abonnement Unibet Coolblue
pi_194256301
Lage temperatuur radiators schijnt comfortabeler te zijn en evt. ook met warmtepomp te kunnen werken.
Kan je die dingen geleidelijk aan stuk voor stuk vervangen voor een lage temperatuur radiator of moet dan in 1 keer alles?
Iemand ervaring hiermee?
pi_194256670
kan keer per keer, maar om nou iedere keer het volledige systeem leeg te halen en dan weer af te vullen als je 1 radiator hebt vervangen is wel een hoop werk natuurlijk.

Het is wel zo dat lage temperatuur radiatoren beter werken op lage temperatuur dan normale radiatoren, je zal dus in het begin met een lager temperatuur radiator minder efficiënt zijn totdat je daadwerkelijk ze allemaal vervangen hebt en je echt met lage temperaturen vanaf je warmtepomp/ketel de aanvoer gaat doen.
pi_194256688
Is de rest van je huis qua isolatie bijvoorbeeld ook geschikt voor lagetemperatuurverwarming?
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_194257136
En je systeem is dan helemaal uit balans. De LT radiatoren zullen bij een bepaalde temperatuur de ruimte veel sneller verwarmen dan de oude radiatoren.
.
pi_194258663
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 17:59 schreef happylife070 het volgende:
Lage temperatuur radiators schijnt comfortabeler te zijn en evt. ook met warmtepomp te kunnen werken.
Kan je die dingen geleidelijk aan stuk voor stuk vervangen voor een lage temperatuur radiator of moet dan in 1 keer alles?
Iemand ervaring hiermee?
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 19:18 schreef Fer het volgende:
En je systeem is dan helemaal uit balans. De LT radiatoren zullen bij een bepaalde temperatuur de ruimte veel sneller verwarmen dan de oude radiatoren.
Als de nieuwe LTV's voorzien zijn van thermostaatkranen, lopen die vanzelf dicht, op het moment dat de gewenste ruimtetemperatuur is gehaald.

Wat dat betreft, kan je gewoon al je radiatoren door LTV-exemplaren vervangen indien er nu th.-kranen op zitten en bijv, in je woonkamer (indien kamerthermostaat) als laatste door LTV-exemplaren vervangen.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 25-07-2020 21:42:51 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 25 juli 2020 @ 23:40:44 #6
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_194261321
Er bestaan eigenlijk geen "lage temperatuur" radiatoren, het is dan simpelweg een radiator, of beter gezegd een convector, die binnen een beperkte ruimte meer vermogen(oppervlak) heeft dan de standaard 1-2-3 plaat convector die je bij de gamma koopt, maw je hangt in een ruimte een convector op die feitelijk geschikt is om een veel grotere ruimte te verwarmen.
In het uiterste geval zitten er in een dergelijke convector een fan die meer lucht over het oppervlak jaagt en daardoor het rendement aanzienlijk verhoogt.

Er zijn twee redenen waarom je dat zou willen doen.
De eerste is omdat je een warmte toestel hebt dat alleen een lage temperatuur water KAN leveren, de lauwe water heeft meer oppervlakte nodig om warmte te kunnen afgeven in de ruimte en dus moet de radiator veel groter zijn of een veel hoger rendement hebben, dus bv met een warmte pomp word zoiets noodzakelijk.

De ander reden om het te doen is icm een normale hr of hogere rendement ketel, dat hr werkt alleen als de het retour water dat uit je radiatoren komt zo koud is dat de uitlaatgassen van je ketel condenseren op de warmtewisselaar en daarbij het laatste aanzienlijke deel warmte uit de gassen haalt, dat is wat een hr ketel hr maakt tov een vr ketel, de retour temperatuur zal iig onder de 60-50 graden moeten liggen maar des te lager des te beter de ketel condenseert en des te hoger het rendement zal zijn, als je retour water bij een hr ketel 65 graden is of hoger werkt de ketel feitelijk als een vr ketel uit de jaren 70-80.

Die lt convectoren hebben ook zin bij een gewone cv installatie met hr ketel en zeker als de gasprijs verder zal stijgen verdien je die meer prijs terug met een hoger rendement van je ketel, des te lager de retour temperatuur des te hoger het rendement van je ketel.
pi_194261634
Natuurlijk zitten/komen er thermostaat kranen op radiatoren in keuken gang slaapkamers etc.
In de woonkamer niet want daar zit de thermostaat.
Alles in 1 keer vervangen is me te prijzig dus wil het liefst kamer voor kamer doen.
Paar keer alles leeg laten lopen moet dan maar.
Ik begrijp uit verhaal van Robber57 dat ik gelijk al wat efficienter bezig ben.

Is zo'n fan niet irritant ivm geluid?
pi_194261804
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 17:59 schreef happylife070 het volgende:
Lage temperatuur radiators schijnt comfortabeler te zijn en evt. ook met warmtepomp te kunnen werken.
Kan je die dingen geleidelijk aan stuk voor stuk vervangen voor een lage temperatuur radiator of moet dan in 1 keer alles?
Iemand ervaring hiermee?
Ja, dat kan zeker.

Zou sowieso de grootste 2 vervangen en dan eerst een tijdje aankijken hoe het werkt.

Heb hier in huis overal Jaga convectoren met DBE (fans), mooi systeem en krijg het probleemloos warm met een aanvoertemperatuur tussen 26 en 40 graden.

De originele DBE hoor ik zelf niet, alleen op de "boost" stand hoor je ze maar die moet je handmatig aanzetten.







[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 26-07-2020 00:20:00 ]
pi_194263510
Ziet er keurig uit, lijken net op PC ventilatoren en die kunnen ook heel stil zijn
pi_194263999
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 23:58 schreef happylife070 het volgende:

Alles in 1 keer vervangen is me te prijzig dus wil het liefst kamer voor kamer doen.
Paar keer alles leeg laten lopen moet dan maar.

Als de retour een voetventiel heeft (evt. ingebouwd in het aansluitblok), hoef je de installatie niet af te tappen, alleen de radiator die je weghaalt, leeg laten lopen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194264123
Wat ik hier heb gedaan is de convectoren allemaal tweedehands gehaald. Scheelt een hoop geld, kost wel meer tijd omdat je afhankelijk bent van anderen die ze verkopen.
pi_194264856
Heb het systeem nu 2 jaar, nog geen problemen met de techniek gehad.
Ook de adapters zijn van goede kwaliteit.

Heb ze wel overal verlengd met witte verlengkabels, staat mooier dan zo'n zwarte adapter.

De adapter zit met dubbelzijdige tape aan de binnenkant van de convector geplakt zoals je ziet.
Erg warm wordt het daar toch niet, aanvoer limiet staat op 40 graden Celsius (kan tot 5 graden overschieten).
pi_194266997
Marktplaats in de gaten houden is een goede tip voor wie op zoek is naar Jaga convectoren.

In veel projectmatige nieuwbouw worden ze standaard geplaatst, maar zijn ze direct na de oplevering overbodig wanneer de bewoners vloerverwarming laten installeren.
Met een beetje geluk koop je dan eigenlijk ongebruikte convectoren voor een fractie van de nieuwprijs.
  zondag 26 juli 2020 @ 14:50:40 #14
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_194267117
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 00:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]


De originele DBE hoor ik zelf niet, alleen op de "boost" stand hoor je ze maar die moet je handmatig aanzetten.

ik heb ze aan mijn evohome gekoppeld. ze gaan alleen aan als er in die ruimte ook warmtevraag is.
Tot nooit .......
pi_194267773
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 14:50 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

ik heb ze aan mijn evohome gekoppeld. ze gaan alleen aan als er in die ruimte ook warmtevraag is.
Is ook een optie. Ze draaien hier niet zo vaak aangezien ik 24/7 verwarm, is ook een kwestie van de DBE controllers goed afstellen ;)
pi_194267830
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 16:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Is ook een optie. Ze draaien hier niet zo vaak aangezien ik 24/7 verwarm, is ook een kwestie van de DBE controllers goed afstellen ;)
Er zijn nieuwe prints verkrijgbaar nu hè? V 1.2 ofzo.
Die kun je ook in zomerstand zetten (belachelijk dat dat nu niet kan trouwens).

Zit eraan te denken die te bestellen en om te bouwen.

Ps goed idee om die lelijke zwarte laders te ditchen!
Ik dacht zelf al aan een zwaardere voeding in de meterkast en via de kruipruimte alle dbe’s voeden.

Boven heb ik deze:

Innova Airleaf SL. Mooi, strak en stil. En kunnen volledig koelen (condenserend).
Vakman pur sang
pi_194267887
quote:
1s.gif Op zondag 26 juli 2020 16:08 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Er zijn nieuwe prints verkrijgbaar nu hè? V 1.2 ofzo.
Die kun je ook in zomerstand zetten (belachelijk dat dat nu niet kan trouwens).
Ik weet nog niet welk probleem dat oplost. Het is nu 25 graden Celsius in de kamer dus de verwarming heeft niets te doen. Pas in oktober zal de temperatuur in de woonkamer wel weer eens onder de 21 zakken en dan mag de warmtepomp naar eigen inzicht stoken (binnen mijn ingestelde parameters). En als het nodig is komt de DBE in actie, anders niet ;)

quote:
Zit eraan te denken die te bestellen en om te bouwen.

Ps goed idee om die lelijke zwarte laders te ditchen!
Ik dacht zelf al aan een zwaardere voeding in de meterkast en via de kruipruimte alle dbe’s voeden.

Ja, witte verlengkabels is wel de oplossing.

Heb ook een stuk of 10 van die adapters bijbesteld voor m'n hobby's (en als reserve, mocht er ooit 1 sneuvelen).
Ze zijn degelijk en stabiel en 12 volt / 2A adapters daar heb je altijd een tekort aan :P

Mocht er ooit een DBEC controller sneuvelen dan verplaats ik er wel 1 van boven, op de overige (slaap)kamers heeft het eigenlijk maar weinig nut, heb de stekker er vaak zelfs uit. Alleen in m'n werkkamer is het handig omdat ik dan de boost even kan inschakelen als ik binnen kom.

quote:
Boven heb ik deze:
[ afbeelding ]
Innova Airleaf SL. Mooi, strak en stil. En kunnen volledig koelen (condenserend).
Dat ziet er ook wel strak uit idd!
En kunnen koelen is ook wel handig.
pi_194267899
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 16:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik weet nog niet welk probleem dat oplost.

Ja koelen hè.

quote:
Dat ziet er ook wel strak uit idd!
En kunnen koelen is ook wel handig.
Ja heb er lang naar gezocht.
Het moest een slanke watergevoede fancoil zijn, met DC motor.
Dat heeft deze en is languit de stilste.
De prijs is ¤275 en nog eens ¤125 voor de regeling.
(De regeling moet je apart bijbestellen wegen Italiaanse logica. :') )
Vakman pur sang
  zondag 26 juli 2020 @ 16:17:32 #19
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_194267906
quote:
1s.gif Op zondag 26 juli 2020 16:08 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Er zijn nieuwe prints verkrijgbaar nu hè? V 1.2 ofzo.
Die kun je ook in zomerstand zetten (belachelijk dat dat nu niet kan trouwens).


ik had het gelezen... maar wat doe t die dan? De ventilator slaat aan, maar moet ik dan koud water laten stromen?

ik heb trouwens geschakelde (inbouw)wcd's achter elke verwarming. Geen voedingen naar buiten, niks. Nu schakeld de evohone ze maar kan het ook vervangen door zwave of zo.
Tot nooit .......
pi_194267909
quote:
1s.gif Op zondag 26 juli 2020 16:16 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Ja koelen hè.
Ah, oké, maar dat gebruik ik hier sowieso niet.

Er komt nog wel eens een goede airco met 3 binnen-units, gelijk ook een prima noodverwarming.
pi_194267938
quote:
1s.gif Op zondag 26 juli 2020 16:17 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

ik had het gelezen... maar wat doe t die dan? De ventilator slaat aan, maar moet ik dan koud water laten stromen?
Gebruiken jullie dat nu niet?
Als het echt warm is dan houdt die het huis mooi op 21,5C.
Maar dan moet de kap eraf en moet je rommelen met die potmeter. Helemaal belachelijk want heb ook de grootste hangen. En die kap is echt verschrikkelijk.
Vakman pur sang
  zondag 26 juli 2020 @ 16:23:25 #22
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_194267950
quote:
1s.gif Op zondag 26 juli 2020 16:21 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Gebruiken jullie dat nu niet?
Als het echt warm is dan houdt die het huis mooi op 21,5C.
Maar dan moet de kap eraf en moet je rommelen met die potmeter. Helemaal belachelijk want heb ook de grootste hangen. En die kap is echt verschrikkelijk.
zonder koud water? alleen de ventilator aan?? of gooi je nog een zak ijs op de radiator?

dat is echt nieuw voor mij.

in plaats van met de potmeter klooien kan je ook aan de andere kant 8v (ff nameten) op de ventilator zetten. Hoef je geen nieuwe print te kopen.
Tot nooit .......
pi_194267990
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 17:59 schreef happylife070 het volgende:
Lage temperatuur radiators schijnt comfortabeler te zijn en evt. ook met warmtepomp te kunnen werken.
Kan je die dingen geleidelijk aan stuk voor stuk vervangen voor een lage temperatuur radiator of moet dan in 1 keer alles?
Iemand ervaring hiermee?
Omdat die dingen zo verschrikkelijk duur zijn heb ik mijn oude radiatoren vervangen met gewoon grotere varianten. Dat werkt ook prima en is stukken goedkoper.
ipv 2200 euro was ik 200 euro kwijt gemiddeld per radiator.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194267995
quote:
1s.gif Op zondag 26 juli 2020 16:21 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Gebruiken jullie dat nu niet?
Als het echt warm is dan houdt die het huis mooi op 21,5C.
Maar dan moet de kap eraf en moet je rommelen met die potmeter. Helemaal belachelijk want heb ook de grootste hangen. En die kap is echt verschrikkelijk.
Als je de controller goed bovenin monteert hoeft alleen het rooster er af ;)
Heb er hier een paar verkeerd gedaan, daar kan ik idd alleen bij als ik de kap er ook af haal (en dus ook de thermostaatknop).
pi_194268009
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 16:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Als je de controller goed bovenin monteert hoeft alleen het rooster er af ;)
Heb er hier een paar verkeerd gedaan, daar kan ik idd alleen bij als ik de kap er ook af haal (en dus ook de thermostaatknop).
Ja ik kan nu zelf met een schroevendraaier direct bij de print.
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')