abonnement Unibet Coolblue
pi_193998216
Een macchinetta voor onderweg _O_
Voor thuis zo'n skere van DeLonghi van 400 euro, maar de volgende wordt zeker een stukje duurder en luxer, gewoon omdat ik zo van koffie hou dat dat me die 2000 wel waard is _O_
N A P O L I
C A M P A N I A
pi_193998239
Krups huppelepup vrij basic. Melkschuimer gebruik ik niet, want dan zit heel de keuken onder.
Don't follow me, I'm just a man.
pi_193998273
Heb het idee dat de apparatuur van Braun en De'Longhi wel een beetje de crème de la crème is onder de koffiezetapparaten.
Don't follow me, I'm just a man.
  woensdag 8 juli 2020 @ 22:25:28 #54
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_193998431
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  woensdag 8 juli 2020 @ 22:42:58 #55
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_193998820
quote:
17s.gif Op woensdag 8 juli 2020 22:25 schreef EP3 het volgende:
[ afbeelding ]
Deze maar dan met thermoskan en een kleine La Pavoni.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_193998846
Een percolatortje en een french press.
pi_193998892
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juli 2020 22:18 schreef SebSwe2.0 het volgende:
Heb het idee dat de apparatuur van Braun en De'Longhi wel een beetje de crème de la crème is onder de koffiezetapparaten.
:')

Is juist de onderkant van de markt.

In de consumenten markt is Jura de topklasse. (Jaja er zijn nog weer veel betere/duurdere in de niche)
Vakman pur sang
pi_193998924
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juli 2020 22:46 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

:')
Nja oke de enige reden dat ik dat zeg is, omdat ik ze er zo fancy uit vind zien.
Don't follow me, I'm just a man.
pi_193999355
Een mokapot en een "pruttelpotje"
pi_194002734
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2020 14:26 schreef Aanmodderfakker het volgende:

[..]

kamertemperatuur en stilstaand water daar houden bacteriën wel van.
Niet kamertemperatuur, maar net een beetje warmer, omdat die watertank achterop je warme koffiezetapparaat zit... Ideaal voor schimmelvorming.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_194003072
on topic. Voor espresso een Lelit PL41TEM met PID-temperatuurregelaar.

Als molen een Eureka Mignon specialita met extra stille motor/ophanging en timer


En als mijn ouders langs komen en liever een kopje filterkoffie willen, dan pak ik mijn Cona


Maar het belangrijkste blijven toch de bonen. Mijn favoriet op dit moment is koffie van Het Koffielab uit Utrecht. Niet zo donker gebrand en daarom wat fruitiger dan de doodgebrande koffiebonen van een Illy of Lavazza.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  donderdag 9 juli 2020 @ 09:47:32 #62
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_194003128
pi_194003182


https://www.siemens-home.(...)inesautomatedbuiltin

Wij willen voor deze gaan in nieuwe keuken.

Is schoonmaak echt zo'n hel of een twee min klusje wat er snel bij want inschiet en daarom minder praktisch?

En inbouw mss minder herrie dan losstaande?
pi_194003195
Ik heb de meeste soorten wel gehad.
Volautomaat is een hoop werk om goed schoon te houden. Als je het niet goed doet krijg je schimmel.
Gebruik inmiddels een pistonmachine.
Specifiek de Sage Barista Express.
Topding.
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_194003225
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 09:51 schreef MoneyTalks het volgende:
age Barista Express
Top duur ook ;(
https://www.mediamarkt.nl(...)s-steel-1614323.html

700 :o

[ Bericht 23% gewijzigd door #ANONIEM op 09-07-2020 09:54:45 ]
pi_194003261
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 09:51 schreef MoneyTalks het volgende:
Ik heb de meeste soorten wel gehad.
Volautomaat is een hoop werk om goed schoon te houden. Als je het niet goed doet krijg je schimmel.
Gebruik inmiddels een pistonmachine.
Specifiek de Sage Barista Express.
Topding.
Mooie machine! Wordt het bonenreservoir erg warm door de boiler? Dat opwarmen en eventueel condens in het reservoir bij het weer afkoelen is wat mij er wel altijd een beetje van weerhouden heeft om een bonenmaler en espressomachine in één te kopen.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_194003650
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 09:50 schreef VacaLoca het volgende:
[ afbeelding ]

https://www.siemens-home.(...)inesautomatedbuiltin

Wij willen voor deze gaan in nieuwe keuken.

Is schoonmaak echt zo'n hel of een twee min klusje wat er snel bij want inschiet en daarom minder praktisch?

En inbouw mss minder herrie dan losstaande?
Dit specifieke model ken ik niet in detail, maar volautomaten zijn altijd meer werk om schoon te maken, maar je kan meer kopjes zetten tussen de schoonmaakbeurten door. Dus als je veel koffie drinkt/veel koffiedrinkers in huis hebt, dan is een volautomaat schoonmaken netto minder werk. Als je als enige in het huishouden drie keer per dag een kopje drinkt, dan is het netto minder werk om je simpele koffiemachine na elk kopje even af te vegen.
De zetgroep is bij bosch/siemens-machines wel relatief simpel er uit te halen. Er zit ook een automatisch spoelprogramma op, dat na elke cappuchino alles doorspoelt en na elke keer op standby gaan ook. Nadeel daarvan is, dat als de machine vaak op standby gaat je dus ook heel vaak het waterreservoir en het afvalwaterreservoir moet legen!

Bij elke koffiemachine gaat op den duur iets kapot. Ben je een beetje technisch, dan kan je bij een normale pistonmachine zelf wel dat afdichtingsrubbertje vervangen. Bij een volautomaat is het bijna altijd een kwestie van opsturen en je machine een paar weken kwijt zijn. En tot nu toe ken ik niemand in mijn omgeving waar de volautomaat uiteindelijk niet een keer kapot is gegaan.

De hoeveelheid herrie is bij het malen vooral afhankelijk van het soort maalwerk. Platte maalschijven en een directe motoraandrijving zijn stiller. Voor zover ik weet gebruikt bosch/siemens een konisch maalwerk met een wormwieloverbrenging. Dus een relatief snel draaiende motor en maalwerk en veel herrie. Inbouwen helpt wel een beetje, maar je kan het probleem beter bij de bron aanpakken.

In de gemiddelde volautomaat zitten veel plastic onderdelen, ook in de zetgroep waar de hete koffie doorheen loopt. Koffie is zuur en bevat olie, en er zijn weinig kunststoffen die daar echt goed tegen kunnen. Nu worden de plastics wel steeds beter, maar ik heb liever een koffiemachine waar het hete water en de hete koffie enkel met koper en staal in aanraking komt. Vanwege de gezondheid én vanwege de smaak.

En als laatste, als je echt het optimale uit je koffiebonen wil halen, dan moet je de maalgraad kunnen instellen elke keer als je er andere bonen in doet. En om dan de optimale zettijd te krijgen, moet je ook de hoeveelheid gemalen koffie een beetje aanpassen. Dat kan bij bijna geen enkele volautomaat. Alleen de duurdere Jura's hebben die mogelijkheid.
Gooi je er altijd perla-bonen in, dan maakt dat niet zo veel uit. Neem je het koffiezetten wat serieuzer, dan is een volautomaat niet de juiste keuze.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_194003838
Thanks voor uitgebreide antwoord. Ik drink zelf geeneens koffie :') Mijn vriendin wel graag. Die wilde altijd al wat beter koffiezetapparaat. Nu is dit uiteraard wat overdreven maar ik ben zelf wel fan van inbouw ipv ergens nog los apparaat kwijt moeten en het complementeert de keuken wel mooi. Ook kost het werkelijk maar de helft van wat er op site Siemens als adviesprijs staat. Maar 't moet ook weer niet teveel nadelen met zich mee brengen.

Wat ik dan belangrijk vind is of ie gebruikt gaat worden, niet dat 1 kopje met voorspoelen, zetten, direct schoonmaken m'n vriendin ontmoedigd om snel voor 't werk een bakkie te doen.
  donderdag 9 juli 2020 @ 10:43:50 #69
130803 Gripper
Get a grip
pi_194003879
Ik heb een Expobar Brewtus en ben daar extreem gelukkig mee, al is het samen met de (losse) maler een investering van rond de 2000 ¤. Zet net zulke lekkere koffie als je in de beste koffiebars krijgt :)



Uiteraard alleen zoiets kopen als je echt dol bent op proberen, leren en werken met je koffie, want een volautomaat waar met 1 druk op de knop een bakkie uit komt werkt een stuk makkelijker. Dit is meer barista'tje spelen.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_194003942
quote:
17s.gif Op donderdag 9 juli 2020 10:43 schreef Gripper het volgende:
Ik heb een Expobar Brewtus en ben daar extreem gelukkig mee, al is het samen met de (losse) maler een investering van rond de 2000 ¤. Zet net zulke lekkere koffie als je in de beste koffiebars krijgt :)

[ afbeelding ]

Uiteraard alleen zoiets kopen als je echt dol bent op proberen, leren en werken met je koffie, want een volautomaat waar met 1 druk op de knop een bakkie uit komt werkt een stuk makkelijker. Dit is meer barista'tje spelen.
Das toch gewoon veel te veel geld voor een warmtespiraal en een hogedruk pomp?
Die barista’s doen bij dezelfde druk toch allemaal hetzelfde?

Wel mooi en degelijk. ^O^
Vakman pur sang
  donderdag 9 juli 2020 @ 11:21:40 #71
130803 Gripper
Get a grip
pi_194004284
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juli 2020 10:48 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Das toch gewoon veel te veel geld voor een warmtespiraal en een hogedruk pomp?
Die barista’s doen bij dezelfde druk toch allemaal hetzelfde?

Wel mooi en degelijk. ^O^
Chinese carbonwielen rollen toch ook bijna net zo goed als jouw dure Edco's ;)

Een kees van der Westen Speedster, dat is pas duur met 10.000 ¤
Piston machines beginnen een beetje bij 200 en lopen tot ongeveer 2000, dus die van mij zit lekker in de middenmoot, kostte 1100 E.
Voor 200 heb je een simpele thermostaat die soms water van 90 en soms water van +100 graden geeft, een kleine alu boiler, en na 3 kopjes moet ie echt weer een tijd opwarmen. Voor een bedrag vanaf 1000 ¤ krijg je 2 boilers (1 voor koffie, 1 voor stoom) , digitale PID-temperatuur regeling tot op de graad nauwkeurig en meer chroom/rvs afwerking ipv plastic.
Eigenlijk geldt met dit soort machines: hoe meer je uitgeeft, hoe constanter de kwaliteit van je koffie.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  Vis een optie? donderdag 9 juli 2020 @ 17:17:58 #72
70532 loveli
N
pi_194008578
quote:
9s.gif Op woensdag 8 juli 2020 12:04 schreef herverwijderd het volgende:
Ik heb nog zo'n opzetfilter en filterzakjes :@
Slow coffee is ontzettend hip.

En lekker, met vers gemalen koffie en een scheutje room :9
crap in = crap out
pi_194008719
Ik vind het altijd zo opvallend dat er rond koffie zo'n hele doorgeslagen cultus hangt met apparaten van duizenden euro's en oneindig gediscussieer tussen al die barista's onderling over welke methode beter is. Niks mis mee natuurlijk. Maar met thee, neemt vrijwel iedereen genoegen met vieze zakjestroep. Zelfs in veel restaurants waar ze wel dure glimmend opgepoetste apparaten voor de espresso hebben met versgemalen bonen en alles eromheen, komen ze wel met lipton aanzetten als je thee bestelt.
pi_194008818
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 11:21 schreef Gripper het volgende:

[..]

Chinese carbonwielen rollen toch ook bijna net zo goed als jouw dure Edco's ;)

Een kees van der Westen Speedster, dat is pas duur met 10.000 ¤
Piston machines beginnen een beetje bij 200 en lopen tot ongeveer 2000, dus die van mij zit lekker in de middenmoot, kostte 1100 E.
Voor 200 heb je een simpele thermostaat die soms water van 90 en soms water van +100 graden geeft, een kleine alu boiler, en na 3 kopjes moet ie echt weer een tijd opwarmen. Voor een bedrag vanaf 1000 ¤ krijg je 2 boilers (1 voor koffie, 1 voor stoom) , digitale PID-temperatuur regeling tot op de graad nauwkeurig en meer chroom/rvs afwerking ipv plastic.
Eigenlijk geldt met dit soort machines: hoe meer je uitgeeft, hoe constanter de kwaliteit van je koffie.
Ik heb een tijdje (door blessure) van die dingen gerepareerd en doorverkocht.
Het bleek dat vnl Italiaanse hele dure apparaten ontzettend simpel en kut in elkaar zaten.
Sommige (vaak Zwitsers) ook wel heel goed.
Heb daar goed geld mee verdient want was altijd makkelijk te maken en door te verkopen.
Maar wat een kalk bende inwendig altijd!
Vakman pur sang
  Vis een optie? donderdag 9 juli 2020 @ 18:04:25 #75
70532 loveli
N
pi_194009415
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juli 2020 17:33 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Ik heb een tijdje (door blessure) van die dingen gerepareerd en doorverkocht.
Het bleek dat vnl Italiaanse hele dure apparaten ontzettend simpel en kut in elkaar zaten.
Sommige (vaak Zwitsers) ook wel heel goed.
Heb daar goed geld mee verdient want was altijd makkelijk te maken en door te verkopen.
Maar wat een kalk bende inwendig altijd!
Soms denk ik dat ik een Quick Mill nodig heb. Wat zijn je ervaringen daarmee?
crap in = crap out
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')