Natuurlijk begrijpelijk, maar heel simpel : omdat naast jou nog zo'n pakweg tweehonderd duizend (?) mensen in dezelfde situatie zitten en ook achteraan moeten aansluiten.quote:
Duurzaam samenwonen. Dat geldt niet voor kinderen, die worden geacht het huis te verlaten.quote:Op maandag 22 juni 2020 16:06 schreef Edelgoud het volgende:
Ondertussen heb ik naar de regels gezocht wat betreft het overnemen van woningen. Op basis van wat de woningbouw mij heeft verteld blijkt dat als je minstens 2 jaar als medebewoner van dat adres bij hun bekend staat je in aanmerking komt de woning over te nemen. Mits je aan de inkomenseisen voldoet. Nou dat komt wel goed.
In ieder geval bedankt voor iedere reactie.
Ik wou net zeggen : kijk op de site van je woningbouwvereniging voor de regels. Die zijn nogal verschillend.quote:Op maandag 22 juni 2020 16:06 schreef Edelgoud het volgende:
Ondertussen heb ik naar de regels gezocht wat betreft het overnemen van woningen. Op basis van wat de woningbouw mij heeft verteld blijkt dat als je minstens 2 jaar als medebewoner van dat adres bij hun bekend staat je in aanmerking komt de woning over te nemen. Mits je aan de inkomenseisen voldoet. Nou dat komt wel goed.
Iedereen kan altijd een verzoek doen opgenomen te worden op de huurovereenkomst als medehuurder. De verhuurder kan dat in veel gevallen ook gewoon weigeren. Tenzij duurzame partner, of inderdaad mantelzorgend kind.quote:Op maandag 22 juni 2020 16:08 schreef herverwijderd het volgende:
[..]
Dan zal het per woningbouwvereniging verschillen. Lekker voor ts
Dit, ja:quote:Op maandag 22 juni 2020 16:15 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Iedereen kan altijd een verzoek doen opgenomen te worden op de huurovereenkomst als medehuurder. De verhuurder kan dat in veel gevallen ook gewoon weigeren. Tenzij duurzame partner, of inderdaad mantelzorgend kind.
Bron: https://www.rijksoverheid(...)antwoord/medehuurderquote:Inwonende kinderen
Meestal gaan kinderen na verloop van tijd het huis uit. Daarom wordt bij inwonende volwassen kinderen geen duurzame gemeenschappelijke huishouding met de huurder verondersteld en kunnen zij geen medehuurder worden. Woont een volwassen kind bij de ouder of ouders in om deze te verzorgen? Dan wordt soms wel aangenomen dat er sprake is van een duurzame gemeenschappelijke huishouding. Een verzoek tot medehuurderschap bij de verhuurder is dan wel mogelijk.
Waarom zou dat niet kunnen?quote:Op maandag 22 juni 2020 16:19 schreef miss_sly het volgende:
Bovendien is het maar de vraag of het kan, drie mensen op de huurovereenkomst.
Nou, dat staat in de zin erachter.quote:
Met in elk geval één belangrijke uitzondering: wanneer kind tevens inwonend mantelzorger is van een hulpbehoevende ouder.quote:Op maandag 22 juni 2020 16:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Duurzaam samenwonen. Dat geldt niet voor kinderen, die worden geacht het huis te verlaten.
Ja, dan weigeren ze het gewoon natuurlijk als de woning niet geschikt is. Maar dat heeft niets te maken met hoeveel mensen er op een huurovereenkomst kunnen staan.quote:
Klopt, dat zeg ik een (paar) post(s) later ookquote:Op maandag 22 juni 2020 16:35 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Met in elk geval één belangrijke uitzondering: wanneer kind tevens inwonend mantelzorger is van een hulpbehoevende ouder.
Zeker wel. In ieder geval in Amsterdam is het zeker wel een ding, hoeveel mensen op een huurovereenkomst kunnen.quote:Op maandag 22 juni 2020 16:36 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ja, dan weigeren ze het gewoon natuurlijk als de woning niet geschikt is. Maar dat heeft niets te maken met hoeveel mensen er op een huurovereenkomst kunnen staan.
Ja. Kan in theorie sprake van zijn. Gezien de ouders van TS naar de andere kant van het land gaan verhuizen én de reacties van TS over de werkelijke reden van de wens, zal hier geen sprake van zijnquote:Op maandag 22 juni 2020 16:35 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Met in elk geval één belangrijke uitzondering: wanneer kind tevens inwonend mantelzorger is van een hulpbehoevende ouder.
Je moet dan op het huurcontract staan. Enkel bij de gemeente op dat adres ingeschreven staan, is niet genoeg om de huurwoning te verkrijgen, als je ouders verhuizen.quote:Op maandag 22 juni 2020 16:06 schreef Edelgoud het volgende:
Kind-ouder relatie wordt niet als duurzaam gezien en daarom is een contractovername van ouder op kind erg onwaarschijnlijk. Ik wijs ze meestal af.quote:Op maandag 22 juni 2020 12:59 schreef Edelgoud het volgende:
Het is op zich niet om fiscale voordelen uit te halen. Want mijn ouders verdienen genoeg en ik krijg hierdoor ook geen toeslagen die ik noemenswaardig zou kunnen noemen. De enige reden waarom ik dit zo wil regelen is omdat ik in de toekomst het huis van mijn ouders wil behouden en zo in aanmerking kom om het contract over te nemen. Zoals we allemaal weten zijn de huurprijzen tegenwoordig onbetaalbaar. Laat staan het vinden van een woning.
Ik dacht inderdaad ook dat dat niet mogelijk was, dergelijke short cuts worden al jaren niet meer toegestaan. Althans officieel niet, ik sluit niet uit dat er links en rechts nog wel eens wat gerommeld wordt.quote:Op maandag 22 juni 2020 14:49 schreef joepvd het volgende:
[..]
Dat heeft geen zin. Kinderen kunnen niet op grond van medehuurderschap het huurhuis van hun ouders overnemen.
klopt. Natuurlijk niet overnight, er is zeker wel tijd meestal, maar je hebt geen recht er onbepaald te blijven wonen.quote:Op maandag 22 juni 2020 22:43 schreef Postbus100 het volgende:
Maar wacht even, stel je woont als 18-jarige puber bij je ouders in, en die overlijden plotsklaps door een auto-ongeluk of weet ik veel, dan kan je dus als puber op straat worden gezet?![]()
(offtopic, I know, maar toch, dit vroeg ik me af).
Dan kun je als het goed is bij familie of zo terecht, maar je hebt inderdaad geen recht op het huis als zodanig.quote:Op maandag 22 juni 2020 22:43 schreef Postbus100 het volgende:
Maar wacht even, stel je woont als 18-jarige puber bij je ouders in, en die overlijden plotsklaps door een auto-ongeluk of weet ik veel, dan kan je dus als puber op straat worden gezet?![]()
Als erfgenaam kun je altijd verzoeken om 6 maanden de huureinde uit te stellen vanwege de afwikkeling. Maar ja, je hebt niet automatisch recht op dat huis.quote:Op maandag 22 juni 2020 22:43 schreef Postbus100 het volgende:
Zeker de 18 jarige niet die in een te grote, te dure en niet passende woning achterblijft waar geen recht is op huurtoeslag ivm inkomensgrens voor een jongere tot 23 jaar (iets van 439,- huurgrens)quote:Op maandag 22 juni 2020 23:46 schreef Peter het volgende:
[..]
Als erfgenaam kun je altijd verzoeken om 6 maanden de huureinde uit te stellen vanwege de afwikkeling. Maar ja, je hebt niet automatisch recht op dat huis.
Klopt.quote:Op maandag 22 juni 2020 23:52 schreef Bloem75 het volgende:
[..]
Zeker de 18 jarige niet die in een te grote, te dure en niet passende woning achterblijft waar geen recht is op huurtoeslag ivm inkomensgrens voor een jongere tot 23 jaar (iets van 439,- huurgrens)
Maar de veertiger die nooit het ouderlijke huis heeft verlaten maakt wel een grote kans om zelfstandig het huurcontract voort te zetten na overlijden van de ouders. Dat kan namelijk gezien worden als een duurzame huishouding. De jurisprudentie heeft daar nuances in aangebracht wanneer een kind wel een duurzame relatie heeft met zijn ouders.
Joh, ga gewoon je ding doen en laat je leven niet zo bepaald worden door dit soort externe factoren. Er zijn meer woningen dan sociale huurwoningen (bijvoorbeeld kamers of studio's).quote:Op dinsdag 23 juni 2020 01:23 schreef Edelgoud het volgende:
Mijn plan om op kamers te gaan voor korte duur is blijkbaar niet echt slim. Maar jarenlang wachten op een woning net zo min. Het leven is nou eenmaal niet echt eerlijk.
Sterker nog, ik heb het gedaan. Niet een sociale huurwoning, maar wel mn huis opgezegd om later wel weer te kijken naar iets nieuws. Moet zeggen : geen aanrader, want ook wel erg stressvol enzo. Maar nu, in the end, is het allemaal goedgekomen en ben ik er nu op vooruit gegaan qua woning versus huurprijs.quote:Op dinsdag 23 juni 2020 01:23 schreef Edelgoud het volgende:
Maar dan vraag ik me af of jullie jezelf op straat zouden gooien om eerlijk in de rij te staan?
Je bent niet gebonden aan deze sociale huurwoning hè? Je kunt prima op kamers, erna (tijdelijk) terug inwonen of zelf een woning huren en in de tussentijd op de wachtlijst (als het nut heeft i.v.m. inkomensgrens en wachttijd i.c.m. verwachte salarisgroei).quote:Op dinsdag 23 juni 2020 01:23 schreef Edelgoud het volgende:
Mijn plan om op kamers te gaan voor korte duur is blijkbaar niet echt slim. Maar jarenlang wachten op een woning net zo min. Het leven is nou eenmaal niet echt eerlijk.
Ik vind het wel erg opmerkelijk dat een aantal moraalridders mijn plan van aanpak verwerpelijk vinden. Maar dan vraag ik me af of jullie jezelf op straat zouden gooien om eerlijk in de rij te staan?
Ik ben niet diegene die het tekort aan huizen heeft veroorzaakt, daarvoor moet je bij de beleidsmakers zijn. Of misschien op het malieveld. Je kunt me egoïstisch noemen omdat ik zo aan een woning kom. Daar waar de politiek faalt ga ik mijzelf niet naaien.
Zo lijden er ook miljoenen mensen honger op aarde maar toch zie ik niet iedereen eten uitdelen.
Overigens is het huis waar ik in blijf wonen geen beverly mansion. 2 kamers en 56m2. Niet echt gek groot he?
Je kunt het ook zo zien dat mijn ouders het huis nooit opgeven ondank de verhuizing. En dat de ander de andere woning op zich neemt. Dan draag ik het huurbedrag over en zit het gebakken totdat de dood komt aankloppen. Tot die tijd komt deze woning dan ook heus wel vrij.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
Yep.quote:Op maandag 22 juni 2020 22:43 schreef Postbus100 het volgende:
Ah illegaal gaan onderhuren wat een geniaal plan.quote:Op dinsdag 23 juni 2020 01:23 schreef Edelgoud het volgende:
Je kunt het ook zo zien dat mijn ouders het huis nooit opgeven ondank de verhuizing. En dat de ander de andere woning op zich neemt. Dan draag ik het huurbedrag over en zit het gebakken totdat de dood komt aankloppen. Tot die tijd komt deze woning dan ook heus wel vrij.
Dit inderdaad. En waar gaan de ouders dan verblijven? Illegaal op een camping? Die mogen geen 2 huizen huren.quote:Op dinsdag 23 juni 2020 07:41 schreef Basp1 het volgende:
Ah illegaal gaan onderhuren wat een geniaal plan.
Aannemende dat TS doelt op sparen voor een koophuis:quote:Op dinsdag 23 juni 2020 08:10 schreef Gia het volgende:
[..]
Dit inderdaad. En waar gaan de ouders dan verblijven? Illegaal op een camping? Die mogen geen 2 huizen huren.
quote:Op maandag 22 juni 2020 13:07 schreef Edelgoud het volgende:
Momenteel zijn ze nog aan het sparen maar over 2 jaar zit mijn studie erop. Zij willen meer in het oosten van het land wonen (rustiger). Zo blijft onze huidige woning beschikbaar voor mij. Overigens ook niet echt een paleis. 60m2
Als de huurder er niet meer woont, mag die ook de woning niet meer aanhouden. Je hebt als (sociale) huurder een woonplicht.quote:Op dinsdag 23 juni 2020 01:23 schreef Edelgoud het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |