abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 22 juli 2020 @ 21:14:29 #151
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_194213390
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 21:11 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Is ook stukje onwennigheid en niet teveel een outcast willen zijn.

Hier draagt niemand mondkapjenin supermarkt, ik ook niet. Maar als er wel mondkapjesplicht komt zou ik daar graag gehoor aan geven, en met mij velen vermoed ik.
Maar waarom doe je het nu niet dan?
  woensdag 22 juli 2020 @ 21:14:48 #152
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_194213397
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 21:12 schreef Kyran het volgende:

[..]

Dit klopt ook.

Nu ben je de vreemde eend als je een mondkapje draagt. Als je straks juist de mafkees bent zonder mondkapje, terwijl de rest er wel één draagt is het weer een hele andere kijk er op.
Dus het gaat niet om veiligheid maar om groepsdruk?
pi_194213428
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 21:12 schreef Kyran het volgende:

[..]

Dit klopt ook.

Nu ben je de vreemde eend als je een mondkapje draagt. Als je straks juist de mafkees bent zonder mondkapje, terwijl de rest er wel één draagt is het weer een hele andere kijk er op.
Ja, maar dit is gewoon meelopen/ erbij horen. Je hoort ook vaak: ja in andere landen doen ze het ook.

Kudde argumenten
  Moderator woensdag 22 juli 2020 @ 21:16:46 #154
249559 crew  Lavenderr
pi_194213431
quote:
19s.gif Op woensdag 22 juli 2020 20:57 schreef Tjacka het volgende:

[..]

niemand houdt zich ook aan die 100 regel
Nou, dat valt best mee hoor. Er komt me een enkele keer een idioot voorbij die veel te hard rijdt, maar de meesten houden zich keurig aan de 100.
pi_194213434
Even voor mijn eigen beeldvorming: dat dwangmatig vasthouden aan het niet verplichten/adviseren van een mondkapje in de openbare ruimte.. is de reden nog steeds een (voorzien) tekort aan of wat?
Ik vind zin en waarden in mijn leven en ik wens niet genezen te worden van mijzelf.
Schenk mij de waardigheid om me te ontmoeten zoals ik ben.
Erken dat wij beiden even vreemd voor elkaar zijn.
Dat mijn bestaansrecht niet zomaar een beschadigde versie is van die van jou.
pi_194213446
quote:
7s.gif Op woensdag 22 juli 2020 21:17 schreef LaCatastrophe het volgende:
Even voor mijn eigen beeldvorming: dat dwangmatig vasthouden aan het niet verplichten/aanraden van een mondkapje in de openbare ruimte.. is de reden nog steeds een (voorzien) tekort aan of wat?
Er is ook angst dat mensen met een mondkapje roekelozer worden.

Ziek, "maar ik heb toch een kapje op"
pi_194213468
Het voelt voor mij hetzelfde als de scholen dicht discussie. Een groep mensen wil het perse en dwingen daardoor hun mening op zonder dat er een duidelijke kosten/baten analyse is gemaakt.

Daarnaast een algemene plicht? 2 maanden terug kun je prima de AH in, en nu opeens verplicht?

Als we eerst eens een valide concensus hebben waar de besmettingen vandaan komen kun je daar eventueel extra maatregelen treffen of eerdere maatregelen terugdraaien
  Moderator woensdag 22 juli 2020 @ 21:19:35 #158
249559 crew  Lavenderr
pi_194213478
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 21:08 schreef Scrummie2.1 het volgende:
Thuis moeten blijven, alles dicht, etc, dat zijn vrijheid inperkende maatregelen. Een mondkapje? Dat is een zegen voor de rest van Nederland, niet alleen voor jezelf, want dan hoeft men nog maar 40% van onze lelijke hoofden te zien.
En geen slechte adem te ruiken :P . Dat is een voordeel. Verder vind ik het best onhandig maar het moet wennen denk ik.
  Moderator woensdag 22 juli 2020 @ 21:20:35 #159
249559 crew  Lavenderr
pi_194213496
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 21:08 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

We functioneren nu ook gewoon als maatschappij, al maanden lang, zonder mondkapjes.
Als ik naar de supermarkt ga zie ik een enkeling met een mondkapje. Het merendeel draagt die niet.
  woensdag 22 juli 2020 @ 21:20:42 #160
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194213500
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 21:19 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

En geen slechte adem te ruiken :P . Dat is een voordeel. Verder vind ik het best onhandig maar het moet wennen denk ik.
Ja, over slechte adem gesproken.. kwam er laatst op werk achter dat het niet aan te raden is een fishermans friend te eten met een masker op :D
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_194213503
quote:
5s.gif Op woensdag 22 juli 2020 21:17 schreef LaCatastrophe het volgende:
Even voor mijn eigen beeldvorming: dat dwangmatig vasthouden aan het niet verplichten/adviseren van een mondkapje in de openbare ruimte.. is de reden nog steeds een (voorzien) tekort aan of wat?
Ik denk dat er een gebrek is aan goede onderbouwing. Hoeveel % besmettingen denken ze in de praktijk te voorkomen? Nog nooit wat over gehoord.
Sowieso gaan er bij haarden die we nu zien (kroegen, feestjes) echt geen mondkapjes worden gedragen.
I'll give you something to do
  woensdag 22 juli 2020 @ 21:21:36 #162
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_194213518
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 21:20 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Als ik naar de supermarkt ga zie ik een enkeling met een mondkapje. Het merendeel draagt die niet.
Ik heb echt letterlijk sinds half maart maart iets van 10 mensen gezien met een mondkapje op. Paar keer in de supermarkt en een keer of vijf, zes iemand op straat. That's it.

Wel in het begin redelijk wat mensen met handschoentjes aan in de supermarkt.
  Moderator woensdag 22 juli 2020 @ 21:22:12 #163
249559 crew  Lavenderr
pi_194213529
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 21:09 schreef galantis het volgende:

[..]

Heb ik niet meegekregen maar dat zal ongetwijfeld.
Ik vind het gewoon best wel verschillen. Als ik stadsbussen zie waar een stel ogen met de rest bedekt door mondkapjes naar buiten zit te staren, dan gaan mijn nekharen recht overeind staan. Snap dat het een noodzakelijk kwaad is. Maar in de horeca? Nee sorry, doek het dan maar op, gooi het maar dicht, maar ga niet zo ontzettend geforceerd lopen doen.
Ik begrijp ook niet hoe dat in de praktijk moet gaan. Als je gaat eten of drinken mag het mondkapje even af? Wat is de zin hiervan dan?
pi_194213550
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 21:20 schreef galantis het volgende:

[..]

Ik denk dat er een gebrek is aan goede onderbouwing. Hoeveel % besmettingen denken ze in de praktijk te voorkomen? Nog nooit wat over gehoord.
Sowieso gaan er bij haarden die we nu zien (kroegen, feestjes) echt geen mondkapjes worden gedragen.
Het gebrek aan onderbouwing en een duidelijke stellingname zie ik ook. Ik hoop wel dat we mondiaal voorbereid zijn op een toename van het gebruik van mondkapjes als dit de standaard wordt. :{
Ik vind zin en waarden in mijn leven en ik wens niet genezen te worden van mijzelf.
  woensdag 22 juli 2020 @ 21:23:27 #165
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194213555
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 21:22 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ik begrijp ook niet hoe dat in de praktijk moet gaan. Als je gaat eten of drinken mag het mondkapje even af? Wat is de zin hiervan dan?
Jep, zo gaat het bijvoorbeeld in een vliegtuig ook.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_194213586
Grapperhaus maakte de grond gelijk met de (vreselijke) journalist die maar bezig bleef over mondkapjes

Er is een belangrijke regel die je vergeet :
"Vermijd drukte"

En daar heeft hij gewoon gelijk in, in (te) drukke omgevingen kan de 1,5 meter wellicht niet altijd gegarandeerd worden, dus waarom zou je er dan niet gewoon wegblijven ?

Dan is een mondkapje ook niet nodig.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_194213587
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 21:20 schreef galantis het volgende:

[..]

Precies, het voelt een beetje hetzelfde als er komen mensen om in het verkeer dus verplichten we nu scheenbeschermers voor iedereen.
pi_194213593
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 21:19 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Tuurlijk zal het even wennen zijn, maar van alle maatregelen vind ik een mondkapje de minst ingrijpende.
pi_194213604
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 21:23 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Jep, zo gaat het bijvoorbeeld in een vliegtuig ook.
Heb laatst gevlogen, daar ging hij welgeteld één keertje af.
De horeca komt men juist om te consumeren. En om te praten, wat ook een stuk minder gaat met een mondkapje. Ik kan mensen altijd een stuk minder verstaan als ze er eentje dragen.
pi_194213618
Prachtig altijd hoe ze weer het volk de schuld kunnen geven. Cijfers werden steeds rooskleuriger, beperkingen werden overal opgeheven maar nee hoor, het domme domme volk zorgt er weer voor dat er nu een opleving komt. Alles wat er op deze aardkloot gebeurt is altijd onze fout.
Facts don't care about your feelings
  woensdag 22 juli 2020 @ 21:28:31 #171
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194213645
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 21:26 schreef galantis het volgende:

[..]

Heb laatst gevlogen, daar ging hij welgeteld één keertje af.
De horeca komt men juist om te consumeren. En om te praten, wat ook een stuk minder gaat met een mondkapje. Ik kan mensen altijd een stuk minder verstaan als ze er eentje dragen.
Ligt ook een beetje aan het soort vlucht, maar op een intercontinentale vlucht heb je sowieso twee maaltijden en wat tussendoor. Plus drinken enzo.

Het is wat je zegt verder hoor, horeca zelf gaat niet echt werken met mondkapje denk ik. Praten wordt idd een stuk lastiger vanwege een gedempt geluid maar ook zeker het niet kunnen liplezen en een afname aan expressie. Tja...
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_194213649
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 21:22 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Je moet hem opdoen wanneer je je verplaatst. Dus aan tafel met een hapje of drankje mag hij af.

Ik heb hem zelf inmiddels in mijn tas gestopt. Ik ben van plan hem in drukke supermarkten op te doen.
Het aantal besmettingen loopt op en het gros loopt achteloos rond alsof er niets aan de hand is.
Bovendien, vakantie en toerisme, wie weet waar al die mensen zijn geweest.
pi_194213662
Hoe laat was Grapperhaus? Kan het niet terugvinden. Ook niet handig als je heel Nederland wilt informeren.
pi_194213676
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 21:28 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Ligt ook een beetje aan het soort vlucht, maar op een intercontinentale vlucht heb je sowieso twee maaltijden en wat tussendoor. Plus drinken enzo.

Het is wat je zegt verder hoor, horeca zelf gaat niet echt werken met mondkapje denk ik. Praten wordt idd een stuk lastiger vanwege een gedempt geluid maar ook zeker het niet kunnen liplezen en een afname aan expressie. Tja...
Even slapen of dutje doen lijkt me ook niet prettig met een mondkapje.
pi_194213684
Ik vraag me trouwens ook even af waarom we deze discussie hebben :) Ik heb überhaupt nog niet echt van andere landen meegekregen dat je daar in de horeca continu eentje moet dragen.
Als we het hier al gaan krijgen dan zullen het wel eerst de winkels etc gaan worden.
pi_194213690
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 21:14 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Maar waarom doe je het nu niet dan?
Om argwanende blikken te vermijden.
Ik denk dat het mensen eigen is, om niet teveel de vreemde eend in de bijt te willen zijn.
pi_194213700
Over tien jaar krijg je hem al op na de geboorte en is het zo ontwikkeld dat ie op je gezicht meegroeit. Eten gaat via een sonde. Iedereen loopt met slangetjes naar zijn maag.
Ach, alles went.
  woensdag 22 juli 2020 @ 21:33:08 #178
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_194213705
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 21:28 schreef Xqtress het volgende:

[..]

Je moet hem opdoen wanneer je je verplaatst. Dus aan tafel met een hapje of drankje mag hij af.
En in principe moet je dan wel een "vers" mondkapje weer op doen en niet hetzelfde mondkapje van je kin weer over je smoel heen schuiven...
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_194213707
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 21:29 schreef Mondkapje het volgende:
Hoe laat was Grapperhaus? Kan het niet terugvinden. Ook niet handig als je heel Nederland wilt informeren.
Grapperhaus en persconferentie intypen teveel werk?
  Moderator / Redactie Sport woensdag 22 juli 2020 @ 21:33:28 #180
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_194213713
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 21:14 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Dus het gaat niet om veiligheid maar om groepsdruk?
Je draait het nu om. Het gaat om veiligheid, maar mensen zijn eerder geneigd om iets te doen als de rest het ook doet.
pi_194213717
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 21:31 schreef galantis het volgende:
Ik vraag me trouwens ook even af waarom we deze discussie hebben :) Ik heb überhaupt nog niet echt van andere landen meegekregen dat je daar in de horeca continu eentje moet dragen.
Als we het hier al gaan krijgen dan zullen het wel eerst de winkels etc gaan worden.
Winkels lijkt me juist wel heel vreemd.
Die zijn nooit dicht geweest en dus schijnbaar ook nooit een grote bron van besmettingen.
pi_194213720
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 21:17 schreef DeOlifantvis het volgende:

[..]

Er is ook angst dat mensen met een mondkapje roekelozer worden.

Ziek, "maar ik heb toch een kapje op"
Je draagt hem toch primair ter bescherming van anderen? :?
pi_194213726
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 21:29 schreef Mondkapje het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)nferentie-livestream
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_194213738
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 21:33 schreef Remco het volgende:

[..]

Grapperhaus en persconferentie intypen teveel werk?
Dan zie ik nog niet hoe laat het begon. Ik wil geen anderhalve minuut, ik wil alles.
  woensdag 22 juli 2020 @ 21:35:51 #185
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194213745
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 21:30 schreef Xqtress het volgende:

[..]

Even slapen of dutje doen lijkt me ook niet prettig met een mondkapje.
Überhaupt is het zeer vervelend met de toch al ijle lucht in een vliegtuig (equivalent van op 2,5 kilometer hoge berg staan).
Maarja, ieder zijn ding.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_194213758
quote:
Daar kun je de persconferentie niet terugkijken ook al staat het er wel.
pi_194213763
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 21:33 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

En in principe moet je dan wel een "vers" mondkapje weer op doen en niet hetzelfde mondkapje van je kin weer over je smoel heen schuiven...
Het advies is om zo min mogelijk aan je gezicht te zitten met je handen.
Zodra iemand een kapje op heeft gaan mensen er direct aan plukken. Je bent het niet gewend op je gezicht.
Ik heb het opgehad in Duitsland in de winkel. Niet prettig, maar het voelde wel veilig.
pi_194213764
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 21:36 schreef Mondkapje het volgende:

[..]

Daar kun je de persconferentie niet terugkijken ook al staat het er wel.
Doet het prima hier.
  Moderator woensdag 22 juli 2020 @ 21:38:29 #189
249559 crew  Lavenderr
pi_194213786
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 21:28 schreef Xqtress het volgende:

[..]

Ik heb hem zelf inmiddels in mijn tas gestopt. Ik ben van plan hem in drukke supermarkten op te doen.
Het aantal besmettingen loopt op en het gros loopt achteloos rond alsof er niets aan de hand is.
Bovendien, vakantie en toerisme, wie weet waar al die mensen zijn geweest.
Ah, dankje :)
pi_194213795
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 21:37 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Doet het prima hier.
Via de app zeker.
Die heb ik niet.

Tjongejonge de communicatieafdeling van Grapperhaus heeft het weer goed geregeld maar niet heus.

Als jullie even zeggen hoe laat het was, kan ik het misschien terugvinden met Ziggo Go.
  Moderator woensdag 22 juli 2020 @ 21:39:25 #191
249559 crew  Lavenderr
pi_194213798
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 21:31 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Om argwanende blikken te vermijden.
Ik denk dat het mensen eigen is, om niet teveel de vreemde eend in de bijt te willen zijn.
Ik denk dat je dat helemaal goed ziet.
  woensdag 22 juli 2020 @ 21:39:28 #192
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194213800
Iemand nog tips voor leuke en prettig zittende stoffen maskers eigenlijk?

Ben die weggooidingen wel zat ondertussen.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_194213809
Ik snap die mondkapjes obsessie die hier al maanden aan de gang is echt niet. Als je gewoon de basisregels volgt (1,5 meter afstand houden, drukte vermijden), dan heeft een mondkapje amper meerwaarde. Alleen in situaties waarin die 1,5 meter afstand niet gewaarborgd kan worden kun je er over nadenken. Dat doen we al in het OV, en misschien kun je nog naar wat andere plekken kijken. Maar het gaat echt geen gamechanger zijn.

Zolang we ons ook lekker kunnen blindstaren op het kwakkelende overheidsbeleid rond de mondkapjes hoeven we als burgers elkaar ook niet aan te spreken op onze eigen verantwoordelijkheid. Lekker makkelijk.

Laten we ons te weinig testen bij klachten? "Communicatie van de overheid is ook onduidelijk!"
Loopt het aantal besmettingen op? "De overheid zou ook mondkapjes moeten verplichten!"
Te veel feestjes, groepen die te weinig afstand houden? "De overheid moet ook beter handhaven"!

Aan ons burgers ligt het niet en het is ook zeker niet onze verantwoordelijkheid om elkaar aan te spreken. De overheid faalt. Wij burgers niet. :Y
pi_194213826
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 21:39 schreef Breekfast het volgende:
Ik snap die mondkapjes obsessie die hier al maanden aan de gang is echt niet. Als je gewoon de basisregels volgt (1,5 meter afstand houden, drukte vermijden), dan heeft een mondkapje amper meerwaarde. Alleen in situaties waarin die 1,5 meter afstand niet gewaarborgd kan worden kun je er over nadenken. Dat doen we al in het OV, en misschien kun je nog naar wat andere plekken kijken. Maar het gaat echt geen gamechanger zijn.

Zolang we ons ook lekker kunnen blindstaren op het kwakkelende overheidsbeleid rond de mondkapjes hoeven we als burgers elkaar ook niet aan te spreken op onze eigen verantwoordelijkheid. Lekker makkelijk.

Laten we ons te weinig testen bij klachten? "Communicatie van de overheid is ook onduidelijk!"
Lopen het aantal besmettingen op? "De overheid zou ook mondkapjes moeten verplichten!"
Te veel feestjes, groepen die te weinig afstand houden? "De overheid moet ook beter handhaven"!

Aan ons burgers ligt het niet en het is ook zeker niet onze verantwoordelijkheid om elkaar aan te spreken. De overheid faalt. Wij burgers niet. :Y
rivm-medewerker? 1,5 meter is vaak - héél vaak - niet te doen en dan is mondkapje tenminste iets.
pi_194213833
Maar dan nog, de bezoekersregelingen zijn in de verpleeg/verzorgingshuizen godzijdank versoepeld, familie draagt beschermingsmiddelen. We willen nooit meer terug naar sluiting/afzondering, mijn vraag of er genoeg bescherming is blijft dus wel staan. Iemand die hier meer van weet? Er zou een noodvoorraad zijn, landelijk geregeld?
pi_194213842
quote:
2s.gif Op woensdag 22 juli 2020 18:51 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Precies. Gekke is dat het in de grote steden nog wel redelijk onder controle lijkt te zijn, maar het juist rap versneld op het platteland. India is natuurlijk ook nog niet zo verstedelijkt.
Ik betwijfel bovendien nog wel hoe volledig de detectie en registratie in India is. Kan goed zijn dat de daadwerkelijke aantallen nog veel hoger liggen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_194213846
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 21:33 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]

Winkels lijkt me juist wel heel vreemd.
Die zijn nooit dicht geweest en dus schijnbaar ook nooit een grote bron van besmettingen.
Klopt dus ik denk dat er in de praktijk gewoon weinig overblijft. Waar het evt. zou kunnen helpen is het waarschijnlijk eigenlijk niet te doen of wordt het niet opgevolgd. En waar het wel kan, is toch al niet echt een bron.
pi_194213854
Kan iemand zeggen hoe laat grapperhaus er was
pi_194213855
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 21:39 schreef Drekkoning het volgende:
Iemand nog tips voor leuke en prettig zittende stoffen maskers eigenlijk?

Ben die weggooidingen wel zat ondertussen.
Ik heb 2 stoffen, mijn zus heeft ze gemaakt. Met plooien en het is een soort sloopje, dus er kan een laagje tussen, zoals een keukenpapiertje. Ik vind die van Tom Coronel wel leuk, 5 euro in de webshop.

De mijne kunnen op de kookwas of even in een pannetje kokend water, droog en weer klaar.
pi_194213906
Overigens moet ik nog steeds schorten voor (oorspronkelijk) eenmalig gebruik gekreukeld uit een gedesinfecteerd en afgesloten plastic verpakking halen, dus de vraag hoe het met de voorraad zit is voor mij relevant. Niet door angst, gewoon interesse of we een eventueel tweede golf qua middelen dit keer wel aan kunnen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')