"Traditie" is geen domme reden. Tradities verbinden lokale groepen/lokale streken. Ze worden generatie op generatie doorgegeven en zorgen voor stabiliteit. Er zijn ook familietradities etc.quote:Op donderdag 16 juli 2020 10:04 schreef Alfje het volgende:
[..]
Dat zou gelden voor degenen die vinden dat we piet enkel moeten behouden omdat het traditie is. Die zijn er en dat vind ik ook een domme reden.
Echter zijn er ook een hoop mensen die redenen aandragen waarom Piet niet abject is. Als Spanjaarden aan kunnen dragen dat de stier bij het vechten niet onnodig te leiden heeft ga je daar ook anders naar kijken.
Klopt. Semana Santa lijkt me een betere vergelijking.quote:Op donderdag 16 juli 2020 10:25 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
vergeet dat Stierenvechten. zoveelste slechte vergelijking, blijkbaar.
.
wat de faque heb jij nou weer opgezocht. heb je geen leukere plaatjes.quote:
Enkel traditie is een domme reden. Als er echt een misstand zou zijn is enkel het feit dat we dat al heel lang zo doen een domme reden om die misstand niet aan te pakken.quote:Op donderdag 16 juli 2020 12:43 schreef Montagui het volgende:
[..]
"Traditie" is geen domme reden. Tradities verbinden lokale groepen/lokale streken. Ze worden generatie op generatie doorgegeven en zorgen voor stabiliteit. Er zijn ook familietradities etc.
Dus ja, "traditie" heeft zeker een functie. HOE je invulling geeft aan die traditie is een tweede.
Maar het gegeven 'traditie' wegvegen als niet relevant is pertinent onzin.
Ons werd vroeger verteld dat Sinterklaas juist de slaven vrijkocht, en uit dankbaarheid gingen ze voor hem werken, als betaalde knecht. Dus dat al die mensen roepen dat Zwarte Piet het toonbeeld is van slavernij, hebben dat niet goed begrepen.quote:Op donderdag 16 juli 2020 16:20 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ja. Ik ben ook van mening dat er niets mis is met Zwarte piet.
het heeft werkelijk helemaal niets te maken met slavernij. dat is een misverstand, men is in de war met lekkernij.
Goed om te lezen dat de test 'ben je een racist' niet bevalt omdat anti-racisten opeens allemaal racist bleken te zijn.
quote:Op donderdag 16 juli 2020 17:32 schreef spectrumanalyser het volgende:
zelfs over de mijter van de Sint is ophef geweest.
het christelijke kruis heeft in Amsterdam plaatsgemaakt voor Andreaskruisen
echt hè, wie verzint dit toch allemaal steeds. iemand op 't stadhuis die dat gewoon even ingevoerd heeft dat de Sint met dezelfde kruisjes moet lopen als op de Amsterdammertjes?
https://www.parool.nl/nie(...)-tot-ophef~b179cd78/
Ik zeg het niet vaak, maar ik ben het eens met de CDA'ers hier.quote:De CDA'ers vinden 'dat de komst van nieuwe etnische groepen met hun eigen culturen, feesten, gebruiken en religies in onze Nederlandse samenleving, niet mag betekenen dat de christelijke herkomst van onze eigen cultuur, feesten en gebruiken verloochend worden'. Het is niet goed als Sinterklaas in Amsterdam afstand doet van zijn christelijke kruis, omdat de bevolkingssamenstelling 'multi-etnisch' is en hij 'een universele figuur' moet zijn.
quote:
https://downtoearthmagazi(...)rantwoorde-mijnbouw/quote:Het gaat bij kobalt niet om klein bier. Oplaadbare lithium-ion batterijen in electronica en elektrische auto’s bestaan vaak voor meer dan de helft uit de stof. In een auto-accu kan tot wel 8 kilo kobalt zitten. Tesla, fabrikant van elektrische auto’s, bouwt in de VS een ‘gigafabriek’ om al haar accu’s te produceren. Het online mijnbouw magazine Mining.com schatte dat alleen al de bouw van die gigafabriek de wereldvraag naar kobalt met 17 procent zal doen toenemen. Die schatting dateert van vóór de aankondiging van de Powerwall thuisbatterijen.
Maar het is ook een kinderfeest.quote:Op dinsdag 14 juli 2020 07:59 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Allereerst "het is een kinderfeest" is alleen maar een zinsnede in Nederland.
Wat een naiviteit... Buiten amsterdam zou het bij geen enkel Nederlands bedrijf een mens interesseren wat het personeel van dat Spaanse bedrijf in zijn vrije tijd of personeelsfeestjes doet.quote:Op donderdag 16 juli 2020 09:53 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Mooi dat je "Zwarte Piet" in Nederland in verband legt met het stierenvechten in Spanje.
Sierenvechten is in Spanje ook al een lange tijd een omstreden kwestie.
Stel dat een Nederlands bedrijf zaken wil doen met een Spaans bedrijf.
En het blijkt dat bij ieder personeelsfeest van dat Spaanse bedrijf het voltallige personeel naar het stierenvechten gaat kijken, en dat Chef Inkoop in zijn vrije tijd ook nog matador is.
Het zou mij niet verbazen dat zo'n NL bedrijf (als het een goed alternatief heeft) de voorkeur geeft aan een ander bedrijf.
Een boycot hoeft niet altijd zichtbaar te zijn.
[..]
Dat zijn aannames die volgens mij geen enkele grond hebben.quote:Op vrijdag 17 juli 2020 06:22 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Wat een naiviteit... Buiten amsterdam zou het bij geen enkel Nederlands bedrijf een mens interesseren wat het personeel van dat Spaanse bedrijf in zijn vrije tijd of personeelsfeestjes doet.
fraai is dat. ik begrijp werkelijk niet waar de ophef over zwarte piet vandaan komt.quote:Op vrijdag 17 juli 2020 19:59 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Dat zijn aannames die volgens mij geen enkele grond hebben.
Feit blijft (en dat is ook waar dit forum bestaansrecht heeft) dat het nog steeds domweg zo is dat een NL bedrijf dat Zwarte Pieten bij zijn personeelsfeest heeft rondlopen kans loopt om een order mis te lopen.
Daar valt geen speld tussen te krijgen.
En ik begrijp werkelijk niet waarmee de gemeente Amsterdam hier een cruciale rol speelt.
De klanten van mijn werkgever hebben wel andere zaken aan hun hoofd dan het al dan niet aanwezig zijn van zwartgeschminkte werknemers op het sinterklaasfeestje voor de kinderen van het personeel. Dat zal hun werkelijk waar aan hun reet roesten.quote:Op vrijdag 17 juli 2020 19:59 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Dat zijn aannames die volgens mij geen enkele grond hebben.
Feit blijft (en dat is ook waar dit forum bestaansrecht heeft) dat het nog steeds domweg zo is dat een NL bedrijf dat Zwarte Pieten bij zijn personeelsfeest heeft rondlopen kans loopt om een order mis te lopen.
Daar valt geen speld tussen te krijgen.
En ik begrijp werkelijk niet waarmee de gemeente Amsterdam hier een cruciale rol speelt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |