abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 22 juli 2020 @ 18:38:54 #1
428319 Treehut362
Brought to you by+TRht+
pi_194210501
Wat me opvalt in de berichtgeving de laatste tijd voor zo ver ik het heb waargenomen natuurlijk.
Schijnt men zich niet of nauwelijks op te winden over de stijging van het aantal mense n zonder een baan. Terwijl dat enige decaden geleden HET gesprek was in de politieke discussies.
🌳♪💻🌳🌳🌲
Peace Love
2c Ondertiteling activeren als deze beschikbaar is. Druk nogmaals op C om de ondertiteling te verbergen.
3. Ambient modern
pi_194210803
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 18:38 schreef Treehut362 het volgende:
Wat me opvalt in de berichtgeving de laatste tijd voor zo ver ik het heb waargenomen natuurlijk.
Schijnt men zich niet of nauwelijks op te winden over de stijging van het aantal mense n zonder een baan. Terwijl dat enige decaden geleden HET gesprek was in de politieke discussies.
Men maakt zich er wel druk om, maar voorlopig valt het mee. Maar er zijn zeer veel reacties gekomen op berichten dat de werkloosheid in 2021 naar de 7% zou kunnen stijgen, ook politiek. Probleem is dat de politiek niet veel meer kan dan de huidige steunpakketten en dat ze die ook niet oneindig kunnen rekken.

Bijvoorbeeld de evenementenbranche zal echt de komende maanden en misschien wel jaren niet op niveau komen. Kun je de ontslagen proberen uit te stellen, maar ooit zullen de mensen die daar niks meer te doen hebben toch wat anders moeten zoeken. Die evenementenbranche overeind houden met overheidssteun zonder dat er evenementen zijn lijkt me ook geen goede besteding van overheidsgeld. Dat zou alleen kunnen als je weet dat iets voor korte tijd is (zoals bij een lockdown).


Ps: je titel klopt niet, het is meer 'ondanks overheidsmaatregelen' of 'als gevolg van corona'.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 22 juli 2020 @ 20:35:19 #3
428319 Treehut362
Brought to you by+TRht+
pi_194212663
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juli 2020 18:56 schreef Hanca het volgende:

[..]

Men maakt zich er wel druk om, maar voorlopig valt het mee. Maar er zijn zeer veel reacties gekomen op berichten dat de werkloosheid in 2021 naar de 7% zou kunnen stijgen, ook politiek. Probleem is dat de politiek niet veel meer kan dan de huidige steunpakketten en dat ze die ook niet oneindig kunnen rekken.

Bijvoorbeeld de evenementenbranche zal echt de komende maanden en misschien wel jaren niet op niveau komen. Kun je de ontslagen proberen uit te stellen, maar ooit zullen de mensen die daar niks meer te doen hebben toch wat anders moeten zoeken. Die evenementenbranche overeind houden met overheidssteun zonder dat er evenementen zijn lijkt me ook geen goede besteding van overheidsgeld. Dat zou alleen kunnen als je weet dat iets voor korte tijd is (zoals bij een lockdown).

Ps: je titel klopt niet, het is meer 'ondanks overheidsmaatregelen' of 'als gevolg van corona'.
Ik las 74.000 mensen die hun baantje kwijt waren.
Vroeger zou de oppositie op zijn/haar achterste benen staan om flink commentaar te leveren...

Ik hoop niet dat ik naar de gaarkeuken moet voor mijn eten.

De titel kan ik niet meer veranderen.
🌳♪💻🌳🌳🌲
Peace Love
2c Ondertiteling activeren als deze beschikbaar is. Druk nogmaals op C om de ondertiteling te verbergen.
3. Ambient modern
pi_194212947
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 20:35 schreef Treehut362 het volgende:

[..]

Ik las 74.000 mensen die hun baantje kwijt waren.
Vroeger zou de oppositie op zijn/haar achterste benen staan om flink commentaar te leveren...

Ik hoop niet dat ik naar de gaarkeuken moet voor mijn eten.

De titel kan ik niet meer veranderen.
Ja, maar nu kan de oppositie ook alleen maar toegeven dat het kabinet hier 0% aan kan doen. 74.000 is nog relatief weinig, trouwens. Groot deel is ook ZZP'er. Vervelend voor hen, maar wel een risico dat die mensen meestal bewust nemen. Als je ZZP'er wordt, dan heb je een hoger inkomen als het goed gaat, maar loop je een hoog risico om je baan kwijt te raken als het economisch slecht gaat.

En naar de gaarkeuken hoef je met ons sociale stelsel echt niet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 22 juli 2020 @ 21:00:33 #5
428319 Treehut362
Brought to you by+TRht+
pi_194213143
quote:
oh ik dacht veel zeg 74.000
Zelf ben ik 58 maar vroeger was het echt balen als je geen werk meer had.
ik bedoel je had ook een vriendenkring op het werk en dat viel dan allemaal weg
🌳♪💻🌳🌳🌲
Peace Love
2c Ondertiteling activeren als deze beschikbaar is. Druk nogmaals op C om de ondertiteling te verbergen.
3. Ambient modern
  woensdag 22 juli 2020 @ 21:53:22 #6
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194214026
De toename van de werkloosheid komt nu vooral doordat er een ziekte is die bestreden moet worden en waarbij dan helaas banen verloren gaan. Dus dat valt niet echt te wijten aan economisch wanbeleid van de regering.

Discussies in het verleden gingen dan vaak over een slecht ondernemersklimaat, te hoge loonkosten of een niet concurrerende economie. Dat is nu niet aan de orde.
  woensdag 22 juli 2020 @ 21:55:03 #7
428319 Treehut362
Brought to you by+TRht+
pi_194214059
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 21:53 schreef Hexagon het volgende:
De toename van de werkloosheid komt nu vooral doordat er een ziekte is die bestreden moet worden en waarbij dan helaas banen verloren gaan. Dus dat valt niet echt te wijten aan economisch wanbeleid van de regering.

Discussies in het verleden gingen dan vaak over een slecht ondernemersklimaat, te hoge loonkosten of een niet concurrerende economie. Dat is nu niet aan de orde.
Ja maar vaak is het toch een afweging die gemaakt moet worden.
Een ziekte is natuurlijk niet iets voor de politiek maar voor de dokter M/V.
maar goed daar ging het niet over. Werkloosheid blijft een ding natuurlijk.
🌳♪💻🌳🌳🌲
Peace Love
2c Ondertiteling activeren als deze beschikbaar is. Druk nogmaals op C om de ondertiteling te verbergen.
3. Ambient modern
pi_194214101
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 21:55 schreef Treehut362 het volgende:

[..]

Ja maar vaak is het toch een afweging die gemaakt moet worden.
Een ziekte is natuurlijk niet iets voor de politiek maar voor de dokter M/V.
maar goed daar ging het niet over. Werkloosheid blijft een ding natuurlijk.
Werkloosheid blijft een ding, maar je kunt Rutte moeilijk verwijten dat hij Corona op de wereld heeft losgelaten, of zoiets. En dat is wel de enige reden dat er nu meer werkloosheid is. Sterker nog: zonder de steunpakketten van het kabinet was er nu nog veel meer werkloosheid.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 22 juli 2020 @ 21:58:41 #9
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194214109
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 21:55 schreef Treehut362 het volgende:

[..]

Ja maar vaak is het toch een afweging die gemaakt moet worden.
Die wordt ook gemaakt. Men vind een tijdelijke hogere werkloosheid minder erg dan een ontwricht zorgsysteem en onnodige coronadoden.
pi_194214149
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 21:00 schreef Treehut362 het volgende:

[..]

oh ik dacht veel zeg 74.000
Zelf ben ik 58 maar vroeger was het echt balen als je geen werk meer had.
ik bedoel je had ook een vriendenkring op het werk en dat viel dan allemaal weg
De meeste mensen zien niemand door het thuiswerken. Dan wordt de stap naar ontslag heel makkelijk. :P
Vakman pur sang
  woensdag 22 juli 2020 @ 22:03:50 #11
428319 Treehut362
Brought to you by+TRht+
pi_194214174
Je moet het altijd maar van de zonnige kant bekijken inderdaad.
Toekomstmuziek.
🌳♪💻🌳🌳🌲
Peace Love
2c Ondertiteling activeren als deze beschikbaar is. Druk nogmaals op C om de ondertiteling te verbergen.
3. Ambient modern
pi_194214178
Dat je baan verliezen trouwens misschien wel iets minder een ding is dan vroeger zou wel kunnen. Nu verlies je je baan en is dat zeer vervelend voor de nabije toekomst, maar niet je hele toekomst valt in duigen. Vroeger ging je (zoals mijn vader) op je 18e ergens werken en hoopte je daar 42 jaar later nog te werken (wat mijn vader dus ook doet). De meeste jongere mensen wisselen toch sowieso wel om een jaar of 7 van werkgever (gemiddelde is 10,5, maar de groep ouderen trekt dat flink omhoog). Die hechte vriendenkringen zie je denk ik ook minder op het werk, er is veel meer verloop.

Het verlies van inkomen blijft natuurlijk net zo dramatisch, begrijp me niet verkeerd.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 22 juli 2020 @ 22:22:37 #13
408813 crew  trein2000
pi_194214477
TT zo beter @Treehut362 ?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 22 juli 2020 @ 22:26:07 #14
408813 crew  trein2000
pi_194214564
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juli 2020 22:03 schreef Hanca het volgende:
Dat je baan verliezen trouwens misschien wel iets minder een ding is dan vroeger zou wel kunnen. Nu verlies je je baan en is dat zeer vervelend voor de nabije toekomst, maar niet je hele toekomst valt in duigen. Vroeger ging je (zoals mijn vader) op je 18e ergens werken en hoopte je daar 42 jaar later nog te werken (wat mijn vader dus ook doet). De meeste jongere mensen wisselen toch sowieso wel om een jaar of 7 van werkgever (gemiddelde is 10,5, maar de groep ouderen trekt dat flink omhoog). Die hechte vriendenkringen zie je denk ik ook minder op het werk, er is veel meer verloop.

Het verlies van inkomen blijft natuurlijk net zo dramatisch, begrijp me niet verkeerd.
Het is vooral de groep van 55+ voor wie het echt heel vervelend kan uitvallen. Zie op die leeftijd maar weer eens in een vaste baan terecht te komen. Als je geen bijzondere skills en of opleiding meebrengt is de kans dat je dat lukt heel klein.

Dat betekent gewoon 10-12 jaar onzekerheid.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_194217042
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 22:26 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Het is vooral de groep van 55+ voor wie het echt heel vervelend kan uitvallen. Zie op die leeftijd maar weer eens in een vaste baan terecht te komen. Als je geen bijzondere skills en of opleiding meebrengt is de kans dat je dat lukt heel klein.

Dat betekent gewoon 10-12 jaar onzekerheid.
Niet alleen dat .
Bij deze mensen hebben vaak ook een koopwoning.
En die is of afgelost of zeer gestegen in waarde .
Dus heb je geen recht op een uitkering .
Aangezien bij een uitkering je niet meer dan 6700euro aan waarde mag hebben. (geld of eigendom)
Of maximale hypotheek afgelost van 42k zonder overwaarde .

Daar zit je dan met je woning waar je dood voor gewerkt heb .

In deze tijd kan je beter geen eigen woning hebben aangezien je niet word geholpen.
  donderdag 23 juli 2020 @ 08:03:41 #16
428319 Treehut362
Brought to you by+TRht+
pi_194217498
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 22:22 schreef trein2000 het volgende:
TT zo beter @:treehut362 ?
welja
🌳♪💻🌳🌳🌲
Peace Love
2c Ondertiteling activeren als deze beschikbaar is. Druk nogmaals op C om de ondertiteling te verbergen.
3. Ambient modern
pi_194217500
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 22:26 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Het is vooral de groep van 55+ voor wie het echt heel vervelend kan uitvallen. Zie op die leeftijd maar weer eens in een vaste baan terecht te komen. Als je geen bijzondere skills en of opleiding meebrengt is de kans dat je dat lukt heel klein.

Dat betekent gewoon 10-12 jaar onzekerheid.
Ja, voor die groep pakt het altijd enorm vervelend uit. Helaas blijkt het erg lastig daar wat aan te doen (logisch ook, je kunt werkgevers niet dwingen een 55+er te kiezen).

Wat wel mooi is, is dat in april en mei het aantal uitkeringen inderdaad met 74.000 steeg, maar in juni zelfs heel licht daalde: https://www.uwv.nl/overuw(...)-gelijk-aan-mei.aspx

Er werden wel veel mensen werkloos, maar blijkbaar vonden ook veel mensen een baan. Het aantal werkenden steeg dan ook in juni: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)egen-tot-404-duizend, of https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)-vinden-werk-in-juni

Het aantal langdurig werklozen neemt trouwens al jaren af (https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)beidsmarkt/werklozen), hopelijk komt deze groep coronagerelateerde werklozen daar niet in.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_194285818
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 22:26 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Het is vooral de groep van 55+ voor wie het echt heel vervelend kan uitvallen. Zie op die leeftijd maar weer eens in een vaste baan terecht te komen. Als je geen bijzondere skills en of opleiding meebrengt is de kans dat je dat lukt heel klein.

Dat betekent gewoon 10-12 jaar onzekerheid.
Helemaal juist, en leeftijdsdiscriminatie op de arbeidsmarkt is volgens mij de meest voorkomende discriminatie op de arbeidsmarkt.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_194285930
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 08:03 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ja, voor die groep pakt het altijd enorm vervelend uit. Helaas blijkt het erg lastig daar wat aan te doen (logisch ook, je kunt werkgevers niet dwingen een 55+er te kiezen).

Wat wel mooi is, is dat in april en mei het aantal uitkeringen inderdaad met 74.000 steeg, maar in juni zelfs heel licht daalde: https://www.uwv.nl/overuw(...)-gelijk-aan-mei.aspx

Er werden wel veel mensen werkloos, maar blijkbaar vonden ook veel mensen een baan. Het aantal werkenden steeg dan ook in juni: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)egen-tot-404-duizend, of https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)-vinden-werk-in-juni

Het aantal langdurig werklozen neemt trouwens al jaren af (https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)beidsmarkt/werklozen), hopelijk komt deze groep coronagerelateerde werklozen daar niet in.
Zie je in die cijfers de werkelijkheid van gebrekkige sociale zekerheid waarmee de flexibilisering van arbeid gepaard gaat wel terug?
Met hoeveel uur gegarandeerde arbeid is iemand niet werkeloos meer?
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_194289667
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2020 22:14 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Zie je in die cijfers de werkelijkheid van gebrekkige sociale zekerheid waarmee de flexibilisering van arbeid gepaard gaat wel terug?
Met hoeveel uur gegarandeerde arbeid is iemand niet werkeloos meer?
Dit gaat om mensen met een uitkering, die krijg je als je 5 uur of meer per week verliest (en nee, dat hoeven geen 5 contracturen te zijn, als jij de afgelopen 36 maanden meer werkte dan in je contract stond en dat ben je kwijt geraakt heb je er ook recht op).

Ik denk dat in de groep die werkloos is geworden inderdaad heel veel van die probleemgevallen zitten, mensen met een te flexibel contract. Aangezien je dat vooral ziet in de horeca. De jongeren (de groep tot 25) zijn ook het hardst geraakt qua werkloosheid en de jongeren zijn ook de groep die het vaakst zo'n te flexibel contract hebben.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 28 juli 2020 @ 08:47:13 #21
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_194290002
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 07:48 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dit gaat om mensen met een uitkering, die krijg je als je 5 uur of meer per week verliest (en nee, dat hoeven geen 5 contracturen te zijn, als jij de afgelopen 36 maanden meer werkte dan in je contract stond en dat ben je kwijt geraakt heb je er ook recht op).

Ik denk dat in de groep die werkloos is geworden inderdaad heel veel van die probleemgevallen zitten, mensen met een te flexibel contract. Aangezien je dat vooral ziet in de horeca. De jongeren (de groep tot 25) zijn ook het hardst geraakt qua werkloosheid en de jongeren zijn ook de groep die het vaakst zo'n te flexibel contract hebben.
Nu zijn het inderdaad nog vooral flexcontracters, maar in de komende maanden gaan de klappen komen (zeker bij een eventuele tweede lockdown) voor een hoop mensen die vast in loondienst werken. Die NOW kan ook niet tot het einde der tijden verlengd worden.
We have always been at war with Eastasia.
pi_194290304
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 08:47 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Nu zijn het inderdaad nog vooral flexcontracters, maar in de komende maanden gaan de klappen komen (zeker bij een eventuele tweede lockdown) voor een hoop mensen die vast in loondienst werken. Die NOW kan ook niet tot het einde der tijden verlengd worden.
Zou kunnen. En bij een deel van de bedrijven is dat misschien ook wel terecht: we hebben bijvoorbeeld veel te veel horeca in Nederland (zie bijvoorbeeld hier, hier en hier). Het stoppen van bedrijven in de horeca (vaak geen faillissementen, omdat schuldeisers in het geval van horeca weinig winnen bij een faillissement) was ook voor de coronatijd al begonnen en wordt nu alleen versneld, maar een heel deel zou de komende jaren toch al verdwenen zijn.
Verder zou Nederland volgens alle huidige modellen volgend jaar weer economische groei moeten hebben, dus of er naast de horeca en de evenementenbranche nog veel banen verdwijnen is de vraag.

Of er een tweede lockdown gaat komen betwijfel ik trouwens, ze zullen alleen een lockdown afkondigen als de IC weer bijna vol ligt (en in geval van een nieuwe lockdown zal er ook een nieuwe NOW regeling komen om die dip op te vangen). Een tweede lockdown zal wel de economische groei van volgend jaar laten verdwijnen.


NOW 2.0 is trouwens minder populair, dus er worden ook minder banen kunstmatig in stand gehouden nu.

[ Bericht 2% gewijzigd door Hanca op 28-07-2020 09:30:17 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 28 juli 2020 @ 09:32:29 #23
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_194290424
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 09:23 schreef Hanca het volgende:

[..]

Zou kunnen. En bij een deel van de bedrijven is dat misschien ook wel terecht: we hebben bijvoorbeeld veel te veel horeca in Nederland (zie bijvoorbeeld hier, hier en hier). Het stoppen van bedrijven in de horeca (vaak geen faillissementen, omdat schuldeisers in het geval van horeca weinig winnen bij een faillissement) was ook voor de coronatijd al begonnen en wordt nu alleen versneld, maar een heel deel zou de komende jaren toch al verdwenen zijn.
Verder zou Nederland volgens alle huidige modellen volgend jaar weer economische groei moeten hebben, dus of er naast de horeca en de evenementenbranche nog veel banen verdwijnen is de vraag.

Of er een tweede lockdown gaat komen betwijfel ik trouwens, ze zullen alleen een lockdown afkondigen als de IC weer bijna vol ligt (en in geval van een nieuwe lockdown zal er ook een nieuwe NOW regeling komen om die dip op te vangen). Een tweede lockdown zal wel de economische groei van volgend jaar laten verdwijnen.

NOW 2.0 is trouwens minder populair, dus er worden ook minder banen kunstmatig in stand gehouden nu.
veel horeca hangt inderdaad al jaren aan een zijden draadje, weet ik ook uit eigen ervaring. Ik geloof echter niet dat Nederland volgend jaar positieve groeicijfers zal laten zien. Er zat al een recessie aan te komen, in Duitsland was al sprake van een serieuze groeistagnatie en ik neem aan dat corona die recessie naar voren trekt en verhevigt.
We have always been at war with Eastasia.
pi_194290447
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 09:32 schreef -XOR- het volgende:

[..]

veel horeca hangt inderdaad al jaren aan een zijden draadje, weet ik ook uit eigen ervaring. Ik geloof echter niet dat Nederland volgend jaar positieve groeicijfers zal laten zien. Er zat al een recessie aan te komen, in Duitsland was al sprake van een serieuze groeistagnatie en ik neem aan dat corona die recessie naar voren trekt en verhevigt.
Alle modellen wijzen toch echt op groei. Zowel CPB, DNB, IMF en banken als Rabobank, ABN en ING en ook de EU gaan uit van economische groei in 2021.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 28 juli 2020 @ 09:36:46 #25
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_194290471
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 09:34 schreef Hanca het volgende:

[..]

Alle modellen wijzen toch echt op groei. Zowel CPB, DNB, IMF en banken als Rabobank, ABN en ING en ook de EU gaan uit van economische groei in 2021.
Een groei t.o.v. de -7% in 2020, maar dat is nog steeds een krimp ten opzichte van pre-corona.
We have always been at war with Eastasia.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')