quote:
Op donderdag 11 juni 2020 15:04 schreef Koekjesbakker345 het volgende:Hallo allemaal,
Sinds een paar dagen ben ik begonnen met mediteren. Ik probeer het voor nu in ieder geval 10 minuten per dag te doen en wil het in een later stadium wellicht gaan opbouwen. Maar ik blijf het maar een vaag iets vinden, dat mediteren. Sommige dingen snap ik gewoon niet. Zoals:
[quote]- Veel mensen beweren dat je jezelf beter leert kennen door te mediteren. Hoe zit dat precies? Hoe leer je jezelf beter kennen door een paar minuten stil te zitten en je te concentreren op je ademhaling? Ik kan me voorstellen dat je op den duur rustiger wordt in je hoofd, maar jezelf leren kennen? Ik probeer dat concreet voor me te zien, maar het lukt me niet.
Het hangt er van af wat het doel is van je meditatie.
Als je jezelf wilt leren kennen zijn er ook andere misschien makkelijker methodes.
Meditatie heeft meestal als doel om in het hier en nu te zijn.
Je kan je zelf het beste keren kennen door gewoon te beginnen na te gaan welke activiteiten je op een dag doet.
1. Maak daar een lijstje van. (En vooral aan welke media je jezelf blootstelt, dus welke boeken lees je welke films kijk je etc. Welke websites je bezoekt.)
2. Leer de taal van je onderbewuste te kennen. Oftewel interpreteer je dromen. Het beste wat je kan doen is gewoon vrij te te associeren. Of de metaphoren symbolen te ontcijferen. Dan zul je misschien ook begrijpen waarom je de dingen doet die die je doet.
3. En als je ergens naar toe gaat bijvoorbeeld. Observeer wat een bepaalde ervaring met je doet en welke gedachten en gevoelens er bij je opkomen. Bv. Heel simpel je loopt een kamer binnen wat valt je op. 2 mensen lopen dezelfde kamer binnen de 1 valt een boek op de ander valt een kleding op dat zegt al wat over die personen. De 1 interesse in kennis de andere in mode. Zelfde kamer andere focus. Associeert die ene verder, kennis, boeken school een, bepaalde ervaring met zijn ouders waarom hij dat interessant vindt.
Dus je zegt dat je chagrijnig, moe en emotioneel bent.
Associeer maar daarop. Chagrijnig. Wat komt er bij je op welke beelden gedachten en gevoelens. Beschrijf ze.
Je moet een soort andere taal ontwikkelen, de taal van metaphoren, symbolen en associaties. Dat is de beste manier om je zelf te leren kennen. En luisteren naar je gevoel. Chagarijnig is maar 1 gevoel. Weet je hoe het voelt om rijk te zijn? Weet je hoe het voelt om modern te zijn, weet je hoe het voelt om futuristisch te zijn, weet je hoe het voelt om slim te zijn, weet je hoe het voelt om arm te zijn, weet je hoe het voelt om artistiek te zijn, weet je hoe het voelt om een rechter te zijn, weet je hoe het voelt om een politie agent te zijn, weet je hoe het voelt om een hond te zijn?etc. Als je je verschillende modussen/ houdingen
voor een langere tijd aanneemt en bij je oproept dan merk je het innerlijke verschil. Een detective voelt als curieus, oplossen van raadsels, hand op de kin van hmm je denkt. Een politie agent voelt streng, gedisciplineerd, notitieboekje beschermende engel. Een rechter voelt sterk als een staal rechtlijnig hakken(in de zin van hamer er op slaan), geen emotie. Een arts voelt als zorgmakend of koel, vooral als je opereert, Een kok zijn voelt als als finesse duur, genot, smaakpapillen, een architect voelt als constructie, tandwielen, bedacht , bril op gepland.
Theater of rollenspel of drama kan je helpen bij zelfkennis.
Meditatie leidt tot niets. Alleen in het hier en nu aanwezig zijn.( althans dat is de bedoeling) En ja je doet ook niks en het is saai, maar het kan wel tot “verlichting” in de zin van dat er een last van je afvalt leiden. Je kan je opgelucht van voelen. Ten minste bij mij heeft het 0,0 tot zelfkennis geleidt. Dus een ander zou ik het afraden om dat te doen. Het is een veel moeilijkere pad, er zijn veel makkelijke wegen.
Het hangt er ook wel af van welk soort meditatie je doet? Op wat mediteer je, en wat is je doel?
Ik zou het aan de ene kant niet te lichtzinnig op nemen, maar aan de andere kant ook niet te bang zijn.
Het beste, de meest effectieve methode is hypnose gebruiken. Je neemt een doel bv. Meer zelfvertrouwen tijdens vergadering of meer gesprekken kunnen aangaan met mensen op een feestje. Vervolgens ga je achter de computer zitten en maak je een filmpje met beelden van etentjes, etc. En dan gebruik je woorden en beelden die de gewenste gevoel opwekken, bv zelfvertrouwen, zelfzekerheid, omhoog staan , zelfde hoogte als je gesprekspartner, veel connecties, beeld van een mobieltje of een metro(connecties) etc. Dus gewoon een droomfilmpje maken of ook wel een vision filmpje ( afgeleid van visionboard)van dat gene wat je wens is. Je gebruikt woorden en beelden die zo een sfeer bij je oproepen. Bv. een beeld van Superwoman, een beeldvan van gezellige gesprekken, een bedekt tafel een muziek(heel belangrijk dat die de gewenste teksten en gevoelens oproepen). Het gaat om de gewenste atmosfeer en gevoel dat je creert.
Vervolgens zou ik daar elke dag 10 min in de ochtend en 10 minuten in de avond op focussen, maar wel in een relaxte ontspannen hypnotische toestand.
Doe dat een paar dagen en je ziet veranderingen in je gedrag en gedachtengang.Andere dingen vallen je op. Bv. Je hebt spontaan zin om te ontbijten of je voelt je energieker. Andere dingen laat je bv. Je hebt geen zin om om alleen te zijn.
Dit doe je niet om je gewenste doel te bereiken, kan natuurlijk wel, maar om jezelf te observeren. Want dan zul je zien van he tafels van een bepaalde kleuren vallen me op, of he ik zie vaak logos van superhelden die ik eerst niet zag. Of he ik merk dat ik nu andere kledingkeuzes maak Etc. Je merkt het op als je het tegenovergestelde ervaart. Bv pas als je angst ervaart besef je van wow wat veiligheid is of als je geluk ervaart besef je wat ongeluk is.
Vandaar dat je ook lijst maakt van aan welke informatie en media en boeken tijdschriften jezelf blootstelt.
Want dat kan een aanwijzing zijn van waarom je chagrijnig voelt. Dus bij wijze van experiment een aantal dagen totaal het tegenovergestelde lezen kijken en jezelf blootstellen en dan opmerken Welke verandering in jezelf opmerkt zo kom je tot zelfkennis.
Dat je chagarijnig bent heeft te maken met bepaalde gedachten en ideen die je steeds herhaalt en die je nu je eigen hebt gemaakt. Bv. met de verkeerde been uit de been gestapt. Misschien heb je dat in je kinderjaren veel gehoord. En heb je dat onbewust overgenomen.
Samenvatting:
1. de taal van metaphoren, symbolen en associaties. En ontcijferen van je dromen geeft je een boel aan zelfkennis.
2. Een lijst maken maken van wat je leuk vindt en activideiten en media of informatie waaraan je je blootstelt geeft je ook zelfkennis.
3. Hypnose geeft je veel wijsheid, want je ervaart het verschil. ( tenminste bij mij wel.)
4. Je gemoedstoestand en gevoel geeft je ook zelfkennis. Chagrijnig, en relaxed en normaal is maar 1 gevoel en gemoedstoestanden er zijn er zo veel meer. Gelukkig zijn. Er zijn verschillende soorten van gelukkig zijn. Gelukkig zijn van opgewekt, gelukkig zijn van liefde, gelukkig zijn van vreugde, gelukkig zijn van optimisme. Gelukkig zijn van liefde is de leukste gevoel. Gelukkig zijn van loslaten en relaxen is een ander gelukkig zijn. Maar er is wel een soort van algemene gezamenlijke gelukkig zijn van wat voor ieder mens het zelfde is en de zelfde ondertoon is. Je kan iets niet kennen totdat je het ervaart.
5. De taal en woorden die je gebruikt maar, maar dat is wat moeilijker, om er achter te komen.
quote:
Een lichamelijk dingetje: ik voel me tijdens mediteren vaak draaierig. Ik wil daardoor steeds even mijn ogen opendoen en ik wil steeds verzitten. Ook voel ik soms een bepaalde druk op de bovenkant van mijn hoofd. Geen hoofdpijn, maar een zwaar gevoel. Alsof mijn hoofd/lichaam er moeite mee heeft om plotseling zo rechtop te zitten.[b] Zijn dit tekenen van spanning?
Je gebruikt het al in je taal als ik het goed heb, je hebt moeite met mediteren, plotseling te focussen, en rechtop te zitten.( nog meer zelfkennis

Dus je moet even wennen.
Druk op de bovenkant van je hoofd komt door het focussen. Je focust als het goed is. Tenminste bij mij wel.
Een link waar je wat aan kunt hebben wat betreft zelfkennis:
https://dragonintuitive.c(...)-is-everything-else/http://blog.iqmatrix.com/limiting-beliefshttps://www.cleanlanguage(...)-Metaphor/Page1.htmlDat je moe bent kan komen omdat je gestreden hebt. Namelijk je wensen en behoeften zijn niet echt vervuld. Je doet iets wat je niet wil. Dus je kan een lijstje maken wan alles dat wat je wil of wat je leuk vindt. Daarin kun je misschien een thema vinden.
O ja de waarheid is veilig.
[ Bericht 9% gewijzigd door Twintig op 12-06-2020 18:11:19 ]