abonnement Unibet Coolblue
pi_193535596
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 10:52 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee hoor. De VOC is in de 18e eeuw tot uithangbord van het toenmalig nationalisme gemaakt toen het land verder verenigd moest worden. De VOC heeft ook iets innovatiefs en onverschrokkends, maar stelde relatief maar heel weinig voor.

Nu wordt met een antinationalistische agenda het beeld van de VOC nog veel valser neergezet. De Nederlanders konden zelf niks, alle rijkdom moet van slavernij en uitbuiting gekomen zijn. Maar dat is klinkklare onzin, alsof Europeanen meer nootmuskaat dan graan aten. Alleen de haringvisserij was al groter dan de VOC op zijn toppunt. De VOC had op zijn toppunt 140 koopvaartschepen in de vaart, de Nederlandse republiek in totaal 20.000-25.000 schepen. Nou waren die VOC schepen vaak iets groters en zijn de winstmarges een periode extreem hoog geweest, maar de verhoudingen zijn duidelijk. Nederland verscheepte meer dan de helft van wat Europa produceerde, en had nog een groter aandeel in de specerijen die Europa consumeerde. Maar het blijven maar specerijen natuurlijk, hoeveel kan een mens daarvan slijten? De VOC valt in het niet bij de moedernegotie en de moedernegotie is ook maar een deel van de economie.
Het algemeen beeld was dat Nederland zeer rijk is geworden door kolonisatie, en haar welvaart voornamelijk daaraan te dank had. Sinds eind jaren 90 is daar een beetje verandering in gekomen volgens dit artikel:

https://www.trouw.nl/nieu(...)tzeehandel~ba9ddc60/

Waarom pas nadat er een paar schepen bij de waddeneilanden zijn gevonden?
West-Melanesia
  maandag 8 juni 2020 @ 12:28:29 #127
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_193535673
quote:
1s.gif Op zondag 7 juni 2020 21:28 schreef Oceanier het volgende:

[..]

De welvaart heeft Nederland voor een groot deel wel degelijk te danken aan haar koloniale tijdperk.
Deze mythe is net zo kleverig als die van de "wage gap". Eén woord: moedernegotie. En vooruit, nog een woord: slochteren.

De eerste is de basis voor de rijkdom in de gouden eeuw, de tweede voor de rijkdom na WOII. Komt geen slaaf aan te pas.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_193535730
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 12:28 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Deze mythe is net zo kleverig als die van de "wage gap". Eén woord: moedernegotie. En vooruit, nog een woord: slochteren.

De eerste is de basis voor de rijkdom in de gouden eeuw, de tweede voor de rijkdom na WOII. Komt geen slaaf aan te pas.
Ja je kan ook overdrijven.
West-Melanesia
  maandag 8 juni 2020 @ 12:39:12 #129
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_193535874
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 23:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
Hoewel, ik zie ook kansen...

Als Brabantse katholiek voel ik me ook ontzettend gekwetst, elke dag nog, door het feit dat onze oude kerken nog niet allemaal teruggegeven zijn... Of dat mijn volk tot 1795 als tweederangsburger werd behandeld...

... misschien eens tijd dat we de kathedraal van Breda, de grote kerken van Groningen, Amsterdam, Utrecht, Delft en Dordrecht weer eens terugkrijgen... Waren wel van ons hè? Het feit dat ze nog overeind staan maar door usurpatoren zijn overgenomen is een kwelling voor elke Katholiek.

CATHOLIC LIVES MATTER!

OP NAAR DE DAM!

PROTESTEER!
Drenthe had in de republiek der 7 verenigde Nederlanden als enige provincie geen stemrecht, wij waren horigen ten dienste van Holland. Dit onrecht sijpelt al eeuwen door in onze Nederlandse instituties en wetten waardoor Drenten tot op de dag van vandaag als tweederangs burgers beschouwd en behandeld worden. Oorlogen en kolonisatieprojecten werden over onze ruggen, met onze middelen, mede in onze naam ongevraagd gevoerd!

Toppunt van de uitbuiting zijn de gedwongen verplaatsing van mensen naar veenkoloniën en de turfwinning aldaar, waar Drenten en geforceerd verhuisde Hollanders onder erbarmelijke omstandigheden voor Hollandse rentmeesters, Holland van energie voorzagen. Recent is daar dan nog decennia van olie- en gaswinning uit Drentse bodem aan toegevoegd, waar Drenthe niets van terug zag en waarvan niets in Drenthe bleef hangen. Sinds de nieuwe eeuw voegt zich daarbij de groene Kmher, met windmolens en zonneparken die onze natuur slopen, en waarvan alle winsten naar bedrijven in de Randstad of elders in Europa gaan. Als klap op de vuurpijl had alleen Jan uit Coevorden Corona, en moet heel Drenthe op slot omdat een zooi Hollanders en reserve Belgen zich niet in kan houden tijdens Carnaval.

Aan deze eeuwen lange onderdrukking en uitbuiting dient een einde te komen!

Op naar de Dam het stadhuisplein in Assen! Drentse Lives Matter!
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 maandag 8 juni 2020 @ 12:47:01 #130
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_193535999
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_193536050
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 12:23 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Het algemeen beeld was dat Nederland zeer rijk is geworden door kolonisatie, en haar welvaart voornamelijk daaraan te dank had. Sinds eind jaren 90 is daar een beetje verandering in gekomen volgens dit artikel:

https://www.trouw.nl/nieu(...)tzeehandel~ba9ddc60/

Waarom pas nadat er een paar schepen bij de waddeneilanden zijn gevonden?
Omdat historici vaak meer verhalenvertellers zijn dan analytici? Dat ze het gewoon niet even narekenen maar in beslag genomen zijn door die roemruchte VOC?

quote:
Femme Gaastra houdt vast aan de klassieke stelling dat de VOC het fundament van onze rijkdom is. Die handelsonderneming bestierde in haar eentje twintig procent van het Nederlandse scheepstonnage,
Dat kan niet met 140 schepen. Dat betekent dat in de Republliek maar 700 schepen van dezelfde grootte in de vaart waren, terwijl ik vaak genoemd heb gezien dat de Republiek meer schepen had dan de rest van Europa bij elkaar en er getallen van 20.000 tot 25.000 worden genoemd.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 8 juni 2020 @ 12:51:41 #132
445514 DonDruiper
FOK!off met je popup a(i)ds.
pi_193536058
quote:
Dit land is kapot. Echt kapot.
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_193536119
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 12:51 schreef DonDruiper het volgende:

[..]

Dit land is kapot. Echt kapot.
lighten up
pi_193536271
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 12:50 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]


[..]

Dat kan niet met 140 schepen. Dat betekent dat in de Republliek maar 700 schepen van dezelfde grootte in de vaart waren, terwijl ik vaak genoemd heb gezien dat de Republiek meer schepen had dan de rest van Europa bij elkaar en er getallen van 20.000 tot 25.000 worden genoemd.
Edit. De VOC had 4471 schepen. 20% kan dan wel kloppen.


quote:
Omdat historici vaak meer verhalenvertellers zijn dan analytici? Dat ze het gewoon niet even narekenen maar in beslag genomen zijn door die roemruchte VOC?
Maar hoe is dat beeld dan ontstaan onder de meeste Nederlanders? Waarom helemaal tot eind jaren 90.
West-Melanesia
pi_193536297
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 12:39 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Drenthe had in de republiek der 7 verenigde Nederlanden als enige provincie geen stemrecht, wij waren horigen ten dienste van Holland. Dit onrecht sijpelt al eeuwen door in onze Nederlandse instituties en wetten waardoor Drenten tot op de dag van vandaag als tweederangs burgers beschouwd en behandeld worden. Oorlogen en kolonisatieprojecten werden over onze ruggen, met onze middelen, mede in onze naam ongevraagd gevoerd!

Toppunt van de uitbuiting zijn de gedwongen verplaatsing van mensen naar veenkoloniën en de turfwinning aldaar, waar Drenten en geforceerd verhuisde Hollanders onder erbarmelijke omstandigheden voor Hollandse rentmeesters, Holland van energie voorzagen. Recent is daar dan nog decennia van olie- en gaswinning uit Drentse bodem aan toegevoegd, waar Drenthe niets van terug zag en waarvan niets in Drenthe bleef hangen. Sinds de nieuwe eeuw voegt zich daarbij de groene Kmher, met windmolens en zonneparken die onze natuur slopen, en waarvan alle winsten naar bedrijven in de Randstad of elders in Europa gaan. Als klap op de vuurpijl had alleen Jan uit Coevorden Corona, en moet heel Drenthe op slot omdat een zooi Hollanders en reserve Belgen zich niet in kan houden tijdens Carnaval.

Aan deze eeuwen lange onderdrukking en uitbuiting dient een einde te komen!

Op naar de Dam het stadhuisplein in Assen! Drentse Lives Matter!
_O_
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
  maandag 8 juni 2020 @ 13:13:36 #136
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_193536372
quote:
1s.gif Op maandag 8 juni 2020 13:05 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Edit. De VOC had 4471 schepen. 20% kan dan wel kloppen.
[..]

Maar hoe is dat beeld dan ontstaan onder de meeste Nederlanders? Waarom helemaal tot eind jaren 90.
Ik vond dit altijd wel verhelderend.
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)k-van-slavernij.html

Het is niet zo marginaal als de meeste mensen willen doen voorkomen.

Stonden ook goede stukken over in NRC en Trouw, maar die zitten achter een paywall. Het boek Roofstaat blijft ook een aanrader voor een stukje perspectief.

Hier het bronartikel, voor de geinteresseerden.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  maandag 8 juni 2020 @ 13:17:52 #137
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_193536435
quote:
D66 :') , zijn er nog mensen die die partij nog serieus neemt ?
Ik ben inmiddels overleden
pi_193536436
quote:
6s.gif Op maandag 8 juni 2020 13:13 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Ik vond dit altijd wel verhelderend.
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)k-van-slavernij.html

Het is niet zo marginaal als de meeste mensen willen doen voorkomen.

Stonden ook goede stukken over in NRC en Trouw, maar die zitten achter een paywall. Het boek Roofstaat blijft ook een aanrader voor een stukje perspectief.

Hier het bronartikel, voor de geinteresseerden.
Het was dus cruciaal voor de Nederlandse economie.
West-Melanesia
  maandag 8 juni 2020 @ 13:18:57 #139
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_193536449
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 13:17 schreef Oceanier het volgende:
Het was dus cruciaal voor de Nederlandse economie.
Het had pijn gedaan als we het niet hadden gehad. Jazeker.

In 2009 kromp de economie met 3,9% en dat noemden we een 'diepe economische crisis' die nooit eerder was gemeten. Die crisis noemden we niet 'marginaal' ;)
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_193536528
quote:
1s.gif Op maandag 8 juni 2020 13:05 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Ik zeg het verkeerd. De VOC had 4471 schepen. 20% kan dan wel kloppen.
VOC schepen gingen maar 15 jaar mee. Dan kom ik op een stuk of 330. Dat is al een stuk realistischer. Dan had je ook nog oorlogsschepen, en wellicht is het teloorgaan van schepen niet meegerekend in de levensduur.

quote:
Maar hoe is dat beeld dan ontstaan onder de meeste Nederlanders? Waarom helemaal tot eind jaren 90.
In de 19e eeuw had je dus zo'n nationalistische stroming die de VOC verheerlijkte, het was natuurlijk wel het symbool van Nederland als wereldmacht. In de jaren 60 en 70 was het bestuderen van de Gouden Eeuw natuurlijk te burgerlijk, en scoorde je beter met de geschiedenis van de filosofie in Papoea Nieuw-Guinea.

Ik kan me nog herinneren dat eind jaren 80 de Simon Schama bij Van Dis kwam vertellen over zijn boek 'Overvloed en Onbehagen' over de Nederlandse cultuur in de Gouden Eeuw. Een professor uit Amerika (van Britse afkomst) die lyrisch was over Nederland. Iedereen viel zowat van zijn stoel, wat een eer dat hij er uberhaupt aandacht voor had. Dat tekent de mentaliteit van toen wel een beetje. Uitstekend boek trouwens, het is het beeld van een vaak verrassend moderne samenleving.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 8 juni 2020 @ 13:26:37 #141
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_193536540
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 13:17 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Het was dus cruciaal voor de Nederlandse economie.
Eén op de vijf producten die Nederland destijds verhandelde, zoals suiker, koffie en tabak, werden geteeld door slaven in Noord-, Midden- en Zuid-Amerika. "De grootste verdiensten aan slavernij maakte Nederland niet in de slavenhandel, maar in handel van door slaven geproduceerde goederen", zegt onderzoeker Pepijn Brandon.
Eind quote uit bronartikel.

Ik vind dat wel weer een wat vergezochte claim eigenlijk.
En hoe is het tegenwoordig, electronica en textiel dat door slavenarbeid in Azië gefabriceerd wordt? Als je Tony Chocolonely met hun slaafvrije chocolade moet geloven wordt dus nog steeds het merendeel van de cacao door slaven verbouwd.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_193536698
quote:
6s.gif Op maandag 8 juni 2020 13:13 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Ik vond dit altijd wel verhelderend.
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)k-van-slavernij.html

Het is niet zo marginaal als de meeste mensen willen doen voorkomen.

Stonden ook goede stukken over in NRC en Trouw, maar die zitten achter een paywall. Het boek Roofstaat blijft ook een aanrader voor een stukje perspectief.

Hier het bronartikel, voor de geinteresseerden.
Bij dit soort wetenschappers denk ik wees dan echt een kerel en doe een keten om je enkel en sleep je jezelf voort door de Amsterdamse straten terwijl je jezelf met een zweep op de rug slaat, in plaats van de laffe academische variant.

Je kunt suiker ook verbouwen met gewoon reguliere uitbuiting van arbeidskrachten. Kan nog goedkoper zijn dan slaven ook. Daar komt dan nog bij dat het gros van de waarde wordt toegevoegd door niet-slaven voordat het zijn marktwaarde krijgt. Dit zijn gewoon onzinberekeningen, puur voor de krantenkop in de desinformatiecampagne ten bate van de nationale zelfkastijding.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_193536952
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 13:26 schreef nixxx het volgende:

Ik vind dat wel weer een wat vergezochte claim eigenlijk.
En hoe is het tegenwoordig, electronica en textiel dat door slavenarbeid in Azië gefabriceerd wordt? Als je Tony Chocolonely met hun slaafvrije chocolade moet geloven wordt dus nog steeds het merendeel van de cacao door slaven verbouwd.
Vergeet de tomaten niet. Die mensen die in Italie uit zo'n 'reddingsschip' komen worden uiteindelijk illegalen die werken voor 20 euro per dag.

Het is dat voortdurende gemanipuleer door de NPO. Gisteren nog bij 2vandaag, voor het eerst in hele lange tijd dat ik 10 minuutjes keek en meteen was het raak. Ging het over de racistisch uitgescholden voetballers, zegt die presentator dat was vroeger ook al zo want bijvoorbeeld Abe Lenstra had van Humphrey Mijnals gezegd dat die terug kon naar zijn eigen land. Dat Lenstra een bekrompen racistje was wisten we al. Die man wilde niet in Italie gaan voetballen omdat hij dan zijn PTT-pensioen riskeerde of zo. Zo'n wereldburger was dat.

Maar ik had niet zo lang geleden nog een docu over die man, de eerste Surinamer in het Nederlands elftal, gezien. Zo werd hij onthaald, in het bijzonder op 5.51
Maar nee, de NPO zal ons wel even meegeven dat Nederlanders ook toen al hartstikke racistisch waren en zeer vijandig tegenover die zwarte speler stonden. Dat was in 1960 he, laten we het er maar niet over hebben hoe het er toen in de VS voor stond.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_193537033
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 13:36 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Bij dit soort wetenschappers denk ik wees dan echt een kerel en doe een keten om je enkel en sleep je jezelf voort door de Amsterdamse straten terwijl je jezelf met een zweep op de rug slaat, in plaats van de laffe academische variant.

Je kunt suiker ook verbouwen met gewoon reguliere uitbuiting van arbeidskrachten. Kan nog goedkoper zijn dan slaven ook. Daar komt dan nog bij dat het gros van de waarde wordt toegevoegd door niet-slaven voordat het zijn marktwaarde krijgt. Dit zijn gewoon onzinberekeningen, puur voor de krantenkop in de desinformatiecampagne ten bate van de nationale zelfkastijding.
Het is om de orde grootte aan te geven.

Eigenlijk maakt jouw redenatie de rol van Holland alleen maar erger: als slaven zo onbelangrijk waren voor de economie omdat niet-slaven de waarde toevoegen, waarom werden de slaven dan toch zo massaal ingezet?
  maandag 8 juni 2020 @ 14:17:13 #145
3542 Gia
User under construction
pi_193537189
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 12:55 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

lighten up
Moeten schilderijen, zoals deze:

dan ook maar vernietigd worden?

Als je alles weghaalt wat herinnert aan het slavenverleden, ontken je het eigenlijk.

Dat er eerlijke verhalen bij moeten staan is evident. Zowel de goede als de slechte zaken.
  maandag 8 juni 2020 @ 14:18:44 #146
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_193537218
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 13:55 schreef Weltschmerz het volgende:


Het is dat voortdurende gemanipuleer door de NPO. Gisteren nog bij 2vandaag, voor het eerst in hele lange tijd dat ik 10 minuutjes keek en meteen was het raak. Ging het over de racistisch uitgescholden voetballers, zegt die presentator dat was vroeger ook al zo want bijvoorbeeld Abe Lenstra had van Humphrey Mijnals gezegd dat die terug kon naar zijn eigen land. Dat Lenstra een bekrompen racistje was wisten we al. Die man wilde niet in Italie gaan voetballen omdat hij dan zijn PTT-pensioen riskeerde of zo. Zo'n wereldburger was dat.
Heeft de NPO dit echt lopen verkondigen? Misschien moeten ze dan de geschiedenis van us Abe eens induiken.
  maandag 8 juni 2020 @ 14:27:08 #147
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_193537315
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 14:02 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Het is om de orde grootte aan te geven.

Eigenlijk maakt jouw redenatie de rol van Holland alleen maar erger: als slaven zo onbelangrijk waren voor de economie omdat niet-slaven de waarde toevoegen, waarom werden de slaven dan toch zo massaal ingezet?
Je mist het punt. De slaven werden niet in Holland (of zelfs door Hollanders) ingezet. De producten werden door Hollanders verder verhandeld.
Je ziet hetzelfde nu toch nog steeds met cacao? Hoeveel cent krijgt een cacaoboer voor een kilo rauwe bonen en hoe vaak gaat die prijs over de kop voordat het een chocoladereep is?
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_193537384
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 14:02 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Het is om de orde grootte aan te geven.

Eigenlijk maakt jouw redenatie de rol van Holland alleen maar erger: als slaven zo onbelangrijk waren voor de economie omdat niet-slaven de waarde toevoegen, waarom werden de slaven dan toch zo massaal ingezet?
Omdat ook suboptimale systemen blijven bestaan. "Ik kan deze kolonie niet runnen zonder ossen en slaven, stap over uw scrupules heen" o.i.d. schreef Johan Maurits aan het bestuur van de WIC. De kolonie moest hersteld na de verovering op de Portugezen en die hadden die op slavenarbeid gebouwd. Hij kreeg toestemming onder de voorwaarde dat ze na 7 jaar werden vrijgelaten en in de tussentijd werden onderwezen in het christendom, en Johan Maurits veroverde fort Elmina aan de Afrikaanse westkust om daar gezellig en gelijkwaardig te gaan handelen met de voorvaderen van Akwasi en Afriyie..

De Nederlandse slavernij is dus vooral erger omdat ze wisten dat het niet deugde, maar terugkwamen op hun idealen. Maar er is inderdaad geen economische noodzaak als excuus voor slavernij, nergens. Er is ook een wanverhouding tussen het menselijk leed en de opbrengst, voor zover daar een redelijke verhouding in zou kunnen bestaan. Het idee dat je met vertellen of liegen hoeveel het opgebracht zou hebben daaraan recht doet slaat nergens op. Kijk eens hoe verschrikkelijk het was, het moet wel enorm winstgevend geweest zijn! Onzin. Dat een individuele plantagehouder ervan profiteert of niet in de positie is om te schakelen naar een ander systeem wil niet zeggen dat het goed is voor de economie. Wij hebben nu heel veel werknemers in de financiele sector, dat levert onze economie ook niks op, integendeel, maar individuele mensen en bedrijven wel dus blijft het bestaan.

