Denk niet dat er hele volksverhuizingen komen vanuit Rotterdam om in Groningen of Leeuwarden een restaurantje te pakken als bij hun het nodige dicht moet. Tenminste, ik persoonlijk zou niet voor alleen een hapje eten of een biertje honderden kilometers gaan rijden. Kun je net zo goed wat extra's inslaan bij de supermarkt en met paar mensen thuis gaan eten/drinken.
Dit effect wordt inderdaad sterk overschat. Een lockdown van Rotterdam zou zeker een effect hebben.
Niet dat ik er op zit te wachten, ik kom er zelf vandaan.
Er zal wel wat 'lockdown-toerisme' komen langs de rand van gebieden/provincies. Ik woon op 8km van de provinciegrens. Mocht de ene provincie afgesloten worden en de andere niet dan kan ik me hier wel wat verschuivingen tussen woonplaatsen bedenken, maar die zijn hier sowieso al. Dus dan hoogstens iets meer.
Maar het aantal mensen dat van Rotterdam naar Groningen gaat zal echt op een hand te tellen zijn.
Toename van 214 vandaag, jammer genoeg boven de 200. Het zou te maken kunnen hebben met een opgevoerd aantal testen om Rotterdam heen, een groot Corona cluster.
Gelukkig blijft het aantal ziekenhuisopnames, IC opnames en doden nog wel goed laag. Er lijken weinig zieken te zijn met ernstige problemen, dit in tegenstelling tot februari en maart.
Heeft iemand de afgelopen dagen nog iets gehoord over de rioolwatermonitoring? Daarmee moeten ze toch in een vroegstadium al wat duidelijkheid kunnen krijgen over de vraag of het aantal besmettingen snel oploopt? Op het Coronadashboard Rijksoverheid zie ik wel iets staan over rioolwatermonitoring maar daar kan ik geen chocolade van maken.
Op zondag 26 juli 2020 17:09 schreef Federer-fan het volgende: Heeft iemand de afgelopen dagen nog iets gehoord over de rioolwatermonitoring? Daarmee moeten ze toch in een vroegstadium al wat duidelijkheid kunnen krijgen over de vraag of het aantal besmettingen snel oploopt? Op het Coronadashboard Rijksoverheid zie ik wel iets staan over rioolwatermonitoring maar daar kan ik geen chocolade van maken.
Ja, stond vandaag ergens dat het met name in Utrecht, Amsterdam en Tilburg gestegen was.
Op zondag 26 juli 2020 18:18 schreef AlwaysConnected het volgende: Wat mij opvalt is dat naast het aantal tests wat toe neemt en ook een klein aantal meer besmettingen
valt het aantal ziekenhuisopname en IC opname enorm mee , mag je daar uit concluderen dat het virus wat er nu is minder heft is ?
Of is dat te kort door de bocht. Zou natuurlijk wel enorm mooi zijn
In deze post meld ik wekelijks, op de maandagochtend: 1) het aantal Nederlandse patiënten met een COVID-19-infectie op een Nederlandse of Duitse IC, gebaseerd op de cijfers van Stichting NICE[1], en de wijzigingen ten opzichte van eerdere weken; 2) het aantal Nederlandse patiënten met een COVID-19-infectie op de verpleegafdelingen van Nederlandse ziekenhuizen, gebaseerd op de cijfers van Stichting NICE[1] , en de wijzigingen ten opzichte van eerdere weken; en 3) de belangrijkste informatie van het Dashboard coronavirus, van de Rijksoverheid.
1) NEDERLANDSE PATIËNTEN MET EEN COVID-19-INFECTIE OP EEN NEDERLANDSE OF DUITSE IC 29 Nederlandse patiënten met een COVID-19-infectie liggen er momenteel op een Nederlandse of Duitse IC. Het is een daling van 3 ten opzichte van vorige week maandag (een daling van 9,4%), en vorige week was een daling van 1 ten opzichte van eerverleden week (een daling van 3,0%). De daling is dus toegenomen.
Dit zijn de aantallen Nederlandse patiënten met een COVID-19-infectie op een Nederlandse of Duitse IC van de afgelopen veertien weken, beginnend op maandag 20 april (met daarachter vanaf week 18 de absolute en de relatieve wijziging ten opzichte van de week ervóór):[2]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De totale daling over de laatste 14 weken is (1.040 -/- 29 =) 1.011. De gemiddelde daling per dag over de laatste 14 weken is (1.011 : 14 =) 72,2. Dat is in totaal een daling van (1.007 -/- 1.040 x 100% =) 97,2%. De gemiddelde daling per week over de laatste 14 weken is 6,9%.
Het totaalaantal Nederlandse IC’s met ten minste één bewezen of verdachte COVID-19-patiënt is gedaald van 20 naar 17, een absolute daling van 3 en een relatieve daling van 15,0%.
Archief van de aantallen Nederlandse patiënten met een COVID-19-infectie op een Nederlandse of Duitse IC van 18 april tot en met 30 juni 2020.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.2) NEDERLANDSE PATIËNTEN MET EEN COVID-19-INFECTIE OP DE VERPLEEGAFDELINGEN VAN NEDERLANDSE ZIEKENHUIZEN 212 Nederlandse patiënten met een COVID-19-infectie liggen er momenteel op de verpleegafdelingen van Nederlandse ziekenhuizen. Het is een stijging van 16 ten opzichte van vorige week (een stijging van 7,5%), en vorige week was een daling van 30 ten opzichte van eerverleden week (een daling van 13,7%). De daling is dus een stijging geworden.
Dit zijn de aantallen Nederlandse patiënten met een COVID-19-infectie op de Nederlandse verpleegafdelingen van de afgelopen elf weken, beginnend op maandag 20 april (met daarachter vanaf week 21 de absolute en de relatieve wijziging ten opzichte van de week ervóór):[2]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De totale daling over de laatste 11 weken is (703 -/- 212 =) 491. De gemiddelde daling per dag over de laatste 11 weken is (491 : 11 =) 44,6. Dat is in totaal een daling van (491 -/- 703 x 100% =) 69,8%. De gemiddelde daling per week over de laatste 11 weken is 6,3%.
Archief van de dagelijkse aantallen Nederlandse patiënten met een COVID-19-infectie op de Nederlandse verpleegafdelingen van 15 mei 2020 t/m 30 juni 2020.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.3) DE BELANGRIJKSTE CIJFERS UIT HET DASHBOARD CORONAVIRUS, VAN DE RIJKSOVERHEID Wat je op dit moment (stand van zaken zondag 26 juli 2020 om 14.57 u.) in het Dashboard ziet, is dat onder meer het aantal: 1) IC-opnames per dag, gemiddeld over de afgelopen 3 dagen, 0,3 is; 2) ziekenhuisopnames per dag, gemiddeld over de afgelopen 3 dagen, 1 is; 3) positief geteste mensen per 100.000 inwoners per dag, 1,2 is (en dat het totaalaantal positief geteste mensen 214 is); 4) mensen met COVID-19 per 100.000 inwoners dat besmettelijk is voor anderen 37,2 is (en dat het totaalaantal mensen met COVID-19 dat besmettelijk is voor anderen 6.479 is); 5) mensen dat besmet wordt door één besmettelijke person (het reproductiegetal) 1,29 is.
Mochten jullie ergens een fout menen te zien, DM me dan s.v.p. even.
Voetnoten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door Federer-fan op 27-07-2020 19:43:08 ]
Op maandag 27 juli 2020 12:26 schreef AlwaysConnected het volgende: Terwijl de media moord en brand schreeuwt dat het extreem is en nog nooit zo erg is ......... Wat is er werkelijk aan de hand vraag ik me dan af.
Zoals iemand in het andere topic ook al melde zal binnen nu en 2 a 3 weeken duidelijk worden of het stijgende aantal besmettingen gaat resulteren in veel meer opnames, of dat het virus minder schadelijk geworden is. Of mensen hebben wellicht om een andere redenen een betere weerstand nu (meer buiten / zonlicht o.i.d.)
Op maandag 27 juli 2020 12:44 schreef falling_away het volgende: Zoals iemand in het andere topic ook al melde zal binnen nu en 2 a 3 weeken duidelijk worden of het stijgende aantal besmettingen gaat resulteren in veel meer opnames, of dat het virus minder schadelijk geworden is. Of mensen hebben wellicht om een andere redenen een betere weerstand nu (meer buiten / zonlicht o.i.d.)
het virus wat nu rond gaat lijkt na mijn idee minde sterk, je leest weinig opnames op iC tuurlijk kan het nog oplopen de komende dagen al hoop ik van niet
quote:
Op maandag 27 juli 2020 12:44 schreef falling_away het volgende: Zoals iemand in het andere topic ook al melde zal binnen nu en 2 a 3 weeken duidelijk worden of het stijgende aantal besmettingen gaat resulteren in veel meer opnames, of dat het virus minder schadelijk geworden is. Of mensen hebben wellicht om een andere redenen een betere weerstand nu (meer buiten / zonlicht o.i.d.)
ik heb idee dat het virus wat nu rond gaat minder sterkt is, zo lijkt het
Ik zou mijn geld er op zetten dat we nu veel meer lichte en milde besmettingen vinden. In februari/maart was er amper testcapaciteit en werd er enkel aan de poort van het ziekenhuis getest. Nu wordt iedereen met een kuchje getest. Het aantal echt zieke mensen (die dus in feb/maart aan de poort van het ziekenhuis stonden) liggen achter ons en er is een hoop gedaan om de explosie van verspreiding te voorkomen. Ook zijn er al veel zwakkeren heel ziek geworden en overleden (helaas).
In feb/maart testen we alleen bij het ziekenhuis of bij hele zware klachten. 30% van de testen was toen positief. Ondertussen testen we jan en allemaal en is er nog 1% positief. In absolute aantallen zijn we ook van honderden ziekenhuisopnames per dag naar een paar opnames per dag gegaan. We vinden ook minder besmettingen, ondanks dat het aantal testen significant hoger is.
De manier hoe het virus nu door Nederland gaat is overigens helemaal top. We bouwen per dag meer immuniteit op zonder dat de zorg in het gedrang komt.
Wat trouwens belangrijk is, is om clusters zoals in Rotterdam actiever op te sporen en klein te houden. Zoals bijvoorbeeld in Hillegom wel goed gelukt is, daar is het aantal besmettingen goed onder controle.
En vergeet ook niet dat veel andere landen zoals België en de USA het echt stukken en stukken slechter doen dan wij hier.
Ik zou mijn geld er op zetten dat we nu veel meer lichte en milde besmettingen vinden. In februari/maart was er amper testcapaciteit en werd er enkel aan de poort van het ziekenhuis getest. Nu wordt iedereen met een kuchje getest. Het aantal echt zieke mensen (die dus in feb/maart aan de poort van het ziekenhuis stonden) liggen achter ons en er is een hoop gedaan om de explosie van verspreiding te voorkomen. Ook zijn er al veel zwakkeren heel ziek geworden en overleden (helaas).
In feb/maart testen we alleen bij het ziekenhuis of bij hele zware klachten. 30% van de testen was toen positief. Ondertussen testen we jan en allemaal en is er nog 1% positief. In absolute aantallen zijn we ook van honderden ziekenhuisopnames per dag naar een paar opnames per dag gegaan. We vinden ook minder besmettingen, ondanks dat het aantal testen significant hoger is.
De manier hoe het virus nu door Nederland gaat is overigens helemaal top. We bouwen per dag meer immuniteit op zonder dat de zorg in het gedrang komt.
Jammer genoeg ontbreekt deze nuance vaak volledig in de media, en worden landelijke stijgingen in besmettingen - zelfs als die vooral komen door alleen de situatie in Rotterdam en Asmterdam - direct aangegrepen om een 'debat' over bijvoorbeeld mondkapjes aan te zwengelen. En helaas is de politiek al vaker zeer gevoelig gebleken voor dit soort druk.