1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 | [img=657,165]https://i.imgur.com/kUSs6OT.png[/img] [b]24 Heures Du Mans 2020[/b] - editie 88 [i]Onderdeel van het [url=http://www.fiawec.com/]FIA World Endurace Championship[/url][/i] [b]Race 2019 en vooruitblik[/b] In 2019 herhaalt Toyota met een 1-2 finish de overwinning van 2018, wederom wint de #8 auto met Fernando Alonso aan boord de 24 uren van Le Mans, deze keer met een voorsprong van minder dan 17 seconden. SMP racing complementeert het podium. In LMP2 wint Signatech Alpine Matmut met een ronde voorsprong op de auto waarin ook Ho-Pin Tung mee rijdt. In GTE Pro nemen zowel Ford als BMW afscheid zonder een podium op Le Mans, de overwinning gaat naar de #51 AF Corsa Ferrari. In GTE AM pakt de Porsche van Team Project 1 de overwinning, nadat het team waarin Jeroen Bleekemolen meerijdt wordt gediskwalificeerd. In 2020 liep alles anders en werd het evenement verschoven naar halverwege september. In LMP1 strijden slechts zes auto's om de overwinning, aangevoerd door de beide hybride Toyota's die ook hier aan hun stand verplicht zijn te winnen. Omdat Ford en BMW afscheid namen van GTE Pro en Corvette zich noodgedwongen moest terugtrekken is het veld ook in GTE Pro erg dun met slechts 8 auto's. LMP2 en GTE AM zijn daarentegen goed gevuld met respectievelijk 24 en 22 auto's. Na pech en crashes vorig jaar hoopt Racing Team Nederland dit jaar op een podium in LMP2. Er veranderd nog meer, in het schema beginnen we deze editie niet op woensdagmiddag, maar op donderdagochtend. Ook wordt er op vrijdag gekwalificeerd. Nieuw dit jaar is de hyperpole, de top 6 uit elke klasse gaat door naar deze sessie waarin de definitieve startvolgorde wordt bepaald. De race begint dit jaar ook wat eerder dan vorig jaar, om de coureurs iets meer tijd te geven voordat het donker wordt. Omdat de race in september wordt gehouden zal ongeveer de helft ervan in de nacht worden gereden. [img=514,34]http://i.imgur.com/imJEUHw.png[/img] Het Circuit de la Sarthe is gelegen in Le Mans, Frankrijk. Sinds 1923 wordt hier de 24 uren van Le Mans georganiseerd. Het circuit bestaat voor een groot deel uit openbare wegen, en heeft een totale lengte van 13.629 kilometer. Gedurende de jaren heeft het circuit een aantal veranderingen ondergaan en zijn er onder andere chicanes toegevoegd aan het lange rechte stuk. Meer informatie over de geschiedenis van het circuit vind je [url=http://www.maisonblanche.co.uk/circuits.html]hier[/url]. De huidige lay-out wordt sinds 2007 gebruikt. Een paar statistieken: [*]Ronderecord (race): 3:17.297 (Mike Conway - Toyota TS050, 2019) [*]Ronderecord (kwalificatie): 3:14.791 (Kamui Kobayashi - Toyota 2017) [*]Afstandsrecord (all-time): 5,410.71km, 397 ronden (Audi R15, 2010) [b]Afbeelding Circuit[/b] [img]http://i.imgur.com/oGNnJS1.jpg[/img] [url=http://www.marshalsguide.com/index.php/Le_Mans]Circruit info inclusief marshall posts[/url] [url=http://www.lemans.org/explorer/pdf/courses/2016/24-heures-du-mans/track-map-24-heures-du-mans-2016.pdf]Detail kaart paddock area (kaart uit 2016)(pdf)[/url] [b]Onboard (Pole 2017):[/b] [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=j9ohHhgEfUM[/youtube] [img=514,34]http://i.imgur.com/gePNpi3.png[/img] [url=https://assets.lemans.org/explorer/pdf/courses/2020/24-heures-du-mans/entry-list-24-heures-du-mans-2020.pdf]Entry list 2020 (pdf)[/url] [img=662,51]https://i.imgur.com/TNqYIdM.png[/img] [*]Rode nummers [*]Rondetijd in kwalificatie: ~3:18 (schatting) [*]878kg (hybride), 833kg (non-hybride) [*]62.3L benzine per stint (hybride), 75L benzine per stint (non-hybride) LMP1 is de snelste en technisch meest geavanceerde klasse in het deelnemersveld. Toyota is het enige grote fabrieksteam in deze klasse. Toyota is het enige team met een hybride auto en en moet hierdoor minder brandstof verbruiken. Equivalence of Technology moet ervoor zorgen dat de hybride en non-hybride auto's de strijd met elkaar aan kunnen gaan. De beide Toyota's konden voorheen een ronde langer doorrijden op Le Mans. Voor 2020 is het doel van de ACO geweest om dit voor hybride en non-hybride auto's gelijk te maken. Zoals elk jaar staat, wanneer het droog blijft en er geen lange safety cars zijn, ook het afstandsrecord uit 2010 op het spel. [img=662,51]https://i.imgur.com/GDji5LA.png[/img] [*]Blauwe nummers [*]Rondetijd in kwalificatie: ~3:25 [*]930kg [*]75L tank (benzine) [*]Maximale kosten voor de auto: ¤483,000 [*]Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. In 2017 werd een nieuwe regelgeving geļntroduceerd waarbij de teams moeten kiezen uit 4 mogelijke chassis leveranciers: Oreca, Onroak Automotive, Dallara en Riley-Multilmatic. Daarnaast zijn alle teams zijn verplicht te rijden met dezelfde motor: een 4.2-liter V8 Gibson. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. Daarnaast vinden we hier Racing Team Nederland. Ook Beitske Visser doet dit jaar mee in de volledig door vrouwen bestuurde auto #50 van Richard Mille Racing Team. [img=662,51]https://i.imgur.com/wYfzOGg.png[/img] [*]Groene nummers [*]Rondetijd in kwalificatie: ~3:49 [*]Minimaal 1245kg [*]90L tank (benzine) voor auto's voor 2016 [*]120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016 LM GTE Pro is de categorie waar we 's werelds beste GT coureurs te werk kunnen zien. In deze categorie vinden we de grote fabrieksteams van Aston Martin, Porsche, Ferrari. Sinds dit jaar doen Ford en BMW helaas niet meer mee. Corvette heeft zich helaas moeten afmelden. De GTE auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg en waarvan minimaal 300 geproduceerd zijn. De categorie is opgesplitst in twee klassen: LM GTE Pro en LM GTE Am [img=662,51]https://i.imgur.com/hqWCDSQ.png[/img] [*]Oranje nummers [*]Rondetijd in kwalificatie: ~3:52 [*]Minimaal 1245kg [*]90L tank (benzine) voor auto's voor 2016 [*]120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016 [*]Minimaal 1 jaar oude auto (specs) [*]Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA LM GTE Am lijkt bijzonder veel op LM GTE Pro. Het belangrijkste verschil is dat in LM GTE Am, elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Ook zijn de auto's minimaal een jaar oud, waarmee ze over het algemeen iets achter lopen op de LM GTE Pro varianten. [img=514,34]http://i.imgur.com/GOQmC6a.png[/img] [b]Donderdag 17 september[/b] 10:00-13:00 Free practice session 1 14:00-17:00 Free practice session 2 17:15-18:00 Qualifying session 1 20:00-0:00 Free practice session 3 [b]Vrijdag 18 september[/b] 10:00-11:00 Free practice session 4 11:30-12:00 Hyperpole [b]Zaterdag 19 september[/b] 10:30-10:45 Warm-up 14:30 Start 24 uren van Le Mans [img=514,34]http://i.imgur.com/mWKf3uZ.png[/img] [b]TV[/b] [*]Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies [*]RTL7 zendt de 24 uur volledig uit (alleen race) [*]Een overzicht van alle broadcasters wereldwijd is [url=https://www.24h-lemans.com/en/news/2020-24-hours-of-le-mans-how-to-watch-the-race-54233]hier te vinden[/url] [b]Streams[/b] [*][url=https://members.fiawec.com/en/]Officiėle WEC stream[/url] (¤9,99 voor le Mans) [*][url=http://www.radiolemans.com/]Radio Le Mans[/url] (Engels commentaar bij de race, erg veel inside information, previews en laatste nieuws - [i]tip[/i]) [*]Eurosport player (¤6,99 voor een maand) - had voorheen een audio only stream [b]Live Timing[/b] [*][url=http://live.fiawec.com]Officiėle live timing[/url] [*][url=http://fiawec.alkamelsystems.com/]Resultaten[/url] [b]Spotter Guide[/b] [*][url=https://spotterguides.com/wp-content/uploads/2020/09/20_LM24_V2.pdf]Spotter Guide 2020, grafische weergave van deelnemersveld (v2 - pdf)[/url] [b]Overige informatie[/b] [*][url=http://www.dailysportscar.com/]Laatste informatie, verslagen en analyses[/url] [*][url=http://www.weather-forecast.com/locations/Le-Mans/forecasts/latest]Weer[/url] [u][i][b]Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:[/b][/i][/u] [b]Officiele FIA World Endurance Championship[/b] [img=253,87]https://i.imgur.com/OU8B9Mu.png[/img] [b]ELMS championship[/b] [img=228,102]https://i.imgur.com/Xr4drin.png[/img] [b]IMSA championship[/b] [img=266,81]https://i.imgur.com/b0Yrv1r.png[/img] [b]Blancpain Endurance series[/b] [img=191,81]https://i.imgur.com/Ata7qk7.png[/img] |
Toch niet slecht als het vergelijkt met de 7e plekquote:Op zaterdag 13 juni 2020 22:47 schreef Zorro het volgende:
vd Garde vliegt ook niet echt. Jarno Opmeer zag ik net op 13 seconden achter hem, en dat lijkt binnen zo'n 5 rondjes wel ingehaald te worden
Ja kan wel, maar er is ook zoiets als constant rijden en dat doet die dan wel weer goed volgens mij. Zou eigenlijk zijn laptijden moeten zienquote:Op zaterdag 13 juni 2020 23:02 schreef Peterselieman het volgende:
Max is een van de snellere coureurs, maar niet de snelste
prutserquote:Op zondag 14 juni 2020 00:26 schreef heywoodu het volgende:
Verstappen de muur in na een glitch, nu problemen met de auto.
Nummer 20 is weg van de lijst nu wel..quote:
Atze Kerkhof noemde dit al een goede test waarvoor rFactor niet geslaagd is. Net zoals twee jaar geleden toen het event door serverproblemen gecanceld werd,quote:
Wel jammer, want op dit gedoe na - dus kijkend naar de graphics, algehele productie, sfeer etc - is het echt heel goed.quote:Op zondag 14 juni 2020 10:30 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Atze Kerkhof noemde dit al een goede test waarvoor rFactor niet geslaagd is. Net zoals twee jaar geleden toen het event door serverproblemen gecanceld werd,
Dit was me nog niet opgevallenquote:Op zondag 14 juni 2020 11:10 schreef northernlight81 het volgende:
Lijkt me lastig rijden voor de coureur die de safety car bestuurd zo met alle ramen afgeplakt.
Dat is wel heel raar, de live timing klopt echt voor geen meter: https://livetiming.alkamelsystems.com/lm24virtualquote:Op zondag 14 juni 2020 11:13 schreef Starflyer het volgende:
Blijkbaar is de #20 terug in de race. Op 18 ronden van de nr 1.
Ja, net als de auto van Alonso hebben ze enorm veel ronden cadeau gekregenquote:Op zondag 14 juni 2020 11:31 schreef northernlight81 het volgende:
[..]
Dat is wel heel raar, de live timing klopt echt voor geen meter: https://livetiming.alkamelsystems.com/lm24virtual
Max zijn #20 zat 146 rondes achter de #6 met Montoya, hebben ze net in 1 ronde goed gemaakt. Sectortijden waren zelfs negatief, ik denk doordat ze sneller gingen dan de lichtsnelheid.
De ronden achterstand klopt niet. Wel het aantal gereden ronden. Dat was sinds de SC 1 ronde minder dan die ervoor.quote:Op zondag 14 juni 2020 11:31 schreef northernlight81 het volgende:
[..]
Dat is wel heel raar, de live timing klopt echt voor geen meter: https://livetiming.alkamelsystems.com/lm24virtual
Max zijn #20 zat 146 rondes achter de #6 met Montoya, hebben ze net in 1 ronde goed gemaakt. Sectortijden waren zelfs negatief, ik denk doordat ze sneller gingen dan de lichtsnelheid.
Zijn er meer, als ik kijk naar de ronden achterstand.quote:Op zondag 14 juni 2020 11:34 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ja, net als de auto van Alonso hebben ze enorm veel ronden cadeau gekregen
Maar volgens mij is het vooraan wel eerlijk gegaan en klopt dat wel. Ik vind het eigenlijk een best leuk evenement, dat had ik zeker niet verwacht. Veel serieuzer en beter dan die officiėle esport races van de indycar series en formule 1.quote:Op zondag 14 juni 2020 11:34 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ja, net als de auto van Alonso hebben ze enorm veel ronden cadeau gekregen
Mwah, IndyCar deed het ook wel goed vond ik, wel veel beter dan F1. NASCAR had het ook uitstekend voor elkaar, net als de Supercarsquote:Op zondag 14 juni 2020 11:37 schreef northernlight81 het volgende:
[..]
Maar volgens mij is het vooraan wel eerlijk gegaan en klopt dat wel. Ik vind het eigenlijk een best leuk evenement, dat had ik zeker niet verwacht. Veel serieuzer en beter dan die officiėle esport races van de indycar series en formule 1.
Die Indy500 (met Norris) vond ik echt waardeloos aan het einde. De F1 gp van Monaco was wel nog heel veel slechter.quote:Op zondag 14 juni 2020 11:39 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Mwah, IndyCar deed het ook wel goed vond ik, wel veel beter dan F1. NASCAR had het ook uitstekend voor elkaar, net als de Supercars
Maar bij de Indy 500 lag dat ook aan het gekut van de coureurs, voor die onzin in de slotfase was het een behoorlijk toffe race met oa Button en Alonso die ronde na ronde bijna tegen elkaar zaten. De andere races waren niet allemaal even spannend, maar dat zijn de echte races ook niet.quote:Op zondag 14 juni 2020 11:41 schreef northernlight81 het volgende:
[..]
Die Indy500 (met Norris) vond ik echt waardeloos aan het einde. De F1 gp van Monaco was wel nog heel veel slechter.
Wat bedoel je precies?quote:Op zondag 14 juni 2020 02:40 schreef Burner82 het volgende:
Ik snap niet hoe "echte" coureurs, dit volhouden.....
Was bij Alonso ook na de eerste servercrash. Buiten hun schuld uitgevallen (fout in het programma) en na de reset terug gezet op een ronde van de laatste LMP wagen. Verstappen en co hetzelfde na de tweede reset. Alhoewel alleen Atze Kerkhof na de tweede reset nog gereden heeft. Verstappen en Norris hadden het programma alweer gedeļnstalleerd.quote:Op zondag 14 juni 2020 15:29 schreef northernlight81 het volgende:
Al met al vond ik het de moeite waard om te volgen. Erg jammer wel van de 2 technische storingen, en ook blijft het raar hoe de #20 ineens op 17 ronden achterstand terug kwam, na urenlang niet mee te hebben gedaan.
Ja, tijdens de race ging het in de laatste ronden vooral daar nog over, maar dat bedoelde ik met dat ze het perfect hadden uitgekiend. Beter kon nietquote:Op dinsdag 16 juni 2020 09:02 schreef Starflyer het volgende:
Het was dus toch spannend op het eind. De #1 had nog maar een halve liter brandstof over.
https://m.gpupdate.net/nl/esports-nieuws/378883/
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |