Welkom in de topic voor ‘Astronomie in de Achtertuin’.Hier bespreken we wat je met het blote oog of eventueel een gewone verrekijker of kleine telescoop kunt zien aan de sterrenhemel. Handige tips, kaartjes, linkjes, het is allemaal welkom! Ook eigen amateurfoto’s worden gewaardeerd!
Wat heb ik nodig?Niets, behalve een paar ogen. Alhoewel één oog ook nog wel voldoet. En natuurlijk helder weer. Soms kan een verrekijker handig zijn, of een kleine telescoop, maar in principe gaat het er gewoon om wat je kunt zien aan de sterrenhemel als het helder is.
Wat kan ik zien?Planeten: Mercurius, Venus, Mars, Jupiter en Saturnus zijn gemakkelijk met het oog te zien. Uranus is niet te zien met het blote oog, en is met een verrekijker heel zwak. Om deze planeet goed te kunnen zien heb je een kaliber telescoop nodig dat niet in je achtertuin past. Hetzelfde geldt ongeveer voor Neptunus, en Pluto kan zelfs met verrekijker niet gezien worden.
Sterren en sterrenbeelden. Een en ander hangt natuurlijk wel af van de helderheid en de lichtvervuiling. Zie
Astrowiki voor kaartjes van de Benelux qua lichtvervuiling. Als je in een vervuild gebied woont, niet getreurd, ook daar is nog wel het een ander te zien, maar het blijft beperkt tot de heldere verschijnselen. De Melkweg zul je bijvoorbeeld niet zien.
Satellieten en ruimtestations. Je kunt vanaf aarde vaak het International Space Station goed zien, als er een shuttle gelanceerd wordt om deze te bezoeken, dan kun je deze ook zien. Ook andere satellieten, zoals Iridium-satellieten zijn heel goed te zien.
Waar vind ik meer info?AstrowikiJaarboek sterrenkunde, een overzicht in boekvorm van wat er te zien is.
[url=Heavens Above]Heavens Above[/url], hier kun je je locatie met behulp van Google maps selecteren, en dan zie je wat er te zien is.
Wat kan ik krijgen aan Software?
Stellarium, een gratis en open source programma waarmee je de sterrenhemel op je PC kunt bekijken. Ondersteunt Linux, Mac OS X en Windows.
Cartes Du Ciel, ook een sterrenkaart alleen voor Windows (
Versie 3 is ook voor andere besturingssystemen, maar nog in bèta)
KStars, voor gebruikers van KDE.
Google Earth bevat nu ook een sterrenkaart (tevens
online te bekijken).
Starry Night, commerciële software, alleen voor Windows en OS X.
Star Map, maakt gebruik van GPS, accelerometer en kompas van je
iPhone om te bepalen waar je je bevindt en waar je je
iPhone op richt in de lucht, en laat zien welke sterrenbeelden en sterren je dan ziet.
Sommige van deze software kan ook telescopen aansturen
Vorig topics:Astronomie in de Achtertuin #1Astronomie in de Achtertuin #2Astronomie in de Achtertuin #3Gerelateerde topics:
Het Astronomie Topic #9[CENTRAAL] MARS - De Missies! Deel 9[CENTRAAL] Exo-Planeten Topic #2Zwarte gaten en dummies #2 Dement in een andere dimensie