abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_193657542

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Netherlands & Italy compare infected CORONAvirus (COVID-19) infected daily graph/chart
Verzameling alle NL cijfers

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)
[ afbeelding ]
Vermijd drukte!
[ afbeelding ]

Moderatie:
@:trein2000 @:capricia @:Lonaa @:Muck @:Lavenderr @:Kyran @:Sounddragon @:D_A
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  dinsdag 16 juni 2020 @ 16:36:38 #2
131800 Tarado
capô de fusca
pi_193657603
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 16:30 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Van Leer? Geen idee. Maar over het algemeen is het zo dat wanneer je er niks meer over hoort dat het loos alarm was en slechts een oplevinkje was.
nee hiervan

quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 16:19 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Het heeft ook in geen enkel land tot een noemenswaardige stijging gezorgd. Dus van tevoren wist je al dat dat hier ook niet het geval zou zijn bij de openstelling van horeca etc.
pi_193657610
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 16:27 schreef hooibaal het volgende:

[..]

We zullen zien. Misschien wel.
Inderdaad we gaan het zien.

Maar ik denk niet dat een eventuele piek zich aankondigt met alleen een stijging van IC opnames zoals de afgelopen dagen, daar zal ook een toename van het aantal besmettingen en ziekenhuisopnames bij horen.
pi_193657695
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 16:36 schreef Tarado het volgende:

[..]

nee hiervan
[..]

Kijk de dagelijkse cijfers er op na zou ik zeggen. Meer besmettingen vastgesteld door meer testen ja. Dus misschien wat hogere cijfers dan een paar weken terug. Die mensen zouden anders rondlopen zonder noemenswaardige klachten en zijn nu opgenomen in de cijfers. Logisch nadenken.

Ook heeft geen enkel land aan de alarmbel getrokken sinds horeca opengesteld is. Dat zegt wel wat.
  dinsdag 16 juni 2020 @ 16:44:57 #5
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_193657706
https://www.bbc.co.uk/news/health-53061281

Dexamethazone blijkt sterfte te verminderen en is een goedkoop en goed verkrijgbaar medicijn. Al gedeeld?
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_193657726
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 16:44 schreef nixxx het volgende:
https://www.bbc.co.uk/news/health-53061281

Dexamethazone blijkt sterfte te verminderen en is een goedkoop en goed verkrijgbaar medicijn. Al gedeeld?
Helaas zijn medicijnen niet de oplossing, enkel een vaccin kan ons nog redden.

Gr. Hugo de Jonge.
  dinsdag 16 juni 2020 @ 16:47:29 #7
131800 Tarado
capô de fusca
pi_193657735
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 16:44 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Kijk de dagelijkse cijfers er op na zou ik zeggen. Meer besmettingen vastgesteld door meer testen ja. Dus misschien wat hogere cijfers dan een paar weken terug. Die mensen zouden anders rondlopen zonder noemenswaardige klachten en zijn nu opgenomen in de cijfers. Logisch nadenken.

Ook heeft geen enkel land aan de alarmbel getrokken sinds horeca opengesteld is. Dat zegt wel wat.
:) zijn er landen dan waar de horeca zonder restricties is opengesteld?

Ik trek graag dezelfde conclusie maar wel het liefst op basis van feiten en niet van aannames
  dinsdag 16 juni 2020 @ 16:50:37 #8
432997 Ven1972
Man met humor
pi_193657789
Er zijn nog steeds weinig reisverkeer gaande op dit moment, zoals gisteren de grenzen ging openen voor EU-burgers. Daar zijn er ook geen grote stijgingen te zien. Het weer heeft ook een grote invloed op het virus zelf, denk ik. Als het zonnig en warm is heeft het virus veel moeilijker om over te leven als in koude weer met veel vochtigheid. Maar speelt ook nog meer dat het virus veel makkelijker heeft om ons besmetten alleen als we binnen in een ruimte bevinden. Dus we zijn laatste maanden veel meer buiten geweest dat zegt ook veel over deze cijfers van afgelopen maanden. Als het regent en koud is blijven we massaal nog thuis, dat zegt ook dat we ook voorzichtig zijn met ons te doen dat we nog meer besmettingen proberen te voorkomen.
Humor, serieus en vrolijk!
pi_193657795
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 16:47 schreef Tarado het volgende:

[..]

Ik trek graag dezelfde conclusie maar wel het liefst op basis van feiten en niet van aannames
Ik neem aan dat ieder land regels heeft, dus ik doel op het openstellen van horeca met regels inderdaad. Dat heeft niet voor een opleving gezorgd in Europese landen.
pi_193657896
quote:
10s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 16:46 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Gr. Hugo de Jonge.
Als je nou eens iets minder in je Pavlovreflex zou schieten en eens de moeite zou nemen om iets te lezen, dan zie je inderdaad dat dit niet direct 'de oplossing' is. Het is natuurlijk heel mooi dat de sterfte onder mensen die aan de beademing moeten afneemt van 40% naar 'slechts' 28% en bij mensen die aan de zuurstof moeten van 25% naar 'slechts' 20%, maar een wondermiddel is het zeer zeker niet.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  dinsdag 16 juni 2020 @ 17:00:02 #11
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_193657912
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 16:47 schreef Tarado het volgende:

[..]

Nieuw-Zeeland. Verder zou ik er zo geen weten.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_193657929
quote:
10s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 16:46 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Gr. Hugo de Jonge.
Kneusje
  dinsdag 16 juni 2020 @ 17:01:48 #13
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_193657939
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 16:58 schreef Monolith het volgende:

[..]

Als je nou eens iets minder in je Pavlovreflex zou schieten en eens de moeite zou nemen om iets te lezen, dan zie je inderdaad dat dit niet direct 'de oplossing' is. Het is natuurlijk heel mooi dat de sterfte onder mensen die aan de beademing moeten afneemt van 40% naar 'slechts' 28% en bij mensen die aan de zuurstof moeten van 25% naar 'slechts' 20%, maar een wondermiddel is het zeer zeker niet.
Idd niet een pilletje en je stapt zo je ic bed uit. Maar wel significant en ook belangrijk, bijna geen kosten aan verbonden en eventuele bijwerkingen zijn al bekend omdat het een bestaand medicijn is.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_193658008
quote:

[..]

Geen enkel medicijn is goed voor de exit-strategie heeft Hugo de Jonge zelf gezegd. zelfs niet eentje die preventief zou kunnen gaan werken. Een prik is de enige remedie en dat stoort mij. Iedere mogelijke oplossing zou welkom zijn toch. Waarom persé een vaccin.
pi_193658016
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 17:01 schreef koemleit het volgende:

[..]

Kneusje
:') De eigen woorden van de minister van Volksgezondheid.
  dinsdag 16 juni 2020 @ 17:09:37 #16
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_193658038
quote:
In de wijk Neukölln in Berlijn zijn honderden huurders in een appartementencomplex in quarantaine geplaatst na een corona-uitbraak. Voor zover bekend zijn zeker 57 mensen besmet geraakt met het virus, kinderen en volwassenen.

Volgens Duitse media is het de eerste keer in de coronacrisis dat een heel flatgebouw in de Duitse hoofdstad in quarantaine is geplaatst. Inwoners van 369 huishoudens mogen uit voorzorg hun woning de komende tijd niet meer verlaten.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_193658063
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 17:08 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Geen enkel medicijn is goed voor de exit-strategie heeft Hugo de Jonge zelf gezegd. zelfs niet eentje die preventief zou kunnen gaan werken. Een prik is de enige remedie en dat stoort mij. Iedere mogelijke oplossing zou welkom zijn toch. Waarom persé een vaccin.
Een vaccin is feitelijk een preventief medicijn hè?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_193658150
quote:

[..]

Ik heb even op De Jonge vaccin redden gezocht maar kon niet zo snel iets vinden, heb je een bron?
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_193658179
quote:

[..]

Ongeïnformeerd gelul

https://www.nu.nl/coronav(...)-deze-crisis-is.html

Je kan discussiëren of deze behandeling een aanvulling voor de exit strategie zou zijn. Ik denk zelf van niet omdat deze behandeling de druk op gezondheidszorg niet wegneemt. Wel is het natuurlijk erg goed nieuws voor individuele patiënten als het inderdaad zo goed werkt
  dinsdag 16 juni 2020 @ 17:19:56 #21
14505 OProg
A Life in Music
pi_193658216
quote:

[..]

Ik ben wel benieuwd bij welke groep het verschil dan zit. Bij griep is het ook zo dat mensen er ondanks een vaccin het op kunnen lopen, met name de kwetsbaardere groep natuurlijk. Als je daar vervolgens met dit medicijn een grotere groep van kan redden is dan ook weer een mooie stap.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_193658224
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 17:10 schreef Monolith het volgende:

[..]

Een vaccin is feitelijk een preventief medicijn hè?
Ik doel op preventief tegen een IC of ziekenhuisopname. Prima als er een vaccin ontwikkeld word en dit onze exit strategie kan zijn. Maar waarom worden eventuele medicijnen gedwarsboomd? En gedaan alsof een vaccin de enige uitweg is, terwijl ook een medicijn die klachten verminderd een prima oplossing kan zijn. Het is alleen maar vaccin, vaccin, vaccin wat je hoort. Hier speelt meer. Geen gekkie waanzin maar geld.
pi_193658247
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 17:16 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Ik heb even op De Jonge vaccin redden gezocht maar kon niet zo snel iets vinden, heb je een bron?
Kom op, heb je de persconferenties gemist? Het is alleen maar vaccin wat je hoort, niks anders.
  dinsdag 16 juni 2020 @ 17:23:50 #24
489794 Poem_
Brightness of Loss
pi_193658271
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 17:20 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Ik doel op preventief tegen een IC of ziekenhuisopname. Prima als er een vaccin ontwikkeld word en dit onze exit strategie kan zijn. Maar waarom worden eventuele medicijnen gedwarsboomd? En gedaan alsof een vaccin de enige uitweg is, terwijl ook een medicijn die klachten verminderd een prima oplossing kan zijn. Het is alleen maar vaccin, vaccin, vaccin wat je hoort. Hier speelt meer. Geen gekkie waanzin maar geld.
Welk medicijn doet dat dan op een effectieve en gunstige manier?
pi_193658280
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 17:22 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Kom op, heb je de persconferenties gemist? Het is alleen maar vaccin wat je hoort, niks anders.
Kun je aangeven in welke persconferentie de minister van Volksgezondheid 'enkel een vaccin kan ons nog redden' heeft gezegd?
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')