abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 21 juli 2020 @ 21:24:27 #1
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_194197396
Hallo beste lezers,

Sinds een dag of wat heb ik thuis een storing met de CV ketel. Het betreft een Nefit Topline HRC30/CW5. Het bouwjaar van de ketel weet ik niet precies. (Kan uitgezocht worden maar lijkt me irrelevant)

Wat doet de ketel wel, wat niet:
Ketel start op nadat je de stekker in het stopcontact doet, doet een zelfcheck wat inhoud dat de ventilator en CV pomp aangestuurd worden. De eerste doet het wel, de tweede heb ik mijn twijfels over!
Wat heb ik geprobeerd, de thermostaat omhoog zetten, ketel ontvangt een signaal dat er warmte vraag is maar doet er niets mee.
Tapwater, ketel schakelt over maar geeft geen warm water.
De drieweg klep werkt.
De ketel geeft geen actuele storingen!
Als ik het deksel eraf haal ná het opnieuw opstarten, dan kan ik in het kijkglas zien dat de vlam ontstoken wordt. De ventilator draait maar het regelt erg snel terug naar nul, dus geen vlam meer.
De tapwater meting werkt, geeft correct aan.
Ook op handmatig bedrijf doet de ketel hetzelfde, een initiële start en ontbranding maar daarna niets meer.

Nu heb ik er iemand bij gehad (vader van kennis). Hij geeft aan dat de ventiltor stuk is. Maar als ik de sensor stekker los trek en de ketel op netspanning aansluit gaat de ventilator naar maximaal toerental voor x seconden en geeft dan ook een storingscode.
De ventilator aansluiten verhelpt dit, uiteraard.

De pomp kan ik echter niet testen? De bekabeling is in orde maar de linker en de rechter zijde van de warmtewisselaar zijn even warm. De pomp maak absoluut geen geluiden in tegenstelling tot de vloerverwarmingspomp.

Hebben jullie een idee? Zoals gezegd geeft de ketel zelf niet aan of de pomp in storing staat. Dus voor mij nogal een raadsel..?
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_194197465
quote:
15s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 21:24 schreef -Richard- het volgende:
Hebben jullie een idee? Zoals gezegd geeft de ketel zelf niet aan of de pomp in storing staat. Dus voor mij nogal een raadsel..?
Pomp misschien vast? Kan je met de hand aan de gang helpen door die grote schroef voorop los te halen en de as een zetje te geven.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194197482
quote:
15s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 21:24 schreef -Richard- het volgende:

Sinds een dag of wat heb ik thuis een storing met de CV ketel. Het betreft een Nefit Topline HRC30/CW5. Het bouwjaar van de ketel weet ik niet precies. (Kan uitgezocht worden maar lijkt me irrelevant)

Op vakantie geweest, ketel lang uit gestaan?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194198185
Pomp zou je aan moeten kunnen zetten in het testmenu en voelen/horen dat hij draait.

Als hij niet draait, blijft het water stilstaan en loopt de temperatuur in de wisselaar snel op. Dan regelt hij dus snel de temperatuur terug.
.
  woensdag 22 juli 2020 @ 12:04:18 #5
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_194205619
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 21:30 schreef blomke het volgende:

[..]

Op vakantie geweest, ketel lang uit gestaan?
Wel op vakantie geweest maar versprongen met anderen thuis, hij deed het zonder problemen na terugkomst (1week stilstand) en vanuit de middag naar avond geen werking meer.

@ anderen hier,
Pomp leek voor mijn gevoel iets te klemmen maar draait soepel, heb deze ook nog los gehad. Geen bijzonderheden.

De bedrijfscode geeft 2F aan, maar niet als storing. Pomp lijkt voor mijn gevoel niet te draaien, er komt wel netspanning op en de bekabeling heb ik doorgemeten, is in orde.
De elektronica van de pomp is ook allemaal als nieuw, net als de UBA en eigenlijk alle onderdelen die ik gezien heb.

Wellicht dat ik een donor ophaal en dan als een amateur ga lokaliseren waar het probleem zit, door het uitwisselen van onderdelen.
Heb nogsteeds het idee dat die pomp niet draait, maar die kan helaas alleen met >1bar waterdruk draaien, had deze graag even getest.
Weet van alles een beetje maar net niets.
  Moderator woensdag 22 juli 2020 @ 12:17:08 #6
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_194205821
Ik zou niet zelf gaan liggen kloten met een donor ketel er bij naast waar van je ook niet weet of hij überhaupt goed is ! Waarom schakel je niet gewoon iemand in om er na te kijken ?
pi_194206449
Ik had vorige week lucht in de ketel, alles werkte maar geen heet water. De ontluchter in de ketel stond dicht, deze is geopend en alles werkt weer. Was ook een Nefit.
pi_194211001
Misschien vergezocht, maar ik heb weleens vreemde storingen gehad toen ik probeerde tijdens een verbouwing de ketel tijdelijk aan te sluiten met een (had ik niet door) ongeaard verlengsnoer. Sprong toen meteen in storing na het ontsteken.

Niet heel waarschijnlijk als er qua bedrading niks is veranderd, maar misschien het proberen waard om een haspel uit te rollen om hem eens op een andere groep aan te sluiten.
pi_194212436
quote:
Foutmelding: 2F / 260 De aanvoersensor heeft geen temperatuurstijging van het cv-water gemeten na een branderstart. Draai (minimaal) de helft van alle radiatoren open. Laat de ketel afkoelen. ... Ontlucht de ketel en cv-installatie.
pi_194212792
Radiatoren open draaien!
Vakman pur sang
pi_194213352
Het zal best te doen zijn voor iemand met affiniteit, maar dit laat ik vaak toch liever aan een erkend monteur over.
pi_194214371
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 20:22 schreef GX3 het volgende:

[..]

Die aanvoersensor zit pas na de wisselaar. Ook weer een reden om te geloven dat het water niet meer rondpompt.

Er zit ook sensor in de wisselaar zelf, maar die heet safety dacht ik.

@TS

Als je niet kan troubleshooten of de servicemanual kan lezen, waarom perse zelf repareren?

Vervang die pomp of laat een mannetje komen. Die pomp kan ook doorgebrand zijn, dan is het niet vastgeslagen, maar draait ook niet.
.
  donderdag 23 juli 2020 @ 12:26:33 #13
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_194220834
Als afsluiting van dit topic, de pomp was inderdaad kapot. De ketel werkt weer als een zonnetje.

De CV kranen stonden zoals voorheen, ingeregeld. Maar het tapwater werd ook niet warm.
Ik heb de aanvoersensor vervangen omdat de O-ring lekte na reinigen van de sensor en dus de waterpomp.
Ook zoals hierboven de 2F bedrijfsmodus gaf mij het vermoeden dat de brander gestopt werd omdat er geen circulatie aanwezig was. Het was echter geen storing. Wellicht is hij, zoals Fer aangeeft doorgebrand.

Het wil niet zeggen dat ik niet kan troubleshooten, maar ik zocht iemand om mee te overleggen of ze op dezelfde oorzaak uitkomen.

Eindstand, spul werkt weer. Allen bedankt!
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_194224339
Top dat ie het weer doet, maar status 2F is toch duidelijk een storing?
.
pi_194224775
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juli 2020 12:26 schreef -Richard- het volgende:

De CV kranen stonden zoals voorheen, ingeregeld. Maar het tapwater werd ook niet warm.
Ik heb de aanvoersensor vervangen omdat de O-ring lekte na reinigen van de sensor en dus de waterpomp.
Ook zoals hierboven de 2F bedrijfsmodus gaf mij het vermoeden dat de brander gestopt werd omdat er geen circulatie aanwezig was. Het was echter geen storing. Wellicht is hij, zoals Fer aangeeft doorgebrand.

Is de pomp vervangen??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 29 juli 2020 @ 12:10:24 #16
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_194305701
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juli 2020 16:33 schreef Fer het volgende:
Top dat ie het weer doet, maar status 2F is toch duidelijk een storing?
Ja, en nee. Ik kreeg alleen de hoofdcode 2F in beeld. Als de ketel daadwerkelijk een storing geeft dan komt die meteen in beeld en wordt die ook opgeslagen in het logbestand van de ketel. De ketel heeft dan een hoofdcode en een subcode. Die wordt dan in de handleiding toegelicht als volgt:


Omdat ik geen storing had (aldus UBA) werd er ook geen subcode op het display weergegeven. Dus kon ik niet letterlijk in de handleiding zien wat er aan de hand zou zijn.

Door het meten met een IR thermometer en het voelen van leidingwerk heb ik vast gesteld dat er geen circulatie was (ook zoals ik zei geen geluid etc zoals bij de vloerverwarmingspomp).
Dat verklaard ook dat de ketel wel de vlam opstartte, maar slechts voor een korte tijd.

quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 16:59 schreef blomke het volgende:

[..]

Is de pomp vervangen??
Klopt en het probleem opgelost!
Weet van alles een beetje maar net niets.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')