Ik gooi ze altijd weg aan het einde van het seizoen. Je kan ze laten overwinteren maar ik vind dat A) een heel gedoe en B) ik vind het groeiproces van de plant gewoon veel te leukquote:Op donderdag 10 september 2020 13:08 schreef dimmak het volgende:
Wat doen jullie aan het eind van de zomer trouwens? Planten weg en in januari opnieuw? Of de plant bijknippen en weer naar binnen halen. Bij dat laatste wanneer doen jullie dit?
Vanwege ruimte lijkt dit voor mij ook de beste optie, maar ik ga in februari 3 weken naar Costa Rica (als dat nog door gaat), dat is precies een cruciale fase voor de plantjes natuurlijk.quote:Op donderdag 10 september 2020 13:08 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Ik gooi ze altijd weg aan het einde van het seizoen. Je kan ze laten overwinteren maar ik vind dat A) een heel gedoe en B) ik vind het groeiproces van de plant gewoon veel te leuk
Oh, sorry. Dat is misschien wel handig om te vermelden jaquote:Op donderdag 10 september 2020 13:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
Als je binnenplanten hebt onder lampen en met verwarming, kan je jaarrond kweken. Maar als je afhankelijk bent van zonlicht, schijnt eerder te beginnen niet uit te halen. Veel mensen beginnen nog niet eens in januari maar een maand later. Ik begin alleen in januari omdat ik anders te weinig ruimte heb onder de groeilampen voor de tomaten.
Ik doe de planten weg en begin in begin januari opnieuw met zaaien. Lijstje voor seizoen 2021 al zo goed als klaarquote:Op donderdag 10 september 2020 13:08 schreef dimmak het volgende:
Wat doen jullie aan het eind van de zomer trouwens? Planten weg en in januari opnieuw? Of de plant bijknippen en weer naar binnen halen. Bij dat laatste wanneer doen jullie dit?
Mja, geen idee. Als je planten binnen al knoppen krijgen, kan het vast.quote:Op donderdag 10 september 2020 13:13 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Oh, sorry. Dat is misschien wel handig om te vermelden jaIk heb een groeitent van 1.50x1.50.2.00 dus ik ben niet afhankelijk van het weer. Ik wil ze in het voorjaar maar al te graag in de tuin zetten maar in de maanden ervoor kan ik al aan de slag in de groeitent. Maar dat wil ik ook weer niet te vroeg doen omdat ik ze uiteindelijk wil laten rijpen in de echte zon.
Dat is een uitstekende vraag. :/ Na een half uur dat maalsel nog in de oven te hebben gehad lijkt het wel droog maar of dat echt zo is...quote:Op dinsdag 22 september 2020 22:17 schreef FRDeventer het volgende:
Zijn de pepers überhaupt goed droog na pas 3 uurtjes op 60 graden. In mijn droogoventje gaan ze minimaal 24 uur.
Mijn pepers gaan in stukken in de voedseldroger op 60 graden voor zo'n 10 uur tot ze hard zijn.quote:Op maandag 21 september 2020 18:29 schreef Holy_Goat het volgende:
Eerste echte oogst. Na alle rupsen te hebben verwijderd hield ik zo'n 30 rode hete hongaarse chilis over.
Die heb ik in de oven op droogstand 3 uur gedroogd (60 graden) en daarna in een hakselaartje gestopt.
[ link | afbeelding ]
Nu nog een half uurtje - uurtje verder drogen
[ link | afbeelding ]
Ik heb net een klein tipje van het stof geproefd, en dat is heet. Level au. (maar ik ben dan ook geen diehard).
Wat kan ik hier het beste mee doen? In een oud kruidenpotje / mengen met iets anders / tips?
Als ik van de foto uit zou gaan zou ik niet zeggen dat de pepers gedroogd zijn.quote:Op maandag 21 september 2020 18:29 schreef Holy_Goat het volgende:
Eerste echte oogst. Na alle rupsen te hebben verwijderd hield ik zo'n 30 rode hete hongaarse chilis over.
Die heb ik in de oven op droogstand 3 uur gedroogd (60 graden) en daarna in een hakselaartje gestopt.
[ link | afbeelding ]
Nu nog een half uurtje - uurtje verder drogen
[ link | afbeelding ]
Ik heb net een klein tipje van het stof geproefd, en dat is heet. Level au. (maar ik ben dan ook geen diehard).
Wat kan ik hier het beste mee doen? In een oud kruidenpotje / mengen met iets anders / tips?
quote:Op vrijdag 25 september 2020 19:29 schreef Holy_Goat het volgende:
Als dit het dode topic spel was had ik wel veel punten....
Jalapeno's kan je ook vullen met een gehaktmengseltje of met kaas en dan komwikkelen met spek.quote:Op donderdag 24 september 2020 18:41 schreef Holy_Goat het volgende:
[ link | afbeelding ]
En nu? Ik moest alles er af halen want de hele plant werd nu geel en bladeren vielen af. Veel te nat en koud nu. Vannacht 5 graden gemeten.
Links alle jalapenos, maar die zijn totaal niet heet. Gewoon niets. Rode zijn alsof het snack paprika's zijn, groene zijn... Goor?
Rechts... Bijna allemaal rode chili uit Hongarije waar ik ook dat gedroogde poeder van gemaakt heb. Daar bovenop een aantal Scotch bonnets.
Ik had die Scotch bonnet geprobeerd, een klein stukje dan. Niks. Groter stukje, nog niks. En toen... Foutje... Hapje. Half uur later voelen mijn lippen nog 3x zo dik. Au au au.
Anyway.... En nu? Ik zag een hot sauce van iemand voorbij komen, maar is mijn peper daar geschikt voor? Hoe maak ik nou echt iets lekkers, of een sambal?
Ik woon overigens in omgeving Rotterdam, als iemand zin heeft om te helpen (even corona daar gelaten) kan dat evt ook
Ohja, en ik dacht de mooiste chilis te selecteren voor zaad volgend jaar. Hoe werkt dat?
Die ziet er zeker leuk uit!quote:Op dinsdag 29 september 2020 06:59 schreef Xlarge het volgende:
Ben ik de enige die de pepers die ik oogst, invries om later te gebruiken ?
Ik lees alleen maar drogen, en hot sauce etc maken.
Het enige nadeel van invriezen, is dat ze er wel weker uitkomen. Maar in een gerecht merk je er niet zoveel van
Dit jaar de meeste opbrengst van de omnicolor peper, en die is zo leuk om in de tuin te zien, volgend jaar plant ik hem weer
[ link | afbeelding ]
Ik heb geen vriezer, dus ik moest de hele batch wel ineens opmaken.quote:Op dinsdag 29 september 2020 06:59 schreef Xlarge het volgende:
Ben ik de enige die de pepers die ik oogst, invries om later te gebruiken ?
Ik lees alleen maar drogen, en hot sauce etc maken.
Het enige nadeel van invriezen, is dat ze er wel weker uitkomen. Maar in een gerecht merk je er niet zoveel van
Dit jaar de meeste opbrengst van de omnicolor peper, en die is zo leuk om in de tuin te zien, volgend jaar plant ik hem weer
[ link | afbeelding ]
kleine vriezer.. en bovendien tegenwoordig minder verbruikquote:Op dinsdag 29 september 2020 07:14 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Die ziet er zeker leuk uit!
Ik vries ook in. Meestal gehakt. Ik maak een combinatie van invriezen, inmaken en drogen. Helaas heb ik niet genoeg pepers om met hot sauce enzo aan de slag te gaan. Twee potjes harissa is nog wel gelukt.
Mooi project. Hier komt dit topic de winter wel mee doorquote:Op zondag 25 oktober 2020 21:04 schreef Kyran het volgende:
Tweede lading zit nu ook te weken:
[ afbeelding ]
Eerste lading uit Root Juice gehaald en afgespoeld. Ze zijn nu aan het ontkiemen volgens "deno-method" "(a.k.a. "baggy-method"). De zaden liggen op een nat stukje keukenpapier in een gesloten Ziploc zakje. Geheel ligt weer in het kweekkasje op een warmtemat (weer ingesteld op 30C).
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Morgen gaan de zes soorten die nu in potjes zitten ook de zakjes in en dan is het wachten op ontkiemen. Iedere dag even een kijkje nemen
Moet lukkenquote:Op zondag 25 oktober 2020 21:05 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Mooi project. Hier komt dit topic de winter wel mee door
Anders komen we je gewoon halen....quote:Op zondag 25 oktober 2020 21:12 schreef Kyran het volgende:
[..]
Moet lukken![]()
Zal mijn best doen om updates te blijven posten =)
Doen!quote:Op maandag 26 oktober 2020 08:21 schreef Uhmmpie het volgende:
[..]
Anders komen we je gewoon halen....
eh taggen dan
Heb ze zelf bij Anchillique besteld.quote:
ah thx ga eens kijkenquote:Op donderdag 29 oktober 2020 16:47 schreef Kyran het volgende:
[..]
Heb ze zelf bij Anchillique besteld.
Veel soorten, levert snel (en gratis vanaf ¤6), ontkiemen goed.
De Reapers komen van PuckerButt in de VS (bedrijf van diegene die de Reapers heeft "uitgevonden").
Hier van peperzaden.nl vooralquote:
Let wel even op met peperzaden.nl dat ze niet geïsoleerde zaden verkopen en de ervaringen erg wisselend zijn. Veel mensen krijgen kruisingen of andere pepers dan besteld. Vrij jammer als je al maanden bezig bent en daarachter komtquote:Op donderdag 29 oktober 2020 17:22 schreef Uhmmpie het volgende:
[..]
Hier van peperzaden.nl vooral
En vreekens zaden is ook een prima winkel maar heb er nog niet zo vaak wat besteld.
De naam van de andere webshop even keijt...
Leuk is die deno-methode he? Ik gebruik hem ook graag voor peperzaden.quote:Op maandag 26 oktober 2020 16:04 schreef Kyran het volgende:
[..]
Doen!
Ondertussen alle 12 soorten in zakjes aan het ontkiemen nu! Meestal zijn het de Jalapeños die super snel ontkiemenx dus verwacht eigenlijk woensdag of donderdag al de eerste zaden in potgrond te kunnen stoppen.
Jaquote:Op donderdag 29 oktober 2020 21:15 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Leuk is die deno-methode he? Ik gebruik hem ook graag voor peperzaden.
Ik week ze nooit. Ik wist niet eens dat dat een ding is. Ik neem me steeds voor om me in te lezen maar ik heb altijd een lange lijst van moestuindingen die ik moet uitzoeken en dit komt maar niet verder naar boven in de prioriteitenlijst. Some Day.quote:Op donderdag 29 oktober 2020 21:26 schreef Kyran het volgende:
[..]
Ja
Werkt echt super goed. Heb het ook met koffiebonen geprobeerd en dat werkte ook prima, maar natuurlijk wel veel trager! Was wel leuk om te volgen hoe zo'n proces bij een boon gaat.
Week jij je peperzaden ook voor? Dit is voor mij de eerste keer dat ik het met Root Juice heb geprobeerd, omdat ik er hele positieve verhalen over had gehoord. Normaal gebruik ik 5gr/L aan KNO3 (kaliumnitraat) om de zaden een dagje in te weken. Dat werk voor mijn gevoel qua ontkiemen nog iets sneller dan Root Juice, terwijl Root Juice weer zou moeten zorgen voor betere ontwikkeling vanaf dat ze ontkiemen.
Hmm nog nooit gehad eigenlijkquote:Op donderdag 29 oktober 2020 21:05 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Let wel even op met peperzaden.nl dat ze niet geïsoleerde zaden verkopen en de ervaringen erg wisselend zijn. Veel mensen krijgen kruisingen of andere pepers dan besteld. Vrij jammer als je al maanden bezig bent en daarachter komt
Ach, het is ook niet echt nodig, meer leuk om te doen en dan zien hoe snel je al een plantje kan hebbenquote:Op donderdag 29 oktober 2020 21:33 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik week ze nooit. Ik wist niet eens dat dat een ding is. Ik neem me steeds voor om me in te lezen maar ik heb altijd een lange lijst van moestuindingen die ik moet uitzoeken en dit komt maar niet verder naar boven in de prioriteitenlijst. Some Day.
Dat gaat wel echt supersnel.quote:Op donderdag 29 oktober 2020 21:57 schreef Kyran het volgende:
[..]
Ach, het is ook niet echt nodig, meer leuk om te doen en dan zien hoe snel je al een plantje kan hebben
24-10 geweekt, 25-10 deno-methode, 29-10 gezaaid, met een beetje geluk dit weekend al iets boven de grond
Haha, dat gaat niet lukken neequote:Op vrijdag 30 oktober 2020 05:36 schreef Uhmmpie het volgende:
[..]
Dat gaat wel echt supersnel.
En met een koffieboon lijkt me ook leuk.
Koffieplantjes zijn echt leuke plantjes.
Maarja met enkel gebrande boontjes in huis... daar kan geen deno-methode tegenop vrees ik
Ph ga ik even snuffen.. ik heb wel een voorliefde voor afwijkend merk ik.quote:Op vrijdag 30 oktober 2020 09:30 schreef Kyran het volgende:
[..]
Haha, dat gaat niet lukken nee
OnsZaden is een leuke winkel voor dat soort "zaden". Heb daar wel meerdere vage dingen gehaald, zoals een mammoetboom en thee.
Wat goed zo'n verwarmingsmat , ik ga in Januari weer beginnen.quote:Op zondag 25 oktober 2020 01:08 schreef Kyran het volgende:
Vandaag maar eens begonnen voor volgend seizoen! Beetje (erg) vroeg voor de meeste soorten, maar je moet wat. Genoeg ruimte om binnen (onder licht) te kweken totdat ze naar de serre kunnen. Wil ook experimenteren met toppen etc, dus kan wel wat extra tijd gebruiken.
De soorten:
[ afbeelding ]
Had 10 soorten besteld bij Anchillique en kreeg de Peruvian Arancio als cadeau er bij. Carolina Reaper zaden zijn van Ed Currie zelf en komen uit de VS.
Eerste zes soorten in kleine potjes gedaan om ongeveer 18 uurtjes te weken in Terra Aquatica Root Booster:
[ afbeelding ]
Vorige keer prima resultaten mee behaald, sommige zaden waren al ontkiemd terwijl ze aan het weken warenKijken of dat nu weer lukt.
Potjes in kweekkasje op een verwarmingsmat:
[ afbeelding ]
Verwarmingsmat is van RootIt, temperatuur staat ingesteld op 30C.
Na ongeveer 18 uur haal ik deze er uit voor stap 2 (en kunnen de volgende zes soorten weken).
... wordt vervolgd!
Hier een gaskachel met platte bovenkant...quote:Op vrijdag 30 oktober 2020 12:21 schreef Xlarge het volgende:
[..]
Wat goed zo'n verwarmingsmat , ik ga in Januari weer beginnen.
Ik had de potjes met net geplante zaadjes rond mijn router gezet, die geeft constante warmte af, dat werkte goed
quote:Op vrijdag 30 oktober 2020 13:08 schreef Oceanonix het volgende:
Het is de schuld van dit topic dat ik zojuist een lading peperzaden heb besteld. Nu wachten tot de boel binnenkomt en ik kan gaan zaaien. Nu al weer zin in.
De pepers van afgelopen seizoen liggen nog te drogen maar dat is een detail.
So far... nog lang nietquote:Op vrijdag 30 oktober 2020 20:20 schreef Kyran het volgende:
Het is ook verslavend
Net nog een paar potjes er bij gemaakt. Eerste 10 potjes staan nu in het kasje, nog 5 soorten te gaanHabanero en Reaper zal nog wel een paar dagen duren. De andere drie komen morgen/zondag volgens mij wel.
Ben benieuwd of ik dit weekend al iets groens ga zien
(en als ik teveel spam hoor ik het ook graag haha)
Hoe ga je dat doen als er nog minder licht is? Lampen?quote:Op vrijdag 30 oktober 2020 20:20 schreef Kyran het volgende:
Het is ook verslavend
Net nog een paar potjes er bij gemaakt. Eerste 10 potjes staan nu in het kasje, nog 5 soorten te gaanHabanero en Reaper zal nog wel een paar dagen duren. De andere drie komen morgen/zondag volgens mij wel.
Ben benieuwd of ik dit weekend al iets groens ga zien
(en als ik teveel spam hoor ik het ook graag haha)
Yup, lampen! Heb TL-lampen van de Gamma, goedkoop, maar effectief.quote:Op vrijdag 30 oktober 2020 21:05 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
Hoe ga je dat doen als er nog minder licht is? Lampen?
En als de planten groter worden met de warmte?
Ik begin meestal pas met zaaien in feb omdat ik bang ben voor planten die lang en dun worden. Dat ga ik dit jaar oplossen met lampen.
Dn ga ik nu heel ongeduldig zitten wachten op mijn bestellingen (peperzaad en groeilampen).quote:Op vrijdag 30 oktober 2020 21:13 schreef Kyran het volgende:
[..]
Yup, lampen! Heb TL-lampen van de Gamma, goedkoop, maar effectief.
Qua temperatuur is het prima bij ons binnen. Als ze klein zijn kunnen ze gewoon op mijn warmtemat blijven staan (ingesteld op 28C). Als ze straks in grotere potten komen natuurlijk niet meer, maar dan is het in de kamer waar ze staan alsnog wel standaard 22-24C.
Wil dit jaar ook alle planten "toppen", zodat je uiteindelijk mooie bossige planten krijgt. Daarom denk ik dat ze pas rond februari echt te groot worden voor in mijn kastje met lampen, maar tegen die tijd kunnen ze al bijna naar de serre/vide
Bij mij zaten er ook nog bloemetjes aan. Alles wat wel peper was, ligt inmiddels te rijpen op de vensterbank samen met de laatste groene tomaten.quote:Op zondag 1 november 2020 17:20 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik dacht gisteren de laatste pepers te oogsten maar ik kwam nog vier planten tegen met beginnende pepers en wat bloemetjes. Ik ben benieuwd of ze nog iets gaan doen.
Ik ga een aantal pepers straks op de barbecue roken en dan droog ik hen morgen samen met de ongerookte pepers. Dan zit het conserveren er voor dit jaar wel op denk ik.
Ik spotte inderdaad ook weer een paar bloemetjes. Heb ze nog even driftig afgekwast ook... we gaan het merken.quote:Op zondag 1 november 2020 17:20 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik dacht gisteren de laatste pepers te oogsten maar ik kwam nog vier planten tegen met beginnende pepers en wat bloemetjes. Ik ben benieuwd of ze nog iets gaan doen.
Ik ga een aantal pepers straks op de barbecue roken en dan droog ik hen morgen samen met de ongerookte pepers. Dan zit het conserveren er voor dit jaar wel op denk ik.
Zolang ze binnen staan is het niet zo’n dingquote:Op vrijdag 6 november 2020 19:33 schreef Kyran het volgende:
[ afbeelding ]
Alles wat ik gezaaid heb is nu boven de grond(spot mijn vriendje
)
30 zaden gezaaid, 30 boven de grond gekomen, maar één kwam dus boven met een "helmpje" en is gesneuveld toen ik het wilde verwijderen.
Wil uiteindelijk één plantje per pot overhouden, maar laat ze voor nu even groeien. Over een paar weken knip ik de mindere gewoon weg.
Net alles water gegeven met Terra Aquatica Root Booster, verder geen voeding of iets speciaals totdat alles de eerste echte bladeren laat zien. Daarna ga ik over op BioBizz Fish Mixen af en toe wat Worm Compost Tea
![]()
Ben benieuwd hoe dit verder gaat, want ben echt belachelijke vroeg begonnen
Ja hier. De eerste staan in de grond. Morgen weer eens checken hoe het met de rest van de zaden in de filters gaat en of die de grond in kunnen.quote:Op maandag 16 november 2020 19:57 schreef Kyran het volgende:
Schopje! As. weekend is het vier weken geleden dat ik de zaadjes heb laten weken en ze groeien echt zo snel!
[ afbeelding ]
De twee aan de linker kant zijn even mijn probleemkindjes. Ene ging behoorlijk krullen met de bladeren, maar dat is nu al een stuk minder. De andere kreeg gele punten in de bladeren, maar ook dat lijkt nu verholpen. Hopelijk ze thet door.
Ik heb ze toen ze de eerste echte bladeren kregen wat gevoerd met BioBizz Fish Mix. Wilde voorkomen dat ik ze te vroeg ging voeden en met Fish Mix moet je wel heel gek doen wil je kunnen overdoseren. Sinds afgelopen weekend bij de meeste overgestapt naar GHE Flora Series (3 flessen: micro, grow en bloom die je steeds aanpast qua hoeveelheid om aan behoefte van plant te voldoen). Niet normaal hoe goed ze daar op reageerden. Kon ze bijna zien groeien.
Vandaag wat water gegeven met Epsom Salt (magnesiumsulfaat, doe ik 1x per maand). Daarna weer door met 3x GHE > 1x alleen water > 3x GHE (en dan 1x per maand Epsom Salt ergens tussendoor).
Ben benieuwd hoe het gaat bevallen en hoe lang ik ze in deze kleine potjes kan gaan houden
Iemand anders al begonnen? Hoe gaat het? Pics!
Mijn overwinteraar staat op de zolder voor het raam. Maakt ook veel nieuw blad en zelfs knopjes aan. Pluk de knopjes er maar af.quote:Op maandag 16 november 2020 21:18 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
Ja hier. De eerste staan in de grond. Morgen weer eens checken hoe het met de rest van de zaden in de filters gaat en of die de grond in kunnen.
Zodra die in de grond staan, ga ik de nieuwe pepers zaaien.
De overwinteraars behouden hun blad en beginnen zelfs nieuwe blaadjes aan te maken. Maar dit is toch de koudste lichte plek in huis met dank aan thuiswerken.
quote:Op maandag 16 november 2020 19:57 schreef Kyran het volgende:
Schopje! As. weekend is het vier weken geleden dat ik de zaadjes heb laten weken en ze groeien echt zo snel!
[ afbeelding ]
De twee aan de linker kant zijn even mijn probleemkindjes. Ene ging behoorlijk krullen met de bladeren, maar dat is nu al een stuk minder. De andere kreeg gele punten in de bladeren, maar ook dat lijkt nu verholpen. Hopelijk ze thet door.
Ik heb ze toen ze de eerste echte bladeren kregen wat gevoerd met BioBizz Fish Mix. Wilde voorkomen dat ik ze te vroeg ging voeden en met Fish Mix moet je wel heel gek doen wil je kunnen overdoseren. Sinds afgelopen weekend bij de meeste overgestapt naar GHE Flora Series (3 flessen: micro, grow en bloom die je steeds aanpast qua hoeveelheid om aan behoefte van plant te voldoen). Niet normaal hoe goed ze daar op reageerden. Kon ze bijna zien groeien.
Vandaag wat water gegeven met Epsom Salt (magnesiumsulfaat, doe ik 1x per maand). Daarna weer door met 3x GHE > 1x alleen water > 3x GHE (en dan 1x per maand Epsom Salt ergens tussendoor).
Ben benieuwd hoe het gaat bevallen en hoe lang ik ze in deze kleine potjes kan gaan houden
Iemand anders al begonnen? Hoe gaat het? Pics!
de mijne heeft inmiddels ook bloemen. Ik heb nog geen idee. Mijn doel is eerst de winter door te komen. Dan zie ik dan wel wat ik ga doen. Misschien moet ik wel snoeien om ze weer van de zolder te krijgen.quote:Op maandag 16 november 2020 22:14 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Mijn overwinteraar staat op de zolder voor het raam. Maakt ook veel nieuw blad en zelfs knopjes aan. Pluk de knopjes er maar af.
Ga ik deze nu nogmaals terugsnoeien in het voorjaar, of met blad en al weer op laten komen?
Yup, 0.45L Root Pouches.quote:Op zaterdag 5 december 2020 15:57 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Soort kleine rootpouches @:Kyran ?
Waar haal je die?
Dat vind ik altijd lastig te bepalen, tot hoe groot ga je steeds over met je planten? Het probleem wordt snel de ruimte bij mij. Zeker straks met 18 planten. Ik kan er wel een paar in het raamkozijn kwijt en hopelijk een stuk of 10 in mijn grote groeitent. Als je ze in kleinere potten/zakken zet kan je er logischerwijs meer kwijt.quote:Op zaterdag 5 december 2020 16:01 schreef Kyran het volgende:
[..]
Yup, 0.45L Root Pouches.
Volgens mij had ik ze hier vandaag.
https://onlinetopgarden.c(...)k-90gr-m2-50-st-045l
Ik vouw deze een keer om, staan ze net iets steviger en zijn ze net iets minder hoog. Werk voor mij fijner.
Ga de planten binnnenkort overzetten naar de 1L versies. Meestal hou ik ze daar dan in totdat ze in de 16L eindpotten gaan
Hier bestel ik ook al jaren bij peperzaden.nl Nooit geen problemen mee gehad. Mijn gevoel is juist dat mensen elkaar vooral veel napraten want ik hoor eigenlijk nooit iemand zeggen 'ik heb klote zaden gehad van peperzaden.nl'quote:Op donderdag 29 oktober 2020 21:05 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Let wel even op met peperzaden.nl dat ze niet geïsoleerde zaden verkopen en de ervaringen erg wisselend zijn. Veel mensen krijgen kruisingen of andere pepers dan besteld. Vrij jammer als je al maanden bezig bent en daarachter komt
@Kyranquote:Op zaterdag 5 december 2020 16:01 schreef onlogisch het volgende:
En wat is die zwarte kabel die in één van de zakjes gaat?
Thermostaat van warmtematquote:
Pot- of stekgrond, altijd goed.quote:Op zondag 13 december 2020 22:17 schreef FlippingCoin het volgende:
Ik heb ook wat peperzaadjes besteld, nog even uitzoeken wat voor grond goed is om ze in te planten straks.
Is dat goed te doen als ik hem in de vensterbank zet waar ik aardig zon heb? Of moet je eigenlijk wel kunstlicht hebben?quote:Op zondag 13 december 2020 22:28 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Pot- of stekgrond, altijd goed.
Juiste temperatuur om te ontkiemen is straks belangrijk.
Alsook het aantal lichturen om een sterk plantje te krijgen.
Vanaf maart-april is dat wel te doen als je geluk hebt.quote:Op zondag 13 december 2020 22:38 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Is dat goed te doen als ik hem in de vensterbank zet waar ik aardig zon heb? Of moet je eigenlijk wel kunstlicht hebben?
Dan pas jeetje.quote:Op zondag 13 december 2020 22:58 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Vanaf maart-april is dat wel te doen als je geluk hebt.
In moestuinierland is de paprika en de peper de plant waar je in januari of februari mee begint. Dat is de eerste van het seizoen. Je begint daar mee omdat die planten veel groeidagen nodig hebben voor ze gaan bloeien. De voorwaarde is wel dat er heel veel licht en warmte is, meestal met lampen. Als je dat niet op een constante manier kunt bieden, is vroeg beginnen vrij nutteloos. De zonkracht wordt in het eerste half jaar steeds sterker en dat is wat die planten nodig hebben.quote:
Hm ik wou ze in mijn thuiskantoor plaatsen maar misschien kan ik deze dan beter voor in de tuin bewaren en wat anders voor binnen kiezen.quote:Op zondag 13 december 2020 23:05 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
In moestuinierland is de paprika en de peper de plant waar je in januari of februari mee begint. Dat is de eerste van het seizoen. Je begint daar mee omdat die planten veel groeidagen nodig hebben voor ze gaan bloeien. De voorwaarde is wel dat er heel veel licht en warmte is. Als je dat niet op een constante manier kunt bieden, is vroeg beginnen vrij nutteloos. De zonkracht wordt in het eerste half jaar steeds sterker en dat is wat die planten nodig hebben.
Ontkiemen doe je het best in februari binnenshuis. Ik zet mijn potjes altijd op zolder op de ketel. Zo'n 90% komt wel op.quote:Op zondag 13 december 2020 22:38 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Is dat goed te doen als ik hem in de vensterbank zet waar ik aardig zon heb? Of moet je eigenlijk wel kunstlicht hebben?
Je zult ze hoe dan ook de eerste maanden binnen moeten opkweken. Ze kunnen pas half mei naar buiten, dan zijn ze ongeveer half volgroeid.quote:Op zondag 13 december 2020 23:08 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Hm ik wou ze in mijn thuiskantoor plaatsen maar misschien kan ik deze dan beter voor in de tuin bewaren en wat anders voor binnen kiezen.
Mijne staan al eerder in de vensterbank doorgaans hoor...quote:
nice.. hier liggen ze nog in e vensterbank waar ik ze te drogen legde...quote:Op maandag 14 december 2020 08:45 schreef Xlarge het volgende:
Ik heb van de laatste pepers in mijn tuin sambal gemaakt. De vriezer ligt vol met pepers, daar kon weinig meer bij
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Ja qua zon is het de beste plek heb van vroeg in de ochtend tot in de namiddag zon daar. Misschien begin januari wat proberen en een paar begin februari nog wat.quote:Op maandag 14 december 2020 06:48 schreef Uhmmpie het volgende:
[..]
Mijne staan al eerder in de vensterbank doorgaans hoor...
wel aan de kant waar de zon heel de dag binnenschijnt. Maar januari zaaien.. en het komt doorgaans prima op en groeit ook gewoon door uiteindelijk.
Ja qua zon is het de beste plek heb van vroeg in de ochtend tot in de namiddag zon daar. Misschien begin januari wat proberen en een paar begin februari nog wat.quote:Op maandag 14 december 2020 06:48 schreef Uhmmpie het volgende:
[..]
Mijne staan al eerder in de vensterbank doorgaans hoor...
wel aan de kant waar de zon heel de dag binnenschijnt. Maar januari zaaien.. en het komt doorgaans prima op en groeit ook gewoon door uiteindelijk.
Nice.quote:Op maandag 14 december 2020 08:45 schreef Xlarge het volgende:
Ik heb van de laatste pepers in mijn tuin sambal gemaakt. De vriezer ligt vol met pepers, daar kon weinig meer bij
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |