abonnement Unibet Coolblue
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 23 juni 2020 @ 16:07:21 #51
408813 crew  trein2000
pi_193753704
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 16:04 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Maarre moet de oppositie vanaf nu voor alles waar ze hun zin niet krijgen moties van afkeuring van indienen via de senaat?

Dan loopt het systeem toch volledig vast?
Nou ja hun zin niet krijgen. Het gaat om een aangenomen motie die de regering weigert uit te voeren. Dan vind ik een motie van afkeuring wel gepast ja.
Wat geef je voor signaal af als je het niet doet, dat moties van de EK niks voorstellen? Dat is ook niet in het belang van de EK als geheel.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_193753731
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 16:01 schreef trein2000 het volgende:
otie? Over die huurstop? Daar ben ik tegen.
Deze motie van afkeuring vind ik terecht.
Ben je tegen de inhoud van de motie of het feit dat de EK zo'n politiek inhoudelijke motie indient?
  dinsdag 23 juni 2020 @ 16:09:47 #53
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193753754
quote:
6s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 16:06 schreef ikweethetookniet het volgende:
Eerste Kamerlid Kox zei na de stemming dat hij uiterlijk maandag een reactie van de minister-president wil.

https://nos.nl/artikel/23(...)tegen-ollongren.html

Daar gaat Rutte weer liegen en bedriegen :r
Het kabinet spreekt met een mond dus ik denk dat Rutte zegt:

"Het is niet aan de 1e kamer beleid uit te gaan zetten. Ze controleren en keuren wetten goed of af. Maar het initieren van beleid is voor de 2e kamer."

Als hij iets anders zegt dan ligt volgende week weer een nieuwe motie klaar voor de volgende minister.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 23 juni 2020 @ 16:10:00 #54
408813 crew  trein2000
pi_193753758
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 16:08 schreef archito het volgende:

[..]

Ben je tegen de inhoud van de motie of het feit dat de EK zo'n politiek inhoudelijke motie indient?
Beide.
Maar als je het doet moet je ook doorzetten. Anders maak je het hele instrument bot. En ik kan me wel situaties voorstellen waarin je wel wil dat de EK een motie aanneemt.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_193753782
D66 zal nu ongetwijfeld de afschaffing van de Eerste Kamer weer op de agenda willen zetten 8-)
You only live once, so be sure to spend fifteen hours a day staring at a screen seeking the approval of strangers
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 23 juni 2020 @ 16:11:03 #56
408813 crew  trein2000
pi_193753784
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 16:09 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Het kabinet spreekt met een mond dus ik denk dat Rutte zegt:

"Het is niet aan de 1e kamer beleid uit te gaan zetten. Ze controleren en keuren wetten goed of af. Maar het initieren van beleid is voor de 2e kamer."

Als hij iets anders zegt dan ligt volgende week weer een nieuwe motie klaar voor de volgende minister.
Mja, uiteindelijk geldt de vertrouwensregel ook ten opzichte van de EK. Dus of dat nou zo slim is.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 23 juni 2020 @ 16:11:26 #57
408813 crew  trein2000
pi_193753796
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 16:10 schreef Selqae het volgende:
D66 zal nu ongetwijfeld de afschaffing van de Eerste Kamer weer op de agenda willen zetten 8-)
Met dit soort capriolen is dat nog terecht ook.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  dinsdag 23 juni 2020 @ 16:12:44 #58
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193753822
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 16:07 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Nou ja hun zin niet krijgen. Het gaat om een aangenomen motie die de regering weigert uit te voeren. Dan vind ik een motie van afkeuring wel gepast ja.
Wat geef je voor signaal af als je het niet doet, dat moties van de EK niks voorstellen? Dat is ook niet in het belang van de EK als geheel.
Nouja als dit soort moties de norm worden dan gaat de eerste kamer een initiatief nemend orgaan worden in plaats van slechts een controlerend orgaan.

Dan kunnen ze met moties kabinetten alles opleggen waar de oppositie toevallig een meerderheid heeft.
  Moderator dinsdag 23 juni 2020 @ 16:13:58 #59
236264 crew  capricia
pi_193753845
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 16:10 schreef Selqae het volgende:
D66 zal nu ongetwijfeld de afschaffing van de Eerste Kamer weer op de agenda willen zetten 8-)
Alsof de EK daarmee in zal stemmen. :+
Definitely not CIA
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 23 juni 2020 @ 16:16:39 #60
408813 crew  trein2000
pi_193753888
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 16:12 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Nouja als dit soort moties de norm worden dan gaat de eerste kamer een initiatief nemend orgaan worden in plaats van slechts een controlerend orgaan.

Dan kunnen ze met moties kabinetten alles opleggen waar de oppositie toevallig een meerderheid heeft.
Ik vind dan ook dat de EK zich verre moet houden van politieke moties. Maar ik vind ook dat als je er voor kiest om het wel te doen, dat recht heb je, dan moet je het ook goed doen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_193754079
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 14:32 schreef Hanca het volgende:
Dit is wel een politiek mooie:
[..]

https://nos.nl/artikel/23(...)tegen-ollongren.html

Een motie van afkeuring uitleggen als ondersteuning van beleid, dat is politiek wel heel handig.
Huh :?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_193755301
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 16:10 schreef Selqae het volgende:
D66 zal nu ongetwijfeld de afschaffing van de Eerste Kamer weer op de agenda willen zetten 8-)
dat snap ik, want ergens geen meerderheid hebben is vervelend en dat wil je niet...

Zolang de EK dit mag doen, doen ze dit ook als de regering geen meerderheid heeft daar.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 23 juni 2020 @ 17:47:34 #63
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193755357
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 17:44 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

dat snap ik, want ergens geen meerderheid hebben is vervelend en dat wil je niet...

Zolang de EK dit mag doen, doen ze dit ook als de regering geen meerderheid heeft daar.
Dit gebeurde niet in de vorige periode iig
pi_193755995
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 15:58 schreef trein2000 het volgende:
Ik sta hier toch net ff anders in. Hoe grote onzin ik die motie ook vind. Als de regering je motie weigert uit te voeren en je doet daar niks mee als kamer ondergraaf je je eigen positie. Motie van afkeuring terecht dus wat mij betreft.
Nou, er zijn best brieven geweest met een uitleg wat ze wilde doen. Daar hadden ze haar op kunnen bevragen, nog wat aanscherpen e.d. Ik vind een motie van afkeuring voor iemand die je best deels tegemoet wil komen maar ook rekening moet houden met haar eigen coalitie gewoon wel erg drastisch.
Als ze de huurbevriezing uit voert, blaast ze in feite het hele idee achter de coalitie op. Dan kan de oppositie gaan regeren vanuit de eerste kamer. Dat kan toch ook niet?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_193756020
Ik denk inderdaad dat de eerste kamer zichzelf in de voet heeft geschoten, vandaag is de afschaffing (of zeer strenge beperking van haar opties) denk ik een heel stuk dichterbij gekomen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 23 juni 2020 @ 18:22:28 #66
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_193756026
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 14:37 schreef Puddington het volgende:

[..]

Dan heb je ook wel een gigantische plaat voor je kop, tering :')
Karin is de weg een beetje kwijt
Order! Ordeeeeeeeeer!
pi_193756042
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 18:21 schreef Hanca het volgende:
Ik denk inderdaad dat de eerste kamer zichzelf in de voet heeft geschoten, vandaag is de afschaffing (of zeer strenge beperking van haar opties) denk ik een heel stuk dichterbij gekomen.
Nogal een drastische maatregel toch? Het parlementaire stelsel omgooien omdat je een huurstop niet wilt uitvoeren...
pi_193756059
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 18:23 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Nogal een drastische maatregel toch? Het parlementaire stelsel omgooien omdat je een huurstop niet wilt uitvoeren...
Nee, omdat er al veel langer commentaar is op de politieke houding van de eerste kamer. De eerste kamer is een controle kamer, daar horen dergelijke politieke moties niet in. Zeker niet als de oppositie besluit om via de eerste kamer te gaan regeren, buiten de coalitie om. Op deze manier gaan we naar een Amerikaans systeem van onregeerbaarheid.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 23 juni 2020 @ 18:31:00 #69
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193756136
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 18:21 schreef Hanca het volgende:
Ik denk inderdaad dat de eerste kamer zichzelf in de voet heeft geschoten, vandaag is de afschaffing (of zeer strenge beperking van haar opties) denk ik een heel stuk dichterbij gekomen.
Nouja daar moet de eerste kamer zelf 2x over stemmen dus dat gaat niet gebeuren.

Maar ik denk dat de norm blijft dat de regering niet op beleidsvormende moties uit de eerste kamer ingaat. Anders kunnen ze aan de gang blijven.
pi_193756193
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 18:31 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Nouja daar moet de eerste kamer zelf 2x over stemmen dus dat gaat niet gebeuren.
Er kunnen nu best meer partijen van mening zijn dat de eerste kamer in ieder geval anders moet. En na een volgend grapje waarbij bijvoorbeeld een rechtse meerderheid zoiets probeert misschien wel meer partijen. Zo ging het ook met de afschaffing van het referendum: nadat het een paar keer volledig mis ging werd de stekker er uit getrokken. Kan natuurlijk ook best een coalitie-onderdeel worden.

Niet na de komende verkiezingen, denk ik. Dan moet er eerst weer een commissie komen. Maar ik denk dat de komende coalitie wel eens wel zo'n commissie in kan gaan stellen. Mede dankzij dit gedoe (al is dit meer de druppel, de emmer is al een tijdje bijna vol bij veel partijen).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_193756257
De andere ongerichte motie van de SP heeft het gelukkig, mede dankzij Asscher (of Paternotte?), niet gehaald: https://nos.nl/artikel/23(...)niet-aangenomen.html
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_193756259
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 09:35 schreef archito het volgende:

[..]

Precies dit inderdaad.

Hier heeft de lokale SP ook actie gevoerd terwijl de woningbouwvereniging al heeft aangegeven coulant te zijn met mensen die in de problemen komen. Precies de mogelijkheid die Ollongren heeft aangegeven.

Nu de huren voor iedereen bevriezen betekent veel minder inkomsten voor woonstichtingen die vervolgens weer minder geld hebben om woningen te bouwen waar al een enorm gebrek aan is.
Huurders zijn het sp electoraat. Armlastig of niet.

Dus logische verhaal.

Ook vrij logisch van Ollongren. Het is een vee te algemene maatregel die bovendien de toch al krappe huurmarkt op termijn nog krapper kan maken. Dit kost corporaties tenslotte een hoop geld. Dat kan niet geïnvesteerd worden.

Kortom; beetje afhankelijk waar je staat. Maar ik snap beide kanten wel. Ik vind maatwerk een beter idee. Ik ben we bang dat onze fijne medemensen in de gemeenten en corporaties daar volstrekt niet mee om weten te gaan.
Whatever...
pi_193756326
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 18:24 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nee, omdat er al veel langer commentaar is op de politieke houding van de eerste kamer. De eerste kamer is een controle kamer, daar horen dergelijke politieke moties niet in. Zeker niet als de oppositie besluit om via de eerste kamer te gaan regeren, buiten de coalitie om. Op deze manier gaan we naar een Amerikaans systeem van onregeerbaarheid.
Goed voorbeeld van wat we niet moeten willen inderdaad.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_193756353
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 18:24 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nee, omdat er al veel langer commentaar is op de politieke houding van de eerste kamer. De eerste kamer is een controle kamer, daar horen dergelijke politieke moties niet in. Zeker niet als de oppositie besluit om via de eerste kamer te gaan regeren, buiten de coalitie om. Op deze manier gaan we naar een Amerikaans systeem van onregeerbaarheid.
Bij het vorige kabinet moest Rutte ook aan de lopende band de onderhandelingen aangaan met oppositiepartijen om zich te verzekeren van steun in de Eerste Kamer, dat heeft toen ook niet tot een onwerkbare situatie geleid.
Dat de Eerste Kamer apolitiek moet zijn is overigens niet grondwettelijk vastgelegd, dat is puur zo gegroeid omdat coalities sowieso wel op een meerderheid konden rekenen in zowel de Tweede als de Eerste Kamer.
  dinsdag 23 juni 2020 @ 18:47:03 #75
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193756381
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 18:35 schreef Hanca het volgende:

[..]

Er kunnen nu best meer partijen van mening zijn dat de eerste kamer in ieder geval anders moet. En na een volgend grapje waarbij bijvoorbeeld een rechtse meerderheid zoiets probeert misschien wel meer partijen. Zo ging het ook met de afschaffing van het referendum: nadat het een paar keer volledig mis ging werd de stekker er uit getrokken. Kan natuurlijk ook best een coalitie-onderdeel worden.

Niet na de komende verkiezingen, denk ik. Dan moet er eerst weer een commissie komen. Maar ik denk dat de komende coalitie wel eens wel zo'n commissie in kan gaan stellen. Mede dankzij dit gedoe (al is dit meer de druppel, de emmer is al een tijdje bijna vol bij veel partijen).
Ik denk toch wel dat partijen graag dat wapen in handen houden. Je ziet ook in de VS dat ze steeds met dat schuldenplafond blijven emmeren omdat beide partijen het niet willen missen om de ander onder druk te kunnen zetten vanuit een oppositierol.

Ik vind het ook niet zo erg dat de eerste kamer blokkeermacht heeft. Dat de regering meer draagvlak moet zoeken voor bepaald beleid vind ik eigenlijk wel een aardige ontwikkeling. Maar dat is anders wanneer een eerste kamer de regering probeert te kapen door beleid op te leggen dat in strijd is met de tweede kamer.

Beste is denk ik dat de tweede kamer een motie aanneemt waarbij altijd de uitspraak van de 2e kamer leidend is voor een regering.
pi_193756385
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 18:45 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Bij het vorige kabinet moest Rutte ook aan de lopende band de onderhandelingen aangaan met oppositiepartijen om zich te verzekeren van steun in de Eerste Kamer, dat heeft toen ook niet tot een onwerkbare situatie geleid.

Het wordt anders als de oppositie met elkaar in overleg gaat en buiten de coalitie om moties in gaat dienen die honderden miljoenen kosten. Dan regeert de oppositie.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 23 juni 2020 @ 18:48:51 #77
408813 crew  trein2000
pi_193756412
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 18:47 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik denk toch wel dat partijen graag dat wapen in handen houden. Je ziet ook in de VS dat ze steeds met dat schuldenplafond blijven emmeren omdat beide partijen het niet willen missen om de ander onder druk te kunnen zetten vanuit een oppositierol.

Ik vind het ook niet zo erg dat de eerste kamer blokkeermacht heeft. Dat de regering meer draagvlak moet zoeken voor bepaald beleid vind ik eigenlijk wel een aardige ontwikkeling. Maar dat is anders wanneer een eerste kamer de regering probeert te kapen door beleid op te leggen dat in strijd is met de tweede kamer.

Beste is denk ik dat de tweede kamer een motie aanneemt waarbij altijd de uitspraak van de 2e kamer leidend is voor een regering.
Zo'n motie heeft geen waarde natuurlijk. Bovendien kan de eerste kamer ook zo'n motie aannemen. En dan?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  dinsdag 23 juni 2020 @ 18:49:12 #78
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193756421
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 18:45 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Bij het vorige kabinet moest Rutte ook aan de lopende band de onderhandelingen aangaan met oppositiepartijen om zich te verzekeren van steun in de Eerste Kamer, dat heeft toen ook niet tot een onwerkbare situatie geleid.
Dat de Eerste Kamer apolitiek moet zijn is overigens niet grondwettelijk vastgelegd, dat is puur zo gegroeid omdat coalities sowieso wel op een meerderheid konden rekenen in zowel de Tweede als de Eerste Kamer.
Ja toen kreeg je de situatie dat een wet in beide kamers een meerderheid moest hebben.

Maar dit gaat een stap verder. Hier kaapt de eerste kamer het beleid van de regering . Stel je nu voor dat de tweede kamer nu een motie aanneemt die het tegenovergestelde wil. Wie heeft dan gelijk?
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 23 juni 2020 @ 18:49:57 #79
408813 crew  trein2000
pi_193756431
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 18:49 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ja toen kreeg je de situatie dat een wet in beide kamers een meerderheid moest hebben.

Maar dit gaat een stap verder. Hier kaapt de eerste kamer het beleid van de regering . Stel je nu voor dat de tweede kamer nu een motie aanneemt die het tegenovergestelde wil. Wie heeft dan gelijke?
Ik zou als regering ontslag aanbieden als dat gebeurt. Je bent geen speelbal. Kom op he.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_193756473
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 18:49 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ja toen kreeg je de situatie dat een wet in beide kamers een meerderheid moest hebben.

Maar dit gaat een stap verder. Hier kaapt de eerste kamer het beleid van de regering . Stel je nu voor dat de tweede kamer nu een motie aanneemt die het tegenovergestelde wil. Wie heeft dan gelijk?
tja, het kan en het mag. Het is niet voor niks toegestaan. Als de EK alleen maar moest controleren dan hadden ze dit ook niet gemogen.....
Blijkbaar hebben we altijd in de luxe gezeten dat er ook een meerderheid in de EK is geweest. Gelukkig is dat er nu niet meer.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 23 juni 2020 @ 18:55:14 #81
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193756518
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 18:52 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

tja, het kan en het mag. Het is niet voor niks toegestaan. Als de EK alleen maar moest controleren dan hadden ze dit ook niet gemogen.....
Blijkbaar hebben we altijd in de luxe gezeten dat er ook een meerderheid in de EK is geweest. Gelukkig is dat er nu niet meer.
Ja het mag evenzeer als de regering zijn hol af mag vegen met dit soort moties uit de eerste kamer. Dat lijkt me hier het beste antwoord.
pi_193756523
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 18:55 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ja het mag evenzeer als de regering zijn hol af mag vegen met dit soort moties uit de eerste kamer. Dat lijkt me hier het beste antwoord.
dan weet je zeker dat je geen meerderheid meer krijgt in de EK....
onderhandelen is a bitch....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193756535
ik hou hier wel van. Wat chaos creeeren wat gewoon mag en dan met wat popcorn lekker genieten van het gedraai, kontgelik en gekronkel om eigenbelangen te waarborgen....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193756563
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 18:49 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ik zou als regering ontslag aanbieden als dat gebeurt. Je bent geen speelbal. Kom op he.
Dan kan de oppositie dus verkiezingen afdwingen.

Ik zou de eerste kamer het recht op moties ontnemen helemaal niet gek vinden. Dat ze alleen wetten terug kunnen sturen naar de tweede kamer.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_193756574
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 19:00 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dan kan de oppositie dus verkiezingen afdwingen.

Ik zou de eerste kamer het recht op moties ontnemen helemaal niet gek vinden. Dat ze alleen wetten terug kunnen sturen naar de tweede kamer.
moet daar de grondwet niet voor worden aangepast omdat dit een wijziging is in het parlementaire systeem?

Als ik het me nog goed herinner duurt dit 2 regeringsperiodes met minimaal 75% van de 2de kamer?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193756598
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 19:00 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

moet daar de grondwet niet voor worden aangepast omdat dit een wijziging is in het parlementaire systeem?

Als ik het me nog goed herinner duurt dit 2 regeringsperiodes met minimaal 75% van de 2de kamer?
Eerste zitting gewone meerderheid, 2e zitting 2/3e. In beide kamers. Al weet ik niet of het recht op moties voor de eerste kamer in de grondwet staat, wie weet is het zelfs alleen een wijziging van het reglement van de kamer.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 23 juni 2020 @ 19:04:30 #87
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193756611
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 19:00 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

moet daar de grondwet niet voor worden aangepast omdat dit een wijziging is in het parlementaire systeem?

Als ik het me nog goed herinner duurt dit 2 regeringsperiodes met minimaal 75% van de 2de kamer?
50% beide kamers 1e lezing, 67% beide kamers tweede lezing

Gaat niet snel gebeuren denk ik. Los van welke politicus hier zijn vingers aan wil gaan branden.
pi_193756616
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 19:03 schreef Hanca het volgende:

[..]

Eerste zitting gewone meerderheid, 2e zitting 2/3e. In beide kamers. Al weet ik niet of het recht op moties voor de eerste kamer in de grondwet staat, wie weet is het zelfs alleen een wijziging van het reglement van de kamer.
ik weet het ook niet, het is niet voor niks een vraag van mij... wijzigingen van een parlementair stelsel zijn in het algemeen niet makkelijk.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193756642
ik heb het idee dat er veel mer achter steekt dan alleen met de corona crisis... het argument van ollogren dat er dan geen geld meer is voor woningbouw is onzin, want de regering kan ook die verhuurdersheffing afschaffen om dat op te lossen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193756653
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 19:04 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

ik weet het ook niet, het is niet voor niks een vraag van mij... wijzigingen van een parlementair stelsel zijn in het algemeen niet makkelijk.
Wat ik zij is de regeling voor grondwetswijzigingen. Maar of dit nu exact in de grondwet staat is vaak een juridisch probleem. Maar het lijkt er op van wel: https://www.denederlandse(...)recht_van_amendement (dit gaat over amendementen, maar dat zou je in mijn voorstel ook moeten afschaffen).

De grondwet is deze zitting wel veranderd, bijvoorbeeld op de benoeming van burgemeesters. Dus het kan wel.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 23 juni 2020 @ 19:09:25 #91
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193756675
Maar je zal maar de minister zijn die zoiets in de eerste kamer moet gaan verdedigen. :')
pi_193756699
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 19:09 schreef Hexagon het volgende:
Maar je zal maar de minister zijn die zoiets in de eerste kamer moet gaan verdedigen. :')
tja... taken en tijden veranderen nu eenmaal... ik ben wel een voorstander van een EK die wat meer van zich afbijt. Dat houdt het allemaal wat spannender....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193756707
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 19:09 schreef Hexagon het volgende:
Maar je zal maar de minister zijn die zoiets in de eerste kamer moet gaan verdedigen. :')
Laatste keer stemden SP, D66, GL, PvdD en PVV voor. https://www.parlement.com(...)haffing_eerste_kamer

Dat biedt wel openingen om het in een regeerakkoord te stoppen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_193756720
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 19:10 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

tja... taken en tijden veranderen nu eenmaal... ik ben wel een voorstander van een EK die wat meer van zich afbijt. Dat houdt het allemaal wat spannender....
Politiek is geen spelletje, maar gaat om regeerbaarheid. En een oppositie die meerderheden zoekt om de regering dingen te laten doen die de coalitie helemaal niet wil maakt het misschien wel leuker in een tv serie, maar niet beter voor het land.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_193757635
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 19:12 schreef Hanca het volgende:

[..]

Politiek is geen spelletje, maar gaat om regeerbaarheid. En een oppositie die meerderheden zoekt om de regering dingen te laten doen die de coalitie helemaal niet wil maakt het misschien wel leuker in een tv serie, maar niet beter voor het land.
dan moeten ze beter hun best doen bij de verkiezingen... politiek is zeker wel een spelletje. Het is geven en nemen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 23 juni 2020 @ 20:55:07 #96
408813 crew  trein2000
pi_193758302
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 19:00 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dan kan de oppositie dus verkiezingen afdwingen.

Ik zou de eerste kamer het recht op moties ontnemen helemaal niet gek vinden. Dat ze alleen wetten terug kunnen sturen naar de tweede kamer.
Is dat niet met een kanon op een mug schieten? Ik kan me ook zat nuttige moties verzinnen namelijk. Ook vanuit de EK. Toezeggingen vastleggen. Of uitspreken dat een bepaalde term op een bepaalde manier moet worden opgevat of wat dan ook.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  dinsdag 23 juni 2020 @ 23:15:22 #97
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_193761009
Dit blijft ophef om niets.
De minister weigert om een megalomaan plan uit te voeren dat veel te ruim is opgezet voor het probleem dat het zou moeten aanpakken - en niet eens effectief aanpakt.
Pure zever en treurig om te zien dat de linkse partijen hier hun kruit aan verspillen.
  woensdag 24 juni 2020 @ 18:15:04 #98
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_193771176
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 19:00 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dan kan de oppositie dus verkiezingen afdwingen.

Ik zou de eerste kamer het recht op moties ontnemen helemaal niet gek vinden. Dat ze alleen wetten terug kunnen sturen naar de tweede kamer.
Dat zijn twee verschillende dingen. Moties zijn oproepen aan de regering. Daar lijkt me weinig mis mee. Dat zal geregeld worden in het Reglement van Orde van de Eerste Kamer.

Het recht om een wetsvoorstel te verwerpen vervangen door een terugzendrecht is trouwens wel een Grondwetswijziging. Dat de Eerste Kamer nu niet het recht van initiatief en het recht van amendement heeft is bijvoorbeeld ook in de Grondwet vastgelegd.
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 24 juni 2020 @ 18:34:30 #99
408813 crew  trein2000
pi_193771442
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 18:15 schreef freako het volgende:

[..]

Dat zijn twee verschillende dingen. Moties zijn oproepen aan de regering. Daar lijkt me weinig mis mee. Dat zal geregeld worden in het Reglement van Orde van de Eerste Kamer.

Het recht om een wetsvoorstel te verwerpen vervangen door een terugzendrecht is trouwens wel een Grondwetswijziging. Dat de Eerste Kamer nu niet het recht van initiatief en het recht van amendement heeft is bijvoorbeeld ook in de Grondwet vastgelegd.
Yep. Artikel 93.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  dinsdag 30 juni 2020 @ 00:32:35 #100
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_193853147
Ollongren slaat nederige toon aan over huurconflict en vraagt meer tijd :')

Minister Kajsa Ollongren (Binnenlandse Zaken) vraagt de Eerste Kamer tijd om door de lockdown in problemen geraakte huurders tegemoet te komen. Ze wil in de aanloop naar Prinsjesdag serieus kijken naar extra maatregelen, schrijft ze aan de Senaat.

De brief was door de Eerste Kamer gevraagd nadat een meerderheid van de 75 senatoren vorige week dinsdag een unieke motie van afkeuring tegen Ollongren steunde. De Senaat eist een huurstop om huurders na de maandenlange coronalockdown tegemoet te komen. Ollongren vindt het bevriezen van de huren een paardenmiddel, een huurstop brengt haar bovendien in conflict met de Tweede Kamer.

Na de hoogst ongebruikelijke afkeuringsmotie - de eerste aangenomen motie sinds 1875 - slaat Ollongren ineens een nederige, coöperatieve toon aan. Ze zegt goed te begrijpen waarom de Senaat huurders wil beschermen en belooft vervolgens de aandachtspunten en overwegingen van de Senaat mee te nemen.

Voorbereidingen
De D66-bewindsvrouw stelt voor om na het zomerreces te bezien of ze in 2021 de vaste lasten van huurders kan verlagen. ,,In de aanloop naar Prinsjesdag bekijkt het Kabinet jaarlijks de inkomensontwikkeling voor verschillende groepen”, aldus Ollongren. ,,Komende augustus ben ik voornemens om voor komend jaar bijzondere aandacht te geven aan de huishoudens met de laagste inkomens, die vaak huren.”

De minister stelt nu al de nodige voorbereidingen te treffen die het helpen van huurders mogelijk maken. Het in 2018 met de Woonbond en Aedes gesloten Sociaal Huurakkoord, waarin afspraken staan over huurbevriezing en verlaging voor lage inkomens, wordt geëvalueerd. Ollongren wijst verder op het onlangs geopende registratiepunt waarbij huurders kunnen klagen over een onwillige huurbaas.

Ze denkt er verder aan om de rol van gemeenten bij het signaleren van huurproblemen verder te versterken. Ollongren noemt verder nog twee wetsvoorstellen die de positie van huurders verstevigen: met het een wil ze de huurverhoging in de vrije sector maximeren, het tweede haalt de belemmering voor corporaties weg om in de vrije sector een tijdelijke huurkorting toe te staan.

Minister Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (D66) en SP-senator Tiny Kox vorige week dinsdag tijdens de stemming over een motie van afkeuring die de SP samen met andere oppositiepartijen

Minder afwijzend
Dinsdag moet blijken of de Eerste Kamer genoegen neemt met de brief. Hoewel de toon een stuk bescheidener is, stelt Ollongren concreet weinig anders voor. Eerder beloofde de minister ook al na het reces extra maatregelen te nemen als dat nodig was. Ook een huurstop was daarbij niet uitgesloten. Wel klonk dat toen veel hypothetischer.

Nu klinkt Ollongren stelliger en besluit ze haar brief minder afwijzend: ,,Na het reces wil ik graag, voortbouwend op het debat dat ik met uw Kamer heb gevoerd, bezien of, en zo ja, welke aanvullende maatregelen nodig zijn om de positie van huurders te beschermen.”

https://www.ad.nl/politie(...)-meer-tijd~ac96ed8a/

Onder druk wordt alles vloeibaar :7
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')