Na 48 jaar, 11 maanden en 6 dagen staat er vanaf vandaag nooit meer een Qantas 747 op de luchthaven van Sydney.
Vanmiddag is om iets over 3 uur 's middags lokale tijd de allerlaatste Qantas 747-400ER (VH-OEJ) vertrokken vanaf Sydney op weg naar Los Angeles. Hierna zal ze doorvliegen naar Mojave.
https://www.flightradar24.com/QFA7474/2500f1e0Eerste Qantas 747 bezoek aan Perth:
Ook de Qantas 747's vallen prooi aan de Corona-crisis. Het oorspronkelijk plan was om de laatste eind 2020 uit te faseren, maar dit is naar voren gehaald.
De laatste commerciële vlucht was op 29-30 maart toen VH-OEE van Santiago naar Sydney vloog.
Dat was toen ook de laatste internationale Qantas vlucht die door de crisis werden opgeschort.
Op 30 juli 1971 ontving Qantas haar eerste 747. Een -200 VH-EBA genaamd "
City of Canberra"
Op 16 augustus kwam de 747 aan in Sydney na een vlucht van Seattle via San Francisco en Honolulu.
Qantas voorzag een korte rol voor de 747; voor op de langere termijn zag men de toekomst in de Concorde of de Boeing 2707.
De First Class lounge op het bovendek; de '
Captain Cook lounge':
In totaal zou Qantas 60 747's in gebruik nemen, geleasede -100, -200, -300, -400 en -SP's.
Wanneer in maart 1979 Qantas haar laatste Boeing 707 uitfaseert wordt Qantas een 747-only maatschappij; totdat ze in 1985 hun eerste 767 in gebruik nemen.
Een Qantas 747SP in Wellington, Nieuw-Zeeland; bekend van haar korte landingsbaan en dus zeer geschikt voor de 747SP:
Op 11 augustus 1989 neemt Qantas hun eerste 747-400 in ontvangst. De 747 werd naar Londen gevlogen en de delivery flight ging vervolgens non-stop naar Sydney.
De vlucht van 18.000 kilometer duurde 20 uur en 9 minuten en brak diverse records.
Het zou toch oktober 2019 duren voordat er weer een commercieel toestel een non-stop vlucht tussen Londen en Sydney zou maken (de Qantas 787 testvluchten)
Alle Qantas 747-400's kregen dan ook de naam Longreach, niet alleen vanwege het dorpje waar Qantas ooit begon, maar ook vanwege het enorme vliegbereik van de 747-400.
Op 31 oktober 2002 ontving Qantas hun eerste 747-400ER. Deze 747's hadden een groter vliegbereik en een vernieuwd interieur en waren bedoeld voor Qantas' ultra-long routes over de Grote Oceaan.
Qantas ontving er 6; Qantas was ook de enige maatschappij die de 747-400ER zou gebruiken.
Ook bekend zijn de Aboriginal Art liveries op een drietal 747's; in het bijzonder
Wunala Dreaming:
Vorige week heeft Qantas 3 afscheidsvluchten gemaakt met VH-OEJ; eerst maandag boven Sydney dan woensdag boven Brisbane en vrijdag boven Canberry.
En nu na bijna 50 jaar aan Qantas 747 geschiedenis; komt daar vandaag voorgoed een einde aan.
Vanmiddag iets even na 3 uur 's middags vertrok ze voorgoed van Australische grond...