde, vechten voor hun regering, zelfs als dat betekent dat alle mensenrechten geschonden worden.
Moedermelk is voor zoogdieren om heel snel een kleine baby/kalf te laten groeien.quote:Op woensdag 5 augustus 2020 10:35 schreef SicSicSics het volgende:
Die eerste reden ook ...
Melk is ongezond, want een mens is geen koe....
Dat zei mijn opa ook altijd; ik eet geen mais, da's kippenvoer!
of de welkbekende variant;
Ik hoef geen wortels, ik ben geen konijn!
Mijn opa was overigens groenteboer, geen arts. Dus ik denk dat hij er wel verstand van had.
Deze site vinkt echt alles aan.quote:Op woensdag 5 augustus 2020 10:36 schreef Chia het volgende:
[..]
Ja https://missnatural.nl/ne(...)-2020-in-hoevelaken/
En over 'de waarheid'
https://missnatural.nl/5-(...)id-niet-kunnen-zien/
Lol
Er zit geen zoekfunctie bij, die twee dingen vond ik toevallig op de voorpagina.quote:Op woensdag 5 augustus 2020 10:43 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Deze site vinkt echt alles aan.
Het zal toch niet ook.....flat earth??
Ik zeg ook niet dat slagroom noodzakelijk is.quote:Op woensdag 5 augustus 2020 10:40 schreef soeverein het volgende:
Moedermelk is voor zoogdieren om heel snel een kleine baby/kalf te laten groeien.
Mensen stoppen met borstmelk drinken na een tijdje. Kalfjes stoppen met melk drinken. Moeder melk heeft een hele specifieke functie. Er is geen enkele noodzaak om na de eerste paar maanden moedermelk te drinken laat staan moedermelk van een andere soort.
En dat is een prima argument, meer heb je wat mij betreft niet nodig. Al die onzin eromheen leid alleen maar af van deze boodschap en deze boodschap is op zichzelf meer dan sterk genoeg.quote:Daarnaast, niet jouw moeder > niet jouw melk. Omdat jij melk drinkt moeten kalfjes, die binnen 24 uur na de geboorte worden weggehaald bij de moeder, subsituten drinken.
Lekker bezig; nu heb ik een beeld voor ogen van mannen aan een koeienuier.quote:Op woensdag 5 augustus 2020 09:35 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Je haalt zoogdieren door elkaar... Hoop ik!
No Country for Old Menquote:Op woensdag 5 augustus 2020 10:56 schreef Jemoederniet het volgende:
Viel me ook al op dat tijdens de lunch op het werk, ik de enige was die nog een glas melk daarbij dronk.
De rest zit aan de vruchtensappen ('véél gezonder' ook al zitten die boordevol suiker).
Er schijnt een film te zijn met een psychopaat die erg veel van melk drinken houdt, dus ik werd steeds vreemder aangekeken.
De Europese bevolking heeft gewoon aanpassingen om na deze leeftijd melk te blijven drinken. Dus in zekere zinnelijk we met deze voedselbron meegeevolueerd. Veel Aziaten hebben het gen voor lactoseverwerking uitstaan nadat ze gespeend worden.quote:Op woensdag 5 augustus 2020 10:40 schreef soeverein het volgende:
[..]
Moedermelk is voor zoogdieren om heel snel een kleine baby/kalf te laten groeien.
Mensen stoppen met borstmelk drinken na een tijdje. Kalfjes stoppen met melk drinken. Moeder melk heeft een hele specifieke functie. Er is geen enkele noodzaak om na de eerste paar maanden moedermelk te drinken laat staan moedermelk van een andere soort.
Daarnaast, niet jouw moeder > niet jouw melk. Omdat jij melk drinkt moeten kalfjes, die binnen 24 uur na de geboorte worden weggehaald bij de moeder, subsituten drinken.
Wat een bullshit. Mensen zijn nu eenmaal niet autotroof. Wij eten andere planten en dieren om in leven te blijven en daar is ons lichaam prima op ingesteld.quote:Op woensdag 5 augustus 2020 10:44 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat slagroom noodzakelijk is.Ik zeg alleen dat het onzin is om te zeggen dat het 'niet natuurlijk' is of dat het 'niet voor mij' zou zijn.
Dat insinueert namelijk dat er iets op deze wereld bestaat wat speciaal voor mij gemaakt zou moeten zijn (om te eten) en dat ben ik nog nooit tegengekomen. Buiten het feit dat je daarmee jezelf (de mens) wel op een heel hoog voetstukje zet. Quatsch.
[..]
En dat is een prima argument, meer heb je wat mij betreft niet nodig. Al die onzin eromheen leid alleen maar af van deze boodschap en deze boodschap is op zichzelf meer dan sterk genoeg.
Dat was mjin punt toch?quote:
Wat is er onzin aan?quote:Op woensdag 5 augustus 2020 11:00 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
De Europese bevolking heeft gewoon aanpassingen om na deze leeftijd melk te blijven drinken. Dus in zekere zinnelijk we met deze voedselbron meegeevolueerd. Veel Aziaten hebben het gen voor lactoseverwerking uitstaan nadat ze gespeend worden.
Kortom; beetje onzin met een beetje waarheid.
Lekkere aannamesquote:Op woensdag 5 augustus 2020 11:03 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Wat een bullshit. Mensen zijn nu eenmaal niet autotroof. Wij eten andere planten en dieren om in leven te blijven en daar is ons lichaam prima op ingesteld.
Je kunt je afvragen wat de balans moet zijn. Maar dit soort oneliners is altijd klinkklare onzin, meestal van kwakzalvers afkomstig. Die ook denken kanker te kunnen genezen door alkalisch te eten enzo.
Melk, ik krijg het mijn strot niet af. Ik drink het totaal niet. En niet omdat ik het gezond of ongezond is. En dan te bedenken dat je in het verleden verplicht op de lagere school melk moest drinken. Dat was geen beste tijd. Iedere dag nablijven om kokhalzend die melk naar binnen te werken.quote:Op woensdag 5 augustus 2020 08:52 schreef Hathor het volgende:
Er gaat hier geen dag voorbij of ik drink wel een of twee glazen melk.
Suikerbommen dusquote:Op woensdag 5 augustus 2020 09:13 schreef Aanmodderfakker het volgende:
[..]
Vers geperste sinaasappelsap, thee of diksap.
als ze blijven zogen dan blijven ze melk producerenquote:Op woensdag 5 augustus 2020 11:10 schreef soeverein het volgende:
[..]
Wat is er onzin aan?
Vrouwen produceren geen melk als ze 2 kinderen hebben van bijvoorbeeld 8 en 10. Want die kinderen hebben namelijk ander soort voedsel nodig. Koeien maken ook alleen melk voor hun kalfjes en stoppen vanzelf met melk maken.
Nogmaals, hou op met dat soort onzin te verkondigen.quote:Op woensdag 5 augustus 2020 11:10 schreef soeverein het volgende:
Wat is er onzin aan?
Vrouwen produceren geen melk als ze 2 kinderen hebben van bijvoorbeeld 8 en 10. Want die kinderen hebben namelijk ander soort voedsel nodig. Koeien maken ook alleen melk voor hun kalfjes en stoppen vanzelf met melk maken.
Daarom moeten koeien 5 jaar achter elkaar kunstmatig geïnsemineerd worden om permanent melk te geven.
Verder zijn de eerste dieren ~ 15.000 jaar geleden gedomesticeerd. Dat was de wolf, pas ~8.000 jaar geleden werden melk gevende dieren (geiten eerst later koeien) gedomesticeerd.
De mens als moderne soort bestaat ~300.000 jaar. Los van dat wel/niet natuurlijk een slecht argument is. Melk drinken is niet natuurlijk.
Klinkt lekkerquote:Op woensdag 5 augustus 2020 10:43 schreef junkiesietze het volgende:
vla met een beetje yoghurt er doorheenen dan nog iets als hagelslag ofzo
dat ben ik eigenlijk steeds meer gaan kopen
Gezien het feit dat bij mensen in Europa en West-Afrika een genetische mutatie is ontstaan waardoor zij als volwassenen wél lactose kunnen verteren, is het drinken van melk wel degelijk natuurlijk.quote:Op woensdag 5 augustus 2020 11:10 schreef soeverein het volgende:
[..]
Wat is er onzin aan?
Daarom moeten koeien 5 jaar achter elkaar kunstmatig geïnsemineerd worden om permanent melk te geven.
Verder zijn de eerste dieren ~ 15.000 jaar geleden gedomesticeerd. Dat was de wolf, pas ~8.000 jaar geleden werden melk gevende dieren (geiten eerst later koeien) gedomesticeerd.
De mens als moderne soort bestaat ~300.000 jaar. Los van dat wel/niet natuurlijk een slecht argument is. Melk drinken is niet natuurlijk.
Is altijd al zo geweest. Sinaasappelsap staat bijvoorbeeld ook niet in de schijf van 5. Meer suiker dan colaquote:Op woensdag 5 augustus 2020 11:20 schreef Aanmodderfakker het volgende:
[..]
het is wat!
Dat krijg je nu bij alles te horen.
Ja prima we zitten hier niet op een voedingscentrum forum. Ik weet dat allemaal al en weet wat ik doe.quote:Op woensdag 5 augustus 2020 11:23 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Is altijd al zo geweest. Sinaasappelsap staat bijvoorbeeld ook niet in de schijf van 5. Meer suiker dan cola
ja daar ben ik helemaal mee eensquote:Op woensdag 5 augustus 2020 09:51 schreef Hathor het volgende:
vind die bakjes veel te klein trouwens
Kleintje Hertog!quote:Op woensdag 5 augustus 2020 11:30 schreef RAVW het volgende:
[..]
ja daar ben ik helemaal mee eens
net als met dat Hertog ijs aarbeien
heb je eindelijk een beetje de smaak te pakken , is die bak al weer leeg![]()
Oh je bent bewust bezig je kinderen dik te maken. Primaquote:Op woensdag 5 augustus 2020 11:28 schreef Aanmodderfakker het volgende:
[..]
Ja prima we zitten hier niet op een voedingscentrum forum. Ik weet dat allemaal al en weet wat ik doe.
zucht je hebt geen idee. Dus bemoei je er niet mee.quote:Op woensdag 5 augustus 2020 11:31 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Oh je bent bewust bezig je kinderen dik te maken. Prima
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |