abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_193622161
Hey Fok!

in 2018 heb ik deze laptop gekocht:
https://www.mediamarkt.nl(...)an031nd-1514750.html

voor 1132 euro.

2 weken geleden (en 2 maanden na einde garantieperiode) was ik een film aan het kijken in bed, laptop op een krukje. Melding accu leeg, oplader aangesloten.
5 minuten later knalde hij toch uit. En deed daarna niks meer.
Laptop laten onderzoeken door Mediamarkt. Moederbord verbrand.
Reparatie niet mogelijk, want economisch niet verantwoord (1520).

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nu is mijn vraag, wat kan ik nog doen? Ik heb geen idee of ik nog ergens recht op heb, of aanspraak op kan maken. Toen ik de laptop kocht voor (voor mij) veel geld, was het de bedoeling dat ik er wel een jaartje of 6 7 mee zou kunnen doen.

Ik hoor graag van jullie.
Kaas
pi_193622189
Een nieuwe kopen?
Vakman pur sang
pi_193622198
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2020 00:17 schreef Lospedrosa het volgende:
Een nieuwe kopen?
:')

Dat is niet echt wat ik bedoel en volgens mij weet je dat heel goed :')
Kaas
  FOK!verkiezingenKampioen zondag 14 juni 2020 @ 00:18:31 #4
151187 zarGon
JzG.
pi_193622204
Misschien contact opnemen met HP (de fabrikant)? Zou er echter niet al te veel van verwachten.

In het vervolg zou je kunnen nadenken over het aansluiten van extra garantie, al moet je dan nagaan of dit soort situaties gedekt worden.
jouw neus is perfect
voor mijn klit
pi_193622219
quote:
10s.gif Op zondag 14 juni 2020 00:18 schreef Roel20 het volgende:

[..]

:')

Dat is niet echt wat ik bedoel en volgens mij weet je dat heel goed :')
Wel wat je kan en wellicht moet.
Maar wat wil je horen? Je zegt zelf al dat ie uit de garantie is.

[ Bericht 6% gewijzigd door ChevyCaprice op 17-06-2020 17:12:20 (We adviseren hier geen fraude.) ]
Vakman pur sang
  FOK!verkiezingenKampioen zondag 14 juni 2020 @ 00:21:16 #6
151187 zarGon
JzG.
pi_193622230
Ook nog even nalopen waarom je moederbord verbrand is. Enige wat ik kan bedenken is dat de ventilatie niet meer optimaal was...

Om het in de toekomst te voorkomen, en zo.
jouw neus is perfect
voor mijn klit
pi_193622246
https://www.consumentenbo(...)-reparatie/overzicht

Zelf ooit een defecte videokaart gehad in een acer. Die hadden ze netjes buiten de 2 jaar om vervangen. Je mag van zon dure laptop toch wel verwachten dat die minimaal 3a 4 jaar mee gaat.

[ Bericht 26% gewijzigd door wootahH op 14-06-2020 00:29:03 ]
:]
pi_193622265
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2020 00:21 schreef zarGon het volgende:
Ook nog even nalopen waarom je moederbord verbrand is. Enige wat ik kan bedenken is dat de ventilatie niet meer optimaal was...

Om het in de toekomst te voorkomen, en zo.
Ventilator was aan ja, maar niet harder als normaal.
Toen ik hem openmaakte om de ssd eruit te halen merkte ik wel dat 1 fan 'schoon' was en de andere zat onder het stof...
Kaas
pi_193622390
Wow knap vervelend, zo'n dure laptop. Ben je er gehecht aan?
En bied mediamarkt helemaal geen coulance?

Mainboard kun je via Aliexpress bestellen voor -slik- 400 euro
https://h5.nl.aliexpress.com/item/4000866897165.html

CPU en nvidia gtx zitten op het mainboard meegebakken, vandaar de bizarre prijs.

Zelf het mainboard wisselen vereist secuur werken, is geen rocket science verder. Ben wel benieuwd naar hoe het defecte board eruit ziet. De oorzaak hoeft niet per definitie in het mainboard te zitten.

Heb wel HP laptops hersteld met schade, dit ging dan om zeer kleine smd condensatoren van 3 millimeter groot. Als er printbanen beschadigd zijn dan is het al extreem moeilijk met al die kleine contactpunten.

Ik denk dat het wijs is om afscheid te nemen van deze laptop. De kans dat het weer misgaat met een nieuw mainboard is goed denkbaar.

Misschien dat een hobbyist een leuk bod doet op je defecte laptop, gezien de specificaties.
...omdat we dachten dat het wel kon....
  FOK!verkiezingenKampioen zondag 14 juni 2020 @ 00:45:13 #10
151187 zarGon
JzG.
pi_193622427
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2020 00:23 schreef wootahH het volgende:
https://www.consumentenbo(...)-reparatie/overzicht

Zelf ooit een defecte videokaart gehad in een acer. Die hadden ze netjes buiten de 2 jaar om vervangen. Je mag van zon dure laptop toch wel verwachten dat die minimaal 3a 4 jaar mee gaat.
Specifieker deze link: https://www.consumentenbo(...)iten-garantietermijn.

Mee eens, zo'n laptop moet absoluut langer meegaan dan 2 jaar.
jouw neus is perfect
voor mijn klit
pi_193622703
Hmm, misschien de kassa belbus inschakelen. In ieder geval toch de mediamarkt opnieuw contacten met deze info ;

Je hebt geen garantie meer, echter mag je er bij een laptop van meer dan 300 euro van uit gaan dat hij 3 jaar mee kan.

https://www.techniekneder(...)ruiksduurverwachting
...omdat we dachten dat het wel kon....
pi_193623023
Je moet bewijzen dat er non-conformiteit is. Dat de laptop defect is gegaan door een gebrek aan het apparaat zelf en niet dat jij hem verbrand hebt.
.
pi_193624268
Gejank altijd. 2 jaar garantie is 2 jaar garantie dan had je maar 5 jaar moeten kopen
Vakman pur sang
  zondag 14 juni 2020 @ 10:55:00 #14
204633 Fred2
Kritisch
pi_193624759
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2020 09:46 schreef Lospedrosa het volgende:
Gejank altijd. 2 jaar garantie is 2 jaar garantie dan had je maar 5 jaar moeten kopen
Dat is a) volgens Nederlandse wetgeving niet nodig en b) ook dan had ts er nog een flinke disuccie aan vanwege het stof in de ventilator.
So we just called him Fred too
  zondag 14 juni 2020 @ 10:56:54 #15
204633 Fred2
Kritisch
pi_193624780
quote:
10s.gif Op zondag 14 juni 2020 00:24 schreef Roel20 het volgende:

[..]

Ventilator was aan ja, maar niet harder als normaal.
Toen ik hem openmaakte om de ssd eruit te halen merkte ik wel dat 1 fan 'schoon' was en de andere zat onder het stof...
De een zal vast naar binnen hebben geblazen en de ander naar buiten.

Heb je de laptop op bed/bank gebruikt met de laptop direct op het hoeslaken/dekbedovertrek/kussen?
So we just called him Fred too
pi_193625497
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 10:56 schreef Fred2 het volgende:

[..]

De een zal vast naar binnen hebben geblazen en de ander naar buiten.

Heb je de laptop op bed/bank gebruikt met de laptop direct op het hoeslaken/dekbedovertrek/kussen?
Nee ik let er altijd op dat er enige doorgang van lucht is. Vooral vanwege het geluid als die fans hard aan gaan. Laptop stond op een krukje met gat in het midden.
Kaas
pi_193625824
Gewoon een nieuwe kopen..

deze verkopen in onderdelen...
8)7
pi_193626202
Hoe zat het ook alweer, ja je hebt 2 jaar garantie maar dat is niet een vast gegeven.

Was er niet zo'n regel qua consumentenrecht dat bij bepaalde producten als je er van mag verwachten dat het langer dan 2 jaar degelijk moet functioneren, dat je dan dus ook langer op garantie aanspraak mag of kan doen?

Er staat mij zoiets bij, wellicht dat anderen dit kunnen verbeteren of aanvullen.
pi_193627092
Je laten informeren bij het juridisch loket of je rechtbijstandsverzekering.
Een eerste (telefonisch) gesprek bij een advocaat is ook gratis.

Daarna beslissen of je de kool het sop waard vindt.
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2020 09:46 schreef Lospedrosa het volgende:
Gejank altijd. 2 jaar garantie is 2 jaar garantie dan had je maar 5 jaar moeten kopen
Je als een mak lammetje laten behandelen zoals bovenstaand figuur zegt zou ik nooit doen.
In veel gevallen kunnen fabrikanten/verkopers idiote garantievoorwaarden hebben, wat nog niet betekent dat je het conform de Nederlandse wetgeving is.

Een en ander is wel gigantisch balen voor je. Succes!
pi_193627143
Probeer dit eens.

https://www.consuwijzer.n(...)ondeugdelijk-product

Een redelijke levensduur voor een laptop is 5 jaar, dus 26 maanden is veel te vroeg defect. Tevens staat er in de prijsopgave, dat de monteur heeft geconstateerd dat er geen zaken zijn die de werking negatief hebben benvloed. Hiermee sta je heel sterk.
.
pi_193627147
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2020 00:41 schreef spectrumanalyser het volgende:
CPU en nvidia gtx zitten op het mainboard meegebakken, vandaar de bizarre prijs.
Ah vandaar, ik dacht al wat is dat voor achterlijk duur moederbord.
pi_193628503
zeker geen fotos van de schade op het bord ?

Sowieso snap ik niet helemaal waarom er ook kabels, behuizingsdelen en een AC-ADAPTER bij staan :?

het lijkt me niet logisch dat de AC adapter door een kortsluiting in je laptop ook meteen helemaal aan mosterd is etc..
8)7
pi_193629124
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 16:46 schreef Ou-Tannu het volgende:
zeker geen fotos van de schade op het bord ?

Sowieso snap ik niet helemaal waarom er ook kabels, behuizingsdelen en een AC-ADAPTER bij staan :?

het lijkt me niet logisch dat de AC adapter door een kortsluiting in je laptop ook meteen helemaal aan mosterd is etc..
Toen ik de SSD eruit haalde heb ik een foto gemaakt. Maar niet echt van het mobo zelf. Je ziet alleen wat schroeiing op de binnenkant van de qchterplaat
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kaas
pi_193629429
Die verkleuring komt door de VRM's die worden bij belasting aardig warm.
  zondag 14 juni 2020 @ 18:13:45 #25
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_193629472
Je zou eens kunnen kijken wat 'ie doet als je de accu loskoppelt. Heb dat ooit eens met een laptop gehad, de kapotte accu zorgde er voor dat 'ie het ook op netstroom niet deed.
https://fok.nl/shop/doneren/
It might only be 3 inches, but it smells like a foot.
pi_193631185
verschroeiing ozu ik verwachten bij de DC-Jack ( als die direct op het bord zit is het gewoon een RUK ontwerp maar dat terzijde) maar op de foto kan ik niet achterhalen waar die zou zitten eventueel
8)7
pi_193631345
kun je een lucht van verbrande elektronica ruiken bij het moederbord?

misschien bedoelen ze wel dat er n of meerdere componenten op het moederbord zijn doorgebrand. dan hoeft er geen brandschade zichtbaar te zijn.
dit is te achterhalen door een verdacht deel van het moederbord te bevriezen met koudespray en dan de adapter aan te sluiten. het defecte component is direct gesmolten na aansluiten van de adapter.
deze truc werkt ook met isopropyl alcohol. waar de alcohol meteen verdampt daar zit het defecte component.
...omdat we dachten dat het wel kon....
pi_193631391
Als ik kijk dan op andere afbeeldingen lijkt de DC jack via een kabel naar t bord te gaan en komt daar ter hoogte van de WLAN adapter aan..

Dus een brakke DC jack is denk ik ook wel uit te sluiten... levert google nog meer problemen ism je laptop model/serie op? mogelijk gewoon een slecht design?
8)7
pi_193633097
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 14:48 schreef gepromoveerT het volgende:
Je laten informeren bij het juridisch loket of je rechtbijstandsverzekering.
Een eerste (telefonisch) gesprek bij een advocaat is ook gratis.

Daarna beslissen of je de kool het sop waard vindt.
[..]

Je als een mak lammetje laten behandelen zoals bovenstaand figuur zegt zou ik nooit doen.
In veel gevallen kunnen fabrikanten/verkopers idiote garantievoorwaarden hebben, wat nog niet betekent dat je het conform de Nederlandse wetgeving is.

Een en ander is wel gigantisch balen voor je. Succes!
Bovenstaande is het enige juiste antwoord. Zelf ooit meegemaakt dat een Minidiscspeler 2 maanden na de fabrieksgarantie kapot ging. Bij het juridisch loket op papier laten zetten waarom het onredelijk was om het apparaat af te schrijven voordat de "redelijk te verwachten levensduur" voorbij was was genoeg om alsnog een nieuw apparaat geleverd te krijgen, ondanks de verlopen garantie.
pi_193638570
Heb je HP al gebeld? HP heeft een vrij goede klantenservice in mijn ervaring.
IT'er in hart en nieren
  maandag 15 juni 2020 @ 13:10:49 #31
84418 Syd
The Good Die Young
pi_193639110
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 12:30 schreef PascalDutch het volgende:
Heb je HP al gebeld? HP heeft een vrij goede klantenservice in mijn ervaring.
Dit dus, probeer eerst dat.
  maandag 15 juni 2020 @ 14:07:41 #32
84418 Syd
The Good Die Young
pi_193639976
@Roel20 ik kijk nu ff gauw op internet, maar er zijn veel problemen zo te lezen met het moederbord. En veel klachten omdat het een redelijk highend laptop is en zo snel kapot gaat.

Denk zoals eerder vermeld dat je een ticket bij HP moet aanmaken en er een grote kans is dat er iets mee gedaan wordt (niet geschoten is altijd mis)
pi_193642279
Misschien is dit van nut?
pi_193649130
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 22:26 schreef zl7z het volgende:

[..]

Bovenstaande is het enige juiste antwoord. Zelf ...
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 13:10 schreef Syd het volgende:

[..]

Dit dus, probeer eerst dat.
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 20:38 schreef spectrumanalyser het volgende:
kun je een lucht van verbrande elektronica ruiken bij het moederbord?
Jazeker, verbrande lucht is erg sterk.

quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 14:07 schreef Syd het volgende:
@:Roel20 ik kijk nu ff gauw op internet, maar er zijn veel problemen zo te lezen met het moederbord. En veel klachten omdat het een redelijk highend laptop is en zo snel kapot gaat.

Denk zoals eerder vermeld dat je een ticket bij HP moet aanmaken en er een grote kans is dat er iets mee gedaan wordt (niet geschoten is altijd mis)
Hey bedankt voor het meedenken allemaal :D Erg blij mee.
Morgen ga ik dus even mediamarkt en HP contacteren.
En die suggestie van het juridisch loket vind ik ook een goeie.
Kaas
pi_193661000
quote:
10s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 00:09 schreef Roel20 het volgende:
Hey bedankt voor het meedenken allemaal :D Erg blij mee.
Morgen ga ik dus even mediamarkt en HP contacteren.
En die suggestie van het juridisch loket vind ik ook een goeie.
Houd ons even op de hoogte van wat er uit komt. Ik hoop dat je er in slaagt een nette oplossing te krijgen, succes!
pi_194388803
okey...

Update.
Ik heb mijn probleem aangegeven bij zowel ConsuWijzer als het Juridisch Loket.
Van beide kreeg ik ongeveer dezelfde reactie, namelijk vrijwel 1-op-1 de algemene regels.
Daar kon ik zelf niet zoveel mee, of beter gezegd, ik wist niet zo goed wat ik daar mee moest.

Nadat ik mijn laptop had terug gekregen heb ik HP en Mediamarkt beide een bericht gestuurd.
Mediamarkt heeft nooit gereageerd, maar HP wel.
Bij HP moest ik mijn klacht indienen via het forum (het telefoonnummer was voor mij niet vindbaar). Daar is de klacht 'gescaleerd' en een dag of 2 later ben ik gebeld. Door Customer Relations.

Ik weet niet helemaal meer hoe het gesprek ging, maar ik probeerde naar voren te brengen dat ik vond dat de moederboard niet zo snel kapot mag gaan, en er werd meteen keihard overheen gewalst. De strekking was "Garantie voorbij, kunnen alleen nog betaalde reparatie aanbieden". Ik was nogal overdonderd en ben maar akkoord gegaan.

Een paar dagen later ben ik gebeld door iemand van de HP Technische Dienst. Ze wilden weten wat het probleem was voor het maken van de offerte. Hij zei ook dat een reparatie bij HP maximaal 500 euro kostte.

Die offerte kwam een paar dagen later in de mail.
490 euro.

Na betaling kreeg ik een lege doos opgestuurd met verzendlabel.
En binnen 5 dagen na verzending had ik hem weer in huis. Nieuwe moederboard erin.
HP heeft trouwens maar 1 reparatiecentrum in Europa, en die zit in Hongarije. Dus dat vind ik best snel gedaan.

Maarrrr...

Nadat ik hem uit de doos had gehaald bleek er een barst in de achterkant te zitten.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Meteen HP gebeld, moest foto's opsturen, daarna de vraag of ik de verpakking wilde bewaren want HP en UPS wilden onderzoek doen naar de oorzaak.

Dus ik heb m'n lapto nu twee weken terug en nog niet kunnen gebruiken omdat hij beschadigd is teruggekomen.

Al met al vind ik de prijs meevallen, maar alleen in vergelijking met die van Mediamarkt.
Het is ook kut dat je elke iemand anders te spreken krijgt. Ik heb sinds het eerste contact in elk gesprek wat gezegd over het vroege overlijden van het mobo, en elke keer is het 'ga ik doorgeven', 'gaan we even over overleggen', maar je hoort er nooit meer wat over.
Kaas
pi_194392712
Lijkt me niet dat t plastic daar zo "zwak" is dat je er heel gemakkelijk een barst in ramt als er nog een doos omheen zit ook....?

dus daar hebben ze wel lekker mee lopen gooien bij de pakketdienst :X
8)7
pi_194400615
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 23:34 schreef Ou-Tannu het volgende:
dus daar hebben ze wel lekker mee lopen gooien bij de pakketdienst :X
Nou je ziet vrijwel geen afdruk op de buitenkant van de verpakking, en de afdrukken op het karton aan de binnenkant komen overheen met de stekker van de oplader. Ik denk dat de stekker onder het karton waar de laptop op vastzat is geschoven in plaats van aan de zijkant. De laptop zat wel heel erg strak vastgemaakt namelijk.
Kan goed zijn dat het bij het inpakken is gebeurd
Kaas
pi_194412595
:o 500 euro betalen voor een reparatie van een laptop die vl langer mee hoort te gaan dan de huidige leeftijd. Geen rechtsbijstandverzekering gehad?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_194413543
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 14:15 schreef baskick het volgende:
:o 500 euro betalen voor een reparatie van een laptop die vl langer mee hoort te gaan dan de huidige leeftijd. Geen rechtsbijstandverzekering gehad?
Die moet je van tevoren afsluiten toch? Nee heb ik niet gehad. En elke keer als ik erover begin wordt er een beetje meegeluld maar komt er niks van...
Kaas
pi_194417777
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 15:37 schreef Roel20 het volgende:

[..]

Die moet je van tevoren afsluiten toch? Nee heb ik niet gehad. En elke keer als ik erover begin wordt er een beetje meegeluld maar komt er niks van...
Ja, vooraf, uiteraard. Je technische probleem was eigenlijk k een juridisch probleem.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')