abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 25 november 2020 @ 21:35:57 #201
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_196413880
quote:
3s.gif Op woensdag 25 november 2020 21:28 schreef TjjWester het volgende:
Iemand ervaring met de openbank?? Is eigendom van een grote spaanse bank, geeft goede rent alleen zijn hun vertalingen niet geweldig. We zullen zien wat het wordt.
Ik heb er een account gemaakt, 2% over de eerste 5000 euro voor een half jaar (ofwel: 50 euro welkomstkorting ;) ) en daarbuiten 0,2%. Rente wordt maandelijks bijgeschreven. Overboeken duurt wel 1-2 dagen. Inloggen gaat met id-nummer, wat ik een beetje vreemd vond. Maar ach, tig hotels hebben dat nummer inmiddels ook.

Voor mensen die nog wel eens in Spanje komen (als de grenzen weer open gaan ;) ) kan het grootste voordeel nog wel eens zijn dat je bij Santander banken kosteloos kunt pinnen. Steeds meer Spaanse banken rekenen transactie-kosten voor alle vreemde passen en in sommige kleine plaatsen kom je geen 'gratis' pinautomaat meer tegen.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_196413912
quote:
3s.gif Op woensdag 25 november 2020 21:35 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Ik heb er een account gemaakt, 2% over de eerste 5000 euro voor een half jaar (ofwel: 50 euro welkomstkorting ;) ) en daarbuiten 0,2%. Rente wordt maandelijks bijgeschreven. Overboeken duurt wel 1-2 dagen. Inloggen gaat met id-nummer, wat ik een beetje vreemd vond. Maar ach, tig hotels hebben dat nummer inmiddels ook.

Voor mensen die nog wel eens in Spanje komen (als de grenzen weer open gaan ;) ) kan het grootste voordeel nog wel eens zijn dat je bij Santander banken kosteloos kunt pinnen. Steeds meer Spaanse banken rekenen transactie-kosten voor alle vreemde passen en in sommige kleine plaatsen kom je geen 'gratis' pinautomaat meer tegen.
Afgelopen dinsdag rond 09:00 uur geld overgemaakt, 13:00 uur op de rekening, kan natuurlijk geluk gehad hebben net in een batch te zitten.

Enige vreemde is dat je bij de betaalrekening niet je saldo mag op vragen bij pinautomaten van vreemde banken, maar goed dat heeft weinig met sparen te maken.
speak only if it improves the silence.
pi_196413955
quote:
3s.gif Op woensdag 25 november 2020 21:35 schreef TjjWester het volgende:

[..]

In de EU is dat overal gelijk getrokken, de meeste buitenlandse banken communiceren gewoon in het nederlands dus daar maak ik me weinig druk over.
Ja, het ging met IceSave ook goed 14.gif
  woensdag 25 november 2020 @ 21:40:43 #204
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_196413964
quote:
3s.gif Op woensdag 25 november 2020 21:37 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Afgelopen dinsdag rond 09:00 uur geld overgemaakt, 13:00 uur op de rekening, kan natuurlijk geluk gehad hebben net in een batch te zitten.
Kan ook zijn dat ze het hebben verbeterd, ik zit er al een tijdje en toen waren ze echt net begonnen. Heb ook een paar keer de klantenservice gebeld voor kleine dingen (overigens wel steeds goed en snel geholpen)
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_196414026
quote:
84s.gif Op woensdag 25 november 2020 21:40 schreef Socios het volgende:

[..]

Ja, het ging met IceSave ook goed 14.gif
Spanje/duitsland kennen precies dezelfde regels en procedures als nederland.

Ijsland en vk zijn als niet EU lid dan weer een heel ander verhaal.
pi_196414090
quote:
Iemand ervaring met de openbank?? Is eigendom van een grote spaanse bank, geeft goede rent alleen zijn hun vertalingen niet geweldig. We zullen zien wat het wordt.
Prima bank met lekkere rente, met plezier 6 maanden een rekening gehad daar.
pi_196414123
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 21:40 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Kan ook zijn dat ze het hebben verbeterd, ik zit er al een tijdje en toen waren ze echt net begonnen. Heb ook een paar keer de klantenservice gebeld voor kleine dingen (overigens wel steeds goed en snel geholpen)
Ik kreeg vandaag de handtekeningsleutel en dan lees je zinnen als:

Met deze code kunt u telefonisch operaties uitvoeren en bij contract overeenkomen.

Met de dienst beveiliging personaliseren beslist u of we u - naast de bevestingscode per sms - ook de handtekeningcode vragen bij andere operaties en diensten die u bij contract overeenkomt.

Om operaties uit te voeren met de openbank......

We zijn opeens dokter geworden, de google translate brieven mogen ze wel eens aanpassen. Gek genoeg kreeg ik gisteren een envelop met 3 boekjes over hun diensten/mileu en dat zag er weer keurig uit.
pi_196414127
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 21:45 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Prima bank met lekkere rente, met plezier 6 maanden een rekening gehad daar.
Alleen voor de welkomsbonus??
  woensdag 25 november 2020 @ 21:54:52 #209
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_196414243
quote:
3s.gif Op woensdag 25 november 2020 21:47 schreef TjjWester het volgende:

We zijn opeens dokter geworden, de google translate brieven mogen ze wel eens aanpassen. Gek genoeg kreeg ik gisteren een envelop met 3 boekjes over hun diensten/mileu en dat zag er weer keurig uit.
Hmm apart, dat soort bewoordingen kom ik in de mails zo snel niet tegen. Brief zou ik terug moeten zoeken. Maar de klantenservice stond me altijd in accentloos Nederlands te woord, kwam alleen soms een beetje 'Amerikaans' over qua toon ('hartelijk dank dat u met ons hebt gebeld', 'we zijn zó blij met u als klant', dat soort dingen :P) Taalgebruik in de mail is ook vaak 'wollig' maar nooit verkeerd.

Waar ik wel om moest lachen is dat ze me ook 'gratis geldautomaten' beloofden. Ben benieuwd waar ze die willen plaatsen, ik woon 3 hoog :P.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_196414312
quote:
12s.gif Op woensdag 25 november 2020 21:54 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Hmm apart, dat soort bewoordingen kom ik in de mails zo snel niet tegen. Brief zou ik terug moeten zoeken. Maar de klantenservice stond me altijd in accentloos Nederlands te woord, kwam alleen soms een beetje 'Amerikaans' over qua toon ('hartelijk dank dat u met ons hebt gebeld', 'we zijn zó blij met u als klant', dat soort dingen :P) Taalgebruik in de mail is ook vaak 'wollig' maar nooit verkeerd.

Waar ik wel om moest lachen is dat ze me ook 'gratis geldautomaten' beloofden. Ben benieuwd waar ze die willen plaatsen, ik woon 3 hoog :P.
Heb je ook een betaalrekening daar?? Wat bedoelen ze met maximaal 5 opnames per maand?? Ik neem aan echt cash pinnen bij de pinautomaat???

Op mijn vraag of er kosten aan verbonden zijn als ik bij de geldmaat pin kreeg ik het antwoord dat er mogelijk kosten kunnen zijn.

We zulken het zien.
  woensdag 25 november 2020 @ 22:06:54 #211
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_196414488
quote:
3s.gif Op woensdag 25 november 2020 21:58 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Heb je ook een betaalrekening daar?? Wat bedoelen ze met maximaal 5 opnames per maand?? Ik neem aan echt cash pinnen bij de pinautomaat???
Ik heb een betaalrekening, maar ik gebruik die niet als lopende rekening. Was volgens mij toen niet mogelijk alléén een spaarrekening af te sluiten. Heb nog nooit geld opgenomen in ieder geval.

quote:
Op mijn vraag of er kosten aan verbonden zijn als ik bij de geldmaat pin kreeg ik het antwoord dat er mogelijk kosten kunnen zijn.
Het is inderdaad een beetje vaag. Geldautomaten kunnen soms kosten berekenen voor 'vreemde' passen, en het lijkt me dat Openbank daar weinig aan kan doen. Maar toch staat op de site:

quote:
Je kunt 5 keer per maand gratis geld opnemen bij welke geldautomaat dan ook in eurozone. Voor extra opnames worden de door de geldautomaat aangegeven kosten in rekening gebracht.
Dat klinkt voor mij alsof die eerste 5 keer de door de automaat aangegeven (dus door de vreemde bank berekende) kosten gedekt zouden zijn.. Maar ik vraag me af of dat echt zo werkt.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_196415406
quote:
Werkt wat anders dan gewend, app is prima en de 2% is alleen de eerste 6 maanden

hou de rekening hier aan om eventueel uitval van de huisbankier op te vangen zolang het gratis is.

Mocht je een vriendencode willen voor de 40 euro bonus, stuur even een PM
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  woensdag 25 november 2020 @ 23:26:47 #213
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_196415827
quote:
3s.gif Op woensdag 25 november 2020 21:35 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Ik heb er een account gemaakt,
OK klinkt goed... maar wat is/betekent dit?:

quote:
Je Я42 betaalpas is gratis!

2 in 1: gratis betaalpas + travel card plan met exclusieve voordelen.

Schakel de reisvoordelen in- en uit naar behoefte, zo betaal je alleen wanneer je ze nodig hebt (¤ 7,99 p/maand).
pi_196416542
quote:
5s.gif Op woensdag 25 november 2020 23:26 schreef Kopiko het volgende:

[..]

OK klinkt goed... maar wat is/betekent dit?:
[..]

Dat je kunt kiezen voor de reisvoordelen, die zijn niet gratis.
pi_196417231
quote:
3s.gif Op woensdag 25 november 2020 21:35 schreef TjjWester het volgende:

[..]

In de EU is dat overal gelijk getrokken, de meeste buitenlandse banken communiceren gewoon in het nederlands dus daar maak ik me weinig druk over.
&
quote:
3s.gif Op woensdag 25 november 2020 21:42 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Spanje/duitsland kennen precies dezelfde regels en procedures als nederland.

Ijsland en vk zijn als niet EU lid dan weer een heel ander verhaal.
Binnen de EU geldt dat de depositogarantiestelsel per land geregeld wordt. De depositogarantiestelsels zijn allemaal gebaseerd op een EU richtlijn, die zich vertaald heeft naar nationale wetgeving. Hierdoor zijn ze grotendeels gelijk, maar zonder echt naar de wetten te kijken in die landen kan je niet op voorhand concluderen dat ze hetzelfde zijn.

De drie belangrijkste verschillen waar je sowieso te maken mee hebt:
- Tot 2023 kan de terugbetalingstermijn in de EU verschillen.
- De terugbetaling wordt afgewenteld op een nationaal garantiefonds waarbij overigens NL, DE en ES nog niet voldoende reserves in hebben. Daardoor ben je ook mede afhankelijk van de doorbelasting van de gelden naar de nog resterende banken in dat land.
- Je moet de procedures van het betreffende land volgen. Ik heb nog geen garantie gevonden dat dit in elke Europese taal ondersteund wordt.

Je kan best vertrouwen hebben dat de betreffende EU landen de kosten voor het omvallen van de bank kunnen dragen. Je kan ook vertrouwen hebben dat wanneer een EU land daarin zou falen, dat de Europese Commissie bij springt. Het is alleen niet een zekerheid net zomin het een zekerheid is hoe NL er zelf mee om zou gaan.
  donderdag 26 november 2020 @ 07:34:52 #216
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_196417355
ik snap niet dat mensen dit risico nemen voor die paar tientjes. Aandelen KLM voelen nog minder risicovol :P
pi_196417433
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 07:34 schreef RamboDirk het volgende:
ik snap niet dat mensen dit risico nemen voor die paar tientjes. Aandelen KLM voelen nog minder risicovol :P
Sterker nog, al het vermogen een paar uur in een gratis ETF leveren net zo veel op als het jaarrendement van zo'n "spaarrekening met gedoe in het buitenland".
pi_196422662
quote:
3s.gif Op woensdag 25 november 2020 21:48 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Alleen voor de welkomsbonus??
Voor de 2% rente op max 5k. Het maakt mij niet zoveel uit waar die 5k staat, maar als ik kan kiezen tussen 0,2% of 2% dan is de keuze eenvoudig.
  vrijdag 25 december 2020 @ 11:02:09 #219
299059 bokaal
De man van staal!
pi_196940677
NIBC is overgenomen door Blackstone:

https://www.nrc.nl/nieuws(...)nitief-rond-a4025131
https://www.nibc.nl/over-(...)-nibc-unconditional/
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Per 7 januari zijn er ook nieuwe rente-percentages:

Spaarrentes NIBC Direct Spaarrekening per 7 januari 2021
      Huidige rente     Nieuwe rente per 7 januari
Saldo t/m ¤ 100.000     0,15%     0,15%
Saldo tussen ¤ 100.000 en ¤ 250.000     0,15%     0,15%
Saldo tussen ¤ 250.000 en ¤ 500.000     0,15%     0,15%
Saldo tussen ¤ 500.000 en ¤ 1.000.000     0,15%     0,00%
Saldo meer dan ¤ 1.000.000     0,15%     0,00%
pi_197072259
Is er uberhaupt nog rente te verkrijgen ergens op een euro account tegenwoordig?

Anyway, gelukkig heb ik alle euros omgezet naar bitcoin sinds mario draghi zei "a euro today is the same as a euro tomorrow". That fucker!

240% gemaakt op bitcoin dit jaar. Dat is gelijk aan 1000 jaar spaar rente (op rente) ofzo :') :')

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 29-12-2020 21:43:58 ]
pi_197082357
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 21:43 schreef Piva het volgende:
Is er uberhaupt nog rente te verkrijgen ergens op een euro account tegenwoordig?

Anyway, gelukkig heb ik alle euros omgezet naar bitcoin sinds mario draghi zei "a euro today is the same as a euro tomorrow". That fucker!

240% gemaakt op bitcoin dit jaar. Dat is gelijk aan 1000 jaar spaar rente (op rente) ofzo :') :')
Dat is appels met een postzegelverzameling vergelijken. Heeft niets met elkaar te maken.
pi_197083706
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 04:44 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Dat is appels met een postzegelverzameling vergelijken. Heeft niets met elkaar te maken.
De euro verliest zijn waarde en nieuwe "Store of Values" nemen het over. Ook goud met 13% was een heel wat betere investering geweest. Geld tegen 0% wegzetten wat A) Uiterest risicovol is aangezien banken meer dan leeg zijn en B) De waarde van die euro wordt steeds harder leeggezogen.
  woensdag 30 december 2020 @ 09:52:28 #223
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_197084714
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 09:01 schreef Piva het volgende:

[..]

De euro verliest zijn waarde en nieuwe "Store of Values" nemen het over. Ook goud met 13% was een heel wat betere investering geweest. Geld tegen 0% wegzetten wat A) Uiterest risicovol is aangezien banken meer dan leeg zijn en B) De waarde van die euro wordt steeds harder leeggezogen.
Dit is totaal niet relevant in dit topic. Afgelopen jaar stond jouw investering waarschijnlijk continue onder water tot december. Nu je opeens positief staat kom je lekker de spaarders pesten. Was je hier ook geweest als bitcoin op 3000 euro stond? En ja, dat is ook een realistisch scenario. En dat is precies het risico wat spaarders niet willen lopen en waarom bitcoin helemaal niets met dit topic te maken heeft.
  woensdag 30 december 2020 @ 10:59:00 #224
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_197086359
quote:

[..]

Bitcoin heeft geen intrinsieke waarde, die bubbel kan vandaag op morgen klappen.
pi_197086362
quote:
De euro verliest zijn waarde en nieuwe "Store of Values" nemen het over.
Bitcoin als 'store of value'? De bitcoin is evenveel waard als een kunstwerk: zoveel als de gek ervoor geeft. Ik gun je jouw winst (die je overigens pas gemaakt hebt als je die bitcoin hebt gecasht), maar rendement en risico gaan doorgaans samen. In het afgelopen jaar was de bitcoin tussen de $4.106 en $28.533 waard. Kijkend naar deze maand bewoog de koers tussen de $17.370 en $28.533. Je moet er toch niet aan denken je salaris in bitcoins te krijgen en dan daarmee producten te moeten kopen? Nog los van de energie die bitcoins kosten, want milieubewust is het gebruik van cryptovaluta ook al niet.

Dat spaargeld niet of nauwelijks rendeert: eens. Maar wie bang is voor een waardedaling van zijn spaargeld, kan volgens mij beter in iets investeren dat echte waarde vertegenwoordigt. En dan kom je eerder bij aandelen of vastgoed uit, dan bij cryptovaluta. Cryptovaluta zijn leuk. Net als staatsloden kopen of meedoen aan de Postcodeloterij.

Daar komt bij dat het achter de hand hebben van wat (vrij opneembaar) spaargeld gewoon noodzakelijk is. Dan kun je daarvoor toch maar beter de minst slechtse spaarrekening opzoeken. En daarover gaat dit topic. Voor vermogensopbouw moet je ergens anders zijn. Daarover zijn wij het vermoedelijk wél eens.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')