quote:Op maandag 20 juli 2020 11:12 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Daar hebben ze al mondkapjes die bijna volledig poreus zijn. Om zodoende officieel een mondkapje te dragen.
Opvallende move wel.. vraag me af wanneer Nederland mee gaat in dit. Hoor van collega's die net terug zijn uit Spanje dat daar het beleid ook alweer strenger wordt qua dragen van mondkapjes. De angst zit er daar nog goed in..quote:Op maandag 20 juli 2020 11:09 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Nee, maar het zou eigenlijk pas op 1 augustus ingaan. Dat heeft men nu vervroegd vanwege de fors stijgende aantallen besmettingen.
Schattig, de questquote:Op maandag 20 juli 2020 09:27 schreef torentje het volgende:
[..]
https://www.quest.nl/mens/gezondheid/a26086118/griep-winter/
Dan lees het bijgevoegde artikel maar eens. Want dan kletsen veel bekende mensen ook maar wat.
Het zal ongetwijfeld een veiliger gevoel zijn, maar ik zou liever zien dat ze de mondkapjes achter de hand hadden gehouden in die landen voor als er echt een 2e golf komt. Nu heb je geen troefkaart meer achter de hand.quote:Op maandag 20 juli 2020 11:14 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Opvallende move wel.. vraag me af wanneer Nederland mee gaat in dit. Hoor van collega's die net terug zijn uit Spanje dat daar het beleid ook alweer strenger wordt qua dragen van mondkapjes. De angst zit er daar nog goed in..
Jawel, het opnieuw sluiten van openbare plekken die zorgen voor een snellere verspreiding.quote:Op maandag 20 juli 2020 11:29 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Het zal ongetwijfeld een veiliger gevoel zijn, maar ik zou liever zien dat ze de mondkapjes achter de hand hadden gehouden in die landen voor als er echt een 2e golf komt. Nu heb je geen troefkaart meer achter de hand.
Wat ik las maar jij weet dat ongetwijfeld beter is dat het leven zich daar primair buiten af speelt.quote:Op maandag 20 juli 2020 11:06 schreef Tarado het volgende:
[..]
de leefomstandigheden zullen van grotere invloed zijn en de regering maakt er een zooitje van
dat klopt wel maar in de favela's zitten ze wel op en in elkaar dus dan kan het wel hard gaanquote:Op maandag 20 juli 2020 11:33 schreef Elan het volgende:
[..]
Wat ik las maar jij weet dat ongetwijfeld beter is dat het leven zich daar primair buiten af speelt.
Mondkapjes zijn totaal geen troefkaart als het aantal besmettingen weer op blijft lopen zul je passende maatregelen moeten treffen en grenzen weer moeten sluiten.quote:Op maandag 20 juli 2020 11:29 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Het zal ongetwijfeld een veiliger gevoel zijn, maar ik zou liever zien dat ze de mondkapjes achter de hand hadden gehouden in die landen voor als er echt een 2e golf komt. Nu heb je geen troefkaart meer achter de hand.
Nu mondkapjes dragen kan die 2e golf wellicht wel (grotendeels) voorkomenquote:Op maandag 20 juli 2020 11:29 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Gelukkigquote:Op maandag 20 juli 2020 11:46 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Nu mondkapjes dragen kan die 2e golf wellicht wel (grotendeels) voorkomenAnyway, Nederland wordt zo langzamerhand een outsider qua mondkapjes beleid binnen de EU.
90% van de besmettingen vinden plaats op plekken waar geen mondkapjesplicht is dus nee, daar mee voorkom je geen tweede golf mee.quote:Op maandag 20 juli 2020 11:46 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Nu mondkapjes dragen kan die 2e golf wellicht wel (grotendeels) voorkomenAnyway, Nederland wordt zo langzamerhand een outsider qua mondkapjes beleid binnen de EU.
Goh.quote:Op maandag 20 juli 2020 11:51 schreef Elan het volgende:
[..]
90% van de besmettingen vinden plaats op plekken waar geen mondkapjesplicht is dus nee, daar mee voorkom je geen tweede golf mee.
Dus op meer plaatsen gaat er dan een mondkapjes plicht komen om de economie toch door te laten draaien en de infectie getallen binnen de perken te gaan houden.quote:Op maandag 20 juli 2020 11:51 schreef Elan het volgende:
[..]
90% van de besmettingen vinden plaats op plekken waar geen mondkapjesplicht is dus nee, daar mee voorkom je geen tweede golf mee.
Wedden dat de besmettingen in die landen niet ineens significant dalen door het invoeren van de mondkapjes?quote:Op maandag 20 juli 2020 11:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus op meer plaatsen gaat er dan een mondkapjes plicht komen om de economie toch door te laten draaien en de infectie getallen binnen de perken te gaan houden.
Juist alleen daarmee stop je het virus dus niet.quote:Op maandag 20 juli 2020 11:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus op meer plaatsen gaat er dan een mondkapjes plicht komen om de economie toch door te laten draaien en de infectie getallen binnen de perken te gaan houden.
De echt significante dalingen hebben we alleen voor elkaar gekregen door mensen maanden thuis te laten zitten. Dat lijkt me toch een slecht vervolg als we dit dadelijke weer moeten gaan herhalen.quote:Op maandag 20 juli 2020 11:59 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Wedden dat de besmettingen in die landen niet ineens significant dalen door het invoeren van de mondkapjes?
Waarom niet? Het is bewezen dat het verspreiding verminderd. Het is niet de perfecte oplossing, maar helpt wel.quote:Op maandag 20 juli 2020 11:59 schreef _serial_ het volgende:
Wedden dat de besmettingen in die landen niet ineens significant dalen door het invoeren van de mondkapjes?
De mondkapjes die mensen over het algemeen dragen doen precies kont tegen aerosollen. Als die berhaupt al een rol spelen.quote:Op maandag 20 juli 2020 12:07 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Bewijs het omgekeerde maar dat mondkapjes geen bewezen invloed hebben op verminderde aerosolen verspreiding.
Verminderd is nogal discutabel. Onder perfecte omstandigheden kan het een positieve rol spelen, als je je shit verder niet op orde hebt en massa's toeristen binnenhaalt en de kroegen gewoon opengooit zonder anderhalve meter in acht te nemen gaan mondkapjes je ook geen stap verder helpen.quote:Op maandag 20 juli 2020 12:17 schreef Rolfieo het volgende:
[..]
Waarom niet? Het is bewezen dat het verspreiding verminderd. Het is niet de perfecte oplossing, maar helpt wel.
Nogal kort door de bocht, heb je daar bewijs voor?quote:Op maandag 20 juli 2020 12:17 schreef Elan het volgende:
[..]
De mondkapjes die mensen over het algemeen dragen doen precies kont tegen aerosollen. Als die berhaupt al een rol spelen.
Op basis van eerdere onderzoeken is toch ook gebleken dat het gebruik van mondkapjes ook bizar weinig invloed heeft op het aantal besmettingen.quote:Op maandag 20 juli 2020 12:20 schreef Elan het volgende:
[..]
Verminderd is nogal discutabel. Onder perfecte omstandigheden kan het een positieve rol spelen, als je je shit verder niet op orde hebt en massa's toeristen binnenhaalt en de kroegen gewoon opengooit zonder anderhalve meter in acht te nemen gaan mondkapjes je ook geen stap verder helpen.
Volgens mij is het gewoon de versoepeling i.c.m. het aantal besmettelijke mensen dat hier nog steeds rondloopt. Ik ga bijvoorbeeld naar Tsjechi op vakantie, heb minder kans het daar op te lopen en mee te nemen naar Nederland dan dat ik zou hebben als ik hier in Nederland zou rondlopen.quote:Op maandag 20 juli 2020 11:35 schreef Elan het volgende:
[..]
Mondkapjes zijn totaal geen troefkaart als het aantal besmettingen weer op blijft lopen zul je passende maatregelen moeten treffen en grenzen weer moeten sluiten.
Die klote toeristen brengen het hier terug want het was nagenoeg verdwenen.
Ik lees juist steeds dat het wel vrij veel impact heeft. Veel landen met mondkapverplichting hadden ook veel minder besmettingen. Alleen kan je nooit aantonen dat dat specifiek door die mondkapverplichting kwam.quote:Op maandag 20 juli 2020 12:22 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Op basis van eerdere onderzoeken is toch ook gebleken dat het gebruik van mondkapjes ook bizar weinig invloed heeft op het aantal besmettingen.
Het is gewoon een paardenmiddel met diverse nadelen wat bijna niks oplevert.
quote:Op maandag 20 juli 2020 12:22 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Nogal kort door de bocht, heb je daar bewijs voor?
quote:Volgens hoogleraar infectiepreventie Andreas Voss, aan het Radboudumc in Nijmegen, is het niet ondenkbaar, maar spelen de aerosolen geen rol van betekenis in de verspreiding. “Het valt niet geheel uit te sluiten, maar het overgrote deel van de infecties ontstaat door de grote druppels en door indirect contact.” Daar heeft hij drie argumenten voor. “Als een substantieel deel van de overdracht van het virus via aerosolen zou verlopen, lag de befaamde waarde voor die overdracht, de R, ergens tussen vijftien en twintig, zoals bij de mazelen het geval is. Een coronapatint besmet gemiddeld maar twee of drie anderen.”
Daarnaast is in de meeste studies geen levend virus op grotere afstand van een patint aangetroffen. En ook de klinische praktijk spreekt tegen de aerosolen. Voss: “De anderhalvemeterregel heeft toch gewerkt? Als de verspreiding door aerosolen een rol had gespeeld, hadden we de epidemie nooit zo met die maatregel onder controle gekregen.”
https://www.trouw.nl/nieu(...)virologen~be71e6ee8/
Als je mondkapjes overal verplicht gaan er ook veel minder mensen naar openbare gelegenheden. Dus dan heeft het inderdaad wel effect, maar niet per se omdat die kapjes het virus tegenhouden maar vooral omdat het gedrag van mensen anders wordt.quote:Op maandag 20 juli 2020 12:24 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Ik lees juist steeds dat het wel vrij veel impact heeft. Veel landen met mondkapverplichting hadden ook veel minder besmettingen. Alleen kan je nooit aantonen dat dat specifiek door die mondkapverplichting kwam.
Misschien zijn die er ook wel hoor, daar twijfel ik niet aan.quote:Op maandag 20 juli 2020 12:24 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Ik lees juist steeds dat het wel vrij veel impact heeft. Veel landen met mondkapverplichting hadden ook veel minder besmettingen. Alleen kan je nooit aantonen dat dat specifiek door die mondkapverplichting kwam.
Je plaatst iets van eind mei terwijl sinds een paar weken de berichten binnenstromen dat aerosolen invloed hebben dan toentertijd gedacht en er nu ook specifiek onderzoek naar wordt gedaan door medische centra en universitaire ziekenhuizen.quote:
Afhankelijk van wat voor activiteiten je op vakantie gaat doen. Als in Praag alle donkere kroegen open zijn en met toeristen afgeladen vol zitten en jij daar wel naar binnen gaat lijkt me dat toch een veel hoger risico als even in nl winkelen.quote:Op maandag 20 juli 2020 12:22 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Volgens mij is het gewoon de versoepeling i.c.m. het aantal besmettelijke mensen dat hier nog steeds rondloopt. Ik ga bijvoorbeeld naar Tsjechi op vakantie, heb minder kans het daar op te lopen en mee te nemen naar Nederland dan dat ik zou hebben als ik hier in Nederland zou rondlopen.
Dat is wat ik jou en een paar anderen steevast hoor zeggen maar het strookt absoluut niet met de realiteit.quote:Op maandag 20 juli 2020 12:26 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Als je mondkapjes overal verplicht gaan er ook veel minder mensen naar openbare gelegenheden. Dus dan heeft het inderdaad wel effect, maar niet per se omdat die kapjes het virus tegenhouden maar vooral omdat het gedrag van mensen anders wordt.
Nou nee, dit verhaal was nog actueel aan begin van de maand tijdens het tv-debat met De Hond.quote:Op maandag 20 juli 2020 12:28 schreef Dven het volgende:
[..]
Je plaatst iets van eind mei terwijl sinds een paar weken de berichten binnenstromen dat aerosolen invloed hebben dan toentertijd gedacht en er nu ook specifiek onderzoek naar wordt gedaan door medische centra en universitaire ziekenhuizen.
Dat roep je hier wel steeds, maar dan zouden veel Aziatische landen een heel groot economisch probleem hebben.quote:Op maandag 20 juli 2020 12:26 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Als je mondkapjes overal verplicht gaan er ook veel minder mensen naar openbare gelegenheden. Dus dan heeft het inderdaad wel effect, maar niet per se omdat die kapjes het virus tegenhouden maar vooral omdat het gedrag van mensen anders wordt.
Vergeet niet dat ze in die landen geen anderhalve meter samenleving hebben. Iedereen loopt weliswaar met een mondkapje in China maar dubbelop is misschien wel een beetje veel van het goede.quote:Op maandag 20 juli 2020 12:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat roep je hier wel steeds, maar dan zouden veel Aziatische landen een heel groot economisch probleem hebben.
Zou dat? Ik haal er even een expert bij in GROTE PROBLEMEN.quote:Op maandag 20 juli 2020 12:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat roep je hier wel steeds, maar dan zouden veel Aziatische landen een heel groot economisch probleem hebben.
Van nog geen week geledenquote:Op maandag 20 juli 2020 12:30 schreef Elan het volgende:
[..]
Nou nee, dit verhaal was nog actueel aan begin van de maand tijdens het tv-debat met De Hond.
Maar het staat je vrij hier studies of deskundigen aan te dragen die anders beweren, ik ben daar namelijk oprecht wel heel erg benieuwd naar
Los van het feit dat daar de 1,5 mtr samenleving niet leeft.quote:Op maandag 20 juli 2020 12:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is waar, maar ook dat geldt natuurlijk ook voor Nederland.quote:Op maandag 20 juli 2020 12:28 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Afhankelijk van wat voor activiteiten je op vakantie gaat doen. Als in Praag alle donkere kroegen open zijn en met toeristen afgeladen vol zitten en jij daar wel naar binnen gaat lijkt me dat toch een veel hoger risico als even in nl winkelen.
Desalniettemin wel een reden om je te laten testen.quote:Op zondag 19 juli 2020 20:32 schreef Monolith het volgende:
[..]
Zelfrapportage dus. Klachten als hoesten of een loopneus zijn ook wel heel generiek en marginaal vaak.
Ja, tenzij je onderweg ff stopt in Duitsland om te tanken en te pissen in pak hem beet Gtersloh, want dat ligt tenslotte op de route en het daar oploopt, of je neukt een mooie deerne die net in Barcelona is geweest....quote:Op maandag 20 juli 2020 12:22 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Volgens mij is het gewoon de versoepeling i.c.m. het aantal besmettelijke mensen dat hier nog steeds rondloopt. Ik ga bijvoorbeeld naar Tsjechi op vakantie, heb minder kans het daar op te lopen en mee te nemen naar Nederland dan dat ik zou hebben als ik hier in Nederland zou rondlopen.
Ik vind het zo bizar dat hier na acht maanden verspreiding over de gehele wereld nog steeds geen duidelijkheid over is.quote:Op maandag 20 juli 2020 12:35 schreef Dven het volgende:
[..]
Van nog geen week geleden
https://www.rtvnoord.nl/n(...)j-corona-blootleggen
Aangezien jij altijd zo graag zegt dat je liever n of andere hoogleraar dan een FOK!ker gelooft
https://www.parool.nl/ned(...)-aerosolen~b2da1f58/
Ook het RIVM, dat maanden terug nog 'onmogelijk' riep zegt nu dat een vijftal procent van de genfecteerden zoveel virusdeeltjes verspreidt dat besmetting via aerosolen een reel gevaar is.
https://www.parool.nl/ned(...)ershedder~b8d9f3b03/
Kroegen en restaurants ook maar weer dicht dan? En winkels?quote:Op maandag 20 juli 2020 12:38 schreef Elan het volgende:
[..]
Ja, tenzij je onderweg ff stopt in Duitsland om te tanken en te pissen in pak hem beet Gtersloh, want dat ligt tenslotte op de route en het daar oploopt, of je neukt een mooie deerne die net in Barcelona is geweest....
Van mij mogen ze die grenzen lekker direct dichtgooien, zie dat er sowieso wel van komen. Compleet achterlijk om mensen gedurende een wereldwijde pandemie de toerist te laten uithangen.
EIGEN STRAAT EERSTquote:Op maandag 20 juli 2020 12:40 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Kroegen en restaurants ook maar weer dicht dan? En winkels?
Ik heb toch redelijk wat door Azi gereisd maar mondkapjes toch echt niet gezien in zwaar luchtvervuilde gebieden in China.quote:Op maandag 20 juli 2020 12:37 schreef Kickinalfa het volgende:
In vele landen is daar het dragen van een mondkapje ook al normaal (luchtvervuiling), dus daar is het geen cultuur verandering.
Denk dat Maurice de Hond ook heeft ingezien dat het Jensen publiek niet het publiek is dat je achter je wilt hebben.quote:Op maandag 20 juli 2020 12:42 schreef DireStraits7 het volgende:
https://www.nporadio1.nl/(...)en/926360-2020-07-20
Vannacht was Maurice de Hond bij Zwarte Prietpraat op NPO1. Ondanks dat ik geen fan ben van De Hond was het toch wel een fijne uitzending. Hij kreeg twee uur de tijd (hoewel ik alleen het eerste uur geluisterd heb) om uitgebreid zijn bevindingen te delen. Daarin kwam hij toch wel aanmerkelijk genuanceerder over dan ik gewend ben. Ook stelde hij zich met name erg kwetsbaar op, in de zin dat hij erg transparant is over waar hij zijn data vandaan haalt en waar zijn conclusies op gestoeld zijn.
Af en toe kwamen er wel de welbekende mantra's naar voren, maar over het algemeen een boeiend gesprek. Nou ja, gesprek, Prem deed er vooral alles aan om het RIVM/kabinet te kraken, wellicht dat daarom Maurice de Hond in vergelijking een stuk milder overkwam. Normaal vind ik Prem zijn recalcitrante houding wel vermakelijk, maar nu kwam hij vooral over als viruswaanzingekkie.
Je vergeet even dat de hele cultuur daar anders is dan hier he.quote:Op maandag 20 juli 2020 12:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |