FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Spitsheffing ipv rekeningrijden
Ferdinsdag 30 juni 2020 @ 18:30
CPB en PBL heeft nu weer bedacht dat heffingen op drukke routes de ultieme oplossing is tegen files in de toekomst. Gaan we straks weer massaal door woonwijken en polderwegen sluipen om een heffing te vermijden.

https://www.nu.nl/economi(...)or-minder-files.html


Doe gewoon rekeningrijden met variabel tarief. Technisch is het helemaal niet zo moeilijk en we kunnen straks toch niet massaal toelaten dat de ene electrische auto voor 4ct/KWh rijdt en de ander voor 20ct/kwh. Terwijl degene die geen EV van de zaak krijgen zich blauw betalen aan benzine.
BasEnAaddinsdag 30 juni 2020 @ 18:31
Krijgen we die discussie weer...
Hyaenidaedinsdag 30 juni 2020 @ 18:32
Loont het straks nog wel om te werken?
Een auto voor je werk rijden kost meer dan dat het oplevert :')
#ANONIEMdinsdag 30 juni 2020 @ 18:36
Lekker fietsen of met het OV allemaal, goed bezig CPB en PBL! _O_
#ANONIEMdinsdag 30 juni 2020 @ 18:40
quote:
4s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 18:36 schreef Leonos het volgende:
Lekker fietsen of met het OV allemaal, goed bezig CPB en PBL! _O_
Wat valt de me van je tegen zeg..... Ik dacht dat je anders was :(
#ANONIEMdinsdag 30 juni 2020 @ 18:41
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 18:40 schreef Banaanvragen het volgende:

[..]

Wat valt de me van je tegen zeg..... Ik dacht dat je anders was :(
:9 :9
Nobudinsdag 30 juni 2020 @ 18:44
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 18:32 schreef Hyaenidae het volgende:
Loont het straks nog wel om te werken?
Een auto voor je werk rijden kost meer dan dat het oplevert :')
Dit ja. Als het meer dan een paar cent per kilometer is ben je de 300 netto tussen een uitkering en modaal heel snel kwijt.
Ferdinsdag 30 juni 2020 @ 18:45
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 18:31 schreef BasEnAad het volgende:
Krijgen we die discussie weer...
Vind jij het eerlijk dan, als straks:

De directeur van een fabriek zijn Tesla rijdt voor 0,8ct/km. De boekhouder zijn Hyundai Kona voor 4ct/km mag opladen terwijl de mannen van de productie hun oude barrel tanken voor 10ct/km en daar bovenop nog de spitsheffing mogen betalen, omdat ze uit een goedkoop gehucht in de provincie wonen.
GemMagicdinsdag 30 juni 2020 @ 18:46
Het mooie van een spitsheffing is natuurlijk dat het nog eens bovenop alle bestaande autobelastingen komt ipv een KM heffing die de vaste MRB zou vervangen.
AchJadinsdag 30 juni 2020 @ 18:46
Weer deze discussie...

Spitsheffing, rekeningrijden, kilometerbeprijzing, kilometerheffing of wat voor hippe term er ook bedacht wordt heeft maar 1 doel en dat is geld binnenharken. :{w

En iedereen die denkt dat het goedkoper voor hem/ haar wordt is niet een beetje naief...
torentjedinsdag 30 juni 2020 @ 18:56
Het autorijden helemaal verbieden, omdat er dan hopelijk meer diversiteit in het straatbeeld komt, want al decennia zie ik slechts automobilisten die qua instelling allemaal hetzelfde zijn.
valentijn101dinsdag 30 juni 2020 @ 19:19
Nahhh, de hele lockdown heeft wel bewezen dat veel meer mensen thuis kunnen werken als gedacht werd. Laten we daar op inzetten.
halfwaydinsdag 30 juni 2020 @ 19:30
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 19:19 schreef valentijn101 het volgende:
Nahhh, de hele lockdown heeft wel bewezen dat veel meer mensen thuis kunnen werken als gedacht werd. Laten we daar op inzetten.
Klopt echter sommige denken dat wij nu tussen 6.30-22.00uur bereikbaar zijn.
FYazzdinsdag 30 juni 2020 @ 19:32
Nou, kunnen al die zorgmedewerkers die de spitsuren niet kunnen vermijden die ¤ 1000 alvast opzijzetten voor de spitsheffing.

Zonder dollen:
Het is een verkapte schatkist-heffing i.p.v. een manier om het verkeer beter te verspreiden over de dag.

Uit het rapport:
"De drukte in de spits op de weg kan verder worden tegengegaan met prijsbeleid, waarbij een spitsheffing effectiever werkt dan een vlakke kilometerheffing en daarbij veel goedkoper is in uitvoering. Beprijzing kan een efficiëntere manier zijn om schaarse capaciteit te verdelen dan wachttijd (in de file staan). In plaats van verloren wachttijd in de file wordt nu met de heffing geld opgehaald, dat opnieuw besteed kan worden.

Overbelasting van netwerken werkt ook door op de bereikbaarheid. De drukte in de spits kan worden verlicht door de huidige prijsprikkels aan te passen, waaronder de onbelaste woon-werkvergoedingen en de ov-studentenkaart. Deze regelingen leiden er nu toe dat een deel van de spitsreizigers relatief weinig betaalt en daarmee de druk op de spits verhoogt. Afschaffing van de onbelaste woon-werkvergoeding kan de congestie ver-
minderen, maar maakt pendelen voor de werknemer wel duurder. Dit kan de arbeidsmarkt belemmeren, omdat voor een gemiddelde werknemer de hogere reiskosten niet opwegen tegen de afgenomen reistijd of tegen meer comfort in de trein. Daarbij is ook de uitvoer-
baarheid van het afschaffen een aandachtspunt"
Arkaidinsdag 30 juni 2020 @ 19:41
Wat je dus hiermee krijgt is dat de mensen die in de laagste inkomenscategorie zitten, verdreven worden uit de spits en naast het feit dat ze moeten werken op ongunstige tijden waarschijnlijk ook minder contacttijd met hun familie gaan krijgen hierdoor. Het lijkt een sociale oplossing maar uiteindelijk raak je de minst weerbare groep mensen hiermee.
cempexodinsdag 30 juni 2020 @ 19:47
Emigreren wordt steeds logischer...
ManianMandinsdag 30 juni 2020 @ 19:48
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 19:41 schreef Arkai het volgende:
Wat je dus hiermee krijgt is dat de mensen die in de laagste inkomenscategorie zitten, verdreven worden uit de spits en naast het feit dat ze moeten werken op ongunstige tijden waarschijnlijk ook minder contacttijd met hun familie gaan krijgen hierdoor. Het lijkt een sociale oplossing maar uiteindelijk raak je de minst weerbare groep mensen hiermee.
Dit idd en wat verstaan ze onder spits. }:|
IkStampOpTacosdinsdag 30 juni 2020 @ 19:52
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 19:30 schreef halfway het volgende:

[..]

Klopt echter sommige denken dat wij nu tussen 6.30-22.00uur bereikbaar zijn.
Wie dan?
Chernidinsdag 30 juni 2020 @ 19:53
quote:
15s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 18:46 schreef AchJa het volgende:
Weer deze discussie...

Spitsheffing, rekeningrijden, kilometerbeprijzing, kilometerheffing of wat voor hippe term er ook bedacht wordt heeft maar 1 doel en dat is geld binnenharken. :{w

En iedereen die denkt dat het goedkoper voor hem/ haar wordt is niet een beetje naief...
Uiteraard. De spits van 7.00 uur tot 10.00 uur en weer van 15.00 uur tot 19.00 uur. :)
Pilesdinsdag 30 juni 2020 @ 19:53
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 19:48 schreef ManianMan het volgende:

[..]

Dit idd en wat verstaan ze onder spits. }:|
Spits in NL is zo'n beetje van 6-9.30 en van 15.30 - 19.00 uur. Daartussen is gewoon druk. Dus als die heffing om 9.30 stopt weet je al wat er gebeurt :D
Hele dag file _O_
spierbaldinsdag 30 juni 2020 @ 19:55
De benzine prijs is toch al rekeningrijden, heel eigenlijk.
Arkaidinsdag 30 juni 2020 @ 19:57
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 19:53 schreef Piles het volgende:

[..]

Spits in NL is zo'n beetje van 6-9.30 en van 15.30 - 19.00 uur. Daartussen is gewoon druk. Dus als die heffing om 9.30 stopt weet je al wat er gebeurt :D
Hele dag file _O_
De wegen zijn gewoon een bottleneck. Als het verkeer met ongeveer 15% afneemt heb je nooit meer file's. Als werkend Nederland één dag in de week thuis gaat werken (op verschillende dagen) dan zit je al ruimschoots onder die bottleneck vormende grens.
Glazenmakerdinsdag 30 juni 2020 @ 20:01
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 19:55 schreef spierbal het volgende:
De benzine prijs is toch al rekeningrijden, heel eigenlijk.
Jamaardankaneenvvdvriendjegeengeldverdienenmeteenfalendictproject.
saparmurat_niyazovdinsdag 30 juni 2020 @ 20:04
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 19:19 schreef valentijn101 het volgende:
Nahhh, de hele lockdown heeft wel bewezen dat veel meer mensen thuis kunnen werken als gedacht werd. Laten we daar op inzetten.
Maar dat kun je niet zo gemakkelijk belasten of een heffing voor verzinnen.
ACT-Fdinsdag 30 juni 2020 @ 21:07
Zolang de prijsprikkel bij de werknemer komt te liggen zal het effect minimaal zijn. Je moet de werkgever prikkelen door bv. de fiscale aftrekbaarheid van reiskosten tijdens de spits af te schaffen zodat er meer thuis gewerkt wordt tijdens de spits, begintijden verschoven worden of kandidaten geselecteerd worden op de afstand die ze moeten reizen.

Ik mis wederom ruimtelijke ordening in de spitsdiscussie. Het gros van de werkgelegenheid zit in het westen van het land, terwijl velen elders willen wonen i.v.m. de ruimte en lagere woonlasten. Prikkel werkgevers met hogere lasten in het westen zodat er meer spreiding plaatsvindt.
Janneke141dinsdag 30 juni 2020 @ 21:14
Ah, daar is de forensenboete weer. Je moet het af en toe anders noemen, maar ieder jaar komt dit plannetje toch weer eens bovendrijven.
YuckFoudinsdag 30 juni 2020 @ 21:15
Ik vind op zich een pandemie met een lockdown ook wel een prima middel tegen files oO<
ijs.dinsdag 30 juni 2020 @ 21:17
quote:
4s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 18:36 schreef Leonos het volgende:
Lekker fietsen of met het OV allemaal, goed bezig CPB en PBL! _O_
Wel een helm op hè?
xzazdinsdag 30 juni 2020 @ 21:26
2002 wil de discussie terug.
Straatcommando.dinsdag 30 juni 2020 @ 21:35
Weer zo'n doekje voor het bloeden. Stap nou eens af van dat 9 tot 5 idee waardoor hele volksstammen tegelijk de weg op gaan en pak bekende knelpunten aan.


Daarmee doe je wat aan de file problematiek en je helpt het milieu, maar dat levert geen cent op.
Janneke141dinsdag 30 juni 2020 @ 21:48
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 21:35 schreef Straatcommando. het volgende:
Weer zo'n doekje voor het bloeden. Stap nou eens af van dat 9 tot 5 idee waardoor hele volksstammen tegelijk de weg op gaan en pak bekende knelpunten aan.

Daarmee doe je wat aan de file problematiek en je helpt het milieu, maar dat levert geen cent op.
Vooral dat inderdaad. Achterlijk fenomeen om allemaal op dezelfde tijd onderweg van huis naar werk of school en vice versa te zijn. Als je dat gaat spreiden heb je geen file meer over en ook geen zitplaatsentekort in de trein.
Kickstartdinsdag 30 juni 2020 @ 22:01
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 18:32 schreef Hyaenidae het volgende:
Loont het straks nog wel om te werken?
Een auto voor je werk rijden kost meer dan dat het oplevert :')
Alsof je die nog kan betalen van je “Basis inkomen “ :P
GemMagicwoensdag 1 juli 2020 @ 07:23
Ja prima toch, er is geen spitheffing op lekker thuiszitten voor 1100 euri basis inkomen betaalt geleend uit een oneindige put van euro-bonds.
JeMoederwoensdag 1 juli 2020 @ 07:35
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 18:30 schreef Fer het volgende:
Gaan we straks weer massaal door woonwijken en polderwegen sluipen om een heffing te vermijden.
Jij misschien, maar ik niet.
icecreamfarmer_NLwoensdag 1 juli 2020 @ 09:56
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 19:48 schreef ManianMan het volgende:

[..]

Dit idd en wat verstaan ze onder spits. }:|
Tussen 7:00 en 19:00.
Maar dit gaat idd weer de onderlaag raken welke geen keuze heeft in werktijden.
Raw85woensdag 1 juli 2020 @ 10:22
Waarom geen korting op rustige tijden ipv heffing op drukke tijden?
ManianManwoensdag 1 juli 2020 @ 12:54
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 09:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Tussen 7:00 en 19:00.
Maar dit gaat idd weer de onderlaag raken welke geen keuze heeft in werktijden.
Ow dan neem ik gewoon de boterhammen en cornflakes mee naar het werk en blijf ik 2 uurtjes langer als het druk is en ga ik vrijdags eerder naar huis :')

Maar denk dat de baas het niet goed vind. :%
torentjewoensdag 1 juli 2020 @ 17:17
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 19:41 schreef Arkai het volgende:
Wat je dus hiermee krijgt is dat de mensen die in de laagste inkomenscategorie zitten, verdreven worden uit de spits en naast het feit dat ze moeten werken op ongunstige tijden waarschijnlijk ook minder contacttijd met hun familie gaan krijgen hierdoor. Het lijkt een sociale oplossing maar uiteindelijk raak je de minst weerbare groep mensen hiermee.
De automobilisten zorgen er toch voor dat mensen die geen auto hebben ook bijna geen contacttijd hebben bij hun familie? Want de brandstof moet geleverd en bewaakt worden, zodat automobilisten ook kunnen rijden, Het eten en drinken moet gehaald en gemaakt worden zodat automobilisten elke dag van een feestmaal kunnen genieten. Enz. Dan mogen automobilisten best wel wat minder tijd hebben bij hun familie aangezien er velen zijn die het slechter hebben, terwijl zij geen auto hebben.
W.H.I.S.T.L.Ewoensdag 1 juli 2020 @ 17:21
Ik heb het gevoel dat de staat juist wil dat we zoveel mogelijk gaan rijden en dus brandstof gaan gebruiken, zodat er veel geld naar staatskas kan gaan via accijns op brandstof.
En dit komt er nog bovenop.
Zoveel mogelijk thuiswerken is de oplossing. Maar de staat zal dit tegen willen werken.
Just a feeling.
Arkaiwoensdag 1 juli 2020 @ 19:03
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 17:17 schreef torentje het volgende:

[..]

De automobilisten zorgen er toch voor dat mensen die geen auto hebben ook bijna geen contacttijd hebben bij hun familie? Want de brandstof moet geleverd en bewaakt worden, zodat automobilisten ook kunnen rijden, Het eten en drinken moet gehaald en gemaakt worden zodat automobilisten elke dag van een feestmaal kunnen genieten. Enz. Dan mogen automobilisten best wel wat minder tijd hebben bij hun familie aangezien er velen zijn die het slechter hebben, terwijl zij geen auto hebben.
Ik snap je opmerking niet echt. Ik geef aan dat van de automobilisten die het minst te besteden hebben, zij waarschijnlijk het meest onder deze maatregel te lijden hebben. De vergelijking met niet-automobilisten maak ik nergens.

Daarnaast lijk je te suggereren dat de productie- en aanvoerketens van brandstof en voedsel volledig bemand worden door mensen die geen auto hebben. Dat lijkt mij verre van realistisch.
torentjewoensdag 1 juli 2020 @ 19:36
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 19:03 schreef Arkai het volgende:

[..]

Ik snap je opmerking niet echt. Ik geef aan dat van de automobilisten die het minst te besteden hebben, zij waarschijnlijk het meest onder deze maatregel te lijden hebben. De vergelijking met niet-automobilisten maak ik nergens.

Daarnaast lijk je te suggereren dat de productie- en aanvoerketens van brandstof en voedsel volledig bemand worden door mensen die geen auto hebben. Dat lijkt mij verre van realistisch.
Toch zie ik dat de automobilisten, ook degene welke minder te besteden hebben, veel tijd in beslag nemen van mensen die geen auto hebben, en dat slechts omdat die beesten hun hele leven lang slechts lol willen hebben en feesten willen.
Om die reden zouden meer mensen hen geen tijd moeten gunnen om te rusten.
Scheepskokwoensdag 1 juli 2020 @ 19:43
quote:
4s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 18:36 schreef Leonos het volgende:
Lekker fietsen of met het OV allemaal, goed bezig CPB en PBL! _O_
Dit dus en lekker thuis werken. Ik hoef niet meer naar kantoor.
Scheepskokwoensdag 1 juli 2020 @ 19:44
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 17:21 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
Ik heb het gevoel dat de staat juist wil dat we zoveel mogelijk gaan rijden en dus brandstof gaan gebruiken, zodat er veel geld naar staatskas kan gaan via accijns op brandstof.
En dit komt er nog bovenop.
Zoveel mogelijk thuiswerken is de oplossing. Maar de staat zal dit tegen willen werken.
Just a feeling.
Waar heb je dit nou weer vandaan?
matigeuserwoensdag 1 juli 2020 @ 19:52
Tja, de overheid heeft niet meer middelen dan de burger:

- (extra) belasting te laten betalen
- dreigen met geweld en opsluiting

Meer kunnen ze niet. Het begint een irritant riedeltje te worden.

Overigens bestaat rekeningrijden al, want 80% van de benzineprijs is accijns. En spitsheffing is natuurlijk grootste waanzin. Moet wel door een groenlinkscher of D66'er bedacht zijn. Die staan zo ver van de werkelijkheid af dat ik alles van ze kan verwachten.
W.H.I.S.T.L.Ewoensdag 1 juli 2020 @ 21:46
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 19:44 schreef Scheepskok het volgende:

[..]

Waar heb je dit nou weer vandaan?
iets met 'Uw auto is de melkkoe van de overheid'.
HSGwoensdag 1 juli 2020 @ 22:01
Mijn baas wil dat ik elke dag om X tijdstip kantoor ben waardoor ik de spits niet kan vermijden.

En nu?

quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 17:21 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
Zoveel mogelijk thuiswerken is de oplossing. Maar de staat zal dit tegen willen werken.
Nee het zijn vaak de zeurende managers die nooit hun werknemers vertrouwen en collega's die geen seconde zonder andere collega's kunnen.