quote:Op zaterdag 25 juli 2020 17:59 schreef happylife070 het volgende:
Lage temperatuur radiators schijnt comfortabeler te zijn en evt. ook met warmtepomp te kunnen werken.
Kan je die dingen geleidelijk aan stuk voor stuk vervangen voor een lage temperatuur radiator of moet dan in 1 keer alles?
Iemand ervaring hiermee?
Als de nieuwe LTV's voorzien zijn van thermostaatkranen, lopen die vanzelf dicht, op het moment dat de gewenste ruimtetemperatuur is gehaald.quote:Op zaterdag 25 juli 2020 19:18 schreef Fer het volgende:
En je systeem is dan helemaal uit balans. De LT radiatoren zullen bij een bepaalde temperatuur de ruimte veel sneller verwarmen dan de oude radiatoren.
Ja, dat kan zeker.quote:Op zaterdag 25 juli 2020 17:59 schreef happylife070 het volgende:
Lage temperatuur radiators schijnt comfortabeler te zijn en evt. ook met warmtepomp te kunnen werken.
Kan je die dingen geleidelijk aan stuk voor stuk vervangen voor een lage temperatuur radiator of moet dan in 1 keer alles?
Iemand ervaring hiermee?
Als de retour een voetventiel heeft (evt. ingebouwd in het aansluitblok), hoef je de installatie niet af te tappen, alleen de radiator die je weghaalt, leeg laten lopen.quote:Op zaterdag 25 juli 2020 23:58 schreef happylife070 het volgende:
Alles in 1 keer vervangen is me te prijzig dus wil het liefst kamer voor kamer doen.
Paar keer alles leeg laten lopen moet dan maar.
ik heb ze aan mijn evohome gekoppeld. ze gaan alleen aan als er in die ruimte ook warmtevraag is.quote:Op zondag 26 juli 2020 00:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De originele DBE hoor ik zelf niet, alleen op de "boost" stand hoor je ze maar die moet je handmatig aanzetten.
Is ook een optie. Ze draaien hier niet zo vaak aangezien ik 24/7 verwarm, is ook een kwestie van de DBE controllers goed afstellenquote:Op zondag 26 juli 2020 14:50 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
ik heb ze aan mijn evohome gekoppeld. ze gaan alleen aan als er in die ruimte ook warmtevraag is.
Er zijn nieuwe prints verkrijgbaar nu hè? V 1.2 ofzo.quote:Op zondag 26 juli 2020 16:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Is ook een optie. Ze draaien hier niet zo vaak aangezien ik 24/7 verwarm, is ook een kwestie van de DBE controllers goed afstellen
Ik weet nog niet welk probleem dat oplost. Het is nu 25 graden Celsius in de kamer dus de verwarming heeft niets te doen. Pas in oktober zal de temperatuur in de woonkamer wel weer eens onder de 21 zakken en dan mag de warmtepomp naar eigen inzicht stoken (binnen mijn ingestelde parameters). En als het nodig is komt de DBE in actie, anders nietquote:Op zondag 26 juli 2020 16:08 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Er zijn nieuwe prints verkrijgbaar nu hè? V 1.2 ofzo.
Die kun je ook in zomerstand zetten (belachelijk dat dat nu niet kan trouwens).
Ja, witte verlengkabels is wel de oplossing.quote:Zit eraan te denken die te bestellen en om te bouwen.
Ps goed idee om die lelijke zwarte laders te ditchen!
Ik dacht zelf al aan een zwaardere voeding in de meterkast en via de kruipruimte alle dbe’s voeden.
Dat ziet er ook wel strak uit idd!quote:Boven heb ik deze:
[ afbeelding ]
Innova Airleaf SL. Mooi, strak en stil. En kunnen volledig koelen (condenserend).
Ja koelen hè.quote:Op zondag 26 juli 2020 16:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik weet nog niet welk probleem dat oplost.
Ja heb er lang naar gezocht.quote:Dat ziet er ook wel strak uit idd!
En kunnen koelen is ook wel handig.
ik had het gelezen... maar wat doe t die dan? De ventilator slaat aan, maar moet ik dan koud water laten stromen?quote:Op zondag 26 juli 2020 16:08 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Er zijn nieuwe prints verkrijgbaar nu hè? V 1.2 ofzo.
Die kun je ook in zomerstand zetten (belachelijk dat dat nu niet kan trouwens).
Ah, oké, maar dat gebruik ik hier sowieso niet.quote:
Gebruiken jullie dat nu niet?quote:Op zondag 26 juli 2020 16:17 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
ik had het gelezen... maar wat doe t die dan? De ventilator slaat aan, maar moet ik dan koud water laten stromen?
zonder koud water? alleen de ventilator aan?? of gooi je nog een zak ijs op de radiator?quote:Op zondag 26 juli 2020 16:21 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Gebruiken jullie dat nu niet?
Als het echt warm is dan houdt die het huis mooi op 21,5C.
Maar dan moet de kap eraf en moet je rommelen met die potmeter. Helemaal belachelijk want heb ook de grootste hangen. En die kap is echt verschrikkelijk.
Omdat die dingen zo verschrikkelijk duur zijn heb ik mijn oude radiatoren vervangen met gewoon grotere varianten. Dat werkt ook prima en is stukken goedkoper.quote:Op zaterdag 25 juli 2020 17:59 schreef happylife070 het volgende:
Iemand ervaring hiermee?
Als je de controller goed bovenin monteert hoeft alleen het rooster er afquote:Op zondag 26 juli 2020 16:21 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Gebruiken jullie dat nu niet?
Als het echt warm is dan houdt die het huis mooi op 21,5C.
Maar dan moet de kap eraf en moet je rommelen met die potmeter. Helemaal belachelijk want heb ook de grootste hangen. En die kap is echt verschrikkelijk.
Ja ik kan nu zelf met een schroevendraaier direct bij de print.quote:Op zondag 26 juli 2020 16:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je de controller goed bovenin monteert hoeft alleen het rooster er af
Heb er hier een paar verkeerd gedaan, daar kan ik idd alleen bij als ik de kap er ook af haal (en dus ook de thermostaatknop).
Wel grappig, heb al eens de vraag gehad of het elektrische radiatoren waren omdat er overal een stekker uit kwamquote:Op zondag 26 juli 2020 16:32 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja ik kan nu zelf met een schroevendraaier direct bij de print.
Belangrijk is dat je verwarmingen koopt met voor en achterplaat en dubbele lamellen.quote:Op zaterdag 25 juli 2020 17:59 schreef happylife070 het volgende:
Iemand ervaring hiermee?
Nee tuurlijk niet. De warmtepomp kan toch ook koud water maken.quote:Op zondag 26 juli 2020 16:23 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
zonder koud water? alleen de ventilator aan?? of gooi je nog een zak ijs op de radiator?
dat is echt nieuw voor mij.
in plaats van met de potmeter klooien kan je ook aan de andere kant 8v (ff nameten) op de ventilator zetten. Hoef je geen nieuwe print te kopen.
De mijne niet (dat ik weet).quote:Op zondag 26 juli 2020 17:14 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee tuurlijk niet. De warmtepomp kan toch ook koud water maken.
als ik koel met mijn wp dan krijg ik condens op mijn radiatoren, leidingen en vloer... sommige delen gaan dan lekker roesten....quote:Op zondag 26 juli 2020 17:28 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
De mijne niet (dat ik weet).
edit: ik kan inderdaad koelen aanzetten op mijn wp.
maar dan? thermostaat op 5 zetten of zo? is hij zo slim?
jaga's zijn alumimium, leidingen van koper. ik durf het aan als het bloefheet is. Desnoods half uur op half uur af.quote:Op zondag 26 juli 2020 17:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
als ik koel met mijn wp dan krijg ik condens op mijn radiatoren, leidingen en vloer... sommige delen gaan dan lekker roesten....
Nou mijn thermostaat heeft wel koelstand ja.quote:Op zondag 26 juli 2020 17:28 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
De mijne niet (dat ik weet).
edit: ik kan inderdaad koelen aanzetten op mijn wp.
maar dan? thermostaat op 5 zetten of zo? is hij zo slim?
Koper is edeler dan aluminium, wat betekent dat het dmv galvanische corrosie je aluminium opvreet....quote:Op zondag 26 juli 2020 17:48 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
jaga's zijn alumimium, leidingen van koper. ik durf het aan als het bloefheet is. Desnoods half uur op half uur af.
als ik mijn watertemperatuur op 20 graden zet krijg ik nog condens op mijn leidingen. Het begint direct te condenseren bij koelen.quote:Op zondag 26 juli 2020 17:53 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou mijn thermostaat heeft wel koelstand ja.
Nee niet op 5 zetten je wil toch geen koelkast.![]()
Gewoon op 21,5C zet ik hem.
En qua condens je kunt een dauwpuntsensor bestellen en aansluiten zodat het water altijd boven het de natte bol temperatuur blijft.
Dan zit je vaak zo rond de 10 tot 14C water.
Koper lag er al toen ik de hut kocht. In de kruipruimte is alles gesoldeerd. Dat vind ik wel prettig.quote:Op zondag 26 juli 2020 18:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Koper is edeler dan aluminium, wat betekent dat het dmv galvanische corrosie je aluminium opvreet....
gekke combinatie van materialen. Heb je dit zelf aangelegd?
dat ga ik eens uitzoeken. ik was van plan om binnenkort een airco in de slaapkamer (doorbraak/tenovatie over twee jaar) te kopen. Maar blijkbaar heb ik die al.quote:Op zondag 26 juli 2020 17:53 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou mijn thermostaat heeft wel koelstand ja.
Nee niet op 5 zetten je wil toch geen koelkast.![]()
Gewoon op 21,5C zet ik hem.
En qua condens je kunt een dauwpuntsensor bestellen en aansluiten zodat het water altijd boven het de natte bol temperatuur blijft.
Dan zit je vaak zo rond de 10 tot 14C water.
quote:Op zondag 26 juli 2020 18:14 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
als ik mijn watertemperatuur op 20 graden zet krijg ik nog condens op mijn leidingen. Het begint direct te condenseren bij koelen.
luchtvochtigheid is meestal rond de 40-50%.
Galvanische corrossie is geen roesten en het is een langzaam proces, daarom heb je er nog geen last van.quote:Op zondag 26 juli 2020 18:49 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Koper lag er al toen ik de hut kocht. In de kruipruimte is alles gesoldeerd. Dat vind ik wel prettig.
Later heb ik de radiatoren vervangen voor Jaga. Die hangen er al tien jaar, zonder doorroesten.
Ik schrijf wat ik zie... dat lijstje zegt mij niks en heb ik ook geleerd op school.quote:
Dat is geen lijstje maar dit zijn natuurwetten.quote:Op zondag 26 juli 2020 20:19 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik schrijf wat ik zie... dat lijstje zegt mij niks en heb ik ook geleerd op school.
Dan moet er ook elektrisch contact zijn tussen koper&aluminium. Maar je hebt wel een punt: combinatie van metalen (en zeker aluminium) kan tot corrosie leiden. Ik zou zeker koper door staal vervangen.quote:Op zondag 26 juli 2020 18:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
Koper is edeler dan aluminium, wat betekent dat het dmv galvanische corrosie je aluminium opvreet....
gekke combinatie van materialen.
Een electroliet is nodig en dat is het cv waterquote:Op vrijdag 31 juli 2020 14:04 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan moet er ook elektrisch contact zijn tussen koper&aluminium. Maar je hebt wel een punt: combinatie van metalen (en zeker aluminium) kan tot corrosie leiden. Ik zou zeker koper door staal vervangen.
De ionen gaan inderdaad door het water, edoch de electronen gaan via het metaal; dat moet dan onderling elektrisch verbonden zijn om een gesloten circuit te krijgenquote:Op vrijdag 31 juli 2020 14:05 schreef sjorsie1982 het volgende:
Een electroliet is nodig en dat is het cv water
Klopt, als de materialen elektrisch geisolleerd met elkaar verbonden zijn dan levert het geen problemen op. Echter gebeurt dit vaak niet.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 14:18 schreef blomke het volgende:
[..]
De ionen gaan inderdaad door het water, edoch de electronen gaan via het metaal; dat moet dan onderling elektrisch verbonden zijn om een gesloten circuit te krijgen
Het warmwatercircuit dat aan je combi vastzit, ook van staal maken??quote:Op vrijdag 31 juli 2020 14:22 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik zou nooit koper in cv installaties gebruiken omdat cv ketels dacht ik ook aluminium onderdelen bevatten.
Maar ja een gemiddelde installatiemonteur die kan galvanische corrosie niet een uitspreken.
Ik heb liever sensible koeling...quote:Op vrijdag 31 juli 2020 15:34 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat een gelul allemaal de jaga convectoren zijn van koper/alu gemaakt, alleen de alu maakt geen contact met het water en ze zijn af fabriek beschikt voor latente koeling.
Ha, ha, zie je wel dat je het altijd met me eens bent...quote:Op vrijdag 31 juli 2020 22:31 schreef Lospedrosa het volgende:
Haha bedoelde ook voelbare koeling niet condenserend dus.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |