Je denkt dat je kortwerkende insuline nodig hebt, dat is wat je jezelf hebt wijsgemaakt.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 16:45 schreef -Ferb- het volgende:
[..]
Nee, dit is dus niet wat ik zeg. Lees anders nog eens...
[..]
Waarom denk jij dat? Ik heb nml een goede onderbouwing waarom kortwerkende insuline nodig is.
[..]
In feite heeft het er alles mee te maken, mijn inziens. Want juist door het niet kunnen accepteren van de diabetes is mijn suiker zo hoog.
[..]
Dit snap ik. Maar als ik een psycholoog bezoek is dit niet binnen 1 afspraak over. En al die tijd geen kortwerkende insuline maakt mijn lichaam meer stuk dan nodig is. Dat is het rotte van diabetes: wat stuk is, kan niet ongedaan worden gemaakt. En hoe langer hoge suikers hoe meer er kapot gaat.
[..]
Mag ik dan de key die tot het accepteren van de diabetes leidt? Want ik weet ‘m al 10 jaar niet te vinden. Zo simpel als: het vergt wat aanpassing is het niet. Er schuilt een enorm probleem onder, wat ertoe leidt dat ik het niet kan accepteren. Helaas kan en wil ik dat diepliggendere probleem niet vermelden.
Ik zit psychisch ook niet goed in elkaar. Wellicht heeft dat ermee te maken. Feit blijft dat ik kortwerkende insuline nodig heb.
[..]
Ik vind eten idd leuk en ik lust ook vrijwel alles. Ik vind het ruk dat ik niet meer zou mogen eten wat ik wil. Ik leef liever op deze manier en dat ik vroeg doodga, dan dat ik me wel laat restricteren en daardoor 80 kan worden. Zonder lekker eten is wat mij betreft het leven waardeloos.
Of ze blijft bij deze arts en stelt zelf iets als een gecombineerde leefstijlinterventie voor. Mocht blijken dat dat geen vruchten afwerpt terwijl het niet aan TS' haar inzet heeft gelegen, dan is dat misschien reden voor die arts om alsnog die kort werkende insuline voor te schrijven.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 16:52 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Je denkt dat je kortwerkende insuline nodig hebt, dat is wat je jezelf hebt wijsgemaakt.
In essentie zijn er drie opties:
• Je zoekt een arts die meegaat in jouw idee dat kortwerkende insuline gecombineerd met ongecontroleerd vreten een goede oplossing is
• Je zoekt naast een arts ook psychische hulp. Wellicht krijg je gedurende de periode dat je leert om te gaan met je ziekte wel kortwerkende insuline. Maar dan als overbrugging tot je heb leren omgaan met je ziekte
• Je leert zelf omgaan met deze situatie. Het is wat het is. Je arts de schuld geven van je eigen onvermogen om je eetgewoonten aan te passen aan je ziekte is nogal zinloos. Diabetes is kut, maar er valt redelijk mee te leven zodra je het accepteert, inclusief de aanpassingen die nodig zijn
Het niet kunnen accepteren is je echte probleem. Zodra een arts je kortwerkende insuline geeft vlieg je hoogstwaarschijnlijk alleen nog maar verder uit de bocht qua eten (en emoties).
Oh ja, en aangeven gaat natuurlijk nergens over. Deze arts houdt je niet gevangen toch? Je kunt altijd op zoek naar een ander.
Tja eerder dood gaan hoort er dan gewoon bij is ook eenn keuze dan.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 16:45 schreef -Ferb- het volgende:
Ik vind eten idd leuk en ik lust ook vrijwel alles. Ik vind het ruk dat ik niet meer zou mogen eten wat ik wil. Ik leef liever op deze manier en dat ik vroeg doodga, dan dat ik me wel laat restricteren en daardoor 80 kan worden. Zonder lekker eten is wat mij betreft het leven waardeloos.
Jemig, lézen jullie überhaupt wel?!quote:Op zaterdag 20 juni 2020 16:47 schreef Megumi het volgende:
[..]
Niet om lullig te zijn. Maar aan het niet mee willen werken aan een oplossing gaat geen medicijn en of second opinion aan mee werken. Maar een diëtist en dergelijke zou wellicht wel kunnen helpen.
Ik ga daar letterlijk dus wél kapot aan. Google maar eens wat hoge suikers met je lichaam doen.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 16:49 schreef Molo het volgende:
[..]
Dit redt geen enkele diëtist
Medisch psycholoog, op zijn minst, en ik denk dat die er ook vrij snel een psychiater bij moet slepen om tot een kern te komen. Ziek gedrag dit
Je gaat niet kapot aan verkeerde medicatie TS, je gaat kapot aan je problemen veroorzaakt door je geestelijke problemen. En daar moet hulp voor komen, tenminste, als je dat toelaat.
Zo niet, dan niet, maar dan zul je de consequenties van je eigen keuzes moeten accepteren (<--- pun intended)
Toen je aangaf ook hulp te willen voor je psychische problematiek werd dat ook afgewezen?quote:Op zaterdag 20 juni 2020 16:59 schreef -Ferb- het volgende:
[..]
Jemig, lézen jullie überhaupt wel?!Ik zeg nergens dat ik niet mee wil werken! Maar het probleem wat ik heb maakt het onmogelijk! Dit probeer ik dus uit te leggen. En precies zulk soort reacties waren de reden dat ik liever niet wilde vertellen waar het om ging. Omdat er niet begrijpend gelezen wordt!
[..]
Ik ga daar letterlijk dus wél kapot aan. Google maar eens wat hoge suikers met je lichaam doen.![]()
Denk jij echt dat als ik hulp zoek het binnen een week oké is? Nee, dat gaat niet gebeuren. Dat heeft langer de tijd nodig. En al die tijd zit ik met enorm hoge bloedsuikers, die mijn lichaam kapot maken. Ik heb gewoon kortwerkende insuline nodig!! Het gaat niet meer langer op deze manier! Een hba1c van 115 is NIET oké!
En dat ga je doen zonder verder je leefwijze aan te passen? Ik kan me voorstellen dat dit voor een arts lastig is.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 16:59 schreef -Ferb- het volgende:
[..]
Jemig, lézen jullie überhaupt wel?!Ik zeg nergens dat ik niet mee wil werken! Maar het probleem wat ik heb maakt het onmogelijk! Dit probeer ik dus uit te leggen. En precies zulk soort reacties waren de reden dat ik liever niet wilde vertellen waar het om ging. Omdat er niet begrijpend gelezen wordt!
[..]
Ik ga daar letterlijk dus wél kapot aan. Google maar eens wat hoge suikers met je lichaam doen.![]()
Denk jij echt dat als ik hulp zoek het binnen een week oké is? Nee, dat gaat niet gebeuren. Dat heeft langer de tijd nodig. En al die tijd zit ik met enorm hoge bloedsuikers, die mijn lichaam kapot maken. Ik heb gewoon kortwerkende insuline nodig!! Het gaat niet meer langer op deze manier! Een hba1c van 115 is NIET oké!
Los van de specifieke casus van TS, waarom zou dat niet zo werken?quote:Op zaterdag 20 juni 2020 16:34 schreef Molo het volgende:
[..]
TS zal wel volgens richtlijn behandeld worden en doorverwezen naar leefstijlhulp en/of psychische die hij/zij niet wil omdat werken aan je eigen problemen en verantwoordelijkheid nemen voor je eigen lijf en ziekte.
Een alternatief eisen omdat je zelf niet aan jezelf wilt werken en gewoon andere pillenboel wilt, zo werkt het niet.
Dat ervaart TS zo ja.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 17:03 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Los van de specifieke casus van TS, waarom zou dat niet zo werken?
Je gaat naar een arts omdat je een aandoening hebt die je gezondheid en kwaliteit van leven bedreigt.
Waarom zou je dan genoegen nemen met een oplossing die weliswaar je gezondheid waarborgt maar ten koste van je kwaliteit van leven terwijl er een alternatief is dat voor beiden zorgt?
Dat denk ik niet, dat is zo. Kortwerkende insuline brengt de bloedsuiker namelijk omlaag. Je weet wel, die bloedsuiker die bij mij enorm hoog is en mijn lichaam kapot maakt.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 16:52 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Je denkt dat je kortwerkende insuline nodig hebt, dat is wat je jezelf hebt wijsgemaakt.
In essentie zijn er drie opties:
• Je zoekt een arts die meegaat in jouw idee dat kortwerkende insuline gecombineerd met ongecontroleerd vreten een goede oplossing is
• Je zoekt naast een arts ook psychische hulp. Wellicht krijg je gedurende de periode dat je leert om te gaan met je ziekte wel kortwerkende insuline. Maar dan als overbrugging tot je heb leren omgaan met je ziekte
• Je leert zelf omgaan met deze situatie. Het is wat het is. Je arts de schuld geven van je eigen onvermogen om je eetgewoonten aan te passen aan je ziekte is nogal zinloos. Diabetes is kut, maar er valt redelijk mee te leven zodra je het accepteert, inclusief de aanpassingen die nodig zijn
Het niet kunnen accepteren is je echte probleem. Zodra een arts je kortwerkende insuline geeft vlieg je hoogstwaarschijnlijk alleen nog maar verder uit de bocht qua eten (en emoties).
Oh ja, en aangeven gaat natuurlijk nergens over. Deze arts houdt je niet gevangen toch? Je kunt altijd op zoek naar een ander.
quote:Diabetes is kut, maar er valt redelijk mee te leven zodra je het accepteert, inclusief de aanpassingen die nodig zijn
Je geeft zelf aan dat je je eetpatroon niet aan wilt passen. Je eetpatroon is de reden dat je steeds een te hoge bloedsuikerspiegel hebt. Je doet het jezelf aan. Als je nou heel erg je best zou doen om je eetpatroon aan te passen en het zou je dan nog niet lukken om je bloedsuikerspiegel onder controle te houden, dan zou kortwerkende insuline een prima optie zijn. Maar je zult wel echt eerst je best moeten doen om je bloedsuikerspiegel onder controle te houden zonder kortwerkende insuline, dus door je eetpatroon echt aan te passen. En als het je niet lukt om zonder hulp je eetpatroon aan te passen, dan vraag je daar hulp bij. En als je hulp hebt bij het aanpassen van je eetpatroon, dan is het misschien wel bespreekbaar om in de tussentijd tijdelijk wel die kortwerkende insuline te krijgen.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 17:14 schreef -Ferb- het volgende:
[..]
Dat denk ik niet, dat is zo. Kortwerkende insuline brengt de bloedsuiker namelijk omlaag. Je weet wel, die bloedsuiker die bij mij enorm hoog is en mijn lichaam kapot maakt.
Ik heb nergens gezegd dat ik ongecontroleerd vreet. Dat doe ik namelijk niet. Ik heb geen boulimia.
Ik geef ook nergens haar de schuld van mijn onvermogen om m’n eetstijl aan te passen.
Je maakt allemaal aannames die niet kloppen.
[..]![]()
“Zodra je het accepteert”. Really dude?! Heb je ook maar iets begrepen van wat ik heb proberen uit te leggen?! Lees nog eens terug anders. Ik heb het prima onderbouwd namelijk.
Oh Nice, nog mooier. Die had ik gemist thnxquote:Op zaterdag 20 juni 2020 14:32 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Het gaat toch om een praktijkondersteuner?
En: bel de doktersdienst.
Ik begrijp best dat je boos bent, op de wereld, op artsen, op jezelf wellicht, maar dat gaat je echt niet helpen. Als je echt denkt dat je het beter weet dan je arts, dan rest alleen optie 1, zoek een andere arts. Vind je geen arts die jouw methode wil ondersteunen, dan is het heel misschien een idee nog een keer na te denken over jouw methodequote:Op zaterdag 20 juni 2020 17:14 schreef -Ferb- het volgende:
[..]
Dat denk ik niet, dat is zo. Kortwerkende insuline brengt de bloedsuiker namelijk omlaag. Je weet wel, die bloedsuiker die bij mij enorm hoog is en mijn lichaam kapot maakt.
Ik heb nergens gezegd dat ik ongecontroleerd vreet. Dat doe ik namelijk niet. Ik heb geen boulimia.
Ik geef ook nergens haar de schuld van mijn onvermogen om m’n eetstijl aan te passen.
Je maakt allemaal aannames die niet kloppen.
[..]![]()
“Zodra je het accepteert”. Really dude?! Heb je ook maar iets begrepen van wat ik heb proberen uit te leggen?! Lees nog eens terug anders. Ik heb het prima onderbouwd namelijk.
Toch mag ze dat. Omdat zij over insuline en aanverwante medicatie wat betreft diabetes gaat, omdat ze namelijk over diabetes gaat.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 18:08 schreef Doedezemaar het volgende:
Maar hoe kom je er nou bij dat die praktijkondersteuner je medicatie mag voorschrijven? Dat is naar mijn weten geen arts
En waarom snijdt dat geen hout voor jou? Ik heb prima uitgelegd wat mijn probleem is, waarom dat komt en dat ik daarom kortwerkende insuline nodig heb.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 18:28 schreef Meridiaan het volgende:
Het lastige in dezen is dat wij hier als buitenstaanders allemaal red flags lezen, maar jij in jouw waarheid blijft geloven die -serieus- geen hout lijkt te snijden.
Als je een ziekte hebt zoals diabetes, is een leefstijlverandering een grote factor in het accepteren en draaglijk maken van je ziekte. Daar moet je consessies in doen, net als dat nierpatiënten minder zout moeten eten en sommige hartpatiënten maar een liter op een dag mogen drinken.
Wil niet zeggen dat medicatie niet nodig is uiteraard, maar het werkt van twee kanten.
Een constructiever gesprek zou zijn hoe jij geholpen kan worden je diabetes wel te accepteren en begrijpen. Spoiler: Rücksichtlos voor kortwerkende insuline gaan en verder niets is niet het antwoord daarop.
Ten slotte: boulimia gaat wat verder dan vreetbuien.
Niet binnen een week misschien, maar aangezien je al 10 jaar geen kortwerkende insuline krijgt heb je toch wel meer dan een week de tijd gehad om het oké te maken?quote:Op zaterdag 20 juni 2020 16:59 schreef -Ferb- het volgende:
[..]
Correctie: niet kunt aanpassen (zie vorig antwoord hiervoor). Ik doe het mezelf ook aan. Maar zeg je dat tegen iedereen die een eetstoornis heeft? En zeg je dan ook: gewoon normaal gaan eten, dan gaat het over! FYI: dat helpt niet als iemand een eetstoornis heeft! Het heeft geen zin om tegen mij te zeggen: doe maar gewoon normaal, accepteer je diabetes en ga gewoon normaal eten. Ik heb een eetprobleem, wat voortkomt uit het niet kunnen accepteren van diabetes. Maar het maakt niet uit wat de reden precies is, ik heb een eetprobleem...quote:Op zaterdag 20 juni 2020 18:40 schreef madam-april het volgende:
[..]
Je geeft zelf aan dat je je eetpatroon niet aan wilt passen. Je eetpatroon is de reden dat je steeds een te hoge bloedsuikerspiegel hebt. Je doet het jezelf aan. Als je nou heel erg je best zou doen om je eetpatroon aan te passen en het zou je dan nog niet lukken om je bloedsuikerspiegel onder controle te houden, dan zou kortwerkende insuline een prima optie zijn. Maar je zult wel echt eerst je best moeten doen om je bloedsuikerspiegel onder controle te houden zonder kortwerkende insuline, dus door je eetpatroon echt aan te passen. En als het je niet lukt om zonder hulp je eetpatroon aan te passen, dan vraag je daar hulp bij. En als je hulp hebt bij het aanpassen van je eetpatroon, dan is het misschien wel bespreekbaar om in de tussentijd tijdelijk wel die kortwerkende insuline te krijgen.
Ik zeg ook niet dat ze geen gelijk heeft. Maar het lukt me niet om mijn eetpatroon aan te passen omdat het niet kunnen accepteren van de diabetes in de weg zit. En dit is niet 1 2 3 opgelost. En in de tussentijd zit ik wel met keihoge suikers. (23 is echt heel hoog) En is mijn lichaam langzaam maar zeker kapot aan het gaan daardoor. Als zij weigert mij kortwerkende te geven is zij mede verantwoordelijk voor de gevolgen die ik ga ondervinden. Ik kan zelf niet zorgen voor kortwerkende insuline, ik ben afhankelijk daarvoor van haar. En de beweging die ik nu heb, plus de medicijnen zijn niet voldoende gebleken om de bloedsuiker naar beneden te krijgen.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 19:20 schreef Seven. het volgende:
Je arts heeft gelijk. Pas eerst je eetgedrag aan, dan heb je die kortwerkende insuline helemaal niet nodig. Nog beter.
En als je eerder doodgaat of je voet moet geamputeerd worden, dan is dat ook 100% jouw eigen verantwoordelijkheid.
Ik ben altijd al een driftig kikkertje geweest. Heeft niks te maken met m’n diabetes.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 19:32 schreef Elpis het volgende:
Los van je eetgedrag heeft je korte lontje ook invloed op je bloedsuikerspiegel en andersom kan je driftbuien krijgen van onregelde suiker. https://gezondnu.nl/dossi(...)nvloedt-je-stemming/
Een antwoord dat ook prima had gepast bij je topic 'frustratie'.
Overigens denk ik ook niet dat je bij de praktijkondersteuner hier voor moet zijn maar bij de huisarts.
Kaart het eerst daar eens aan. En meld daar ook dat je driftbuien hebt die er aan gerelateerd kunnen zijn.
Dan is dat toch nog geen reden om een medicijn te weigeren? Dat lijkt me dan weer iets voor de apotheker, niet voor de huisartsquote:Op zaterdag 20 juni 2020 10:37 schreef Daboman het volgende:
[..]
Maar waarom zou een arts dan "expres" een medicijn niet leveren? Ik weet bijvoorbeeld ook dat men in de farmacie te maken heeft met levertekorten. Dan zijn er dus gewoon minder medicijnen op voorraad. En wat ze niet hebben kunnen ze ook niet bieden. In mijn eigen kring hoorde ik ook dat bepaalde medicijnen gewoon domweg moeilijker te krijgen zijn.
Werkt onder verantwoordelijkheid van de huisarts en medicatie wordt geaccordeerd door de huisarts.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 18:08 schreef Doedezemaar het volgende:
Maar hoe kom je er nou bij dat die praktijkondersteuner je medicatie mag voorschrijven? Dat is naar mijn weten geen arts
Waarom weigert die arts dat voor te schrijven dan als dat zo’n wondermiddel is. Daar zal toch een reden achter zitten.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 19:47 schreef -Ferb- het volgende:
[..]
Correctie: niet kunt aanpassen (zie vorig antwoord hiervoor). Ik doe het mezelf ook aan. Maar zeg je dat tegen iedereen die een eetstoornis heeft? En zeg je dan ook: gewoon normaal gaan eten, dan gaat het over! FYI: dat helpt niet als iemand een eetstoornis heeft! Het heeft geen zin om tegen mij te zeggen: doe maar gewoon normaal, accepteer je diabetes en ga gewoon normaal eten. Ik heb een eetprobleem, wat voortkomt uit het niet kunnen accepteren van diabetes. Maar het maakt niet uit wat de reden precies is, ik heb een eetprobleem...
[..]
Ik zeg ook niet dat ze geen gelijk heeft. Maar het lukt me niet om mijn eetpatroon aan te passen omdat het niet kunnen accepteren van de diabetes in de weg zit. En dit is niet 1 2 3 opgelost. En in de tussentijd zit ik wel met keihoge suikers. (23 is echt heel hoog) En is mijn lichaam langzaam maar zeker kapot aan het gaan daardoor. Als zij weigert mij kortwerkende te geven is zij mede verantwoordelijk voor de gevolgen die ik ga ondervinden. Ik kan zelf niet zorgen voor kortwerkende insuline, ik ben afhankelijk daarvoor van haar. En de beweging die ik nu heb, plus de medicijnen zijn niet voldoende gebleken om de bloedsuiker naar beneden te krijgen.
Nee dat is het dus niet! Dat is ook deels haar verantwoordelijkheid omdat ik van haar afhankelijk ben wat betreft medicijnen om de bloedsuiker naar beneden te krijgen.
[..]
Ik ben altijd al een driftig kikkertje geweest. Heeft niks te maken met m’n diabetes.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |