abonnement Unibet Coolblue
pi_193945663
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 17:25 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Diezelfde staat die 90% van je studie bekostigd heeft. Het is maar net waar je je op focust.

Bovendien verdien je zoveel meer door een studie dat je je al met al onder de streep een enorm financieel voordeel hebt.
Je reageert niet po mijn comment.

Denk je niet dat mensen lekker op vakantie gaan als ze 70% mogen gaan dokken? Ze verdienen al rustig 3x modaal, dan nog 3 maanden werken en 1 maand betaald krijgen? Denk je?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_193945711
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 18:51 schreef ludovico het volgende:

[..]

Economie / accounting telt gelukkig niet als zware studie.
Dat zijn ook geen zware studies en prima te combineren met een parttime of full-time baan waarmee de kosten van studeren te beperken zijn. Ook prima loopbaan vooruitzichten.

Het probleem is dat er maatschappelijk te veel studenten voor de makkelijke opleidingen van de vrije beroepen kiezen omdat de beloning/investeringsverhouding veel gunstiger is dan voor de zware wetenschappelijke opleidingen in de exacte hoek.
pi_193947744
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 18:01 schreef ludovico het volgende:

[..]

Je reageert niet po mijn comment.

Denk je niet dat mensen lekker op vakantie gaan als ze 70% mogen gaan dokken? Ze verdienen al rustig 3x modaal, dan nog 3 maanden werken en 1 maand betaald krijgen? Denk je?
Het werk moet toch gedaan worden. Over hoeveel man je dat verdeeld lijkt me weinig interessant.

En als dat mensen ervan weerhoudt om meer te werken, weerhoudt dat ook mensen om veel te verdienen, dus dan heb je per saldo ook een nivelleringsmaatregel.

Sowieso lijkt me dat we in Nederland wel wat minder uur per week kunnen werken.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_193947977
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 20:03 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Het werk moet toch gedaan worden. Over hoeveel man je dat verdeeld lijkt me weinig interessant.

En als dat mensen ervan weerhoudt om meer te werken, weerhoudt dat ook mensen om veel te verdienen, dus dan heb je per saldo ook een nivelleringsmaatregel.

Sowieso lijkt me dat we in Nederland wel wat minder uur per week kunnen werken.
:D
Dat gaat wel ff ten koste van wat we hier binnenharken met ze'n allen maar okay, dat is prima. Kan ook.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  Beste debater 2022 zondag 5 juli 2020 @ 20:30:04 #155
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_193948216
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 18:04 schreef Havermout2 het volgende:

[..]

Dat zijn ook geen zware studies en prima te combineren met een parttime of full-time baan waarmee de kosten van studeren te beperken zijn. Ook prima loopbaan vooruitzichten.

Het probleem is dat er maatschappelijk te veel studenten voor de makkelijke opleidingen van de vrije beroepen kiezen omdat de beloning/investeringsverhouding veel gunstiger is dan voor de zware wetenschappelijke opleidingen in de exacte hoek.
Laat me raden: jij zit in die exacte hoek.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_193948403
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 18:04 schreef Havermout2 het volgende:

[..]

Dat zijn ook geen zware studies en prima te combineren met een parttime of full-time baan waarmee de kosten van studeren te beperken zijn. Ook prima loopbaan vooruitzichten.

Het probleem is dat er maatschappelijk te veel studenten voor de makkelijke opleidingen van de vrije beroepen kiezen omdat de beloning/investeringsverhouding veel gunstiger is dan voor de zware wetenschappelijke opleidingen in de exacte hoek.
Ik wil best toegeven dat je voor technische studies flink wat meer motivatie en capaciteit nodig hebt.... Maar dan moet je wel WO met WO vergelijken want op HBO niveau technisch ga je het ook niet winnen van WO economie.

Dus ik vind het wel knap wat je gedaan hebt hoor als je universitair werktuigbouw ofzo gedaan hebt of civiel.

Zijn die beloningen daar slecht dan? Ik denk denk eerlijk gezegd dat je super vooruitzichten hebt in die branche.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_193949434
Nooit gestudeert, 0 schuld, geheel autodidakt en 4700 netto 😋, en huisje bijna afbetaalt.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_193949763
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 21:57 schreef raptorix het volgende:
Nooit gestudeert, 0 schuld, geheel autodidakt en 4700 netto 😋, en huisje bijna afbetaalt.
Nais, welk werkvieldz.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_193949950
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 22:17 schreef ludovico het volgende:

[..]

Nais, welk werkvieldz.
Tegenwoordig cloud consultant, maar ook 20 jaar software engineer.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_193949975
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 22:29 schreef raptorix het volgende:

[..]

Tegenwoordig cloud consultant, maar ook 20 jaar software engineer.
Damn, ik hield me 20 jaar terug nog bezig met 3*8=24.

Cloud consultant, werk je dan bij het KNMI?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_193950048
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 20:41 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik wil best toegeven dat je voor technische studies flink wat meer motivatie en capaciteit nodig hebt.... Maar dan moet je wel WO met WO vergelijken want op HBO niveau technisch ga je het ook niet winnen van WO economie.

Dus ik vind het wel knap wat je gedaan hebt hoor als je universitair werktuigbouw ofzo gedaan hebt of civiel.

Zijn die beloningen daar slecht dan? Ik denk denk eerlijk gezegd dat je super vooruitzichten hebt in die branche.
Ik denk eerlijk gezegd dat de gemiddelde rechtenstudent behoorlijke moeite zou hebben met een hbo opleiding werktuigbouw of elektrotechniek. WO economie is dan echter weer een ander verhaal.

En over beloning gesproken; salarissen in de techniek zijn in Nederland door o.a. kartelafspraken tussen werkgevers te laag. Met een diploma na een technische opleiding of studie kun je beter naar bijv. Duitsland verkassen.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_193950058
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 22:34 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Ik denk eerlijk gezegd dat de gemiddelde rechtenstudent behoorlijke moeite zou hebben met een hbo opleiding werktuigbouw of elektrotechniek. WO economie is dan echter weer een ander verhaal.
Precies, beetje feeling met getallen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_193950191
Wat een boomer topic is dit. Verbaast mij niks overigens.
pi_193951372
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 20:30 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Laat me raden: jij zit in die exacte hoek.
Ik heb beiden gedaan, daarom kan ik het ook vergelijken.

quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 20:41 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik wil best toegeven dat je voor technische studies flink wat meer motivatie en capaciteit nodig hebt.... Maar dan moet je wel WO met WO vergelijken want op HBO niveau technisch ga je het ook niet winnen van WO economie.

Dus ik vind het wel knap wat je gedaan hebt hoor als je universitair werktuigbouw ofzo gedaan hebt of civiel.

Zijn die beloningen daar slecht dan? Ik denk denk eerlijk gezegd dat je super vooruitzichten hebt in die branche.
Verwar mijn opmerking niet met arrogantie met betrekking tot afgeronde studies. Wat ik wil duidelijk maken is dat het huidige stelsel perverse prikkels geeft aan studenten.

Voor de individuele student is gezien de risico's van een hoge studieschuld, het niet halen van een studie en de noodzaak om er naast bij te werken een belangrijke motivatie om niet al te uitdagende studies te kiezen. Geliefde studies zoals rechten, accountancy, bedrijfskunde, geneeskunde, bouwkunde etc. zijn vooral beroepsopleidingen die voor meer dan inhoudelijke redenen een universitaire status hebben gekregen. Dit sluit niet echt aan op de behoeften van de maatschappij waar juist innovatie en (bio)technologische ontwikkelingen de concurrentiepositie van een land bepalen. Het studiefinancieringsstelsel zou dus studenten moeten belonen om een meer risicovolle keuze te maken in plaats van focussen op kostenbesparing.

Verder zijn de beloningen in de techniek zijn op zich goed, maar niet echt beter dan in de financiële of medische sector, maar uiteindelijk is vaak het management of ondernemerschap binnen de meeste beroepen de weg naar een echt fors salaris en dan maakt de opleiding minder uit.

Wel vind ik het echt zonde dat inmiddels het WO de onderwijstaak van het HBO aan het overnemen is omwille van het idee dat universitair onderwijs beter of hoger is. In Nederland was het WO voor onderzoek, en het HBO voor uitvoerend leiding geven. De theoreticus en de praktische manager, verschillende taken en beide noodzakelijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door Havermout2 op 06-07-2020 00:15:05 ]
pi_193952781
quote:
11s.gif Op zondag 5 juli 2020 22:30 schreef ludovico het volgende:

[..]

Damn, ik hield me 20 jaar terug nog bezig met 3*8=24.

Cloud consultant, werk je dan bij het KNMI?
Nee ik zorg dat jouw financiële spulletjes veilig blijven :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_193952843
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 11:43 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Ik heb ook op kamers gezeten en je mist wel een hele hoop mooie/leuke/grappige levenservaringen als je dat niet zou doen.
De 40k schuld is een ervaring die ik in heb enkel opzicht gemist heb.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_193952848
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 02:17 schreef raptorix het volgende:

[..]

Nee ik zorg dat jouw financiële spulletjes veilig blijven :)
Lief
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_193953817
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 12:33 schreef NgInE het volgende:
Mensen zijn financiële producten geworden die rendabel dienen te zijn. Wat een dystopische visie om te hebben als samenleving.
Dat bepaalt de mens niet...maar de NL overheid door hun financiële gedrag.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_193953961
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 07:20 schreef cempexo het volgende:

[..]

Dat bepaalt de mens niet...maar de NL overheid door hun financiële gedrag.
De burger is toch echt de gene die stemt op politieke partijen die dit soort beleid voeren.
Het ligt dus uiteindelijk wel aan de burger.
Hoeveel jonko's moeten we smoken, voordat we vrij zijn, van dit regime?
pi_193954013
quote:
3s.gif Op maandag 6 juli 2020 07:51 schreef NgInE het volgende:

[..]

De burger is toch echt de gene die stemt op politieke partijen die dit soort beleid voeren.
Het ligt dus uiteindelijk wel aan de burger.
Die politieke partijen die op dat moment hun beleid aankondigen en/of bekend maken ic uitvoeren.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_193954017
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 08:05 schreef cempexo het volgende:

[..]

Die politieke partijen die op dat moment hun beleid aankondigen en/of bekend maken ic uitvoeren.
Stem op neo-liberale partijen en krijg neo-liberaal beleid. Geen verrassingen daar lijkt mij.
Hoeveel jonko's moeten we smoken, voordat we vrij zijn, van dit regime?
pi_193954026
quote:
3s.gif Op maandag 6 juli 2020 08:06 schreef NgInE het volgende:

[..]

Stem op neo-liberale partijen en krijg neo-liberaal beleid. Geen verrassingen daar lijkt mij.
Die partijen wijzigen hun strategie wanneer zij dat zelf willen, de rest is reclame maken tijdens hun verkiezingen...lees halve waarheden en leugens keurig verpakken.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_193954107
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 08:08 schreef cempexo het volgende:

[..]

Die partijen wijzigen hun strategie wanneer zij dat zelf willen, de rest is reclame maken tijdens hun verkiezingen...lees halve waarheden en leugens keurig verpakken.
Er liggen problemen, die moeten worden opgelost. Een partij doet dit altijd vanuit hun eigen politieke filosofie.
Je kunt nooit helemaal voorspellen wat de politiek doet, maar je kunt wel bepaalde trends bespeuren.

Een sociaal-democratische coalitie had nooit voor een leenstelsel gestemd.
Hoeveel jonko's moeten we smoken, voordat we vrij zijn, van dit regime?
  maandag 6 juli 2020 @ 08:25:06 #174
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_193954111
Het kan best een goede deal zijn. Je leent geld om te studeren om daar vervolgens een baan mee te krijgen waarmee je die schuld vrij snel aflost. Tandarts of piloot bijvoorbeeld. Het hangt af van het totaalplaatje. Hoeveel schuld en wat verdien je daarna.

Maar wat voor studie kiezen ze dan? Inderdaad psychologie, hotelschool, etc. Het is dus al niet zo'n topsalaris en omdat je dan ook nog schuld moet aflossen iedere maand houd je nog minder over dan wanneer je gewoon na je middelbare school 10 jaar bij de bouwmarkt was gaan werken en je daar had opgewerkt naar filiaalmanager.

En stel dat ze dan dat geleende geld gebruiken voor hun echte levensbehoeften en de tijd die ze dan niet werken besteden aan studeren. Maar dit geld gebruiken ze juist om van op vakantie te gaan. En ze besteden geen minuut langer aan hun studie dan degene die geen geld leent en gewoon werkt.

In mijn studietijd 2002-2007, leek het alsof jongeren veel meer nadachten bij hun keuzes en afwegingen en meer bezig waren met hun toekomst.
pi_193954142
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 08:24 schreef NgInE het volgende:

[..]

Er liggen problemen, die moeten worden opgelost. Een partij doet dit altijd vanuit hun eigen politieke filosofie.
Je kunt nooit helemaal voorspellen wat de politiek doet, maar je kunt wel bepaalde trends bespeuren.

Een sociaal-democratische coalitie had nooit voor een leenstelsel gestemd.
In deze case gaat het om de financiering van het onderwijs. Sommige items moet je niet willen veranderen ten gunste van macro belangen van een land, dus Nederland

Ik woon in Denemarken, daar zijn alle vormen van onderwijs geheel kosteloos, inclusief naschoolse opvang.
Dié politieke partij die dat financieel wil veranderen is bezig met zijn/haar faillissement.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_193954177
1000 euro per maand aflossen, ben je er toch in 5 jaar vanaf ? Prima toch ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
  maandag 6 juli 2020 @ 08:34:58 #177
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_193954181
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 02:25 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

De 40k schuld is een ervaring die ik in heb enkel opzicht gemist heb.
Aan de ervaringen die ik heb gehad hangt geen prijskaartje vast.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_193954251
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 16:45 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Als je naar de werkelijke kosten kijkt is studeren in NL al bijna gratis
In Duitsland is het helemaal gratis.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_193954803
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 08:28 schreef cempexo het volgende:

[..]

In deze case gaat het om de financiering van het onderwijs. Sommige items moet je niet willen veranderen ten gunste van macro belangen van een land, dus Nederland

Ik woon in Denemarken, daar zijn alle vormen van onderwijs geheel kosteloos, inclusief naschoolse opvang.
Dié politieke partij die dat financieel wil veranderen is bezig met zijn/haar faillissement.
Dat is dan ook een cultuur verschil tussen Nederland en de Scandinavische landen.

Veel politieke partijen proberen al jaren te verkopen dat mensen het beter zullen krijgen zonder al die sociale voorzieningen. Als er dan vervolgens flinke bedragen moeten worden betaald voor hele fundamentele dingen (school, zorg, wonen ect.) dan ben ik in ieder geval niet verbaasd. Men kiest hier zelf voor.
Hoeveel jonko's moeten we smoken, voordat we vrij zijn, van dit regime?
pi_193954834
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 08:46 schreef HSG het volgende:

[..]

In Duitsland is het helemaal gratis.
Tegenwoordig verschilt dit per universiteit, dacht ik. Vroeger was het wel gratis voor de student.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 6 juli 2020 @ 09:37:47 #181
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_193954853
Ik ben gepensioneerd , was op 4400 bruto , door 10 jaar avondschool die ik zelf betaald heb
Dat kan nog steeds als je maar vernieuwend bezig bent met inzicht en proactief

Je kunt wel rechten studeren maar dan moet je ook nog capaciteiten hebben ik heb hele goede advocaten gezien en heel luie ongeïnteresseerde
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_193954878
quote:
14s.gif Op maandag 6 juli 2020 09:33 schreef NgInE het volgende:

[..]

Dat is dan ook een cultuur verschil tussen Nederland en de Scandinavische landen.

Veel politieke partijen proberen al jaren te verkopen dat mensen het beter zullen krijgen zonder al die sociale voorzieningen. Als er dan vervolgens flinke bedragen moeten worden betaald voor hele fundamentele dingen (school, zorg, wonen ect.) dan ben ik in ieder geval niet verbaasd. Men kiest hier zelf voor.
Ik heb Nederland anno nu leren kennen als een land dat vooral via wetten, regels en voorschriften geleid wordt, dus de NL overheid die bepaalt, niet de burger meer.

Thans zijn er dat 64.000 !

https://www.ad.nl/binnenland/meer-regels-onder-rutte~aa6393d2/
https://www.ad.nl/politie(...)-van-rutte~a1fc3eb5/
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_193955074
quote:
1s.gif Op zondag 5 juli 2020 22:34 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Ik denk eerlijk gezegd dat de gemiddelde rechtenstudent behoorlijke moeite zou hebben met een hbo opleiding werktuigbouw of elektrotechniek. WO economie is dan echter weer een ander verhaal.

En over beloning gesproken; salarissen in de techniek zijn in Nederland door o.a. kartelafspraken tussen werkgevers te laag. Met een diploma na een technische opleiding of studie kun je beter naar bijv. Duitsland verkassen.
Maar zou een werktuigbouwer niet moeite hebben met een studie rechten? Het is natuurlijk ook een vorm van mazzel wat je bij de geboorte meekrijgt. Ik denk dat ik een studie rechten nooit zou aan kunnen terwijl wtb op wiskunde na op hbo niveau niet al te moeilijk was. Ligt ook aan het inzicht wat je meekrijgt. En interesse speelt natuurlijk ook een enorme grote rol.
pi_193955295
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 18:04 schreef Havermout2 het volgende:

[..]

Dat zijn ook geen zware studies en prima te combineren met een parttime of full-time baan waarmee de kosten van studeren te beperken zijn. Ook prima loopbaan vooruitzichten.

Het probleem is dat er maatschappelijk te veel studenten voor de makkelijke opleidingen van de vrije beroepen kiezen omdat de beloning/investeringsverhouding veel gunstiger is dan voor de zware wetenschappelijke opleidingen in de exacte hoek.
Dat kan zeker. Maar dat is wel ontzettend zwaar. Zeker als je ook nog kinderen hebt. Maar dat was in het verleden wel vrij normaal. Genoeg mensen die op lbo niveau begonnen en dmv werk en studie te combineren doorgroeide waarbij je ook nog het voordeel had dat de werkgever die studie betaalde.

Maar in deze tijd met al dat flexwerk en jobhoppen gaat dat steeds moeilijker. Veel werkgevers doen die investering niet meer.
  maandag 6 juli 2020 @ 11:40:57 #185
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_193956460
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 09:39 schreef cempexo het volgende:

[..]

Ik heb Nederland anno nu leren kennen als een land dat vooral via wetten, regels en voorschriften geleid wordt, dus de NL overheid die bepaalt, niet de burger meer.

Thans zijn er dat 64.000 !

https://www.ad.nl/binnenland/meer-regels-onder-rutte~aa6393d2/
https://www.ad.nl/politie(...)-van-rutte~a1fc3eb5/
klopt, de Nederlandse burger kan en mag niet meer groot denken vanwege de talloze restricties
Alleen mijn broertje diie durfde het nog aan , om de wet aan de laars te lappen

Een boerderij uit 1620 te kopen en alle bepalingen van oudheidkundige ambtenaren aan de laars te lappen , de halve boerderij te slopen en opnieuw op te bouwen .

Ondanks hevige protesten van allerlei ambtelijke "experts" heeft Ie nu een mooie woning voor een relatief lage prijs , er zijn heel wat oude ornamenten in de container verdwenen , ha ha ha

Spoorloos verdwenen die authentieke kenmerken

[ Bericht 9% gewijzigd door michaelmoore op 06-07-2020 11:46:54 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  maandag 6 juli 2020 @ 12:06:42 #186
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_193956854
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 08:25 schreef Ixnay het volgende:
Het kan best een goede deal zijn. Je leent geld om te studeren om daar vervolgens een baan mee te krijgen waarmee je die schuld vrij snel aflost. Tandarts of piloot bijvoorbeeld. Het hangt af van het totaalplaatje. Hoeveel schuld en wat verdien je daarna.

Maar wat voor studie kiezen ze dan? Inderdaad psychologie, hotelschool, etc. Het is dus al niet zo'n topsalaris en omdat je dan ook nog schuld moet aflossen iedere maand houd je nog minder over dan wanneer je gewoon na je middelbare school 10 jaar bij de bouwmarkt was gaan werken en je daar had opgewerkt naar filiaalmanager.

En stel dat ze dan dat geleende geld gebruiken voor hun echte levensbehoeften en de tijd die ze dan niet werken besteden aan studeren. Maar dit geld gebruiken ze juist om van op vakantie te gaan. En ze besteden geen minuut langer aan hun studie dan degene die geen geld leent en gewoon werkt.

In mijn studietijd 2002-2007, leek het alsof jongeren veel meer nadachten bij hun keuzes en afwegingen en meer bezig waren met hun toekomst.
Dat lijkt dan. Want in mijn studietijd was het echt veel relaxter (2005-2011 en 2017-2018).
Onbeperkt herkansen mensen die 10 jaar studeerden het maakte allemaal weinig uit. Toen ik mijn tweede master deed was dat fors veranderd.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_193956875
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 08:34 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Aan de ervaringen die ik heb gehad hangt geen prijskaartje vast.
Uiteraard. Maar dat geldt ook voor de ervaringen die ik heb gehad doordat ik niet met 40k schuld aan mijn zelfstandige leven begon.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  Moderator maandag 6 juli 2020 @ 12:13:23 #188
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_193956928
Ja belachelijk dat men met zo'n achterstand de arbeidsmarkt en huizenmarkt op komt. Ikzelf ben in 2011 gepromoveerd en heb nooit schulden gehad en zit nu pas op een niveau dat ik over een huis kan beginnen met nadenken en ben nu 39. Als ik nog 40000 schuld erbij had gehad had ik daar zeker nog vijf jaar bij op mogen tellen. Dan ben je 50 voordat je een beetje stabiliteit hebt.

Als ik studenten van nu hoor dan zien ze het allemaal al aankomen, zich scheel betalen voor de pensioenen van anderen, zelf in de schulden zitten en waarschijnlijk gaan ze dit systeem wel weer afschaffen en moeten de studenten van nu de onderwijskosten voor de studenten van de toekomst ook nog eens gaan betalen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  maandag 6 juli 2020 @ 12:36:08 #189
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_193957168
Misschien heb ik het helemaal verkeerd he.

Maar is het niet zo dat HBO studenten vooral hun studie zien als een middel om zo snel mogelijk aan goed werk te kunnen komen. Daarbij vaak in het ouderlijk huis blijven en zo snel mogelijk geld verdienen.

Terwijl de studenten op het WO vaak het studentenleven zien als een doel opzich en dat dat werken een zorg is voor later. Of ze nou in 4 jaar of 10 jaar dat diploma halen zou ze weinig interesseren. Mogelijk omdat de ouders ook wat bijdragen aan hun levensstijl.

Ik zie HBO'ers zelden dat typische studentenleven leiden.
pi_193957396
quote:
2s.gif Op maandag 6 juli 2020 12:13 schreef Bosbeetle het volgende:
Ja belachelijk dat men met zo'n achterstand de arbeidsmarkt en huizenmarkt op komt. Ikzelf ben in 2011 gepromoveerd en heb nooit schulden gehad en zit nu pas op een niveau dat ik over een huis kan beginnen met nadenken en ben nu 39. Als ik nog 40000 schuld erbij had gehad had ik daar zeker nog vijf jaar bij op mogen tellen. Dan ben je 50 voordat je een beetje stabiliteit hebt.

Als ik studenten van nu hoor dan zien ze het allemaal al aankomen, zich scheel betalen voor de pensioenen van anderen, zelf in de schulden zitten en waarschijnlijk gaan ze dit systeem wel weer afschaffen en moeten de studenten van nu de onderwijskosten voor de studenten van de toekomst ook nog eens gaan betalen.
Basic: het geld van de overheid is op. De NL overheid leent nu - gaat nu - geld lenen om hun schulden te kunnen betalen. Dat via het ophogen van de staatsschuld.

Een zekere Adolf H had die gedachte ook, obligaties uitgeven om de vorige obligaties te kunnen aflossen. Dat om het land op te bouwen, zei hij. De rest is geschiedenis, hij had opeens andere landen nodig als geldbronnen. Piefpafpoef...
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  Moderator maandag 6 juli 2020 @ 13:03:03 #191
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_193957458
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 12:36 schreef Ixnay het volgende:
Misschien heb ik het helemaal verkeerd he.

Maar is het niet zo dat HBO studenten vooral hun studie zien als een middel om zo snel mogelijk aan goed werk te kunnen komen. Daarbij vaak in het ouderlijk huis blijven en zo snel mogelijk geld verdienen.

Terwijl de studenten op het WO vaak het studentenleven zien als een doel opzich en dat dat werken een zorg is voor later. Of ze nou in 4 jaar of 10 jaar dat diploma halen zou ze weinig interesseren. Mogelijk omdat de ouders ook wat bijdragen aan hun levensstijl.

Ik zie HBO'ers zelden dat typische studentenleven leiden.
Ik kan niet voor anderen praten maar ik zag mijn MBO/HBO/WO/PHD eigenlijk meer om te kijken waar het schip strand. Ben nooit zo bezig geweest met banen :D

Maar toen ik studeerde kon dat nog.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_193957856
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 20:16 schreef ludovico het volgende:

[..]

:D
Dat gaat wel ff ten koste van wat we hier binnenharken met ze'n allen maar okay, dat is prima. Kan ook.
Dat zit alleen maar tussen de oren. De gemiddelde kantoorklerk zou hetzelfde werk ook in een veel korter tijdsbestek kunnen.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_193957863
quote:
1s.gif Op zondag 5 juli 2020 22:34 schreef DDDDDaaf het volgende:
Ik denk eerlijk gezegd dat de gemiddelde rechtenstudent behoorlijke moeite zou hebben met een hbo opleiding werktuigbouw of elektrotechniek. WO economie is dan echter weer een ander verhaal.
De gemiddelde werktuigbouwkundige heeft net zoveel moeite met rechten. Het is maar waar je interesses liggen
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_193957917
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 08:24 schreef NgInE het volgende:
Een sociaal-democratische coalitie had nooit voor een leenstelsel gestemd.
:?

Dit leenstelsel is er gekomen met steun van PvdA-GL-D66, hoezo niet sociaaldemocratisch?

Verder zie ik ook in dit topic weer allerlei misvattingen over het leenstelsel, maar goed, niets nieuws onder de zon. De basisbeurs was (en is) een verkapte subsidie voor rijkeluiskinderen. Pas zodra dat een keer doordringt kunnen we een eerlijk gesprek voeren over het leenstelsel vrees ik.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  maandag 6 juli 2020 @ 14:27:21 #195
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_193958296
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 13:54 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

:?

Dit leenstelsel is er gekomen met steun van PvdA-GL-D66, hoezo niet sociaaldemocratisch?

Verder zie ik ook in dit topic weer allerlei misvattingen over het leenstelsel, maar goed, niets nieuws onder de zon. De basisbeurs was (en is) een verkapte subsidie voor rijkeluiskinderen. Pas zodra dat een keer doordringt kunnen we een eerlijk gesprek voeren over het leenstelsel vrees ik.
Inderdaad. Eerst was D66 altijd de studie/kennis partij en ineens blijkt het toch vooral een elite clubje te zijn, die het helemaal niet boeit of ze in de lagere sociaaleconomische klassen kunnen studeren of niet.

En dat links daar nog aan heeft meegewerkt zegt al genoeg over dat nieuw-links een hele andere agenda heeft dan het socialisme van oud-links.
pi_193958451
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 13:50 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

De gemiddelde werktuigbouwkundige heeft net zoveel moeite met rechten. Het is maar waar je interesses liggen
Nou dat weet ik niet hoor. Bij ons zeiden ze altijd: als wtb te moeilijk is kun je altijd nog rechten gaan studeren. Sommigen deden dat inderdaad en gingen er vrij eenvoudig doorheen.

Ik denk dat rechten vooral heel saai is maar qua moeilijkheid niet eens in de buurt komt van wtb.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  maandag 6 juli 2020 @ 14:42:47 #197
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_193958460
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 14:27 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Inderdaad. Eerst was D66 altijd de studie/kennis partij en ineens blijkt het toch vooral een elite clubje te zijn, die het helemaal niet boeit of ze in de lagere sociaaleconomische klassen kunnen studeren of niet.

En dat links daar nog aan heeft meegewerkt zegt al genoeg over dat nieuw-links een hele andere agenda heeft dan het socialisme van oud-links.
links is 50 jaar geleden al opgeheven , toen PPR en PSP en CPN samengingen onder de noemer SP
Alsmede met de dood van Joop Den Uyl toen hij de kolenmijnen sloot en De Staats Mijnen oprichtte in Limburg

https://nl.wikipedia.org/wiki/Koninklijke_DSM_NV
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_193958527
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 14:41 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Nou dat weet ik niet hoor. Bij ons zeiden ze altijd: als wtb te moeilijk is kun je altijd nog rechten gaan studeren. Sommigen deden dat inderdaad en gingen er vrij eenvoudig doorheen.

Ik denk dat rechten vooral heel saai is maar qua moeilijkheid niet eens in de buurt komt van wtb.
Iets wat saai is vind ik anders heel moeilijk....

Ik heb als extra psychologie wo erbij gedaan, maar ik was te lui om 500 pagina's te leren in 2 weken waarbij nog net niet werd gevraagd op welke pagina iets stond. Dus ik stopte er maar snel mee.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193958547
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 09:37 schreef michaelmoore het volgende:
Ik ben gepensioneerd , was op 4400 bruto , door 10 jaar avondschool die ik zelf betaald heb
Dat kan nog steeds als je maar vernieuwend bezig bent met inzicht en proactief

Je kunt wel rechten studeren maar dan moet je ook nog capaciteiten hebben ik heb hele goede advocaten gezien en heel luie ongeïnteresseerde
Ik weet niet was je hiermee wilt zeggen, maar een beetje student-af haalt 4400 lang en lang en lang voor zijn pensioendatum.
Ik zat er na 9 jaar werkervaring al op.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 6 juli 2020 @ 14:51:33 #200
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_193958573
quote:
1s.gif Op maandag 6 juli 2020 14:48 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik weet niet was je hiermee wilt zeggen, maar een beetje student-af haalt 4400 lang en lang en lang voor zijn pensioendatum.
Ik zat er na 9 jaar werkervaring al op.
en dan krijg je tegenwoordig te maken met demotie , dat is ook iets fraais, dan duik j er vrij snel weer onder
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')