abonnement bol.com Unibet Coolblue
  donderdag 30 juli 2020 @ 08:38:04 #1
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_194318741
Volgens mij is er nog geen draadje over de affaire met de Belastingdienst Toeslagen die ten onrechte ouders heeft weggezet als fraudeurs m.b.t. kinderopvangtoeslag. Ik hoop dat het politieke gevolgen gaat krijgen, want ik vind het ergerniswekkend en treurig dat echte fraudeurs vaak ongemoeid worden gelaten (zoals Polen met WW-uitkeringen) terwijl normale fatsoenlijke burgers in het ravijn worden geduwd. Stelletje mongolen bij de Belastingdienst

quote:
Emoties lopen hoog op bij debat toeslagen
Door PARLEMENTAIRE REDACTIE

DEN HAAG - Bij het debat over de onterecht stopgezette kinderopvangtoeslag zijn de emoties op de publieke tribune hoog opgelopen. Er werd geklapt, geschreeuwd en gehuild door ouders die door de Belastingdienst in financiële nachtmerrie werden gestort.
.
Als SP-Kamerlid Renske Leijten staatssecretaris Snel (Financiën) de vraag stelt of hij zich voor alle ellende die ouders is aangedaan politiek verantwoordelijk voelt, gebeurt er iets. Vanaf de publieke tribune zwelt applaus aan. Kamervoorzitter Khadija Arib grijpt in, zegt de emoties te begrijpen, maar roept de toeschouwers tot de orde: het uiten van afkeuring of instemming is immers verboden.

„Maar het gaat wel om ons”, buldert een man vanaf de tribune. „Mijn leven is naar de klote. Als ik niks mag zeggen, waarom ben ik hier dan?” De man krijgt het te kwaad, wrijft in z’n ogen en wordt de zaal uit geleid, schreeuwend: „Ik word gewoon afgevoerd hier!”

Alles komt weer boven, legt hij later uit als Kamerleden Michiel van Nispen (SP) en Pieter Omtzigt hem proberen te kalmeren. Het begon bij hem al in 2005, toen de Belastingdienst vroeg om een jaaropgaaf van het aantal uren opvang dat ze afnamen. Hoewel ze die keurig instuurden, kwam het een jaar later het bericht dat ze de verlangde gegevens niet hadden ingestuurd. Er ontstond een jarenlang welles-nietes tegen een bijna onzichtbare bureaucratische vijand. „Was ik op weg naar mijn werk, werd ik van de weg gehaald en mijn auto in beslag genomen”, vertelt de man, die Roger Derksen blijkt te heten. Behalve kinderopvangtoeslag werd ook de huurtoeslag en het kindgebonden budget stopgezet en moesten ze het zogenaamd te veel ontvangen geld terugbetalen.

’Wat deden we verkeerd?’
„Steeds moest ik aantonen dat het niet aan ons lag. Steeds raakten zij brieven kwijt.” Roger moest zijn baan opzeggen om voor zijn zoons te kunnen zorgen - de kinderopvang konden ze immers niet meer betalen. Hij en zijn ex-vrouw hebben inmiddels al 75.000 euro terugbetaald en zijn bijna uit de schuldsanering. Ze zijn inmiddels gescheiden. „Want al die toestanden maakten ons argwanend naar elkaar”, zegt Rogers ex Saskia. „We gingen elkaar de schuld geven. Steeds vroegen we ons af: wat doen we verkeerd?” Na al die jaren weten ze dat nog steeds niet.

Kleine fout, grote gevolgen
Hun zaak is exemplarisch voor de onnodig harde aanpak van de Belastingdienst, die honderden ouders onterecht als fraudeurs bestempelde. Wie kleine foutjes maakte, werd meteen veroordeeld tot het terugbetalen van de toeslag voor een heel jaar. Onregelmatigheden werden meteen tot fraude bestempeld. Voor sommige gedupeerden liep de schade tot in de tienduizenden euro’s. Op loon werd beslag gelegd, auto’s werden ingevorderd en gezinnen werden uit hun huis gezet. Stukken werden achtergehouden bij rechtszaken, en hoewel bij de fiscus duidelijk was dat ze fraude niet kon bewijzen, werd de invordering van schulden alsnog doorgezet.

De afgelopen anderhalf jaar kwam de omvang van dit dossier geleidelijk naar buiten, maar pas na veelvuldige Kamervragen en herhaalde publicaties van RTL en Trouw. Mogelijk duizenden ouders zijn getroffen. De fouten bij de dienst werden vooral gemaakt onder Snels voorgangers, maar de staatssecretaris is er politiek wel verantwoordelijk voor. Bovendien zijn er vraagtekens bij de aanpak van Snel zelf: heeft hij de Kamer wel alle informatie gegeven die hij kon geven? Heeft hij wel meteen ingegrepen toen hij zag hoe groot de omvang van het dossier werd?

Schoon schip
SP-Kamerlid Leijten eist dat de bewindsman toezegt dat alle ouders die onterecht als fraudeurs zijn weggezet hun geld terugkrijgen. „De staatssecretaris kan het niet goedmaken, maar hij kan wel schoon schip maken.” Doet hij dat niet, dan 'hebben we een groot probleem’, zo waarschuwde zij.

Voor CDA-Kamerlid Omtzigt, met Leijten een van de aanjagers van de ophef over de toeslagaffaire, gaat het niet om de positie van Snel, maar om compensatie voor de ouders. Hij reageert geïrriteerd op vragen van de PVV waarom hij de staatssecretaris niet naar huis stuurt. Honderden Kamervragen heeft hij gesteld, nachten doorgewerkt, terwijl de PVV het liet afweten. „Collega’s die nul vragen hebben gesteld in dit dossier, willen nu snel een motie van wantrouwen indienen. Het gaat eerst om compensatie voor ouders, niet om de vraag 'wie wist wat wanneer.”

Mishandeling
Ook de rest van de coalitie lijkt niet van zins de staatssecretaris te offeren, al is VVD-Kamerlid Lodders wel hard in haar oordeel. Ze vindt ’mishandeling’ een terechte beschrijving voor wat ouders is aangedaan.

Even later treft ’toeslagvader’ Roger buiten de zaal de staatssecretaris. Die ’gaat z’n best doen’ om te zorgen voor een ruime compensatie. In de Kamer herhaalt Snel wat hij eerder zei: „De mensen hadden geen schijn van kans toen zij als fraudeur werden bestempeld. De menselijke maat ontbrak. Er was geen VAR.” Snel zegt te snappen dat excuses en erkenning niet genoeg is, en dat er behalve compensatie ook iets aan de uitvoering van de toeslagen moet gebeuren.
pi_194546677
En weer gaat het mis :( :')

Belastingmedewerkers toeslagenaffaire werken nu aan compensatie ouders: 'Dit kan en mag helemaal niet'

Gedupeerden toeslagenaffaire protesteren in Den Haag

Ze kon het bijna niet geloven. Cindy Hagenbeek belde de Belastingdienst over haar compensatie in de toeslagenaffaire. Maar de medewerker die haar zou kunnen helpen herkende ze: die werkte eerder bij de afdeling die haar van fraude beschuldigde.

"Ik werd verwezen naar deze medewerker", vertelt ze. De naam deed een belletje rinkelen. "Deze persoon werkte eerder bij de afdeling Toeslagen, die de kinderopvangtoeslag juist terugeiste."

Overgeplaatst
Cindy is al 11 jaar verwikkeld in de zaak rond de kinderopvangtoeslagen. Ze is een van de duizenden ouders die door de Belastingdienst onterecht beschuldigd werden van fraude. Dat dezelfde medewerker die haar toeslag ooit terugeiste nu betrokken is bij de uitbetaling van haar compensatie, vindt ze onbegrijpelijk.

De compensatie wordt niet door dezelfde afdeling behandeld als de eerdere fraudezaken. De betreffende medewerker blijkt overgeplaatst van de afdeling 'Toeslagen' naar de afdeling die wel betrokken is: 'Vaktechniek'. Staatssecretaris Van Huffelen, verantwoordelijk voor de toeslagenaffaire, zei in een Kamerdebat op 19 juni nog dat dit niet zou gebeuren.

Weer gaan dingen mis
Dit kan en mag helemaal niet. Ik zou me ontzettend onveilig voelen als ik een van de ouders was", zegt SP-Kamerlid Renske Leijten dan ook. Haar is herhaaldelijk toegezegd dat dit niet zou gebeuren. Samen met Pieter Omtzigt (CDA) volgt Leijten deze slepende zaak al jaren. Volgens het Kamerlid is er sprake van meerdere medewerkers die van de afdeling Toeslagen naar afdeling Vaktechniek zijn overgegaan. Naast de medewerker die Cindy sprak, zou het er zeker nog één zijn.

Het is niet het enige dat niet goed gaat bij de Belastingdienst. Na het verbijsterende nieuws van de toeslagenaffaire, en het feit dat er sprake was van etnisch profileren, beloofde de Belastingdienst beterschap. De nieuw aangetreden staatssecretaris maakte schoon schip en de afhandeling van compensatie zou vlot verlopen. Toch gaan er nu weer dingen mis, of gaat het erg traag.

Klantreis
Voor de afronding van de kwestie is een systeem opgetuigd met de naam 'Klantreis'. Een erg ongelukkig gekozen titel, vindt Leijten. De gedupeerde ouders krijgen een persoonlijk zaakbehandelaar toegewezen. Die verzamelt de stukken, beheert het dossier en kijkt samen met medewerkers van de afdeling Vaktechniek hoe de compensatie wordt afgehandeld. Het blijkt een erg moeizaam proces.

Kristel de Waal is een van de ouders die er middenin zitten. "Al 10 jaar lang zitten we in de problemen. Nu hopen we dat het dossier eindelijk kan worden afgerond, maar het gaat allemaal erg traag. In juni kreeg ik een zaakbehandelaar, maar hij zegt pas in september te kunnen starten, omdat hij 'op nieuwe kaders wacht'. Daarnaast moet ik voor ieder jaar dat kinderopvangtoeslag is aangevraagd steeds opnieuw mijn verhaal doen, bij steeds andere commissies. Ik denk dan: ze kennen mijn verhaal, ze hebben de stukken, wat willen ze nu nog meer?"

Kil contact
De eerste 100 gedupeerde ouders kregen hun compensatie op 31 juli uitbetaald. Zij hebben relatief eenvoudige dossiers, waardoor de uitbetaling vlot verloopt. Staatssecretaris Van Huffelen vroeg de andere duizenden ouders via een videoboodschap nog even geduld te hebben. Ook Cindy kreeg de status 'urgent' en zou bij de groep van eerste 100 uitbetalingen zitten, maar dat werd uitgesteld. "Ook wacht ik al 8,5 maand op mijn dossier. Wel heb ik al tweemaal een excuusbrief ontvangen over het trage verloop."

Over de staatssecretaris zijn de gedupeerde ouders positief, maar het vertrouwen in de Belastingdienst is erg broos. Kristel en Cindy zijn niet te spreken over de kille en afstandelijke benadering van de Dienst.

'Het lijkt alsof ze zich niet kunnen verplaatsen in ons'
"Het contact is kil", vertelt Cindy. "Het lijkt soms alsof ze zich niet in kunnen leven in onze situatie. Ze praten over 'Klantreis' en 'burgers', 'kaders' en veel juridisch jargon. Ik ben door hun toedoen een gedupeerde ouder die al jaren wacht op compensatie."

Renske Leijten is niet te spreken over de afhandeling van de compensatie. "Er is met de Tweede Kamer afgesproken dat er schot in de zaak zou komen, dat er in één keer zou worden gecompenseerd en niet per jaar. Ook is afgesproken dat er helemaal geen nieuwe kaders nodig zijn. Wat ik nu hoor klinkt weer erg bureaucratisch, terwijl we juist hebben gezegd: we willen geen juridisch moeras en geen eindeloze procedures."

'Waarom timmeren we die hele Belastingdienst er niet uit?'

"Als het land niet op slot had gezeten vanwege de corona dan had ik in het allereerste debat over de compensatieregeling gezegd: waarom timmeren we die hele Belastingdienst er niet uit?", zegt Leijten.

"Waarom bouwen we geen organisatie waar we wél kennis, kunde en informatie van de Belastingdienst krijgen. Maar dat de besluitvorming elders plaatsvindt. Want het echte knelpunt ligt nu bij de Belastingdienst."

'Ik wil het afsluiten'
baalt ervan dat ze geen regie heeft over de afhandeling van haar zaak. "Je hebt alleen contact met je zaakbehandelaar. Hij overlegt verder met de medewerkers van de Belastingdienst, maar je weet niet welke stukken ze gebruiken. En omdat het in het verleden ook zo misging, weet je niet of alle stukken ten voordele of ten nadele voor je worden gebruikt. Ik wil het afsluiten en deze ellende achter me laten."

Ook Cindy wil snel een einde aan deze zaak: "Het gaat steeds mis en het duurt en duurt maar. Hoe lang kun je er over doen om een dossier te bespreken? Mijn vertrouwen in de Belastingdienst gaat steeds verder het vriesvak in."

Beoordeling compensatie weg bij Belastingdienst?
Op donderdag 20 augustus moet er meer duidelijkheid komen in een Kamerdebat met staatssecretaris Van Huffelen over de kinderopvangtoeslagen. Kamerleden Leijten en Omtzigt hebben een lijst met 68 schriftelijke vragen gesteld aan de staatssecretaris. "Ik zie dat deze staatssecretaris wel wil," zegt Leijten, "maar het is de vraag of de Belastingdienst wel wil, of wel kán."

Volgens haar is nu de laatste kans om het goed te maken met de gedupeerde ouders. "Ik vraag me weleens af: moeten we de rol van de Belastingdienst niet zo klein mogelijk maken? Moeten we het besluit over compensatie daar niet weghalen?" In het debat gaat ze het de staatssecretaris voorstellen.

Geen reactie op individuele zaken
De Belastingdienst wil voorafgaand aan dat debat niet reageren op gestelde vragen over de afhandeling van deze zaak. Daarnaast zegt de woordvoerder van het ministerie van Financiën dat ze niet willen reageren op individuele zaken.

https://eenvandaag.avrotr(...)en-mag-helemaal-nie/

Je zou ze toch persoonlijk een klap willen verkopen :(
pi_194640626
Ouders gefrustreerd, onrust bij ambtenaren,Schrijnende gevallen in de kou bij afwikkeling toeslagenaffaire

Een groep van 400 tot 500 ouders die is gedupeerd door de toeslagenaffaire bij de Belastingdienst en daardoor in grote financiële problemen zit, wordt de komende maanden nog steeds niet gecompenseerd. De ouders worden intern bij de Belastingdienst aangeduid als 'schrijnende gevallen', maar toch blijven zij in de kou staan.

Dat blijkt uit vertrouwelijke, interne stukken waar RTL Nieuws en dagblad Trouw inzage in hadden.

Gebrek aan personeel
De Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) heeft een tekort aan mensen. De ambtelijke en politieke top heeft nog steeds geen knopen doorgehakt over hoe mensen ruimhartig tegemoet kan worden gekomen, zoals eerder was beloofd.

Ambtenaren die ouders moeten begeleiden zeggen dat geen besluiten worden genomen, uit vrees voor 'precedentwerking', zo bevestigen meerdere bronnen. Dit krijgen verschillende ouders te horen van hun 'persoonlijk zaakbehandelaars'.

'Compensatieberekening al lang klaar'
Al vanaf het begin van de toeslagenaffaire speelt in Den Haag angst voor precedentwerking. De politieke vrees is dat meer mensen aanspraak gaan maken op compensatie en dat de bedragen hoger uit zullen vallen als mensen echt ruimhartig worden geholpen.

Onder getroffen ouders neemt de frustratie en boosheid toe, over verbroken beloften, zo blijkt uit een noodoproep in manifest dat is opgesteld voor het parlement.

Ouders zelf aan zet
Hoewel de groep van 400 tot 500 mensen die ernstig in de knel zitten bekend zijn, is er voor hen nog geen zicht op een oplossing. “Ouders moeten zelf aangeven dat ze schrijnend zijn", staat in een recent vergaderverslag van de top van Toeslagen.

Ambtenaren die de gedupeerde ouders moeten helpen, mogen dit intern ook aankaarten. Maar onder hen groeit juist de onvrede over de chaotische aansturing en het uitblijven van besluiten. Want, zeggen zij: "De compensatieberekeningen liggen al lang klaar."

Geheim: aan de slag met 40 zaken
Staatssecretaris Van Huffelen (Toeslagen) meldde dinsdag in een brief aan de Kamer dat mogelijk pas vanaf november ouders op 'grotere schaal' geholpen kunnen worden. Wat dit in de praktijk betekent blijkt uit vertrouwelijke vergaderstukken.

Daar wordt onomwonden gesproken van 'een pas op de plaats maken', hoewel Van Huffelen dat naar buiten toe niet zo wil noemen. De staatssecretaris heeft het liever over 'een ander tempo volgen'.

'Verzwijgen'
De komende maanden gaat de dienst aan de slag met slechts '40 casussen', van de in totaal 26.000 gedupeerden, stelt de hoogste ambtenaar van Toeslagen. "De lessen daaruit moeten we gebruiken voor de anderen." In het topoverleg adviseert het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voor de Kamer te verzwijgen dat de hele uitvoeringsorganisatie vrijwel stil ligt: "Geadviseerd wordt het getal 40 niet te noemen."

Morgen moet Van Huffelen zich in een steeds kritischer Kamer verantwoorden, in een ingelast debat.

Alarmcode roze
Uit de documenten blijkt dat ook intern 'grote zorgen' leven over de gang van zaken. Alle cruciale besluiten die genomen moeten worden, liggen op het bordje van het Strategisch Crisisteam van de staatssecretaris. Maar ook als daar nu wel knopen worden doorgehakt, kan het in de uitvoering voorlopig nog niet worden verwerkt, zo staat in de stukken.

Daarom krijgen alle acties de alarmcode 'roze' en kunnen er nog geen harde deadlines worden genoemd. De crisisorganisatie gaat nu op de schop, na nog vertrouwelijke kritische adviezen van de Boston Consultancy Group. Na een 'valse start' waarbij hele groepen mensen ten onrechte buiten de boot vielen, moet het straks beter gaan.

De vertraging betekent dat er dit jaar geen 220 miljoen wordt uitgetrokken voor compensatie, maar hooguit 100 miljoen. Volgens ambtenaren van Financiën zou dit geld moeten terugvloeien naar de staatskas, maar Van Huffelen wil dit geld voor gedupeerden doorschuiven naar volgend jaar.

Uit de stukken blijkt dat vrees voor precedentwerking doorwerkt
Mogelijk moet er niet alleen compensatie komen voor onterecht teruggevorderde toeslagen voor kinderopvang, maar ook voor andere toeslagen, zoals zorg- of huurtoeslag. Daar wordt nu op gestudeerd. Dan zou de wetgeving moeten worden aangepast, met als gevolg: "Onvoorziene extra kosten."

Tegen de Kamer is gezegd dat gedupeerde kinderopvangorganisaties maar naar de rechter moeten stappen als zij denken dat ze ook getroffen zijn. In de vertrouwelijke stukken staat echter dat er nog een 'discussiestuk' moeten komen over hoe om te gaan met 'kinderopvangorganisaties die financieel geraakt zijn'. De interne deadline daarvoor is december.

Meer groepen burgers komen in aanmerking voor compensatie, omdat zij ook slachtoffer zijn van een vooringenomen fraudejacht. Hierover heeft adviesbureau KPMG inmiddels gerapporteerd. De Kamer is hier nog niet over geïnformeerd.

Tweede nationaliteit
Eerder deze week liet Van Huffelen de Kamer weten dat er geen extra compensatie komt voor gedupeerden die onterecht op een zwarte lijst stonden, en daarom extra hard werden aangepakt. Ook gaat ze niet in op vragen over compensatie voor het onrechtmatig gebruik van tweede nationaliteit in de fraudejacht.

Tweede nationaliteit werd gebruikt als directe 'indicator' in fraudezaken bij Toeslagen, bleek onlangs uit een rapport bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Dit was intern al ruim een jaar bekend, maar werd verzwegen voor het parlement en gedupeerde ouders.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)uffelen-tweede-kamer

En we worden weer genaaid :( :r
pi_194640643
Complexer dan gedacht :')
Weer vertraging bij afhandeling toeslagenaffaire :(

Staatssecretaris Van Huffelen tijdens een debat in de Tweede KamerBeeld © ANP
De afhandeling van de toeslagenaffaire is ingewikkelder dan gedacht. Dit jaar krijgen minder gedupeerder ouders compensatie dan eerder was beloofd, schrijft staatssecretaris Van Huffelen aan de Tweede Kamer.

Vorige maand kreeg een eerste groep van zo’n honderd ouders geld. De compensatiebedragen varieerden van 1300 tot ruim 40.000 euro. In totaal werd voor 1,2 miljoen euro uitgekeerd.

Uit de eerste ervaringen blijkt dat de afhandeling complexer is dan gedacht. "De voornaamste redenen hiervoor zijn dat het integraal beoordelen en het écht helpen van gedupeerde ouders om hun leven weer op orde te krijgen complexer blijkt dan gedacht", schrijft Van Huffelen aan de Tweede Kamer.

Beloofd was dat in september zou worden begonnen met compenseren van grote groepen gedupeerden. Dat gaat niet lukken. "Het is onverantwoord om de huidige werkwijze nu al op te schalen", aldus Van Huffelen.

De uitvoeringsorganisatie die alle claims moet afhandelen is nog niet op volle sterkte. Bovendien zijn veel zaken van gedupeerde ouders complex. Ook dat staat snelle afhandeling in de weg.

Diep triest
Kamerleden zijn teleurgesteld dat er weer vertraging optreedt bij de afhandeling van de toeslagenaffaire. "Diep triest en zeer pijnlijk", zegt SP-kamerlid Renske Leijten. Ze wil dat de beoordeling van de claims eenvoudiger wordt gemaakt, zodat gedupeerden sneller uitsluitsel hebben.

"Pijnlijk voor de ouders die weer langer moeten wachten", vindt ook CDA-kamerlid Pieter Omtzigt. "Wij willen duidelijkheid: wanneer is er licht aan het eind van de tunnel."

https://www.rtlnieuws.nl/(...)re-gedupeerde-ouders
pi_194640662
Alle brieven van van Huffelen vind je hier ;)

195 stuks al :D

https://www.rijksoverheid(...)-huffelen/documenten
pi_194640990
quote:
6s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 23:55 schreef ikweethetookniet het volgende:
Alle brieven van van Huffelen vind je hier ;)

195 stuks al :D

https://www.rijksoverheid(...)-huffelen/documenten
Maar weet jij hoe je het moet oplossen dan?
pi_194641041
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 00:49 schreef Yreal het volgende:
Maar weet jij hoe je het moet oplossen dan?
Ja hoor, beginnen bij de oorzaak van deze ellende

En dat is Mark Rutte zelf, die eens goed de les te lezen en eruit trappen en strafrechtelijk vervolgen voor discriminatie en het aanzetten tot en opdracht geven van

Maar ja dan ploft het hele systeem van list en bedrog uitelkaar en is de VVD bij de verkiezingen nul zetels waard

Dus van Huffelen toegeven dat je bij je aanstelling door Rutte ongelofelijk genaaid bent omdat je aangenomen bent door de veroorzaker en hoofdverantwoordelijke in deze en dus de klus terug geven, laat hem erin stikken
Bewijzen meenemen naar huis, memoires schrijven en publiciteit zoeken en aangifte doen
Anders komen we van deze ellende nooit af

Vijlbrief ook net zo hard genaaid

:7
pi_194641089
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 00:49 schreef Yreal het volgende:
Maar weet jij hoe je het moet oplossen dan?
Alle bedragen die ooit zijn uitbetaald zijn geregistreerd
Terugbetalingen idem
Rekeningnummers, sofi nummers alles is bekend
1 database maken optellen en aftrekken plus vast bedrag voor alle ellende erbij en betaal batch aanmaken en uitbetalen
95% opgelost en iedereen uit de onmiddellijke zorgen
Dan 5% fine tunen dmv nabetalingen voor schrijndende gevallen

Maar dan blijkt

Dat er veel meer is verkloot dan tot nu bekend is gemaakt
Schadevergoedingen veel groter bedrag zijn dan nu bekend
Dit niet zonder gevolgen kan blijven voor de hoofdpersonen bij de belastingdienst
Die vervolgens weer de politieke kopstukken erbij lappen omdat alles gebeurde op instructie van

Dan zie vorige post

Resultaat we blijven net zo lang kloten totdat de burgers moedeloos zijn geworden en het opgeeft en gaan we lessen trekken voor de toekomst en blijven alle verantwoordelijken buiten schot, de financieen op orden Rutte op weg naar zijn vierde termijn

Om te :r :r
pi_194643922
Slachtoffers toeslagenaffaire zoeken steun Kamer na gebroken beloftes: ‘Wij voelen ons zwaar genaaid’

Ouders die langer moeten wachten op compensatie in de toeslagenaffaire maken zich grote zorgen of hun dossier wel eerlijk wordt afgehandeld. Zij doen een beroep op de Tweede Kamer om meer transparantie en een goede behandeling af te dwingen.

De ouders kregen deze week te horen dat de afhandeling van de toeslagenaffaire opnieuw vertraging oploopt en dat dit jaar minder mensen schadevergoeding krijgen dan is beloofd. :') Volgens staatssecretaris Alexandra van Huffelen van Financiën blijkt op basis van de eerste 108 afgehandelde zaken dat het toekennen van compensatie ingewikkelder en tijdrovender is dan verwacht :') Bovendien is de uitvoeringsorganisatie er nog niet klaar voor om vanaf 1 september op grote schaal dossiers af te handelen.

quote:
Angélica Engels legt zich daar niet bij neer. Samen met vijftig andere ouders biedt zij vandaag een manifest aan de Tweede Kamer aan, om alsnog af te dwingen dat zij snel en op de juiste manier worden geholpen. ,,In januari heeft premier Rutte ons een snelle afhandeling belooft. Op 17 juni hoorden we opnieuw: de uitbetaling gaat beginnen. Wij voelen ons zwaar genaaid.”


Rookgordijn
De groep wil dat alle slachtoffers te horen krijgen hoe en wanneer de behandeling van hun zaak plaatsvindt. ,,Wij ouders kregen harde deadlines van de Belastingdienst en nu worden beloftes gebroken”, schrijven zij in het manifest. Ook willen ze de toezegging dat ze hun dossier krijgen en dat niet de Belastingdienst zelf beslist welke regeling ze krijgen, maar dat dit oordeel onafhankelijk wordt getoetst.

Een aantal ouders heeft inmiddels een zaakbehandelaar gekregen, maar de ervaringen met deze persoon is volgens de groep zeer wisselend. Engels: ,,Wij krijgen het idee dat zaakbehandelaars niet weten wat ze mogen doen. Er wordt een rookgordijn opgezet.

quote:
We worden elke twee weken gebeld met de boodschap: we bellen maar, want dat moet, maar we hebben niks voor je. Het schiet totaal niet op.”
:')

Engels zegt de indruk te hebben dat ook Van Huffelen niet weet wat er binnen de Belastingdienst gebeurt. Het idee van de staatssecretaris om dossiers gedeeltelijk te gaan beoordelen, om zo de vaart er enigszins in te houden, ziet de groep niet zitten. ,,Wij willen geen beoordeling per jaar, maar voor de hele periode waarin ons verteld werd dat we fraudeur waren: gewoon één regeling”, zo eisen de manifestschrijvers.



https://www.ad.nl/politie(...)ar-genaaid~a22e7a5e/

• Beoordeling per jaar :(

• 20 uur bijstand maximaal

• Schadevergoeding 500 euro per half jaar

• Nog steeds geen dossier

Hoe verzin je het :|W

Mevrouw Engels is erachter dat Rutte ook zijn woord breekt, nu de rest van Nederland nog, maar die debielen blijven gewoon VVD stemmen :') :|W

Rutte hoort kaalgeplukt in het gevang :7
pi_194644015
'Honderden schrijnende gevallen toeslagenaffaire voorlopig niet gecompenseerd'

Honderden ernstig gedupeerden van de toeslagenaffaire bij de Belastingdienst krijgen voorlopig nog geen compensatie of een tegemoetkoming. RTL Nieuws en Trouw berichten dat op basis van interne stukken bij de fiscus.

De 400 tot 500 gedupeerde ouders worden gezien als 'schrijnende gevallen', omdat ze grote financiële problemen hebben. Dat ze nog niet zijn geholpen, zou komen door een tekort aan mensen bij de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen. Die is opgericht om gedupeerde ouders te compenseren.

Ook is bij de ambtelijke en politieke top nog geen besluit genomen over hoe mensen ruimhartig kunnen worden gecompenseerd. Volgens bronnen van Trouw en RTL Nieuws gebeurt dat niet uit angst voor precedentwerking. De vrees is dat de groep gedupeerden veel groter blijkt te zijn. Bij ambtenaren die de gedupeerde ouders moeten helpen, zou de onvrede over het gebrek aan daadkracht groeien.

40 gedupeerden
Staatssecretaris Van Huffelen schreef dinsdag aan de Tweede Kamer al dat de schadeloosstelling van gedupeerden langer gaat duren dan gedacht. Mogelijk kunnen ouders vanaf november op "grotere schaal" worden geholpen, liet ze weten.

quote:
In de tussentijd wordt volgens haar "met hoge prioriteit" gekeken naar de behandeling van een aantal ouders in schrijnende situaties. In de praktijk zijn dat er in de komende maanden 40 van de in totaal 26.000 gedupeerden, zegt de hoogste ambtenaar van Toeslagen volgens het verslag van een topoverleg.
Daarin adviseert het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voor de Kamer te verzwijgen dat er niet veel mensen worden geholpen, schrijft RTL. De aanbeveling is om "het getal veertig niet te noemen."

Van Huffelen moet zich vanmiddag in de Tweede Kamer verantwoorden voor de afhandeling van de toeslagenaffaire.

Versterking
Anne Coenen gaat vanaf 1 oktober aan de slag bij de Belastingdienst om te helpen bij de afwikkeling van de affaire. Ze wordt directeur van de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen. Coenen is nu directeur Maatschappelijke Ondersteuning in de Wijk in Rotterdam en houdt zich bezig met armoede en schuldhulpverlening.

https://nos.nl/artikel/23(...)t-gecompenseerd.html

Het zijn er dus 26.000 al en waarschijnlijk nog veel meer, maar gelukkig worden er al 40 ja 40! met voorrang behandeld :( :(

Had ik al gezegd dat de echter verantwoordelijken kaalgeplukt in de gevangenis horen :?
pi_194644016
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 00:49 schreef Yreal het volgende:

[..]

Maar weet jij hoe je het moet oplossen dan?
Dat is niet moeilijk maar is te duur, want het geld gaat naar burgers ipv bedrijven.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194644076
Overleg over hersteloperatie kinderopvangtoeslag

De Tweede Kamer overlegt op donderdag 20 augustus over het herstel voor gedupeerde ouders in de kinderopvangtoeslagaffaire. Tussen 13.00 en 16.30 uur gaat de vaste commissie voor Financiën in gesprek met staatssecretaris Van Huffelen van Financiën.

In de toeslagenaffaire werden ouders door de Belastingdienst onterecht beoordeeld als fraudeur en moesten soms tienduizenden euro’s aan toeslagen terugbetalen. Inmiddels is een hersteloperatie gestart en hebben de eerste honderd ouders een betaling van de Belastingdienst ontvangen. Tijdens het overleg gaat het over deze betaling en wordt onder meer de tweede voortgangsrapportage behandeld. Daarnaast komt de motie van Renske Leijten (SP) over regie voor gedupeerde ouders via een derdengeldenrekening ter sprake.

Live volgen
De vergadering vindt plaats in de Troelstrazaal. U kunt deze live volgen via deze sitehttps://www.tweedekamer.nl/vergaderingen/livedebat/troelstrazaal en de app Debat Direct.
U kunt hierhttps://www.tweedekamer.n(...)etails?id=2020A03416 de bijbehorende stukken lezen.

https://www.tweedekamer.n(...)-kinderopvangtoeslag

Van Huffelen ga maar weer kronkelen als een paling in een emmer snot, oh en Mark :r blijf vooral weg en zet je telefoon uit want het kan wel eens lastig worden :r en verantwoording nemen is best lastig voor je :r
pi_194644109
De Belastingdienst trekt haar mond niet open. Dan word je natuurlijk afgemaakt in de media. Die Kamerleden gedragen zich erg onredelijk en vijandig. Ik snap dat ouders dat doen maar van kamerleden, ook vrouwelijke, mag je meer redelijkheid verwachten. De Belastingdienst kan niet zomaar besluiten nemen zonder na te denken over precedentwerking. Dat zou onvergeeflijk zijn.
pi_194644310
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 11:35 schreef Confetti het volgende:
...De Belastingdienst kan niet zomaar besluiten nemen zonder na te denken over precedentwerking. Dat zou onvergeeflijk zijn.
Misbruik van de term ‘precedent’

‘Schep je dan geen precedent?’ is een van de meest gebruikte zinnen die deelnemers aan mijn training gebruiken wanneer ik iets onverwachts voorstel. Een leerling die door je klas stuitert? Laat hem een rondje rennen. Een leerling die vanwege een vechtscheiding zijn boek is vergeten? Leen hem jouw boek. Als je leerlingen gelijk wil behandelen, behandel ze dan zo verschillend mogelijk.

Het precedent is niet de leerling, maar jouw overtuiging over de leerling. Een leerling uitstel geven voor een toets, jouw boek uitlenen, een rondje laten rennen; je zou een precedent scheppen als je aantoonbaar kunt maken dat deze keuzes in het verleden tot ongewenste ontwikkelingen heeft geleid bij jou of bij een ander.

quote:
Je kunt tenslotte pas van precedentwerking spreken, als voorafgaand aan die uitspraak is bewezen dat het effect gewenst of ongewenst is.In dat kader lijkt het erop dat de zin ‘schep je dan geen precedent’ uitsluitend wordt gebruikt om iets niet te doen.
Het is een risicomijdende interventie. Met deze risicomijding schep je (onbewust) een schijnprecedent. Je veinst dat het voorafgaande je geleerd heeft dat je in het heden iets niet moet doen. Maar vraag je je weleens af of dat klopt? Hebben leerlingen in het verleden inderdaad laten zien dat jouw barmhartigheid wordt beantwoord met er misbruik van maken?

Misbruik
Ik leg cursisten altijd uit dat de zin ‘schep je dan geen precedent’ meer omvat dan alleen die vijf woorden. Je oordeelt namelijk over jouw leerlingen, maar doet dat op basis van nauwelijks aantoonbaar bewijs uit het verleden. Bovendien creëer je een negatief heden. Je zegt dat je vermoedt dat jonge mensen misbruik van jouw barmhartigheid maken. Je geeft aan dat andere leerlingen jouw goedheid ombuigen in een ongewenst precedent. In dat geval wordt jouw goedheid door de leerlingen ook van jou gevraagd op het moment dat die goedheid helemaal niet passend is.

Wat dan wel?
Als je het woord precedent in jouw schatkist van het docentschap toelaat, maak je van leerlingen objecten. Je leerlingen vallen dan samen met één gebruiksaanwijzing. Je werkt dan vanuit de overtuiging dat jouw barmhartigheid onmiddellijk wordt misbruikt.

Wat zou er gebeuren als je van leerlingen subjecten maakt? Unieke wezens die op momenten in hun leven een leraar nodig hebben die af durft te wijken van de algemene gebruiksaanwijzing? In dat kader heb je het lef voor de (nabije) toekomst nieuwe precedenten te scheppen. Je handelt dan vanuit vertrouwen en geeft een positief signaal af aan leerlingen. Je wordt die leraar die rekening houdt met het soms onrechtvaardige levenspad van leerlingen.

Elke dag anders
Als dat lukt, creëer je een leerklimaat waarin leerlingen op jouw barmhartigheid vertrouwen. Ze aanvaarden je als medemens, omdat je zichtbaar aandacht hebt voor hun uniciteit. Jouw precedent is dan dat je wat vooraf ging gebruikt als basis, maar wat erbij komt steeds toevoegt aan jouw begeleidingskoffertje en de daarbij horende keuzes. Je besluit dat een leerling die niet stil kan zitten het recht heeft om te bewegen. En vertrouwt erop dat kinderen die wel stil kunnen zitten, begrijpen dat je een uitzondering maakt voor een leerling die daar recht op heeft.

Dat wil ik ook
Oké: ik zal negatief afsluiten over het mogelijke gedrag van leerlingen. Een leerling zou inderdaad kunnen zeggen: ‘Dan wil ik mijn proefwerk ook volgende week maken.’ Je kunt die leerling dan het podium van het precedent geven en aangeven dat je barmhartigheid wordt misbruikt. Op die manier sluit je een coalitie met het precedent wat je juist verwerpt.

quote:
Je kunt je ook gedragen als een president die deze leerling helder kan uitleggen dat die uitzondering niet voor hem geldt. Gewoon, omdat zijn rugzakje er nu eenmaal anders uitziet en uitstel in zijn geval niet passend is. In dat geval ben je een president die zijn beleid niet enkel afstemt op het voorafgaande (het precedent), maar ook weet dat het docentschap elke dag anders is en kansen biedt om elke dag nieuwe precedenten te creëren.
^O^ _O_

https://www.onderwijsvanmorgen.nl/misbruik-van-de-term-precedent/

Ook daar worden wij dus weer verneukt door politici die geen precedent willen scheppen, zonder dat er bewijs voor is of dat ze de kunde en het lef hebben om te vertellen waarom deze wel en die niet

Ze hebben het gewoon massaal verkloot en willen niet dat alle rechthebbende worden gecompenseerd en misbruiken de term volledig :(
pi_194644649
quote:
6s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 11:49 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Misbruik van de term ‘precedent’

‘Schep je dan geen precedent?’ is een van de meest gebruikte zinnen die deelnemers aan mijn training gebruiken wanneer ik iets onverwachts voorstel. Een leerling die door je klas stuitert? Laat hem een rondje rennen. Een leerling die vanwege een vechtscheiding zijn boek is vergeten? Leen hem jouw boek. Als je leerlingen gelijk wil behandelen, behandel ze dan zo verschillend mogelijk.

Het precedent is niet de leerling, maar jouw overtuiging over de leerling. Een leerling uitstel geven voor een toets, jouw boek uitlenen, een rondje laten rennen; je zou een precedent scheppen als je aantoonbaar kunt maken dat deze keuzes in het verleden tot ongewenste ontwikkelingen heeft geleid bij jou of bij een ander.
[..]

Het is een risicomijdende interventie. Met deze risicomijding schep je (onbewust) een schijnprecedent. Je veinst dat het voorafgaande je geleerd heeft dat je in het heden iets niet moet doen. Maar vraag je je weleens af of dat klopt? Hebben leerlingen in het verleden inderdaad laten zien dat jouw barmhartigheid wordt beantwoord met er misbruik van maken?

Misbruik
Ik leg cursisten altijd uit dat de zin ‘schep je dan geen precedent’ meer omvat dan alleen die vijf woorden. Je oordeelt namelijk over jouw leerlingen, maar doet dat op basis van nauwelijks aantoonbaar bewijs uit het verleden. Bovendien creëer je een negatief heden. Je zegt dat je vermoedt dat jonge mensen misbruik van jouw barmhartigheid maken. Je geeft aan dat andere leerlingen jouw goedheid ombuigen in een ongewenst precedent. In dat geval wordt jouw goedheid door de leerlingen ook van jou gevraagd op het moment dat die goedheid helemaal niet passend is.

Wat dan wel?
Als je het woord precedent in jouw schatkist van het docentschap toelaat, maak je van leerlingen objecten. Je leerlingen vallen dan samen met één gebruiksaanwijzing. Je werkt dan vanuit de overtuiging dat jouw barmhartigheid onmiddellijk wordt misbruikt.

Wat zou er gebeuren als je van leerlingen subjecten maakt? Unieke wezens die op momenten in hun leven een leraar nodig hebben die af durft te wijken van de algemene gebruiksaanwijzing? In dat kader heb je het lef voor de (nabije) toekomst nieuwe precedenten te scheppen. Je handelt dan vanuit vertrouwen en geeft een positief signaal af aan leerlingen. Je wordt die leraar die rekening houdt met het soms onrechtvaardige levenspad van leerlingen.

Elke dag anders
Als dat lukt, creëer je een leerklimaat waarin leerlingen op jouw barmhartigheid vertrouwen. Ze aanvaarden je als medemens, omdat je zichtbaar aandacht hebt voor hun uniciteit. Jouw precedent is dan dat je wat vooraf ging gebruikt als basis, maar wat erbij komt steeds toevoegt aan jouw begeleidingskoffertje en de daarbij horende keuzes. Je besluit dat een leerling die niet stil kan zitten het recht heeft om te bewegen. En vertrouwt erop dat kinderen die wel stil kunnen zitten, begrijpen dat je een uitzondering maakt voor een leerling die daar recht op heeft.

Dat wil ik ook
Oké: ik zal negatief afsluiten over het mogelijke gedrag van leerlingen. Een leerling zou inderdaad kunnen zeggen: ‘Dan wil ik mijn proefwerk ook volgende week maken.’ Je kunt die leerling dan het podium van het precedent geven en aangeven dat je barmhartigheid wordt misbruikt. Op die manier sluit je een coalitie met het precedent wat je juist verwerpt.
[..]

^O^ _O_

https://www.onderwijsvanmorgen.nl/misbruik-van-de-term-precedent/

Ook daar worden wij dus weer verneukt door politici die geen precedent willen scheppen, zonder dat er bewijs voor is of dat ze de kunde en het lef hebben om te vertellen waarom deze wel en die niet

Ze hebben het gewoon massaal verkloot en willen niet dat alle rechthebbende worden gecompenseerd en misbruiken de term volledig :(
Dit is een versimpeling van de zeer complexe wereld van rechtsontwikkeling, rechtspraak en wetgeving. We hebben het hier niet over mogelijk precedent scheppen in een aantal specifieke casussen of een klaslokaal. Een overheid die 'onrechtmatig' handelt kun je met dezelfde stok in heel andere zaken slaan. Dan praten we over een kostenpost van miljarden en miljarden. Het erkennen van schuld zal heel precies verwoord moeten worden. Er staan geen al dan niet kwaadaardige leerlingen buiten de poorten te wachten maar een horde topjuristen en fiscalisten. Je kan niet om de ouders een goede nachtrust te geven zo'n risico nemen en het nationale belang op het spel zetten.

Wat de Belastingdienst doet is eigenlijk patriotisch. Ze konden ook zeggen, bekijk het maar. De belastingbetaler betaalt toch wel als er massale claims gaan komen in heel andere zaken.

Nog een afsluitend punt. Het bestuursorgaan bepaalt niet of er een precedent is geschept of niet. Ook niet als ze het zo in hun communicatie zetten. Dat doet de rechter. Dat maakt dat het zorgvuldig moet gebeuren.
pi_194644768
quote:
1s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 12:09 schreef Confetti het volgende:

[..]

Dit is een versimpeling van de zeer complexe wereld van rechtsontwikkeling, rechtspraak en wetgeving. We hebben het hier niet over mogelijk precedent scheppen in een aantal specifieke casussen of een klaslokaal. Een overheid die 'onrechtmatig' handelt kun je met dezelfde stok in heel andere zaken slaan. Dan praten we over een kostenpost van miljarden en miljarden. Het erkennen van schuld zal heel precies verwoord moeten worden. Er staan geen al dan niet kwaadaardige leerlingen buiten de poorten te wachten maar een horde topjuristen en fiscalisten. Je kan niet om de ouders een goede nachtrust te geven zo'n risico nemen en het nationale belang op het spel zetten.

Wat de Belastingdienst doet is eigenlijk patriotisch. Ze konden ook zeggen, bekijk het maar. De belastingbetaler betaalt toch wel als er massale claims gaan komen in heel andere zaken.

Nog een afsluitend punt. Het bestuursorgaan bepaalt niet of er een precedent is geschept of niet. Ook niet als ze het zo in hun communicatie zetten. Dat doet de rechter. Dat maakt dat het zorgvuldig moet gebeuren.
Wat een flauwekul de belastingdienst dienst heeft fout op fout gemaakt. Gepfobeerd om de boel te verdoezelen. En nu lukt het keer lp keer niet om de boel recht te breien.
Tijd voor een stok achter de deur en wat topambtenaren te vetvolgen moet je eens kijken hoe snel het opeens allemaal goed geregeld kan worden als ze op deze manier verantwoording moeten afleggen.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_194644960
quote:
6s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 00:58 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Ja hoor, beginnen bij de oorzaak van deze ellende

En dat is Mark Rutte zelf, die eens goed de les te lezen en eruit trappen en strafrechtelijk vervolgen voor discriminatie en het aanzetten tot en opdracht geven van

Maar ja dan ploft het hele systeem van list en bedrog uitelkaar en is de VVD bij de verkiezingen nul zetels waard

Dus van Huffelen toegeven dat je bij je aanstelling door Rutte ongelofelijk genaaid bent omdat je aangenomen bent door de veroorzaker en hoofdverantwoordelijke in deze en dus de klus terug geven, laat hem erin stikken
Bewijzen meenemen naar huis, memoires schrijven en publiciteit zoeken en aangifte doen
Anders komen we van deze ellende nooit af

Vijlbrief ook net zo hard genaaid

:7
nee daar is de doelgroep echt mee geholpen
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_194645905
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 11:35 schreef Confetti het volgende:
De Belastingdienst trekt haar mond niet open. Dan word je natuurlijk afgemaakt in de media. Die Kamerleden gedragen zich erg onredelijk en vijandig. Ik snap dat ouders dat doen maar van kamerleden, ook vrouwelijke, mag je meer redelijkheid verwachten. De Belastingdienst kan niet zomaar besluiten nemen zonder na te denken over precedentwerking. Dat zou onvergeeflijk zijn.
Ja het zou inderdaad een zeer onwenselijk precedent scheppen als onrechtmatig ingevorderd geld van sommige mensen wordt teruggestort. Dan zou je namelijk ook andere onrechtmatige terugvorderingen moeten terugdraaien. Het is inderdaad veel beter als het onrechtmatig teruggevorderde geld gewoon lekker onrechtmatig in de schatkist blijft liggen, daar kunnen we dan weer leuke dingen voor ambtenaren mee doen, zoals leuke rollenspellen:

twitter


twitter
pi_194646301
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 13:32 schreef Vasilevski het volgende:

[..]

Ja het zou inderdaad een zeer onwenselijk precedent scheppen als onrechtmatig ingevorderd geld van sommige mensen wordt teruggestort. Dan zou je namelijk ook andere onrechtmatige terugvorderingen moeten terugdraaien. Het is inderdaad veel beter als het onrechtmatig teruggevorderde geld gewoon lekker onrechtmatig in de schatkist blijft liggen, daar kunnen we dan weer leuke dingen voor ambtenaren mee doen, zoals leuke rollenspellen:

[ twitter ]

[ twitter ]
Je loopt het gevaar dat je het begrip 'onrechtmatig' gaat oprekken door schuld te erkennen. Dat hoeft niet per se iets 'goeds' te zijn.

Het tweede deel van je bericht lees ik ook met open mond. Dat is echt bizar.
pi_194646441
Pieter Omtzigt
Ouders van de oudercommissie is gevraagd om voor een training te komen.
Het bleek een rollenspel.
Ambtenaren van de belastingdienst speelden getroffen ouders. En lieten zelfs een traan.
Bij de ouders
En is het is erger

https://twitter.com/PieterOmtzigt/status/1293163291313872896

Dit is bedoeld bericht van twitter ;)

Het is echt om te :( :( :( :(
pi_194646486
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 11:35 schreef Confetti het volgende:
De Belastingdienst trekt haar mond niet open. Dan word je natuurlijk afgemaakt in de media. Die Kamerleden gedragen zich erg onredelijk en vijandig. Ik snap dat ouders dat doen maar van kamerleden, ook vrouwelijke, mag je meer redelijkheid verwachten. De Belastingdienst kan niet zomaar besluiten nemen zonder na te denken over precedentwerking. Dat zou onvergeeflijk zijn.
Welk (ongewild) precedent zou de belastingdienst dan precies scheppen?
pi_194646583
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 14:08 schreef Tocadisco het volgende:
Welk (ongewild) precedent zou de belastingdienst dan precies scheppen?
Dat er veel meer mensen zijn die ook genaaid zijn door de belastingdienst in opdracht en onder aanwijzing van Rutte en die voor alsnog hun mond houden omdat:

Ze het zelf niet door hebben, maar wel recht op hebben
Het niet aangevraagd hebben want gezeik, maar er wel recht op hebben
Niet durven aanvechten, maar wel recht op hebben
----------------------------------------------------------------------

Beerput 3x zo groot
Rutte in nog grotere problemen
Hoekstra heeft al 80 miljard tekort en dan nog meer
----------------------------------------------------------------------

Vertragen dus, over de verkiezingen heen tillen, en hopen op economisch herstel om ruimte te krijgen om te betalen

Om te :r :r
pi_194646725
Na toeslagenaffaire: Menno Snel in dienst bij ABP

quote:
‘We zijn blij met de komst van Menno Snel’, laat ABP-voorzitter Corien Wortmann weten. ‘Hij brengt zowel ruime bestuurlijke ervaring in de publieke en financiële sector als kennis van het besturen van grote uitvoeringsorganisaties met zich mee.’
:') :')

https://www.accountancyva(...)l-in-dienst-bij-abp/

Gelukkig maar, stel je voor dat hij in inkomen zou zakken dat hij ook toeslagen aan moest vragen

Die lul hoort kaal geplukt in het gevang :(
pi_194646938
Omtzigt (CDA): Groningen-scenario dreigt voor gedupeerde ouders toeslagenaffaire

Voor gedupeerde ouders in de toeslagenaffaire bij de belastingdienst ‘dreigt een Groningen-scenario’, waarin mensen in een moeras verzanden. Dat stelt CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt in het radioprogramma 1op1. Hij wil snel duidelijkheid voor ouders die nu in de knel komen.

Het CDA-Kamerlid Omtzigt, die zich samen met SP-collega Renkse Leijten vastbijt in dit dossier, gaat vanmiddag ‘heel strijdbaar’ het debat in, met verantwoordelijk staatssecretaris Van Huffelen. “Ik wil totale openheid en extra maatregelen voor de mensen die dusdanig klem zitten dat ze nergens heen kunnen.”

RTL en Trouw berichtten woensdagavond dat ‘schrijnende gevallen’, zo’n 400 tot 500 gezinnen, nog maanden in de kou zullen staan. De terugbetalingen zullen nog wel even op zich laten wachten, door personeelstekort en vrees voor precedentwerking. “De Belastingdienst overschrijdt het tijdspad dat aan de Kamer is voorgespiegeld”, vindt Omtzigt.

quote:
Het steekt Omtzigt vooral dat consultancybureau Deloitte deze zomer is ingehuurd ‘voor twee miljoen euro’, terwijl er tot nu aan ouders ‘nog geen miljoen is uitgekeerd’.
Bovendien zijn er 400 ambtenaren aangenomen voor deze zaak, en die krijgen ook allemaal salaris, “dit is totaal gekmakend.”

Gedupeerde ouders overhandigen vanmiddag een manifest aan Tweede Kamerleden. ‘We voelen ons genaaid’, staat daarin te lezen, “een krachtterm die ik goed begrijp, al maanden”, stelt Omtzigt, “ik ben benieuwd of premier Rutte weer met de ouders in gesprek wil gaan.”

Omtzigt ‘wacht op uitleg’ verkiezingsuitslag partijleiderschap CDA

Zes CDA-leden zeggen dat ze op iemand anders hebben gestemd dan werd geregistreerd bij de recente lijsttrekkersverkiezingen van de partij. Dat schrijft dagblad Trouw afgelopen week. De notaris vond geen fouten in het stemsysteem.

Een van de klagers bleek de vrouw van Pieter Omtzigt. Zij kreeg een mailtje met: ‘hartelijk dank voor uw stem op Hugo de Jonge.’ Omtzigt wil desgevraagd ‘geen commentaar’ geven aan 1op1-presentator Twan Huys.

“Daar moet u voor bij het partijbureau zijn. Ze hebben gezegd dat er een stuk over is, dus ik ben heel benieuwd wat daar in staat.” Om te vervolgen: “Ik ga er vanuit dat er een sluitende uitleg is, anders had ik na de verkiezingen totaal anders gereageerd.”

Omtzigt verzekert bovendien dat hij, of zijn vrouw, dit bericht niet naar buiten heeft gebracht.

https://www.nporadio1.nl/(...)ers-toeslagenaffaire

Met geluidsfragment

Omtzigt is dus ook gewoon keihard genaaid, want te gevaarlijk :(
pi_194647002
We zijn live nu

https://www.tweedekamer.nl/vergaderingen/livedebat/troelstrazaal

70 ouders in beeld als schrijnende gevallen

1 september halen we niet

Van Huffelen is geen knip voor de neus waard :(
pi_194647094
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 11:35 schreef Confetti het volgende:
De Belastingdienst trekt haar mond niet open. Dan word je natuurlijk afgemaakt in de media. Die Kamerleden gedragen zich erg onredelijk en vijandig. Ik snap dat ouders dat doen maar van kamerleden, ook vrouwelijke, mag je meer redelijkheid verwachten. De Belastingdienst kan niet zomaar besluiten nemen zonder na te denken over precedentwerking. Dat zou onvergeeflijk zijn.
Ambtenaren mogen ook gewoon niet praten over de inhoud van hun werkzaamheden en specifieke gevallen. Daarvoor is er een DG of SG die rapporteert aan een bewindspersoon. Oftewel, ze kunnen niks zeggen zonder buiten hun boekje te gaan.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_194649451
quote:
1s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 14:50 schreef Nielsch het volgende:
Ambtenaren mogen ook gewoon niet praten over de inhoud van hun werkzaamheden en specifieke gevallen. Daarvoor is er een DG of SG die rapporteert aan een bewindspersoon. Oftewel, ze kunnen niks zeggen zonder buiten hun boekje te gaan.
Dat is nou precies de reden dat er gehandeld wordt zoals er nu gehandeld wordt
Gewoon net zo lang zand in de machine stoppen totdat de boel ontploft en er een parlementaire enquete komt
Dan worden ze wel onder ede gehoord en mogen ze praten
Maar dan is Rutte en Asscher en nog een paar grote jongens finaal de lul
Dus Rutte dekt de beerput toe zolang hij kan
Druk wordt alleen maar groter.......
totdat .......... hele grote biem en dan zit iedereen onder de stront
  donderdag 20 augustus 2020 @ 17:52:39 #28
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_194650547
quote:
6s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 16:46 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Dat is nou precies de reden dat er gehandeld wordt zoals er nu gehandeld wordt
Gewoon net zo lang zand in de machine stoppen totdat de boel ontploft en er een parlementaire enquete komt
Dan worden ze wel onder ede gehoord en mogen ze praten
Maar dan is Rutte en Asscher en nog een paar grote jongens finaal de lul
Dus Rutte dekt de beerput toe zolang hij kan
Druk wordt alleen maar groter.......
totdat .......... hele grote biem en dan zit iedereen onder de stront
Ik gok dat het wat minder het grote complot is, maar gewoon een voorbeeld dat complexe problemen en populistische oplossingen een slechte mix zijn.

Het was populisme wat tot de bulgarenfraude heeft geleid
Het waren populistische “zero tolerante” emoties die tot de huidige situatie hebben geleid
Het huidige populistische politieke gelul gaat de volgende slinger aan een steeds heftiger zwaaiende pendule geven

Verontwaardiging over Misbruik van het herstellen van al dan niet onterecht beschuldigd zijn van misbruik, je kunt erop wachten
  vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:52:26 #29
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_194663566
Wanneer gedupeerde ouders in de toeslagenaffaire hun geld krijgen? De staatssecretaris heeft geen idee :D :')

De Belastingdienst is in augustus volledig gestopt met het uitbetalen van schadevergoedingen aan gedupeerden in de toeslagenaffaire. :D :( :( In juli werden de eerste ruim 100 gedupeerden gecompenseerd, maar volgens staatssecretaris van financiën Alexandra van Huffelen is de organisatie die is opgericht om de affaire op te lossen vooralsnog ‘onvoldoende robuust’ om schadevergoedingen te hervatten. Zicht op een termijn waarin ouders wel geholpen worden is er nog niet. :')

Van Huffelen moest zich donderdag verantwoorden tegenover een kritische Tweede Kamer, die tijdens het reces een debat had gepland om de vertraging aan te kaarten. Maar de staatssecretaris kon de Kamerleden weinig wijzer maken over de voortgang. Op de herhaaldelijke vraag vanuit de Kamer wanneer ouders schadevergoeding kunnen verwachten, was het antwoord steevast ‘zo snel mogelijk’. Pas half september verwacht Van Huffelen met een planning te komen over de verdere afhandeling en uitbetaling van compensatie. :|W

“Waar is de urgentie?”
Ook ouders die in acute problemen zitten vanwege onterecht teruggevorderde toeslagen zullen moeten afwachten wanneer zij geholpen kunnen worden, tot zichtbare irritatie van veel Kamerleden. “Het is zo makkelijk om tegen ouders te zeggen: wacht maar af”, verzuchtte Renske Leijten (SP) aan het einde van het debat. “Deze staatssecretaris is ingevlogen om het op te lossen maar is na al die maanden nog geen stap verder. Waar is de urgentie?”

Tijdens het debat ontstond verwarring over hoeveel ouders nu in acute problemen verkeren als gevolg van onterecht teruggevorderde toeslagen. Trouw en ‘RTL Nieuws’ berichtten woensdag dat het gaat om 400 tot 500 ouders, maar volgens Van Huffelen is dat een inschatting. “We hebben nu zicht op 70 mensen die in schrijnende situaties zitten.” Mensen die onder bewind staan vanwege schulden, of in de schuldsanering vallen daar volgens de staatssecretaris niet zomaar onder. “Dat zijn niet altijd urgente gevallen. Met het weinige wat zij hebben kunnen ze wel gewoon hun leven leiden.”

Maar ook de zeventig schrijnende gevallen die wel in beeld zijn kunnen nog niet direct op hulp rekenen. Van Huffelen bevestigde dat er met veertig gevallen een start wordt gemaakt om vervolgens te leren van de ervaringen die daarbij worden opgedaan. In de tussentijd gaat de aandacht vooral uit naar het werven van personeel voor de uitvoering, en het bepalen binnen welke kaders de schadevergoedingen moeten blijven.

Leefgeld
Onder druk van Pieter Omtzigt (CDA) beloofde Van Huffelen te onderzoeken hoe mensen die in financiële nood zitten in de tussentijd geholpen kunnen worden. “Ik denk dan bijvoorbeeld aan leefgeld van 150 of 200 euro per week, zodat mensen wel gewoon boodschappen kunnen doen tot ze aan de beurt komen bij de Belastingdienst.” Zowel Omtzigt als Henk Nijboer (PvdA) denken dat de groep schrijnende gevallen veel groter is dan de Belastingdienst inschat: van de naar schatting 26.000 gedupeerden heeft de dienst pas met 1300 mensen contact.

Van Huffelen ontkende in het debat dat de uitvoering stil ligt omdat de Belastingdienst bang is dat er bij al te ruime schadevergoeding precedentwerking ontstaat, zodat de groep gedupeerden nog groter wordt. “Het belang van de ouders staat voorop. Het klopt echt niet dat we ouders minder willen uitkeren of dat er een vast budget is waar we binnen moeten blijven. Integendeel, we willen heel graag en heel ruimhartig compenseren.”

https://www.trouw.nl/econ(...)-geen-idee~bd7b4e8d/

[ Bericht 3% gewijzigd door ikweethetookniet op 21-08-2020 18:00:35 ]
  vrijdag 21 augustus 2020 @ 18:08:24 #30
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_194666335
'We zijn geen steek opgeschoten', zegt SP-Kamerlid Renske Leijten die het debat met staatssecretaris Van Huffelen over de toeslagenaffaire bij de Belastingdienst bijwoonde.

'Er is geen planning, ze weten niet wanneer ouders gecompenseerd worden, er is veel frustratie bij ouders. We zijn al maanden bezig, maar ze staan nog steeds met lege handen.'

Onder de pet gehouden
Van de 400 tot 500 allerschrijnendste gevallen van de toeslagenaffaire, gaat de Belastingdienst de komende tijd slechts met veertig zaken aan de slag.
quote:
Een cijfer dat staatssecretaris Van Huffelen beter niet met de Kamer kon delen, zo werd ze geadviseerd door het ministerie van SZW.
:')
Dat blijkt uit vertrouwelijke stukken die RTL Nieuws en Trouw in handen hebben. Het ministerie zou een personeelstekort hebben, en bang zijn voor een precedentwerking.

Belastingdienst vooral met zichzelf bezig
Reagerend op de verslagen van RTL en Trouw zegt Leijten het meeste moeite te hebben met het feit dat de Belastingdienst vooral met zichzelf bezig is. 'De blik op snel compenseren is weg, er werken veel zaakbehandelaars die bepaalde dossiers af hebben, maar dat ligt dan stil bij het management. Het is een te complexe regeling waardoor er iedere keer weer vragen zijn.'

Versnel, versimpel
Leijten vroeg de staatssecretaris om het proces te versnellen en te versimpelen. 'Maar daartoe is ze niet bereid.' Volgens Leijten gaat er heel veel geld naar overleg en consultants, maar niet naar het snel oppakken van dossiers, het snel doorpakken en daadwerkelijk uitbetalen.

Frustrerend tot op het bot
Volgens het Kamerlid zijn er zoveel zaken mis gegaan bij de Belastingdienst dat de bewijslast eigenlijk omgekeerd moet worden: dat in principe iedereen onheus is bejegend door de dienst. 'Niet drie regelingen, maar gewoon één regeling. De zaakbehandelaars willen dat, ouders vragen om hulp. 2500 staan nog onder bewind, die moeten sappelen om de schoolkosten van hun kinderen te betalen. Dat is frustrerend tot op het bot.'

Staatssecretaris wordt deel van het probleem
'Hier ligt op de loer dat de staatssecretaris onderdeel van het probleem wordt en niet van de oplossing, net als bij haar voorganger Snel. De regeling is te complex, maar ze wil niet versnellen. Ze zit vast in de organisatie. Een aantal ouders gaat nu naar de rechter. Consultants staan hun uren te verdienen, ouders staan met lege handen, we lopen tegen een organisatie die zichzelf belangrijker vindt.'

https://www.bnr.nl/nieuws(...)en-steek-opgeschoten

Druk neemt toe op naar een hele grote Biem _O_
pi_194708467
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 12:16 schreef vipergts het volgende:

[..]

Wat een flauwekul de belastingdienst dienst heeft fout op fout gemaakt. Gepfobeerd om de boel te verdoezelen. En nu lukt het keer lp keer niet om de boel recht te breien.
Tijd voor een stok achter de deur en wat topambtenaren te vetvolgen moet je eens kijken hoe snel het opeens allemaal goed geregeld kan worden als ze op deze manier verantwoording moeten afleggen.
WAT EEN kul. Als je de belastingdienst torpedeert heb je daar Nederland mee. Niet die ambtenaren.
pi_194716239
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 21:55 schreef Yreal het volgende:

[..]

WAT EEN kul. Als je de belastingdienst torpedeert heb je daar Nederland mee. Niet die ambtenaren.
Je hoeft de belastingdienst daarvoor niet te torpederen iedereen is vervangbaar het probleem bij zulke instellingen is dat niemand verantwoording hoeft af te leggen en als er al iemand op Straat gezet wordt dan hebben ze zo weer een nieuw baantje.
Deze hele affaire schreeuwt om wat meer als een sorry en volgende keer doen we het wat beter.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_194769509
Maar wil iemand al wedjes leggen wanneer er weer roep komt op strenger toezicht?
  zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:42:24 #34
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_194773849
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2020 18:16 schreef vipergts het volgende:

[..]

Je hoeft de belastingdienst daarvoor niet te torpederen iedereen is vervangbaar het probleem bij zulke instellingen is dat niemand verantwoording hoeft af te leggen en als er al iemand op Straat gezet wordt dan hebben ze zo weer een nieuw baantje.
Deze hele affaire schreeuwt om wat meer als een sorry en volgende keer doen we het wat beter.
Het probleem is veel groter dan dat ben ik bang en de belastingdienst is maar 1 van de overheden die last heeft van dat grotere probleem

Politici nemen hun verantwoordelijkheid niet meer en schuiven die door naar de diensten. Ambtenaren zijn monddood dus signalen over misstanden worden door diezelfde politici verzwegen. zodra het kookpunt wordt bereikt is de betreffende politicus allang vervangen, want nieuw kabinet

Als we echt verbetering willen dan is het simpel, geef overheidspersoneel het recht volledig open te zijn over hoe zaken er werkelijk voorstaan. Geen gedoe met klokkenluiders en zo, gewoon volledige transparantie over bijna alles.
  zaterdag 29 augustus 2020 @ 10:30:00 #35
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_194774434
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2020 09:42 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Het probleem is veel groter dan dat ben ik bang en de belastingdienst is maar 1 van de overheden die last heeft van dat grotere probleem

Politici nemen hun verantwoordelijkheid niet meer en schuiven die door naar de diensten. Ambtenaren zijn monddood dus signalen over misstanden worden door diezelfde politici verzwegen. zodra het kookpunt wordt bereikt is de betreffende politicus allang vervangen, want nieuw kabinet

Als we echt verbetering willen dan is het simpel, geef overheidspersoneel het recht volledig open te zijn over hoe zaken er werkelijk voorstaan. Geen gedoe met klokkenluiders en zo, gewoon volledige transparantie over bijna alles.
Gaat niet gebeuren zolang er een conservatief, Burkeaans kabinet zit. Die willen vooral niet teveel pottenkijkers, met een Schumpeter opvatting van de democratie.

https://en.wikipedia.org/(...)ation_on_rule-making
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 29 augustus 2020 @ 10:39:05 #36
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_194774548
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2020 10:30 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Gaat niet gebeuren zolang er een conservatief, Burkeaans kabinet zit. Die willen vooral niet teveel pottenkijkers, met een Schumpeter opvatting van de democratie.

https://en.wikipedia.org/(...)ation_on_rule-making
Weet ik, dus we zullen nog heel lang heel veel schandalen gaan zien vanuit alle ministeries.
pi_195014260
Omtzigt wil dossiers toeslagenaffaire weghalen bij Belastingdienst: 'Alles wat er nog wél is naar Nationaal Archief en verbod op vernietigen'

Hij maakt zich grote zorgen over zaak van gedupeerden in de toeslagenaffaire tegen de overheid. Daarom wil Kamerlid Omtzigt dat de dossiers die er nog zijn naar het Nationaal Archief gaan. "Het moet verboden worden om nog maar één stuk te vernietigen."

Keer op keer blijkt dat de Belastingdienst onwettig en hardvochtig handelde in de toeslagenaffaire, waarbij meer dan 20.000 ouders onterecht werden gebrandmerkt als fraudeur. De meest recente blunder: in juli bleek dat er 9000 dossiers zijn vernietigd van mensen die in beroep gingen tegen beslissingen van de Belastingdienst. CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt vreest dat dit de zaak van de slachtoffers verder schaadt.

'Rechtsstaat onwaardig'
"Het gedrag van de Belastingdienst is een rechtsstaat onwaardig", zegt Omtzigt. Verbijsterd bladert het Kamerlid door de stukken waaruit blijkt dat de dienst ruim 9000 dossiers van gedupeerden van de toeslagenaffaire vernietigde.

"En dat is nog niet alles", zegt hij, wijzend naar een van de documenten. "Uit deze brief blijkt dat de dienst werd gewaarschuwd deze stukken nog niet te vernietigen." Omtzigt kan nauwelijks geloven dat hier sprake is van een fout of ongelukkig toeval. "Er is mij teveel misgegaan."

Naar het Nationaal Archief
Omtzigt wil dat het Openbaar Ministerie onderzoekt hoe het kan dat de stukken zijn vernietigd en wie hier opdracht voor gaf. Er kan sprake zijn van een ambtsmisdrijf, strafbare feiten, zegt de CDA'er. "Dit moet tot op de bodem worden uitgezocht."

Maar hij zegt zich vooral zorgen te maken over de compensatie van de gedupeerde ouders, nu de duizenden dossiers weg zijn. "De stukken in deze zaak zijn bij de Belastingdienst niet in betrouwbare handen. Alles wat er nog is, moet naar het Nationaal Archief, en er moet een verbod komen om nog maar één stuk in deze zaak te vernietigen."

Pieter Omtzigt: "De Belastingdienst heeft wet, op wet, op wet overtreden."

Geen toeval
Gedupeerden kregen voor de zomer nog van de staatssecretaris te horen dat zij spoedig gecompenseerd zouden worden. Maar daar is tot op heden weinig van terecht gekomen. Dulce Goncales is een van hen. Ze moest jarenlang van 100 euro per maand rondkomen met haar drie kinderen. De Belastingdienst heeft haar, zoals ze zelf zegt: "levend begraven." Toch houdt ze moed: "Het is mij beloofd dat ik mijn geld terugkrijg, daar houd ik me aan vast. Het duurt ontzettend lang, maar ik geloof nog steeds dat het gebeurt.

Of het toeval is, dat er 9000 dossiers zijn vernietigd? Goncales denkt van niet. "Niks is toeval. Alles wat gebeurt, heeft een reden. Als je dossiers vernietigt van mensen die nog niet zijn uitbetaald en er is geen oplossing, dan is er iets wat wij niet horen te weten. Als we alles boven water krijgen, zal dat veel ellende en koppen kosten bij de Belastingdienst."

Bekijk hier de tv-reportage over dit onderwerp.

https://eenvandaag.avrotr(...)-nog-wel-is-naar-na/

Alles dreigt nu de papier vernietiger in te gaan zodat ze ook geen schade hoeven uit te keren want er zijn geen stukken meer :')
En bij Akwasi was er wel bewijs, maar hij zei:Sorry :')
Grapperhaus is geen knip voor de neus waard
pi_195191359
Gemeenten woedend op Belastingdienst om uitblijven vergoeding toeslagenaffaire

Gedupeerde ouders in juni bij de Tweede Kamer, waar de toeslagenaffaire werd besproken.
Gemeenten zijn woedend op de Belastingdienst, omdat die weigert de kosten te betalen voor hulp aan gedupeerde ouders in de toeslagenaffaire. Het overleg over hulp aan 26.000 slachtoffers zit muurvast omdat het herstel traag gaat, de fiscus gemeenten financieel niet wil bijstaan en ook niet wil toezeggen dat belastingschulden van ouders worden kwijtgescholden.

quote:
Eerdere toezeggingen van het ministerie van Financiën om de kosten van gemeenten te betalen, zijn weer ingetrokken,
:o :o :( :(
blijkt uit documenten waar RTL Nieuws en Trouw over beschikken. Donderdag vindt weer topoverleg plaats over de impasse.

quote:
"Er zit geen enkel schot in de zaak", verzucht Peter Heijkoop, CDA-wethouder uit Dordrecht namens 13 betrokken gemeenten en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). "Daarom luiden we nu de noodklok. Tot op de dag van vandaag wordt geen recht gedaan aan betrokken ouders. Wij willen onze inwoners helpen, liever vandaag dan morgen." Volgens de gemeenten moet voor alle ouders veel sneller duidelijkheid komen over compensatie. "En dan begint het eigenlijk pas."
'Starre houding Belastingdienst'
Voor de zomer vroeg de Belastingdienst gemeenten of zij wilden helpen met het oplossen van de opeenstapeling van problemen van gedupeerden, zoals schulden, (dreigende) huisuitzettingen en psychische schade. Dit dreigt nu spaak te lopen vanwege de 'starre houding' van de dienst, zegt Heijkoop. "Wij willen naast onze inwoners staan, wij vechten voor hun bestaanszekerheid. Vele duizenden zijn zwaar getroffen door het handelen van de Belastingdienst. Dat zijn schrijnende zaken. Jarenlange stress. Verlies van baan of huis. Echtscheidingen, depressie, schooluitval bij kinderen. De Belastingdienst is echt de sloopkogel van kwetsbaar Nederland geweest."

Gemeenten zijn furieus dat ze de misstanden en ellende, veroorzaakt door de Belastingdienst, nu op hun bordje krijgen zonder vergoeding of heldere afspraken. De wethouders, die in hun gemeente iedere euro moeten omdraaien, zijn het zat. Heijkoop: "Wij zijn al jaren in gevecht met de Belastingdienst. Het is de meest nare schuldeiser van Nederland, die mensen vaak niet helpt om uit de schulden te komen. Ook nu komen we niet verder. De frustratie bij ons zit heel diep. Als wij iets willen oplossen voor onze inwoners, dan gedraagt de dienst zich arrogant. Men is slecht bereikbaar. Niet gericht op oplossen, maar op afpoeieren."

'Het is stijlloos'
Het zit gemeenten dwars dat de eerdere toezegging van het ministerie van Financiën om kosten te vergoeden van tafel is. Inmiddels stelt het rijk dat hulp een 'reguliere' taak van gemeenten is. "Nu wordt tegen ons gezegd: het zit er niet in", zegt Heijkoop. "Reken er niet op dat het gaat gebeuren." Terwijl mensen in de problemen zijn gekomen door de Belastingdienst, zegt hij. "Het is stijlloos."

De CDA-wethouder schat dat het benodigde bedrag kan oplopen tot 100 miljoen. In augustus zei staatssecretaris Van Huffelen dat het budget geen probleem is. En voor de zomer zei premier Rutte: "Geld speelt geen rol."

Afbreukrisico
In interne stukken van de VNG waar RTL Nieuws en Trouw inzage in hadden, wordt de wens van gemeenten omschreven als 'breekpunt' en als 'harde eis': "Zónder financiën kunnen gemeenten geen bijdrage leveren aan dit project." De gemeenten stellen dat ze het er 'niet even bij' kunnen doen. Ze waarschuwen ervoor om met de veroorzaker – de Belastingdienst – op te trekken, zonder duidelijke afspraken over wat gemeenten kunnen doen voor gedupeerden. "De gedupeerden hebben hun vertrouwen in de overheid verloren. De Belastingdienst ligt onder vuur. Het is een groot afbreukrisico wanneer deze kritiek op gemeenten overwaait."

De gemeenten waar veel gedupeerden van de toeslagenaffaire wonen, zijn ook gefrustreerd over het trage tempo van de 'hersteloperatie'. Heijkoop: "De kern is: er moet nu snel, snel, snel compensatie voor de ouders komen. We moeten nú helpen. Mensen hebben acuut ondersteuning nodig. Er zijn mensen die suïcidaal zijn, mensen die geen eurocent hebben." Maar er komt maar geen duidelijkheid, zegt Heijkoop: "Ons wordt verteld dat het nog wel twee jaar kan duren voordat alle ouders worden gecompenseerd. Dan staan die mensen die twee jaar in de wacht. Wat moeten wij als gemeenten dan doen? Het is echt heel wrang."

Privacyregels
Een probleem is ook dat de gemeenten vanwege privacy-regels de namen van gedupeerden niet van de Belastingdienst krijgen. "Wij willen bijspringen, ook financieel, bij mensen die nu zwaar in de problemen zitten. Daarom zeggen we ook tegen de Belastingdienst: doe een stap opzij. Mensen zijn doodsbang voor die onwrikbare Belastingdienst. Vergeet niet: bijna altijd als er iets speelt met schulden, is er een relatie met de Belastingdienst. Het is deze dienst die mensen met schulden het huis uit jaagt."

Staatssecretaris Van Huffelen kreeg vorige maand een kritische Tweede Kamer tegenover zich, vanwege de vertraging bij de compensatie voor ouders. In de Troonrede zei koning Willem-Alexander eerder deze maand dat de regering 'er alles aan gelegen is gedupeerde ouders snel te compenseren'.

Start 1 november
Volgens hoge ambtenaren – die vorige week met een afvaardiging van ouders spraken – komt dat in de praktijk erop neer dat de organisatie die de compensatie moet regelen, op 1 november echt van start gaat. Van de 26.000 ouders zou een volgende groep van 282 mensen eind van dit jaar geholpen worden en voor januari geld op hun rekening hebben.

Onderzocht wordt nog of gedupeerde ouders recht krijgen op juridische ondersteuning, zo zegden de topambtenaren toe. Van Huffelen heeft de Kamer beloofd dat zij eind deze maand zal laten weten wat de planning wordt van de uitbetaling van compensatie voor iedereen.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)nst-van-huffelen-vng

Ze hebben het afgeschoven naar de gemeente, geven de namen niet, en trekken de toezegging in om financiële schade te vergoeden :(
Het is om te :r
Hoe lang nog voordat er echt klappen gaan vallen :?
pi_195244064
Akkoord over hulp gemeenten aan ouders toeslagenaffaire

Gemeenten gaan ouders helpen die ernstig in de problemen zijn gekomen door de affaire met de kinderopvangtoeslag. Staatssecretaris Alexandra van Huffelen (Toeslagen) heeft daarover vanavond een principeakkoord gesloten met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), laat het ministerie van Financiën weten.

De Belastingdienst compenseert ouders die zijn benadeeld, maar dat is niet altijd voldoende. Ze hebben schulden opgebouwd, zijn hun huis of baan kwijtgeraakt en soms ziek geworden. Van Huffelen wilde graag met de gemeenten kijken hoe deze mensen het beste kunnen worden geholpen.

Gemeenten staan dichter bij hun inwoners en kunnen brede hulp bieden. Hoe dat precies vorm gaat krijgen, wordt de komende week uitgewerkt, meldt Financiën.
quote:
Hoeveel geld hiermee gemoeid is en wie dat gaat betalen, is niet duidelijk
:')

De VNG liet eerder weten dat het ministerie de extra kosten zou moeten betalen.

Blij
Peter Heijkoop van de VNG en Van Huffelen zijn blij met de afspraken. ,,Dit is een belangrijke uitkomst voor de duizenden gedupeerde ouders in de kwestie van de kinderopvangtoeslag."

https://www.ad.nl/politie(...)genaffaire~ab8bb8af/

Zo de hete aardappel is doorgeschoven naar een ander die er geen schuld aan heeft en dus gaat de dader nu zeker vrijuit :r
En weer starten er nieuwe onderzoeken :') zodat er tijd is gekocht tot na de verkiezingen
Dan kan een andere partij goede sier maken met puin ruimen
Dit land is echt ziek ziek :')
pi_195661995
Kamer onthutst over trage afhandeling toeslagenaffaire: ‘In dit tempo doen we er honderd jaar over’ :o :')

De Tweede Kamer vindt het ongehoord dat er dit jaar maar driehonderd tot zeshonderd slachtoffers van de toeslagenaffaire worden gecompenseerd. De afhandeling gaat veel te traag en de vrees is groot dat de zaak ook volgend jaar niet opgelost zal zijn.

Naar schatting komen in totaal circa 26.000 mensen in aanmerking voor compensatie. Daarvoor is ruim 500 miljoen euro uitgetrokken. Het streven om dit jaar al vijfduizend zaken af te handelen wordt echter bij lange na niet gehaald. Volgens CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt moet staatssecretaris Alexandra van Huffelen (Financiën) meer ‘ambitie’ tonen. ,,In dit tempo doen we er honderd jaar over”, foeterde hij.

De Kamer is verbolgen dat er al wel 3,5 miljoen euro is uitgegeven aan ingehuurde consultants, terwijl nog maar negentig gezinnen een uitbetaling hebben gekregen, waarmee volgens Van Huffelen tot dusver zo’n 2 miljoen euro is gemoeid. ,,Dat zijn nog geen enorme aantallen”, erkent de D66-bewindsvrouw.

Natuurlijk had ik gewild dat we veel meer ouders hadden kunnen helpen
Alexandra van Huffelen

Wanhoop nabij
Van Huffelen zorgde afgelopen zomer voor een onaangename verrassing met de mededeling dat de afhandeling vertraging oploopt. Het optuigen van de herstelorganisatie kost volgens haar meer tijd, omdat de organisatie ‘onvoldoende’ robuust zou zijn. Voor de uitvoering is 110 miljoen euro gereserveerd. Daarvoor zijn inmiddels 501 mensen aangenomen. Tegelijkertijd zijn er pas zeven zaken helemaal afgehandeld. ,,Natuurlijk had ik gewild dat we veel meer ouders hadden kunnen helpen”, stelt zij. Wel denkt de staatssecretaris volgend jaar ‘snel te kunnen opschalen’.

Kamerleden zijn de wanhoop inmiddels nabij. Zij snappen niet waarom de operatie maar niet van de grond lijkt te komen. SP-Kamerlid Renske Leijten spreekt van een ‘grof schandaal’. PVV’er Edgar Mulder spreekt van een ‘puinhoop’ en VVD’er Helma Lodders noemt het ‘te wrang’ dat doelen keer op keer niet worden gehaald.

Fatsoenlijke kerstboom
SP en GroenLinks dringen er bij Van Huffelen op aan om duizenden mensen die zij al ‘in beeld’ heeft nog voor de kerst tegemoet te komen. ,,Geef die mensen maar duizend euro, zodat ze tenminste een fatsoenlijke kerstboom kunt kopen”, aldus Leijten. Maar volgens Van Huffelen is het idee weliswaar ‘sympathiek maar niet verstandig’: volgens haar zou daardoor kostbare tijd verloren gaan om mensen echt recht te doen.

https://www.ad.nl/politie(...)-jaar-over~a6cdaa83/

Om te :r dit en gewoon op Rutte en Hoekstra blijven stemmen :')
  vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:37:00 #41
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_195670327
Geef iedere ouder volgende maand maar een ton met finale kwijting. Ben je 26 miljard verder, maar dan zijn we al af van deze shit die nu al 6 jaar duurt.

[ Bericht 2% gewijzigd door Andromache op 16-10-2020 12:21:56 ]
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_195670457
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 09:37 schreef Andromache het volgende:
Geef iedere ouder volgende maar een ton met finale kwijting. Ben je 26 miljard verder, maar dan zijn we al af van deze shit die nu al 6 jaar duurt.
Koekoek
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:46:25 #43
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_195670482
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 09:44 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Koekoek
Als een flink aantal ouders een rechtszaak begint wegens geleden schade, kom je wellicht uit op een aantal miljoenen voor een zekere groep ouders vanwege kwijtraken huis en leven. Ik zou niet te snel lachen.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_195671952
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 09:37 schreef Andromache het volgende:
Geef iedere ouder volgende maar een ton met finale kwijting. Ben je 26 miljard verder, maar dan zijn we al af van deze shit die nu al 6 jaar duurt.
Die 26mld mag van mij betreft wel.

Onder voorwaarde dat de ambtenaren die hier schuldig aan zijn wel voor het gerecht moeten komen zich te verantwoorden.

Allemaal. En die schuld mogen zij op zich nemen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:57:59 #45
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_195673390
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 09:37 schreef Andromache het volgende:
Geef iedere ouder volgende maand maar een ton met finale kwijting. Ben je 26 miljard verder, maar dan zijn we al af van deze shit die nu al 6 jaar duurt.
26000 x 100.000= 2.6 miljard

Maar idee is prima en dat is nou precies de reden dat het zolang duurt, omdat de schade veel groter is dan 500 miljoen en niemand wil daarvoor verantwoording nemen en met de verkiezingen in aantocht helemaal al niet :r

Ja en vlak na de verkiezingen kunnen ze wel opeens de zure appel doorbijten en gaan ze pronken met hun daadkracht :r
  vrijdag 16 oktober 2020 @ 13:01:29 #46
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_195673452
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 11:26 schreef Red_85 het volgende:
Onder voorwaarde dat de ambtenaren die hier schuldig aan zijn wel voor het gerecht moeten komen zich te verantwoorden.
Allemaal. En die schuld mogen zij op zich nemen.
Rutte verdedigt zijn ambtenaren door dik en dun :') |:(


Ja om te :r
En ja hij zit er zelf vuistdiep in en heeft zelf leiding gegeven aan deze ellende en dus als zijn ambtenaren sneuvelen trekken ze hem mee de diepte in
Ja om te :r
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:32:03 #47
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_195882406
Rutte, Asscher en Wiebes gehoord over toeslagenaffaire

Premier Mark Rutte, PvdA-leider Lodewijk Asscher, ministers Eric Wiebes (Economische Zaken) en Wopke Hoekstra (Financiën) en veel andere politieke prominenten moeten eind november aanschuiven voor een verhoor onder ede over de toeslagenaffaire. De parlementaire ondervragingscommissie hoopt via hen te reconstrueren hoe die zaak zo uit de hand heeft kunnen lopen.

De commissie heeft een lange lijst opgesteld van politieke prominenten die op de een of andere manier een rol hebben gespeeld in de toeslagenaffaire. Daarin werden tienduizenden ouders aan de hand van een harde fraudeaanpak en een streng systeem door de Belastingdienst onterecht als fraudeurs bestempeld. Het kabinet heeft inmiddels 500 miljoen euro uitgetrokken om die ouders te compenseren.

Maar daarmee is de kous niet af. Voor de zomer werd er een parlementaire ondervragingscommissie ingesteld die gaat onderzoeken hoe het zo ver heeft kunnen komen. Premier Rutte wordt verhoord omdat hij voorzitter was van de ministeriële commissie onder kabinet-Rutte II waarin de harde fraudeaanpak werd bedacht.

Daarnaast heeft de commissie tal van (oud-)bewindspersonen van de ministeries van Sociale Zaken en Financiën uitgenodigd, omdat die ministeries verantwoordelijk zijn voor het beleid en de uitvoering rond toeslagen. In die hoedanigheid moet bijvoorbeeld PvdA-leider en oud-minister van Sociale Zaken Asscher aanschuiven. Hetzelfde geldt voor de oud-staatssecretarissen van Financiën Wiebes, Menno Snel en Frans Weekers. Ook de huidige minister van Financiën Hoekstra, die na het vertrek van Snel de portefeuille kort waarnam, en oud-staatssecretaris van Sociale Zaken Tamara van Ark (nu minister voor Medische Zorg) komen aan bod.

Tweede helft november
De verhoren zijn in de tweede helft van november. In de eerste week komen vooral topambtenaren aan bod, in de week van 23 november zijn de verhoren van de politieke prominenten.

„We hebben ons ten doel gesteld om een reconstructie te maken van wat er in die jaren is gebeurd”, zegt commissievoorzitter en CDA-Kamerlid Chris van Dam. De commissie richt zich op de jaren 2013 tot en met eind 2019, dus voor het begin van de hersteloperatie die nu op poten wordt gezet. De commissie wil volgens Van Dam onder meer antwoord op de vragen ’wie wist wat wanneer’, wie de fraudeaanpak goed heeft gekeurd en hoe die zo uit de hand heeft kunnen lopen.

https://www.telegraaf.nl/(...)ver-toeslagenaffaire

Nu maar hopen dat de uitkomst VOOR de verkiezingen is zodat we dit wanbeleid keihard kunnen afstraffen ;)
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:38:10 #48
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_195882560
Rutte, Hoekstra, Wiebes en Asscher op het matje over toeslagenaffaire *O* _O_

Een flink aantal politieke kopstukken, onder wie premier Rutte, moet op het matje komen bij de ondervragingscommissie over de toeslagenaffaire. Zij zullen onder ede worden gehoord. Naast Rutte gaat het om ministers Wopke Hoekstra (Financiën), Eric Wiebes (Economische Zaken) en Tamara van van Ark (Medische Zorg). Ook PvdA-leider en oud-minister Lodewijk Asscher moet opdagen, net als oud-staatssecretaris Menno Snel.

Dat heeft de commissie bekend gemaakt die de parlementaire ondervraging hierover organiseert. Het zijn allemaal politieke kopstukken die in het vorige kabinet mogelijk kennis hadden van de jacht op mensen die zouden frauderen met kinderopvangtoeslag. Achteraf bleek dat 20.000 Nederlanders door hun aanvraag voor toeslag in een financiële nachtmerrie belandden.

Lodewijk Asscher was in het vorige kabinet minister van Sociale Zaken en Eric Wiebes was tussen 2014 en 2017 als staatssecretaris van Financiën verantwoordelijk voor de Belastingdienst. Ook de voorganger van Wiebes, Frans Weekers, wordt onder ede gehoord door de commissie.

Wie wist wat?
De commissie wil meer duidelijkheid over hoe de toeslagenaffaire zo uit de hand kon lopen. Duizenden gedupeerden die kinderopvangtoeslag ontvingen, werden slachtoffer van de ontspoorde fraudejacht van de Belastingdienst.

Inmiddels is bekend dat Asscher (PvdA) en Wiebes (VVD) al in 2014 stukken moeten hebben gekregen waaruit bleek dat mensen door de fraudejacht in grote problemen kwamen. Wat wisten zij? Bovendien had Asscher toen wetgeving in de maak die verdere ontsporing had kunnen voorkomen. Dit voorstel werd echter nooit bij de Kamer ingediend. Hoe kan dat?

‘Zij moeten de waarheid spreken’
De verhoren van de parlementaire commissie beginnen op maandag 16 november. De (oud-)politici worden op 23, 25 en 26 november gehoord. Als laatste is premier Rutte aan de beurt. Hij wordt op 26 november om 13.00 uur in het bankje voor de commissie verwacht. ,,Ze moeten de waarheid spreken, ze moeten verklaren’’, zegt CDA-Kamerlid en commissievoorzitter Chris van Dam.

De commissie heeft deels dezelfde rechten en mogelijkheden als een commissie die een parlementaire enquête houdt. Zo’n ondervraging is eigenlijk een kleinere variant van de enquête, ook wel een ‘flitsenquête’ genoemd. Normaal gesproken mag de commissie bij een ondervraging geen documenten opeisen, maar deze commissie mag dat wel.

https://www.ad.nl/politie(...)genaffaire~a6447454/

Geheugenverlies in 3,2,1, :')
pi_195883434
quote:
Maandag 16 november

9.30: mevrouw M.E. González Pérez – Advocaat bij advocatencollectief Trias
12.30: de heer A.T. Marseille – Hoogleraar Bestuurskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen
15.00: de heer H.R. Blokpoel – Algemeen directeur Belastingen bij de Belastingdienst 2010-2016

Woensdag 18 november

9.30: de heer P.W.A. Veld – Directeur-generaal Belastingdienst 2010-2015
12.30: de heer G.H. Blankestijn – Directeur Toeslagen bij de Belastingdienst 2011-2018
15.30: mevrouw A.C. Cleyndert – Directeur Toeslagen bij de Belastingdienst 2018-heden

Donderdag 19 november

9.30: de heer M.P. Flier – directeur Kinderopvang bij het ministerie van SZW 2010-2015
13.30: mevrouw M.C. van Tuyll - Directeur Kinderopvang bij het ministerie van SZW 2016-heden
16.30: mevrouw L. Mulder – Secretaris-generaal ministerie van SZW 2016-heden

Vrijdag 20 november

9.30: de heer J.J.M. Uijlenbroek - Directeur-generaal Belastingdienst 2017-2020
13.30: mevrouw M. Leijten – Secretaris-generaal ministerie van Financiën 2013-2019

Maandag 23 november

9.30: de heer F.H.H. Weekers – Staatssecretaris van Financiën 2010-2014
13.00: de heer E.D. Wiebes – Staatssecretaris van Financiën 2014-2017
16.30: de heer L.F. Asscher – Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2012-2017

Woensdag 25 november

9.30: mevrouw T. van Ark – Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2017-2020
13.00: de heer M. Snel - Staatssecretaris van Financiën 2017-2019

Donderdag 26 november

9.30: de heer W.B. Hoekstra – Minister van Financiën 2017-heden
13.00: de heer M. Rutte – Minister-president 2010-heden
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_195883477
quote:
4s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 13:17 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Zou zoiets openbaar te volgens zijn?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')