abonnement Unibet Coolblue
pi_194278437
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 14:03 schreef zozozozo het volgende:
Is er iemand hier die voor mij kan achterhalen wat de prijzen voor deze panelen zijn? Ik wil graag uitbreiden op mijn dak en daar liggen nu deze panelen op en zijn niet meer via reguliere kanalen te bestellen.

https://www.secondsol.com(...)land/asm6610m-280-bl
Niemand :s) ?
  maandag 27 juli 2020 @ 12:53:23 #127
319308 Tink89
To live is to dance
pi_194278692
Ik stel vast een domme vraag, maar er liggen sinds vrijdag 16 panelen op ons dak. En nu? Meld ik dat ergens?
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  maandag 27 juli 2020 @ 13:04:29 #128
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_194278837
https://www.energieleveren.nl/

Daar behoor je je zonnepanelen aan te melden. Op deze manier weten de netbeheerders waar ze uithangen en kunnen ze er op anticiperen.

Als je al een meter hebt met teruglever-telwerk zal je weinig van de aanmelding merken. Geen bosje bloemen niks.

Heb je zo'n meter niet hebt dan willen ze graag je meter vervangen. Je krijgt er dan post over.
Tot nooit .......
  Moderator dinsdag 28 juli 2020 @ 09:38:33 #129
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_194290486
Heeft iemand suggesties welke toko's je prima kunt laten langskomen voor offertes e.d.? Ik heb nl geen idee wat goed is, wat niet goed is, etc.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_194290748
@CoolGuy
Ik zou de lokalen zonnepaneleninstallateur langs laten komen. Ook zou ik contact opnemen met:

https://www.solar-bouwmarkt.nl/

en eventueel met:

https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/

Vervolgens zou ik een topic openen om de offertes laten checken op:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/71
  Moderator dinsdag 28 juli 2020 @ 10:03:28 #131
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_194290784
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 09:59 schreef ShoNuf het volgende:
@:Coolguy
Ik zou de lokalen zonnepaneleninstallateur langs laten komen. Ook zou ik contact opnemen met:

https://www.solar-bouwmarkt.nl/

en eventueel met:

https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/

Vervolgens zou ik een topic openen om de offertes laten checken op:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/71
Dank je.

Misschien had ik mijn vraag duidelijker moeten stellen. Ik heb tot nu toe 2 lokale toko´s die langs gaan komen, waarvan 1 morgen.

Maar ik vraag me dus af of grote toko´s niet eventueel een voordeel op zouden kunnen leveren? Denk dan aan zonnefabriek.nl, dat is de enige ongeveer die ik ken. Ik zit hier geen reclame te maken, ik heb echt geen idee waar ik het beste kan beginnen.

Edit: als ik op winkelman kijk gaat het me duizelen want ik heb geen idee hoe of wat ik nodig heb. Er staan tig merken etc etc. Volgens mij moet ik niet zelf beginnen met dingen bij elkaar klikken.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_194290886
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 10:03 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dank je.

Misschien had ik mijn vraag duidelijker moeten stellen. Ik heb tot nu toe 2 lokale toko´s die langs gaan komen, waarvan 1 morgen.

Maar ik vraag me dus af of grote toko´s niet eventueel een voordeel op zouden kunnen leveren? Denk dan aan zonnefabriek.nl, dat is de enige ongeveer die ik ken. Ik zit hier geen reclame te maken, ik heb echt geen idee waar ik het beste kan beginnen.
Mijn ervaring (na het lezen van diverse topics op tweakers) is dat veel bedrijven niet met de juiste opstelling komen of bijvoorbeeld standaard met optimizers werken terwijl het niet altijd een voordeel is. Er zijn veel behulpzame Tweakers die het legplan verbeteren.

Bij Solar-bouwmarkt kan je zelf alles bij elkaar klikken (ook montage) en kan je direct zien of je een scherpe offerte hebt mogen ontvangen.

Mijn tip is in ieder geval om zoveel mogelijk panelen te plaatsen (liever teveel dan te weinig).

Zelf laat ik volgend jaar onze nieuwe woning helemaal volgooien met panelen.
pi_194291522
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 10:10 schreef ShoNuf het volgende:

Mijn tip is in ieder geval om zoveel mogelijk panelen te plaatsen (liever teveel dan te weinig).

