abonnement Unibet Coolblue
  Moderator donderdag 10 september 2020 @ 13:08:50 #101
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_194985341
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 13:08 schreef dimmak het volgende:
Wat doen jullie aan het eind van de zomer trouwens? Planten weg en in januari opnieuw? Of de plant bijknippen en weer naar binnen halen. Bij dat laatste wanneer doen jullie dit?
Ik gooi ze altijd weg aan het einde van het seizoen. Je kan ze laten overwinteren maar ik vind dat A) een heel gedoe en B) ik vind het groeiproces van de plant gewoon veel te leuk :)
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_194985366
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 13:08 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Ik gooi ze altijd weg aan het einde van het seizoen. Je kan ze laten overwinteren maar ik vind dat A) een heel gedoe en B) ik vind het groeiproces van de plant gewoon veel te leuk :)
Vanwege ruimte lijkt dit voor mij ook de beste optie, maar ik ga in februari 3 weken naar Costa Rica (als dat nog door gaat), dat is precies een cruciale fase voor de plantjes natuurlijk. ;(
Uitvinder van de biersmiley.
pi_194985369
Als je binnenplanten hebt onder lampen en met verwarming, kan je jaarrond kweken. Maar als je afhankelijk bent van zonlicht, schijnt eerder te beginnen niet uit te halen. Veel mensen beginnen nog niet eens in januari maar een maand later. Ik begin alleen in januari omdat ik anders te weinig ruimte heb onder de groeilampen voor de tomaten.

Ik gooi de planten ook weg na het seizoen. Ik heb binnen geen goede ruimte om ze te laten overwinteren. Misschien ooit wel.
Spoilers!
  Moderator donderdag 10 september 2020 @ 13:13:13 #104
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_194985394
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 13:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
Als je binnenplanten hebt onder lampen en met verwarming, kan je jaarrond kweken. Maar als je afhankelijk bent van zonlicht, schijnt eerder te beginnen niet uit te halen. Veel mensen beginnen nog niet eens in januari maar een maand later. Ik begin alleen in januari omdat ik anders te weinig ruimte heb onder de groeilampen voor de tomaten.
Oh, sorry. Dat is misschien wel handig om te vermelden ja :Y) Ik heb een groeitent van 1.50x1.50.2.00 dus ik ben niet afhankelijk van het weer. Ik wil ze in het voorjaar maar al te graag in de tuin zetten maar in de maanden ervoor kan ik al aan de slag in de groeitent. Maar dat wil ik ook weer niet te vroeg doen omdat ik ze uiteindelijk wil laten rijpen in de echte zon.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_194985425
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 13:08 schreef dimmak het volgende:
Wat doen jullie aan het eind van de zomer trouwens? Planten weg en in januari opnieuw? Of de plant bijknippen en weer naar binnen halen. Bij dat laatste wanneer doen jullie dit?
Ik doe de planten weg en begin in begin januari opnieuw met zaaien. Lijstje voor seizoen 2021 al zo goed als klaar
pi_194985432
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 13:13 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Oh, sorry. Dat is misschien wel handig om te vermelden ja :Y) Ik heb een groeitent van 1.50x1.50.2.00 dus ik ben niet afhankelijk van het weer. Ik wil ze in het voorjaar maar al te graag in de tuin zetten maar in de maanden ervoor kan ik al aan de slag in de groeitent. Maar dat wil ik ook weer niet te vroeg doen omdat ik ze uiteindelijk wil laten rijpen in de echte zon.
Mja, geen idee. Als je planten binnen al knoppen krijgen, kan het vast.
Spoilers!
pi_194987677
Hmm merk toch wel dat hier ook binnen.. in de winter er niet echt noemenswaardige oogst is.

Planten zitten nu weer in vol in de bloemen maar dat zal de laatste keer zijn voor dit jaar.
pi_195183818
Eerste echte oogst. Na alle rupsen te hebben verwijderd hield ik zo'n 30 rode hete hongaarse chilis over.

Die heb ik in de oven op droogstand 3 uur gedroogd (60 graden) en daarna in een hakselaartje gestopt.


Nu nog een half uurtje - uurtje verder drogen


Ik heb net een klein tipje van het stof geproefd, en dat is heet. Level au. (maar ik ben dan ook geen diehard).
Wat kan ik hier het beste mee doen? In een oud kruidenpotje / mengen met iets anders / tips?
  dinsdag 22 september 2020 @ 22:17:12 #109
354723 FRDeventer
Tututututuuuuu
pi_195207217
Zijn de pepers überhaupt goed droog na pas 3 uurtjes op 60 graden. In mijn droogoventje gaan ze minimaal 24 uur.
pi_195207227
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 22:17 schreef FRDeventer het volgende:
Zijn de pepers überhaupt goed droog na pas 3 uurtjes op 60 graden. In mijn droogoventje gaan ze minimaal 24 uur.
Dat is een uitstekende vraag. :/ Na een half uur dat maalsel nog in de oven te hebben gehad lijkt het wel droog maar of dat echt zo is...
pi_195207935
quote:
2s.gif Op maandag 21 september 2020 18:29 schreef Holy_Goat het volgende:
Eerste echte oogst. Na alle rupsen te hebben verwijderd hield ik zo'n 30 rode hete hongaarse chilis over.

Die heb ik in de oven op droogstand 3 uur gedroogd (60 graden) en daarna in een hakselaartje gestopt.
[ link | afbeelding ]

Nu nog een half uurtje - uurtje verder drogen
[ link | afbeelding ]

Ik heb net een klein tipje van het stof geproefd, en dat is heet. Level au. (maar ik ben dan ook geen diehard).
Wat kan ik hier het beste mee doen? In een oud kruidenpotje / mengen met iets anders / tips?
Mijn pepers gaan in stukken in de voedseldroger op 60 graden voor zo'n 10 uur tot ze hard zijn.

Ik maal de stukken in een koffiemolen. Ik zeef het daarna. De poeder gaat in een potje, dat gebruik ik meestal in kruidenmengsels. De grotere stukjes gaan door gerechten waarin om chiliflakes wordt gevraagd.

Wanneer na 1 of 2 dagen blijkt dat je peperpoeder tegen de wand van je potje plakt, kan je nogmaals een of twee uur drogen. Niet langer wachten, door vocht gaat het schimmelen.
Spoilers!
  dinsdag 22 september 2020 @ 23:14:56 #112
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_195208760
quote:
2s.gif Op maandag 21 september 2020 18:29 schreef Holy_Goat het volgende:
Eerste echte oogst. Na alle rupsen te hebben verwijderd hield ik zo'n 30 rode hete hongaarse chilis over.

Die heb ik in de oven op droogstand 3 uur gedroogd (60 graden) en daarna in een hakselaartje gestopt.
[ link | afbeelding ]

Nu nog een half uurtje - uurtje verder drogen
[ link | afbeelding ]

Ik heb net een klein tipje van het stof geproefd, en dat is heet. Level au. (maar ik ben dan ook geen diehard).
Wat kan ik hier het beste mee doen? In een oud kruidenpotje / mengen met iets anders / tips?
Als ik van de foto uit zou gaan zou ik niet zeggen dat de pepers gedroogd zijn. ;)

En wat betreft de scherpte, ik zou volgende keer de zaden en de zaadlijsten eruit halen, dat geeft de meeste pit.
En de zaden kan je weer gebruiken voor nieuwe planten dus die zijn goed bruikbaar.

IK zou ze verder in een potje bewaren, luchtdicht hoeft niet, misschien ook beter van niet omdat als er nog vocht in zit dan kan het gaan schimmelen, al heb je het poeder nog een keer gedroogd dus dat zal wel meevallen.

Je kan het verder gebruiken als chilivlokken, beetje toevoegen aan een gerecht maar je kan het ook in olie doen en zo een pittige olie maken om te gebruken in gerechten of om als dressing te gebruiken.. of in een marinade.
pi_195237902


En nu? Ik moest alles er af halen want de hele plant werd nu geel en bladeren vielen af. Veel te nat en koud nu. Vannacht 5 graden gemeten.

Links alle jalapenos, maar die zijn totaal niet heet. Gewoon niets. Rode zijn alsof het snack paprika's zijn, groene zijn... Goor?

Rechts... Bijna allemaal rode chili uit Hongarije waar ik ook dat gedroogde poeder van gemaakt heb. Daar bovenop een aantal Scotch bonnets.

Ik had die Scotch bonnet geprobeerd, een klein stukje dan. Niks. Groter stukje, nog niks. En toen... Foutje... Hapje. Half uur later voelen mijn lippen nog 3x zo dik. Au au au.

Anyway.... En nu? Ik zag een hot sauce van iemand voorbij komen, maar is mijn peper daar geschikt voor? Hoe maak ik nou echt iets lekkers, of een sambal?
Ik woon overigens in omgeving Rotterdam, als iemand zin heeft om te helpen (even corona daar gelaten) kan dat evt ook :)

Ohja, en ik dacht de mooiste chilis te selecteren voor zaad volgend jaar. Hoe werkt dat?
pi_195255314
Als dit het dode topic spel was had ik wel veel punten....
pi_195255542
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 19:29 schreef Holy_Goat het volgende:
Als dit het dode topic spel was had ik wel veel punten....
:D

Op de website mooie moestuin.nl kan je vinden hoe je moet drogen.

Ik maak altijd de groene jalapenos in:
- Snijden, met of zonder zaden.
- Peper in schone jampotjes (oid) doen.
- Mengsel van 50/50 water en azijn aan de kook brengen met wat zout. Verhoudingen naar smaak.
- Mengsel bij de pepers gieten. Rand van de pot en deksel droog maken. Af laten koelen (niet op zijn kop, dat is ouderwets). Paar weken wachten. Lekker.

Ik heb vandaag geëxperimenteerd met de rode jalapenos. Ze zijn gerookt in de rookoven en liggen nu in de voedseldroger. Na malen zou ik chipotlepoeder moeten hebben.

Ik heb vandaag ook nog een restje gedroogde pepers vermalen en toegevoegd aan de potjes met poeder en flakes.
Spoilers!
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 25 september 2020 @ 20:13:22 #116
269689 crew  Viv
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 25 september 2020 @ 20:55:47 #117
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_195257028
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 20:13 schreef Viv het volgende:
@:Kyran volg je dit topic al? :Y)
Nu wel!
  vrijdag 25 september 2020 @ 21:31:04 #118
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_195257885
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 18:41 schreef Holy_Goat het volgende:
[ link | afbeelding ]

En nu? Ik moest alles er af halen want de hele plant werd nu geel en bladeren vielen af. Veel te nat en koud nu. Vannacht 5 graden gemeten.

Links alle jalapenos, maar die zijn totaal niet heet. Gewoon niets. Rode zijn alsof het snack paprika's zijn, groene zijn... Goor?

Rechts... Bijna allemaal rode chili uit Hongarije waar ik ook dat gedroogde poeder van gemaakt heb. Daar bovenop een aantal Scotch bonnets.

Ik had die Scotch bonnet geprobeerd, een klein stukje dan. Niks. Groter stukje, nog niks. En toen... Foutje... Hapje. Half uur later voelen mijn lippen nog 3x zo dik. Au au au.

Anyway.... En nu? Ik zag een hot sauce van iemand voorbij komen, maar is mijn peper daar geschikt voor? Hoe maak ik nou echt iets lekkers, of een sambal?
Ik woon overigens in omgeving Rotterdam, als iemand zin heeft om te helpen (even corona daar gelaten) kan dat evt ook :)

Ohja, en ik dacht de mooiste chilis te selecteren voor zaad volgend jaar. Hoe werkt dat?
Jalapeno's kan je ook vullen met een gehaktmengseltje of met kaas en dan komwikkelen met spek.
Grillen op de BBQ of in de oven..
Lekker als snack
pi_195319271
Ben ik de enige die de pepers die ik oogst, invries om later te gebruiken ?
Ik lees alleen maar drogen, en hot sauce etc maken :).

Het enige nadeel van invriezen, is dat ze er wel weker uitkomen. Maar in een gerecht merk je er niet zoveel van

Dit jaar de meeste opbrengst van de omnicolor peper, en die is zo leuk om in de tuin te zien, volgend jaar plant ik hem weer :)

pi_195319353
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 06:59 schreef Xlarge het volgende:
Ben ik de enige die de pepers die ik oogst, invries om later te gebruiken ?
Ik lees alleen maar drogen, en hot sauce etc maken :).

Het enige nadeel van invriezen, is dat ze er wel weker uitkomen. Maar in een gerecht merk je er niet zoveel van

Dit jaar de meeste opbrengst van de omnicolor peper, en die is zo leuk om in de tuin te zien, volgend jaar plant ik hem weer :)

[ link | afbeelding ]
Die ziet er zeker leuk uit!

Ik vries ook in. Meestal gehakt. Ik maak een combinatie van invriezen, inmaken en drogen. Helaas heb ik niet genoeg pepers om met hot sauce enzo aan de slag te gaan. Twee potjes harissa is nog wel gelukt.
Spoilers!
pi_195319800
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 06:59 schreef Xlarge het volgende:
Ben ik de enige die de pepers die ik oogst, invries om later te gebruiken ?
Ik lees alleen maar drogen, en hot sauce etc maken :).

Het enige nadeel van invriezen, is dat ze er wel weker uitkomen. Maar in een gerecht merk je er niet zoveel van

Dit jaar de meeste opbrengst van de omnicolor peper, en die is zo leuk om in de tuin te zien, volgend jaar plant ik hem weer :)

[ link | afbeelding ]
Ik heb geen vriezer, dus ik moest de hele batch wel ineens opmaken. :P
Uitvinder van de biersmiley.
pi_195321270
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 september 2020 07:14 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Die ziet er zeker leuk uit!

Ik vries ook in. Meestal gehakt. Ik maak een combinatie van invriezen, inmaken en drogen. Helaas heb ik niet genoeg pepers om met hot sauce enzo aan de slag te gaan. Twee potjes harissa is nog wel gelukt.
kleine vriezer.. en bovendien tegenwoordig minder verbruik
dus drogen is hier vooral practisch.
pi_195321888
Oké. Ik heb nu ongeveer 200 gram gedroogde rode chili pepertjes, vermalen met pitjes en al.

Kan ik daar (deels) nog wat lekkers van maken? Strooien op eten is sowieso al lekker
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:46:20 #124
354723 FRDeventer
Tututututuuuuu
pi_195755123


Vandaag mijn tentje ontvangen. Hangen nu tijdelijk mn oude Action lampjes in. Worden nog vervangen voor groeilampen. Binnenkort maar eens starten met een poging tot in een tent kweken :D

Heb er een halve stellingkast ingemaakt om voor nu de ruimte wat beter te benutten. Tent is 100x100x200. Heb met die kast de tent in tweeën verdeeld waardoor ik wat meer kweek oppervlak heb
  Moderator / Redactie Sport zondag 25 oktober 2020 @ 01:08:02 #125
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_195837576
Vandaag maar eens begonnen voor volgend seizoen! Beetje (erg) vroeg voor de meeste soorten, maar je moet wat. Genoeg ruimte om binnen (onder licht) te kweken totdat ze naar de serre kunnen. Wil ook experimenteren met toppen etc, dus kan wel wat extra tijd gebruiken.

De soorten:


Had 10 soorten besteld bij Anchillique en kreeg de Peruvian Arancio als cadeau er bij. Carolina Reaper zaden zijn van Ed Currie zelf en komen uit de VS.

Eerste zes soorten in kleine potjes gedaan om ongeveer 18 uurtjes te weken in Terra Aquatica Root Booster:

Vorige keer prima resultaten mee behaald, sommige zaden waren al ontkiemd terwijl ze aan het weken waren _O- Kijken of dat nu weer lukt.

Potjes in kweekkasje op een verwarmingsmat:

Verwarmingsmat is van RootIt, temperatuur staat ingesteld op 30C.

Na ongeveer 18 uur haal ik deze er uit voor stap 2 (en kunnen de volgende zes soorten weken).

... wordt vervolgd!
pi_195838726
Leuk dat je dat zo deelt.. heb er al eens eerder naar zitfen kijken online maar het nog nooit in werking gezien.

En voor mn vensterbank is het wat overkill :)
  Moderator / Redactie Sport zondag 25 oktober 2020 @ 21:04:19 #127
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_195855073
Tweede lading zit nu ook te weken:


Eerste lading uit Root Juice gehaald en afgespoeld. Ze zijn nu aan het ontkiemen volgens "deno-method" "(a.k.a. "baggy-method"). De zaden liggen op een nat stukje keukenpapier in een gesloten Ziploc zakje. Geheel ligt weer in het kweekkasje op een warmtemat (weer ingesteld op 30C).




Morgen gaan de zes soorten die nu in potjes zitten ook de zakjes in en dan is het wachten op ontkiemen. Iedere dag even een kijkje nemen :D
  zondag 25 oktober 2020 @ 21:05:22 #128
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_195855101
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 21:04 schreef Kyran het volgende:
Tweede lading zit nu ook te weken:
[ afbeelding ]

Eerste lading uit Root Juice gehaald en afgespoeld. Ze zijn nu aan het ontkiemen volgens "deno-method" "(a.k.a. "baggy-method"). De zaden liggen op een nat stukje keukenpapier in een gesloten Ziploc zakje. Geheel ligt weer in het kweekkasje op een warmtemat (weer ingesteld op 30C).

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Morgen gaan de zes soorten die nu in potjes zitten ook de zakjes in en dan is het wachten op ontkiemen. Iedere dag even een kijkje nemen :D
Mooi project. Hier komt dit topic de winter wel mee door _O_
Spoilers!
  Moderator / Redactie Sport zondag 25 oktober 2020 @ 21:12:28 #129
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_195855318
quote:
1s.gif Op zondag 25 oktober 2020 21:05 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Mooi project. Hier komt dit topic de winter wel mee door _O_
Moet lukken ^O^

Zal mijn best doen om updates te blijven posten =)
pi_195860427
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 21:12 schreef Kyran het volgende:

[..]

Moet lukken ^O^

Zal mijn best doen om updates te blijven posten =)
Anders komen we je gewoon halen....
eh taggen dan :D
  Moderator / Redactie Sport maandag 26 oktober 2020 @ 16:04:34 #131
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_195867854
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 08:21 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Anders komen we je gewoon halen....
eh taggen dan :D
Doen!

Ondertussen alle 12 soorten in zakjes aan het ontkiemen nu! Meestal zijn het de Jalapeños die super snel ontkiemenx dus verwacht eigenlijk woensdag of donderdag al de eerste zaden in potgrond te kunnen stoppen.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 29 oktober 2020 @ 16:41:54 #132
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_195927050
De eerste zaden zitten in potgrond!

2x Sugar Rush Peach
2x Peruviano Arancio

Verwacht dat ik morgen weer genoeg andere soorten kan zaaien. Bijna overal zitten wel wat kleine worteltjes aan (behalve de Habanero en Reapers).



Potgrond = 70% Zaai- en Stekgrond, 10% Perliet, 10% Vermiculiet, 10% Worm Castings
Potjes = Root Pouch 0.45L

Alles staat weer om warmtemat. Lamen staan nu nog uit, meestal doe ik ze na 2 dagen wel aan om te voorkomen dat ze uitkomen terwijl ik het niet door heb en dan meteen gaan uitrekken.

Ben benieuwd!
pi_195927085
Waar bestellen jullie peper zaadjes?
  Moderator / Redactie Sport donderdag 29 oktober 2020 @ 16:47:27 #134
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_195927160
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 16:43 schreef Karzai het volgende:
Waar bestellen jullie peper zaadjes?
Heb ze zelf bij Anchillique besteld.

Veel soorten, levert snel (en gratis vanaf ¤6), ontkiemen goed.

De Reapers komen van PuckerButt in de VS (bedrijf van diegene die de Reapers heeft "uitgevonden").
pi_195927263
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 16:47 schreef Kyran het volgende:

[..]

Heb ze zelf bij Anchillique besteld.

Veel soorten, levert snel (en gratis vanaf ¤6), ontkiemen goed.

De Reapers komen van PuckerButt in de VS (bedrijf van diegene die de Reapers heeft "uitgevonden").
ah thx ga eens kijken ^O^ })
pi_195927765
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 16:43 schreef Karzai het volgende:
Waar bestellen jullie peper zaadjes?
Hier van peperzaden.nl vooral

En vreekens zaden is ook een prima winkel maar heb er nog niet zo vaak wat besteld.

De naam van de andere webshop even keijt...
pi_195933713
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 17:22 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Hier van peperzaden.nl vooral

En vreekens zaden is ook een prima winkel maar heb er nog niet zo vaak wat besteld.

De naam van de andere webshop even keijt...
Let wel even op met peperzaden.nl dat ze niet geïsoleerde zaden verkopen en de ervaringen erg wisselend zijn. Veel mensen krijgen kruisingen of andere pepers dan besteld. Vrij jammer als je al maanden bezig bent en daarachter komt
pi_195933930
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 16:04 schreef Kyran het volgende:

[..]

Doen!

Ondertussen alle 12 soorten in zakjes aan het ontkiemen nu! Meestal zijn het de Jalapeños die super snel ontkiemenx dus verwacht eigenlijk woensdag of donderdag al de eerste zaden in potgrond te kunnen stoppen.
Leuk is die deno-methode he? Ik gebruik hem ook graag voor peperzaden.
Spoilers!
  Moderator / Redactie Sport donderdag 29 oktober 2020 @ 21:26:59 #139
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_195934204
quote:
1s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 21:15 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Leuk is die deno-methode he? Ik gebruik hem ook graag voor peperzaden.
Ja _O_

Werkt echt super goed. Heb het ook met koffiebonen geprobeerd en dat werkte ook prima, maar natuurlijk wel veel trager! Was wel leuk om te volgen hoe zo'n proces bij een boon gaat.

Week jij je peperzaden ook voor? Dit is voor mij de eerste keer dat ik het met Root Juice heb geprobeerd, omdat ik er hele positieve verhalen over had gehoord. Normaal gebruik ik 5gr/L aan KNO3 (kaliumnitraat) om de zaden een dagje in te weken. Dat werk voor mijn gevoel qua ontkiemen nog iets sneller dan Root Juice, terwijl Root Juice weer zou moeten zorgen voor betere ontwikkeling vanaf dat ze ontkiemen.
pi_195934394
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 21:26 schreef Kyran het volgende:

[..]

Ja _O_

Werkt echt super goed. Heb het ook met koffiebonen geprobeerd en dat werkte ook prima, maar natuurlijk wel veel trager! Was wel leuk om te volgen hoe zo'n proces bij een boon gaat.

Week jij je peperzaden ook voor? Dit is voor mij de eerste keer dat ik het met Root Juice heb geprobeerd, omdat ik er hele positieve verhalen over had gehoord. Normaal gebruik ik 5gr/L aan KNO3 (kaliumnitraat) om de zaden een dagje in te weken. Dat werk voor mijn gevoel qua ontkiemen nog iets sneller dan Root Juice, terwijl Root Juice weer zou moeten zorgen voor betere ontwikkeling vanaf dat ze ontkiemen.
Ik week ze nooit. Ik wist niet eens dat dat een ding is. Ik neem me steeds voor om me in te lezen maar ik heb altijd een lange lijst van moestuindingen die ik moet uitzoeken en dit komt maar niet verder naar boven in de prioriteitenlijst. Some Day.
Spoilers!
pi_195934417
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 21:05 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Let wel even op met peperzaden.nl dat ze niet geïsoleerde zaden verkopen en de ervaringen erg wisselend zijn. Veel mensen krijgen kruisingen of andere pepers dan besteld. Vrij jammer als je al maanden bezig bent en daarachter komt
Hmm nog nooit gehad eigenlijk :)
Bestel er nu 3 jaar denk ik.

Geen enorme hoeveelheden overigens.
Wel gehad bij 1x een andere webshop.
Black royal had ik besteld geloof ik.
Rond en zwart... maar er komt iets uit model kleine cajenne.
Wel heel lekker.. maar idd niet wat ik besteld had.
En die vond ik er net zo cool uit zien.

Overigens staat diezelfde peper nu voor het 3e jaar... en gaat echt super.
Dat dan weer wel :)
  Moderator / Redactie Sport donderdag 29 oktober 2020 @ 21:57:34 #142
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_195934826
quote:
1s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 21:33 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik week ze nooit. Ik wist niet eens dat dat een ding is. Ik neem me steeds voor om me in te lezen maar ik heb altijd een lange lijst van moestuindingen die ik moet uitzoeken en dit komt maar niet verder naar boven in de prioriteitenlijst. Some Day.
Ach, het is ook niet echt nodig, meer leuk om te doen en dan zien hoe snel je al een plantje kan hebben :D

24-10 geweekt, 25-10 deno-methode, 29-10 gezaaid, met een beetje geluk dit weekend al iets boven de grond :D
pi_195937868
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 21:57 schreef Kyran het volgende:

[..]

Ach, het is ook niet echt nodig, meer leuk om te doen en dan zien hoe snel je al een plantje kan hebben :D

24-10 geweekt, 25-10 deno-methode, 29-10 gezaaid, met een beetje geluk dit weekend al iets boven de grond :D
Dat gaat wel echt supersnel.

En met een koffieboon lijkt me ook leuk.
Koffieplantjes zijn echt leuke plantjes.
Maarja met enkel gebrande boontjes in huis... daar kan geen deno-methode tegenop vrees ik :)
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:30:53 #144
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_195939768
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 05:36 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Dat gaat wel echt supersnel.

En met een koffieboon lijkt me ook leuk.
Koffieplantjes zijn echt leuke plantjes.
Maarja met enkel gebrande boontjes in huis... daar kan geen deno-methode tegenop vrees ik :)
Haha, dat gaat niet lukken nee :D

OnsZaden is een leuke winkel voor dat soort "zaden". Heb daar wel meerdere vage dingen gehaald, zoals een mammoetboom en thee.
pi_195939830
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 09:30 schreef Kyran het volgende:

[..]

Haha, dat gaat niet lukken nee :D

OnsZaden is een leuke winkel voor dat soort "zaden". Heb daar wel meerdere vage dingen gehaald, zoals een mammoetboom en thee.
Ph ga ik even snuffen.. ik heb wel een voorliefde voor afwijkend merk ik.
Heb weinig met de standaard kamerplanten.
Heb een peperomia en een ficus.
Verder vooral pepers.
En een woestijnroos... maar krijg de vinger niet echt op de verzorging daarvan... dus waar hij de eerste 25cm onwijs groeide.. is het nu een soort van permanent net-niet-doodgaan.
pi_195942775
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 01:08 schreef Kyran het volgende:
Vandaag maar eens begonnen voor volgend seizoen! Beetje (erg) vroeg voor de meeste soorten, maar je moet wat. Genoeg ruimte om binnen (onder licht) te kweken totdat ze naar de serre kunnen. Wil ook experimenteren met toppen etc, dus kan wel wat extra tijd gebruiken.

De soorten:
[ afbeelding ]

Had 10 soorten besteld bij Anchillique en kreeg de Peruvian Arancio als cadeau er bij. Carolina Reaper zaden zijn van Ed Currie zelf en komen uit de VS.

Eerste zes soorten in kleine potjes gedaan om ongeveer 18 uurtjes te weken in Terra Aquatica Root Booster:
[ afbeelding ]
Vorige keer prima resultaten mee behaald, sommige zaden waren al ontkiemd terwijl ze aan het weken waren _O- Kijken of dat nu weer lukt.

Potjes in kweekkasje op een verwarmingsmat:
[ afbeelding ]
Verwarmingsmat is van RootIt, temperatuur staat ingesteld op 30C.

Na ongeveer 18 uur haal ik deze er uit voor stap 2 (en kunnen de volgende zes soorten weken).

... wordt vervolgd!
Wat goed zo'n verwarmingsmat , ik ga in Januari weer beginnen.
Ik had de potjes met net geplante zaadjes rond mijn router gezet, die geeft constante warmte af, dat werkte goed :)
pi_195942918
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 12:21 schreef Xlarge het volgende:

[..]

Wat goed zo'n verwarmingsmat , ik ga in Januari weer beginnen.
Ik had de potjes met net geplante zaadjes rond mijn router gezet, die geeft constante warmte af, dat werkte goed :)
Hier een gaskachel met platte bovenkant...
werkte als een speer :)

En daarna in de vensterbank in de zon.
pi_195943629
Het is de schuld van dit topic dat ik zojuist een lading peperzaden heb besteld. Nu wachten tot de boel binnenkomt en ik kan gaan zaaien. Nu al weer zin in.
De pepers van afgelopen seizoen liggen nog te drogen maar dat is een detail. _O-
pi_195943670
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 13:08 schreef Oceanonix het volgende:
Het is de schuld van dit topic dat ik zojuist een lading peperzaden heb besteld. Nu wachten tot de boel binnenkomt en ik kan gaan zaaien. Nu al weer zin in.
De pepers van afgelopen seizoen liggen nog te drogen maar dat is een detail. _O-
_O-

Geef ons maar de schuld hoor.
Doen wij ook _O-
“Schuld van het fok-peper-topic” O+
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:20:30 #150
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_195952105
Het is ook verslavend _O-

Net nog een paar potjes er bij gemaakt. Eerste 10 potjes staan nu in het kasje, nog 5 soorten te gaan :) Habanero en Reaper zal nog wel een paar dagen duren. De andere drie komen morgen/zondag volgens mij wel.

Ben benieuwd of ik dit weekend al iets groens ga zien :D

(en als ik teveel spam hoor ik het ook graag haha)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')