abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 2 juni 2020 @ 13:46:29 #1
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_193435658
quote:
Bomvolle Dam in Amsterdam voor protest tegen Amerikaans geweld


Amsterdam - Op de Dam in Amsterdam hebben zo'n 5000 betogers zich verzameld die protesteren tegen wat zij noemen het politiegeweld tegen zwarten in de VS en de EU. Volgens onze verslaggever is de anderhalve metermaatregel 'ondoenlijk' en wordt deze massaal geschonden.



Onze verslaggever Mike Muller is erbij. Zijn tweets vindt u in dit bericht.

De betogers dragen wel bijna allemaal mondkapjes, zoals vooraf werd gevraagd. Een woordvoerder van de politie laat weten dat de betoging vreedzaam verloopt. De politie is aanwezig en spreekt mensen aan op de corona-regels.

Een woordvoerder liet maandagmiddag voor de demonstratie nog aan De Telegraaf weten dat de gemeente zo'n 250 tot 300 demonstranten verwachtte.

Aanleiding tot het protest is de dood van George Floyd in de Amerikaanse stad Minneapolis, die vorige week na een hardhandige arrestatie door de politie overleed en wat leidde tot een golf van onrust in Amerikaanse steden.

De betogers hebben borden mee met daarop teksten als ,,Black lives matter,, en ,,The future is coloured." De demonstratie is een initiatief van het collectief Kick Out Zwarte Piet in samenwerking met Black Queer & Trans Resistance NL.



Een woordvoerder van de gemeente Amsterdam bevestigde zondag aan De Telegraaf dat er geen maximumaantal demonstranten is vastgelegd. Burgemeester Femke Halsema kan op grond van de Wet openbare manifestaties vooraf voorschriften of beperkingen opleggen aan de demonstratie, bijvoorbeeld om de gezondheid te beschermen, in het belang van het verkeer en om wanordelijkheden te bestrijden of te voorkomen.

Halsema heeft aan AT5 laten weten dat ze niet van plan is om de demonstratie te stoppen. ,,Demonstratievrijheid is een heel groot goed. De driehoek ziet geen grond om de demonstratie te ontbinden. Daarvoor is de demonstratie té belangrijk en bovendien zijn mensen zelf verantwoordelijk."



Geweld in het buitenland
Ook in het buitenland wordt geprotesteerd. In Berlijn kwamen volgens de politie zondag circa 1500 mensen bijeen om tegen Amerikaans politiegeweld te demonstreren. In de Duitse hoofdstad was er zaterdag al een demonstratie voor de Amerikaanse ambassade, in München een kleine betoging zondag voor het consulaat.

In Londen hebben betogers volgens de BBC de grootste betoging sinds de invoering van de lockdown vanwege het coronavirus gehouden op Trafalgar Square. Ze blokkeerden de weg naar de Amerikaanse ambassade. Er zijn enkele aanhoudingen verricht. In Toronto hebben volgens de deelnemers zeker 4000 mensen in optocht tegen het politieoptreden in het buurland betoogd. In Amsterdam wordt maandag een demonstratie gehouden.

De dood van Floyd, na een chaotische en uiterst hardhandige arrestatie door vier agenten in Minneapolis, heeft in de VS tot enorme protesten, plunderingen en brandstichtingen geleid. Er zijn sinds woensdag naar schatting wel 4000 relschoppers of betogers gearresteerd. In meer dan twintig staten is de Nationale Garde te hulp geroepen om het geweld de kop in te drukken. Vlakbij het Witte Huis in Washington is op meerdere plaatsen brand gesticht.

De broer van George Floyd is bang dat het geweld van de laatste dagen de boodschap van de protesten en de herinnering aan zijn overleden broer overschaduwt. Dat zegt Terrence Floyd in een interview met ABC News.

,,Het is goed om boos te zijn, maar gebruik die woede voor positieve dingen", aldus Floyd. ,,Want we hebben deze weg al eens bewandeld. Uit woede je eigen stad kapotmaken is niet wat mijn broer zou willen. Het is goed om gerechtigheid te eisen, maar kanaliseer je woede op een andere manier."

https://www.telegraaf.nl/(...)en-amerikaans-geweld
quote:
Politici verbijsterd over situatie Dam: 'Hoe leg je dit uit aan ondernemers'

AMSTERDAM - Op de Dam in Amsterdam hebben duizenden mensen zich verzameld om te protesteren tegen het politiegeweld in de Verenigde Staten. Het plein is overvol en de anderhalve metermaatregel lijkt door bijna iedereen genegeerd te worden. Maar ingegrepen wordt er niet, zo laat burgemeester Femke Halsema weten.



Halsema laat aan AT5 weten dat ze begrijpt dat de anderhalve meter afstand niet altijd gehandhaafd wordt bij de protesten. ,,Demonstratievrijheid is een heel groot goed. De driehoek ziet geen grond om de demonstratie te ontbinden. Daarvoor is de demonstratie té belangrijk en bovendien zijn mensen zelf verantwoordelijk." Volgens haar is de sfeer op de Dam heel goed.

,,Demonstreren is een grondrecht", zo vindt ook de fractievoorzitter van de Amsterdamse VVD Marianne Poot. ,,Dus het is goed dat deze demonstratie door kan gaan. We zitten echter in een volksgezondheidscrisis met als regel dat je 1,5m afstand houdt. Als dat niet kan dan verwacht ik van de organisatie en van de burgemeester dat opgeroepen wordt om de demonstratie af te breken. Met als uiterste consequentie dat de politie ingrijpt. We vragen van horecaondernemers dat ze alles doen om de 1,5 meter te handhaven, dan mag je van organisatoren van een demonstratie hetzelfde verwachten."



'Hoe leg je dit uit?'
Ook fractievoorzitter van Forum voor Democratie Amsterdam Annabel Nanninga benadrukt dat demonstreren een grondrecht is. ,,Maar het kan niet zo zijn dat de burgemeester het Vondelpark afsluit bij drukte, boetes laat uitdelen en horeca zich in bochten moet wringen en dat een evenement als dit alle coronaregels met voeten treedt." Nanninga benadrukt net als Poot dat ze het vreemd vindt dat de regels in de horeca zo streng zijn ,,en men hier opeengepakt staat en er geen handhaving te bekennen is." De politica laat weten dat ze een spoeddebat wil.

VVD-Kamerlid Dilan Yesilgöz zegt: ,,Ik steun de strijd voor vrijheid en gelijkwaardigheid, maar deze beelden in coronatijd vind ik echt heel ingewikkeld. Hoe leg je dit uit aan ondernemers en aan al die mensen in de zorg die zo hard hebben gewerkt voor onze gezondheid? Ik zie foto's waarop de burgemeester nota bene doodleuk tussen de mensenmassa staat. Wat is dit in hemelsnaam?"

'Corrupt'
Net als Poot en Nanninga benadrukt ook PVV-leider Geert Wilders de verschillen tussen de grote groep mensen bij de demonstratie en het beleid in de horeca. Hij noemt de gang van zaken ,,corrupt." ,,Ben je horecaondernemer dan moet je met een meetlat 1.5 meter afstand tussen de tafeltjes op de terrassen realiseren op straffe van ¤4000 boete, maar ben een je linkse demonstrant dan geldt de anderhalve meter ineens niet meer. Halsema zet links boven de wet en dat is corrupt."

Halsema laat aan AT5 weten dat ze begrijpt dat de anderhalve meter afstand niet altijd gehandhaafd wordt bij de protesten. ,,Demonstratievrijheid is een heel groot goed. De driehoek ziet geen grond om de demonstratie te ontbinden. Daarvoor is de demonstratie té belangrijk en bovendien zijn mensen zelf verantwoordelijk." Volgens haar is de sfeer op de Dam heel goed.

CDA-Kamerlid Chris van Dam laat weten dat hij hoopt dat iedereen 'zijn verstand erbij houdt'. ,,Zo veel mensen zo dicht bij elkaar: dat is op dit moment absoluut niet wat we willen. Burgemeester Halsema moet hier veiligheid vooropstellen. Zo nodig moeten de regels er op aangepast worden om het aantal demonstranten weer te maximeren."

Fractiegenoot Julius Terpstra spreekt van een ,,klap in het gezicht van de zorgverleners" die juist op adem hoopten te komen nu het coronavirus voorlopig beteugeld lijkt. En CDA'er Madeleine van Toorenburg noemt de drukte ,,compleet gestoord."

ChristenUnie-voorman Gert-Jan Segers noemt het ,,nooit gerechtvaardigd" om ,,met jouw gedrag tijdens die demonstratie het leven van anderen in gevaar te brengen." Hij wijst op ,,de hartekreet" van ic-artsen die vrezen dat de demonstranten de corona-epidemie weer doen opleven.

,,De een ziet het voortbestaan van zijn bedrijf bedreigd. Een ander kan haar demente moeder niet bezoeken. Onze kinderen kunnen opa en oma niet knuffelen. En soms moet je een demonstratie stoppen omdat het te druk wordt. We zouden dit allemaal samen doen", aldus VVD-fractievoorzitter Klaas Dijkhoff.

D66-europarlementariër Samira Rafaela was zelf bij de demonstratie, maar hield het voor gezien. ,,Het werd echt te druk, waardoor 1,5 meter afstand houden lastig werd. Daarom ben ik weggegaan. En ik roep iedereen om 1,5 meter afstand te houden."

https://www.telegraaf.nl/(...)-uit-aan-ondernemers
op1npo twitterde op maandag 01-06-2020 om 21:30:46 En ook onderweg naar de studio: de burgemeester van #Amsterdam Femke Halsema. Vandaag kwamen duizenden mensen samen op De Dam om te demonstreren tegen #racisme. Dat leverde kritiek op, omdat het ook Corona-tijd is. Femke Halsema reageert in
#Op1 https://t.co/5KwUsBcTxR reageer retweet
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
  dinsdag 2 juni 2020 @ 13:47:04 #2
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_193435667
Naam veranderd ivm demonstratie vanmiddag
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
  dinsdag 2 juni 2020 @ 13:49:38 #3
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_193435697
Heeft the Hague al laten weten hoe ze ‘t aanpakken vanavond?
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  dinsdag 2 juni 2020 @ 13:50:17 #4
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_193435705
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 13:49 schreef Tyr80 het volgende:
Heeft the Hague al laten weten hoe ze ‘t aanpakken vanavond?
Ja, op Malieveld ipv koekamp. En andere maatregelen.

https://www.nu.nl/binnenl(...)-naar-malieveld.html
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  dinsdag 2 juni 2020 @ 13:50:52 #5
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_193435711
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 13:50 schreef nixxx het volgende:

[..]

Ja, op Malieveld ipv koekamp. En andere maatregelen.
En geen max aan betogers, wat zaterdag (?) wel was.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
  User die altijd boos en kwaad is 2022 dinsdag 2 juni 2020 @ 13:51:19 #6
491163 Viesdik
pi_193435717
Als een zwarte keer op keer tegen een blanke zegt dat je een racist bent terwijl je dat niet bent, ga je een hekel krijgen aan zwarten die keer op keer tegen je zeggen dat je een racist bent terwijl je dat niet bent.
pi_193435725
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 13:26 schreef Selqae het volgende:
MarkDice twitterde op dinsdag 02-06-2020 om 10:40:53 The Communists want every white person in America to do this. https://t.co/AHw4UtlryV reageer retweet
Om te kotsen :r
_O-

Dit moet nep zijn, even lekker een deugend sketchje afleveren
  dinsdag 2 juni 2020 @ 13:52:00 #8
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_193435728
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 13:50 schreef hollandia02 het volgende:

[..]

En geen max aan betogers, wat zaterdag (?) wel was.
Met het excuus dat het nu juni is hè, heel anders dan het mei- virus...
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_193435734


Voorlopig is bovenstaande kaart nog steeds het Nederlandse corona-spreidingsbeeld.
Een mooi overzicht over de Brabantse polonaises en carnavalsoptochten.
En al die katholieke en protestantse kerken (zie die bijbelbelt) met hun gezangen.
En dan die varkenshouderijen en nertsenfokkerijen. En als je de aanhang per gemeente van de CDA-stemmers en PVV-stemmers er even bij betrekt kun je een aardig beeld vormen.
Eens kijken hoe rood Amsterdam de komende weken wordt.
Dan kunnen we oordelen.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  dinsdag 2 juni 2020 @ 13:54:10 #10
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_193435767
Toch vind ik het ronduit stuitend hoeveel mensen het voor deze "bestuurder" hebben opgenomen.

Dit was natuurlijk ook niet de eerste flater.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  dinsdag 2 juni 2020 @ 13:54:51 #11
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_193435776
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 13:52 schreef nixxx het volgende:

[..]

Met het excuus dat het nu juni is hè, heel anders dan het mei- virus...
Aboutaleb legt morgen wel een max van 80.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
  dinsdag 2 juni 2020 @ 13:56:10 #12
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_193435792
Een multi-cultruele samenleving werkt toch eigenlijk helemaal niet. Zie niet in waarom we er 1 willen zijn of moeten worden.
  dinsdag 2 juni 2020 @ 13:56:36 #13
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_193435799
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 13:54 schreef hollandia02 het volgende:

[..]

Aboutaleb legt morgen wel een max van 80.
Kan veel van die man vinden, maar is zeker wel een capabel bestuurder.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  dinsdag 2 juni 2020 @ 13:57:59 #14
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_193435824
quote:
15s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 13:56 schreef Eendenkooi het volgende:
Een multi-cultruele samenleving werkt toch eigenlijk helemaal niet. Zie niet in waarom we er 1 willen zijn of moeten worden.
De ironie; de groepen die het felst voor multi-culti zijn, zijn doorgaans het felst tegen mensen met een andere mening.

Daarmee bewijzend dat het inderdaad nogal wat haken en ogen heeft.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  User die altijd boos en kwaad is 2022 dinsdag 2 juni 2020 @ 14:00:39 #15
491163 Viesdik
pi_193435869
Ik hekel dat we in Nederland een wereldforum maken van wereldproblematiek.
Dat hele racisme bagger kutzooi vliegt over vanuit Amerika en krijgt hier een geheel eigen leven.

Ik zeg altijd maar... een keer tegen de schenen schoppen tot daar aan toe.. maar als dit keer op keer gebeurd kan je een rotschop terug verwachten.

Al die klagende kutzwarten en kutblanken moeten in NL hun bek houden door te doen alsof in Nederland ook racisme is! Want dat is niet zo!

Ik begin echt een hekel te krijgen aan dat zooitje minderwaardige antifa triestelingen die rondlopen met het gevoel van intense zelfhaat en zelfmedelijden.
Gewoon neerknuppelen met de zonnebril op zodat je niet ziet wie zwart of blank is.
pi_193435890
Den Haag Unmatters.
  dinsdag 2 juni 2020 @ 14:02:21 #17
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_193435898
JAJAJJA geertje (NPO 1)
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
  dinsdag 2 juni 2020 @ 14:03:19 #18
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_193435914
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 13:57 schreef thedeedster het volgende:
De ironie; de groepen die het felst voor multi-culti zijn, zijn doorgaans het felst tegen mensen met een andere mening.

Daarmee bewijzend dat het inderdaad nogal wat haken en ogen heeft.
Zitten weer lekker te circle jerken hier zie ik. :D Gaat lekker hè? _O-
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_193435919
Geert _O_ _O_
  dinsdag 2 juni 2020 @ 14:04:52 #20
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_193435941
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 14:03 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Zitten weer lekker te circle jerken hier zie ik. :D Gaat lekker hè? _O-
Dat moet je mij niet verwijten, maar die dogmatische mafketels.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_193435945
WildersGod.
  dinsdag 2 juni 2020 @ 14:05:04 #22
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_193435948
Ik ben geen Halsema fanboy, maar dat roepen om haar aftreden vind ik onzin
Scratch a liberal and you will find a fascist
  User die altijd boos en kwaad is 2022 dinsdag 2 juni 2020 @ 14:05:13 #23
491163 Viesdik
pi_193435952
Geert graaft zijn eigen graf.
Halsema wordt opgeofferd om de geloofwaardigheid van die 1,5 meter samenleving in stand te houden.

1,5 meter is bullshit..
  Moderator dinsdag 2 juni 2020 @ 14:05:35 #24
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_193435959
quote:
15s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 13:56 schreef Eendenkooi het volgende:
Een multi-cultruele samenleving werkt toch eigenlijk helemaal niet. Zie niet in waarom we er 1 willen zijn of moeten worden.
feitelijk zijn we er altijd al 1 geweest
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 2 juni 2020 @ 14:06:15 #25
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_193435970
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 14:05 schreef sp3c het volgende:
feitelijk zijn we er altijd al 1 geweest
Friezen, Groningers, Brabo's, etc. Geen houwen aan. Niet bij elkaar te houden. ;)
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')