abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_193534406
Wellicht zijn er voor ons mogelijkheden om ons huis te verkopen en grond te kopen + een huis te laten bouwen. We proberen nu te inventariseren wat de mogelijkheden zijn en wat het ongeveer zal gaan kosten alvorens we het hele traject 'in gaan'.

Omdat de grond in de door ons gewilde gemeente vrij duur is, hebben we daarna waarschijnlijk nog ongeveer maximaal 300.000 over voor het huis inclusief alle kosten, van NUTS aansluitingen tot aan de tuinleg, etc.

Is het dan 'fair' om aan te nemen dat er zo'n 250.000 over zal blijven voor het huis? En omdat we best nog wat noten op onze zang hebben zaten we eens te kijken naar prefab woningen. Heeft iemand daar ervaring mee? Hoe is de kwaliteit? Isolatie? En zijn er zaken 'aan te passen'?

Zo willen we een huis van ongeveer 150-180m2 aan woonruimte met daarnaast nog een kantoorruimte (25m2) en een gastenverblijf (20-25m2). Het kantoor zou bijvoorbeeld in een garage kunnen zijn indien die kan worden omgebouwd. Dus een kozijn + deur ipv een garagedeur, een lichtkoepel, vloerverwarming, etc. Zijn dit soort aanpassingen uberhaubt mogelijk bij een prefab huis? En/of wordt het dan ineens exponetieel duurder?

En zou zoiets uberhaubt te bouwen zijn voor dit bedrag indien we voor een traditioneel bouwbedrijf gaan? En wat voor kwaliteit en afwerking moeten we dan aan denken? We hebben het hier dan dus over 'sleutelklaar' opgeleverd.

Kort gezegd probeer ik hier eens te vragen naar jullie ervaringen met een eigen huis bouwen en wat ik kan verwachten en voor welke prijzen.

Dank!

[ Bericht 1% gewijzigd door matigeuser op 08-06-2020 11:18:05 ]
pi_193535387
Voor je wensen lijkt mij je bedrag veel en veelst te weinig
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193536252
Voor totaal keuken, badkamer, toilet, schilderwerk, nutsvoorzieningen, tuinaanleg zou ik eerder 75k of 100k aanhouden. Ga je met 50k niet redden of je moet het zeer sober houden en veel zelf doen.

Maatwerk is doorgaans mogelijk mits je er voor wilt betalen. Soms is het goedkoper dit gelijk mee te nemen, soms is na oplevering laten doen goedkoper. Vaak is het handiger dingen meteen bij de bouw mee te nemen maar aannemers weten dit ook en willen op meerwerk graag goed verdienen. Even uitzoeken dus.
pi_193536628
Traditioneel bouwen red je niet als je alles laat doen inclusief zelf tekenen

Prefab huizen kan je zo opvragen, of projectbouw. Kwalitatief gewoon ok maar vaak niet wat je zelf exact wil. Meetwerk cq aanpassingen zijn prijzig tot schreeuwend duur. Stond laatst nog in persbericht.

Tuin moet je rekenen op 10 tot 20% van je bouwsom. En vergeet je inrichting daarna niet.
  maandag 8 juni 2020 @ 17:57:36 #5
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_193539838
Het ligt er een beetje aan op wat voor grond er gebouwd moet worden, maar voor die 3 ton krijg je misschien net een leuk aangeklede rijtjeswoning van 145m2.
So we just called him Fred
pi_193541244
quote:
7s.gif Op maandag 8 juni 2020 17:57 schreef Fred het volgende:
Het ligt er een beetje aan op wat voor grond er gebouwd moet worden, maar voor die 3 ton krijg je misschien net een leuk aangeklede rijtjeswoning van 145m2.
Hmm dat valt me dan toch tegen.

Ik heb wel prefab huizen gezien die dicht in de buurt komen van wat wij willen, met ook oppervlakte genoeg voor rond de 200k-250k. Maar daar zit dan dus inderdaad een 'standaard' garage bij, wat dus nog geen kantoor is.

Traditionele bouw zal ik dan maar alvast uit mijn hoofd zetten.
pi_193541321
Kijk eens op: https://www.groothuisbouw.nl/
Zij hebben verschillende types prefab woningen op hun woning staan met een indicatie van de prijzen erbij, dus dat helpt misschien om een idee van de kosten te krijgen voor je wensen.
pi_193541408
Hoe hard heb je dat kantoor meteen nodig? Moet het per se aan de woning vast zitten, of mag het ook een losstaande unit zijn (a la tuinhuis maar dan netjes). Dan zou je er een apart project van kunnen maken met een andere leverancier. In plaats van genoegen te nemen met een standaard garage die niet aan je wensen voldoet.

Overigens is bijvoorbeeld het isoleren en afweken van een casco steens garage een relatief kleine klus die een beetje klusser prima zelf kan, terwijl een bouwbedrijf er de hoofdprijs voor zal vragen. Hooguit zou je er tijdens de bouw vast een pui in kunnen laten zetten in plaats van een standaard garagedeur.
pi_193560072
quote:
1s.gif Op maandag 8 juni 2020 19:35 schreef spinazieruiker het volgende:
Hoe hard heb je dat kantoor meteen nodig? Moet het per se aan de woning vast zitten, of mag het ook een losstaande unit zijn (a la tuinhuis maar dan netjes). Dan zou je er een apart project van kunnen maken met een andere leverancier. In plaats van genoegen te nemen met een standaard garage die niet aan je wensen voldoet.

Overigens is bijvoorbeeld het isoleren en afweken van een casco steens garage een relatief kleine klus die een beetje klusser prima zelf kan, terwijl een bouwbedrijf er de hoofdprijs voor zal vragen. Hooguit zou je er tijdens de bouw vast een pui in kunnen laten zetten in plaats van een standaard garagedeur.
Het kantoor is eigenlijk wel direct nodig. Ik heb een eigen bedrijfje waarbij ik ook klanten moet ontvangen. Maar het idee van 'opsplitsen' is wel goed. Wellicht zijn daar mogelijkheden.

Vandaag nog een andere website gevonden waar (gedeeltelijk) prefab huizen werden aangeboden. Daar heb je voor 250.000 sleutelklaar toch echt wel een serieus huis. Het is nog even de vraag of het dan qua financien allemaal gaat lukken. De kosten die er dan nog bovenop komen moeten we niet onderschatten.

Deze week maar eens een taxatie van ons huis laten doen om te kijken waar we nou precies staan :)
pi_193563321
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 22:44 schreef matigeuser het volgende:
Daar heb je voor 250.000 sleutelklaar toch echt wel een serieus huis.
Dan is het ook echt klaar qua afwerking, schilderwerk, sanitair en keuken???
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 10 juni 2020 @ 08:53:21 #11
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193563422
Je eisen icm budget maken het heel krap.
Hou er rekening mee dat de standaardprijzen van Selekthuis, Groothuis, Allure enz. ook voor een standaard huis zijn en dat ze daarvoor vaak specificaties hanteren die grenzen aan sociale woningbouw, als je wat rianter wilt dan die basis loopt de teller snel op.

Overigens is prefab niet altijd goedkoper dan traditionele bouw.

Welke regio zit je?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 10 juni 2020 @ 08:58:51 #12
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193563503
Het lijkt een Audi A6 maar is een basismodel Skoda Octavia.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_193572290
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 08:53 schreef Leandra het volgende:
Je eisen icm budget maken het heel krap.
Hou er rekening mee dat de standaardprijzen van Selekthuis, Groothuis, Allure enz. ook voor een standaard huis zijn en dat ze daarvoor vaak specificaties hanteren die grenzen aan sociale woningbouw, als je wat rianter wilt dan die basis loopt de teller snel op.

Overigens is prefab niet altijd goedkoper dan traditionele bouw.

Welke regio zit je?
Noord-Brabant.

Gisteren een brochure ontvangen van VariaHuis.

Ze geven aan dat er qua afwerking van alles in zit, van vloerverwarming tot sanitair aan toe.

Uiteraard komt er dan nog een keuken bij, vloerbedekking, tegelwerk, etc.

Maar een hardhouten trap bv, stukadoorswerkzaamheden, houten kozijnen (afgelakt), vloerverwarming op begane grond en 1e verdieping, hr++ glas, luchtwarmtepomp, etc zit er allemaal bij in.

Wat bedoel je precies met afwerkingsniveau 'sociale huurwoning'? En waar zit hem dat verschil dan in tussen dat en iets goeds?
pi_193572332
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 08:45 schreef blomke het volgende:

[..]

Dan is het ook echt klaar qua afwerking, schilderwerk, sanitair en keuken???
'Afwerking' zit er bij in, zie mijn post hierboven. Schilderwerk binnen en buiten ook. Er moet dan wel nog 'gesausd' worden of iets aan de muur en ook nog een vloer, bv parket of laminaat. Keuken zit er ook niet bij in. Ik weet ook niet of ze wel de voorbereidingen treffen om een keuken te plaatsen, dat denk ik eigenlijk van wel. Dus leidingwerk enzo.

Wat er ook nog bij komt is aansluiting op riool en nutsvoorzieningen, leges, tuin en dat soort dingen.

Komt dus nog wel flink wat bij dus of het mogelijk is weet ik niet.
pi_193572593
Leidingwerk en aansluitingen hangen af van het ontwerp van je keuken. Dit is hoe dan ook maatwerk, dus ook de prijs.
En hoe ga je koken? Indien elektrisch heeft dat invloed op je meterkast.

Verkijk je niet op de kosten voor badkamer en keuken. Het zal je weinig moeite kosten meer uit te geven aan tegels en sanitair dan aan je keuken. En ook daar is leidingwerk maatwerk.

Zijn loze leidingen naar alle ruimtes ook inbegrepen? Een bedraad netwerk door je hele huis is wel zo fijn, bijvoorbeeld voor een extra tv en extra wifipunten.

Hoe hoog zitten de stopcontacten standaard? Wil je ook een buitenkraan? Zijn er ruimtes waar je het licht op meerdere punten wilt kunnen schakelen dan standaard? (Hal, woonkamer, bijkeuken)
pi_193572709
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 19:19 schreef matigeuser het volgende:
'Afwerking' zit er bij in, zie mijn post hierboven. Schilderwerk binnen en buiten ook. Er moet dan wel nog 'gesausd' worden of iets aan de muur en ook nog een vloer, bv parket of laminaat. Keuken zit er ook niet bij in. Ik weet ook niet of ze wel de voorbereidingen treffen om een keuken te plaatsen, dat denk ik eigenlijk van wel. Dus leidingwerk enzo.

Wat er ook nog bij komt is aansluiting op riool en nutsvoorzieningen, leges, tuin en dat soort dingen.

Komt dus nog wel flink wat bij dus of het mogelijk is weet ik niet.
Interessant!!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 10 juni 2020 @ 22:07:24 #17
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193575101
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 19:35 schreef spinazieruiker het volgende:
Leidingwerk en aansluitingen hangen af van het ontwerp van je keuken. Dit is hoe dan ook maatwerk, dus ook de prijs.

Verkijk je niet op de kosten voor badkamer en keuken. Het zal je weinig moeite kosten meer uit te geven aan tegels en sanitair dan aan je keuken. En ook daar is leidingwerk maatwerk.

Zijn loze leidingen naar alle ruimtes ook inbegrepen? Een bedraad netwerk door je hele huis is wel zo fijn, bijvoorbeeld voor een extra tv en extra wifipunten.

Hoe hoog zitten de stopcontacten standaard? Wil je ook een buitenkraan? Zijn er ruimtes waar je het licht op meerdere punten wilt kunnen schakelen dan standaard? (Hal, woonkamer, bijkeuken)
Hoe wil je anders gaan koken dan elektrisch? Een gasaansluiting kun je vergeten bij nieuwbouw.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_193579240
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 19:35 schreef spinazieruiker het volgende:

Leuke klussen!
pi_193579609
Ik heb zo'n 7 jaar geleden ook met dit idee gespeeld en uiteindelijk een huis laten zetten. Hou rekening met de volgende dingen:
- alle extra's/wijzigingen zijn vaak erg duur '100 euro per stopcontact wat anders moet'
- alle materiaal voldoet net aan de eisen. Zodra je getekend hebt komen de detail gesprekken en dan blijkt dat je warmtepomp net voldoet maar je kan niet het huis verwarmen en douche want daarvoor is er teweinig capaciteit, 'dan moet je deze hebben' + **** euro.
- alles is afgelakt, je kan kiezen tussen deze 2 kleuren, en andere kleur/type verf die er niet na 2 jaar afvalt, dat is dan *** euro extra.
- het ergste wat ik me kan herinneren is dat ik bijvoorbeeld nog 200 euro extra moest betalen om niet met 4 verschillende sleutels te zitten. Alle deuren met 1 sleutel: 200 extra.

Ik was uiteindelijk zo'n 20% van de eerste afspraken meer kwijt voordat het was zoals ik wilde.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  donderdag 11 juni 2020 @ 10:00:35 #20
149959 SQ
snelle trees
pi_193579766
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 22:07 schreef Leandra het volgende:

[..]

Hoe wil je anders gaan koken dan elektrisch? Een gasaansluiting kun je vergeten bij nieuwbouw.
Nee hoor. Hier in de omgeving wordt nog gewoon nieuwbouw met gasaansluiting geleverd ;)
disclaimer
pi_193579938
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 22:07 schreef Leandra het volgende:

[..]

De wetgeving en interpretatie zijn wat tegenstrijdig hierover:
quote:
Per 1 juli 2018 verviel de plicht voor netbeheerders om nieuwbouw aan te sluiten op het aardgasnet. Dit is geregeld in de Wet VET (Wet Voortgang Energietransitie). Dit houdt in dat Stedin geen nieuwe gebouwen en panden na splitsing meer mag aansluiten op het aardgasnetwerk, mits er een Omgevingsvergunning is aangevraagd voor 1 juli 2018.
Bron: Stedin
Sowieso moet de "mits" in de bovenstaande quote waarschijnlijk "tenzij" zijn.

Het vervallen van een aansluitverplichting betekent niet dat ze je niet mogen aansluiten. Op plaatsen waar geen gasleiding in de buurt zit wordt dit wel een kostbare onderneming.

In de praktijk kun je het wel schudden waarschijnlijk.

Doelstelling is dat Nederland in 2050 van het gas is. Nu investeren in een gasaansluiting en bijbehorende installaties/apparatuur zou dus ook niet slim zijn.

Dit hoeft nog niet te betekenen dat projectontwikkelaars/aannemers de installaties van hun standaardwoningen automatisch hebben aangepast aan wat jij er op moet of wilt aansluiten.
  donderdag 11 juni 2020 @ 21:36:14 #22
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193591104
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 10:16 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

De wetgeving en interpretatie zijn wat tegenstrijdig hierover:
[..]

Bron: Stedin
Sowieso moet de "mits" in de bovenstaande quote waarschijnlijk "tenzij" zijn.

Het vervallen van een aansluitverplichting betekent niet dat ze je niet mogen aansluiten. Op plaatsen waar geen gasleiding in de buurt zit wordt dit wel een kostbare onderneming.

In de praktijk kun je het wel schudden waarschijnlijk.

Doelstelling is dat Nederland in 2050 van het gas is. Nu investeren in een gasaansluiting en bijbehorende installaties/apparatuur zou dus ook niet slim zijn.

Dit hoeft nog niet te betekenen dat projectontwikkelaars/aannemers de installaties van hun standaardwoningen automatisch hebben aangepast aan wat jij er op moet of wilt aansluiten.
Nou nee, want de netbeheerders leveren alleen aansluitingen op die ze verplicht zijn op te leveren, en met het vervallen van de aansluitplicht vervalt dus ook de mogelijkheid een aansluiting te krijgen.

Nog even los van het feit dat je waarschijnlijk geen bouwvergunning gaat krijgen voor een huis dat op het gasnet wordt aangesloten.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 11 juni 2020 @ 21:38:43 #23
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193591142
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 10:00 schreef SQ het volgende:

[..]

Nee hoor. Hier in de omgeving wordt nog gewoon nieuwbouw met gasaansluiting geleverd ;)
Dan is de omgevingsvergunning voor 1 juli 2018 aangevraagd.
Dat is de enige manier waarop dat nog kan.

TS heeft die keuze dus niet meer.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_193591661
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 09:49 schreef boegschroef het volgende:
Ik heb zo'n 7 jaar geleden ook met dit idee gespeeld en uiteindelijk een huis laten zetten. Hou rekening met de volgende dingen:
- alle extra's/wijzigingen zijn vaak erg duur '100 euro per stopcontact wat anders moet'
- alle materiaal voldoet net aan de eisen. Zodra je getekend hebt komen de detail gesprekken en dan blijkt dat je warmtepomp net voldoet maar je kan niet het huis verwarmen en douche want daarvoor is er teweinig capaciteit, 'dan moet je deze hebben' + **** euro.
- alles is afgelakt, je kan kiezen tussen deze 2 kleuren, en andere kleur/type verf die er niet na 2 jaar afvalt, dat is dan *** euro extra.
- het ergste wat ik me kan herinneren is dat ik bijvoorbeeld nog 200 euro extra moest betalen om niet met 4 verschillende sleutels te zitten. Alle deuren met 1 sleutel: 200 extra.

Ik was uiteindelijk zo'n 20% van de eerste afspraken meer kwijt voordat het was zoals ik wilde.
Zou je het weer doen? Goede uitleg btw!
pi_193595646
hier een goede bron van veel info over prefab huizen.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1786099
pi_193596172
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:03 schreef blomke het volgende:

[..]

Zou je het weer doen? Goede uitleg btw!
Nee, ik zou het zelf nooit meer op die manier doen.

oja, nog zo'n puntje, de bouwgrond bouwklaar maken. In eerste gesprekken werd verteld dat de grond 'in die buurt' altijd goed is dus ik hoef me daar geen zorgen over te maken, na het tekenen: er moet nog voor 3000 euro gewerkt worden aan de grond want die moet opgevuld worden.
pi_193596684
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 08:41 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Nee, ik zou het zelf nooit meer op die manier doen.

oja, nog zo'n puntje, de bouwgrond bouwklaar maken. In eerste gesprekken werd verteld dat de grond 'in die buurt' altijd goed is dus ik hoef me daar geen zorgen over te maken, na het tekenen: er moet nog voor 3000 euro gewerkt worden aan de grond want die moet opgevuld worden.
Maar is dit niet allemaal te ondervangen voor tekenen? Leuk dat ze dit van tevoren zeggen, en achteraf toch met een rekening komen. Maar kan je niet zeggen dit is wat ik wil met deze stopcontacten, verf, cilinders etc. Etc. En ik teken voor deze prijs.
pi_193597795
Dit pakken ze slim genoeg aan, zeker bij mensen die het voor het eerst doen.
Waar het mee begint met zo'n aankoop is dat je naar een bedrijf gaat waar je een goed gevoel bij hebt. Dan bouw je ergens ook een vertrouwen op.

Als je als koper bezig bent met het huis denk je niet aan dit soort details. Je zou eigenlijk een soort van eigen architect/aannemer mee moeten nemen die je waarschuwt voor dit soort dingen. Maar houd rekening dat dit uitgesmeerd over de bouw periode dagen tijd kost (in mijn geval 10 tallen gesprekken over welke deurklink of deurbel die je wil mijn huis had 16 deurklinken, kies je 1 die 10 euro duurder is dan standaard: 160 euro op de rekening.) Volgensmij was de duurste meerprijs voor mij de stopcontact materialen. Iets van 300 knoppen/stopcontacten door het hele huis. Ik wilde aluminium ipv de standaard plastic: 25 euro extra 6000 op de rekening.

Als je hier allemaal over na moet denken voordat het hele gedoe gaat beginnen dan wil je nieteens meer beginnen ;)
pi_193597989
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 10:34 schreef boegschroef het volgende:
Dit pakken ze slim genoeg aan, zeker bij mensen die het voor het eerst doen.
Waar het mee begint met zo'n aankoop is dat je naar een bedrijf gaat waar je een goed gevoel bij hebt. Dan bouw je ergens ook een vertrouwen op.

Als je als koper bezig bent met het huis denk je niet aan dit soort details. Je zou eigenlijk een soort van eigen architect/aannemer mee moeten nemen die je waarschuwt voor dit soort dingen. Maar houd rekening dat dit uitgesmeerd over de bouw periode dagen tijd kost (in mijn geval 10 tallen gesprekken over welke deurklink of deurbel die je wil mijn huis had 16 deurklinken, kies je 1 die 10 euro duurder is dan standaard: 160 euro op de rekening.) Volgensmij was de duurste meerprijs voor mij de stopcontact materialen. Iets van 300 knoppen/stopcontacten door het hele huis. Ik wilde aluminium ipv de standaard plastic: 25 euro extra 6000 op de rekening.

Als je hier allemaal over na moet denken voordat het hele gedoe gaat beginnen dan wil je nieteens meer beginnen ;)
Pffff. Vervelend is dat.

Ik heb hier ook een verbouwing uit laten voeren vorig jaar, precies hetzelfde.

Meerprijs extra stopcontacten. Meerprijs lichtspotjes inbouw. Meerprijs dit en dat. En standaard is vaak niet wat je wilt of onvolledig.

Het beste zou zijn om een checklist te hebben en van tevoren ALLES vast te leggen met de aannemer, maar zulke klanten willen ze waarschijnlijk niet eens. Want ik denk dat ze vooral verdienen op de aanpassingen en het meerwerk.
pi_193598381
Het duurste aan maatwerk/meerwerk zijn degene die je wensen moeten aanhoren/verzamelen, degene die deze op tekening moet zetten, degene die de tekeningen moet controleren en jouw handtekening daaronder regelen, degene die de tekeningen moet afstemmen met de timmermannen/installateurs/etc. die het werk uitvoeren, degene die de werklui moet controleren en de meerkosten die het geeft als ook maar één van voorgenoemde mensen een fout maakt.

De kosten in (extra) materiaal en manuren zijn vaak nihil. Zeker als het gaat om het verplaatsen of zelfs weglaten van bepaalde zaken.

Het fijnste is een aannemer die er geen problemen mee heeft dat je af en toe komt kijken op de bouw. Zodat eventuele foutjes vroegtijdig worden opgemerkt. Nog mooier is een aannemer die het prettig vindt om over bepaalde zaken in het werk zelf nog even te sparren. Die graag samen met jullie op de muren tekent waar nog stopcontacten gefreesd moeten worden of waar die verplaatste radiator moet komen, dan alles wel of niet goed over te nemen van een tekening. Zo lang je niet het type bouwer bent dat gedurende de bouw nog met allerlei wensen en aanpassingen komt werkt dit vaak voor iedereen wel zo prettig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop