abonnement Unibet Coolblue
pi_193869364
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juli 2020 08:28 schreef Sunshine1982 het volgende:
Wij hebben gister een leuke en leerzame serie voor kinderen op Netflix ontdekt: Brainchild. Elke aflevering een ander onderwerp, gisteren hebben we de aflevering over bacteriën gekeken. Ik zag dat de serie eigenlijk vanaf 8 jaar is hoewel op Netflix AL staat, maar mijn dochter van 5 vindt het ook leuk om te zien :)
Even onthouden voor mijn 7jarige. ^O^
  woensdag 8 juli 2020 @ 22:48:13 #52
56471 pinquit
oh my lama!
pi_193998945
Alex is over naar groep 2 alweer. Ik vind hem nog zo jong! Had eigenlijk een soort idee dat hij groep 1 nog een jaartje kon doen, hij houdt zo van spelen. En heeft niet zoveel met werkjes enzo :P Hij vindt school überhaupt niet zo heel leuk.

Nu is er best een probleem, Alex is opzich best pienter, heeft een giga woordenschat en snapt heel veel.
Maar qua letter- en cijferherkenning komt er niet zoveel uit, en opdrachten van juf wil hij vaak niet doen omdat hij suuuuuper faalangstig is. Hij wil dus eigenlijk pas iets doen (en laten zien) als hij zeker weet dat hij het kan, en zodra hij twijfelt slaat hij dicht.
Ook thuis trouwens! Met bijna alles echt. Ik vind het erg lastig en sneu voor hem. Ik ben benieuwd of iemand ervaringen heeft hiermee?
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_193999344
Misschien zelf laten zien dat je ook fouten maakt of dingen moet leren? Zodat hij ziet dat dat normaal is. Zo zou ik het iig proberen.

O gaat volgend jaar naar groep 2/3, een nieuwe klas hier op school. Wel met zijn favoriete juf, dus hij is er blij mee. Zijn er mensen met ervaring met zo’n klas? Naar mijn gevoel zit er zo’n enorm verschil tussen 2 en 3. Zowel qua spelen in de klas, als qua andere dingen (uitjes, gym in de kleuterzaal of van de gymleraar bijv). Het is montessori-onderwijs btw, maar normaal is het 1/2 en 3/4. Nu dus ook een 2/3.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_193999498
ehhmm.. maar hij gaat naar groep 2. Dan hoeft hij toch nog vrijwel niets te kunnen qua letters en cijfers?
Hier waren ze wel een tijd erg perfectionistisch en deden ook alleen iets als ze zeker wisten dat ze t konden. (jongste verstopte zijn werkjes in een laatje van willekeurige kinderen).. maar zo erg als je beschrijft herken ik niet..
  woensdag 8 juli 2020 @ 23:19:53 #55
171422 LadyBlack
paint it black
pi_193999675
Pinquit, ik heb in mn hoofd dat Alex niet heel veel ouder is dan mijn zoontje (18-2-2016), en dan is het toch helemaal niet gek dat ie nog niet veel met werkjes heeft? Hier in elk geval een kind dat prima kan tellen en zn eigen letter herkent, maar alle andere letters en cijfers ho maar. Zuslief kende die allemaal al toen ze 3 was :D Tekenen is ook nog echt krassen en met stift in de hele knuist.

Hij heeft gelukkig wel 2 jaar kleuterklas om nog te spelen en toe te raken aan wat meer schoolse dingen. En Alex heeft natuurlijk ook nog een jaar kleuterklas. Of denk je dat groep 2 al meer eist?

Die faalangst lijkt me lastig om te zien, maar volgens mij zijn daar heel veel inzichten over. Kan zijn juf er wel omheen werken? Anders misschien de ib'er eens vragen om mee te kijken.

Mijn dochter heeft ook tot groep 3 volgehouden dat ze niet kon lezen, pas toen ze de letters officieel had geleerd durfde ze er ook echt iets mee te doen.

Hier werkt het het beste om nooit te pushen en haar zoveel mogelijk op eigen tempo te laten oefenen. Moet me dus altijd inhouden om dingen niet meteen te prijzen, of tips te geven hoe het makkelijker kan, want dan is het gedaan met de pret.
  woensdag 8 juli 2020 @ 23:40:12 #56
56471 pinquit
oh my lama!
pi_193999977
Ohja we hadden vandaag 10minutengesprek en zijn juffen zien het allebei dus ook, 1 van zijn juffen is ib-er, dus dat scheelt ook wel. Het lijkt erop dat hij juist in 1 op 1 situaties meer verlegen is omdat er dan echt volledig naar hem gekeken wordt, dan klapt hij echt dicht.

Wat die letters en cijfers betreft, ik dacht dat dat al een dingetje was joh. Geen idee waarom? Omdat we wat opdrachten ermee kregen tijdens de coronathuiszit geloof ik. Daarnaast heb ik zelf als enig voorbeeld mijn oudste zoon, die las al in groep 1, dus dat is gewoon geen goede leidraad natuurlijk.

Het is vooral lastig om eruit te halen wat erin zit op dit moment, en sowieso ook lastig te peilen wat er in zit, maar misschien is dat ook nog niet zo nodig.
Ik vind het zelf vooral naar om te zien hoe hij ermee strugglet.
Alex is van 1 oktober trouwens! :)

Tips en prijzen werkt hier geloof ik ook averechts.
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  woensdag 8 juli 2020 @ 23:42:13 #57
56471 pinquit
oh my lama!
pi_194000002
Groep 2 eist iets meer van hem in die zin dat hij meer dingen gaat "moeten". Ze beginnen al iets met een weektaak(je), en minder spelen.
Maargoed, dat is ook belangrijk uiteraard.
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_194001718
@pinquit Wij kregen de tip om bij faalangst juist nadruk op het proces te leggen en niet op het eindresultaat. Dus: “wat fijn dat je zo lekker aan het kleuren/spelen/etc bent”, in plaats van “wat een mooie tekening heb je gemaakt”. Dat heeft hier heel erg geholpen.
En verder: ik geloof dat kinderen aan het eind van groep 2 pas een paar letters hoeven te kennen, dus geen stress op dat gebied.

@FlyingFish Bij Sjaak is het groep 1/2/3 (sbo). Sjaak gaat volgend jaar groep 3 volgen, maar mag nog lekker meespelen met groep 1/2. Het tempo is dus op de kleuters afgestemd, maar de werkjes op groep 3. Ik vind het wel een mooie combinatie, een beetje het beste van beide werelden.
pi_194001744
In groep 2 wordt er vaak iets meer geëist dan in groep 1: een werkje meer, een jonger kind helpen, het eerste begin van leren plannen, dat soort dingen. Er worden letters aangeboden en het is mooi als kinderen ongeveer 16 letters kennen voor ze naar groep 3 gaan. Lukt dat niet, dan kan het er op wijzen dat een kind nog niet 'toe' is aan groep 3. Maar het kan ook wijzen op mogelijke dyslexie. Of een kind is gewoon lekker kleuter en pakt het in groep 3 wel op omdat het dan beseft dat het gaat leren lezen. Er zijn zoveel smaken...
Meestal laten scholen kinderen naar groep 2 doorstromen en kijken ze dan in het voorjaar of een kind naar groep 3 gaat of niet. Zo heeft het kind wel wat extra aanbod, maar toch lekker alle kleuterdingen en kan de leerkracht goed zien wat past bij het kind.
In groep 1 wordt er nog niets verwacht op het gebied van letters. En qua cijfers is tellen en de cijfers tot 5 kennen prima. En als dat nog niet lukt, is dat vooral voor de leerkracht van belang; dan wordt daar (spelenderwijs!) meer op ingezet in groep 2.
* Zo gaat het op de mééste scholen; er zijn natuurlijk uitzonderingen.
[/juffen modus uit]
pi_194001762
Sommige scholen zweren bij een groep 2/3, anderen vinden het verschrikkelijk. Het biedt wel kansen zoals de samenvoeging van kleuterschool en lagere school ooit bedoeld is: de overgang naar het schoolse leren geleidelijker laten gaan. Groep 2 kán meekijken met groep 3, en groep 3 kan tussendoor ook nog lekker spelen (wat ze zeker het eerste half jaar nog zo hard nodig hebben).
Het staat of valt met de randvoorwaarden: staat de leerkracht erachter en is er bijv een kleutergroep waar groep 2 bij aan kan sluiten om buiten te spelen. Of extra personeel voor die momenten.

Ik hoopte op een 2/3 dit jaar, maar het werd hier 1/2 en 3/4.
pi_194001814
Hier was het ook 1/2 maar is de school vorig jaar overgestapt op 0/1 en 2/3. Ketel gaat volgend jaar naar groep 2, met dus een halve groep 3 erbij. We moeten het nog gaan zien natuurlijk, maar voor nu klinkt het ideaal. Hij is al redelijk ver qua letters en cijfers en de juf had het er in het 10 minuten gesprek al over dat hij volgend jaar misschien wat extra uitdaging nodig heeft. Dat kan in een 2/3 groep natuurlijk makkelijk. :)
pi_194001908
Hier twijfelden we in het voorjaar nog of L wel naar groep 3 zou kunnen.. Nog zo "jong" en letters ed interesseerde m geen lor.
Nu is hij er in eens duidelijk aan toe. Wil leren lezen en leest ook korte woordjes. Is ook gegroeid in alle opzichten. (ook fysiek, heeft ineens ook de bouw van een schoolkind). Maar wat ik ermee wil zeggen is dat kleuters nog een behoorlijk sprongsgewijze ontwikkeling kunnen hebben..
  donderdag 9 juli 2020 @ 08:01:56 #63
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_194002031
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 07:44 schreef watmoetikkiezen het volgende:
Hier twijfelden we in het voorjaar nog of L wel naar groep 3 zou kunnen.. Nog zo "jong" en letters ed interesseerde m geen lor.
Nu is hij er in eens duidelijk aan toe. Wil leren lezen en leest ook korte woordjes. Is ook gegroeid in alle opzichten. (ook fysiek, heeft ineens ook de bouw van een schoolkind). Maar wat ik ermee wil zeggen is dat kleuters nog een behoorlijk sprongsgewijze ontwikkeling kunnen hebben..
Klopt helemaal. Mijn dochter had die sprong in september/oktober. Rond de tijd dat ze 6 werd. Nu is ze zo toe aan groep 3. Nog 1 dag kleuter vandaag ;)
pi_194002381
B is al 6 jaar en 4 maanden maar had tot een maand of 2 amper interesse in letters en cijfers. B speelde gewoon non stop. Nu maakt ie ineens enorme sprongen, hij is de hele dag met sommen bezig en kent vrijwel alle letters. Net op tijd voor groep 3 :)
pi_194005927
Hier ook maar weer eens aanhaken :) :W
Tijd geleden, maar ik merk dat de herkenning van zo'n forum toch wel errug fijn is soms! O+

Onze oudste is gewoon alweer 5(!) inmiddels, en heeft vandaag d'r laatste schooldag. Grappig om te lezen dat de groepsindeling bij anderen ook al weer speelt.

Hier vinden we het vooral erg zonde dat er volgend jaar geen groep 2/3 meer is (afgelopen 2 jaar wel), maar stiekem ook wel weer erg tof dat ze volgend jaar een juf én een meneer krijgt O+
Niks ten nadele van alle lieve juffen uiteraard ;) maar vind het wel echt een gemis dat er tegenwoordig zo weinig mannen in het basisonderwijs zijn
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_194005963
Welkom terug twist! *O*
  donderdag 9 juli 2020 @ 13:51:11 #67
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_194006009
Hier op de vrije school zijn ze juist heel streng met de naar groep 3 (klas 1) gaan. Vinden ze het kind er niet klaar voor, dan gaan ze niet. En dat moet dan op bijna alle vlakken zijn.
Bij N is vooral de werkhouding een ding; ze kent allang alle letters en cijfers, maar als ze geen zin heeft doet ze niks. Ze constant afgeleid en dus komen werkjes (knutsels, want met letters/cijfers doen ze niks) zelden af. Ze beweert dan ook dat ze het niet kan, want enerzijds luistert ze niet naar de uitleg en anderzijds durft ze niet als ze niet weet of ze het kan. Dus ze moet haar energie beter gaan richten en meer gefocust werken, anders mag ze niet naar klas 1.
Een groep 2/3 zou ideaal zijn voor haar, maar dat is niet echt een optie dus.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_194006198
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juli 2020 07:08 schreef Hupje het volgende:
In groep 2 wordt er vaak iets meer geëist dan in groep 1: een werkje meer, een jonger kind helpen, het eerste begin van leren plannen, dat soort dingen. Er worden letters aangeboden en het is mooi als kinderen ongeveer 16 letters kennen voor ze naar groep 3 gaan. Lukt dat niet, dan kan het er op wijzen dat een kind nog niet 'toe' is aan groep 3. Maar het kan ook wijzen op mogelijke dyslexie. Of een kind is gewoon lekker kleuter en pakt het in groep 3 wel op omdat het dan beseft dat het gaat leren lezen. Er zijn zoveel smaken...
Meestal laten scholen kinderen naar groep 2 doorstromen en kijken ze dan in het voorjaar of een kind naar groep 3 gaat of niet. Zo heeft het kind wel wat extra aanbod, maar toch lekker alle kleuterdingen en kan de leerkracht goed zien wat past bij het kind.
In groep 1 wordt er nog niets verwacht op het gebied van letters. En qua cijfers is tellen en de cijfers tot 5 kennen prima. En als dat nog niet lukt, is dat vooral voor de leerkracht van belang; dan wordt daar (spelenderwijs!) meer op ingezet in groep 2.
* Zo gaat het op de mééste scholen; er zijn natuurlijk uitzonderingen.
[/juffen modus uit]
Dit is precies wat de juf van Willem zei over het verschil tussen groep 1 en 2 :)
Ook dat ze denkt dat hij daarom nog niet toe is aan groep 2, omdat ze denkt dat hij die extra dingen die zij dan verwacht nog niet aan kan. Hij is nog enorm aan het ontdekken op school.
Ik denk dat ze Willem wel goed inschat inderdaad. (Hij is van 20’oktober)

En zijn beide vriendjes (oktober en december) blijven bij hem in groep 1 komend jaar en dat vind ik misschien wel het allerbelangrijkste.

En Willem kent nog geen letters, behalve de M van mama O+ Het interesseert hem echt niets.
En tellen ook niet, terwijl cijfers herkennen plotseling heel goed gaat.
pi_194006513
Ik had zo gehoopt op een 2/3 maar helaas.

Eigenlijk hadden wij dus in het voorjaar besloten dat Js, van okt nog lekker een jaar zou kleuteren. Letters/lezen boeide hem niets, motorisch is hij zeer zwak en sociaal emotioneel is het nog echt een kleuter.

Maar toen kwam Corona en besloot Js dat hij wou lezen. Ze hebben avi en dmt bij Js gedaan en hij scoort bij dmt zeer hoog en bij avi zijn ze gestopt bij E4, maar hij had nog verder gekund.
En omdat hij op rekenniveau altijd al zeer goed is geweest, gaat hij toch maar naar 3. Cognitief is hij veel te sterk voor nog een jaar 2.

Gelukkig krijgt hij een “goede” juf en heeft de school al wat opties geopperd voor als hij groep 3 sociaal en qua motoriek niet trekt. (Ochtend 3 en middag 2, RT/arrangement etc).
Maar misschien gaat het wel helemaal goedkomen en is het niet nodig.
pi_194007657
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 13:45 schreef lunapuella het volgende:
Welkom terug twist! *O*
:W Dank!

Klinkt een stuk minder flexibel dan de naam doet vermoeden, Saskia! :+
Al kan dat ook opeens hard gaan hè, dingen als concentratie. Alsof ze het soms opeens doorhebben.

Maar 2/3 leek mij dus ook een perfecte combi ja, zonde dat dat bij meer geen optie is -O-

Klinkt in elk geval alsof er een plan ligt Loj, dat is fijn!
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
  donderdag 9 juli 2020 @ 16:53:50 #71
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_194008307
De vrije school is inderdaad behoorlijk onvrij ;) heel veel rust, ritme, regelmaat en rituelen.
Al ben ik wel blij dat ze niet gelijk een label plakken van 'je kind heeft ADHD' ofzo.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_194010163
Ik schreef ergens anders ook al: Sjaak gaat in groep 1/2/3 groep 3 volgen, maar nog lekker spelen met de kleuters. Hij krijgt zijn eigen leerlijn en ze kijken heel goed naar wat hij kan en waar hij aan toe is O+ . Juf zei wel dat ze enorm moet gaan differentiëren (sbo klas van 10 kinderen met allerlei verschillende niveaus, waarbij Sjaak een enorme uitschieter naar boven is en dat komt daar weinig voor), maar ze gaat haar best doen. En dat geloof ik ook wel.
pi_194010266
Dus het is toch gelukt om een school te vinden voor Sjaak? O+
pi_194010339
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 18:51 schreef Hupje het volgende:
Dus het is toch gelukt om een school te vinden voor Sjaak? O+
Nee, dit is nog vanuit dagbehandeling. Hij mag hier tot januari blijven, dan moet hij weg -O-
pi_194010393
Oh dat is balen -O-
pi_194096301
Ik ga zo maar eens de pakketjes voor de juffen in elkaar flansen.

Mijn dochter zat de eerste 2 jaar op een dependance, een klein gebouwtje. Volgend jaar als ze naar groep 3 gaat, gaat ze naar HET gebouw. En die is groot. Klassen waar groep 3,4,5 bij elkaar zitten, ik vind het spannend en eng tegelijk. Ze zal volgens de juf de jongste zijn van de klas (ze is van juli) en ze heeft best wat moeite om vriendjes te maken. Het is niet iemand die opvalt zeg maar. Ik hoop maar dat ze het fijn heeft volgend jaar op de grote, nieuwe school.
pi_194098334
Komt vast goed, sun. Alle kinderen stappen over, dus de leerkrachten zullen daar vast rekening mee houden. De eerste weken wordt er vaak ingezet op groepsvorming, elkaar leren kennen enz. En de juf van nu zal ook een overdracht geven, hoe zit elk kind in elkaar en waar hebben ze een steuntje in de rug nodig.

Wij vermaken ons prima deze eerste vakantieweek. Gisteren naar een museum geweest, maar dat was toch drukker dan verwacht, dus zoiets zullen we niet meer doen deze vakantie. Helaas.
pi_194236412
Hier een nieuwe kleuter-mijlpaal-in-aantocht: de eerste losse tand is gesignaleerd! *)

Ze is er helemaal vol van O+
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
  vrijdag 24 juli 2020 @ 13:17:14 #79
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_194238035
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 11:22 schreef twist02 het volgende:
Hier een nieuwe kleuter-mijlpaal-in-aantocht: de eerste losse tand is gesignaleerd! *)

Ze is er helemaal vol van O+
Leuk is dat hé, hier wisselde ze 6 tanden in 6 maanden. Daarna kwamen de eerste set van 4 vaste kiezen. Die hebben inmiddels allemaal een mooi seal laagje gekregen :) Bij haar eerste echte controle vorige maand bleek ze nog steeds geen gaatjes te hebben, dus daar zijn we allemaal trots op O+
Wir müssen leben, bis wir sterben!
pi_194240614
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 13:17 schreef Rijstebuiltje het volgende:

[..]

Leuk is dat hé, hier wisselde ze 6 tanden in 6 maanden. Daarna kwamen de eerste set van 4 vaste kiezen. Die hebben inmiddels allemaal een mooi seal laagje gekregen :) Bij haar eerste echte controle vorige maand bleek ze nog steeds geen gaatjes te hebben, dus daar zijn we allemaal trots op O+
Dat is fijn!
Hier heeft de oudste ook geen gaatjes!Maar de jongste ben ik de tel kwijt.. Minstens 6.. We letten erg op.. Poetsen 2 keer per dag, beperken snoep en eetmomenten heel erg en hij maakt zijn tanden na elk eten schoon met ragertjes (ook op school en nso).. het lijkt niet te helpen..
Heeft wellicht ook met lactoseintolerantie te maken ofzo? Volgens de tandarts snoept hij gewoon teveel, maar hij snoept weinig en minder dan zijn zus dus dat kan het niet alleen zijn..
Anyway, tanden zitten nog stevig vast, benieuwd wanneer hij gaat wisselen..
  vrijdag 24 juli 2020 @ 20:43:59 #81
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_194244289
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 16:25 schreef watmoetikkiezen het volgende:

[..]

Dat is fijn!
Hier heeft de oudste ook geen gaatjes!Maar de jongste ben ik de tel kwijt.. Minstens 6.. We letten erg op.. Poetsen 2 keer per dag, beperken snoep en eetmomenten heel erg en hij maakt zijn tanden na elk eten schoon met ragertjes (ook op school en nso).. het lijkt niet te helpen..
Heeft wellicht ook met lactoseintolerantie te maken ofzo? Volgens de tandarts snoept hij gewoon teveel, maar hij snoept weinig en minder dan zijn zus dus dat kan het niet alleen zijn..
Anyway, tanden zitten nog stevig vast, benieuwd wanneer hij gaat wisselen..
Hoe oud is je jongste?

Het gehalte aan gaatjes schijnt ook te maken te hebben met het aantal eetmomenten op een dag. Mijn dame is ook geen snoepert, maar voor iets lekkers is ze graag te porren. Vooral de chocolade reepjes van Kinder of zo'n surprise ei :)
Wir müssen leben, bis wir sterben!
  vrijdag 24 juli 2020 @ 20:45:27 #82
149959 SQ
snelle trees
pi_194244320
Volgens mij is het voor het overgrote deel gewoon aanleg :+
disclaimer
pi_194244524
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 20:43 schreef Rijstebuiltje het volgende:

[..]

Hoe oud is je jongste?

Het gehalte aan gaatjes schijnt ook te maken te hebben met het aantal eetmomenten op een dag. Mijn dame is ook geen snoepert, maar voor iets lekkers is ze graag te porren. Vooral de chocolade reepjes van Kinder of zo'n surprise ei :)
Hij is 5.. Buiten dat je tractaties op de nso niet voorkomt heeft hij weinig eetmomenten op een dag en zéker niet meer dan zijn zus..
Hij eet wel een stuk langzamer, maar dat is lastig te vermijden..zulke chocola krijgt hij nooit, want lactose.. Ik probeer wel op te letten dat ie genoeg calcium binnenkrijgt en vitamine d.. Maar ik denk ook aanleg.. al hoor ik de tandarts gewoon "ja ja smoesjes" denken als ik zeg dat ie heus niet veel snoept..
pi_194245555
Het kan ook gewoon aanleg zijn helaas. Mijn dolle duo heeft een flink aantal kaaskiezen en kaastanden. Toen ze drie waren hebben ze allebei kroontjes op hun achterste kiesjes gekregen. De kiesjes begonnen zo'n beetje vanaf het moment dat ze doorkwamen al af te brokkelen, er viel echt niet tegenop te poetsen. Eén van de twee heeft ook slechte tanden, zijn hoektand is bijvoorbeeld gevuld. Ze zijn nu aan het wisselen en ik hoop heel erg dat hun normale gebit van betere kwaliteit is. :X
pi_194247525
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 22:02 schreef _NIKKI_ het volgende:
Het kan ook gewoon aanleg zijn helaas. Mijn dolle duo heeft een flink aantal kaaskiezen en kaastanden. Toen ze drie waren hebben ze allebei kroontjes op hun achterste kiesjes gekregen. De kiesjes begonnen zo'n beetje vanaf het moment dat ze doorkwamen al af te brokkelen, er viel echt niet tegenop te poetsen. Eén van de twee heeft ook slechte tanden, zijn hoektand is bijvoorbeeld gevuld. Ze zijn nu aan het wisselen en ik hoop heel erg dat hun normale gebit van betere kwaliteit is. :X
Och, dat heb ik al eens gelezen inderdaad dat ze zelfs kroontjes moesten.. naar hoor!
Duimen inderdaad dat het blijvende gebit een stuk sterker is!
  zaterdag 25 juli 2020 @ 10:01:52 #86
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_194250691
N heeft ook een prinsessenkiesje (kroontje). Dat ding was net vier maanden doorgekomen en er zat al een gat in, dus dat kon haast niet aan het eten liggen. ‘Aanlegfoutje’ zei de tandarts dus.
Gelukkig is het er maar een, de rest van haar gebit is wel goed. Maar het kan dus zeker genetisch/aanleg zijn.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_194257920
Ik hoop wat dat betreft ook echt niet dat onze kinderen mijn 'genen' hebben qua tanden :X
Ik snoepte vroeger echt niet meer of vaker dan m'n zus of andere kinderen en poetste altijd braaf, maar toch heel vaak prijs helaas :{

Ik zat in groep 5 of 6 ofzo, toen ik m'n eerste wortelkanaalbehandeling te pakken had :X
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_194513852
Topickick :+. Even van me afschrijven.

Eva fietst nog steeds niet zonder zijwieltjes (wordt in nov 5). Ze wil überhaupt eigenlijk niet fietsen, ook niet met zijwieltjes. Viel me laatst op dat ze niet goed op 1 been kan staan (slecht evenwicht) en toen dacht ik.. hmmm dat maakt fietsen ook niet leuker/makkelijker. Ik had de kinderarts van het CB gebeld (voor iets anders maar toen dit ook even voorgelegd) en die zei ga anders even naar de fysio voor een beoordeling.

Ze is nu door de fysio beoordeeld en die oordeelt dat haar balans en evenwicht idd wel echt heel zwak is tov haar leeftijd dus dat verklaart an sich wel waarom ze nog niet kan fietsen (of niet goed kan huppelen, of op 1 been kan staan.. aldus rapport fysio). Fysio en arts denken dat het van de vroeggeboorte kan komen, ze liep ook vrij laat (18 maanden), motorisch is ze echt geen wonder. Ik baal er wel van dat ik het 'nu pas' gespot heb.

We gaan nu starten met fysio, iemand ervaring mee toevallig? Ga je daar snel iets van merken of moet ik me er een beetje op instellen dat het nog wel even kan duren?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 12 augustus 2020 @ 00:02:52 #89
171422 LadyBlack
paint it black
pi_194514195
Mijn E liep ook met anderhalf jaar pas, kortgezegd geen motorisch wonder, was tot haar vijfde panisch op haar fiets, loopfiets of step deed ze ook niet... ze heeft hoogtevrees en rende als een zwabber. Verbaal wel altijd haantje de voorste oO<

Een week na haar vijfde verjaardag moest en zou ze ineens leren fietsen zonder zijwieltjes. Op school kreeg ze heel veel meer fysiek zelfvertrouwen met gym en pauzes op het schoolplein. En nu heb ik een volkomen agile kind ^O^

Ik denk dat fysio altijd goed is hoor, zeker als professionals wat vermoeden, maar denk ook dat vooruitgang vanzelf heel snel kan gaan.
pi_194514428
S. is zeer hypermobiel en krijgt op school 1x in de week oefentherapie van een oefentherapeute. Hij heeft hier zeker baat bij. Hij is fysiek sterker geworden en heeft veel meer balans. Ook leert hij manieren om iets wel gedaan te krijgen. Sinds 3 weken kan hij los fietsen (hij wordt volgende week 5 jaar).
pi_194515513
Ketel liep pas los met 20 maanden. Zijn 5e verjaardag was 2 maanden geleden en hij fietst nog steeds niet los. Hij is met veel dingen laat maar komt er uiteindelijk wel, dus ik denk dat dit ook wel los loopt eigenlijk.
pi_194515539
3 / 3,5 jaar en al los fietsen :o
Vind ik vroeg.
Ik ken meer kinderen van 5 jaar die dat nog niet kunnen, dan kinderen die vanaf 3 jaar al los kunnen fietsen.

Ik heb toevallig een ceasartherapeut gebeld deze week voor Willem. Hij rent heel gek. Het ziet er raar uit. En hij begint er nu last van te krijgen. (<naam> is mijn vriend, maar niet als hij rent. Dan is ie te snel)
Ze kunnen hem helpen om de techniek wat onder controle te krijgen en nu denk ik ook dat ik dat wel wat eerder had kunnen doen.

Ik snap je onzekerheid (ook prematuur kind hier. Mijn onzekerheden liggen vooral in zijn groei, maar ook motorisch in het begin), en ik vind het super goed dat je al actie hebt ondernomen. Ik denk dat het best snel kan gaan nu!
pi_194515630
Fietsen is hier ook een issue geweest (vooral voor mij). Mijn 6 jarige kan het ook nog niet. Ze heeft er ook gewoon geen zin in. Motorisch is alles prima, dus ik laat het gewoon maar zo. Het komt wel. Ze stept voornamelijk, dat vindt ze de bom. Is natuurlijk ook wel een fijn hulpmiddel om wat evenwicht te krijgen.

Je hoort het trouwens vaker hoor, dan sommige kinderen later leren fietsen :) Maar ik snap de onzekerheid als jij je groep 2 kind naar school brengt en je ziet groep 1 kinderen met de fiets aan komen.
pi_194515838
Mijn oudste is 4 en kan/wil ook nog steeds niet fietsen. Maar hij snapt dan weer wel wat priemfactorontbindingen zijn. En zo heeft iedereen z'n sterke en zwakke punten.
pi_194516291
Mijn oudste liep pas met 22 maanden. (Ook een fysio voor ingeschakeld, want hij deed voordien helemaal niks met z’n benen, ook niet optrekken of staan.) Hij bleef ook heel lang grofmotorisch “ongemakkelijk”: bij hem liep ik er nog heel lang achteraan als hij rende, want het zag eruit alsof hij elk moment een smak ging maken. Klimmen enz. ging ook moeizaam, waar veel jongere kinderen veel behendiger waren.

Het kwam hier eigenlijk vanzelf goed naarmate hij ouder werd en veel met vriendjes buiten ging spelen.
  woensdag 12 augustus 2020 @ 09:54:39 #96
327807 Mariposas
&#1497;&#1492;&#14
pi_194516993
Denk dat je het jezelf echt niet kwalijk moet nemen @hetzusjevan. Jij bent toch geen expert op dat gebied? Heeft de opvang ook nooit iets gesignaleerd dan? Ik snap dat ze niet fietsen oefenen daar maar evenwicht etc zou daar toch ook moeten zijn opgevallen? Zou fijn zijn als de fysio kan helpen!

Mijn oudste liep op zich wel op een gemiddelde leeftijd (15 maanden) maar hij is motorisch gezien niet zo sterk. Struikelt ook nog regelmatig over zijn eigen benen. Huppelen en dansen enz kon hij absoluut niet toen hij op school kwam, de juffen keken er echt een beetje raar van op. Nu moet ik ook wel zeggen dat ze hier op de opvang nooit echt aandacht aan besteden en wij thuis ook niet. Is je dochter ook angstig? Mijn zoon durft alleen te fietsen op een 14” fietsje, zijn 16” vindt hij doodeng omdat hij dan niet met zijn beide voeten plat op de grond kan. Daarna heeft hij ook mega hoogtevrees. Hij durft pas na heel veel keer te lopen op een open trap, hij gaat er daarvoor op handen en voeten omhoog. Zijn er toevallig mensen die ervaring hebben met (kleuters met) hoogtevrees? Kan je daar vanaf komen eigenlijk?
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_194517209
Mijn oudste heeft via school MRT(motorisch remidial teaching) gehad. Die heeft zich vermoedelijk a-sychroon ontwikkelt waardoor de ene helft wat anders beweegt. Dingen als lopen, recht koprollen waren allemaal laat.
Daarnaast was hij ook angstig, daar speelde de leraar van de MRT ook op in. Dat was in groep 3 pas. Daarvoor hadden we gewoon niet zo'n snel kind, toen hadden we opeens een kind dat iets had. Dus met 5 jaar ben je best optijd ;)

Maar fietsen deed hij wel met 3,5. Vooral omdat hij een paar keer met zijwieltjes te dicht bij de stoeprand kwam en omviel. Toen werd hij bang voor de zijwieltjes en moesten ze eraf. Prima, dan ga je maar zonder verder. Dat lukte verbazingwekkend genoeg ook nog.
Zijn mega-motorisch-handige vriendje fietste met 6 jaar nog niet. Dus het hangt niet perse af van de ontwikkeling..
pi_194517376
Hier ook zo’n late. J liep met anderhalf nog niet, en fietste pas met ruim 5,5 los. Hij wilde niet, want volgens J is oefenen stom, en moet je iets pas doen als je zeker weet dat je het kunt. Dat dat voor sommige dingen echt niet kan ging er niet in bij m (nog steeds niet trouwens, lastig hoor, dat je niet opeens kunt schrijven, maar dat je die bewegingen ook echt moet oefenen... ik vrees dat ie een doktershandschrift zal houden...).

Maar in mijn beleving is 5 jaar voor fietsen ook helemaal niet zo laat. J heeft een achterneefje van inmiddels 8 die nog steeds niet kan fietsen. Deels omdat ie niet wil, deels vanwege lakse ouders die niet met m oefenen. Volgens mij heeft ie zelfs niet eens een passende fiets. Al zal een 24” met zijwielen ook wel niet makkelijk te krijgen zijn. Jammer vind ik dat, lijkt me als achtjarige toch wel prettig om met vriendjes rond te kunnen crossen... (nee, het is geen geld-issue, ouders zouden prima een fiets kunnen bekostigen, maar op de een of andere manier doen ze dat gewoon niet).
pi_194517463
quote:
1s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 10:19 schreef mousemicky het volgende:
Hier ook zo’n late. J liep met anderhalf nog niet, en fietste pas met ruim 5,5 los. Hij wilde niet, want volgens J is oefenen stom, en moet je iets pas doen als je zeker weet dat je het kunt. Dat dat voor sommige dingen echt niet kan ging er niet in bij m (nog steeds niet trouwens, lastig hoor, dat je niet opeens kunt schrijven, maar dat je die bewegingen ook echt moet oefenen... ik vrees dat ie een doktershandschrift zal houden...).

Maar in mijn beleving is 5 jaar voor fietsen ook helemaal niet zo laat. J heeft een achterneefje van inmiddels 8 die nog steeds niet kan fietsen. Deels omdat ie niet wil, deels vanwege lakse ouders die niet met m oefenen. Volgens mij heeft ie zelfs niet eens een passende fiets. Al zal een 24” met zijwielen ook wel niet makkelijk te krijgen zijn. Jammer vind ik dat, lijkt me als achtjarige toch wel prettig om met vriendjes rond te kunnen crossen... (nee, het is geen geld-issue, ouders zouden prima een fiets kunnen bekostigen, maar op de een of andere manier doen ze dat gewoon niet).
Zijwieltjes schijnen helemaal niet positief bij te dragen aan het leren fietsen van wat ik heb gelezen. Zo'n fietsvest of een sjaal zou veel beter werken.
  woensdag 12 augustus 2020 @ 10:33:33 #100
149959 SQ
snelle trees
pi_194517610
quote:
1s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 10:19 schreef mousemicky het volgende:
J heeft een achterneefje van inmiddels 8 die nog steeds niet kan fietsen. Deels omdat ie niet wil, deels vanwege lakse ouders die niet met m oefenen. Volgens mij heeft ie zelfs niet eens een passende fiets. Al zal een 24” met zijwielen ook wel niet makkelijk te krijgen zijn. Jammer vind ik dat, lijkt me als achtjarige toch wel prettig om met vriendjes rond te kunnen crossen... (nee, het is geen geld-issue, ouders zouden prima een fiets kunnen bekostigen, maar op de een of andere manier doen ze dat gewoon niet).
Ik voel hier toch wel een hoop parentshaming hoor ;)
Als een kind echt echt echt niet wil, wat moet je dan? Dwingen? Schreeuwen?


Mauw interesseerde zich weinig voor fietsen ondanks dat we alles wel aanboden. En toen ging haar bff fietsen (dat was dus wel zo'n kind dat met 2,5 jaar los fietste) en toen kwam de interesse pas een beetje. En we deden echt alles volgens de regels, en kregen desondanks continu te horen dat we ze loopfietsjes moesten aanbieden en stimuleren en de onderliggende boodschap dat het dus eigenlijk onze schuld was.

Ze ging met zijwieltjes fietsen, en uiteindelijk zonder met 5,5 jaar. Niks voor hoeven pushen. Ineens wilde ze zelf.

Nou is mijn zoon van 3,5 nog een tandje erger in alles, die wil nog niet eens naar een loopfiets kijken. Alleen van die driewielers zonder trappers en wheelybugs vindt ie leuk. Kan overigens ook geen politieke discussies voeren of kwantumfysica uitleggen hoor. Maar die intrinsieke motivatie komt vanzelf wel. Het is zo jammer dat we iedereen tegenwoordig zo graag exact gelijk willen maken.
disclaimer
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')