abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 20 juli 2020 @ 12:45:46 #51
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194175237
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 12:43 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik heb toch redelijk wat door Azië gereisd maar mondkapjes toch echt niet gezien in zwaar luchtvervuilde gebieden in China.

Soms een los mondkapje in een land maar dat was het wel. ;)
Je ziet ze in veel landen waar het absoluut geen culturele achtergrond heeft (heeft het sowieso nergens, enkel in gebieden waar je je longen (!) wil beschermen is het op momenten noodzakelijk :') ) dus het is vooral een beetje lukraak naar redenen zoeken waarom het overal in de wereld mogelijk is maar juist in Nederland niet.

Beetje zo'n discussie als gisteravond, dat het klimaat in Nederland eigenlijk perfect is tegen de verspreiding van het virus want in alle andere landen is het te koud of te heet of te zonnig of te bewolkt of te ... Tsja.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_194175238
quote:
10s.gif Op maandag 20 juli 2020 12:35 schreef Dven het volgende:

[..]

Van nog geen week geleden
https://www.rtvnoord.nl/n(...)j-corona-blootleggen

Aangezien jij altijd zo graag zegt dat je liever één of andere hoogleraar dan een FOK!ker gelooft
https://www.parool.nl/ned(...)-aerosolen~b2da1f58/

Ook het RIVM, dat maanden terug nog 'onmogelijk' riep zegt nu dat een vijftal procent van de geïnfecteerden zoveel virusdeeltjes verspreidt dat besmetting via aerosolen een reëel gevaar is.
https://www.parool.nl/ned(...)ershedder~b8d9f3b03/
Lees je eigen bronnen eens het eerste betreft een lopend onderzoek en de in de voorlopige conclusie van het RIVM zou gaan om (mogelijk) 5 % van de besmetters en dan ook nog eens alleen in zeer slecht geventileerde ruimtes. Er is door het RIVM ook helemaal nooit gezegd dat die aerosollen geen rol zou spelen, alleen dat die rol marginaal is. 5% past dus prima binnen die marges van wat ze al zeiden. Dus in wezen is er helemaal niks veranderd ten opzichte van een paar weken terug.
blablablabla
pi_194175239
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 12:43 schreef Simmertje het volgende:

[..]

Denk dat Maurice de Hond ook heeft ingezien dat het Jensen publiek niet het publiek is dat je achter je wilt hebben.
Wie weet... ik denk ook dat De Hond inziet dat zaken genuanceerder liggen. Zo gaf hij tijdens het interview ook ruiterlijk toe dat hij in het begin ook niets wist en maar ergens is begonnen. Ik denk ook dat hij in het begin te stellig geweest is m.b.t. bepaalde zaken. In die zin past hij wel op deze curve:
pi_194175260
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 12:40 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Kroegen en restaurants ook maar weer dicht dan? En winkels?
Dat is niet per se nodig hé als je je shit in eigen land goed op orde hebt.
blablablabla
pi_194175270
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 12:39 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Ik vind het zo bizar dat hier na acht maanden verspreiding over de gehele wereld nog steeds geen duidelijkheid over is.
Als je goed leest komt dit volgens mij ook voor een groot deel omdat de aerosolen discussie een semantische discussie tussen artsen en stromingswetenschappers is.

Volgens artsen is iets een aerosool als de ziekte ook onder de deur door gaat. Volgens de natuurkundigen kunnen juist sommige kleine deeltjes zich nog best ver verspreiden zonder onder de deur door te gaan.
pi_194175279
Ik snap overigens heus wel dat het OMT/RIVM niet op iedere scheet gaat reageren, maar wanneer zo'n De Hond de maatschappelijke wind meekrijgt lijkt het me niet zo vreemd om te duiden waar hij een punt heeft en waar het simpelweg niet de realiteit is (of te ver van de nuance). Zo'n verhaal met natuurkundige principes klinkt op het oog vrij plausibel en dat verhaal met die aerosolen blijft zo toch een beetje vaag.

Wat dat betreft zou ik een wetenschappelijk debat dat verder gaat dan de oppervlakkige 'feiten en fabels'-uitzendingen wel waarderen. En dan dus niet de zoveelste willekeurige blog van iemand die wat artikelen bijeengeraapt heeft, maar met echte experts. Alleen bij die experts blijft het nu toch vooral 'trust me, I'm a virologist' .
  maandag 20 juli 2020 @ 12:51:34 #57
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194175302
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 12:46 schreef Elan het volgende:

[..]

Lees je eigen bronnen eens het eerste betreft een lopend onderzoek en de in de voorlopige conclusie van het RIVM zou gaan om (mogelijk) 5 % van de besmetters en dan ook nog eens alleen in zeer slecht geventileerde ruimtes. Er is door het RIVM ook helemaal nooit gezegd dat die aerosollen geen rol zou spelen, alleen dat die rol marginaal is. 5% past dus prima binnen die marges van wat ze al zeiden. Dus in wezen is er helemaal niks veranderd ten opzichte van een paar weken terug.
Ik lees mijn eigen bronnen meer dan uitstekend en niet enkel wanneer ik een keer discussie op een weinigzeggend forum wil winnen maar omdat ik ook gewoon in de materie geïnteresseerd bent. Materie die weken terug al veelvuldig in het nieuws behandeld is dus ergens verbaast het mij dat jij hier blijkbaar als één van de weinigen niet op de hoogte bent.

Vijf % van de besmette mensen heeft zo'n 100.000.000 virusdelen per ml slijm terwijl het leeuwendeel van de besmette mensen rond de 100.000 zit. En die 5% is dus in dezen het probleem en dat staat RECHT ten opzichte van wat het RIVM maanden terug gezegd heeft dat het in principe niet voorkomt maar altijd eens kan gebeuren.

Wanneer van de 20 besmette personen er eentje dus een superverspreider en wandelende aerosolenfabriek is dan is dat wel degelijk van een totaal andere orde.

Ook jij gaat dat niet kunnen ontkennen.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_194175347
quote:
10s.gif Op maandag 20 juli 2020 12:51 schreef Dven het volgende:
Vijf % van de besmette mensen heeft zo'n 100.000.000 virusdelen per ml slijm terwijl het leeuwendeel van de besmette mensen rond de 100.000 zit. En die 5% is dus in dezen het probleem en dat staat RECHT ten opzichte van wat het RIVM maanden terug gezegd heeft dat het in principe niet voorkomt maar altijd eens kan gebeuren.
Hoezo gaat dit daar lijnrecht tegenin? Voor zover ik weet is er vooralsnog weinig bekend over de virale lading van aerosolen en de mate van besmettelijkheid.

quote:
Wanneer van de 20 besmette personen er eentje dus een superverspreider en wandelende aerosolenfabriek is dan is dat wel degelijk van een totaal andere orde.
Heb je daar bronnen van? Die dus bevestigen dat er superverspreiders zijn, en dat die via aerosolen anderen hebben besmet.
pi_194175367
quote:
10s.gif Op maandag 20 juli 2020 12:51 schreef Dven het volgende:

[..]

Ik lees mijn eigen bronnen meer dan uitstekend en niet enkel wanneer ik een keer discussie op een weinigzeggend forum wil winnen maar omdat ik ook gewoon in de materie geïnteresseerd bent. Materie die weken terug al veelvuldig in het nieuws behandeld is dus ergens verbaast het mij dat jij hier blijkbaar als één van de weinigen niet op de hoogte bent.

Ook jij gaat dat niet kunnen ontkennen.
Je verzint ter plekke allerlei statistieken daar is gewoon geen beginnen aan.
blablablabla
pi_194175408
quote:
Huidige maatregelen
Daarmee is echter niet gezegd dat er daadwerkelijk een besmetting plaatsvindt. De studie keek alleen naar de blootstelling aan virusdragende aerosolen, niet naar de vraag of die aerosolen voldoende infectueuze virusdeeltjes bevatten voor besmetting. Veel virologen twijfelen of de virusconcentratie in aerosolen hoog genoeg is voor virustransmissie. De huidige maatregelen – niezen in de elleboog, afstand houden en het dragen van mondkapjes in het openbaar vervoer – moeten bescherming bieden tegen die mogelijke virustransmissie in bijvoorbeeld een bus.

Uit je eigen bron @Dven
blablablabla
pi_194175418
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 12:26 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Als je mondkapjes overal verplicht gaan er ook veel minder mensen naar openbare gelegenheden. Dus dan heeft het inderdaad wel effect, maar niet per se omdat die kapjes het virus tegenhouden maar vooral omdat het gedrag van mensen anders wordt.
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 12:30 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat roep je hier wel steeds, maar dan zouden veel Aziatische landen een heel groot economisch probleem hebben. :D
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 12:43 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik heb toch redelijk wat door Azië gereisd maar mondkapjes toch echt niet gezien in zwaar luchtvervuilde gebieden in China.

Soms een los mondkapje in een land maar dat was het wel. ;)
Wat is het nou? Eerst counter je met ''Ja, dan zouden ze in Azie grote economische problemen hebben'' (implicerende dat ze ze daar enorm veel dragen) en later is het weer dat je die mondkapjes daar amper ziet. :D

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 20-07-2020 13:04:09 ]
pi_194175434
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 12:56 schreef DireStraits7 het volgende:

Heb je daar bronnen van? Die dus bevestigen dat er superverspreiders zijn, en dat die via aerosolen anderen hebben besmet.
Er zijn een paar gevallen bekend van zang koren die toch afstand gehouden hebben en alsnog besmet zijn.

Dan hebben we nog de sars vlucht 112 gehad, waar ook ernstige vermoedens zijn dat dit door aerosolen verspreid is.

https://www.washingtonpos(...)8136c1a6d_story.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Air_China_Flight_112?wprov=sfla1
  maandag 20 juli 2020 @ 13:06:55 #63
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_194175460
quote:
10s.gif Op maandag 20 juli 2020 13:02 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

[..]

[..]

Wat is het nou? Eerst counter je met ''Ja, dan zouden ze in Azie grote economische problemen hebben'' (implicerende dat ze ze daar enorm veel dragen) en later is het weer dat je die mondkapjes daar amper ziet. :D
Zie mijn (aangepaste) post hierboven. De Chinese cultuur, samenleving en economie zijn totaal niet te vergelijken me de Nederlandse.
pi_194175487
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 12:56 schreef DireStraits7 het volgende:

Er is überhaupt nog nooit besmettelijk SARS COV 2 virus op aërosolen aangetroffen, alleen RNA.
pi_194175493
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 13:06 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Zie mijn (aangepaste) post hierboven. De Chinese cultuur, samenleving en economie zijn totaal niet te vergelijken me de Nederlandse.
Mijn vraag was ook bedoeld voor Basp; hij sprak zichzelf een beetje tegen. Ben het gewoon met jou eens ^O^
pi_194175502
quote:
10s.gif Op maandag 20 juli 2020 12:47 schreef Elan het volgende:

[..]

Dat is niet per se nodig hé als je je shit in eigen land goed op orde hebt.
Niet als je op 0 besmettingen zit nee. Daar zijn we totaal niet in de buurt geweest. Er zijn twee vormen van toerisme die duidelijk impact heeft op virus-verspreiding. 1. Wintersporten. Dat is niet omdat er in de wintersportlanden meer Corona was dan in Nederland (in Oostenrijk was zelfs minder Corona dan in Nederland), maar dat is vanwege de activiteiten op wintersport: in kleine liftjes gepropt, brallen in de après-ski, met z'n allen in restaurant, te weinig hygiëne-maatregelen. 2. Naar een gebied waar het virus enorm rondwaart, zoals Noord-Italië.

Beide situaties zijn op het meeste toerisme van nu niet van toepassing :)
  maandag 20 juli 2020 @ 13:10:56 #67
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194175504
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 12:58 schreef Elan het volgende:

[..]

Je verzint ter plekke allerlei statistieken daar is gewoon geen beginnen aan.
Elan, kap nu eens met dit soort matige pogingen. Alle door mij genoemde cijfers komen rechtstreeks uit onderzoek van het RIVM. Jij bent degene die z'n huiswerk niet in orde heeft, probeer dit dan niet op mij af te schuiven.

https://www.medrxiv.org/c(...).20144832v1.full.pdf
pi_194175511
quote:

[..]

[..]

[..]

Ik doe een poging om iemand zijn vreemde stellingen te ontkrachten.

En ja op dit moment zien we uit Azië in ieder geval veel beelden van mensenmassas die netjes met een mondkapje op lopen, waaruit mijn cynische opmerking over de economie vandaan kwam.

Dat mijn Aziatische reizen voor dit gebeuren plaats hebben gevonden kunnen we natuurlijk wel aannemen waarmee ik de opmerking cultuur van al altijd mondkapjes dragen probeer te plaatsen aan mijn eigen ervaringen met Aziatische landen die totaal dus niet zo waren.
  maandag 20 juli 2020 @ 13:12:52 #69
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194175521
quote:

[..]

[..]

[..]

China =/= Veel Aziatische landen.
pi_194175533
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 13:11 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik doe een poging om iemand zijn vreemde stellingen te ontkrachten.

En ja op dit moment zien we uit Azië in ieder geval veel beelden van mensenmassas die netjes met een mondkapje op lopen, waaruit mijn cynische opmerking over de economie vandaan kwam.

Dat mijn Aziatische reizen voor dit gebeuren plaats hebben gevonden kunnen we natuurlijk wel aannemen waarmee ik de opmerking cultuur van al altijd mondkapjes dragen probeer te plaatsen aan mijn eigen ervaringen met Aziatische landen die totaal dus niet zo waren.
Helder :Y
  maandag 20 juli 2020 @ 13:14:23 #71
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194175534
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 13:10 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Niet als je op 0 besmettingen zit nee. Daar zijn we totaal niet in de buurt geweest. Er zijn twee vormen van toerisme die duidelijk impact heeft op virus-verspreiding. 1. Wintersporten. Dat is niet omdat er in de wintersportlanden meer Corona was dan in Nederland (in Oostenrijk was zelfs minder Corona dan in Nederland), maar dat is vanwege de activiteiten op wintersport: in kleine liftjes gepropt, brallen in de après-ski, met z'n allen in restaurant, te weinig hygiëne-maatregelen. 2. Naar een gebied waar het virus enorm rondwaart, zoals Noord-Italië.

Als je ziet hoe het er momenteel in bepaalde Spaanse oorden en op jeugdvakanties aan toegaat lijkt het me toch wel veilig om te stellen dat dit soort toerisme niet echt gewenst is.

Maar inderdaad, lekker boeiend wanneer jij in een hutje op de Zweedse heide zit.
pi_194175538
quote:
10s.gif Op maandag 20 juli 2020 13:10 schreef Dven het volgende:

[..]

Elan, kap nu eens met dit soort matige pogingen. Alle door mij genoemde cijfers komen rechtstreeks uit onderzoek van het RIVM. Jij bent degene die z'n huiswerk niet in orde heeft, probeer dit dan niet op mij af te schuiven.

https://www.medrxiv.org/c(...).20144832v1.full.pdf
Matige pogingen? :') Lees gewoon eerst het hele artikel voor je bepaalde zaken als 'bewijs'aan probeert te dragen.

quote:
De studie keek alleen naar de blootstelling aan virusdragende aerosolen, niet naar de vraag of die aerosolen voldoende infectueuze virusdeeltjes bevatten voor besmetting. Veel virologen twijfelen of de virusconcentratie in aerosolen hoog genoeg is voor virustransmissie.
Zolang dat bewijs er nog niet ligt heeft het toch helemaal geen nut om uitgebreid te gaan discussiëren over de verspreiding van aerosollen an sig? :D
blablablabla
pi_194175548
quote:
10s.gif Op maandag 20 juli 2020 13:14 schreef Dven het volgende:

[..]

Als je ziet hoe het er momenteel in bepaalde Spaanse oorden en op jeugdvakanties aan toegaat lijkt het me toch wel veilig om te stellen dat dit soort toerisme niet echt gewenst is.

Maar inderdaad, lekker boeiend wanneer jij in een hutje op de Zweedse heide zit.
Nee precies, die vormen van toerisme moeten hard afgestraft/afgekeurd worden.
pi_194175589
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 13:10 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Het hele concept van een vakantie bestaat voor het gros van de mensen deze drie concepten: loslaten, genieten van de geneugten des levens, en ontmoeten. Precies die zaken spelen het virus enorm in de kaart.

Daarnaast zijn er ook gewoon Corona-patiënten aangetroffen op Nederlandse luchthavens dus die verspreiding is daarmee wel bewezen lijkt me dan toch?
blablablabla
pi_194175593
quote:
10s.gif Op maandag 20 juli 2020 13:14 schreef Dven het volgende:

[..]

Als je ziet hoe het er momenteel in bepaalde Spaanse oorden
Ik hoor vanmorgen van collega's die in Zuid Spanje zijn geweest: het is er uitgestorven, 1/4 bezetting en op de stranden en in restaurants is reserveren geen issue momenteel. Winkels houden zich (zeer streng) aan afstand en hygiënemaatregelen en mondkapjes (steeds meer) verplicht.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')