Dit dus. En ja, er zullen altijd nieuwe bedrijfjes opstaan nadat het slagveld is verlaten. Maar evenementenwerk is zoveel gedetailleerder dan even iets organiseren of zomaar iets beginnen. Het gaat om logistiek, kennis over regelgevingen, jarenlange ervaring van samen werken met andere disciplines om in een hele korte tijd een functionele "ministad" te bouwen, mensen die weten wat ze doen, innovatie en verbetering in de sector zelf... Zo stond het bedrijf waarvoor ik freelance op het punt om een groot recycleprogramma te starten en dat is nu bijvoorbeeld gestorven. Voordat het geld, de tijd en de regels er weer zijn, ben je zo weer een paar jaar verder...quote:Op woensdag 12 augustus 2020 19:48 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Onzin natuurlijk, er is niet een "gevaarlijkste bedrijfstak" het is een sector met een hoog risico, maar risico's kun je indammen, of verminderen, of aanpassen, in Duitsland en Denemarken worden sinds april drive-in festivals gehouden, 500 auto's op een veld met een Mainstage en DJ's max 4 in een auto en erin blijven, werkt uitstekend, de NL overheid vind 4 in een auto een bijeenkomst, ergo, mocht niet, drive in bioscopen evenmin, de 1e wordt geloof ik nu bij Pathé Arena overeind getrokken.
Punt is, dat de starre houding van de overheid in combinatie met een bijzonder schraal steunpakket ( 300miljoen, aardappelboeren die hun piepers niet naar Parijs konden exporteren kregen diezelfde dag 650 miljoen...) een bijzonder goed draaiende bedrijfstak die uitblonk van noviteit echt aan z'n lot overlaat maar wel vooraan staat als ze de dance of NL muziek ergens voor hun eigen promotie even kunnen gebruiken
[..]
Hoe vaak heb je Rutte, de Jong of een van die knakkers serieus langer dan 48 seconden over feesten, festivals en ander muzikaal vermaak gehoord? 0 keer, welgeteld, er is heel wat meer aandacht voor het betaald voetbal want oh jee oh jee wedstrijden zonder publiek spelen dat wil toch niemand.
Maar een monopolie van Mojo en Ampco volgend jaar in de festival markt waarbij op Eurosonic wordt bepaald wat de hitmachines voor het komend jaar zijn zonder kleine geniale creatieve initiatieven is kennelijk geen enkel probleem.
En als je die laatste zin niet begrijpt, dan begrijp je niks van de Nederlandse live industrie.
We hebben zowat de soepelste regels van de wereld voor evenementen, en de een die er is (1,5m) handhaaft geen hond op dus ik weet nu al die regel niet gaat bestaan in praktijk volgende maand op tomofair bv... dus wat klaag je precies?quote:Op donderdag 13 augustus 2020 08:35 schreef Jerruh het volgende:
[..]
Dit dus. En ja, er zullen altijd nieuwe bedrijfjes opstaan nadat het slagveld is verlaten. Maar evenementenwerk is zoveel gedetailleerder dan even iets organiseren of zomaar iets beginnen. Het gaat om logistiek, kennis over regelgevingen, jarenlange ervaring van samen werken met andere disciplines om in een hele korte tijd een functionele "ministad" te bouwen, mensen die weten wat ze doen, innovatie en verbetering in de sector zelf... Zo stond het bedrijf waarvoor ik freelance op het punt om een groot recycleprogramma te starten en dat is nu bijvoorbeeld gestorven. Voordat het geld, de tijd en de regels er weer zijn, ben je zo weer een paar jaar verder...
En voor de mensen die het allemaal maar prima vinden: wat als de overheid zegt dat je vanaf Nu niet meer mag werken, je geen inkomsten hebt, al het voorbereidend werk en investeringen die je al hebt gedaan voor het komend jaar vanaf nu nutteloos zijn en vanaf dat moment nauwelijks een woord reppen over hoe het dan verder kan... En na een half jaar er nog geen zekerheid is... Vind je dat normaal of prima?
Voor mij persoonlijk betekend deze covid-crisis en het verbod op "vergunningsplichtige evenementen" dat ik het momentum wat ik vorig- en dit jaar had/ zou hebben na 8 jaar keihard werken kwijt ben.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 08:35 schreef Jerruh het volgende:
En voor de mensen die het allemaal maar prima vinden: wat als de overheid zegt dat je vanaf Nu niet meer mag werken, je geen inkomsten hebt, al het voorbereidend werk en investeringen die je al hebt gedaan voor het komend jaar vanaf nu nutteloos zijn en vanaf dat moment nauwelijks een woord reppen over hoe het dan verder kan... En na een half jaar er nog geen zekerheid is... Vind je dat normaal of prima?
Waar heb jij het nou over? Evenementen zijn nauwelijks mogelijk.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 09:41 schreef eragon2890 het volgende:
[..]
We hebben zowat de soepelste regels van de wereld voor evenementen, en de een die er is (1,5m) handhaaft geen hond op dus ik weet nu al die regel niet gaat bestaan in praktijk volgende maand op tomofair bv... dus wat klaag je precies?
Die regel is dus kennelijk redelijk flexibel, gezien tomofair, tinytomo, en dcc gewoon vergunning hebben gekregen.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 09:50 schreef galantis het volgende:
[..]
Waar heb jij het nou over? Evenementen zijn nauwelijks mogelijk.
Boven de 250 personen is het verplicht zitten, doei ongeveer alles
Geen flauw idee hoe dat mogelijk is.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 10:00 schreef eragon2890 het volgende:
[..]
Die regel is dus kennelijk redelijk flexibel, gezien tomofair, tinytomo, en dcc gewoon vergunning hebben gekregen.
Ik denk omdat de voorzitter van de veiligheidsregio bepaalt of iets door mag gaan XDquote:Op donderdag 13 augustus 2020 10:16 schreef galantis het volgende:
[..]
Geen flauw idee hoe dat mogelijk is.
Is dat buiten ofzo? Met continue doorstroming? Ik lees dat dat de voorwaarden zijn om niet aan zitplekken te hoeven voldoen.
Maarja dit is nogal een niche, en ik weet dat het gros van de evenementen gewoon niet doorgaat, of slechts voor spek en bonen in sterk afgeslankte vorm.
Nee, voor jou gaan een aantal belangrijke evenementen door dus zie je niet hoe nijpend de situatie is.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 10:53 schreef eragon2890 het volgende:
Redelijk wat gaat nog wel door hoor dus!
Dat geldt voor jou misschien maar dit is een superspecifieke niche.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 10:53 schreef eragon2890 het volgende:
[..]
Ik denk omdat de voorzitter van de veiligheidsregio bepaalt of iets door mag gaan XD
Je hoeft er maar één te vinden dus...
Maar tinytomo is buiten ja, maar wel met een markt én een podium programma (ik ga zelf fanfic compo hosten en lezing geven), er is ook food, archery workshop, etc. 1000 man geloof ik.
Tomofair daarentegen is in de jan massink hal, 20% is nog steeds 1500 a 2000 mensen denk ik, en hoewel de markt daar buiten om de hal staat nu, is binnen wel een gaming area, boardgames, podium, karaoke, ddr, weerwolven, food,...
Ze hebben toestemming. Ik ben so hyped! En ja dit is het publiek - die 1,5m gaat daar echt niet bestaan lol
Ik ga als er net zo op gehandhaafd wordt (en dat zijn dan vrijwilligers die normaal zelf ook bezoekers zijn die dat zouden moeten doen) iig iedereen huggen die free hugs mist. Ruim meer dan de helft van de bezoekers dus 🤣💗🥰
DCC in november heeft ook toestemming somehow in de jaarbeurs.
En camera japan het film festival gaat trouwens ook gewoon door. Heb me eerste kaartje daar ook al voor gekocht.
Dan is er trouwens ook nog het lichtjesfestival binnenkort.
Redelijk wat gaat nog wel door hoor dus!
Alleen is diezelfde voorzitter de gene wie bepaald waar en of de politie daarop controleert. Half burgemeesterend nederland (Hilversum, Dordrecht, meer) roepen adgelopen tijd openlijk in media dinge als "ik ga mijn politie niet inzetten op handhaven daarvan" en "we moeten meer open" etc.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 11:43 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Nee, voor jou gaan een aantal belangrijke evenementen door dus zie je niet hoe nijpend de situatie is.
Als er gehugged wordt en niet op die 1,5 wordt gelet heb je dikke kans dat het event gecancelled wordt maar ik hoop het niet voor je.
Maar je snapt zelf ook wel dat 2 events met misschien 3000 bezoekers niks voorstelt op de hele event markt.
Overigens hebben ze in Daytona VS nu een motor treffen met 250.000 mensen die ook geen afstand houden, het kan verkeren🙄
Voor mij precies hetzelfde. Misschien dat wij elkaar trouwens zijn tegengekomen op sommige eventsquote:Op donderdag 13 augustus 2020 09:49 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Voor mij persoonlijk betekend deze covid-crisis en het verbod op "vergunningsplichtige evenementen" dat ik het momentum wat ik vorig- en dit jaar had/ zou hebben na 8 jaar keihard werken kwijt ben.
Op het moment ben ik videotechnicus en verdien gelukkig m'n geld met het werken bij videoconferentie- en kleine (zakelijke) streamklusjes, dus geen tozo en geen verdere staatssteun, goeie zaak zou je misschien zeggen, maar daar staat tegenover dat ik mijn eigenlijke beroep, VJ'en, niet kan uitoefenen, daardoor mis ik dit jaar 20 festivals waar ik veelal mainstage zou staan, en ik mag hopen dat die alle 20 nog bestaan volgend jaar, een Europese tour met een Canadese DJ die naar Berlijn zou verhuizen maar dat dus ook heeft afgezegd, een aantal corporate VJ klussen waarvoor ik naar het buitenland zou vliegen en nog talloze kleinere klussen in clubs, discotheken en andere settings waar ik jarenlang heel hard voor heb gewerkt om dat op te bouwen.
Ook scheelt het me zo'n beetje 40-60K aan omzet, wat tegen die vrolijke 42% IB tax zo'n 23-35K inkomen is...
Van al die klussen weet ik van een stuk of 3/4 dat ze er volgend jaar sowieso nog zijn, maar van een hele hoop andere hoor ik niks, weet ik dat ze het financieel steeds net redde, maar nu waarschijnlijk niet meer en dus volgend jaar na een jaar stilstand zonder enige compensatie failliet kunnen gaan.
Het is heel makkelijk te zeggen, doe maar nooit meer, voorlopig niet, ach volgend jaar misschien, maar ondertussen zijn er zovelen als ik die hun gigs keihard nodig hebben om rond te kunnen komen.
En als degene die iets anders, misschien stabieler,hebben gevonden en eenmaal uit de sector weg zijn, ben je dus ook hun kennis, kunde en creativiteit kwijt, en die vervang je niet zo maar, ja door eenheidsworst, waar we al meer dan genoeg van hebben.
Fair enough! Maar ik ben wel echt super super blij dat ik weer gewoon cosplay fun kan hebben en karaoke kan zingen met vrienden 🥺quote:Op donderdag 13 augustus 2020 11:47 schreef galantis het volgende:
[..]
Dat geldt voor jou misschien maar dit is een superspecifieke niche.
Een event waar ik dan heen ga (nu dus niet helaas) trekt meer bezoekers dan al die fairs bij elkaar.
Malta heeft voor het eerst wat besmettingen en heeft hiervoor zo ongeveer de lichtste maatregelen van Europa gehad.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 11:21 schreef magrec het volgende:
Nou alles klapt wel in elkaar nu, Italie en Malta gooien alles weer dicht. Dit gaat niet goed komen tot er een vaccin is of het aantal besmettingen is helemaal tot 0 voor een lange periode (wat zeker niet gaat gebeuren)
Well, gaat niet gebeuren omdat wij geen miljoenen tests kunnen doen in paar dagen. De reden dat Wuhan dat gigantische feest kon houden en wij niet is dat ze al sinds mei geen gevallen meer hebben daar...quote:Op woensdag 19 augustus 2020 11:21 schreef magrec het volgende:
Nou alles klapt wel in elkaar nu, Italie en Malta gooien alles weer dicht. Dit gaat niet goed komen tot er een vaccin is of het aantal besmettingen is helemaal tot 0 voor een lange periode (wat zeker niet gaat gebeuren)
Wat doet Italië dan? Heb even geen overzicht.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 11:21 schreef magrec het volgende:
Mensen die dat zeggen, verdienen sowieso een tik. Ik ben freelancer en heb wel een goede buffer en lage maandlasten, maar een vriendin van me zei het laatst ook. 'Hoort erbij.' Nee kut, je kunt sparen tot je een ons weegt, je kunt je scheel betalen aan allerlei verzekeringen, maar die buffers raken op en die verzekeringen zijn hier niet van op toepassing. Dit is een unieke onvoorziene situatie waar je niet tegenop kunt sparen of verzekeren.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 12:26 schreef Jerruh het volgende:
[..]
En voora in het begin, toen ene Wobke zei dat het "hoort bij freelancen", beloofde al niet veel goeds met hoe er in zo'n situatie kan worden omgegaan. En dat blijkt...
De clubs waren open maar moeten weer dicht. Heb wel wat filmpjes gezien, ze gingen er ook vol voor ook niet even wat minder bezoekers en de regels werden ook niet echt nageleefd.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:30 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat doet Italië dan? Heb even geen overzicht.
Die situatie heb ik nu zo'n beetje. Werkte al als freelancer in events maar door werk bij een ontwerpbureau erbij is er een grote burn out uitgekomen. Afgelopen twee jaar keihard gewerkt om daar te zijn waar ik in januari was, met een klein potje zelfs en promokansen etc. En toen kwam corona.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:02 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Mensen die dat zeggen, verdienen sowieso een tik. Ik ben freelancer en heb wel een goede buffer en lage maandlasten, maar een vriendin van me zei het laatst ook. 'Hoort erbij.' Nee kut, je kunt sparen tot je een ons weegt, je kunt je scheel betalen aan allerlei verzekeringen, maar die buffers raken op en die verzekeringen zijn hier niet van op toepassing. Dit is een unieke onvoorziene situatie waar je niet tegenop kunt sparen of verzekeren.
Een vriend van me was freelancer in de evenementbranche en is godzijdank vorig jaar september weer in loondienst gegaan omdat hem dat beter beviel, want die was nu echt keihard de sigaar geweest omdat hij geen jaren aan buffer had kunnen opbouwen. Hij was dan helemaal naar 0 inkomsten gegaan. En dan gaat het hard met je geld. Vang dat eens op gedurende maanden of jaren. Vooral als je vorig jaar was begonnen, hoe goed de zaken ook liepen. Dikke vinger.
???quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:56 schreef Dven het volgende:
Lol, ben begin augustus gewoon weer lekker naar een groot festival met tienduizenden mensen kunnen gaaninclusief wereldoptreden van
Corona
Is this the Reebok or the Nike
Ja hoor. Foute muziek van vroeger, op het strand.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 18:05 schreef eragon2890 het volgende:
[..]
???
Grap? Of echt? Ik bedoel het zou kunnen, in Nieuw Zeeland kon alles bv. weer voordat ze die cases vonden, in Taiwan mag het ook gewoon weer, in China ook (zie Wuhan)...
Nice~ En, hield iemand zich aan die 1,5m? LOLquote:Op woensdag 19 augustus 2020 18:33 schreef Dven het volgende:
[..]
Ja hoor. Foute muziek van vroeger, op het strand.
[ afbeelding ]
Geldt hier geen anderhalve meter.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 18:35 schreef eragon2890 het volgende:
[..]
Nice~ En, hield iemand zich aan die 1,5m? LOL
WAAR? vliegtickets zijn goedkoop momenteel.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 18:40 schreef Dven het volgende:
[..]
Geldt hier geen anderhalve meter.
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 19 augustus 2020 18:40 schreef Dven het volgende:
[..]
Geldt hier geen anderhalve meter.
[ afbeelding ]
Week of twee geleden. Qua festivals gaat er niet echt veel meer gebeuren omdat meeste voor de zomer is. Nog wel een paar kleine festivalletjes hier en daar en aan de kust natuurlijk nog genoeg grote feesten. Bier is prima, zit nu in een strandtentje en heb een halve liter voor ¤1.25quote:Op zondag 23 augustus 2020 09:18 schreef Drekkoning het volgende:
[..]Dit is recent?
Buitenevent, moet kunnen wmb. Ik overweeg al een tijdje om een festival te bezoeken in landen die wat meer common sense met de regels omgaan, en dit is een serieuze optie. Ook relatief goedkoop bier 🍻
Dit ja... Zag op Instagram op diverse technostreams ook allemaal feestjes in Italië. Sommige bezoekers hadden voor de vorm een mondkapje op maar voor de rest stond iedereen door elkaar te dansen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:34 schreef magrec het volgende:
[..]
De clubs waren open maar moeten weer dicht. Heb wel wat filmpjes gezien, ze gingen er ook vol voor ook niet even wat minder bezoekers en de regels werden ook niet echt nageleefd.
Hier wil je zelfs zonder corona toch niet dood gevonden worden? Wat een bagger man.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 18:33 schreef Dven het volgende:
[..]
Ja hoor. Foute muziek van vroeger, op het strand.
[ afbeelding ]
Dat is al vroeg om nu halve liters te klappen.quote:Op zondag 23 augustus 2020 10:27 schreef Dven het volgende:
[..]
Week of twee geleden. Qua festivals gaat er niet echt veel meer gebeuren omdat meeste voor de zomer is. Nog wel een paar kleine festivalletjes hier en daar en aan de kust natuurlijk nog genoeg grote feesten. Bier is prima, zit nu in een strandtentje en heb een halve liter voor ¤1.25![]()
Liquid lunchquote:Op zondag 23 augustus 2020 10:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is al vroeg om nu halve liters te klappen.
ja Dan heb je tenminste al ontbeten.quote:
Je moet het ook niet elke dag doenquote:Op zondag 23 augustus 2020 10:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
ja Dan heb je tenminste al ontbeten.![]()
Qua calorieën wel, alleen de overige voedingsstoffen ontbreken.
Kon je niet wat origineels verzinnen ipv die viruswaanzin troep?quote:Op dinsdag 1 september 2020 15:33 schreef Nielsch het volgende:
feestje dat ik in maart 2020 zou hebben (in de Marktkantine, Amsterdam) was al verzet naar september 2020 en is nu verzet naar maart 2021... erg jammer...
en waarom? een hele branche naar de klote, mensen werkloos, totaal geen uitzicht, mensen die er helemaal klaar mee zijn... alleen maar om het leven van wat extreem oude bejaarden met wat maanden te verlengen... hou toch op...
welke onzin? ik zie ook wel dat het stijgt in de groep 20-40 maar in de ziekenhuizen is er echt niks aan de hand... gaan we straks ook alle leuke dingen afschaffen omdat het griepvirus weer de kop op steekt en ouderen daar ook kwetsbaar voor zijn?quote:Op dinsdag 1 september 2020 15:48 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Kon je niet wat origineels verzinnen ipv die viruswaanzin troep?
Corona treedt zelfs op. Kun je nagaan.quote:Op zondag 23 augustus 2020 10:34 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Hier wil je zelfs zonder corona toch niet dood gevonden worden? Wat een bagger man.
We hebben in dit land hele milde maatregelen en mogen bijna alles. Dat jij nu niet naar je discofeestje mag moet je maar gewoon mee dealen. Alleen een klein groepje idioten wil dat alle maatregelen geschrapt worden en we geen enkele rekening meer houden met het virus.quote:Op dinsdag 1 september 2020 15:49 schreef Nielsch het volgende:
[..]
welke onzin? ik zie ook wel dat het stijgt in de groep 20-40 maar in de ziekenhuizen is er echt niks aan de hand... gaan we straks ook alle leuke dingen afschaffen omdat het griepvirus weer de kop op steekt en ouderen daar ook kwetsbaar voor zijn?
Waar ik meer problemen mee heb is dat straks al het personeel van die discofeestjes, van de poppodia en van de festivals gewoon maar even op straat wordt getrapt en aan de bedelstaf kan. Of denk je dat daar een onbeperkt bijstandpotje voor is vanuit het Rijk?quote:Op dinsdag 1 september 2020 15:52 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
We hebben in dit land hele milde maatregelen en mogen bijna alles. Dat jij nu niet naar je discofeestje mag moet je maar gewoon mee dealen.
Het alternatief dat Nielsch voorstelt, gewoon alle clubs en disco's maar opengooien, is vele malen erger. Daar worden de economische gevolgen mogelijk nog groter door.quote:Op dinsdag 1 september 2020 15:54 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Waar ik meer problemen mee heb is dat straks al het personeel van die discofeestjes, van de poppodia en van de festivals gewoon maar even op straat wordt getrapt en aan de bedelstaf kan. Of denk je dat daar een onbeperkt bijstandpotje voor is vanuit het Rijk?
ik zeg ook niet dat alles maar open moet; maar er ligt een heel plan vanuit de sector en daar weigert het kabinet simpelweg gewoon maar te kijken.quote:Op dinsdag 1 september 2020 15:59 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Het alternatief dat Nielsch voorstelt, gewoon alle clubs en disco's maar opengooien, is vele malen erger. Daar worden de economische gevolgen mogelijk nog groter door.
Ja, deze pandemie zal hoe dan ook voor flinke economische schade gaan zorgen. Daar moeten we ook een oplossing voor gaan vinden. In deze branche zullen heel veel mensen omgeschoold gaan worden en het aantal uitkeringen zal lange tijd veel hoger zijn dan normaal.
Maar of we het goed doen op dat gebied en wat er nog zou moeten gebeuren is een andere discussie. Gewoon alle clubs en disco's opengooien is een belachelijk idee.
Omdat het onverantwoord is om clubs open te laten gaan onder welke omstandigheden dan ook.quote:Op dinsdag 1 september 2020 16:03 schreef Nielsch het volgende:
[..]
ik zeg ook niet dat alles maar open moet; maar er ligt een heel plan vanuit de sector en daar weigert het kabinet simpelweg gewoon maar te kijken.
Hoezo is dat onder welke dan ook omstandigheden onverantwoord? Komt op mij nogal dogmatisch over.quote:Op dinsdag 1 september 2020 16:07 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Omdat het onverantwoord is om clubs open te laten gaan onder welke omstandigheden dan ook.
Echt.....je kan nog bijna alles in Nederland wat een jaar geleden ook mogelijk was. Maar er zijn nu eenmaal dingen waarvan het onverstandig is om nu te gaan doen. En dansfeestjes is daar ongeveer de belangrijkste van. Verzin gewoon iets anders leuks om te doen er is nog genoeg mogelijk.
En nee, de overheid doet dit niet om burgers of bedrijfjes te pesten, maar omdat dit nu eenmaal nodig is voor de volksgezondheid.
Omdat in een afgesloten ruimte dansen zo'n beetje het meest besmettelijke is wat je kan doen. Of je moet ieder in zijn eigen hokje laten dansen of iedereen met minstens 7 meter afstand van elkaar. Maar dat is onbetaalbaar en zal niemand leuk gaan vinden.quote:Op dinsdag 1 september 2020 16:14 schreef galantis het volgende:
[..]
Hoezo is dat onder welke dan ook omstandigheden onverantwoord? Komt op mij nogal dogmatisch over.
Alle maatregelen zijn een compromis. Als het slechts ging om (directe) volksgezondheid dan zaten we nog steeds in een absolute lockdown.
Dit is echter niet het geval. Besmettingen en ziektegevallen/doden worden tot op zekere hoogte geaccepteerd. Welke hoogte dat is is een resultaat van de ernst van de huidige situatie, de heersende meningen, wat de experts zeggen, wat de politiek voor ogen heeft, etc etc.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |