Daarom zeg ik ook 'bepaalde oorden'. Hier hetzelfde. Ben van mijn leven nog niet in Sunny Beach geweest maar dat zal dit jaar helemaal achteraan op het wensenlijstje staan.quote:Op maandag 20 juli 2020 13:21 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ik hoor vanmorgen van collega's die in Zuid Spanje zijn geweest: het is er uitgestorven, 1/4 bezetting en op de stranden en in restaurants is reserveren geen issue momenteel. Winkels houden zich (zeer streng) aan afstand en hygiënemaatregelen en mondkapjes (steeds meer) verplicht.
Kan ook dat die mensen het elders hebben opgelopen natuurlijk. Zoals er al vaker gezegd is; in elke sector vind je wel mensen die besmet zijn (en dan gaan we ook niet al die sectoren sluiten..). Dat het ergens geconstateerd is betekent niet meteen dat er ook verspreid word. Nu zal dat binnen het toerisme echt wel gebeuren, maar meer/minder dan elders? Dat is nog maar de vraag.quote:Op maandag 20 juli 2020 13:21 schreef Elan het volgende:
[..]
Het hele concept van een vakantie bestaat voor het gros van de mensen deze drie concepten: loslaten, genieten van de geneugten des levens, en ontmoeten. Precies die zaken spelen het virus enorm in de kaart.
Daarnaast zijn er ook gewoon Corona-patiënten aangetroffen op Nederlandse luchthavens dus die verspreiding is daarmee wel bewezen lijkt me dan toch?
Ik vind dit een beetje lastig discussiëren. Natuurlijk zullen er ook door toerisme besmettingen komen. Maar dat geldt toch ook wel voor Nederlandse restaurants en cafés? Daarnaast, als het gros van de vakantievierders die Corona-verspreidende activiteiten uitvoeren (een aanname die ik ten zeerste betwijfel, maar dat terzijde), waarom zou dat dan niet gebeuren bij een vakantie in Nederland? Het gaat toch gewoon om hoeveel mensen met Corona rondlopen op je bestemming. Als dat hoger is dan in Nederland, dan vergroot je je kans op Corona. Als die lager is dan in Nederland, dan verklein je juist je kans op Corona. Bij vergelijkbare activiteiten.quote:Op maandag 20 juli 2020 13:21 schreef Elan het volgende:
[..]
Het hele concept van een vakantie bestaat voor het gros van de mensen deze drie concepten: loslaten, genieten van de geneugten des levens, en ontmoeten. Precies die zaken spelen het virus enorm in de kaart.
Daarnaast zijn er ook gewoon Corona-patiënten aangetroffen op Nederlandse luchthavens dus die verspreiding is daarmee wel bewezen lijkt me dan toch?
Ja het is allemaal natuurlijk niet zo zwart wit, maar dat je in een paar weken tijd enerzijds de grenzen weer open gooit voor Engelsen en Duitsers om zich hier te komen bezatten en vervolgens amper gaat handhaven in de horeca is natuurlijk wel een hele kwalijke zaak.quote:Op maandag 20 juli 2020 13:29 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Kan ook dat die mensen het elders hebben opgelopen natuurlijk. Zoals er al vaker gezegd is; in elke sector vind je wel mensen die besmet zijn (en dan gaan we ook niet al die sectoren sluiten..). Dat het ergens geconstateerd is betekent niet meteen dat er ook verspreid word. Nu zal dat binnen het toerisme echt wel gebeuren, maar meer/minder dan elders? Dat is nog maar de vraag.
Het ligt er inderdaad vooral aan hoe je je vakantie viert. Een groepvakantie naar Spanje zal net wat meer risico aan vastzitten dan een rustig stedentripje met een vriend/partner/whatever. Of een tentje in de bergen. Gewoon een beetje logisch nadenken. Net als in al die andere sectoren. Dan kan je het risico echt wel beperken.
Zwak = niet rijk zijn.quote:Op maandag 20 juli 2020 11:34 schreef Neef_Wuppie het volgende:
Als de natuur wil dat er wat zwakke mensen dood gaan, dan zouden we dat alleen maar moeten omarmen.
Waarom willen we alles maar kunnen beinvloeden?
Kan je straks een regenbui via iDeal bestellen?
Ik vind vakantie vieren buiten eigen land gedurende een wereldwijde pandemie eigenlijk gewoon van de zotte. Bedoel we zijn wel heel snel over gegaan van reis alleen als dit noodzakelijk is naar doe weer lekker waar je zin in hebtquote:Op maandag 20 juli 2020 13:46 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Ik vind dit een beetje lastig discussiëren. Natuurlijk zullen er ook door toerisme besmettingen komen. Maar dat geldt toch ook wel voor Nederlandse restaurants en cafés? Daarnaast, als het gros van de vakantievierders die Corona-verspreidende activiteiten uitvoeren (een aanname die ik ten zeerste betwijfel, maar dat terzijde), waarom zou dat dan niet gebeuren bij een vakantie in Nederland? Het gaat toch gewoon om hoeveel mensen met Corona rondlopen op je bestemming.
Dit is gewoon te simpel. Op vakantie gedraag je je over het algemeen anders dan thuis. Je gaat waarschijnlijk veel vaker uit eten, nog even wat drinken, mensen ontmoeten etc. Virusverspreiding gaat niet alleen primair om de plek waar je je bevindt maar des meer over je gedrag aldaar.quote:Als dat hoger is dan in Nederland, dan vergroot je je kans op Corona. Als die lager is dan in Nederland, dan verklein je juist je kans op Corona. Bij vergelijkbare activiteiten.
En succes met 350 gekende grenzen allemaal dicht te knallenquote:Op maandag 20 juli 2020 13:46 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Ik vind dit een beetje lastig discussiëren. Natuurlijk zullen er ook door toerisme besmettingen komen. Maar dat geldt toch ook wel voor Nederlandse restaurants en cafés? Daarnaast, als het gros van de vakantievierders die Corona-verspreidende activiteiten uitvoeren (een aanname die ik ten zeerste betwijfel, maar dat terzijde), waarom zou dat dan niet gebeuren bij een vakantie in Nederland? Het gaat toch gewoon om hoeveel mensen met Corona rondlopen op je bestemming. Als dat hoger is dan in Nederland, dan vergroot je je kans op Corona. Als die lager is dan in Nederland, dan verklein je juist je kans op Corona. Bij vergelijkbare activiteiten.
Dat is natuurlijk de vraag, of ze echt te allen tijde geen afstand gehouden hebben. En zingen/schreeuwen/juichen schijnt gepaard te gaan met een verhoogd risico.quote:Op maandag 20 juli 2020 13:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Er zijn een paar gevallen bekend van zang koren die toch afstand gehouden hebben en alsnog besmet zijn.
Waarbij de vraag is in hoeverre deze persoon een hoge virale lading had (hij was ook behoorlijk ziek volgens de Wiki), en bovendien is dat iets wat nu natuurlijk nauwelijks nog gaat gebeuren in die mate vanwege alertheid en mondmaskers.quote:Dan hebben we nog de sars vlucht 112 gehad, waar ook ernstige vermoedens zijn dat dit door aerosolen verspreid is.
Dit was al te zien de afgelopen dagen in de cijfers. Goed om te zien dat BCO toch goed kan werken.quote:23 besmettingen gelinkt aan Hillegoms café
Er zijn inmiddels zeker 23 coronabesmettingen gelinkt aan café De Kleine Beurs in Hillegom. Eerder werd gemeld dat café uit voorzorg de deuren sloot nadat vier bezoekers besmet bleken. GGD Hollands Midden is bezig met het bron- en contactonderzoek.
De eigenaar van het café, Boy Hardeman, is zelf ook besmet met het coronavirus. "Ik ben enorm geschrokken", zegt hij tegen Omroep West. Ook medewerkers zijn besmet. "Mensen zijn klaar met corona, maar corona is nog niet klaar met ons."
De GGD Hollands Midden denkt dat het virus zich heeft kunnen verspreiden, doordat mensen met milde klachten zich niet hebben laten testen en zijn blijven werken. De GGD benadrukt het belang van testen bij klachten als een verstopte neus, loopneus, keelpijn of niezen. "Doe het niet alleen voor jezelf, maar ook voor de gezondheid van je familie, vrienden en collega's."
De mensen die nu besmet zijn of in contact zijn geweest met een besmet persoon, hebben advies van de GGD gekregen om thuis te blijven of extra op de gezondheid te letten. Iedereen die tussen 8 juli en 16 juli in het café is geweest en klachten heeft, wordt verzocht contact op te nemen met de GGD.
Wel grappig dat je zegt dat het RIVM de impact van aerosolen ontkend en vervolgens aankomt met een artikel waarvan de PI een werknemer van het RIVM is.quote:Op maandag 20 juli 2020 13:10 schreef Dven het volgende:
[..]
Elan, kap nu eens met dit soort matige pogingen. Alle door mij genoemde cijfers komen rechtstreeks uit onderzoek van het RIVM. Jij bent degene die z'n huiswerk niet in orde heeft, probeer dit dan niet op mij af te schuiven.
https://www.medrxiv.org/c(...).20144832v1.full.pdf
quote:The current study was entirely focused on estimating probabilities of exposure to SARS-CoV-2 in aerosolized droplets that are small enough to be distributed in the air farther than 1.5 meter. From this study, the relative importance of aerosol and droplet transmission cannot be determined.
Hupsakee.quote:Op maandag 20 juli 2020 14:04 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Dit was al te zien de afgelopen dagen in de cijfers. Goed om te zien dat BCO toch goed kan werken.
En dat kan met een app eventueel nog veel beter gaan.
Dit had evengoed in een familieverband kunnen optreden.quote:
Vraag is natuurlijk wel in hoeverre het plaatselijke dorpscafé van Hillegom zich aan de voorschriften heeft gehouden.quote:Op maandag 20 juli 2020 14:04 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Dit was al te zien de afgelopen dagen in de cijfers. Goed om te zien dat BCO toch goed kan werken.
En dat kan met een app eventueel nog veel beter gaan.
Dit klinkt alsof een medewerker gewoon is gaan werken met klachten...quote:De GGD Hollands Midden denkt dat het virus zich heeft kunnen verspreiden, doordat mensen met milde klachten zich niet hebben laten testen en zijn blijven werken.
Neem aan dat mensen dan wel drie keer nadenken voor ze met milde klachten op een kringverjaardag aanschuiven.quote:Op maandag 20 juli 2020 14:09 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Dit had evengoed in een familieverband kunnen optreden.
Ze hadden een test bij de deur, dat is meer dan de meeste cafés denk ik.quote:Op maandag 20 juli 2020 14:10 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Vraag is natuurlijk wel in hoeverre het plaatselijke dorpscafé van Hillegom zich aan de voorschriften heeft gehouden.
[..]
Dit klinkt alsof een medewerker gewoon is gaan werken met klachten...
Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen.quote:Op maandag 20 juli 2020 14:12 schreef Elan het volgende:
[..]
Neem aan dat mensen dan wel drie keer nadenken voor ze met milde klachten op een kringverjaardag aanschuiven.
Test bij de deur?quote:Op maandag 20 juli 2020 14:13 schreef maxi-mus het volgende:
[..]
Ze hadden een test bij de deur, dat is meer dan de meeste cafés denk ik.
Trouwens een kroeg die het goede voorbeeld heeft genomen. Zaak meteen gesloten en RIVM ingeschakeld voor contactonderzoek. Alleen op deze manier hoeven we niet allemaal weer in een lockdown. Brandhaarden snel opsporen en verdere besmettingen proberen uit te sluiten.quote:Op maandag 20 juli 2020 14:04 schreef _serial_ het volgende:
De eigenaar van het café, Boy Hardeman, is zelf ook besmet met het coronavirus. "Ik ben enorm geschrokken", zegt hij tegen Omroep West. Ook medewerkers zijn besmet. "Mensen zijn klaar met corona, maar corona is nog niet klaar met ons."
Onderhand iedereen heeft wel antistoffen daar zou je niet denken?quote:Op maandag 20 juli 2020 14:16 schreef Questular het volgende:
Limburg is toch echt flink geraakt in het begin van het hele corona gebeuren maar nu is het (in ieder geval het aantal positieve afgenomen testen) al tijden enorm laag. Ik vraag me af hoe dat komt, houden "we" ons hier beter aan de regels, testen we te weinig of hebben we gewoon geluk?
Het café maakte gebruik van een gezondheidscheck bij de deur.quote:
Een lockdown gaat er bij niemand meer in. Dat kun je willen, maar niemand gaat zich daar aan houden.quote:Op maandag 20 juli 2020 14:15 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Trouwens een kroeg die het goede voorbeeld heeft genomen. Zaak meteen gesloten en RIVM ingeschakeld voor contactonderzoek. Alleen op deze manier hoeven we niet allemaal weer in een lockdown. Brandhaarden snel opsporen en verdere besmettingen proberen uit te sluiten.
Waakzaam blijven en blijven testen.
Dat heet een triage, een test is toch echt wat anders.quote:Op maandag 20 juli 2020 14:18 schreef maxi-mus het volgende:
[..]
Het café maakte gebruik van een gezondheidscheck bij de deur.
(ik bedoelde niet het testen op corona dus het was wat onhandig uitgedrukt voor de onoplettende lezer, excuus)
Ja test was niet zo handig gekozen in deze context.quote:Op maandag 20 juli 2020 14:22 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat heet een triage, een test is toch echt wat anders.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |