abonnement Unibet Coolblue
pi_193622161
Hey Fok!

in 2018 heb ik deze laptop gekocht:
https://www.mediamarkt.nl(...)an031nd-1514750.html

voor 1132 euro.

2 weken geleden (en 2 maanden na einde garantieperiode) was ik een film aan het kijken in bed, laptop op een krukje. Melding accu leeg, oplader aangesloten.
5 minuten later knalde hij toch uit. En deed daarna niks meer.
Laptop laten onderzoeken door Mediamarkt. Moederbord verbrand.
Reparatie niet mogelijk, want economisch niet verantwoord (¤1520).

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nu is mijn vraag, wat kan ik nog doen? Ik heb geen idee of ik nog ergens recht op heb, of aanspraak op kan maken. Toen ik de laptop kocht voor (voor mij) veel geld, was het de bedoeling dat ik er wel een jaartje of 6 á 7 mee zou kunnen doen.

Ik hoor graag van jullie.
Kaas
pi_193622189
Een nieuwe kopen?
Vakman pur sang
pi_193622198
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2020 00:17 schreef Lospedrosa het volgende:
Een nieuwe kopen?
:')

Dat is niet echt wat ik bedoel en volgens mij weet je dat heel goed :')
Kaas
pi_193622204
Misschien contact opnemen met HP (de fabrikant)? Zou er echter niet al te veel van verwachten.

In het vervolg zou je kunnen nadenken over het aansluiten van extra garantie, al moet je dan nagaan of dit soort situaties gedekt worden.
pi_193622219
quote:
10s.gif Op zondag 14 juni 2020 00:18 schreef Roel20 het volgende:

[..]

:')

Dat is niet echt wat ik bedoel en volgens mij weet je dat heel goed :')
Wel wat je kan en wellicht moet.
Maar wat wil je horen? Je zegt zelf al dat ie uit de garantie is.

[ Bericht 6% gewijzigd door ChevyCaprice op 17-06-2020 17:12:20 (We adviseren hier geen fraude.) ]
Vakman pur sang
pi_193622230
Ook nog even nalopen waarom je moederbord verbrand is. Enige wat ik kan bedenken is dat de ventilatie niet meer optimaal was...

Om het in de toekomst te voorkomen, en zo.
pi_193622246
https://www.consumentenbo(...)-reparatie/overzicht

Zelf ooit een defecte videokaart gehad in een acer. Die hadden ze netjes buiten de 2 jaar om vervangen. Je mag van zon dure laptop toch wel verwachten dat die minimaal 3a 4 jaar mee gaat.

[ Bericht 26% gewijzigd door wootahH op 14-06-2020 00:29:03 ]
:]
pi_193622265
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2020 00:21 schreef zarGon het volgende:
Ook nog even nalopen waarom je moederbord verbrand is. Enige wat ik kan bedenken is dat de ventilatie niet meer optimaal was...

Om het in de toekomst te voorkomen, en zo.
Ventilator was aan ja, maar niet harder als normaal.
Toen ik hem openmaakte om de ssd eruit te halen merkte ik wel dat 1 fan 'schoon' was en de andere zat onder het stof...
Kaas
pi_193622390
Wow knap vervelend, zo'n dure laptop. Ben je er gehecht aan?
En bied mediamarkt helemaal geen coulance?

Mainboard kun je via Aliexpress bestellen voor -slik- 400 euro
https://h5.nl.aliexpress.com/item/4000866897165.html

CPU en nvidia gtx zitten op het mainboard meegebakken, vandaar de bizarre prijs.

Zelf het mainboard wisselen vereist secuur werken, is geen rocket science verder. Ben wel benieuwd naar hoe het defecte board eruit ziet. De oorzaak hoeft niet per definitie in het mainboard te zitten.

Heb wel HP laptops hersteld met schade, dit ging dan om zeer kleine smd condensatoren van 3 millimeter groot. Als er printbanen beschadigd zijn dan is het al extreem moeilijk met al die kleine contactpunten.

Ik denk dat het wijs is om afscheid te nemen van deze laptop. De kans dat het weer misgaat met een nieuw mainboard is goed denkbaar.

Misschien dat een hobbyist een leuk bod doet op je defecte laptop, gezien de specificaties.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_193622427
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2020 00:23 schreef wootahH het volgende:
https://www.consumentenbo(...)-reparatie/overzicht

Zelf ooit een defecte videokaart gehad in een acer. Die hadden ze netjes buiten de 2 jaar om vervangen. Je mag van zon dure laptop toch wel verwachten dat die minimaal 3a 4 jaar mee gaat.
Specifieker deze link: https://www.consumentenbo(...)iten-garantietermijn.

Mee eens, zo'n laptop moet absoluut langer meegaan dan 2 jaar.
pi_193622703
Hmm, misschien de kassa belbus inschakelen. In ieder geval toch de mediamarkt opnieuw contacten met deze info ;

Je hebt geen garantie meer, echter mag je er bij een laptop van meer dan 300 euro van uit gaan dat hij 3 jaar mee kan.

https://www.techniekneder(...)ruiksduurverwachting
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_193623023
Je moet bewijzen dat er non-conformiteit is. Dat de laptop defect is gegaan door een gebrek aan het apparaat zelf en niet dat jij hem verbrand hebt.
.
pi_193624268
Gejank altijd. 2 jaar garantie is 2 jaar garantie dan had je maar 5 jaar moeten kopen
Vakman pur sang
  zondag 14 juni 2020 @ 10:55:00 #14
204633 Fred2
Kritisch
pi_193624759
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2020 09:46 schreef Lospedrosa het volgende:
Gejank altijd. 2 jaar garantie is 2 jaar garantie dan had je maar 5 jaar moeten kopen
Dat is a) volgens Nederlandse wetgeving niet nodig en b) ook dan had ts er nog een flinke disuccie aan vanwege het stof in de ventilator.
So we just called him Fred too
  zondag 14 juni 2020 @ 10:56:54 #15
204633 Fred2
Kritisch
pi_193624780
quote:
10s.gif Op zondag 14 juni 2020 00:24 schreef Roel20 het volgende:

[..]

Ventilator was aan ja, maar niet harder als normaal.
Toen ik hem openmaakte om de ssd eruit te halen merkte ik wel dat 1 fan 'schoon' was en de andere zat onder het stof...
De een zal vast naar binnen hebben geblazen en de ander naar buiten.

Heb je de laptop op bed/bank gebruikt met de laptop direct op het hoeslaken/dekbedovertrek/kussen?
So we just called him Fred too
pi_193625497
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 10:56 schreef Fred2 het volgende:

[..]

De een zal vast naar binnen hebben geblazen en de ander naar buiten.

Heb je de laptop op bed/bank gebruikt met de laptop direct op het hoeslaken/dekbedovertrek/kussen?
Nee ik let er altijd op dat er enige doorgang van lucht is. Vooral vanwege het geluid als die fans hard aan gaan. Laptop stond op een krukje met gat in het midden.
Kaas
pi_193625824
Gewoon een nieuwe kopen..

deze verkopen in onderdelen...
pi_193626202
Hoe zat het ook alweer, ja je hebt 2 jaar garantie maar dat is niet een vast gegeven.

Was er niet zo'n regel qua consumentenrecht dat bij bepaalde producten als je er van mag verwachten dat het langer dan 2 jaar degelijk moet functioneren, dat je dan dus ook langer op garantie aanspraak mag of kan doen?

Er staat mij zoiets bij, wellicht dat anderen dit kunnen verbeteren of aanvullen.
pi_193627092
Je laten informeren bij het juridisch loket of je rechtbijstandsverzekering.
Een eerste (telefonisch) gesprek bij een advocaat is ook gratis.

Daarna beslissen of je de kool het sop waard vindt.
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2020 09:46 schreef Lospedrosa het volgende:
Gejank altijd. 2 jaar garantie is 2 jaar garantie dan had je maar 5 jaar moeten kopen
Je als een mak lammetje laten behandelen zoals bovenstaand figuur zegt zou ik nooit doen.
In veel gevallen kunnen fabrikanten/verkopers idiote garantievoorwaarden hebben, wat nog niet betekent dat je het conform de Nederlandse wetgeving is.

Een en ander is wel gigantisch balen voor je. Succes!
pi_193627143
Probeer dit eens.

https://www.consuwijzer.n(...)ondeugdelijk-product

Een redelijke levensduur voor een laptop is 5 jaar, dus 26 maanden is veel te vroeg defect. Tevens staat er in de prijsopgave, dat de monteur heeft geconstateerd dat er geen zaken zijn die de werking negatief hebben beïnvloed. Hiermee sta je heel sterk.
.
pi_193627147
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2020 00:41 schreef spectrumanalyser het volgende:
CPU en nvidia gtx zitten op het mainboard meegebakken, vandaar de bizarre prijs.
Ah vandaar, ik dacht al wat is dat voor achterlijk duur moederbord.
pi_193628503
zeker geen fotos van de schade op het bord ?

Sowieso snap ik niet helemaal waarom er ook kabels, behuizingsdelen en een AC-ADAPTER bij staan :?

het lijkt me niet logisch dat de AC adapter door een kortsluiting in je laptop ook meteen helemaal aan mosterd is etc..
pi_193629124
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 16:46 schreef Ou-Tannu het volgende:
zeker geen fotos van de schade op het bord ?

Sowieso snap ik niet helemaal waarom er ook kabels, behuizingsdelen en een AC-ADAPTER bij staan :?

het lijkt me niet logisch dat de AC adapter door een kortsluiting in je laptop ook meteen helemaal aan mosterd is etc..
Toen ik de SSD eruit haalde heb ik een foto gemaakt. Maar niet echt van het mobo zelf. Je ziet alleen wat schroeiing op de binnenkant van de qchterplaat
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kaas
pi_193629429
Die verkleuring komt door de VRM's die worden bij belasting aardig warm.
  zondag 14 juni 2020 @ 18:13:45 #25
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_193629472
Je zou eens kunnen kijken wat 'ie doet als je de accu loskoppelt. Heb dat ooit eens met een laptop gehad, de kapotte accu zorgde er voor dat 'ie het ook op netstroom niet deed.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')