We kopen wat we nodig hebben en hebben aan abonnementen wat we nodig hebben maar meer niet. Ik heb bv een prepaid telefoon maar mijn vrouw een abonnement, zij belt namelijk regelmatig en ik amper. We hebben wel netflix maar kijken al jaren geen televisie dus een tv abonnement hebben we niet meer. En qua boodschappen kopen we wat we willen maar zijn wel prijsbewust dus meerdere supermarkten langs en eten bestellen doen we alleen bij hoge uitzondering (1 of 2 keer per jaar hooguit) omdat we dat allebei gewoon zonde van het geld vinden.quote:Op woensdag 29 juli 2020 15:07 schreef Tja..1986 het volgende:
Geen idee, ik gok 20 a 30%. Maar dat gebruiken we om de hypotheek af te lossen (de afgelopen jaren lossen we 10% van het startbedrag af). Zouden we meer kunnen sparen? Ja zeker. Maar waarom zou je zuinig willen doen met boodschappen en geen 'overbodige' abonnementen meer willen hebben?
We hebben een aantal streamingdiensten en momenteel wat extra sportzenders. Hebben we die nodig? Zeker niet. Maakt het het leven leuker? Tuurlijk. Verder bestellen we regelmatig eten en koop ik ook niet het goedkoopste in de supermarkt. Waarom zou je dat soort dingen willen doen als je al een ruim bedrag spaart? Ik snap dat niet.
Je hebt dus ergens 1550 euro wat 'verdwijnt' elke maandquote:Op woensdag 29 juli 2020 15:10 schreef L_ het volgende:
Gezamenlijk netto inkomen van 3.000 euro.
Relatief aan de lage kant of niet.
Mijn netto inkomen is 2.400 euro, zelf sparen voor pensioen.
Mijn sociale huurwoning kost 750 inclusief.
Ik heb geen auto, werk in woonplaats.
Verdere vaste lasten zijn ongeveer 300 euro, inclusief 100 euro aflossen studie lening.
Sigaretten en boodschappen kosten mij het meest.
500 euro per maand.
Ik spaar 250 euro per maand.
De rest verdwijnt ergens naar weet ik veel waar.
Even een paar opmerkingen met betrekking tot je rekenkunsten:quote:Op woensdag 29 juli 2020 15:00 schreef Metro2005 het volgende:
Ik trap af, gezinsinkomen 3000 euro netto. We sparen elke maand 1500 euro. Spaarpercentage is dus 50%
In totaal op de spaarrekening op dit moment staat 27.000 euro en daarvan kunnen we 2 jaar rondkomen zonder enige vorm van inkomen.
laat maar horen!
Hoe oud zijn die kinderen? Als ze uit de luiers zijn, en gewoon met de pot mee gaan eten wordt het even wat goedkoper. Daarna wordt het alleen maar weer duurder totdat ze op eigen benen gaan staan.quote:Op woensdag 29 juli 2020 15:51 schreef Heph844 het volgende:
Netto gezinsinkomen rond de 7000, sparen we tussen de 15% en 20% van. In euro's nog minder dan TS dus![]()
Kan het beter? Ja tuurlijk, we geven veel uit aan restaurants, dure boodschappen en andere dingen die niet echt nodig zijn. Twee auto's voor de deur. En kinderen krijgen helpt ook niet echt mee voor je financiën![]()
Uiteraard geven we nu geld uit dat we niet uit zouden geven als we van spaargeld moeten leven dus daar zit het verschil.quote:Op woensdag 29 juli 2020 16:31 schreef ETphonehome het volgende:
[..]
Even een paar opmerkingen met betrekking tot je rekenkunsten:
1.: je geeft elke maand 1500 euro uit, maar van 27.000 euro kan je 2 jaar rondkomen. 24 maanden x 1500/maand is bij mij 36.000 euro
Ik ben begonnen -35.000 euro (schuld op mijn vorige koopwoning) en ik heb intussen al de helft van de huidige hypotheek versneld afgelost , daar is de rest van het geld heenquote:2.: dit zie ik bij veel spaar qoutes: je stelt 1500 per maand te sparen, en hebt 27.000 aan spaargeld. Dit betekend dus dat je anderhalf jaar geleden begonnen ben met sparen, en dat je daarvoor dus 0 spaargeld had?
quote:En om af te sluiten met een antwoord van mijn kant: ik spaar de laatste jaren ongeveer 30% van mijn inkomen uit arbeid (leef dus van 70%).
Daarnaast spaar ik ook nog het rendement uit beleggingen/investeringen.
Wellicht op het eerste gezicht vrij hoog, ik bouw echter geen pensioen op via een werkgever, dus moet hier zelf voorzieningen voor treffen.
Ok, dat verklaart een en ander. Petje af voor het rond kunnen komen met zo'n 1100 euro per maand indien nodig.quote:Op woensdag 29 juli 2020 16:35 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Uiteraard geven we nu geld uit dat we niet uit zouden geven als we van spaargeld moeten leven dus daar zit het verschil.
[..]
Ik ben begonnen -35.000 euro (schuld op mijn vorige koopwoning) en ik heb intussen al de helft van de huidige hypotheek versneld afgelost , daar is de rest van het geld heenDat geld is dus niet weg maar staat ook niet op de spaarrekening. Ook is mijn salaris tussen toen en nu verdubbeld dus vroeger ging het sparen veel minder hard.
[..]
Als je dat punt eenmaal bereikt hebt wordt het makkelijker om je spaargeld te laten groeien: lage woonlasten, en door je spaar buffer krijg je ook een significant passief inkomen (ik neem tenminste aan dat dit niet allemaal op een vrij opneembare spaarrekening staat).quote:Op woensdag 29 juli 2020 16:52 schreef F.Sinatra het volgende:
In percentage niet echt een concreet idee. Ik denk rond de 60-70%.
We hebben maar heel weinig echt vaste lasten.
Huis is vrij, zakelijke lease-auto en 1 koop auto (die 2000 km per jaar gebruikt wordt). Dat zijn normaal wel de kosten die er het meest inhakken.
Er gaat dan ook een groot gedeelte naar de spaarrekening, maar ik let aan de andere kant ook maar heel weinig op wat ik uitgeef. Ik koop wat ik hebben wil, en er is ruim voldoende spaargeld om heel wat jaren eerder te kunnen stoppen met werken. Toch blijf ik het altijd te weinig vinden.
Ben wel benieuwd hoe (ongeveer) je begroting van een maand eruit ziet? De 1500 die je uitgeeft, is dat inclusief alles: ook vakanties, tuinonderhoud, groot onderhoud aan huis, vernieuwing/verbouwing van keuken/badkamer/etc, reparaties auto, etc?quote:Op woensdag 29 juli 2020 15:00 schreef Metro2005 het volgende:
Ik ben wel eens benieuwd hoeveel fokkers elke maand sparen in euro's en hoeveel procent van het (gezins)inkomen dat is. Ook wel interessant om te weten hoeveel er gespaard is en hoe lang je het daarvan zou kunnen uitzingen mocht al het inkomen morgen ineens wegvallen.
Ook zou ik willen weten of het met bewuster omgaan met de uitgaven hoger zou kunnen worden en hoeveel.
Ik trap af, gezinsinkomen 3000 euro netto. We sparen elke maand 1500 euro. Spaarpercentage is dus 50%
In totaal op de spaarrekening op dit moment staat 27.000 euro en daarvan kunnen we 2 jaar rondkomen zonder enige vorm van inkomen.
Kan het beter? Er zou in geval van nood een auto weg kunnen, dat bespaart ongeveer 200 euro per maand. Verder hebben we alles al aardig geoptimaliseerd (hypotheek bijna voor de helft afgelost, geen overbodige abonnementen, doen zuinig boodschappen etc).
laat maar horen!
Ik ben daar (spaargeld gebruiken) eigenlijk veel te weinig mee bezig. Moet ik me echt eens in gaan verdiepen. Ik ben nu vooral bezig geweest met het veilig zetten qua banklicentie(s).quote:Op woensdag 29 juli 2020 17:00 schreef ETphonehome het volgende:
[..]
Als je dat punt eenmaal bereikt hebt wordt het makkelijker om je spaargeld te laten groeien: lage woonlasten, en door je spaar buffer krijg je ook een significant passief inkomen (ik neem tenminste aan dat dit niet allemaal op een vrij opneembare spaarrekening staat).
Ik kom ook min of meer op dat punt: vorig jaar was mijn inkomen uit vermogen net iets groter als het deel van mijn inkomen uit arbeid wat ik gespaard heb.
Ik denk dat het voornamelijk de spaarders zijn die reageren. Dat is hetzelfde in het salaris topic.quote:Op woensdag 29 juli 2020 17:29 schreef Socios het volgende:
Oké, het is wel duidelijk: heel FOK! spaart tussen de 30% en 80% per maand.
We hebben ook allemaal een piel van 30 cm....quote:Op woensdag 29 juli 2020 17:29 schreef Socios het volgende:
Oké, het is wel duidelijk: heel FOK! spaart tussen de 30% en 80% per maand.
Dat heb ik ook, het passieve inkomen is bij mij sterk fluctuerend, daarnaast is mijn partner zzp-er met flink wisselend inkomen, omdat dat inkomen niet echt nodig is. Daarom is ze selectief wat ze aanneemt.quote:Op woensdag 29 juli 2020 17:00 schreef ETphonehome het volgende:
[..]
Als je dat punt eenmaal bereikt hebt wordt het makkelijker om je spaargeld te laten groeien: lage woonlasten, en door je spaar buffer krijg je ook een significant passief inkomen (ik neem tenminste aan dat dit niet allemaal op een vrij opneembare spaarrekening staat).
Ik kom ook min of meer op dat punt: vorig jaar was mijn inkomen uit vermogen net iets groter als het deel van mijn inkomen uit arbeid wat ik gespaard heb.
Ja. Aflossingsvrij…=aflossingblij! Geen haar die erover denkt de hypotheek af te lossen, rendement bedraagt amper 1%.quote:Op woensdag 29 juli 2020 22:24 schreef Man1990 het volgende:
Hebben jullie andere vormen van hypotheek dan annutair of lineair?
Dat verklaart het verschil.quote:Op woensdag 29 juli 2020 22:26 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja. Aflossingsvrij…=aflossingblij! Geen haar die erover denkt de hypotheek af te lossen, rendement bedraagt amper 1%.
Bij een gezin klopt dat idd, ruimte is dan stukken minder. Bij twee fulltime banen, HBO inkomen publieke sector, geen studieschuld en huis in de crisis gekocht lukt dat ook prima. Wanneer je nu starter bent zal dat super lastig zo niet onmogelijk zijn. Je hebt het dan ook over een pech genaratie die nu gaat afstuderen.quote:Op woensdag 29 juli 2020 22:38 schreef Man1990 het volgende:
[..]
Dat verklaart het verschil.
Helaas bij nieuwe hypotheken zoals die van mij niet meer mogelijk,althans maar voor 50%.
Dat beperkt direct je spaarvermogen.
Nee, is rond de 200 a 250 euro per maand. Is te weinig voor reserveringen voor onderhoud woning en vervanging auto.quote:
Hier ongeveer 20%quote:Op woensdag 29 juli 2020 23:24 schreef GS-Raw het volgende:
Partner en ik verdienen gezamenlijk ¤3500 netto per maand, daarvan sparen we 10% en onze 13e maand gaat ook naar de spaarrekening. Ik vind het knap hoe je het voor elkaar krijgt om 50% van je salaris te sparen.
Idem. Tering naar de nering kan meer. Moet je dat willen? Nee.quote:Op donderdag 30 juli 2020 01:50 schreef 111210 het volgende:
[..]
Hier ongeveer 20%
leven niet heel zuinig maar gaan ook zeker niet iedere week uit eten.
Al zou 50% best lukken als we echt extreem zuinig zouden gaan leven.
Puur uit nieuwsgierigheid; hoe kan je een koophuis hebben en van ¤1500 pm samen rondkomen? Vooral benieuwd naar een lijstje van uitgavenquote:Op donderdag 30 juli 2020 08:27 schreef Geschiedkundige het volgende:
Wij sparen denk ik tussen de 50% a 60% van een inkomen 36000 netto per jaar (excl vakantietoeslag). Beide eind 20 en een huis gekocht twee jaar geleden.
Wellicht een huis zonder hypotheek of een heel kleine hypotheek?quote:Op donderdag 30 juli 2020 08:42 schreef GS-Raw het volgende:
[..]
Puur uit nieuwsgierigheid; hoe kan je een koophuis hebben en van ¤1500 pm samen rondkomen? Vooral benieuwd naar een lijstje van uitgaven
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |