abonnement Unibet Coolblue
pi_193439127
quote:
Bomvolle Dam in Amsterdam voor protest tegen Amerikaans geweld


Amsterdam - Op de Dam in Amsterdam hebben zo'n 5000 betogers zich verzameld die protesteren tegen wat zij noemen het politiegeweld tegen zwarten in de VS en de EU. Volgens onze verslaggever is de anderhalve metermaatregel 'ondoenlijk' en wordt deze massaal geschonden.

Onze verslaggever Mike Muller is erbij. Zijn tweets vindt u in dit bericht.

De betogers dragen wel bijna allemaal mondkapjes, zoals vooraf werd gevraagd. Een woordvoerder van de politie laat weten dat de betoging vreedzaam verloopt. De politie is aanwezig en spreekt mensen aan op de corona-regels.

Een woordvoerder liet maandagmiddag voor de demonstratie nog aan De Telegraaf weten dat de gemeente zo'n 250 tot 300 demonstranten verwachtte.

Aanleiding tot het protest is de dood van George Floyd in de Amerikaanse stad Minneapolis, die vorige week na een hardhandige arrestatie door de politie overleed en wat leidde tot een golf van onrust in Amerikaanse steden.

De betogers hebben borden mee met daarop teksten als ,,Black lives matter,, en ,,The future is coloured." De demonstratie is een initiatief van het collectief Kick Out Zwarte Piet in samenwerking met Black Queer & Trans Resistance NL.



Een woordvoerder van de gemeente Amsterdam bevestigde zondag aan De Telegraaf dat er geen maximumaantal demonstranten is vastgelegd. Burgemeester Femke Halsema kan op grond van de Wet openbare manifestaties vooraf voorschriften of beperkingen opleggen aan de demonstratie, bijvoorbeeld om de gezondheid te beschermen, in het belang van het verkeer en om wanordelijkheden te bestrijden of te voorkomen.

Halsema heeft aan AT5 laten weten dat ze niet van plan is om de demonstratie te stoppen. ,,Demonstratievrijheid is een heel groot goed. De driehoek ziet geen grond om de demonstratie te ontbinden. Daarvoor is de demonstratie té belangrijk en bovendien zijn mensen zelf verantwoordelijk."



Geweld in het buitenland
Ook in het buitenland wordt geprotesteerd. In Berlijn kwamen volgens de politie zondag circa 1500 mensen bijeen om tegen Amerikaans politiegeweld te demonstreren. In de Duitse hoofdstad was er zaterdag al een demonstratie voor de Amerikaanse ambassade, in München een kleine betoging zondag voor het consulaat.

In Londen hebben betogers volgens de BBC de grootste betoging sinds de invoering van de lockdown vanwege het coronavirus gehouden op Trafalgar Square. Ze blokkeerden de weg naar de Amerikaanse ambassade. Er zijn enkele aanhoudingen verricht. In Toronto hebben volgens de deelnemers zeker 4000 mensen in optocht tegen het politieoptreden in het buurland betoogd. In Amsterdam wordt maandag een demonstratie gehouden.

De dood van Floyd, na een chaotische en uiterst hardhandige arrestatie door vier agenten in Minneapolis, heeft in de VS tot enorme protesten, plunderingen en brandstichtingen geleid. Er zijn sinds woensdag naar schatting wel 4000 relschoppers of betogers gearresteerd. In meer dan twintig staten is de Nationale Garde te hulp geroepen om het geweld de kop in te drukken. Vlakbij het Witte Huis in Washington is op meerdere plaatsen brand gesticht.

De broer van George Floyd is bang dat het geweld van de laatste dagen de boodschap van de protesten en de herinnering aan zijn overleden broer overschaduwt. Dat zegt Terrence Floyd in een interview met ABC News.

,,Het is goed om boos te zijn, maar gebruik die woede voor positieve dingen", aldus Floyd. ,,Want we hebben deze weg al eens bewandeld. Uit woede je eigen stad kapotmaken is niet wat mijn broer zou willen. Het is goed om gerechtigheid te eisen, maar kanaliseer je woede op een andere manier."

https://www.telegraaf.nl/(...)en-amerikaans-geweld
BlmNederland twitterde op dinsdag 02-06-2020 om 15:24:41 **BELANGRIJKE INFORMATIE VOOR DEMO DEN HAAG 18H**

Beste strijders,
Het is bijna zover. Om 18:00 gaat we op het Malieveld staan we in solidariteit met de protestbeweging in de Verenigde Staten en tegen anti-zwart geweld in Nederland. #BlackLivesMatterNL reageer retweet
BlmNederland twitterde op dinsdag 02-06-2020 om 15:25:09 1. Er worden matrix borden geplaatst waarop de 1,5 meter regel zal worden getoond. Hou je aan de 1,5 meter regel.
2. Heb je ziekteverschijnselen kom dan NIET. Toon je solidariteit via bijvoorbeeld social media.
#BlackLivesMatterNL reageer retweet
BlmNederland twitterde op dinsdag 02-06-2020 om 15:26:00 3. De gemeente Den Haag stelt 1000 mondkapjes beschikbaar voor noodgevallen, maar neem je eigen mee.
4. We werken met 1 richtings verkeer. AANKOMST is aan centrum zijde (CS, Koekamp. VERTREK is via zijde Rijswijk, Haagsebos. Ordedienst zal helpen met het wegwijzen reageer retweet
BlmNederland twitterde op dinsdag 02-06-2020 om 15:27:14 5. Raak zo min mogelijk dingen en mensen aan en vermijd het schudden van handen
6. Houd de pagina KOZP Den Haag in de gaten en voor livestream
7. Luister naar aanwijzingen vanaf het podium

TOT STRAKS! #BlackLivesMatterNL reageer retweet
BlmNederland twitterde op dinsdag 02-06-2020 om 10:24:17 UPDATE: #BlackLivesMatterNL
In Den Haag is de locatie is gewijzigd naar het Maliveld! Kom met een mondkapje, raak zo weinig mogelijk aan en blijf op 1,5 meter van elkaar! https://t.co/lS3SBbh4vh reageer retweet
BlmNederland twitterde op dinsdag 02-06-2020 om 10:54:34 We delen mondkapjes uit maar neem zoveel mogelijk je eigen mee #BlackLivesMatterNL reageer retweet
dag
pi_193439133
quote:
Gerd Leers, oud-burgemeester Maastricht kan zich niet voorstellen dat burgemeester Halsema echt overrompeld is geweest door de hoeveelheid demonstranten: ,,Ik heb veel compassie en gevoel met de persoon Femke. Wat ik ga zeggen gaat over de burgemeester. Ik snap haar overwegingen en ook dat ze het niet met harde hand kan regelen. Maar toen was het ook te laat! Je krijgt een aanvraag voor een demonstratie, dat is een groot goed in dit land. Maar artikel 9.2 geeft haar ruimte die ze niet heeft gebruikt. Dat verwijt ik de driehoek. Je kunt demonstreren, tenzij er bepaalde omstandigheden zijn die dat recht beperken. De eerste uitzondering die de wet noemt is de volksgezondheid. Ik vind het onbegrijpelijk dat ze zegt ‘dit heeft ons overrompeld’. In een stad als Amsterdam? Je mag toch hopen dat ze daar niet worden overrompeld door een demonstratie.’’
https://www.ad.nl/politie(...)mpiaans-af~acc79600/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_193439138
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 17:36 schreef Tlaloc het volgende:

[..]

Maar in onderhavig geval wordt zowel de burgemeester niet berispt, alsmede bevestigd dat handhaving van de 1,5m en boetes voor overtredingen nochtans aan de orde zijn. Acht u dit niet innerlijk tegenstrijdig?
@KingRoland act gespot.
  Miss 200.000.000! dinsdag 2 juni 2020 @ 17:37:31 #4
367000 roos94
pi_193439144
Gaan ze nu wel 1.5m of hoeft dat ook niet meer.
pi_193439150
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 17:37 schreef roos94 het volgende:
Gaan ze nu wel 1.5m of hoeft dat ook niet meer.
De gemeente heeft zelfs mondkapjes gedoneerd!
pi_193439161
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 17:29 schreef T3hTommay het volgende: [..] Het compliment van Nikonlover vond ik leuker.
Ja hallo dan. En die van mij? Alweer vergeten zeker. :'( :{w
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
pi_193439164
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 17:37 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Ik denk dat ook niemand in 'overrompeling' gelooft. Dan ga je daar niet als het zo duidelijk aanwezig als burgemeester tussen staan met je button. Ze vond het prachtig tot de poep de ventilator raakte.
pi_193439169
quote:
4s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 17:38 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]

Ja hallo dan. En die van mij? Alweer vergeten zeker. :'( :{w
Fans vergeet ik nooit. Al vraag ik mij af of Allah niet simpelweg biseksueel was, maar dat is een onderwerp voor een ander tijdstip.
  dinsdag 2 juni 2020 @ 17:41:36 #9
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_193439208
Ik hoop dat er weer een paar retards voor de camera mogen komen zodat we weer even met zijn allen kunnen lachen vanavond.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  Miss 200.000.000! dinsdag 2 juni 2020 @ 17:42:58 #10
367000 roos94
pi_193439222
Ik heb vandaag veel gesprekken gevoerd met mensen op instagram. Niet de meest fantastische communicatiemiddel maar oke. En ik verbaas mij over de enorme hoeveelheid mensen die de protesteerders gister op het plein als "helden" zien. Ik kan er gewoon nog steeds met mijn hoofd niet bij en begin haast aan mezelf te twijfelen. Hoe kunnen zoveel mensen NIET zien wat hier aan de hand is.
pi_193439227
Is er geen livestream ofzo
pi_193439230
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 17:42 schreef roos94 het volgende:
Ik heb vandaag veel gesprekken gevoerd met mensen op instagram. Niet de meest fantastische communicatiemiddel maar oke. En ik verbaas mij over de enorme hoeveelheid mensen die de protesteerders gister op het plein als "helden" zien. Ik kan er gewoon nog steeds met mijn hoofd niet bij en begin haast aan mezelf te twijfelen. Hoe kunnen zoveel mensen NIET zien wat hier aan de hand is.
Vertel, Roos. Wat is er gaande?
pi_193439254
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 17:43 schreef SOG het volgende:
Is er geen livestream ofzo
Bij zo'n betoging geilt iedereen op aandacht, dus er zullen vast meerdere streams verschijnen, zo tegen zessen.
pi_193439255
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 17:42 schreef roos94 het volgende:
Ik heb vandaag veel gesprekken gevoerd met mensen op instagram. Niet de meest fantastische communicatiemiddel maar oke. En ik verbaas mij over de enorme hoeveelheid mensen die de protesteerders gister op het plein als "helden" zien. Ik kan er gewoon nog steeds met mijn hoofd niet bij en begin haast aan mezelf te twijfelen. Hoe kunnen zoveel mensen NIET zien wat hier aan de hand is.
Een groot deel hield zich wel aan de 1,5m meter afstand, droeg mondkapjes en kwam op voor onrecht. Best heldhaftig jah.
dag
  dinsdag 2 juni 2020 @ 17:45:52 #15
395076 Tlaloc
Tlamacazqui
pi_193439285
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 17:44 schreef Peter het volgende:

[..]

Een groot deel hield zich wel aan de 1,5m meter afstand, droeg mondkapjes en kwam op voor onrecht. Best heldhaftig jah.
Door het risico op een massa-uitbraak op zich te nemen?
pi_193439292
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 17:44 schreef Peter het volgende:

[..]

Een groot deel hield zich wel aan de 1,5m meter afstand, droeg mondkapjes en kwam op voor onrecht. Best heldhaftig jah.
Laat ze lekker oplazeren naar de VS met hun misplaatste gevoel van onrecht :r
  Miss 200.000.000! dinsdag 2 juni 2020 @ 17:46:10 #17
367000 roos94
pi_193439296
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 17:43 schreef T3hTommay het volgende:

[..]

Vertel, Roos. Wat is er gaande?
Mensen hebben echt werkelijk compleet schijt aan corona. Ik heb vaak gelezen "ja vandaag ff geen corona gezeik dit is nu belangrijker". Alsof een virus zich laat pauzeren. Mensen die ik aanspreek op hun protest komen steevast met het verhaal: ja maar, de stranden/terrassen/bouwmarkten zitten ook vol en nu is er een protest en is het een probleem jij bent een racist!
pi_193439321
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 17:44 schreef Peter het volgende:

[..]

Een groot deel hield zich wel aan de 1,5m meter afstand, droeg mondkapjes en kwam op voor onrecht. Best heldhaftig jah.
Als zelfs Jesse Klaver vanmiddag zegt dat het NIET goed is gegaan in Amsterdam hoeven we daar echt nauwelijks discussie meer over te voeren.
pi_193439333
quote:
15s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 17:45 schreef Tlaloc het volgende:

[..]

Door het risico op een massa-uitbraak op zich te nemen?
Dat doen mensen in de supermarkt ook, of in de IKEA, in de rij voor de Primark, op het strand, bij het afscheid van die FC Utrecht-supporter.. talrijke plekken waarbij mensen dicht bij elkaar komen.

Dan vind ik het beter dat ze dat voor de goede zaak doen dan voor de Primark.
dag
pi_193439334
Oh, wacht.

quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 17:44 schreef Peter het volgende:

[..]

Een groot deel hield zich wel aan de 1,5m meter afstand, droeg mondkapjes en kwam op voor onrecht. Best heldhaftig jah.
Dit was niet sarcastisch?
pi_193439344
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 17:39 schreef T3hTommay het volgende:

[..]

Fans vergeet ik nooit. Al vraag ik mij af of Allah niet simpelweg biseksueel was, maar dat is een onderwerp voor een ander tijdstip.
Allah is gewoon altijd overdreven superblij. O+
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 2 juni 2020 @ 17:49:30 #22
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193439357
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 17:29 schreef T3hTommay het volgende:

[..]

Het compliment van Nikonlover vond ik leuker.
Welk compliment?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_193439363
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 17:47 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Als zelfs Jesse Klaver vanmiddag zegt dat het NIET goed is gegaan in Amsterdam hoeven we daar echt nauwelijks discussie meer over te voeren.
Het is ook niet allemaal goed gegaan, maarja als je op 300 man rekent en er komt 5000, dan kun je niet alles voorkomen. Al had Halsema eigenlijk moeten besluiten dat men in een mars naar het Museumplein zou moeten lopen. Verspreid je de groep, heb je een mars en daar meer ruimte.
Fijn dat de demo nu op het Malieveld is, ruimte zat.
dag
  Miss 200.000.000! dinsdag 2 juni 2020 @ 17:50:26 #24
367000 roos94
pi_193439376
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 17:49 schreef Peter het volgende:

[..]

Het is ook niet allemaal goed gegaan, maarja als je op 300 man rekent en er komt 5000, dan kun je niet alles voorkomen. Al had Halsema eigenlijk moeten besluiten dat men in een mars naar het Museumplein zou moeten lopen. Verspreid je de groep, heb je een mars en daar meer ruimte.
Fijn dat de demo nu op het Malieveld is, ruimte zat.
Lazer toch een eind op. Op die facebook pagina hadden zich al duizenden aangemeld om te komen. Dat 200-300 mensen verhaal is echt de grootste lariekoek ooit.
pi_193439377
quote:
4s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 17:48 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]

Allah is gewoon altijd overdreven superblij. O+
Als ik dit zo lees heeft Allah een theatrale persoonlijkheidsstoornis. :{
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')