In vrijwel elk programma hoor je de naam *Freek* vallen en men denkt oprecht dat het uiteindelijk stemmen van de zwevende kiezer gaat afhangen van *de avond van Freek*.
quote:Idd. Ik hoop dat mensen zich niet al teveel laten leiden door de mening van Freek.
Op zaterdag 18 januari 2003 23:11 schreef Koos Voos het volgende:trieste oude man.
quote:hier kan ik mij volledig in vinden
Op zaterdag 18 januari 2003 23:14 schreef calvobbes het volgende:[..]
Idd. Ik hoop dat mensen zich niet al teveel laten leiden door de mening van Freek.
quote:Hm, maar de politici zelf menen dat Freeks'optreden wel degelijk van invloed is op veel stemgerechtigden.
Op zaterdag 18 januari 2003 23:14 schreef calvobbes het volgende:Idd. Ik hoop dat mensen zich niet al teveel laten leiden door de mening van Freek.
quote:Misschien omdat dat zo'n beetje het laatste programma is voor de stembussen opengaan.
Op zaterdag 18 januari 2003 23:19 schreef Loedertje het volgende:Hm, maar de politici zelf menen dat Freeks'optreden wel degelijk van invloed is op veel stemgerechtigden.
quote:Politici menen zoveel...
Op zaterdag 18 januari 2003 23:19 schreef Loedertje het volgende:[..]
Hm, maar de politici zelf menen dat Freeks'optreden wel degelijk van invloed is op veel stemgerechtigden.
Ik denk dat de invloed zeer beperkt is, kan me niet voorstellen dat iemand door Freek de Jonge van mening gaat veranderen. Ik vind het wel een origineel idee om aan de vooravond van verkiezingen en na afloop van het laatste verkiezingsdebat een cabaretier te laten optreden, en ik ga dan ook zeker kijken.
quote:Onzin. Freek is wat dat betreft geen 'Rattenvanger van Hamelen' zoals ons aller Pim zaliger.
Op zaterdag 18 januari 2003 23:06 schreef Loedertje het volgende:
...
In vrijwel elk programma hoor je de naam *Freek* vallen en men denkt oprecht dat het uiteindelijk stemmen van de zwevende kiezer gaat afhangen van *de avond van Freek*.
quote:
Op zaterdag 18 januari 2003 23:23 schreef Progressor het volgende:
Tis een sneue zaak dat we hier in nederland zoveel dom stemvee hebben dat zijn keuzes op zijn emoties en irrilevante dingen baseert zoals hoe een lijsttrekker uitziet/overkomt.
Ben eigenlijk wel benieuwd naar de show. Als er mensen zijn die denken dat links gespaard gaat worden dan vergissen zij zich.
Op de laatste avond gaat iedere stem meetellen denk ik. Of het veel invloed heeft op de uitkomst betwijfel ik.
quote:Je stem toch niet mee, dus wat maakt het uit...
Tis een sneue zaak dat we hier in nederland zoveel dom stemvee hebben dat zijn keuzes op zijn emoties en irrilevante dingen baseert zoals hoe een lijsttrekker uitziet/overkomt.
quote:Nee triest wordt het pas als iemand voor de 35ste keer met dit non-argument aankomt, zonder eerst de andere topics te lezen waar dit argument met de grond wordt gelijkgemaakt.
quote:Je denkt dat hij gaat preken? Voor wie dan?
Op zaterdag 18 januari 2003 23:33 schreef Meneer_Aart het volgende:
Ik vind wel dat als Maurice de Hond niet mag peilen op verkiezingsdag, dat Freek de Jonge niet mag preken de dag ervoor.
quote:Voor eigen parochie
Op zaterdag 18 januari 2003 23:34 schreef the-O het volgende:[..]
Je denkt dat hij gaat preken? Voor wie dan?
Nee, ik weet het niet, waarschijnlijk gaan alle partijen er van langs krijgen. Desondanks vind ik het enigszins overbodig om dit zo te doen, en ja ik denk wel dat het enige invloed kan hebben.
quote:
Op zaterdag 18 januari 2003 23:21 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Politici menen zoveel...
Ik[..] kan me niet voorstellen dat iemand door Freek de Jonge van mening gaat veranderen.
Jullie moesten eens weten hoe verschrikkelijk het zelfs is!!
quote:Maurice mag van mij doen wat-ie wil. Ik heb hem nog nooit op een accurate peiling kunnen betrappen.
Op zaterdag 18 januari 2003 23:33 schreef Meneer_Aart het volgende:
Ik vind wel dat als Maurice de Hond niet mag peilen op verkiezingsdag, dat Freek de Jonge niet mag preken de dag ervoor.
quote:Het is heel in om af te geven op Maurice de Hond, maar hij was vorig jaar wel de enige die de verkiezingsuitslag een beetje accuraat had voorspeld. Bij de andere peilers kwam het CDA niet boven de 35 uit en hij gaf het 40 zetels of zo.
Op zondag 19 januari 2003 01:16 schreef sooty het volgende:[..]
Maurice mag van mij doen wat-ie wil. Ik heb hem nog nooit op een accurate peiling kunnen betrappen.
![]()
[Dit bericht is gewijzigd door I.R.Baboon op 19-01-2003 01:31]
quote:wat er wel speelt is dat de campagne blijkbaar te kort is. bovendien is er nog nooit zoveel 'spectaculaire' politiek op tv geweest als de afgelopen week. dat zou eigenlijk veel vaker moeten gebeuren, ook tussen verkiezingen door.
Op zondag 19 januari 2003 01:16 schreef sooty het volgende:[..]
Maurice mag van mij doen wat-ie wil. Ik heb hem nog nooit op een accurate peiling kunnen betrappen.
En Freek beïnvloedt het volk toch niet meer op zo'n korte termijn.
Kortom: ze gaan hun gang maar.
quote:
Op zondag 19 januari 2003 01:18 schreef I.R.Baboon het volgende:[..]
Het is heel in om af te geven op Marcel van Dam..
...
Maurice van Dam, Marcel de Hond; wat maakt het uit
quote:Mag ik je een tegenvraag stellen:
Op zondag 19 januari 2003 01:26 schreef SunChaser het volgende:
Hoe kan iemand zich nu laten leiden door een mening van een caberetier. En niet eens zo'n hele goeie anno 2003.
Op welke bronnen baseer jij je politieke mening?
quote:Bah. Rond deze tijd begin ik altijd dit soort stomme fouten te maken.
Op zondag 19 januari 2003 01:25 schreef sooty het volgende:[..]
![]()
Praten we hier over dezelfde persoon of gooi jij een extra duit in het zakje ?
Maurice van Dam, Marcel de Hond; wat maakt het uit![]()
De Hond dus. Sorry.
*hoofd tegen muur slaat*
quote:Nope. Niet mee eens. Deze verkiezingen zijn zeker niet een 'steekproef'. Met name niet gezien de ontwikkelingen sinds afgelopen mei. De kiezers hebben ruimschoots hun wonden kunnen likken en hun zonden kunnen overdenken en vervolgens een weloverdachte keuze kunnen maken voor woensdag aanstaande.
Op zondag 19 januari 2003 01:23 schreef niego het volgende:[..]
...
De verkiezing verworden nu tot een willekeurige steekproef met een hoog 'random' gehalte, dus: geen representatieve steekproef. dat is denk ik het argument dat gebruikt wordt. mensen krijgen geen kans om een stabiele mening te vormen. Bovendien lijken steeds meer stemmen gedaan te worden omwille van coalitiebeinvloeding: 'ik wil wel sp stemmen maar stem toch pvda'. of,zoals cda zegt :' stem vooral cda, geen vvd, want wij zijn al de grootste'.
Maar ja, een steekproef kun je moeilijk niet representatief noemen met 80% opkomst en dus ruim meer dan 10 miljoen stemmen, en campagne hoort traditioneel bij verkiezingen. Als je campagneinvloeden wilt uitsluiten zou je dus veel vaker verkiezingen moeten houden, bijvoorbeeld elk jaar.
Ik moet zeggen dat ik geen mensen ken die omwille van een mogelijke coalitie hun stem aanpassen. Zoal die er al zouden zijn, mogen die ook mijn lotto formulier invullen. Bovendien zou door het vestzak-broekzak-principe dat geen verschil opleveren; onzin dus.
Ik ken de percentages niet precies, maar vorig jaar hebben ongeveer 9,6 miljoen mensen hun stem uitgebracht. Dat zal dit keer wel hetzelfde zijn. Maar wat mij betreft hoeven we dus niet ieder jaar naar de stembus; da's echt te vaak. Behalve dat een kabinet amper genoeg tijd heeft om een gedegen beleid te formuleren krijg je kiezers er ook niet toe om ieder jaar hun stem uit te brengen.
quote:De standpunten van de partij en de lijsttrekker.
Op zondag 19 januari 2003 01:28 schreef niego het volgende:Op welke bronnen baseer jij je politieke mening?
quote:misschien had ik de ironie iets duidelijker moeten stellen, want ik ben het wel met je eens.
Op zondag 19 januari 2003 01:43 schreef sooty het volgende:[..]
Nope. Niet mee eens. Deze verkiezingen zijn zeker niet een 'steekproef'. Met name niet gezien de ontwikkelingen sinds afgelopen mei. De kiezers hebben ruimschoots hun wonden kunnen likken en hun zonden kunnen overdenken en vervolgens een weloverdachte keuze kunnen maken voor woensdag aanstaande.
Ik moet zeggen dat ik geen mensen ken die omwille van een mogelijke coalitie hun stem aanpassen. Zoal die er al zouden zijn, mogen die ook mijn lotto formulier invullen.
Bovendien zou door het vestzak-broekzak-principe dat geen verschil opleveren; onzin dus.
Ik ken de percentages niet precies, maar vorig jaar hebben ongeveer 9,6 miljoen mensen hun stem uitgebracht. Dat zal dit keer wel hetzelfde zijn. Maar wat mij betreft hoeven we dus niet ieder jaar naar de stembus; da's echt te vaak. Behalve dat een kabinet amper genoeg tijd heeft om een gedegen beleid te formuleren krijg je kiezers er ook niet toe om ieder jaar hun stem uit te brengen.
wat betreft coalitievorming: hier speel ik wel degelijk mee, toch pvda stemmen als ze geschikte premier aandragen (voor mij is dat jeltje), d66 stemmen om sociaal-liberaal een draagvlak te geven, sp stemmen om hun alertheid en betrokkenheid bij aktuele zaken etc etc. maar evt PvdA stemmen is zeker een overweging, en zo vele andere denk ik.
[Dit bericht is gewijzigd door niego op 19-01-2003 02:03]
quote:Call me stupid maar dat begrijp ik dus niet. Het stemmen op een partij op basis van een 'mogelijke' coalitie gaat er bij mij niet in. Stem dan op de coalitiepartij zou ik zeggen.
Op zondag 19 januari 2003 01:55 schreef niego het volgende:[..]
...
wat betreft coalitievorming: hier speel ik wel degelijk mee, toch pvda stemmen als ze geschikte premier aandragen (voor mij is dat jeltje), d66 stemmen om sociaal-liberaal een draagvlak te geven, sp stemmen om hun alertheid en betrokkenheid bij aktuele zaken etc etc. maar evt PvdA stemmen is zeker een overweging, en zo vele andere denk ik.
Ik begrijp ook de PvdA trouwens niet. Eindelijk hebben ze de 'ideale schoonzoon' als lijsttrekker en dan willen ze niet zeggen wie hun beoogd premier is.
Wel duidelijk is dat dit (onduidelijke) standpunt hen stemmen gaat kosten, Wat ook duidelijk is, is dat het niet W. Kok is, voor zover die er überhaupt zin in een politieke rentree gehad zou hebben. Die onzekerheid drijft vele potentiële PvdA-stemmers dus weer weg van die partij.
En woensdag komt Melkert als een duveltje uit het PvdA-doosje.
quote:mwah, ook als bos zelf zich premier stelt ga ik ervoor. ik geef toe dat het 'kat-in-het-nauw' taktiek is, maar het laatste waar ik op zit te wachten is puinhoop zoals de afgelopen jaar. PvdA als grootste partij lijkt mij een prima middel daarvoor.
Op zondag 19 januari 2003 02:12 schreef sooty het volgende:[..]
Call me stupid maar dat begrijp ik dus niet. Het stemmen op een partij op basis van een 'mogelijke' coalitie gaat er bij mij niet in. Stem dan op de coalitiepartij zou ik zeggen.
Ik begrijp ook de PvdA trouwens niet. Eindelijk hebben ze de 'ideale schoonzoon' als lijsttrekker en dan willen ze niet zeggen wie hun beoogd premier is.
![]()
Wel duidelijk is dat dit (onduidelijke) standpunt hen stemmen gaat kosten, Wat ook duidelijk is, is dat het niet W. Kok is, voor zover die er überhaupt zin in een politieke rentree gehad zou hebben. Die onzekerheid drijft vele potentiële PvdA-stemmers dus weer weg van die partij.En woensdag komt Melkert als een duveltje uit het PvdA-doosje.
![]()
quote:Bos had al aangegeven dat hijzelf fractievoorzitter wil zijn en blijven. Als-ie zijn geloofwaardigheid wil behouden, moet-ie niet van dat standpunt afwijken. Volgens teletekst pagina 104 maakt hij vandaag (en ik heb een déja vu) bekend wie het wel wordt.
Op zondag 19 januari 2003 02:28 schreef niego het volgende:[..]
mwah, ook als bos zelf zich premier stelt ga ik ervoor. ik geef toe dat het 'kat-in-het-nauw' taktiek is, maar het laatste waar ik op zit te wachten is puinhoop zoals de afgelopen jaar. PvdA als grootste partij lijkt mij een prima middel daarvoor.
quote:Dat heet "democratie"! Je hebt helemaal gelijk... maar idd niet echt ontopic.
Ik vond die Freek stukjes (de stemming) niet echt sterk moet ik zeggen. Ik hoop dat de conference als geheel wat beter is.
quote:Nee maar, vertel eens en kom en passant even met argumentele onderbouwing. Als het even kan in de geest van Freek de Jonge zodat niet enkel een domme grijns ontstaat maar je ook nog weer eens tot filosofische overpeinzing wordt aangezet.
Op zondag 19 januari 2003 01:09 schreef Wutangtony het volgende:
Freek de Oude stinkt!!!Jullie moesten eens weten hoe verschrikkelijk het zelfs is!!
quote:Ik geloof ook wel dat het zeker invloed gaat hebben op die zwevende kiezer... Hij brengt het met humor en ik denk dat mensen zich daardoor wel eens zouden laten vangen.
Op zaterdag 18 januari 2003 23:19 schreef Loedertje het volgende:[..]
Hm, maar de politici zelf menen dat Freeks'optreden wel degelijk van invloed is op veel stemgerechtigden.
Ik kijk in ieder geval erg uit naar zijn show, Freek ruled!
quote:Als mensen waarde hechten aan de uitspraken van Pim dan zullen zij ook waarde hechten aan Freek.
Op zondag 19 januari 2003 11:32 schreef Kozzmic het volgende:
Ik denk dat een Telegraaf met vrijdag een grote kop "Bos liegt" en gisteren een grote kop over frauderende Marokkanen en Turken meer stemming weet te maken dan Freek de Jonge met zijn show.
quote:Ja natuurlijk. Maar er is nu een grote groep zwevende kiezers, die -laten we maar zeggen- een eigenaardige motivatie erop nahouden wat betreft hun uiteindelijke keuze voor een partij. Juist die mensen kunnen nog wel eens beïnvloed worden door zo'n show.
Op zondag 19 januari 2003 11:32 schreef Kozzmic het volgende:
Ik denk dat een Telegraaf met vrijdag een grote kop "Bos liegt" en gisteren een grote kop over frauderende Marokkanen en Turken meer stemming weet te maken dan Freek de Jonge met zijn show.
Goeie show! Ik denk echter niet dat hij veel verschil zal maken. Een groot deel van zijn verhaal haalt herinneringen boven aan de goede oude fortuyntijd, en de rest van de show worden de LPF klonen belachelijk gemaakt. Houdt elkaar in evenwicht denk ik.
Ik kreeg er zelf vooral heimwee naar paars van: de tijd dat iedereen nog trots was op Nederland, en dat we zin hadden in de toekomst.
Ook in deze show had hij het over de partijen waar hij door gebeld wordt. De helft is kul, maar bijvoorbeeld de partij voor dieren heeft echt gebeld.
EN een tip: jongelui, drink tot verkiezingsavond geen breezer meer.
quote:Slap
Op zondag 19 januari 2003 16:42 schreef BigDick het volgende:
Ben Gister geweest naar de try out in het grace theater,Goeie show! Ik denk echter niet dat hij veel verschil zal maken. Een groot deel van zijn verhaal haalt herinneringen boven aan de goede oude fortuyntijd, en de rest van de show worden de LPF klonen belachelijk gemaakt. Houdt elkaar in evenwicht denk ik.
Ik kreeg er zelf vooral heimwee naar paars van: de tijd dat iedereen nog trots was op Nederland, en dat we zin hadden in de toekomst.
quote:Nogmaals, Pim's mediashow leverde ook veel stemmen op..dus de kans is aanwezig dat ook door * de mening van Freek* mensen een keuze kunnen maken.
Op zondag 19 januari 2003 14:14 schreef fokje het volgende:Juist die mensen kunnen nog wel eens beïnvloed worden door zo'n show.
quote:je denkt dit serieus? Als een partij ook maar een cent zou aanbieden dan zouden ze het er verschrikkelijk van langs krijgen. Of heb je nog nooit een show van freek gezien?
Op zondag 19 januari 2003 17:36 schreef Loedertje het volgende:[..]
Slap
Misschien heeft ie wel heel veel geld gekregen als hij de partijen niet teveel zou gaan afzeiken.
quote:Niks, als je het niet erg vind dat het één grote poppekast is en het hier dezelfde kant opgaat als Amerika.
Op zondag 19 januari 2003 19:39 schreef Echoes het volgende:
wat is er mis als mensen worden beinvloed door Freek dan?!
Als hij z'n mening geeft, en je bent het met hem eens of oneens, what's the problem?!
quote:Direct na het slotdebat dacht ik...
Op maandag 20 januari 2003 00:07 schreef Golfen het volgende:
Wanneer is de avond van Freek dan?? Dinsdag net als het slotdebat?? En hoe laat??
quote:En dat is volgens mij juist iets wat Freek ook vind, en daarom verteld hij erover
Op zondag 19 januari 2003 23:53 schreef fokje het volgende:[..]
Niks, als je het niet erg vind dat het één grote poppekast is en het hier dezelfde kant opgaat als Amerika.
quote:Ik laat alle mogelijkheden altijd open en sluit nix uit
Op zondag 19 januari 2003 19:59 schreef kingmob het volgende:je denkt dit serieus? Als een partij ook maar een cent zou aanbieden dan zouden ze het er verschrikkelijk van langs krijgen. Of heb je nog nooit een show van freek gezien?
Dat Freek erop ingaat verwacht ik niet maar dat wil nog niet zeggen dat mensen hem *te vriend* willen houden uit angst voor zijn scherpe tong.
quote:Het is mogelijk in een democratie dat mensen hun stem laten afhangen van wat Lebbis en Jansen of Youp van't Hek hen voorkauwt.
Stemvee heeft gewoon stemrecht. Wil je dat niet dan krijg je in onze samenleving een dictatuur van de meritocratie. Dat trekt me helemaal niet.
Overigens verwacht ik dat het publiek van Freek de Jonge meer argumentatie nodig heeft om zich te laten beïnvloeen dan het publiek van eerder genoemde cabarettiers.
Als nu bijvoorbeeld eem Youp van 't Hek, Hans Teeuwen of een Theo Maassen dit zouden doen zou ik ff gaan kijken.
Maar Freek maakt geen indruk, is gewoon slecht.
quote:1. JIJ vindt Freek slecht... IK vind hem goed....
Op maandag 20 januari 2003 15:39 schreef CactusJack het volgende:
Pas wanneer een goede cabaretier een statement maakt zal ik er over na gaan denken, maar Freek de Jonge vind ik domweg niet grappig.Als nu bijvoorbeeld eem Youp van 't Hek, Hans Teeuwen of een Theo Maassen dit zouden doen zou ik ff gaan kijken.
Zijn humor is scherp en diepzinnig.
Wat betreft 'de Stemming' heeft hij aangegeven geen stemadvies te geven.
Dus VVD/LPF/CDA-stemmers wees niet bang; iedere partij zal even belachelijk gemaakt worden.
quote:
Wees Niet Bangwees niet bang
je mag opnieuw beginnen
vastberaden doelbewust
of aarzelend op de tast
houd je aan regels
volg je eigen zinnen
laat die hand maar los
of houd er juist een vast
wees niet bang
voor al te grote dromen
ga als je het zeker weet
en als je aarzelt wacht
hoe ijdel zijn de dingen
die je je hebt voorgenomen
het mooiste overkomt je
het minste is bedacht
wees niet bang
voor wat ze van je vinden
wat weet je van een ander
als je jezelf niet kent
verlies je oorsprong niet
door je te snel te binden
het leven lijkt afwisselend
maar zelfs de liefde went
wees niet bang
je bent een van de velen
en tegelijk is er
maar een als jij
dat betekent
dat je vaak zult moeten delen
en soms zult moeten roepen
laat me vrijFreek de Jonge
quote:Ben ik geheel met je eens, vooral met dat laatst
Op maandag 20 januari 2003 16:39 schreef Nyrem het volgende:
Freek is de meester van Nederland.Zijn humor is scherp en diepzinnig.
Ik vind de humor altijd wel leuk maar ik vind hem zo vreselijk onsmakelijk.
quote:Ik begrijp dat Freek op Jou geen indruk maakt en JIJ hem daarom slecht vindt. Freek is een man van de driedubbele boodschappen. Het vereist wat maatschappelijke, filosofische en geschiedkundige bagage om Freek goed te kunnen volgen. Mij lukt dat ook niet altijd
Op maandag 20 januari 2003 15:39 schreef CactusJack het volgende:
Pas wanneer een goede cabaretier een statement maakt zal ik er over na gaan denken, maar Freek de Jonge vind ik domweg niet grappig.Als nu bijvoorbeeld eem Youp van 't Hek, Hans Teeuwen of een Theo Maassen dit zouden doen zou ik ff gaan kijken.
Buiten dat ben ik het ook zeker niet altijd met Freek eens. Ik houd van de manier warop hij zijn boodschappen verpakt en de manier waarop hij zijn visie overbrengt. Een grap, een filosofie, een gedicht, een Kafkaesk verhaal en alles geconcentreerd rondom een rode draad.
Ik ben benieuwd waar Freek de Jonge mee gaat komen.
quote:
Snoeihard, maar geen stemadvies
Van onze verslaggever Michiel Kruijt
AMSTERDAM - Het heeft na al dat televisiegeweld van de lijsttrekkers iets passends, de komiek die op hetzelfde medium met een sneer een streep onder hun politieke campagnes zet. Vanavond zal Nederland de première beleven van een voorstelling die misschien net zo'n traditie wordt als die op oudejaarsavond: de verkiezingsconference.
Na het zoveelste 'grote' lijsttrekkersdebat op Nederland 2, dat Freek de Jonge met zijn publiek op een groot scherm in de zaal zal bekijken, blikt de cabaretier live terug op de politieke snelkookpan van de laatste anderhalf jaar in zijn programma De Stemming.Zo'n dagsluiting is de 58-jarige domineeszoon wel toevertrouwd, wijst de (uitverkochte) generale repetitie van maandagavond uit. Aan de hand van een beproefd recept - een gelaagd verhaal onderbroken door humoristische zijsprongen - strooit De Jonge in vijf kwartier bespiegelende oneliners over het tijdperk-Fortuyn. Maar meer dan dat is het een avond met snoeiharde grappen.
Zo wijst hij op de veranderende houding tegenover moslims. 'Als ik vroeger een vrouw met een hoofddoek zag lopen, dacht ik: die heeft een chemokuur gehad', zegt De Jonge aan het begin van zijn voorstelling.
Na de val van het kabinet-Balkenende, half oktober, besloot de komiek zijn oudejaarsconference in te wisselen voor een verkiezingsvoorstelling. De Stemming is in try-outs voortdurend aan de snel veranderende politieke actualiteit aangepast, al zal de liefhebber het hoofdverhaal over een zoontje van een LPF'er herkennen uit Parlando, de semi-muzikale show die De Jonge in het najaar van 2002 bracht.
Vanaf een kansel vol met microfoons spreekt hij het publiek toe, omringd door enorme portretten van de lijsttrekkers. Niet toevallig staat de kansel tussen de foto's in van PvdA-voorman Wouter Bos en zijn SP-evenknie Jan Marijnissen. De Jonge heeft eerder laten weten dat hij twijfelt tussen de twee partijen.
De komiek heeft evenwel beloofd geen stemadvies te zullen geven en daar houdt hij zich aan. Ieder politiek kopstuk wordt belachelijk gemaakt. Dat dat in een theater gebeurt dat Pepsi Stage heet - het voormalige Grace-theater in Amsterdam-Zuidoost - zegt misschien nog wel het meest over het tijdvak dat de cabaretier over de knie neemt.
'Zwevende kiezer, daal neer'
Door Arno Gelder
De Stemming heet het nieuwe programma van Freek de Jonge - naar zijn zeggen bedoeld om de kijkers te inspireren 'toch vooral te stemmen. En liefst met het hart'.
Freek: ,,Ik geef geen stemadvies. Ik deel gelijkmatig mijn katten uit.''
Zelf stemt de cabaretier Partij van de Arbeid, traditiegetrouw. ,,Ik ben een echte sociaal-democraat, geloof heilig in solidariteit, de boel bij elkaar houden. Ieder mens: de zwakkeren, maar óók de welgestelden, die je niet naar België moet jagen. Ja, ik heb destijds mijn lidmaatschap van de PvdA opgezegd, maar het blijft toch een beetje mijn club.''
Het Wouter Bos-effect gaat overigens geheel aan Freek voorbij. ,,Die zei aan het begin van zijn campagne dat hij de kiezer serieus gaat nemen. Nou ja... Ik stem altijd op de eerste vrouw op de lijst.'' Grijnzend: ,,Oké, dat moet dan maar Jeltje van Nieuwenhoven worden.''
Aanvankelijk heette het programma - om bekende redenen - De Bedreiging, maar Freek de Jonge besloot zijn nieuwe productie om te dopen tot De Stemming. Vanavond, aan de vooravond van de Tweede Kamerverkiezingen, is het op tv te zien. Op zijn eigen wijze blikt Freek op het afgelopen jaar terug, volgens de cabaretier 'een jaar om nooit te vergeten'.
In een ogenschijnlijk chaotische conference, boordevol onnavolgbare associaties, houdt hij de toeschouwer een spiegel voor, die zó is geslepen dat de Nederlander anno 2003 zich daar niet zonder enige gêne in zal herkennen.
Als metafoor voor het luxe, luie, zelfs decadente leven dat geen plaats biedt aan mededogen met de minder gelukkigen, gebruikt De Jonge een aantal rake metaforen. Tegen het decor van de Amerikaanse vlag - 'Die kant gaan we toch op tijdens de verkiezingen' - oreert hij op een reusachtig spreekgestoelte, dat bezaaid is met microfoons.
De vergelijking met Joseph Goebbels, de spraakwaterval uit het Derde Rijk, dringt zich onmiddellijk op. Niet in de laatste plaats omdat Freek elke rede besluit met de dodelijke platitude: 'Het is goed dat dit soort dingen eens een keer gezegd wordt'.
En daarmee pakt hij steeds de rode draad in zijn programma op, een leitmotiv dat het beste als het 'LPF-gevoel' is te typeren. Want hoe gelijkmatig hij naar eigen zeggen 'zijn katten uitdeelt', de partij van Pim Fortuyn en zijn stuntelende apostelen krijgen het in De Stemming toch het meest voor de kiezen: van zijn entree op het podium met de 'at-your-service-groet' tot de vol-is-vol-retoriek en een beklemmende apotheose.
De verandering van het politieke landschap- en klimaat sinds de opkomst van Pim Fortuyn heeft de cabaretier met lede ogen gadegeslagen. Toch zegt hij: ,,In de jaren 60 hebben ik en mijn generatiegenoten voor de puinhoop van nu gezorgd. We hebben te lang onze kop in het zand gestoken. Hoewel. Ik heb ooit gezegd dat de discussie die Frits Bolkestein destijds aanzwengelde over de migratie het waard was om te worden gevoerd. Maar die man werd meteen in de fascistische en racistische hoek geplaatst. Ja, De Telegraaf schreef verlekkerd dat ik rechts was geworden: het gejuich in het conservatieve kamp was welhaast oorverdovend.''
In die zin zet Freek zijn gehoor, óók in De Stemming, dikwijls bewust op het verkeerde been. Ooit gold hij als linkse activist, de stemmingmaker die met Neerlands Hoop de brave burgerij wreed wakker schudde. Is de vijftiger op politiek terein milder geworden?
Freek de Jonge: ,,De tijden zijn veranderd, harder geworden. Toen ik met Bram Vermeulen in 1978 actie voerde tegen deelname van het Nederlands elftal aan het WK voetbal in Argentinië, kreeg ik op z'n hoogst een drol in de bus. Nu krijgen mensen een pistool of kogels opgestuurd. Dan wordt de democraat in mij wakker. Ik weet dat democratie een lange, zeurderige weg is, maar je moet wèl de paden blijven bewandelen.''
Hij vindt De Stemming nog steeds 'een moeilijke opdracht'. ,,Je wilt'', zegt hij, ,,de grote lijn bewaren. Je moet het niet hebben over het 'doorberekenen van de ziekekosten, afgezet tegen de bezuiningen'.'' Bovendien bood het afgelopen jaar veel meer dan alleen het politieke krakeel in polderland. Zo belt hij tijdens de voorstelling met zijn moeder om te zeggen dat ze vooral niet meer in Washington moet tanken, vanwege de daar aanwezige sluipschutters. Waarop zijn moeder verzucht: 'Ja jongen, jij hebt makkelijk praten...'
Freek de Jonge: ,,Omdat de actualiteit tot het laatst toe doorloopt, moet je scherp blijven. Onlangs kwam iemand voor aanvang van de voorstelling melden dat Bram en Neelie uit elkaar waren. Tja, moet je toch even op inspelen. Nee, Peper en ik hebben geen warme relatie meer. Ooit vertelde ik in een show de mop van een hoertje dat een kroeg in Rotterdam binnenkwam, helemaal opgewonden, 't leek wel of ze peper in d'r reet had. Toen riep ik dat ik ook een keer Peper in m'n reet had gehad. Hij vroeg alleen wel om een bonnetje...' Kon hij niet waarderen.''
Anders dan Wim Kan ('Nee, we noemen géén namen), schuwt Freek in De Stemming de confrontatie niet. Jan Marijnissen, D'66 ('Oh, alwéér vergeten'), Zalm, de SGP ('Wat die sinds 1945 aan spreektijd hebben gehad. Zondetijd!'), Balkenende en de PvdA, óók zij krijgen hun deel.
Beseft de cabaretier eigenlijk wel dat hij - getuige een opmerking van Wouter Bos ('De uitslag? De avond voor de verkiezingen heb je Freek de Jonge nog') - vermoedelijk een grote invloed op tv-kijkende electoraat zal hebben. ,,Ach'', relativeert Freek, ,,ik weet wel waar dat bij Bos vandaan komt. Toen Wim Kok afscheid nam heb ik een speech gehouden die er verschrikkelijk inhakte. De PvdA weet wel dat ik ergens bij haar hoor, maar tegelijk weet ze dat ik geen blad voor de mond neem.
,, Mijn motto, de avond vóór de verkiezingen, is: Zwevende kiezer, daal neer! Er valt echt wel wat te kiezen. Nee, ik geloof niet dat ik met De Stemming macht en invloed heb, zoals Bos beweert. Het gaat er voor mij meer om dat je met een spannende vorm mensen amuseert en wellicht ook aan het denken zet bij deze belangrijke gebeurtenis. Want de verkiezingen zijn toch hèt feest van de democratie. En je mag natuurlijk wel het feestje een beetje in de war schoppen. In die zin moeten we veel meer van die etters zoals ik hebben.''
Beste Freek.. doe het dan volgende week !
quote:ongesteld of gewoon geen gevoel voor humor?
Op dinsdag 21 januari 2003 16:57 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Freek is niet grappig, nooit geweest. Ook vanavond waarschijnlijk niet.
quote:Lijkt me een goed idee.
Op dinsdag 21 januari 2003 22:44 schreef Loedertje het volgende:
Kunnen we hier de lekkere one liners een beetje verzamelen?
quote:Ik vind hem gewoon niet grappig, nooit gevonden ook. Of mag dat niet?
Op dinsdag 21 januari 2003 17:36 schreef BigDick het volgende:[..]
ongesteld of gewoon geen gevoel voor humor?
quote:Nee, relativering
Op dinsdag 21 januari 2003 22:53 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Was dat over die hoofddoeken als grap bedoeld?
quote:Tuurlijk. Tot nu toe heeft hij nog geen grappen gemaakt eigenlijk.
Op dinsdag 21 januari 2003 22:54 schreef Libris het volgende:[..]
Nee, relativering
quote:Wanneer houd je op met zeuren?
Op dinsdag 21 januari 2003 22:56 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Wanneer beginnen zijn grappen?
Oneliner nr 1: 'de meeste mensen in dit land generaliseren'
quote:Dan zijn er nu 2..
Op dinsdag 21 januari 2003 22:58 schreef Fogerty het volgende:
Ik zal dan wel de enige zijn, maar voorlopig vind ik het heerlijkOneliner nr 1: 'de meeste mensen in dit land generaliseren'
quote:Als Freek de Jonge eens een grappige opmerking gaat maken.
Op dinsdag 21 januari 2003 22:57 schreef Libris het volgende:[..]
Wanneer houd je op met zeuren?
De meeste mensen... was leuk.
quote:Nooit dus
Op dinsdag 21 januari 2003 22:58 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
Als Freek de Jonge eens een grappige opmerking gaat maken.
quote:Als jij cynisme en humor eens gaat begrijpen?
Op dinsdag 21 januari 2003 22:58 schreef CherrymoonTraxx het volgende:Als Freek de Jonge eens een grappige opmerking gaat maken.
quote:Ik kijk naar cabaret maar met 1 instelling: kan ik er om lachen.
Op dinsdag 21 januari 2003 22:59 schreef sweek het volgende:
Volgens mij kijken velen gewoon met de verkeerde instelling er naar.
quote:Ga jij je film nou maar kijken
Op dinsdag 21 januari 2003 22:59 schreef SunChaser het volgende:[..]
Nooit dus
quote:idd, een beetje respect tonen mag ook wel, als kok in die wagen lag had hij het dan ook gezegd?
Op dinsdag 21 januari 2003 22:58 schreef RoelerMF het volgende:
Wat een flauwe grap over dat klappen met lijkwagens
quote:
Op dinsdag 21 januari 2003 22:59 schreef golfer het volgende:[..]
Als jij cynisme en humor eens gaat begrijpen?
Er zijn ook gewoon mensen die er weinig lolligs aan vinden, en die niet onder de tafel liggen van het lachen.
quote:Wat staat daar?
Op dinsdag 21 januari 2003 23:02 schreef Bushmaster het volgende:
[afbeelding]
quote:Freek kennende wel. Dat is de kracht een een cabaretier, ongeacht over wie het gaat, gewoon harde grappen mogen maken.
Op dinsdag 21 januari 2003 23:00 schreef MC het volgende:idd, een beetje respect tonen mag ook wel, als kok in die wagen lag had hij het dan ook gezegd?
quote:Al-Jazeera.
Op dinsdag 21 januari 2003 23:02 schreef Kos het volgende:[..]
Wat staat daar?
Edit foutjuh verkeerde bestand...
[Dit bericht is gewijzigd door MrLunk op 21-01-2003 23:04]
quote:Al Jezeera (Arabische nieuwszender). CNN staat er ook achter
Op dinsdag 21 januari 2003 23:02 schreef Kos het volgende:[..]
Wat staat daar?
quote:Dat kan, maar ik geniet.
Op dinsdag 21 januari 2003 23:01 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
Er zijn ook gewoon mensen die er weinig lolligs aan vinden, en die niet onder de tafel liggen van het lachen.
quote:Nou, wat een grappen. Lig jij al dubbel?
Op dinsdag 21 januari 2003 23:03 schreef golfer het volgende:Dat is de kracht een een cabaretier, ongeacht over wie het gaat, gewoon harde grappen mogen maken.
Van die stemmen in haar hoofd was niet slecht, maar die kwam vandaag al voorbij in Dit Was Het Nieuws.
quote:
Op dinsdag 21 januari 2003 23:13 schreef Bluezz het volgende:
De stemmen die Winnie de jong hoort tellen niet mee!!!![]()
quote:
Oneliner nummer 3 (als 2 de stemmen zijn): "iedereen die Pim Fortuyn heeft doet nu aan de verkiezingen mee met een eigen lijst"
Dat was me niet eens opgevallen.
[Dit bericht is gewijzigd door Bushmaster op 21-01-2003 23:20]
quote:Klopt en het is zeker wel goed. Nu is Balkenende aan de beurt..
Op dinsdag 21 januari 2003 23:18 schreef Fogerty het volgende:
Mooi, hij pakt alle partijen en partijkopstukken aan, dat scheelt ons weer een stuk of honderd klaagpostings over dat Freek te links of rechts zou zijn
quote:De een toch wat meer als de ander.
Mooi, hij pakt alle partijen en partijkopstukken aan, dat scheelt ons weer een stuk of honderd klaagpostings over dat Freek te links of rechts zou zijn
Die getallen over de SP klopten trouwens niet echt.
quote:Was al van te voren, dankzij de repetities, uitgelekt.
Hij pakt echt iedereen aan en gaat GEEN stemadvies geven.
quote:Niet leuk
Op dinsdag 21 januari 2003 23:26 schreef Fogerty het volgende:
Bonfire/Claus
Ik zap 'm weg, veel plezier verder
quote:Kan die dat maken, heeft helemaal niets met de stemming te maken..
Op dinsdag 21 januari 2003 23:26 schreef Fogerty het volgende:
Bonfire/Claus
quote:Wel leuk.
Op dinsdag 21 januari 2003 23:28 schreef BubbelUrp het volgende:[..]
Niet leuk
Ik zap 'm weg, veel plezier verder
Bedankt.
quote:Fout geciteerd.
Op dinsdag 21 januari 2003 23:33 schreef kEUS het volgende:
Freek de jonge geeft net zoveel stem advies als Wim K (nee geen Kan) op de avond voor de vorige verkiezingen, met zijn stem met je verstand en niet met je hart.
quote:Ja!
Op dinsdag 21 januari 2003 23:34 schreef tong80 het volgende:
Dames willen jullie suiker in je décollethee ?
quote:En toch zien sommigen dat anders....
Op dinsdag 21 januari 2003 23:24 schreef golfer het volgende:[..]
Was al van te voren, dankzij de repetities, uitgelekt.
Hij pakt echt iedereen aan en gaat GEEN stemadvies geven.
Maar ik kan er geen objectief oordeel over vellen, zit maar met een half oor te luisteren.
quote:Waarom? Volgens mij wordt iedere lijsttrekker op de hak genomen?
Op dinsdag 21 januari 2003 23:34 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Erg objectief is Freek niet, zoals verwacht.
quote:Die is vorige week al op 3 FM geweest.
quote:van Gogh wannabee.
Op dinsdag 21 januari 2003 23:36 schreef Kozzmic het volgende:
Maar ik kan er geen objectief oordeel over vellen, zit maar met een half oor te luisteren.
quote:Als je grappen voor het eerst hoort zijn ze leuk ok!!
Op dinsdag 21 januari 2003 23:37 schreef kEUS het volgende:Die is vorige week al op 3 FM geweest.
quote:dUh, beetje inhoud mag wel.
Op dinsdag 21 januari 2003 23:34 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Erg objectief is Freek niet, zoals verwacht.
quote:Dat zeker, alleen de één wat (lees: veel) meer als de ander. Over Bos hoor je hem zo weinig bijvoorbeeld.
Op dinsdag 21 januari 2003 23:37 schreef Libris het volgende:[..]
Waarom? Volgens mij wordt iedere lijsttrekker op de hak genomen?
Enige leuke opmerking tot nu toe is die van die stemmen van Winny, maar die is al op de radio geweest en bij Dit Was Het Nieuws. Geen grap dus die Freek zelf verzonnen heeft.
quote:Wat is trouwens objectieve humor ?
Op dinsdag 21 januari 2003 23:39 schreef Grobbenkuiken het volgende:[..]
dUh, beetje inhoud mag wel.
Joepie de Poepie ?
Seth Gaaikema ?
quote:Ik ken geen objectieve humor.
Op dinsdag 21 januari 2003 23:40 schreef tong80 het volgende:[..]
Wat is trouwens objectieve humor ?
quote:En ik zie ook geen reden waarom het objectief zou moeten zijn...
Op dinsdag 21 januari 2003 23:42 schreef Grobbenkuiken het volgende:[..]
Ik ken geen objectieve humor.
quote:Omdat overal vermeld stond dat het allemaal o zo objectief zou zijn.
Op dinsdag 21 januari 2003 23:43 schreef sweek het volgende:[..]
En ik zie ook geen reden waarom het objectief zou moeten zijn...
Daarnaast was het grapje over de TK als darkroom met Pim niet leuk, beetje respect voor de overledende
quote:Dat is dan een subjectieve, persoonlijke mening van iemand die dat zegt.
Op dinsdag 21 januari 2003 23:44 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
Omdat overal vermeld stond dat het allemaal o zo objectief zou zijn.
Hij is gewoon zichzelf, geeft zijn mening... dat is niet per sé links, rechts, partijgebonden of iets dergelijks...
quote:Dat komt omdat het niet live is. De ondertiteling via pagina 888 laat Freeks teksten zien voor ie ze uitspreekt
Op dinsdag 21 januari 2003 23:12 schreef BubbelUrp het volgende:
Hij gaat lekker op het lijsttrekkersdebat in zeg
quote:Is het toevallig dat je niet hetzelfde over de grappen over Claus zegt?
Op dinsdag 21 januari 2003 23:44 schreef RoelerMF het volgende:
Daarnaast was het grapje over de TK als darkroom met Pim niet leuk, beetje respect voor de overledende
quote:In de EO gids stond dat het godslasterlijk zou zijn.
Op dinsdag 21 januari 2003 23:44 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
Omdat overal vermeld stond dat het allemaal o zo objectief zou zijn.
Maar dat die zijn altijd subjectief.
quote:Die vond ik dus erg leuk!
Hoezo subjectief?
quote:Hij is idd zichzelf, en dat is heel wat anders als hij vooraf had aangekondigd. Hij zou objectief zijn, en iedereen even veel en even vaak aanpakken. Dat is niet het geval tot nu toe.
Op dinsdag 21 januari 2003 23:45 schreef sweek het volgende:[..]
Dat is dan een subjectieve, persoonlijke mening van iemand die dat zegt.
Hij is gewoon zichzelf, geeft zijn mening... dat is niet per sé links, rechts, partijgebonden of iets dergelijks...
quote:Oude grappen hebben een baard en daarbij scoor je alleen bij mensen die aan salon cabaret doen. En in eens doen of ze er alles vanaf weten.
Op dinsdag 21 januari 2003 23:38 schreef Bluezz het volgende:[..]
Als je grappen voor het eerst hoort zijn ze leuk ok!!
Sibbel en jansen hadden ook een aantal zeer oude grappen, en het publiek lacht, zegt mij te veel over het publiek.
quote:Sorry maar ik zit met een half oor te luisteren en heb net ff lekker zitten (ehm, nouja je weet wel
Op dinsdag 21 januari 2003 23:45 schreef Fogerty het volgende:[..]
Is het toevallig dat je niet hetzelfde over de grappen over Claus zegt?
quote:Over de doden niks dan goed ?
Fortuyn zou er vast om hebben kunnen lachen.
quote:Vraag: Hoe weet ie dan wat er tijdens het lijsttrekkersdebat is gezegd?
Op dinsdag 21 januari 2003 23:45 schreef De_Schaduw het volgende:[..]
Dat komt omdat het niet live is. De ondertiteling via pagina 888 laat Freeks teksten zien voor ie ze uitspreekt
Mijn ondertiteling loopt trouwens niet vooruit
quote:
Op dinsdag 21 januari 2003 23:45 schreef De_Schaduw het volgende:[..]
Dat komt omdat het niet live is. De ondertiteling via pagina 888 laat Freeks teksten zien voor ie ze uitspreekt
Ben ik effe genept... ik was in de veronderstelling dat-ie commentaar zou leveren op het debat van eerder op de avond.
quote:En voor de levenden?
Op dinsdag 21 januari 2003 23:47 schreef RoelerMF het volgende:[..]
...Respect hebben voor een overledende
quote:Ook, maar dan is een grapje wel oke. Alleen een overledende is toch net ff anders
Op dinsdag 21 januari 2003 23:50 schreef sweek het volgende:[..]
En voor de levenden?
Daarnaast vind ik het maar een saaie boel waarbij de LPF een soort rooie draad aan het worden is
En voor nu, weltrusten
quote:Sorry hoor, humor en zelfspot was zelfs de goddelijke kale niet vreemd.
Op dinsdag 21 januari 2003 23:47 schreef RoelerMF het volgende:[..]
Sorry maar ik zit met een half oor te luisteren en heb net ff lekker zitten (ehm, nouja je weet wel
). Dus die grap heb ik gemist, maar die had ik net zo hard afgekeurd, respect hebben voor een overledende
Cynisme, sarcasme en humor. Een onmisbare drieeenheid.
[Dit bericht is gewijzigd door Grobbenkuiken op 21-01-2003 23:54]
Wat erg is dit zeg
[Dit bericht is gewijzigd door SunChaser op 21-01-2003 23:57]
quote:Idem hier... moe... slapen... morgen lekker stemmen... ik heb het wel gehad met die verkiezingen. Zal blij zijn als het weer voorbij is.
Op dinsdag 21 januari 2003 23:53 schreef RoelerMF het volgende:[..]
Daarnaast vind ik het maar een saaie boel waarbij de LPF een soort rooie draad aan het worden isEn voor nu, weltrusten
En Freek vindt zichzelf zo ontzettend grappig.
quote:Hee, niet aan Kan komen! Kan kon d'r wat van hoor!
Op dinsdag 21 januari 2003 23:54 schreef SunChaser het volgende:
Ik denk dat jullie Freek-fans ook helemaal dubbel zouden liggen om Wim Kan. Bedoel je niet Seth Gaaikema?
Wat erg is zeg
quote:Nee da's Herman Finkers joh
Op dinsdag 21 januari 2003 23:57 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Het is echt flauw.En Freek vindt zichzelf zo ontzettend grappig.
quote:Ja, maar dat is zo ver voor m'n tijd. Vertel eens Sunchaser ? Was ie goed ?
Op dinsdag 21 januari 2003 23:54 schreef SunChaser het volgende:
Ik denk dat jullie Freek-fans ook helemaal dubbel zouden liggen om Wim Kan.
quote:Linkse propaganda is het.
Op woensdag 22 januari 2003 00:06 schreef Kozzmic het volgende:
Goh, dit is wel humor!
Freek rules.
quote:De peilingen zijn inderdaad geniaal.
Op woensdag 22 januari 2003 00:06 schreef Kozzmic het volgende:
Goh, dit is wel humor!
quote:Nee, ligt aan de buitenlanders.
Op woensdag 22 januari 2003 00:09 schreef Juan Zueco het volgende:
Het zal wel aan mij liggen.J.
quote:
Op woensdag 22 januari 2003 00:10 schreef tong80 het volgende:[..]
Nee, ligt aan de buitenlanders.
Toch nog.
J.
quote:
Op woensdag 22 januari 2003 00:10 schreef tong80 het volgende:[..]
Nee, ligt aan de buitenlanders.
quote:Die was scherp, even uit de hokjesgeest.
Op woensdag 22 januari 2003 00:12 schreef Grobbenkuiken het volgende:
Het CDA heeft net zo veel met christendom te maken als de PvdA met Karl Marx!
Als ie schoenveters had, mocht Joepie de Poepie ze niet eens vast maken.
Op Hans Teeuwen na natuurlijk
Geen dijenkletsers, wel inzicht mooi vertaald naar een theatervoorstelling die mij bleef boeien, en af en toe deed lachen.
Ennuh voor de rest, in Jip en Janneke taal, Ge-wel-dig!
Lag zowat over de grond van het lachen
[Edit]
En met name een aantal schitterende woord/zin grappen (bv Maurice de Hond)
[/Edit]
[Dit bericht is gewijzigd door thaduck op 22-01-2003 00:22]
quote:Sluit me geheel aan bij uw analyse.
Op woensdag 22 januari 2003 00:21 schreef Grobbenkuiken het volgende:
Een samenvatting van het afgelopen politieke bijna jaar in een prachtige theatrale vorm.Geen dijenkletsers, wel inzicht mooi vertaald naar een theatervoorstelling die mij bleef boeien, en af en toe deed lachen.
quote:"Ik was nog zo van plan geweest geen stemadvies te geven"
Op woensdag 22 januari 2003 00:19 schreef Tikorev het volgende:walgelijke laatste opmerking
Normaal ben ik niet zo'n Freek-fan, maar hij heeft hier heerlijk iedereen op z'n politieke tenen lopen trappen
quote:Neeh, jij hebt je laten afleiden
Op woensdag 22 januari 2003 00:22 schreef Fogerty het volgende:
Jammer, eenniet nader te noemen fokker
leidde mij af zodat ik de tweede helft niet meer gevolgd heb. Maar Freek is goed, je kunt aan alles zien dat het een vakman is met jarenlange ervaring. Die mimiek!
Wil je een land waarin je je zin hebt, of een land waarin je zin hebt.
quote:Hee, het is verkiezingstijd, dus ik geef de ander de schuld
Op woensdag 22 januari 2003 00:25 schreef SliderTPP het volgende:
Neeh, jij hebt je laten afleiden
Hij heeft het nog steeds.
quote:Naar mijn mening heeft hij het nu net niet
Op woensdag 22 januari 2003 00:30 schreef shmoopy het volgende:
Top.Hij heeft het nog steeds.
en dat stukje over 'Bonfire', dat mensen er speciaal heen gingen omdat je dan misschien wel op tv kwam.. it's funny cause it's true
op het laatst met een rozen bos, walgelijk... moet op zulke manier de linkse partijen aan de macht komen?
quote:*De Argentijnen kwamen ook nog even ter sprake*
Op woensdag 22 januari 2003 00:30 schreef shmoopy het volgende:
Top.Hij heeft het nog steeds.
quote:Dat er bij de uitvaart toch vooral ezels langs de kant van de weg stonden
Op woensdag 22 januari 2003 00:33 schreef BdR het volgende:
en dat stukje over 'Bonfire', dat mensen er speciaal heen gingen omdat je dan misschien wel op tv kwam.. it's funny cause it's true
Hoe duidelijk kijkt een volk in de spiegel?
quote:Ja, we hebben geen keus.
Op woensdag 22 januari 2003 00:39 schreef toxi het volgende:
linkse propaganda was hetop het laatst met een rozen bos, walgelijk... moet op zulke manier de linkse partijen aan de macht komen?
Geef me een roosje m'n roosje van Conny van den Bosch was alarmschijf vlak voordat den Uyl de verkiezingen won.
Het is niet anders.
quote:
Op woensdag 22 januari 2003 00:41 schreef Farzin het volgende:
Wat was zijn stemadvies? Ik heb het gemist.
quote:
Op woensdag 22 januari 2003 00:39 schreef toxi het volgende:
linkse propaganda was hetop het laatst met een rozen bos, walgelijk... moet op zulke manier de linkse partijen aan de macht komen?
Tuurlijk jongen, daar heeft het morgen aan gelegen.
Ik heb genotenen, zoals verwacht werd niemand gespaard.
quote:PvdA dus. Mooi zo, dit levert weer stemmen op.
Op woensdag 22 januari 2003 00:42 schreef Loedertje het volgende:
[afbeelding]
quote:Ik ook the-o. Ik heb ook genotenen.
Op woensdag 22 januari 2003 00:42 schreef the-O het volgende:Ik heb genotenen
quote:Yep, dat heeft hij ook nog steeds.
Op woensdag 22 januari 2003 00:40 schreef Loedertje het volgende:[..]
*De Argentijnen kwamen ook nog even ter sprake*
(dat zit heeeeeeel diep..)
Freek heeft het nog steeds, verhalen met meerdere dubbele bodems en een sublieme vormgeving.
quote:show was erg leuk trouwens
Op woensdag 22 januari 2003 00:50 schreef wogoheid het volgende:
ik denk dat ie groen links gaat stemmen
quote:Begon al in 78 hoor, met bloed aan de paal.
Op woensdag 22 januari 2003 00:45 schreef shmoopy het volgende:[..]
Yep, dat heeft hij ook nog steeds.
Hij is vast blij dat hij zijn stokpaardje met Máxima weer uit de kast kan trekken.
Samen met Bram Vermeulen nog toen.
quote:Ik vond hem ook buitengewoon mooi de overstap van de ene partij naar de andere maken...en een meesterlijke typering van Thom de Graaf..
Op woensdag 22 januari 2003 00:49 schreef Grobbenkuiken het volgende:
Ik heb genoten van de theatrale setting!Freek heeft het nog steeds, verhalen met meerdere dubbele bodems en een sublieme vormgeving.
quote:Het is vast ook erg moeilijk lachen als je niet alle grappen kunt volgen...
Op woensdag 22 januari 2003 00:21 schreef Vibromass het volgende:
Mwah ik vond het nogal matigjes
quote:Nogal laat dus.
Op woensdag 22 januari 2003 00:44 schreef tong80 het volgende:[..]
Ik ook the-o. Ik heb ook genotenen.
quote:
Op woensdag 22 januari 2003 00:54 schreef the-O het volgende:[..]
Nogal laat dus.
![]()
Wat was sunchaser aan het zeuren aan het begin van de uitzending zeg, pffff. Van CMT kun je moeilijk anders verwachten, maar stiekum hoopte ik op wat humor bij Sunnie, jammer.
quote:Shit, weer vergeten!
Op woensdag 22 januari 2003 00:53 schreef LouLou het volgende:[..]
Ik vond hem ook buitengewoon mooi de overstap van de ene partij naar de andere maken...en een meesterlijke typering van Thom de Graaf..
quote:Ik lees het al je gaat voor de dijenkletsers.
Op dinsdag 21 januari 2003 23:00 schreef SunChaser het volgende:[..]
Ik kijk naar cabaret maar met 1 instelling: kan ik er om lachen.
quote:Klonk wat negatiever dan ik het bedoelde maar:
Op woensdag 22 januari 2003 00:56 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
Deze propaganda is toch niet meer normaal?
Dit was gewoon een VVD-CDA-LPF afzeik programma
Iemand één grap over popi jopi gehoord? Ik niet.
quote:Joh, écht?
Op woensdag 22 januari 2003 00:53 schreef tong80 het volgende:[..]
Begon al in 78 hoor, met bloed aan de paal.
Samen met Bram Vermeulen nog toen.
Toch
quote:Hé!
Op woensdag 22 januari 2003 00:59 schreef shmoopy het volgende:[..]
Jeugdsentiment.
J.
quote:
Op woensdag 22 januari 2003 00:59 schreef shmoopy het volgende:[..]
Joh, écht?
Toch
Bedoelde het niet aan jou persoonlijk.
Straks denken alle fokkertjes dat Freek zo maar uit de lucht komt vallen.
quote:Ja ja, ben al weg.
Op woensdag 22 januari 2003 01:00 schreef the-O het volgende:[..]
Hé!
Wel lief doen tegen Herman huh?
[Dit bericht is gewijzigd door Loedertje op 22-01-2003 01:04]
quote:En die komt morgen.... uuuu vanavond
Op woensdag 22 januari 2003 00:57 schreef hoppe het volgende:
[..]
- Herman Finkers
quote:Het ging ook om de link Bonfire-Fortuyn (en mogelijk ook Claus) de man zet een statement neer over het publiek bij de begrafenis van Pim Fortuyn. Hij verwoordde mijn gedachten van destijds aardig.
Op dinsdag 21 januari 2003 23:28 schreef Libris het volgende:[..]
Kan die dat maken, heeft helemaal niets met de stemming te maken..
... ben ik in beeld?
... je zag sommigen meerdere keren voorbij de camara komen...
en dan de benoeming van delen van dat publiek
---vergeet ik D'66
Ik heb alleen een opmerking over Leefbaar Nederland en de partij voor Dieren gemist
Ik heb echt bijna letterlijk zitten rollen van het lachen tijdens die peilingen op dat tv scherm, en vooral met hoe de MP bij PvdA werd gekozen. Tijd terug dat ik zo erg gelachen heb
Voor alle mensen die lopen te zeuren dat PvdA zijn voorkeur stem heeft. So what! Freek geeft altijd ZIJN mening over van alles, wrom dan niet over dit onderwerp. Je hoeft er niet eens naar te kijken. Je stemt toch op een partij programma, niet op de mening van Freek. Enals ie je beinvloed, waarom zou dat niet positief zijn?
Get a life..
Het was eigenlijk ook meer een terugblik op vorig jaar dan een verkiezingsconference. Ik vond het verhaal over Bonfire/Claus erg goed overigens.
En dat heeft niks met politieke voorkeur te maken, ik vind Freek gewoon niet leuk.
quote:Triest mannetje.
Op woensdag 22 januari 2003 11:46 schreef Toffe_Ellende het volgende:
een prachtige show.. en iedereen die dit ontkent kan van mij naar de hel lopen... en daar blijven
Moeilijk te tolereren he, andere meningen.
Waar zijn de SP-stemmers heen gegaan:
Hema 40%
Grap van de avond imho.
Die toespraken werkten ook op de lachspieren, de rest op zich niet zo grappig, maar meer een spiegel van de maatschappij.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |