abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_193862333
CPB en PBL heeft nu weer bedacht dat heffingen op drukke routes de ultieme oplossing is tegen files in de toekomst. Gaan we straks weer massaal door woonwijken en polderwegen sluipen om een heffing te vermijden.

https://www.nu.nl/economi(...)or-minder-files.html


Doe gewoon rekeningrijden met variabel tarief. Technisch is het helemaal niet zo moeilijk en we kunnen straks toch niet massaal toelaten dat de ene electrische auto voor 4ct/KWh rijdt en de ander voor 20ct/kwh. Terwijl degene die geen EV van de zaak krijgen zich blauw betalen aan benzine.
.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 18:31:49 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_193862346
Krijgen we die discussie weer...
pi_193862362
Loont het straks nog wel om te werken?
Een auto voor je werk rijden kost meer dan dat het oplevert :')
pindazakje
pi_193862410
Lekker fietsen of met het OV allemaal, goed bezig CPB en PBL! _O_
pi_193862471
quote:
4s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 18:36 schreef Leonos het volgende:
Lekker fietsen of met het OV allemaal, goed bezig CPB en PBL! _O_
Wat valt de me van je tegen zeg..... Ik dacht dat je anders was :(
pi_193862489
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 18:40 schreef Banaanvragen het volgende:

[..]

Wat valt de me van je tegen zeg..... Ik dacht dat je anders was :(
:9 :9
  dinsdag 30 juni 2020 @ 18:44:13 #7
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_193862528
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 18:32 schreef Hyaenidae het volgende:
Loont het straks nog wel om te werken?
Een auto voor je werk rijden kost meer dan dat het oplevert :')
Dit ja. Als het meer dan een paar cent per kilometer is ben je de 300 netto tussen een uitkering en modaal heel snel kwijt.
pi_193862555
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 18:31 schreef BasEnAad het volgende:
Krijgen we die discussie weer...
Vind jij het eerlijk dan, als straks:

De directeur van een fabriek zijn Tesla rijdt voor 0,8ct/km. De boekhouder zijn Hyundai Kona voor 4ct/km mag opladen terwijl de mannen van de productie hun oude barrel tanken voor 10ct/km en daar bovenop nog de spitsheffing mogen betalen, omdat ze uit een goedkoop gehucht in de provincie wonen.
.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 18:46:32 #9
160086 GemMagic
Summum ius summa iniura
pi_193862563
Het mooie van een spitsheffing is natuurlijk dat het nog eens bovenop alle bestaande autobelastingen komt ipv een KM heffing die de vaste MRB zou vervangen.
Sui cuique mores fingunt fortunam
  dinsdag 30 juni 2020 @ 18:46:36 #10
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_193862565
Weer deze discussie...

Spitsheffing, rekeningrijden, kilometerbeprijzing, kilometerheffing of wat voor hippe term er ook bedacht wordt heeft maar 1 doel en dat is geld binnenharken. :{w

En iedereen die denkt dat het goedkoper voor hem/ haar wordt is niet een beetje naief...
pi_193862680
Het autorijden helemaal verbieden, omdat er dan hopelijk meer diversiteit in het straatbeeld komt, want al decennia zie ik slechts automobilisten die qua instelling allemaal hetzelfde zijn.
pi_193862982
Nahhh, de hele lockdown heeft wel bewezen dat veel meer mensen thuis kunnen werken als gedacht werd. Laten we daar op inzetten.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_193863145
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 19:19 schreef valentijn101 het volgende:
Nahhh, de hele lockdown heeft wel bewezen dat veel meer mensen thuis kunnen werken als gedacht werd. Laten we daar op inzetten.
Klopt echter sommige denken dat wij nu tussen 6.30-22.00uur bereikbaar zijn.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_193863174
Nou, kunnen al die zorgmedewerkers die de spitsuren niet kunnen vermijden die ¤ 1000 alvast opzijzetten voor de spitsheffing.

Zonder dollen:
Het is een verkapte schatkist-heffing i.p.v. een manier om het verkeer beter te verspreiden over de dag.

Uit het rapport:
"De drukte in de spits op de weg kan verder worden tegengegaan met prijsbeleid, waarbij een spitsheffing effectiever werkt dan een vlakke kilometerheffing en daarbij veel goedkoper is in uitvoering. Beprijzing kan een efficiëntere manier zijn om schaarse capaciteit te verdelen dan wachttijd (in de file staan). In plaats van verloren wachttijd in de file wordt nu met de heffing geld opgehaald, dat opnieuw besteed kan worden.

Overbelasting van netwerken werkt ook door op de bereikbaarheid. De drukte in de spits kan worden verlicht door de huidige prijsprikkels aan te passen, waaronder de onbelaste woon-werkvergoedingen en de ov-studentenkaart. Deze regelingen leiden er nu toe dat een deel van de spitsreizigers relatief weinig betaalt en daarmee de druk op de spits verhoogt. Afschaffing van de onbelaste woon-werkvergoeding kan de congestie ver-
minderen, maar maakt pendelen voor de werknemer wel duurder. Dit kan de arbeidsmarkt belemmeren, omdat voor een gemiddelde werknemer de hogere reiskosten niet opwegen tegen de afgenomen reistijd of tegen meer comfort in de trein. Daarbij is ook de uitvoer-
baarheid van het afschaffen een aandachtspunt"
pi_193863344
Wat je dus hiermee krijgt is dat de mensen die in de laagste inkomenscategorie zitten, verdreven worden uit de spits en naast het feit dat ze moeten werken op ongunstige tijden waarschijnlijk ook minder contacttijd met hun familie gaan krijgen hierdoor. Het lijkt een sociale oplossing maar uiteindelijk raak je de minst weerbare groep mensen hiermee.
One man's trash, another man's treasure.
pi_193863418
Emigreren wordt steeds logischer...
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_193863439
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 19:41 schreef Arkai het volgende:
Wat je dus hiermee krijgt is dat de mensen die in de laagste inkomenscategorie zitten, verdreven worden uit de spits en naast het feit dat ze moeten werken op ongunstige tijden waarschijnlijk ook minder contacttijd met hun familie gaan krijgen hierdoor. Het lijkt een sociale oplossing maar uiteindelijk raak je de minst weerbare groep mensen hiermee.
Dit idd en wat verstaan ze onder spits. }:|
  dinsdag 30 juni 2020 @ 19:52:17 #18
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_193863502
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 19:30 schreef halfway het volgende:

[..]

Klopt echter sommige denken dat wij nu tussen 6.30-22.00uur bereikbaar zijn.
Wie dan?
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_193863514
quote:
15s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 18:46 schreef AchJa het volgende:
Weer deze discussie...

Spitsheffing, rekeningrijden, kilometerbeprijzing, kilometerheffing of wat voor hippe term er ook bedacht wordt heeft maar 1 doel en dat is geld binnenharken. :{w

En iedereen die denkt dat het goedkoper voor hem/ haar wordt is niet een beetje naief...
Uiteraard. De spits van 7.00 uur tot 10.00 uur en weer van 15.00 uur tot 19.00 uur. :)
pi_193863519
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 19:48 schreef ManianMan het volgende:

[..]

Dit idd en wat verstaan ze onder spits. }:|
Spits in NL is zo'n beetje van 6-9.30 en van 15.30 - 19.00 uur. Daartussen is gewoon druk. Dus als die heffing om 9.30 stopt weet je al wat er gebeurt :D
Hele dag file _O_
pi_193863548
De benzine prijs is toch al rekeningrijden, heel eigenlijk.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_193863580
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 19:53 schreef Piles het volgende:

[..]

Spits in NL is zo'n beetje van 6-9.30 en van 15.30 - 19.00 uur. Daartussen is gewoon druk. Dus als die heffing om 9.30 stopt weet je al wat er gebeurt :D
Hele dag file _O_
De wegen zijn gewoon een bottleneck. Als het verkeer met ongeveer 15% afneemt heb je nooit meer file's. Als werkend Nederland één dag in de week thuis gaat werken (op verschillende dagen) dan zit je al ruimschoots onder die bottleneck vormende grens.
One man's trash, another man's treasure.
pi_193863657
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 19:55 schreef spierbal het volgende:
De benzine prijs is toch al rekeningrijden, heel eigenlijk.
Jamaardankaneenvvdvriendjegeengeldverdienenmeteenfalendictproject.
pi_193863704
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 19:19 schreef valentijn101 het volgende:
Nahhh, de hele lockdown heeft wel bewezen dat veel meer mensen thuis kunnen werken als gedacht werd. Laten we daar op inzetten.
Maar dat kun je niet zo gemakkelijk belasten of een heffing voor verzinnen.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 21:07:44 #25
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_193864651
Zolang de prijsprikkel bij de werknemer komt te liggen zal het effect minimaal zijn. Je moet de werkgever prikkelen door bv. de fiscale aftrekbaarheid van reiskosten tijdens de spits af te schaffen zodat er meer thuis gewerkt wordt tijdens de spits, begintijden verschoven worden of kandidaten geselecteerd worden op de afstand die ze moeten reizen.

Ik mis wederom ruimtelijke ordening in de spitsdiscussie. Het gros van de werkgelegenheid zit in het westen van het land, terwijl velen elders willen wonen i.v.m. de ruimte en lagere woonlasten. Prikkel werkgevers met hogere lasten in het westen zodat er meer spreiding plaatsvindt.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')