Advertentieboycot Facebook totaal mislukt: 'Zuckerberg laat zich niet controleren'De actiegroep Stop Hate for Profit, die de advertentieboycot tegen Facebook organiseert, heeft bedrijven gevraagd het mediaplatform ook in augustus nog te mijden. Maar de meeste adverteerders keren deze maand juist terug naar Facebook."Zuckerberg laat zich niet controleren", zegt marketingexpert Ed Stibbe. Er heerst scepsis over de wereldwijde advertentieboycot tegen Facebook.
In de maand juli moest het gebeuren. Ruim duizend grote adverteerders zouden Mark Zuckerberg laten voelen wat het is als zij Facebook de rug toe keren. Het doel van de boycot: Facebook dwingen meer actie te ondernemen tegen racisme en haat op het platform.
TeleurstellingDe organisatie achter de boycot Stop Hate for Profit had op meer adverteerders en op meer effect gehoopt. Om nog iets van de teleurstelling goed te maken heeft de actiegroep ondernemingen gevraagd ook in augustus weg te blijven van Facebook.
Dat lijkt teveel gevraagd. Veel adverteerders keren deze maand juist weer terug, zoals Heineken en TomTom. Op Unilever na lijkt een krachtig maatschappelijk standpunt niet aan Nederlandse ondernemingen besteed.
HipstercultuurVolgens Stibbe zit er een groot verschil tussen de houding van Amerikaanse en Nederlandse bedrijven. "Het bedrijfsleven in de VS is veel meer verweven met de maatschappij dan bij ons. Wij hebben een grote overheid en maatschappelijke belangengroepen die zich bemoeien met de samenleving. Nederlandse ondernemers ondernemen vooral en doen niet aan politiek."
"De overheid in de Verenigde Staten is klein, waardoor bedrijven maatschappelijk meer op de voorgrond treden. Hun rol in de samenleving is groter. Het Amerikaanse bedrijfsleven is cultuur gedreven. Dat wordt als belangrijk voor een merk gezien. Kijk maar hoe merken zich de hipstercultuur hebben eigen gemaakt. Dat gebeurt nu ook met Black Lives Matter", zegt Stibbe.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)vuist-tegen-facebook