abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_193660163
Steeds meer woningen hebben rolluiken, voornamelijk tegen de zon. Dit zijn vaak die kunststof witte dingen. Ik heb ze zelf ook en ze zijn allemaal elektrisch. Nou ben ik toch een beetje bang dat als er midden in de nacht brand uitbreekt in de meterkast, de stroom uitvalt en je je huis niet meer uit kan. De rolluiken voelen niet echt stevig aan. Zou je ze makkelijk van binnen naar buiten los kunnen trappen of eventueel met een bijl? Iemand dit weleens geprobeerd :P ?

Facts don't care about your feelings
pi_193660221
Daarom alleen voor de ramen doen en niet voor de deur. Of als het tegen de zon is screens nemen.
pi_193660236
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 19:28 schreef Sapstengel het volgende:
Daarom alleen voor de ramen doen en niet voor de deur. Of als het tegen de zon is screens nemen.
Ja maar als de brand in de meterkast begint, dan kom je waarschijnlijk midden in de nacht ook niet meer bij je deur.
  Forum Admin dinsdag 16 juni 2020 @ 19:43:01 #4
58651 crew  murp
murp
pi_193660439
Sommige hebben een 12v noodaccu en zijn na een stroomstoring gewoon te gebruiken 14.gif
pi_193660546
Een volwassene loopt ze er zo uit. Een kind niet.
Laat die handjes wapperen!
pi_193660912
sommige huizen hebben 2 deuren.

Als je deur naar binnen opengaat trap je die luiken er met een babykracht uit.

Ik had oude rolluiken die wat gamel waren en die trok ik met de hand van de gevel... alleen het luik, niet de verticale staandard. Die wipte ik los met een breukijzer.

Volgens mij zijn ze ook niet bedoeld om inbrekers te weren, daar heb je sloten voor.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193661111
quote:
2s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 19:43 schreef murp het volgende:
Sommige hebben een 12v noodaccu en zijn na een stroomstoring gewoon te gebruiken 14.gif
Dat is ook wel handig als backup ja.

quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 19:50 schreef Gieliovd het volgende:
Een volwassene loopt ze er zo uit. Een kind niet.
Oke mooi :P

quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 20:14 schreef sjorsie1982 het volgende:
sommige huizen hebben 2 deuren.

Als je deur naar binnen opengaat trap je die luiken er met een babykracht uit.

Ik had oude rolluiken die wat gamel waren en die trok ik met de hand van de gevel... alleen het luik, niet de verticale staandard. Die wipte ik los met een breukijzer.

Volgens mij zijn ze ook niet bedoeld om inbrekers te weren, daar heb je sloten voor.
Nou ja, ze werken natuurlijk best goed voor inbrekers want ten eerste moeten zij het de andere kant open trappen (dat gaat lastiger met een raam of deur erachter) en ten tweede maakt dat heel veel lawaai. Als ze er dan door zijn moeten ze ook nog sloten openbreken. Ik zou wel twee keer nadenken dan als inbreker :P

Maar ja, voor m'n gevoel met deur/raam die naar binnen open gaat trap je er zo door heen. Maar ga het niet testen :P
pi_193661240
Wat een spuuglelijke dingen zeg
pi_193661631
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 20:41 schreef Heph844 het volgende:
Wat een spuuglelijke dingen zeg
Valt toch wel mee? Het is praktisch een wit vlak met strepen. Ze zijn ook bijv. in antraciet te krijgen als dat beter bij je woning past. Echt gezellig oogt het niet maar het helpt goed tegen de zon, inbrekers en licht tijdens het slapen :)
pi_193662494
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 19:25 schreef YoshiBignose het volgende:
Steeds meer woningen hebben rolluiken, voornamelijk tegen de zon. Dit zijn vaak die kunststof witte dingen.
Ik zie ze eigenlijk alleen maar in Limburg. In de rest van Nederland zijn ze volgens mij beperkt tot woonwagenkampen en vage bedrijfswoningen.

quote:
Ik heb ze zelf ook en ze zijn allemaal elektrisch. Nou ben ik toch een beetje bang dat als er midden in de nacht brand uitbreekt in de meterkast, de stroom uitvalt en je je huis niet meer uit kan.
Ik denk dat dit risico niet beperkt is tot je meterkast. Ook als de brand op een andere plek uitbreekt is de kans groot dat je zekeringen of aardlek eruit klapt. Of de voedingskabel richting het rolluik begeeft het. De enige manier om dat te voorkomen is een volledig onafhankelijk groep aanleggen en de bekabeling in functiebehoud uitvoeren. Voor een normale woning niet bepaald gebruikelijk.

quote:
De rolluiken voelen niet echt stevig aan. Zou je ze makkelijk van binnen naar buiten los kunnen trappen of eventueel met een bijl? Iemand dit weleens geprobeerd :P ?
Zit er geen mechanische openingsmogelijkheid op? Dat lijkt me sowieso wel handig, als er bij een storing nog een manier is om ze non-destructief open te krijgen.

Overigens vraag ik me wel af of een bijl nou zoveel helpt.Als je half stikkend in de rook in de je slaapkamer staat, wil hakken ook niet meer erg vlotten.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  Moderator dinsdag 16 juni 2020 @ 22:38:57 #11
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193663096
Volgens mij is het advies van de brandweer om rolluiken zeker niet voor deuren te maken.
Bij brand heb je maar een paar minuten om er uit te kunnen komen; ga jij maar eens je rolluik eruit trappen in pure paniek binnen vijf minuten.. :X

https://www.brandweer.nl/actueel-landelijk/2019/rolluiken

quote:
Je overweegt misschien om rolluiken aan te schaffen. Minder geluidsoverlast, goede inbraakpreventie en je kunt je (slaap)kamer helemaal donker maken. Ideaal. Maar wat betekent het voor brandveiligheid? En nog specifieker: voor het vluchten bij brand?

Zit er een rolluik (voor een raam of deur) in jouw vluchtroute, dan kan dit een obstakel voor jou zijn. Jij kunt er niet uit en hulpdiensten kunnen er niet in!
Drie minuten

Denk daarom goed na over rolluiken voor ramen en deuren. Kun je nog veilig en snel buiten komen als er brand is? Bedenk dat je vaak maar drie minuten de tijd hebt om te vluchten als er in jouw huis brand uitbreekt. Binnen drie minuten vanaf het ontstaan van de brand kan er zo veel rook in je huis zijn, dat je niet meer veilig buiten kunt komen. Als de vluchtweg wordt belemmerd door een rolluik, dan kan dat fatale gevolgen hebben.
Handbediend of elektrisch

Zorg er altijd voor dat je vluchtwegen voldoende vrij en toegankelijk zijn. Hoef je in geval van nood nooit via een raam te vluchten? Dan kun je hier zonder problemen een rolluik plaatsen. Als je gebruikmaakt van een voor- en een achterdeur, dan kan het verstandig zijn om hier geen rolluik te plaatsen. Zorg er in ieder geval voor dat je altijd twee routes hebt om te vluchten, voor het geval één van de routes niet toegankelijk is. En bedenk goed of je je rolluiken handbediend of elektrisch neemt. Bij een handbediend systeem kunnen de canvas banden doorbranden, bij een elektrisch systeem kunnen de rolluiken niet meer open als de stroom uitvalt.
pi_193663246
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 22:38 schreef Vonkenboer het volgende:
Volgens mij is het advies van de brandweer om rolluiken zeker niet voor deuren te maken.
Bij brand heb je maar een paar minuten om er uit te kunnen komen; ga jij maar eens je rolluik eruit trappen in pure paniek binnen vijf minuten.. :X

[..]

Uit je quote, bedenk goed of elektrisch of handbediend, bij brand werken de handbediende mogelijk niet meer en als de stroom uitvalt werken elektrische niet.

Nou dus eigenlijk is het in geval van een calamiteit die allebei gewoon reëel kan plaatsvonden gewoon kut.
GC / Doneer en houd FOK! online
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_193663307
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 22:38 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Als je een rolluik voor je deur plaats, voldoe je ook al niet meer aan artikel 7.12 lid 1 Bouwbesluit. In theorie zou het college van B&W dan moeten gaan handhaven (maar dan moeten ze het eerst constateren)
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_193663602
Eentje op zonne-energie nemen dan. Ik denk niet dat je een rolluik zomaar openbreekt, er zijn verhalen bekend van mensen die om deze reden zijn gestorven. Je zou misschien net als in een trein speciaal gereedschap kunnen neerleggen om het ding wel snel te slopen, maarja niet erg fraaie oplossing.
pi_193663745
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 20:30 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Dat is ook wel handig als backup ja.
[..]

Oke mooi :P
[..]

Nou ja, ze werken natuurlijk best goed voor inbrekers want ten eerste moeten zij het de andere kant open trappen (dat gaat lastiger met een raam of deur erachter) en ten tweede maakt dat heel veel lawaai. Als ze er dan door zijn moeten ze ook nog sloten openbreken. Ik zou wel twee keer nadenken dan als inbreker :P

Maar ja, voor m'n gevoel met deur/raam die naar binnen open gaat trap je er zo door heen. Maar ga het niet testen :P
Ieder zijn smaak natuurlijk. Ik vind die grote bakken niet mooi met ook nog eens zijgeleiders. Screens hebben een veel kleinere behuizing die vak amper groter is dan het kozijn. Als je ook nog eens een diepe negge hebt steekt het ook niet zoveel uit.
pi_193666448
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 22:46 schreef vosss het volgende:

Uit je quote, bedenk goed of elektrisch of handbediend, bij brand werken de handbediende mogelijk niet meer en als de stroom uitvalt werken elektrische niet.

Nou dus eigenlijk is het in geval van een calamiteit die allebei gewoon reëel kan plaatsvonden gewoon kut.
Het is natuurlijk ook wel een heel erg worst-case scenario. Ik ben weleens op vakantie geweest in huisje waar je in de slaapkamer geen raam had dat echt goed open kon (of waar je uit kon klimmen) dus bij een brand in de hal ben je dan ook al klaar. Bijna iedereen heeft tegenwoordig ook wel rookmelders door z'n hele huis hangen.

Ik kan er natuurlijk eentje ophangen bij de meterkast, die automatisch een signaal doorstuurt en m'n rolluiken opent bij brand. Echter, als er al iets rookt bij de meterkast dan is er meestal ook al vuur... en dan lijkt het me dat de stroom er al af ligt :P

Anyway, ik zet een rolluik wel op zo'n noodstroomvoorziening:

quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 23:15 schreef archito het volgende:

Ieder zijn smaak natuurlijk. Ik vind die grote bakken niet mooi met ook nog eens zijgeleiders. Screens hebben een veel kleinere behuizing die vak amper groter is dan het kozijn. Als je ook nog eens een diepe negge hebt steekt het ook niet zoveel uit.
Je hebt gelijk dat screens minder opvallen maar ik vind het verschil minimaal. Ze zijn tegenwoordig ook nog eens praktisch even duur en dan heb je met rolluiken toch wel wat meer voordelen.
  woensdag 17 juni 2020 @ 09:36:01 #17
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_193667094
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 08:30 schreef YoshiBignose het volgende:
Anyway, ik zet een rolluik wel op zo'n noodstroomvoorziening:
Misschien zelfs een schakeling maken dat bij stroom-uitval (en rookmelder aan) de rolluiken open gaan. Als je bezig ben, doe het dan gelijk goed!
Tot nooit .......
pi_193667139
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 09:36 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Misschien zelfs een schakeling maken dat bij stroom-uitval (en rookmelder aan) de rolluiken open gaan. Als je bezig ben, doe het dan gelijk goed!
Dat moet lukken :)
  woensdag 17 juni 2020 @ 10:06:08 #19
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_193667414
Voor dat soort calamiteiten hebben ze vluchtrolluikken uitgevonden.
Die kan je openen als een deur.

I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_193667562
Handbediende kun je gewoon omhoog duwen en een stok o.i.d. eronder zetten. Elektrisch, geen idee eigenlijk, hangt van de motor af of deze enigszins vrijloopt zonder stroom...
pi_193667566
Ik denk dat een elleboog al genoeg is om er door te komen..
Ik was hier...
pi_193667599
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 10:17 schreef Nismo91 het volgende:
Ik denk dat een elleboog al genoeg is om er door te komen..
Denk ik ook wel maar werd een beetje bang van dit filmpje... maar volgens mij is dat aluminium :')

woensdag 17 juni 2020 @ 14:36:55 #23
439068 speedfightrage
Stroom bzzt bzzt
pi_193670668
T is meestal aluminium die rolluiken.
Als het raam naar binnen open gaat trap je hem er wel uit, gaat het raam naar buiten open wordt het flink lastiger.
Ik heb zelf op een kamer waarbij het raam naar buiten opengaat een grote koevoet liggen.

@stavromulabeta

Onzin dat je ze alleen in limburg ziet. Ik woon in het midden van het land en daar zie je ze op de 1ste verdieping en op zolder regelmatig, vaak alleen aan de achterkant (zonkant) van de woning.. Heb ik zelf ook, rolluiken zijn goedkoper dan zipscreens en heb ze in de kleur van de kozijnen en de gevelbekleding.

Woon gewoon in een 1 gezinswoning in een normale wijk waar de huizen prijzen de pan uit rijzen.

Enige waar je ze bijna niet ziet in het midden van het land is de begane grond, dat is in limburg wel anders waar alles is dicht getimmerd met die dingen.

Begane grond heb ik zelf screens gedaan, aan de zonkant.

[ Bericht 3% gewijzigd door speedfightrage op 17-06-2020 14:42:10 ]
  woensdag 17 juni 2020 @ 15:00:53 #24
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_193670986
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 10:06 schreef Elpis het volgende:
Voor dat soort calamiteiten hebben ze vluchtrolluikken uitgevonden.
Die kan je openen als een deur.

Handig, ik vraag me alleen het voordeel van het rolluik af.
Tot nooit .......
  woensdag 17 juni 2020 @ 16:24:10 #25
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_193671949
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 15:00 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Handig, ik vraag me alleen het voordeel van het rolluik af.
Een potentiele inbreker zal neem ik aan niet weten wanneer het een vluchtrolluik is en wanneer een gewone. Het zal dus wel een afschrikkend effect hebben.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_193672202
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 16:24 schreef Elpis het volgende:

[..]

Een potentiele inbreker zal neem ik aan niet weten wanneer het een vluchtrolluik is en wanneer een gewone. Het zal dus wel een afschrikkend effect hebben.
Ja, alleen zal het best wel aan de buitenkant te zien zijn. Dus helpt het niet meer tegen inbraak.

Persoonlijk vind ik rolluiken een rotgezicht en erg onvriendelijk. Dubbelglas houdt net zo veel inbrekers tegen. Tegen licht heb je gordijnen en de zon houdt je uit je kamer met schermen of luxaflex. Maar goed, ik kom dan ook niet uit Limland.
pi_193672382
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 16:44 schreef qajariaq het volgende:

Persoonlijk vind ik rolluiken een rotgezicht en erg onvriendelijk. Dubbelglas houdt net zo veel inbrekers tegen.
Dubbelglas houdt misschien inbrekers tegen maar de meeste ramen en deuren kunnen open dus daar zullen ze op loeren. Bovendien kun je normaal dubbel glas echt wel stuk krijgen. Gelaagd glas wordt wel lastiger. Maar goed, wat ik belangrijker vind is dat m'n woning er beter beveiligd uitziet. Dan gaan ze gewoon naar de buren waar geen rolluiken te vinden zijn :7
pi_193672432
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 17:00 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Dubbelglas houdt misschien inbrekers tegen maar de meeste ramen en deuren kunnen open dus daar zullen ze op loeren. Bovendien kun je normaal dubbel glas echt wel stuk krijgen. Gelaagd glas wordt wel lastiger. Maar goed, wat ik belangrijker vind is dat m'n woning er beter beveiligd uitziet. Dan gaan ze gewoon naar de buren waar geen rolluiken te vinden zijn :7
Dat verhinderen van je vluchtweg zou ik een groter gevaar vinden dan inbraak. Voor een deur zou ik dat never nooit niet doen.

Die vluchtrolluikdeur van @Elpis is ongetwijfeld aan de buitenkant herkenbaar door iemand die er op let. Beter dan een gewoon rolluik maar weinig inbrekers die zich er door laten weren.
pi_193674587
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 17:04 schreef qajariaq het volgende:

Dat verhinderen van je vluchtweg zou ik een groter gevaar vinden dan inbraak. Voor een deur zou ik dat never nooit niet doen.

Dat is waar, maar je kan het natuurlijk wel gebruiken voor als je bijv. op vakantie bent. Moet je wel zeker weten dat je bediening op afstand werkt anders kan je je huis niet meer in :')
pi_193674626
Rolluik van de deur op een UPS aansluiten.
.
pi_193685382
Die dingen moeten automatisch open gaan bij een brandalarm. En verder een UPS-achtige oplossing.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193698755
Je hebt inderdaad speciale varianten die geschikt zijn voor calamiteiten.
Wij hebben met de kinderen een vluchtroute afgesproken bij brand in de hal, via de achterzijde omdat daar geen rolluiken hangen (en je op een plat dak uitkomt).

Wij hebben overal van die inklemhorren. Dat zijn rotdingen om er 'even snel' uit te halen. Iets wat mij na wat klooien wel lukt, maar nooit binnen 10 seconden. En in paniek weet ik het niet. De kinderen gaat het zeker niet lukken.

Daarom hebben we op de badkamer ook een keukenmes (in zo'n hoesje) liggen om de horren in geval van nood open te kunnen snijden. Daarvoor hebben we een vaste plek vlak bij het raam.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')