Zelf laat ik volgend jaar onze nieuwe woning helemaal volgooien met panelen.
Waarom? Als je meer panelen hebt dan je verbruikt levert dat stront op. Bovendien hebben de meeste mensen ook niet onbeperkt geld. Mocht je wel genoeg geld hebben en in de toekomst een elektrische auto gaan rijden dan zou het wel handig zijn om er zoveel mogelijk te plaatsen. Gaat dan namelijk hard als je beetje rijdt :P
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 28 juli 2020 @ 11:20:32 #134
319308 Tink89
To live is to dance
pi_194291755
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 11:04 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Waarom? Als je meer panelen hebt dan je verbruikt levert dat stront op. Bovendien hebben de meeste mensen ook niet onbeperkt geld. Mocht je wel genoeg geld hebben en in de toekomst een elektrische auto gaan rijden dan zou het wel handig zijn om er zoveel mogelijk te plaatsen. Gaat dan namelijk hard als je beetje rijdt :P
Omdat het rendement van panelen die je alleen maar voor overproductie hebt liggen, nog steeds hoger is dan de rente op je spaarrekening... en het salderen wordt afgebouwd en je dan dus steeds meer panelen nodig hebt om quitte te spelen.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_194291796
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 11:20 schreef Tink89 het volgende:

Omdat het rendement van panelen die je alleen maar voor overproductie hebt liggen, nog steeds hoger is dan de rente op je spaarrekening... en het salderen wordt afgebouwd en je dan dus steeds meer panelen nodig hebt om quitte te spelen.
Op je spaarrekening zetten is niet het enige wat je met je geld kan doen. Als je überhaupt genoeg op je spaarrekening hebt staan....
Facts don't care about your feelings
pi_194292014
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 11:23 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Op je spaarrekening zetten is niet het enige wat je met je geld kan doen. Als je überhaupt genoeg op je spaarrekening hebt staan....
We kijken hier puur naar zonnepanelen en wat het meest voordelig is. Zoveel mogelijk leggen is in dat geval voordeliger dan je geld op je rekening zetten. Natuurlijk kan je meer met je geld, maar daar gaat het hier niet over. Dat moet iedereen voor zichzelf afwegen, hangt inderdaad er vanaf of je geld niks staat te doen op je spaarrekening, of dat je het ook nodig hebt voor een dakkapel of iets dergelijks.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_194292505
Ik ga het hele dak volgooien en hoop 9000 kwh te produceren. Zelf heb ik een warmtepomp. Juist omdat het salderen er af gaat is volleggen beter (je krijgt in ieder geval 80% van de stroomprijs terug).

Maar goed, op Tweakers is daar al veel over geschreven, zie voorgaande link.
  Moderator dinsdag 28 juli 2020 @ 12:48:20 #138
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_194292950
Ik heb een gedeelte plat dak, daar zouden 10 panelen maximaal passen, denk ik. Niet gehinderd door schaduw van wat dan ook, tot laat in de middag/vroeg in de avond. Dan heb ik ook nog een deel schuin dak, in dezelfde richting, en die zit 'boven' het platte dak, en wordt ook niet gehinderd door schaduw van wat dan ook.

Ik denk dat daar ook wel een paneel of...9 a 10 zouden passen. Beiden gaat 'm niet worden. Nu vraag ik me het volgende af. Degene die ik hier heb gehad, daarmee heb ik het gehad over de panelen op het platte dak. Prima, en dan ga je vanaf het platte dak naar beneden, door de muur de kruipruimte in, van daaruit kom je heel makkelijk in de kelder (dat is nl al open) en dan zou je daar dus de omvormer krijgen en dan 'door het stopcontact' naar de (geschikte) slimme meter gaan.

Maar stel nou dat ik zeg, nou, ik wil de panelen op het schuine dak. Dan wil ik nog stééds naar de kelder toe, want dit huis bestaat uit een gerenoveerd deel, en een niet gerenoveerd deel, qua elektra. Alles in de keuken, woonkamer en de kelder is nieuw. De rest is oud, en niet per sé heel betrouwbaar.

Ik zou dus per sé naar de kelder willen. De 2e reden daarvoor is dat ik de meterkast in de gang heb, maar die hangt óp de muur, met geen loze leidingen vrij, dus wil je bij die meter uit komen moet er door de vloer in de gang geboord worden, en dat wil ik pertinent niet.

Daarnaast heb ik in de kelder de wasmachine en droger, die beiden op hun eigen groep zitten (dus 1 groep is alleen de wasmachine, 1 groep is alleen de droger). Toen degene die hier was dat zag zei ie 'oh, maar dan hoef ik niet direct naar de meterkast te gaan'. Nou, dat + de (on)betrouwbaarheid van de elektra beneden vs boven, zegt mij dat ik per sé naar beneden wil, de kelder in.

Maar stel nu dat ik roep ik wil de panelen op het schuine dak hebben, dat zal meer werk zijn denk ik, maar even los daarvan, kun je dan met een kabel vanaf het schuine dak, aan de buitenkant voorbij de 1e verdieping gaan, over het platte dak heen, daar dan weer naar beneden de kruipruimte in, en dan naar de kelder of zit er een maximum aan de lengte qua kabels?

Dit zal vast een ontzettend domme vraag zijn, maar ik weet het gewoon niet, ik heb hier 0 verstand van.

2e vraag, als we uitgaan van een situatie waarbij er géén schaduw valt op de panelen (en die valt er echt niet, behalve heel vroeg in de ochtend, maar dan praten we zeg maar over een uurtje of half 7, en zelfs dan is het nauwelijks, en maar voor een paar min want zodra de zon ietsje hoger is heb ik geen schaduw meer voor de rest van de dag), heb ik dan een systeem met optimizers nodig?

Ik ben nl aan het lezen, en de termen vliegen me om de oren, en dan hebben we het nog niet eens gehad over de wildgroei aan merken, soort panelen (ik wil volledig zwarte), soorten/merken optimizers, het merk Sunpower wat ik maar al te vaak zie terug komen maar waarvan veel mensen zeggen 'niet doen tenzij het echt niet anders kan', maar ja, wat is 'echt niet anders kunnen' dan?

Etc etc.

Mijn geschatte verbruik voor het eind van dit jaar zou 4200kWh zijn, maarrrrrrrrr, de koelkast is stuk en verantwoordelijk voor 25% (ja, echt, niet overdreven) daarvan. Daar komt nu vrijdag een nieuwe voor, dus zit je dan al op 3200 + dat doordat mijn vrouw meer gaat werken mijn vrouw + dochter 4 (in plaats van 2) dagen niet thuis zullen zijn wat betekent 2 TV's NIET meer de hele dag aan, etc etc. en dat zal zo blijven, in ieder geval de komende 2 jaren, dus ik denk dat ik (ruim) onder de 3000 uit ga komen.

Dat is dus ook de situatie waarvoor ik de panelen wil. Ik hoef dus geen systeem wat die 4200kwh goed maakt, ik wil een systeem wat rond de 3000kwh uitkomt, tenzij 4200 niet heel veel duurder is, dan ga ik wel voor 4200kwh.

Does that make any sense? Zo ja, wat moet ik dan hebben? waar moet ik op letten?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_194293174
Wij verbruiken net onder de 3000kwh, er komt iets van 34-3500 van het dak. Meer past er ook niet op, dus dat komt nu mooi uit. Vanwege het veranderen in het salderen zou ik je dak gewoon vol leggen. Wij komen straks waarschijnlijk niet meer uit. We verbruiken veel in de avond, maar die betalen we straks duurder dan wat we overdag leveren. Ik heb eens gerekend dat we het misschien redden als ik slim de was doe (op zonnige dagen) en de vaatwasser ook overdag ga draaien ipv in de nacht (ivm twee tariefgroepen). Met wat panelen extra was het wel makkelijk gelukt.

Zonder schaduw zou ik niet aan de optimizer gaan. We hebben 13 panelen in 2 strengen. De onderste 6 panelen hebben iets schaduw in de vroege ochtend, dus dan kunnen de bovenste 7 een half uurtje eerder opstarten. Heb je alleen een omvormer met die optie hebben.

Lengte van snoer van zonnepanelen tot omvormer weet ik niks van.. :P
pi_194293211
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 12:48 schreef CoolGuy het volgende:
Ik heb een gedeelte plat dak, daar zouden 10 panelen maximaal passen, denk ik. Niet gehinderd door schaduw van wat dan ook, tot laat in de middag/vroeg in de avond. Dan heb ik ook nog een deel schuin dak, in dezelfde richting, en die zit 'boven' het platte dak, en wordt ook niet gehinderd door schaduw van wat dan ook.

Ik denk dat daar ook wel een paneel of...9 a 10 zouden passen. Beiden gaat 'm niet worden. Nu vraag ik me het volgende af. Degene die ik hier heb gehad, daarmee heb ik het gehad over de panelen op het platte dak. Prima, en dan ga je vanaf het platte dak naar beneden, door de muur de kruipruimte in, van daaruit kom je heel makkelijk in de kelder (dat is nl al open) en dan zou je daar dus de omvormer krijgen en dan 'door het stopcontact' naar de (geschikte) slimme meter gaan.

Maar stel nou dat ik zeg, nou, ik wil de panelen op het schuine dak. Dan wil ik nog stééds naar de kelder toe, want dit huis bestaat uit een gerenoveerd deel, en een niet gerenoveerd deel, qua elektra. Alles in de keuken, woonkamer en de kelder is nieuw. De rest is oud, en niet per sé heel betrouwbaar.

Ik zou dus per sé naar de kelder willen. De 2e reden daarvoor is dat ik de meterkast in de gang heb, maar die hangt óp de muur, met geen loze leidingen vrij, dus wil je bij die meter uit komen moet er door de vloer in de gang geboord worden, en dat wil ik pertinent niet.

Daarnaast heb ik in de kelder de wasmachine en droger, die beiden op hun eigen groep zitten (dus 1 groep is alleen de wasmachine, 1 groep is alleen de droger). Toen degene die hier was dat zag zei ie 'oh, maar dan hoef ik niet direct naar de meterkast te gaan'. Nou, dat + de (on)betrouwbaarheid van de elektra beneden vs boven, zegt mij dat ik per sé naar beneden wil, de kelder in.

Maar stel nu dat ik roep ik wil de panelen op het schuine dak hebben, dat zal meer werk zijn denk ik, maar even los daarvan, kun je dan met een kabel vanaf het schuine dak, aan de buitenkant voorbij de 1e verdieping gaan, over het platte dak heen, daar dan weer naar beneden de kruipruimte in, en dan naar de kelder of zit er een maximum aan de lengte qua kabels?

Dit zal vast een ontzettend domme vraag zijn, maar ik weet het gewoon niet, ik heb hier 0 verstand van.

2e vraag, als we uitgaan van een situatie waarbij er géén schaduw valt op de panelen (en die valt er echt niet, behalve heel vroeg in de ochtend, maar dan praten we zeg maar over een uurtje of half 7, en zelfs dan is het nauwelijks, en maar voor een paar min want zodra de zon ietsje hoger is heb ik geen schaduw meer voor de rest van de dag), heb ik dan een systeem met optimizers nodig?

Ik ben nl aan het lezen, en de termen vliegen me om de oren, en dan hebben we het nog niet eens gehad over de wildgroei aan merken, soort panelen (ik wil volledig zwarte), soorten/merken optimizers, het merk Sunpower wat ik maar al te vaak zie terug komen maar waarvan veel mensen zeggen 'niet doen tenzij het echt niet anders kan', maar ja, wat is 'echt niet anders kunnen' dan?

Etc etc.

Mijn geschatte verbruik voor het eind van dit jaar zou 4200kWh zijn, maarrrrrrrrr, de koelkast is stuk en verantwoordelijk voor 25% (ja, echt, niet overdreven) daarvan. Daar komt nu vrijdag een nieuwe voor, dus zit je dan al op 3200 + dat doordat mijn vrouw meer gaat werken mijn vrouw + dochter 4 (in plaats van 2) dagen niet thuis zullen zijn wat betekent 2 TV's NIET meer de hele dag aan, etc etc. en dat zal zo blijven, in ieder geval de komende 2 jaren, dus ik denk dat ik (ruim) onder de 3000 uit ga komen.

Dat is dus ook de situatie waarvoor ik de panelen wil. Ik hoef dus geen systeem wat die 4200kwh goed maakt, ik wil een systeem wat rond de 3000kwh uitkomt, tenzij 4200 niet heel veel duurder is, dan ga ik wel voor 4200kwh.

Does that make any sense? Zo ja, wat moet ik dan hebben? waar moet ik op letten?
Korte antwoord:

1. Plat of schuin maakt niks uit. Schuin is zelfs goedkoper, minder materiaal.
Het enige verschil is dat er een kabelgootje over je gevel loopt naar het platte dak. Daarna is het hetzelfde.

Verder is schuin beter qua rendement. Dus als beide dezelfde oriëntatie hebben, zeg ik altijd schuin.

2. Elektra die oud is maakt geen donder uit. Er moet een eigen groep voor de omvormer komen en het liefst een eigen kabel.
Nu zal de kabel voor de wasmachine voldoende zijn, maar dat betekend een verdeelkastje in de kelder wat ook geld kost.

3. Geen optimizers, simpel. Ook geen nut om hier over te discussieren. Iedere installateur die zegt "moet met, doen doen" wil gewoon een duurder systeem verkopen.
Heeft het een functie om het toch te doen, ja. Je krijgt iets meer garantie en je krijgt inzicht in je systeem. Verder zal door onderlinge verschillen in de panelen op jaarbaiss 1-2% meer opwek uit je systeem komen.
Meerprijs is gemiddeld 50 euro ex btw per paneel (dus 500 voor 10 stuks).

4. Sunpower is Ferrari. Top merk met hoogste opwek en rendement etc. etc.
Tenzij je ruimte te kort hebt en geld te veel hebt, moet je daar niet eens naar kijken.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  Moderator dinsdag 28 juli 2020 @ 13:13:46 #141
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_194293265
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 13:09 schreef bambino het volgende:

[..]

Korte antwoord:

1. Plat of schuin maakt niks uit. Schuin is zelfs goedkoper, minder materiaal.
Het enige verschil is dat er een kabelgootje over je gevel loopt naar het platte dak. Daarna is het hetzelfde.

Verder is schuin beter qua rendement. Dus als beide dezelfde oriëntatie hebben, zeg ik altijd schuin.

2. Elektra die oud is maakt geen donder uit. Er moet een eigen groep voor de omvormer komen en het liefst een eigen kabel.
Nu zal de kabel voor de wasmachine voldoende zijn, maar dat betekend een verdeelkastje in de kelder wat ook geld kost.

3. Geen optimizers, simpel. Ook geen nut om hier over te discussieren. Iedere installateur die zegt "moet met, doen doen" wil gewoon een duurder systeem verkopen.
Heeft het een functie om het toch te doen, ja. Je krijgt iets meer garantie en je krijgt inzicht in je systeem. Verder zal door onderlinge verschillen in de panelen op jaarbaiss 1-2% meer opwek uit je systeem komen.
Meerprijs is gemiddeld 50 euro ex btw per paneel (dus 500 voor 10 stuks).

4. Sunpower is Ferrari. Top merk met hoogste opwek en rendement etc. etc.
Tenzij je ruimte te kort hebt en geld te veel hebt, moet je daar niet eens naar kijken.
Ik denk dat het wel uit maakt, want hier wil de bovenverdieping er nog wel eens uit klappen, en dat heb ik beneden nóóit. Het lijkt me dat dat niet handig is voor teruglevering?

Die eigen kabel moet dus wel naar de meterkast toe dan? Want dan moet er hier binnen altijd ergens doorheen geboord worden, en dat wil ik per se niet, dus imho is dat verdeelkastje in de kelder the way to go.

Ok, dus zodra ze beginnen over optimizers (in deze situatie) is het een no go? Mooi, dat is een handige om te weten.

Hm, dus geen sunpower, maarrrr, als je die niet neemt, welke neem je dan wel? (ik voel me alsof ik echt domme vragen stel, maar ik weet er 0 van, dus als 't vervelend wordt hoor ik 't wel).
Breitling - Instruments for Professionals
pi_194293461
@CoolGuy,

Zoals ik het begrijp zijn die merken allemaal dezelfde kwaliteit. Wat ik belangrijk vind is wat 1 WP per paneel kost (kijk alleen naar panelen boven de 300 WP, daaronder is allemaal oud)

https://www.solar-bouwmarkt.nl/g5-duo-315wp-full-black-opop.html

Dit is een knappe prijs ¤107 voor 315WP (oftewel 107 : 315 = ¤0,35 per WP)

Zonnepaneel boeren adviseren vooral wat ze in hun magazijn hebben liggen dus die hebben een ander belang (namelijk verkopen wat er in het magazijn ligt).
  dinsdag 28 juli 2020 @ 14:49:45 #143
4416 Da hopman
lamahangen = dierenmoord
pi_194294957
quote:
quote:
Gezamenlijk investeren we de komende jaren 40 miljard euro in het verbeteren van het netwerk
Huh, wablief?
pi_194294990
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 13:13 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik denk dat het wel uit maakt, want hier wil de bovenverdieping er nog wel eens uit klappen, en dat heb ik beneden nóóit. Het lijkt me dat dat niet handig is voor teruglevering?

Die eigen kabel moet dus wel naar de meterkast toe dan? Want dan moet er hier binnen altijd ergens doorheen geboord worden, en dat wil ik per se niet, dus imho is dat verdeelkastje in de kelder the way to go.

Ok, dus zodra ze beginnen over optimizers (in deze situatie) is het een no go? Mooi, dat is een handige om te weten.

Hm, dus geen sunpower, maarrrr, als je die niet neemt, welke neem je dan wel? (ik voel me alsof ik echt domme vragen stel, maar ik weet er 0 van, dus als 't vervelend wordt hoor ik 't wel).
Je haalt dingen door elkaar, maar dat komt door je wens/eis van niet boren.
Bekabeling boven staat nooit in verband met de omvormer. Die moet zijn eigen kabel hebben (of in geval van de wasmachine wordt dat zijn kabel waar dankzij de verdeelkast ook iets anders op zit, in dit geval de wasmachine).

Welk paneel je kiest maakt droog gezegd geen reet uit. Het moet een relatief OK merk zijn met een fatsoenlijke prijs en "normaal" wattpiek.
Wat heb je aan die zin, geen moer :D

Waar het eigenlijk op neer komt, wat de installateur ook aanbiedt kan je van uit gaan dat prima is.
Specifiek op zoek gaan naar een merk heeft weinig zin.
Ik krijg zo vaak de vraag "IK WIL QCELL" ja leuk, heb ik op dit moment niet, heb wel dit xxxxx wil je offerte, ja is goed...

Er zijn zo tig veel merken dat het amper bij te houden is, zelfs voor ons.
Op dit moment verkoop ik eigenlijk alleen Trina. Mooi zwart paneel, 325wp, zeer sterke prijs.
Trina is overigens een heel groot merk in deze wereld terwijl het voor een leek compleet onbekend is.

Yingli Solar was toen ik hier kwam werken (2014) oppermachtigst. Dat was hét merk. De eigenaar van het bedrijf verkocht niets liever dan Yingli + SMA.
Sindsdien zijn ze in Nederland (en wellicht rest van de wereld) nergens meer te bekennen.
Eging was een budget merk, is nu volgens mij weg.
Toen kregen we Canadian Solar, die zie ik af en toe nog.
Jinko Solar (verkochten we tot maart/april)
Nu Trina.

Tussendoor wel wat anderen gehad waaronder Qcell. Een groot Duits concern wat bekend is. Ook goed en degelijk spul maar is duurder.
SolarWatt was ook zo'n merk dat echt uit Duitsland kwam, maar ook zo'n prijs heeft.
En zo kan ik er nog 20 opnoemen.

Zonnepanelen.net heeft een test draaien met 30 merken:
AEG Amerisolar Astronergy Atersa
Axitec Axsun BYD Bauer
Benq Bisol Boviet CNPV
CSUN Conergy DMEGC Eging PV
Gista IBC Solar JA Solar LG
München Solar Panasonic Qcells S-energy
Shinetime Solar Clarity Solar World Solarwatt
Stion Sunhappy Sunpower Sunrise Solartech
Suntech Trina Solar TrunSun Winaico
ZNShine Solar

Van die 30 ken ik er 21. De rest is mij volledig onbekend.

De grote jongens zijn LG, Panasonic en Sunpower. Kosten minimaal 2, soms wel 3 keer zo veel als de "normale".
Zijn het in mijn optiek nooit waard, zelfs niet als je maar ruimte heb voor 6.

Waar moet je dan wel op letten:
Prijs per wattpiek

Kijk naar het bedrag (incl of excl btw) en deel dit door het aantal wattpiek. Dat is vergelijkingsmateriaal numero uno.

Omvormer.
Hier zit risico in, die gaan gewoon kapot. Hoe dan ook.
SMA, topmerk, prijzig
SolarEdge (optimizers only), topmerk, lange garantie, alleen als je het nodig hebt zou ik het doen
Growatt, GoodWe, Omnik (nu failliet), etc maken eigenlijk allemaal hetzelfde product. 10 jaar garantie, Chinees, wifi, eigen app etc.
Dit is gewoon allemaal prima.

Hele slechte merken heb ik nog niet voorbij zien komen, maar bestaan wel. Zoals Solar King. Absoluut troep.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  Moderator dinsdag 28 juli 2020 @ 15:37:33 #146
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_194295215
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 15:22 schreef bambino het volgende:

[..]

Je haalt dingen door elkaar, maar dat komt door je wens/eis van niet boren.
Bekabeling boven staat nooit in verband met de omvormer. Die moet zijn eigen kabel hebben (of in geval van de wasmachine wordt dat zijn kabel waar dankzij de verdeelkast ook iets anders op zit, in dit geval de wasmachine).

Welk paneel je kiest maakt droog gezegd geen reet uit. Het moet een relatief OK merk zijn met een fatsoenlijke prijs en "normaal" wattpiek.
Wat heb je aan die zin, geen moer :D

Waar het eigenlijk op neer komt, wat de installateur ook aanbiedt kan je van uit gaan dat prima is.
Specifiek op zoek gaan naar een merk heeft weinig zin.
Ik krijg zo vaak de vraag "IK WIL QCELL" ja leuk, heb ik op dit moment niet, heb wel dit xxxxx wil je offerte, ja is goed...

Er zijn zo tig veel merken dat het amper bij te houden is, zelfs voor ons.
Op dit moment verkoop ik eigenlijk alleen Trina. Mooi zwart paneel, 325wp, zeer sterke prijs.
Trina is overigens een heel groot merk in deze wereld terwijl het voor een leek compleet onbekend is.

Yingli Solar was toen ik hier kwam werken (2014) oppermachtigst. Dat was hét merk. De eigenaar van het bedrijf verkocht niets liever dan Yingli + SMA.
Sindsdien zijn ze in Nederland (en wellicht rest van de wereld) nergens meer te bekennen.
Eging was een budget merk, is nu volgens mij weg.
Toen kregen we Canadian Solar, die zie ik af en toe nog.
Jinko Solar (verkochten we tot maart/april)
Nu Trina.

Tussendoor wel wat anderen gehad waaronder Qcell. Een groot Duits concern wat bekend is. Ook goed en degelijk spul maar is duurder.
SolarWatt was ook zo'n merk dat echt uit Duitsland kwam, maar ook zo'n prijs heeft.
En zo kan ik er nog 20 opnoemen.

Zonnepanelen.net heeft een test draaien met 30 merken:
AEG Amerisolar Astronergy Atersa
Axitec Axsun BYD Bauer
Benq Bisol Boviet CNPV
CSUN Conergy DMEGC Eging PV
Gista IBC Solar JA Solar LG
München Solar Panasonic Qcells S-energy
Shinetime Solar Clarity Solar World Solarwatt
Stion Sunhappy Sunpower Sunrise Solartech
Suntech Trina Solar TrunSun Winaico
ZNShine Solar

Van die 30 ken ik er 21. De rest is mij volledig onbekend.

De grote jongens zijn LG, Panasonic en Sunpower. Kosten minimaal 2, soms wel 3 keer zo veel als de "normale".
Zijn het in mijn optiek nooit waard, zelfs niet als je maar ruimte heb voor 6.

Waar moet je dan wel op letten:
Prijs per wattpiek

Kijk naar het bedrag (incl of excl btw) en deel dit door het aantal wattpiek. Dat is vergelijkingsmateriaal numero uno.

Omvormer.
Hier zit risico in, die gaan gewoon kapot. Hoe dan ook.
SMA, topmerk, prijzig
SolarEdge (optimizers only), topmerk, lange garantie, alleen als je het nodig hebt zou ik het doen
Growatt, GoodWe, Omnik (nu failliet), etc maken eigenlijk allemaal hetzelfde product. 10 jaar garantie, Chinees, wifi, eigen app etc.
Dit is gewoon allemaal prima.

Hele slechte merken heb ik nog niet voorbij zien komen, maar bestaan wel. Zoals Solar King. Absoluut troep.
Dus, kort gezegd maakt het paneel niet echt uit, zolang minimaal 300 en niet Solar King?

SMA zal dan wel afvallen denk ik? Daar ik al begrepen heb dat ik geen optimizers moet hebben zal SolarEdge ook afvallen, dus dan kom je effectief uit op Growatt of GoodWe?

De toko die morgen komt heeft JA Solar, CanadianSolar, LG en JinKO Solar. Qua omvormers hebben ze GoodWe en SolarEdge.

GoodWe is bij seriegeschakeld, en SolarEdge bij parallel geschakeld. En dan prijs per Wp, maar, waar moet die prijs liggen ongeveer?

Edit: die app voor SolarEdge ziet er wel gelikt uit zeg :9
Breitling - Instruments for Professionals
pi_194295949
Prijs inclusief BTW tussen de ¤0,80 en ¤1,00 per WP inclusief montage.

Daarboven zou ik een ander zoeken.
pi_194304681
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 15:37 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dus, kort gezegd maakt het paneel niet echt uit, zolang minimaal 300 en niet Solar King?

SMA zal dan wel afvallen denk ik? Daar ik al begrepen heb dat ik geen optimizers moet hebben zal SolarEdge ook afvallen, dus dan kom je effectief uit op Growatt of GoodWe?

De toko die morgen komt heeft JA Solar, CanadianSolar, LG en JinKO Solar. Qua omvormers hebben ze GoodWe en SolarEdge.

GoodWe is bij seriegeschakeld, en SolarEdge bij parallel geschakeld. En dan prijs per Wp, maar, waar moet die prijs liggen ongeveer?

Edit: die app voor SolarEdge ziet er wel gelikt uit zeg :9
JA, Canadian en Jinko zijn gelijkwaardig. Dus vraag om de goedkoopste per wp van die 3 (ik verwacht Jinko).
GoodWe en Growatt zijn ook gelijkwaardig, dus GoodWe is prima.

En ja, die app is wel mooi. Maar dat alleen is de meerprijs niet waard.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  Moderator woensdag 29 juli 2020 @ 10:44:28 #149
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_194304903
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 10:23 schreef bambino het volgende:

[..]

JA, Canadian en Jinko zijn gelijkwaardig. Dus vraag om de goedkoopste per wp van die 3 (ik verwacht Jinko).
GoodWe en Growatt zijn ook gelijkwaardig, dus GoodWe is prima.

En ja, die app is wel mooi. Maar dat alleen is de meerprijs niet waard.
Nou, hij is net weg, als ik reken kom ik op 1.06 euro euro per WP incl montage. Ik ben vergeten te vragen naar de andere panelen, hij heeft het eigenlijk alleen gehad over Canadian Solar, daar is de offerte dan ook op gebaseerd.

Hij heeft het ook gehad over hoog rendementspanelen, maar hij zei zelf dat de meerprijs daarvan zich niet vertaald in een dermate hogere opbrengst dat dat de investering waard is. We praten qua prijs dan over een investering van grofweg 550 euro meer, terwijl de opbrengst dan 154kwh meer zou zijn.

Dat lijkt het me niet waard.

De omvormer zou een Goodwe 3000-NS zijn.

Goed, ik krijg nog een offerte van een andere toko, ik vermoed dat die duurder gaan zijn, maar, we gaan het zien.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_194306332
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 10:44 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nou, hij is net weg, als ik reken kom ik op 1.06 euro euro per WP incl montage. Ik ben vergeten te vragen naar de andere panelen, hij heeft het eigenlijk alleen gehad over Canadian Solar, daar is de offerte dan ook op gebaseerd.

Hij heeft het ook gehad over hoog rendementspanelen, maar hij zei zelf dat de meerprijs daarvan zich niet vertaald in een dermate hogere opbrengst dat dat de investering waard is. We praten qua prijs dan over een investering van grofweg 550 euro meer, terwijl de opbrengst dan 154kwh meer zou zijn.

Dat lijkt het me niet waard.

De omvormer zou een Goodwe 3000-NS zijn.

Goed, ik krijg nog een offerte van een andere toko, ik vermoed dat die duurder gaan zijn, maar, we gaan het zien.
En dan praten we over plat of schuin, en hoeveel panelen?
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')