Na de afschaffing van de slavernij is gebleken dat het soort flexibilisering was. Als er geen werk was gooide je de werknemers er gewoon uit, hoefde je ze niet eens eten te geven. Bij een groot arbeidsaanbod is dat waarschijnlijk goedkoper.

Maar daar gaat het nooit over. Terwijl dat nou juist interessant is, hoe gaat een land van het moreel zuivere naar gewoon meedoen met de rest? Waar kwam de rijkdom vandaan, ook interessant, maar daar mag het ook niet over gaan want dan kunnen de immigranten niet claimen dat Amsterdam met hun bloed is gebouwd. Daarom geeft die man dus juist niet de orde van grootte aan, maar klopt hij die zeer gekunsteld op.

[ Bericht 8% gewijzigd door Weltschmerz op 08-06-2020 14:44:50 ]
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_193537385
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 14:17 schreef Gia het volgende:

[..]

Moeten schilderijen, zoals deze:
[ afbeelding ]
dan ook maar vernietigd worden?

Als je alles weghaalt wat herinnert aan het slavenverleden, ontken je het eigenlijk.
True. We moeten ons ook niet bezigen met historisch revisionisme. Echter is er een verschil tussen een schilderij bij iemand thuis of in een museum en een standbeeld in het openbaar ter ere van de persoon in kwestie.

Daarnaast begrijp ik de gevoeligheid van zwarte mensen hier in het westen die vaak een slavernijverleden hebben, maar om een eerlijk gesprek over slavernij te hebben, moeten we het gehele verhaal vertellen en dan gaan we millennia terug in de tijd naar alle volkeren die elkaar tot slaaf maakten. Ik denk dat dan de angel voor veel blanke mensen er dan ook uit zal gaan, omdat wanneer we hier in het westen hebben over slavernij we het dan hebben over de transatlanische slavwrnij, dat handelde in zwarte Afrikanen en het lijkt alsof slavernij een exclusief zwart vs. wit verhaal is en dat is slechts een relatief klein deel van het verhaal.

Overigens begrijp ik dat Disney bijvoorbeeld wel doet aan revisionisme door racistische dingen uit films / tekenfilms te verwijderen en WB de film/animatie in het origineel laat zien maar er wel een informatief kanttekening bij plaatst, zoals " in die tijd werden zwarten/Japanners etc. Op een racistische manier geportretteerd, maar dat zij als bedrijf inzien dat het verkeerd was en dat het belangrijk dat we kunnen zien hoe het in het verleden aan toeging".
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  maandag 8 juni 2020 @ 14:39:38 #150
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_193537439
quote:
10s.gif Op maandag 8 juni 2020 14:34 schreef Slayage het volgende:

[..]

True. We moeten ons ook niet bezigen met historisch revisionisme. Echter is er een verschil tussen een schilderij bij iemand thuis of in een museum en een standbeeld in het openbaar ter ere van de persoon in kwestie.

Daarnaast begrijp ik de gevoeligheid van zwarte mensen hier in het westen die vaak een slavernijverleden hebben, maar om een eerlijk gesprek over slavernij te hebben, moeten we het gehele verhaal vertellen en dan gaan we millennia terug in de tijd naar alle volkeren die elkaar tot slaaf maakten. Ik denk dat dan de angel voor veel blanke mensen er dan ook uit zal gaan, omdat wanneer we hier in het westen hebben over slavernij we het dan hebben over de transatlanische slavwrnij, dat handelde in zwarte Afrikanen en het lijkt alsof slavernij een exclusief zwart vs. wit verhaal is en dat is slechts een relatief klein deel van het verhaal.

Overigens begrijp ik dat Disney bijvoorbeeld wel doet aan revisionisme door racistische dingen uit films / tekenfilms te verwijderen en WB de film/animatie in het origineel laat zien maar er wel een informatief kanttekening bij plaatst, zoals " in die tijd werden zwarten/Japanners etc. Op een racistische manier geportretteerd, maar dat zij als bedrijf inzien dat het verkeerd was en dat het belangrijk dat we kunnen zien hoe het in het verleden aan toeging".
Er zijn hier in het westen geen mensen die een slavernijverleden hebben. Er zijn mensen wier voorvaderen een slavernijverleden hadden.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')