In Nederland schiet die controle ook ernstig tekort omdat de NVWA niet genoeg mankracht meer heeft om controles uit te voeren. Verder is er niets diervriendelijk aan 5000 varkens in een stal houden, niet in Polen maar ook zeker niet in Nederland. De kritiek op de Nederlandse veeboeren is dan ook volkomen terecht aangezien ze vaak megalomane industriële bedrijven runnen waarbij de dieren als producten, als wegwerpartikelen, worden gezien en gebruikt.quote:Op maandag 14 juni 2021 19:10 schreef magmen het volgende:
Ik ben zelf een boerenzoon en ik snap die kritiek op Nederlands boeren niet. Wij zijn de meest milieu en diervriendelijkste boeren ter wereld.
Als je Nederlands varkensboeren verbied, dan halen de supermarkten en de fastfood ketens hun varkensvlees voortaan uit Polen. Polen groeit de laatste jaren enorm om het gebied van vlees productie. En in Polen is er geen controle op milieu en diervriendelijkheid.
Dat doet er niks aan af dat een landbouwareaal gewoon industriegebied is en verder geen fluit te maken heeft met natuur. Of er nou een kattenvoerfabriek of een maïsakker staat maakt geen enkel verschil. Waarschijnlijk is door de hoeveelheid mos op het dak van de fabriek de biodiversiteit daar zelfs nog hoger, bij wijze van spreke.quote:Op maandag 14 juni 2021 19:10 schreef magmen het volgende:
Ik ben zelf een boerenzoon en ik snap die kritiek op Nederlands boeren niet. Wij zijn de meest milieu en diervriendelijkste boeren ter wereld.
Als je Nederlands varkensboeren verbied, dan halen de supermarkten en de fastfood ketens hun varkensvlees voortaan uit Polen. Polen groeit de laatste jaren enorm om het gebied van vlees productie. En in Polen is er geen controle op milieu en diervriendelijkheid.
Dit is ook altijd wel bijzonder ja.quote:Op dinsdag 15 juni 2021 10:04 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Dat doet er niks aan af dat een landbouwareaal gewoon industriegebied is en verder geen fluit te maken heeft met natuur. Of er nou een kattenvoerfabriek of een maïsakker staat maakt geen enkel verschil. Waarschijnlijk is door de hoeveelheid mos op het dak van de fabriek de biodiversiteit daar zelfs nog hoger, bij wijze van spreke.
Ik ben het ermee eens dat de Nederlandse boeren het relatief goed doen, de absolute wereldtop is flauwekul, maar er is teveel. De dichtheid is te hoog. Er is in Nederland te weinig natuur en dat maakt dat de natuur die er is de volle laag krijgt wat betreft eutrofiëring. De grondwaterstand in Nederland wordt door inmenging van teveel boeren te laag gehouden en dat kán niet meer met de huidige klimaatverandering.
Nederland moet een groot deel van zijn boerenbedrijven opheffen, met name de grote bedrijven. Vervolgens moeten we Europees aandringen op toezicht en zorgen dat onze eigen natuur herstelt. Er is veel meer spreiding nodig. Je kunt niet in Nederland de halve wereldvoedselvoorraad verbouwen.
Leuk hoor, dat de Nederlandse boeren relatief goed zijn. Ondertussen bungelen we op lijstjes van de staat van klimaat en milieu wel steevast onderaan. Dertig miljooen Priussen is ook slecht voor het mileu, zeg maar.
Overigens ben ik evengoed opgegroeid op het platteland, want waar je geboren bent schijnt nogal belangrijk te zijn voor boeren in dergelijke discussies, ofzo. Maar naast het platteland waar ik woonde, was schrale arme zandgrond. En daar groeien nu alleen nog brandnetels en bramen. Jij als boerenzoon weet vast wel wat dat zegt over de staat van de bodem.
En ondertussen in de boerendorpjes wel massaal PVV stemmen want al die kutbuitenlanders ookquote:Op dinsdag 15 juni 2021 10:12 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dit is ook altijd wel bijzonder ja.
'quote:Op dinsdag 15 juni 2021 10:25 schreef BlackLining het volgende:
[..]
En ondertussen in de boerendorpjes wel massaal PVV stemmen want al die kutbuitenlanders ookNiet dat die ooit op het platteland komen maar toch!
Ja, het watermisbruik, ook zoiets bizars dat maar gedoogd en gedoogd wordt in Nederland.quote:Op dinsdag 15 juni 2021 10:37 schreef xpompompomx het volgende:
Ook fijn is dat constante sproeien als het al weken droog is. Waar natuurlijk ook gewoon mee doorgegaan wordt als er een sproeiverbod geldt, want ja, fuck de natuur waar stadsmensen toch niks van weten. Ik heb zelf een klein plukje bos van 2 Ha midden tussen de weilanden, vlakbij de grens met België, met 2 vennetjes en je ziet het waterpijl bijna per week zakken als er gesproeid wordt.
Ja, dat is ook de enige reden dat ik 1 keer wat anders dan CU heb gestemd: de waterschappen. Waarom boeren daar permanente zetels in moeten hebben is me ook nog steeds een raadsel. Waterschappen zijn niet a-politiek, dingen als grondwaterstand en beheer van natuur zijn juist politiek en kunnen we niet aan boeren over laten. Dat is inmiddels wel duidelijk.quote:Op dinsdag 15 juni 2021 10:43 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ja, het watermisbruik, ook zoiets bizars dat maar gedoogd en gedoogd wordt in Nederland.
Dat er een soort wisselwerking is tussen laaggelegen land kopen dat minder last heeft van droogte, en goedkoper hooggelegen land dat meer last heeft van droogte, gaat er niet meer in. Je kunt toch sproeien, dus waarom zou je niet sproeien. Dat sproeien een onwenselijke verspilling van water uit de omgeving is, dat is niet zo, het eigen boerenbelang prevaleert boven alles. Waarom zou je je nog verzekeren tegen weersomstandigheden als je de omliggende natuur mag misbruiken om je eigen oogst veilig te stellen?
Het hele idee dat je bijna gratis liters en liters grondwater mag verspillen om je eigen bedrijfsmodel boven water te houden, waar komt dat toch vandaan...
Wat ik ook niet snap aan sproeien is, dat als het heet is, men midden op de dag denkt te moeten sproeien. En als je je zelf dan toch ziet als iemand die verstand heeft van de natuur, waarom sproei je dan niet 's avonds zodat niet meer dan de helft van het water verdampt voordat het de grond heeft bereikt.quote:Op dinsdag 15 juni 2021 10:43 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ja, het watermisbruik, ook zoiets bizars dat maar gedoogd en gedoogd wordt in Nederland.
Dat er een soort wisselwerking is tussen laaggelegen land kopen dat minder last heeft van droogte, en goedkoper hooggelegen land dat meer last heeft van droogte, gaat er niet meer in. Je kunt toch sproeien, dus waarom zou je niet sproeien. Dat sproeien een onwenselijke verspilling van water uit de omgeving is, dat is niet zo, het eigen boerenbelang prevaleert boven alles. Waarom zou je je nog verzekeren tegen weersomstandigheden als je de omliggende natuur mag misbruiken om je eigen oogst veilig te stellen?
Het hele idee dat je bijna gratis liters en liters grondwater mag verspillen om je eigen bedrijfsmodel boven water te houden, waar komt dat toch vandaan...
Klopt waterschappen zijn van de burger en die wil de grondwaterstand omhoogquote:Op dinsdag 15 juni 2021 10:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat is ook de enige reden dat ik 1 keer wat anders dan CU heb gestemd: de waterschappen. Waarom boeren daar permanente zetels in moeten hebben is me ook nog steeds een raadsel. Waterschappen zijn niet a-politiek, dingen als grondwaterstand en beheer van natuur zijn juist politiek en kunnen we niet aan boeren over laten. Dat is inmiddels wel duidelijk.
Die stemmen PVV omdat de geen flauw idee hebben waar het over gaat. Is gewoon angst en precies denken te weten wat er in de stad speelt. Dat maakt het wel een leuke vergelijking met het wantrouwen van iedereen die niet in een boerderij woont als het gaat over de discussie omtent landbouw versus milieu. Van beide kanten is dat een beetje een achterlijke, weinig constructieve houding. Waar overigens wil ik toevoegen slechts een klein deel van zowel stadsvolk als boerenvolk zich schuldig aan maakt. Maar goed, alles PVV is sowieso irrelevant, al helemaal in dit topic.quote:Op dinsdag 15 juni 2021 10:37 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
'
Die stemmen PVV omdat ze dat zo willen houden
Ook fijn is dat constante sproeien als het al weken droog is. Waar natuurlijk ook gewoon mee doorgegaan wordt als er een sproeiverbod geldt, want ja, fuck de natuur waar stadsmensen toch niks van weten. Ik heb zelf een klein plukje bos van 2 Ha midden tussen de weilanden, vlakbij de grens met België, met 2 vennetjes en je ziet het waterpijl bijna per week zakken als er gesproeid wordt.![]()
Wat me trouwens ook zorgen baart is de toename van invasieve soorten, zoals bv de Japanse Duizendknoop en Eikenprocessierupsen, maar dat valt een beetje buiten dit topic.
Sproeien is sowieso een hopeloos achterhaalde irrigatietechniek.quote:Op dinsdag 15 juni 2021 10:47 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Wat ik ook niet snap aan sproeien is, dat als het heet is, men midden op de dag denkt te moeten sproeien. En als je je zelf dan toch ziet als iemand die verstand heeft van de natuur, waarom sproei je dan niet 's avonds zodat niet meer dan de helft van het water verdampt voordat het de grond heeft bereikt.
Ja, en nu begin je dus te zien dat hele woonwijken en infrastructurele bouwwerken beginnen te verzakken. Dat moet dan worden gerepareerd. En pas dan wordt ook de VVD wakker. Goeiemorgenquote:Op dinsdag 15 juni 2021 10:43 schreef VoMy het volgende:
[..]
Gebrek aan echte winterkou heeft ze ook in het zadel geholpen geloof ik.quote:Op dinsdag 15 juni 2021 10:51 schreef BlackLining het volgende:
De eikenprocessierups is inheems, maar werd voorheen prima in check gehouden door met name de vogels. Maar ja, die zijn ook dood. Dat zegt heel erg veel over de staat van onze natuur.
Vorig jaar een heel project in de wijk gehad om overal zo veel mogelijk nestkastjes op te hangen.quote:Op dinsdag 15 juni 2021 10:58 schreef VoMy het volgende:
[..]
Gebrek aan echte winterkou heeft ze ook in het zadel geholpen geloof ik.
Die staat kan stukken beter ja.quote:Op dinsdag 15 juni 2021 10:51 schreef BlackLining het volgende:
[..]
De eikenprocessierups is inheems, maar werd voorheen prima in check gehouden door met name de vogels. Maar ja, die zijn ook dood. Dat zegt heel erg veel over de staat van onze natuur.
[..]
Vol hangen met nestkasten en er inheemse bessenstruiken neer zetten als voedsel voor de winter helpt niet?quote:Op dinsdag 15 juni 2021 11:08 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Die staat kan stukken beter ja.
Het kutte is dat mijn plukje bos de laatste jaren in de zomer eigenlijk onbegaanbaar wordt door de grote hoeveelheden rupsen. (ben er zondag nog geweest en ik zit nu nog lekker te krabben, vorig jaar zelfs een paar nachten gehad dat ik van de jeuk geen oog dicht heb gedaan)
Plukje bos is al een jaar of 60 in de familie, en vroeger gingen we er de hele zomer heen, maar tegenwoordig is dat helaas bijna onmogelijk. Overigens ook door de toegenomen hoeveeldheden teken. Ook van die beestjes die vroeger geen enkel probleem waren.
Er hangen al een zooi kastjes, maar het probleem met die rupsen is dat de haartjes nog lange tijd vervelend kunnen blijven doen. En daar heb je in de zomer meer last van dan in de winter, want dan draag je wat andere kleren.quote:Op dinsdag 15 juni 2021 11:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Vol hangen met nestkasten en er inheemse bessenstruiken neer zetten als voedsel voor de winter helpt niet?
Inderdaad, het is van die arme zandgrond.quote:Op dinsdag 15 juni 2021 11:23 schreef BlackLining het volgende:
Een bosje van twee hectare zou zichzelf toch wel in stand moeten kunnen houden ja. Maar als het water uit je vennetje wordt gepompt en je krijgt het een paar weken later vergezeld van afgestroomde kunstmest weer terug dan is het wel een beetje vechten tegen de bierkaai denk ik
Ik weet niet welk bos je bedoelt maar als je tegen de Belgische grens zit zal het waarschijnlijk arme zandgrond zijn en dan is omringd worden door boeren wel vrij funest ja.
Tja, ik ken hetquote:Op dinsdag 15 juni 2021 11:39 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Inderdaad, het is van die arme zandgrond.![]()
En zo te ruiken gebruiken ze hier nog ouderwetse mest, weliswaar geinjecteerd. Bijkomend gevolg is dat de vennetjes, met hun lage waterstand door vol zitten met eendenkroos en andere rotzooi. En je bijna met een vergrootglas moet zoeken naar kikkers en salamanders en andere leuke waterbeestjes.
Als ik naar buiten kijk, is het mooi groen. - Bas Haring, 'filosoof'.quote:Op dinsdag 15 juni 2021 11:44 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Dat maakt wel dat stikstof (en andere vormen van eutrofiëring overigens ook) wordt gezien als een verzonnen pobleem.
Ach ja.quote:Op dinsdag 15 juni 2021 11:49 schreef VoMy het volgende:
[..]
Als ik naar buiten kijk, is het mooi groen. - Bas Haring, 'filosoof'.
Mensen die lopen te raaskallen zonder kennis van zaken en daardoor ongefundeerd kwesties wegzetten als verzonnen probleem kun je dat best aanrekenen hoor.quote:Op dinsdag 15 juni 2021 11:44 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Tja, ik ken het
En je ziet het overal. Helaas weten de meeste mensen niet waar ze naar moeten kijken om te zien hoe het met de natuur gaat. Jij ziet dat meteen, ik ook, en zo lopen er hier ook wel wat meer users rond die zich wat verdiept hebben in ecologie. Maar de meeste mensen niet. Niet zo gek ook, want toen ik 20 jaar geleden op de middelbare school zat werd daar niets over gezegd. Weet ook niet of die oorzaak-gevolgrelatie destijds al bekend was. Je kunt niet verwachten dat mensen die signalen herkennen. Ik zou ook niet weten hoe ik de gezondheid van een noordelijk kleilandschap moet inschatten. Dat maakt wel dat stikstof (en andere vormen van eutrofiëring overigens ook) wordt gezien als een verzonnen pobleem. 'Ze' bedenken steeds weer wat nieuws, zeg maar. Treurig.
Datzelfde had je natuurlijk ook lang bij klimaat maar daar is zelfs voor de meest stugge VVD'er geen ontkennen meer aan.
Je wil de al met overheidsgeld gesponserde HH boeren toch niet hun broodwinning afpakken, wel?quote:Op donderdag 17 juni 2021 10:00 schreef BlackLining het volgende:
Wat dan vervolgens ook niet helpt, is dat je wanneer problemen omtrent eutrofiëring zichtbaar zijn voor iedereen de oorzaak erbij vergeet te noemen, zoals hier.
Randmeren Flevoland groeien dicht met planten, roep om geld om het aan te pakken - https://nos.nl/l/2385413
Excuses, ik zit mobiel (Fokken op de pot) dus ga niet lopen quoten. Maar dan heb je het over planten- en algengroei die uit de hand escaleert en dat het allemaal miljoenen gaat kosten om, jawel, de waterstroom te verbreden ter compensatie
![]()
Nou weet ik niet wat de situatie ter plekke is, maar te midden van een polder vol weilanden en overlast van algen durf ik de gok wel aan wat er aan de hand is.
Maar nee, bij dit soort problematiek beperkt men zich tot "zomg stikstof!", als de link met eutrofiëring überhaupt al wordt gelegd..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |