Wat is dit nou voor excuus.quote:Op donderdag 18 juni 2020 23:09 schreef kanovinnie het volgende:
Het enige wat er met velgremmen kan gebeuren is dat je kabel breekt. Dat is makkelijk op te lossen met een nieuwe kabel. Ook in het buiteland zijn die goed verkrijgbaar.
Een kapotte hydraulische leiding oid is een stuk lastiger te fixen in het buitenland denk ik.
Ben je met die MTB wel eens verder dan 300 km van huis geweest? Dan is het prettig als je vertrouwen in je fiets hebt en in de beschikbaarheid van onderdelen/hulp bij pech.quote:Op donderdag 18 juni 2020 23:12 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wat is dit nou voor excuus.
In 15 jaar MTB nog nooit een falende hydraulische rem meegemaakt.
Transalp.quote:Op donderdag 18 juni 2020 23:19 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ben je met die MTB wel eens verder dan 300 km van huis geweest? Dan is het prettig als je vertrouwen in je fiets hebt en in de beschikbaarheid van onderdelen/hulp bij pech.
Ik kan een heleboel zelf oplossen onderweg, maar de hydraulische remmen op m'n gravelbike/bikepackingfiets is toch iets waar ik geen controle over heb als het stuk gaat. En dat is toch niet een heel lekker idee als het je enige manier van transport is.
Ik heb velgremmen op de racerquote:Op donderdag 18 juni 2020 23:45 schreef Patroon het volgende:
MTB en Gravel,crosser is disc, zonder twijfel. Maar de vraag ging
over mijn vrouw die 99% vlak fietst met droog weer. Disc voegt dan niets toe. Probeer je daar even in te verplaatsen, ipv alleen keihard roepen wat je zelf hebt
Ik ben er wel uit trouwens.
Nooit een lekkende kabel of wat dan ook waardoor de remkracht wegvalt?quote:Op donderdag 18 juni 2020 23:12 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wat is dit nou voor excuus.
In 15 jaar MTB nog nooit een falende hydraulische rem meegemaakt.
Dit is wel een grote volgens mij.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 08:25 schreef MCH het volgende:
Kent iemand Mantel of 12gobiking achtige fysieke winkels in Belgie? In heel Nederland is geen 50 inch vrouwenfiets meer te koop omdat iedereen door Kerona is gaan fietsen.
Eerlijk is eerlijk: de remkracht van alle hydraulische remmen is fenomenaal, maar er zitten wel een hoop mitsen aan.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 08:23 schreef MCH het volgende:
[..]
Nooit een lekkende kabel of wat dan ook waardoor de remkracht wegvalt?
Precies dit, kan het me ook niet voorstellen dat @Lospedrosa niet 1 van deze dingen heeft meegemaakt in 15 jaar.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 08:36 schreef Gripper het volgende:
[..]
Eerlijk is eerlijk: de remkracht van alle hydraulische remmen is fenomenaal, maar er zitten wel een hoop mitsen aan.
er mag geen lucht in je leidingen zitten, en niet iedereen kan dat zelf ontluchten. Bij sommige weersomstandigheden smelt een set remblokjes weg als boter op je poffertjes. vettigheid op je remblokje? alleen maar krijsende geluiden en geen m/s^2 langzamer. Vieze zuigers die niet netjes in hun geleiding lopen komen slecht terug als je de remhendel loslaat, waardoor ze aanlopen tegen je schijven en erger nog, scheef kunnen gaan lopen in de remklauw waardoor die beschadigt. Na lange tijd stilstand moet je ze vaak oppompen om de boel weer op druk te krijgen.
Allemaal wel meegemaakt in 20 jaar MTB'en, zeg maar vanaf het moment dat hydraulische remmen op de MTB hun opkomst deden.
Dus nee, hydraulische remmen zijn zeker niet onderhoudsvriendelijker dan velgremmen.
Jawel met Avid remmen. Daarna overgestapt naar Shimano XTR. Daar nooit maar dan ook nooit problemen mee gehad.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 08:44 schreef MCH het volgende:
[..]
Precies dit, kan het me ook niet voorstellen dat @:lospedrosa niet 1 van deze dingen heeft meegemaakt in 15 jaar.
Lekkende o-ringen in mn Avid Elixers in Centraal Duitsland, dat werd hurenquote:Op donderdag 18 juni 2020 23:12 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wat is dit nou voor excuus.
In 15 jaar MTB nog nooit een falende hydraulische rem meegemaakt.
Avid had echt prutremmenquote:Op vrijdag 19 juni 2020 09:15 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Lekkende o-ringen in mn Avid Elixers in Centraal Duitsland, dat werd huren
Soms denk ik dat jij een milde variant van @Oksel bentquote:
Dat dus, vooral op mijn vakantiefiets (en brevettenfietsen) blijf ik liefst met velgremmen rijden.quote:Op donderdag 18 juni 2020 23:09 schreef kanovinnie het volgende:
Het enige wat er met velgremmen kan gebeuren is dat je kabel breekt. Dat is makkelijk op te lossen met een nieuwe kabel. Ook in het buiteland zijn die goed verkrijgbaar.
Een kapotte hydraulische leiding oid is een stuk lastiger te fixen in het buitenland denk ik.
Er waren natuurlijk ook wel een paar rampzalige ontwerpen. Avid en tektro hebben het nooit echt goed begrepen, maar Hope, Magura en shimano (XT en XTR) waren prima remmetjes. Ik rij nu ook op een XTR afgemonteerde fiets en niks te klagen.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 09:12 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Jawel met Avid remmen. Daarna overgestapt naar Shimano XTR. Daar nooit maar dan ook nooit problemen mee gehad.
Onderhoud moet je bijhouden, de blokken daarvan moet je weten hoever ze zijn. En neem een reserveset mee naar een meerdaagse in het buitenland.
Maar dat doe je ook met blokken.
Maar goed, als ik een partij velgwielen had, ging ik wel voor velgremmen.
Bij XTR is de speling tussen de blokken en de schijf ook zo lekker ruim, dat stellen om geluidjes te voorkomen hoeft dan ook nooit.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 09:58 schreef Gripper het volgende:
[..]
Er waren natuurlijk ook wel een paar rampzalige ontwerpen. Avid en tektro hebben het nooit echt goed begrepen, maar Hope, Magura en shimano (XT en XTR) waren prima remmetjes. Ik rij nu ook op een XTR afgemonteerde fiets en niks te klagen.
Ook een keer een setje Formula Oro remmen gehad. Net zulke Italiaanse brol als Campagnolo, het ziet er fantastisch stijlvol uit en je had er alleen maar gezeik mee.
Vooral behoorlijk kut dat lokale fietsenmakers er geen raad mee wistenquote:
Niet geheel mee eens. Ik zet trouwens makkelijker een wiel in een fiets met velgremmen dan met disc, maar goed. Jij woont in Limburg, dus dan begrijp ik de keuze voor disc. Dat is hier anders.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:06 schreef RealBizkit666 het volgende:
Behalve het heerlijke muzikale geluid tijdens het remmen in NATTE(!) omstandigheden hebben mijn schrijfremmen geen enkele problemen die jullie hierboven omschrijven.
En ik heb liever een piepende schijfrem met nat weer, dan een schrapende velgrem.
De enige reden waarom je voor velgremmen zou kiezen, is omdat je nu veel velgremwielsets thuis hebt liggen en je wilt die regelmatig wisselen. Als je niet wisselt, dan is er geen reden om het niet te doen eigenlijk.
En net als schijfremmen, hebben velgremmen ook onderhoud nodig. Buitenkabels, binnenkabels, gekut met je wiel eruit en erin krijgen. Remrand na wielsetwissel die net niet lekker uitgelijnd is.
Dus, kom ik eigenlijk terug op een punt wat ik al vaker gezegd heb. Je moet kopen wat je mooi vind, en als je vrouw schijfremmen mooier vind, dan heb je daar heen te luisteren. Die hele discussie over wat beter en slechter is, is derhalve niet nodig eigenlijk.
Je hebt toch ondertussen wel door dat we allemaal eigenwijze eikels zijn?quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:06 schreef RealBizkit666 het volgende:
Dus, kom ik eigenlijk terug op een punt wat ik al vaker gezegd heb.
Om weer even een eigenwijze eikel te zijn, ik vind dat Patroon hier ook een stem in heeft aangezien hij het onderhoud doet en tijdens een ritje de problemen waarschijnlijk op mag lossen. toegegeven, ik ken de technische skills van missPatty niet. Als hij het (nog) niet ziet zitten om aan schijfremmen te rommelen is dat ook wat waard.quote:Je moet kopen wat je mooi vind, en als je vrouw schijfremmen mooier vind, dan heb je daar heen te luisteren
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |