abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 30 juni 2020 @ 10:11:40 #76
149959 SQ
snelle trees
pi_193855554
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 10:06 schreef lunapuella het volgende:

[..]

Het systeem is misschien niet de juiste woordkeuze, maar ik denk dat de politiek hier veel aan had kunnen doen en het op bepaalde punten juist actief heeft verergerd. Vraag en aanbod zijn niet compleet natuurlijke fenomenen, je kan dat (in elk geval deels) sturen. En het gaat hier niet om luxeproducten, maar om woningen - een eerste levensbehoefte, iedereen moet immers ergens wonen. Ja, de vraag is geëxplodeerd, maar dat kon je aan zien komen en daar had meer beleid op gevormd moeten worden.

Dat woningcorporaties grootschalig zijn aangemoedigd om huizen te verkopen en daar geen nieuwe betaalbare woningen voor terug hoefden te zetten heeft bijvoorbeeld een groot deel van het betaalbare woonaanbod vernietigd - dat zijn nu ook peperdure koopwoningen geworden. Als dat niet was gebeurd, was er nu bijvoorbeeld meer aanbod aan sociale huur geweest, met kortere wachtlijsten.
Ja, dat is wel zo, het aanbod betaalbare huizen is erg mager ondertussen. En de mensen gaan er ook niet meer weg omdat het prijsverschil met een koophuis zo heftig is, dus blijf je in cirkels lopen.
disclaimer
  dinsdag 30 juni 2020 @ 10:19:00 #77
73386 Fazz
onderweg
pi_193855642
Het helpt natuurlijk ook niet dat er al jaren niet genoeg bijgebouwd wordt, de schaarste wordt daardoor alleen maar groter.
pi_193855697
Een vriendin van mij heeft een studio in hartje Utrecht, die reist al 2 jaar de wereld rond met de opbrengsten van de verhuur van die studio. Ze betaalt de lage hypotheek en verhuurt via een organisatie aan expats.
Hartstikke krom, maar ik geef haar groot gelijk.

Als wij ons huis zouden verhuren, kunnen we 2x meer huur vragen dan we aan hypotheek betalen.

Het lijkt me zo vervelend om nu een huis te moeten zoeken, voor de starters dus he.
pi_193855698
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 10:19 schreef Fazz het volgende:
Het helpt natuurlijk ook niet dat er al jaren niet genoeg bijgebouwd wordt, de schaarste wordt daardoor alleen maar groter.
:Y :Y :Y

En wat er dan wel gebouwd wordt, is opnieuw vooral in het duurdere segment. |:(
pi_193855716
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 09:56 schreef lunapuella het volgende:
en kopen is dat er ook niet echt alternatieven zijn. Sociale huur sta je 10+ jaar op de wachtlijst voor een ministudio en particuliere huur is zo duur dat het alleen voor hogere inkomens echt een optie is - en dan nog betaal je zo veel meer dan je aan een hypotheek zou doen dat je nauwelijks kan sparen om ooit alsnog te kopen. Het hele systeem is verrot, niet alleen de prijzen voor koophuizen.
Wij staan daarom ingeschreven bij de woningbouw terwijl we een koopwoning hebben. Stel dat we onze woning moeten verkopen of scheiden of bedenk het maar, dan kunnen we daarop terugvallen.

Ik heb van dichtbij al meerdere keren meegemaakt dat er na een scheiding geen andere optie was dan weer bij ouders intrekken. Als dat nu voor een paar maanden zou zijn is dat te overzien maar met de huidige huizenmarkt gaat het over jaren.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 10:25:19 #81
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_193855732
Wij willen zelf helemaal niet weg uit ons huis, het liefst zouden we dit gewoon kopen. Of nou ja, vooral mijn vriend want hij ziet huur als geld weggooien (ik zie dat iets anders). Maargoed dat helpt ook totaal niet mee om iets anders te vinden :') want de eisenlijst is gelijk 11km lang.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 10:29:25 #82
56471 pinquit
oh my lama!
pi_193855796
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 10:10 schreef LeSage het volgende:

[..]

Het is vooral heel lastig ook voor 2-verdieners met een niet al te hoog inkomen. Die komen niet meer in aanmerking voor sociale huur en kunnen de particuliere huur niet betalen.

Ik ben blij dat wij zitten waar we nu zitten en voorlopig gaan we hier niet weg.
Nou dit idd. Wij zijn tweeverdieners en verdienen net genoeg om elke maand rond te komen, maar huren verdienen we teveel voor, en vrije sector is belachelijk. Hypotheek kunnen we maar 180000 krijgen (zonder die overwaarde van ons huidige huis), en dat is met 3 kinderen ook niet echt iets waar je leuk voor kan wonen zegmaar :')

We vallen net tussen wal en schip.
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  dinsdag 30 juni 2020 @ 10:30:33 #83
56471 pinquit
oh my lama!
pi_193855813
We hebben echt superveel geluk gehad dat we dit huis van mijn ouders hebben kunnen kopen en eigenlijk mag ik niet klagen ook O+
Maar ooit wil ik toch wel een eigen slaapkamer enzo :') (zeker omdat ik ook thuis werk, en dat nu niet kan als Nora slaapt).
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  dinsdag 30 juni 2020 @ 10:46:58 #84
327807 Mariposas
יה&#14
pi_193856044
Voor starters is het nu echt niet te doen, nee. Je moet mega veel geld inleggen, maar hoe kom je aan dat geld? Dan moet je dus heel riant kunnen sparen, maar dan moet je thuis wonen of in een goedkope kleine studio. Echt lastig hoor, ik ben echt blij dat ik destijds op mijn 22e een huis kocht. Daardoor had ik een leuke overwaarde en maakte dat het afsluiten van een nieuwe hypotheek een stuk makkelijk. En ik heb nu nog een tijdje een deel aflossingsvrij, ook fijn.

Ik zou trouwens wel iets minder uren willen werken, maar we willen nu gewoon keihard sparen zodat we dat eventueel voor een nieuw huis kunnen gebruiken. En ook met het oog op de hoogte van de hypotheek.
No hay mal que dure cien aņos ni cuerpo que lo aguante
pi_193856163
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 10:24 schreef Elleska het volgende:

[..]

Wij staan daarom ingeschreven bij de woningbouw terwijl we een koopwoning hebben. Stel dat we onze woning moeten verkopen of scheiden of bedenk het maar, dan kunnen we daarop terugvallen.

Ik heb van dichtbij al meerdere keren meegemaakt dat er na een scheiding geen andere optie was dan weer bij ouders intrekken. Als dat nu voor een paar maanden zou zijn is dat te overzien maar met de huidige huizenmarkt gaat het over jaren.
Dat is helemaal niet zo gek bedacht.
Je weet het nooit. Bij mijn ouders terug wonen...moet er niet aan denken. :P
  dinsdag 30 juni 2020 @ 10:59:30 #86
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_193856219
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 10:55 schreef vencodark het volgende:

[..]

Dat is helemaal niet zo gek bedacht.
Je weet het nooit. Bij mijn ouders terug wonen...moet er niet aan denken. :P
Lijkt me echt heeeeeerlijk, maar staat een beetje raar ;(
pi_193856220
Sacre, er zijn natuurlijk wel meer redenen om te kopen. Geld weggooien niet perse, maar ik vind het idee dat we over minder dan 30 jaar hypotheekvrij wonen wel heel fijn (dit huis lossen we volledig af), je hebt de vrijheid om te doen met je huis wat je wil, van binnen en buiten. Ik hoop daarnaast dat we in de positie zijn om ooit dit of een ander huis na te laten aan onze kinderen, als erfenis.

Pinq, dat is ook gewoon hartstikke zuur.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_193856517
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 10:55 schreef vencodark het volgende:

[..]

Dat is helemaal niet zo gek bedacht.
Je weet het nooit. Bij mijn ouders terug wonen...moet er niet aan denken. :P
Ik ook niet, ben bijna langer het huis uit dan dat ik thuis heb gewoond.

Het voelt eigenlijk best oneerlijk om een plekje op de wachtlijst bezet te houden als back-up plan maar ik zie ook geen andere mogelijkheden. Vroeger kon je bij de woningbouw nog urgentie krijgen maar dat kan nu zelfs met kinderen niet meer.
pi_193856633
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 09:31 schreef SQ het volgende:

[..]

ja oke, maar jullie hebben met je inkomen nou niet bepaald een gemiddelde uitgangspositie volgens mij :P

Als ik nu zou moeten starten kreeg ik ook wel iets gekocht, maar een stel van begin 20 is toch andere koek.
[..]

Aan Knegsel mis je ook niet zo veel hoor.
Dat je Uden niet kent vind ik dan wel weer opvallend :D
Knegsel, toch wel een van de 8 zaligheden.. klinkt mooi maar in de meeste zou ik toch niet willen wonen (eigenlijk in geen andere dan waar ik nu in woon :P )

De huizenprijzen hebben hier in het dorp altijd al wat hoger gelegen dan de (meeste) omringende dorpen. Al is dat volgens mij wat beter verdeeld nu er twee dorpen verder ook een afslag van de snelweg is gekomen een aantal jaar geleden. Volgens mij is het daar toen ook wel gestegen, en wat meer gelijk getrokken.

Toen wij ons huis kochten was het ook een wat duurdere tijd als ik hoor waar de huizen een paar jaar later uiteindelijk voor zijn verkocht.

Ergens zou ik wel benieuwd zijn waar ons huis nu voor weg zou gaan, ook met alle verbouwingen die we in de loop der jaren gedaan hebben ook omdat er daardoor best wat woonoppervlak bijgekomen is (dakopbouw/ verdieping op gargage die bij bovenverdieping bij getrokken is)
pi_193856700
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 11:20 schreef Elleska het volgende:

[..]

Ik ook niet, ben bijna langer het huis uit dan dat ik thuis heb gewoond.

Het voelt eigenlijk best oneerlijk om een plekje op de wachtlijst bezet te houden als back-up plan maar ik zie ook geen andere mogelijkheden. Vroeger kon je bij de woningbouw nog urgentie krijgen maar dat kan nu zelfs met kinderen niet meer.
Op zich houd je niet echt een plekje bezet toch? Het is niet dat anderen zich daardoor niet kunnen inschrijven. En wat is de kans dat je hem gaat gebruiken? En alleen dan zou je iemand voor zijn..

Ik ben zelf nooit ingeschreven geweest bij de woningstichting, man wel. Weet eigenlijk niet of dat nog zo is. Heeft hij wel nog een tijd aangehouden, met de zelfde reden als die je hierboven noemt. Maar eigenlijk geen idee of dat nog steeds zo is
  dinsdag 30 juni 2020 @ 11:33:53 #91
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_193856714
Op dit moment zit er op de woning zoveel overwaarde en we lossen flink af. Ik verwacht daarom dat we met ons eigen inkomen en de overwaarde wel ieder iets nieuws zouden kunnen kopen.
Dit is geen huis met een grote tuin zoals nu maar een appartementje moet wel lukken.
Inschrijven bij de woningbouw lijkt me dan ook niet nodig.

Overigens hou je op papier een plek bezet maar zolang je niks accepteert zal toch automatisch de volgende uitgenodigd worden? Dus op dat punt zie ik er niet veel kwaads in?

Ik wil zo snel mogelijk hypotheekvrij zijn. Ik verwacht namelijk niet heel veel van de pensioenstelsels van het moment. Dus dan kunnen we ook met enkel AOW af als het moet en dat vind ik wel een prettige gedachte. Of van de spaarpot die we aanleggen als de hypotheek is afgelost. Voor het geval AOW ook afgeschaft wordt :')

Overigens zijn wij het enige land zo ongeveer dat 100% (of meer in het verleden) financieren volgens mij?. Het klinkt dus logisch om wat meer in de past te lopen met de rest. Het dringt ook de private schuld die hier in NL erg hoog is terug. Alleen als je systeem altijd anders was naai je een bepaalde groep met het wijzigen van de regels.
Ik heb je lief mijn hele leven
  dinsdag 30 juni 2020 @ 11:33:55 #92
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_193856715
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 11:20 schreef Elleska het volgende:

[..]

Ik ook niet, ben bijna langer het huis uit dan dat ik thuis heb gewoond.

Het voelt eigenlijk best oneerlijk om een plekje op de wachtlijst bezet te houden als back-up plan maar ik zie ook geen andere mogelijkheden. Vroeger kon je bij de woningbouw nog urgentie krijgen maar dat kan nu zelfs met kinderen niet meer.
Hoezo oneerlijk?
Je maakt er toch alleen gebruik van als het nodig is?
  dinsdag 30 juni 2020 @ 11:36:06 #93
149959 SQ
snelle trees
pi_193856753
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 11:29 schreef hilliebillie het volgende:

[..]

Knegsel, toch wel een van de 8 zaligheden.. klinkt mooi maar in de meeste zou ik toch niet willen wonen (eigenlijk in geen andere dan waar ik nu in woon :P )

De huizenprijzen hebben hier in het dorp altijd al wat hoger gelegen dan de (meeste) omringende dorpen. Al is dat volgens mij wat beter verdeeld nu er twee dorpen verder ook een afslag van de snelweg is gekomen een aantal jaar geleden. Volgens mij is het daar toen ook wel gestegen, en wat meer gelijk getrokken.

Toen wij ons huis kochten was het ook een wat duurdere tijd als ik hoor waar de huizen een paar jaar later uiteindelijk voor zijn verkocht.

Ergens zou ik wel benieuwd zijn waar ons huis nu voor weg zou gaan, ook met alle verbouwingen die we in de loop der jaren gedaan hebben ook omdat er daardoor best wat woonoppervlak bijgekomen is (dakopbouw/ verdieping op gargage die bij bovenverdieping bij getrokken is)
Dakopbouwen zijn hier wel een ding ja, ik zie ze echt overal :D
disclaimer
pi_193856790
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 11:33 schreef SacreCoeur het volgende:

[..]

Hoezo oneerlijk?
Je maakt er toch alleen gebruik van als het nodig is?
Toen ik een woning zocht voelde het anders heel oneerlijk wanneer ik 1ste stond en er ineens iemand met +10jaar aan punten boven mij eindigde.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 11:38:57 #95
149959 SQ
snelle trees
pi_193856798
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 11:33 schreef laziness het volgende:
Op dit moment zit er op de woning zoveel overwaarde en we lossen flink af. Ik verwacht daarom dat we met ons eigen inkomen en de overwaarde wel ieder iets nieuws zouden kunnen kopen.
Dit is geen huis met een grote tuin zoals nu maar een appartementje moet wel lukken.
Inschrijven bij de woningbouw lijkt me dan ook niet nodig.

Overigens hou je op papier een plek bezet maar zolang je niks accepteert zal toch automatisch de volgende uitgenodigd worden? Dus op dat punt zie ik er niet veel kwaads in?

Ik wil zo snel mogelijk hypotheekvrij zijn. Ik verwacht namelijk niet heel veel van de pensioenstelsels van het moment. Dus dan kunnen we ook met enkel AOW af als het moet en dat vind ik wel een prettige gedachte. Of van de spaarpot die we aanleggen als de hypotheek is afgelost. Voor het geval AOW ook afgeschaft wordt :')

Overigens zijn wij het enige land zo ongeveer dat 100% (of meer in het verleden) financieren volgens mij?. Het klinkt dus logisch om wat meer in de past te lopen met de rest. Het dringt ook de private schuld die hier in NL erg hoog is terug. Alleen als je systeem altijd anders was naai je een bepaalde groep met het wijzigen van de regels.
Ja, dit,. Mochten we nu uit elkaar gaan dan kunnen we met de opbrengst van dit huis (en met onze individuele inkomens) best elk een woning kopen, godzijdank. Maar anders had ik me ook wel ergens ingeschreven hoor. Is niks geks aan, want als je het niet gebruikt komt automatisch de volgende op de lijst aan de beurt :)
disclaimer
  dinsdag 30 juni 2020 @ 11:44:31 #96
327807 Mariposas
יה&#14
pi_193856873
Toen ik ooit bij een woningbouwvereniging stond ingeschreven, moest je jaarlijks minimaal 1 x reageren. Anders vervielen je opgebouwde jaren inschrijving. Dat was wel om ‘misbruik’ te voorkomen.
No hay mal que dure cien aņos ni cuerpo que lo aguante
  dinsdag 30 juni 2020 @ 11:46:14 #97
149959 SQ
snelle trees
pi_193856898
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 11:44 schreef Mariposas het volgende:
Toen ik ooit bij een woningbouwvereniging stond ingeschreven, moest je jaarlijks minimaal 1 x reageren. Anders vervielen je opgebouwde jaren inschrijving. Dat was wel om ‘misbruik’ te voorkomen.
Dan doe je dat gewoon op een woning waar je bij voorbaat kansloos bent :D
disclaimer
  dinsdag 30 juni 2020 @ 11:46:14 #98
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_193856899
Ik sta ook nog ingeschreven bij de woningstichting hoor, inmiddels 15+ jaar. Reageren is niet nodig om ingeschreven te blijven, betalen wel (helaas, maar is te overzien, 11 euro p/j geloof ik).

En natuurlijk hoop ik dan ik kan blijven waar ik zit, maar je weet ooit nooit zeggen ze hier ;)
  dinsdag 30 juni 2020 @ 11:48:48 #99
327807 Mariposas
יה&#14
pi_193856929
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 11:46 schreef SQ het volgende:

[..]

Dan doe je dat gewoon op een woning waar je bij voorbaat kansloos bent :D
Ja, maar op een gegeven moment heb je natuurlijk wel zo veel jaar opgebouwd dat je wel in aanmerking komt. Je mag meestal wel alsnog weigeren maar als je dat x keer doet zijn er ook weer consequenties.
No hay mal que dure cien aņos ni cuerpo que lo aguante
  dinsdag 30 juni 2020 @ 11:55:54 #100
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_193857011
Komen jullie allemaal met zoveel jaar nog steeds niet in aanmerking inmiddels?
Dat geeft wel aan hoe verziekt die sociale markt is dan -O-
Ik heb je lief mijn hele leven
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')