abonnement Unibet Coolblue
pi_194064435
Hoe moet je ermee omgaan als zo ongeveer alles wat je tegen je vader (70+) zegt, weleens het aansteken van een lont in het kruitvat zou kunnen zijn? En dan doel ik ook gewoon op aardig bedoelde dingen - dat ik me ergens zorgen over gemaakt heb, bijvoorbeeld. Vooral de laatste jaren (ook ruim vóór corona al) wordt dit gedrag steeds erger, en waaraan dat ligt is niet duidelijk.

Ik krijg gefrustreerd gegrom en gesnauw op een niet eens zo hele gekke opmerking (zoals die hierboven, waarbij het exacte commentaar recent was "als je zo blijft doen gooi ik mijn telefoon nog een keer weg"), en geef daar logischerwijs commentaar op. Vervolgens wordt ontkend dat hij heeft zitten snauwen, beweert hij dat hij heel normaal heeft gedaan, en hoor ik dat ík maar normaal moet doen ("je zou jezelf eens moeten horen, dan zou je jezelf schamen").

Zo gaat het het laatste jaar regelmatig, en dus lang niet alleen maar als het logisch is me een 'lange tenen'-commentaar te geven. Dat is ook heus weleens zo.

Op de een of andere manier heeft hij een heel ander beeld van zichzelf dan hoe ik hem zie: hij ziet zichzelf als een heel gemakkelijke man. Zéker niet als stug en overdreven snel geprikkeld. (Nog een paar voorbeelden: Opmerkingen bij het kijken van het journaal e.d., over mensen 'van kleur', andersgeaarden, enzovoort worden steeds vuriger. "Schop ze allemaal het land uit." Dan ben ik blij dat hij niet aan social media doet. Een recent fenomeen is ook geëmmer over een teveel van bepaalde dingen in huis, zelfs al is het maar een simpel zakje gordijnhaakjes of een stekkerdoos, want dat is 'niet nodig'.)

Zijn waarheid is heilig, maar dat loopt hij altijd te ontkennen als ik hem daarmee confronteer. Dat is 'gezeur'. Een goed gesprek lukt niet. De állergemakkelijkste is mijn vader nooit geweest; een einzelgänger met licht eigenzinnige trekjes. Maar zoals nu was hij wat jaren terug zeker niet.

Meerdere keren is het van zijn kant al uitgedraaid op "Ik bemoei me niet meer met je. Je weet het zelf toch altijd beter."

Wat moet ik hiermee? Breken is me te drastisch.

[ Bericht 1% gewijzigd door AttioTalet op 13-07-2020 17:29:47 ]
pi_194064475
Alleen het hoognodige praten. Woon je bij hem?
pi_194064479
Nee, niet meer. Zou moeilijk worden. Maar we zien elkaar dus wel vaak.

Hij heeft geen enorme vriendenkring of zo.
pi_194064487
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 07:52 schreef AttioTalet het volgende:
Nee, niet meer. Zou moeilijk worden. Maar we zien elkaar dus wel vaak.

Hij heeft geen enorme vriendenkring of zo.
Oké dat is jammer. Serieus probeer eens een goed gesprek met hem te hebben.
Op zondag 31 mei 2020 20:55 schreef Scuidward het volgende: Als je niet te dissen bent dan ben je niet bestaand.
pi_194064497
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 07:54 schreef RTR het volgende:

[..]

Oké dat is jammer. Serieus probeer eens een goed gesprek met hem te hebben.
Dat heb ik dus al vaak geprobeerd.

Het is op de een of andere manier ook net alsof er qua gezondheid iets voor me verborgen gehouden wordt. "Ik hoest al 20 jaar zo veel." Wat zéker niet zo is. Maar daar valt dus niet over te praten.
pi_194064544
Klinkt als een verzuurde ouwe bejaarde die alleen nog maar kan zeuren, daar heb je er zo veel van in dit land.
  Spellchecker maandag 13 juli 2020 @ 08:07:26 #7
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_194064569
quote:
1s.gif Op maandag 13 juli 2020 08:07 schreef maily het volgende:
Hoe gaat hij om met andere familieleden?
Dan lijkt er geen vuiltje aan de lucht. Het lijkt wel alsof 'ie z'n generatiegenoten veel serieuzer neemt. Misschien houdt 'ie zich daar ook bewust in.

Een nicht van mij (werkend in de sociale sector) heb ik wel ooit horen zeggen 'het is geen gemakkelijke man', 'het is een aparte' en 'hij zou best weleens wat kunnen hebben'.
pi_194064575
Lekker laten gaan.. Klinkt precies als mijn schoonvader, inmiddels 76. Sinds hij bejaard is geworden is de filter ergens verdwenen en denkt hij overal zijn ongezoute mening over te mogen geven. Wij gaan nog 2 keer per week er een keer heen om het gezeik aan te luisteren, doen een bakje koffie, ruimen zijn huis een beetje op en toedeledoki. Hij is te oud om te veranderen, dus je kunt beter er voor zorgen dat je er zelf geen last van hebt.
pi_194064581
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 07:58 schreef AttioTalet het volgende:

[..]

Dat heb ik dus al vaak geprobeerd.

Het is op de een of andere manier ook net alsof er qua gezondheid iets voor me verborgen gehouden wordt. "Ik hoest al 20 jaar zo veel." Wat zéker niet zo is. Maar daar valt dus niet over te praten.
Laat hem dan maar gewoon met rust. Dat is ook duidelijk wat hij wil. Ik snap dat je als kind je zorgen maakt, maar bejaarden willen soms ook echt gewoon hun eigen dingen doen zonder dat hun kinderen komen bepalen en bemoeien. Al is het goedbedoeld. Respecteer zijn verlangens.
pi_194064585
quote:
1s.gif Op maandag 13 juli 2020 08:12 schreef Amee het volgende:

[..]

Laat hem dan maar gewoon met rust. Dat is ook duidelijk wat hij wil. Ik snap dat je als kind je zorgen maakt, maar bejaarden willen soms ook echt gewoon hun eigen dingen doen zonder dat hun kinderen komen bepalen en bemoeien. Al is het goedbedoeld. Respecteer zijn verlangens.
Ben je tegenwoordig met 70+ al bejaard?
Op zondag 31 mei 2020 20:55 schreef Scuidward het volgende: Als je niet te dissen bent dan ben je niet bestaand.
pi_194064593
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 08:13 schreef RTR het volgende:

[..]

Ben je tegenwoordig met 70+ al bejaard?
Ach, sorry. Haha! Ik denk dat ik in gedachten bezig was met situaties op mijn werk. Ik werk in een zorginstelling voor bejaarden :P
Maar dat met 70+ hij nog zelf kan lopen zonder rollator ofzo zegt toch al dat hij nog best in staat is om voor zichzelf te zorgen en te denken. Mijn post geldt nog steeds :)
pi_194064600
quote:
1s.gif Op maandag 13 juli 2020 08:16 schreef Amee het volgende:

[..]

Ach, sorry. Haha! Ik denk dat ik in gedachten bezig was met situaties op mijn werk. Ik werk in een zorginstelling voor bejaarden :P
Maar dat met 70+ hij nog zelf kan lopen zonder rollator ofzo zegt toch al dat hij nog best in staat is om voor zichzelf te zorgen en te denken. Mijn post geldt nog steeds :)
Oohnee maakt mij niks uit maar ik vind 70+ nou niet heel oud. Misschien moet de man een leuke hobby gaan zoeken of een motor kopen.
Op zondag 31 mei 2020 20:55 schreef Scuidward het volgende: Als je niet te dissen bent dan ben je niet bestaand.
pi_194064606
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 08:18 schreef RTR het volgende:

[..]

Oohnee maakt mij niks uit maar ik vind 70+ nou niet heel oud. Misschien moet de man een leuke hobby gaan zoeken of een motor kopen.
Hobby's heeft 'ie gelukkig wel gewoon.
pi_194064632
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 08:18 schreef RTR het volgende:

[..]

Oohnee maakt mij niks uit maar ik vind 70+ nou niet heel oud. Misschien moet de man een leuke hobby gaan zoeken of een motor kopen.
Dan moet hij het wel kunnen zonder dat er een kind komt die hem zegt dat hij daar te oud voor is of te zwak :P
pi_194064648
quote:
1s.gif Op maandag 13 juli 2020 08:24 schreef Amee het volgende:

[..]

Dan moet hij het wel kunnen zonder dat er een kind komt die hem zegt dat hij daar te oud voor is of te zwak :P
Hij fietst nog wel veel.

Daar houd ik hem zeker niet in tegen.
pi_194064673
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 08:27 schreef AttioTalet het volgende:

[..]

Hij fietst nog wel veel.

Daar houd ik hem zeker niet in tegen.
Dus je houdt hem wel tegen op andere gebieden. Veel?
Want dat kan verklaren waarom hij gefrustreerd is als hij van jou niet zoveel meer mag doen.
Voor de goede verstandhouding zou ik naar hem luisteren, als ik jou was. Want serieus, oude mensen willen vaak echt gewoon rustig hun dingen kunnen doen. Je kunt op afstand opletten en opvangen als het nodig is.
  maandag 13 juli 2020 @ 08:32:53 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_194064692
Al eens aan beginnende dementie gedacht? Hoe verging het zijn ouders toen die ouder werden?
The love you take is equal to the love you make.
pi_194064694
quote:
1s.gif Op maandag 13 juli 2020 08:30 schreef Amee het volgende:

[..]

Dus je houdt hem wel tegen op andere gebieden. Veel?
Want dat kan verklaren waarom hij gefrustreerd is als hij van jou niet zoveel meer mag doen.
Voor de goede verstandhouding zou ik naar hem luisteren, als ik jou was. Want serieus, oude mensen willen vaak echt gewoon rustig hun dingen kunnen doen. Je kunt op afstand opletten en opvangen als het nodig is.
Het valt juist behoorlijk mee. Over zijn hobby's hoort 'ie me niet, iig niet in negatieve zin.

quote:
1s.gif Op maandag 13 juli 2020 08:32 schreef Lienekien het volgende:
Al eens aan beginnende dementie gedacht? Hoe verging het zijn ouders toen die ouder werden?
Het zit niet in de familie.

Dat het lastiger is geworden om dingen in zich op te nemen, bijvoorbeeld computervaardigheden, is me wel opgevallen.
pi_194064726
Computervaardigheden? Logisch, he. Hij wordt oud. Zelfs bij sommige 40-jarigen kun je geen computervaardigheden instampen. Verwacht je misschien teveel van hem?
  maandag 13 juli 2020 @ 08:43:54 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_194064739
Ok. Je vraagt: ‘wat moet ik hiermee?’ En je zegt dat je niet wilt breken.

Je kunt hem niet veranderen, maar je kunt je wél anders opstellen. Wat zorgt steeds voor strijd en ergernis: die onderwerpen vermijden. Wat maakt het contact wel prettig: daar meer van. Beetje minder initiatief tot contact zoeken.

Vaak is het lastig omdat je met bepaalde verwachtingen zit over hoe je contact zou moeten zijn met een ouder. Als je je daarvan bewust wordt, is soms de helft al gewonnen.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 13 juli 2020 @ 08:45:00 #22
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_194064742
quote:
1s.gif Op maandag 13 juli 2020 08:41 schreef Amee het volgende:
Computervaardigheden? Logisch, he. Hij wordt oud. Zelfs bij sommige 40-jarigen kun je geen computervaardigheden instampen. Verwacht je misschien teveel van hem?
Mja inderdaad. Kun je eens wat voorbeelden geven TS? Op welke opmerking of advies van jouw kant reageert hij zo?
pi_194064765
quote:
1s.gif Op maandag 13 juli 2020 08:45 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Mja inderdaad. Kun je eens wat voorbeelden geven TS? Op welke opmerking of advies van jouw kant reageert hij zo?
Bijvoorbeeld het stekkerdoos-voorbeeld: de twee doorgeluste vervangen door één langere. Want dat is veiliger.

Maar dan liggen er twee teveel in huis, ergens in een kast. En dat is zonde. Dus een nieuwe kopen? Geen denken aan. (Dit was genoeg om al iets te doen ontvlammen.)

In dit geval had ik niet eens door dat ik iets verkeerds zou gaan zeggen.
  maandag 13 juli 2020 @ 08:51:36 #24
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_194064786
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 08:48 schreef AttioTalet het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld het stekkerdoos-voorbeeld: de twee doorgeluste vervangen door één langere. Want dat is veiliger.

Maar dan liggen er twee teveel in huis, ergens in een kast. En dat is zonde. Dus een nieuwe kopen? Geen denken aan. (Dit was genoeg om al iets te doen ontvlammen.)
Misschien niet zo micro managen ;) En als je al wat zegt en hij wil het niet, gewoon 'ok' zeggen en een ander onderwerp aansnijden.
  maandag 13 juli 2020 @ 08:57:10 #25
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_194064825
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 08:48 schreef AttioTalet het volgende:
Bijvoorbeeld het stekkerdoos-voorbeeld: de twee doorgeluste vervangen door één langere. Want dat is veiliger.
Mens, waar maak je je druk om.

Dat stekkerblok ligt er vast al jaren.
So we just called him Fred
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')