Topdiplomaat Ed Kronenburg, die vorige jaar afzwaaide, heeft ook vragen bij de Europastrategie.quote:Hij koos de vlucht naar voren, zonder diplomatieke finesse en nuance.’Onze ervaring en kennis bieden kansen, maar dan moet je die wel pakken. Alleen een kritische toon aanslaan op luid volume is minder effectief
Lees het hele artikel op:quote:‘Als je in de huidige context gelijk stelling gaat nemen met drie andere kleinere landen, waarvan er twee niet in de euro zitten, (de ‘zuinige vier’) dan ben je je eigen nederlaag aan het organiseren.’
Ik bedoel, geen compromissen sluiten terwijl je een falende strategie aanneemt leidt veel eerder tot het laatste dan goede diplomatie.quote:Op maandag 1 juni 2020 16:34 schreef TNA het volgende:
Liever Hoekstra's opstelling dan grenzeloos geld doneren aan Italië zonder enige voorwaarden.
quote:Op maandag 1 juni 2020 16:34 schreef TNA het volgende:
Liever Hoekstra's opstelling dan grenzeloos geld doneren aan Italië zonder enige voorwaarden.
Klopt als een bus maar meneer was even te druk met zijn eigen belang en zijn strijd met Hugo de Jonge om het partijleiderschapquote:Op maandag 1 juni 2020 16:37 schreef speknek het volgende:
Ik bedoel, geen compromissen sluiten terwijl je een falende strategie aanneemt leidt veel eerder tot het laatste dan goede diplomatie.
Hier heb je wel een punt. Ook al ben ik ook tegen een transitiefonds, eurobonds e.d., Nederland stelt zich vaak zo op dat het zich in de vingers snijdt ej als het ons uit komt houden we ons ook niet aan de regels, terwijl we graag met het regelboekje zwaaien. Zo vind ik het volkomen terecht dat dat pulsvissen verboden is: er is geen onderzoek gedaan, dus toestaan gaat niet.quote:Op maandag 1 juni 2020 16:55 schreef VoMy het volgende:
Nederland is ondertussen het kind dat elke maandag bij het kringgesprek aan het huilen is dat ie als eerste zijn verhaal wil doen en dat iedereen moet luisteren, maar zelf nooit luistert als anderen iets vertellen.
Het zou goed zijn als de Nederlandse EU-politiek wat meer gericht wordt op het binnen halen van doelen, in plaats van enkel ventileren van ongenoegen dat niet eens altijd terecht is.
Zo mochten de Nederlandse vissers van de EU iets testen met die pulsnetten, als ze daar een onderzoek aan zouden verbinden. Dat onderozke deden ze niet, het vissen wel. Pulsvissen werd vervolgens verboden, want het onderzoek was niet goed uitgevoerd dus Nederland had geen steekhoudende argumenten om voor te zijn. Nederlandse vissers kwaad, Nederlandse overheid kwaad - terwijl ze dit helemaal aan zichzelf te danken hadden.
Zo gaat het dus wel vaker. Er is ook nooit een moment van tevredenheid over wat er wel bereikt is, de teneur is altijd klagend over wat er zou moeten gebeuren. Daar bereik je niet meer mee.
Gelukkig doet Hoekstra het in eigenhandig stuk beterquote:Op maandag 1 juni 2020 17:43 schreef Hanca het volgende:
Hier heb je wel een punt. Ook al ben ik ook tegen een transitiefonds, eurobonds e.d., Nederland stelt zich vaak zo op dat het zich in de vingers snijdt ej als het ons uit komt houden we ons ook niet aan de regels, terwijl we graag met het regelboekje zwaaien.
Ja, soms een stap terug doen en niet van de daken schreeuwen dat je niet mee wil werken kan ook werken. Ik ben helemaal niet per se pro-EU, maar als Nederland weinig gedaan krijgt (wat volgens mij best meevalt) dan is dat onder andere omdat de opstelling al enkele jaren volkomen verkrampt is als het op Europa aankomt. Zo heb je ook minder inspraak over zaken die politiek minder gevoelig liggen, omdat je teveel bezig bent met drammen over andere details.quote:Op maandag 1 juni 2020 17:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hier heb je wel een punt. Ook al ben ik ook tegen een transitiefonds, eurobonds e.d., Nederland stelt zich vaak zo op dat het zich in de vingers snijdt ej als het ons uit komt houden we ons ook niet aan de regels, terwijl we graag met het regelboekje zwaaien. Zo vind ik het volkomen terecht dat dat pulsvissen verboden is: er is geen onderzoek gedaan, dus toestaan gaat niet.
In deze specifieke situatie zou ik graag Italië en Spanje helpen. Dat moet voorop staan. En daarna kijken hoe het zo kan worden geregeld dat er niet nog meer EU wordt opgetuigd. Want dat er inmiddels eerder teveel EU is dan te weinig is wel duidelijk.
Dat was wel erg mosterd na de maaltijd van de rekenkamer, Hoekstra had inmiddels al lang zijn excuses aangeboden en de kamer had zelfs al een procedure vastgelegd hoe er de volgende keer met zo'n situatie moet worden omgegaan.quote:Op maandag 1 juni 2020 17:57 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Gelukkig doet Hoekstra het in eigenhandig stuk beter
Rekenkamer geeft minister Hoekstra tik op de vingers om aandelenaankoop Air France-KLM
De aankoop van aandelen Air France-KLM is niet rechtmatig verlopen omdat het parlement pas achteraf werd geïnformeerd. Dat concludeert de Algemene Rekenkamer na de controle van de kabinetsuitgaven van afgelopen jaar. Het is een gevoelige tik op de vingers voor minister Wopke Hoekstra van Financiën, die verantwoordelijk is voor de aankoop. Hoekstra noemt het oordeel van de Rekenkamer ‘niet onverwacht’.
https://www.ad.nl/politie(...)france-klm~a8698c12/
En dan uithalen naar zuid Europa
Dan ben je echt een randdebiel en totaal ongeschikt
Heb je ook een actueel grafiekje? Deze is van de vorige regering.quote:Op maandag 1 juni 2020 16:43 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Bestudeer eerst eens deze grafiek.
[ afbeelding ]
Als kleine jongen een mond grote opzetten Kansloos
Mijn conclusie uit deze grafiek is niet bepaald dat Nederland een kleine jongen is. Zeker niet als het VK ook nog wegvalt.quote:Op maandag 1 juni 2020 16:43 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Bestudeer eerst eens deze grafiek.
[ afbeelding ]
Als kleine jongen een mond grote opzetten Kansloos
quote:Heel erg eens
Rutger van der Hoeven
3 juni 2020
Nederland baadt in het heerlijke gevoel van het ontzettend met jezelf eens zijn. Dat Nederlanders een van de grootste schuldenbergen van de wereld hebben, dat we minder uren werken dan Zuid-Europeanen, dat de schuldencrisis van 2008 een bankencrisis was (van ónze banken), dat onze aanpak daarvan grandioos mislukte, dat we een belastingparadijs zijn, dat het qua economie 1930 met een uitroepteken is, dat is allemaal misschien wel waar, maar eigenlijk ook helemaal niet. De Zuid-Europeanen hebben gewoon ons geld er al eens doorheen gefeest en dat gaat geen tweede keer gebeuren.
Het doet er niet toe dat er in onze hoek maar één ander euroland staat: Oostenrijk, met zijn inhoudelijk zeer lenige kanselier, die extreem-rechts heeft geneutraliseerd door er overheen te schuiven. We hebben ontzettend gelijk en vertalen onze nieuwe Europese bijnaam ‘vrekkig’ liever als ‘zuinig’, want dat past veel beter.
‘Als je naties met vergelijkbare waarden niet kunt overtuigen van de merites van je zaak, kun je maar beter je redenatie heroverwegen’, was een van de belangrijkste lessen die de Amerikaanse minister Robert McNamara uit zijn leven trok. Dat was nadat hij zijn land de Vietnamoorlog in had geloodst. Je mag deze levensles best een open deur noemen, of een waarheid als een koe. Maar Nederland wil er allerminst aan.
Zelfs nu Duitsland – Duitsland! – niet meer tegen een vorm van gedeelde Europese schulden is om de coronacrisis te bestrijden, is dat geen aanleiding om ons achter de oren te krabben. De regering en de meeste partijen zijn het heel erg eens, media van Elsevier tot de Volkskrant blaffen his master’s voice: wij zijn rijk vanwege onze nijvere volksaard, Zuid-Europeanen zijn geboren potverteerders en corona is alleen een moreel breekijzer om bij ons geld te komen.
Nu is de pijnlijke waarheid dat Nederland niet eenzaam is in zijn gelijk, maar eenzaam in zelfmisleiding en pedantie. Nederland is als een prinsje dat is gaan geloven in zijn eigen fabeltje over mieren en sprinkhanen als oorzaak van de schuldencrisis van 2008 en de essentie van de economische debatten in de EU. Maar die schuldencrisis was een bankencrisis, veroorzaakt door cowboys zoals ING, dat tweemaal de waarde van de hele Nederlandse economie in zijn boekhouding had uitstaan. Het werd een publiek probleem doordat landen de problemen van hun banken nationaliseerden. Het publiek kreeg in plaats van boetedoening van falende regeringen, toezichthouders en bankiers een lulverhaal over sprinkhanen en mieren.
En dezelfde kul moeten we aanhoren in het debat over financiën in de eurozone, dat draait om het feit dat die zone is ingericht naar de monetaire belangen van exporterende landen zoals Duitsland en Nederland, en in het nadeel van landen met een ander soort economie, zoals Spanje en Italië. Zelfs in de coronacrisis grijpt Nederland op zijn zelfdienende fabeltje terug, nu een massieve economische crisis boven ons uittorent die nú visie vereist.
Als Nederland zijn hoofd boven onze nauwe echoput zou uittillen, zouden we (met Merkel) zien waar we zijn aangeland: op het punt waar we moeten kiezen of we de Europese Unie met woorden en daden willen verdedigen, of haar mogelijke einde accepteren. Ik las afgelopen pinksterweekend Morgen komt geen dag te laat van de Bulgaarse politicoloog Ivan Krastev, dat deze maand verschijnt. Als hij de wereld na corona probeert te overzien, denkt Krastev dat ‘de ingrijpendste politieke gevolgen van Covid-19 zullen plaatsvinden in Europa, omdat de pandemie het fundament waarop het Europese project is gebouwd aan het wankelen brengt – namelijk dat afhankelijkheid van elkaar de beste garantie biedt voor veiligheid en voorspoed’.
Nederland is hier ziende blind voor. We blijven onszelf voorhouden dat mannen als Wopke Hoekstra en Jeroen Dijsselbloem niet cynisch maar alleen ‘niet zo tactisch’ zijn, dat de EU heus wel altijd zal blijven en we gewoon ons geld moeten beschermen. Nederland, word wakker. De EU heeft sommige landen gegijzeld in hun monetaire beleid, opgesloten met tienduizenden migranten, in de steek gelaten met corona, opgezadeld met twee decennia zonder groei. Wij staan aan de goede kant van de lijn te kraaien over onze voorbeeldigheid. En straks misschien werkelijk alleen.
https://www.groene.nl/artikel/heel-erg-eens
quote:
Wie wil dat dan eigenlijk?quote:Op maandag 1 juni 2020 16:34 schreef TNA het volgende:
Liever Hoekstra's opstelling dan grenzeloos geld doneren aan Italië zonder enige voorwaarden.
De zelfhaat zit diepquote:Op vrijdag 5 juni 2020 07:25 schreef speknek het volgende:
[..]
Rutte kan zich hier niet achter een OMT verschuilen. Zijn populistische retoriek dat zuidelijke staten luie mensen zijn die een potje van de financiën maken, en dat het hoofddoel in Europa is dat we ons geld moeten beschermen, is zowel fout als schadelijk en Rutte weet dat zelf ook, maar is de retoriek die hem verkiezingswinst heeft opgeleverd, en nu denkt hij meer aan zijn eigen hachje dan aan het landsbelang en het Europese belang. Als we straks weer op vakantie gaan en er wordt (in het meest gunstige geval) op onze burgers getuft dan is dat verdiend.
Zelfhaat is degene die zichzelf misleidt om in een leugen te leven.quote:
Gelijk goochelen met statistiek is wel een beetje funest voor het betoog.quote:
Alles goed met je ?quote:Op maandag 8 juni 2020 19:53 schreef ikweethetookniet het volgende:
Minister Hoekstra moet op last van tweede kamer splitsing onderzoeken
https://www.telegraaf.nl/(...)lm-dure-en-lange-weg
Wordt hij weer op zijn vingers getikt
Wat een lul is het toch ook en gierend incompetent
Prima dank, lees je ook hier even meequote:
https://www.rd.nl/opinie/redden-klm-niet-verstandig-1.1669803quote:Roel Beetsma is hoogleraar macro-economie aan de Universiteit van Amsterdam; Raymond Gradus is hoogleraar economie aan de Vrije Universiteit Amsterdam.
Er zijn meer hoogleraren dan kerken, ieder zijn mening.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 14:15 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Prima dank, lees je ook hier even mee
Redden KLM niet verstandig
KLM zit in ongelooflijk zwaar weer. Dat het bedrijf op de een of andere manier gered wordt, lijkt politiek noodzakelijk, maar de vraag is of het verstandig is voor de BV Nederland.
De economische lockdown als gevolg van het coronavirus heeft geleid tot ongekende steunpakketten die in hoog tempo zijn ingevoerd. De inspanningen zijn gericht op het in stand houden van werkgelegenheid. Dit kan effectief zijn voor bedrijven en sectoren die een tijdelijke klap ondervinden en daarna weer relatief snel kunnen aantrekken. Voor het langdurig in stand houden van werkgelegenheid die anders zou verdwijnen, is de steun minder geschikt. Hier helpt hij enkel om uitstel van executie te voorkomen.
Dat de coronacrisis leidt tot structurele veranderingen in de economie lijkt onvermijdelijk. Digitalisering, videovergaderen en thuiswerken krijgen een enorme impuls. En waarschijnlijk zal er in de toekomst minder gereisd worden, waardoor de trendgroei in het luchtverkeer gebroken of naar beneden gebogen wordt.
Nationaal icoon
Als gevolg van de ontwikkelingen zit de KLM in ongelooflijk zwaar weer. Overleven zonder hulp van de overheid is uitgesloten. Met een faillissement van KLM zou een nationaal icoon verloren gaan. Dat KLM op de een of andere manier gered wordt, lijkt politiek noodzakelijk, maar de vraag is of het verstandig is voor de BV Nederland. Het zou gaan om bedragen van 2 tot 4 miljard euro. De middelen die aan een redding van KLM worden besteed, moeten elders worden opgebracht. Ofwel door uitgifte van extra staatsschuld, die uiteindelijk moet worden afbetaald, ofwel door nu elders te bezuinigen.
Weliswaar wordt KLM gezien als een nationale kampioen, maar als we het bedrijf relateren aan de schaal van de Nederlandse economie en de ranglijst van grote Nederlandse bedrijven, dan is de omvang van KLM beperkt. In tegenstelling tot een aantal van onze grote techbedrijven, vertegenwoordigt KLM geen strategisch belang in termen van kennis en onderzoek dat verloren kan gaan.
Wanneer KLM wordt gered, is het bovendien de vraag of daarmee een duurzame levensvatbaarheid is gegarandeerd. Dat is bepaald niet duidelijk, omdat het luchtverkeer mogelijk langdurig of permanent onder zijn huidige capaciteit zal blijven opereren. Toekomstige reddingsacties lijken heel waarschijnlijk.
Concurrentieverhoudingen
Wel is duidelijk dat een voortbestaan van KLM een voortzetting betekent van problemen en strubbelingen die er al waren voor de coronacrisis. Een moeizaam huwelijk met Air France, waarbij er voortdurend de dreiging is van het verschuiven van macht en middelen richting Frankrijk en waarbij er voortdurend de dreiging is dat KLM moet bloeden voor de zwakte van Air France, een bedrijf dat naar goede Franse traditie wordt gegijzeld door radicale vakbonden.
Voortbestaan van KLM betekent ook dat onze eigen politiek zich blijft bezighouden met het wel en wee van KLM. Immers, de Nederlandse staat is een grote aandeelhouder van KLM. Een standaardvuistregel in de economie is dat de staat alleen moet ingrijpen als markten hun werk niet kunnen doen. De luchtvaartsector kan prima aan de markt worden overgelaten. Een redding van KLM zal de concurrentieverhoudingen verstoren ten opzichte van maatschappijen die zelf hun broek moeten ophouden.
Wat zou er gebeuren als KLM failliet gaat? Om hier antwoord op te geven, is het goed om te kijken naar België. Begin deze eeuw viel het doek voor Sabena, een luchtvaartmaatschappij die tientallen jaren lang vrijwel uitsluitend verliezen maakte. Wordt er nu niet meer van en naar Brussel gevlogen? Het gat dat door Sabena is achtergelaten, is opgevuld door andere luchtvaartmaatschappijen.
Zo zal het ook gaan als KLM niet overleeft in zijn huidige vorm. Een deel van de ”slots” (het recht om te mogen vertrekken en aankomen op een bepaald moment op een luchthaven, red.) zal worden overgenomen door andere maatschappijen. Het ligt voor de hand dat KLM in afgeslankte vorm een doorstart zal maken, wellicht onder de naam KLM 2.0 en zonder Air France. De arbeidsvoorwaarden zullen dan meer in lijn zijn met die van budgetmaatschappijen. Hoe dan ook, de ontwikkeling van de Nederlandse economie en onze reismogelijkheden zullen er niet door beïnvloed worden.
Bezuinigen
Het is goed om de kosten van een redding van KLM in breder perspectief te zien. Rekening houdend met het tweede steunpakket zal de overheid dit jaar ten minste 110 miljard euro extra moeten lenen, en dit is nog zonder een steunpakket deze herfst of extra middelen voor het OV. Omdat deze schuld na de crisis moet worden afgebouwd, moet er nagedacht worden over bezuinigen.
In april meldde het Financieele Dagblad dat rijksambtenaren in het kader van de brede maatschappelijke heroverwegingen mogelijkheden zagen voor besparingen op het middelbaar en hoger beroepsonderwijs van 5 miljard, „met een doelmatigheidskorting van 20 procent, het stopzetten van subsidies voor praktijkleren en het verkleinen van de instroom van buitenlandse studenten door Nederlands verplicht te stellen voor bachelor opleidingen.” Hetzelfde rapport, ”Ongekend talent”, suggereert ook om masteropleidingen uit de rijksbekostiging te halen.
Deze besparingen op onderwijs zijn van dezelfde orde van grootte als de kosten van een redding van KLM. Deze middelen komen uit exact dezelfde pot. Het kan dus gaan om een concrete keuze tussen een twijfelachtige redding en een langdurige aantasting van het kennisniveau en dus het groeivermogen van onze economie. Is KLM belangrijker dan de gezondheid van ons onderwijsstelsel?
[..]
https://www.rd.nl/opinie/redden-klm-niet-verstandig-1.1669803
Wopke lees je even mee
Je bent hopeloos bezig geweest en nu smijt je er nog miljarden achteraan om je gezicht en positie te redden ten koste van ons allemaal
Tering Wopke deze is voor jou en nu snel opdonderen
quote:
Jaquote:
Echt he, dat was ook mijn idee.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 15:48 schreef RamboDirk het volgende:
Lol, is Wopke er met je vrouw vandoor gegaan? denk aan je hart.
Wopke
Lijsttrekker ook al niet beschikbaarquote:Op dinsdag 9 juni 2020 16:50 schreef Hanca het volgende:
Gewoon niet beschikbaar, onder andere omdat er binnen een jaar verkiezingen zijn. Zo gek is dat toch niet?
Mag ik concluderen dat jij niet weet dat de voorzitter van de Eurogroep altijd een zittende minister van financiën is en dat het dus nogal gek zou zijn om te solliciteren als Hoekstra zijnde omdat de kans aanwezig is dat hij binnen een jaar geen minister van financiën is en dat ze dan dus weer zouden moeten zoeken naar een ander? Aangezien alle anderen dat ook weten, zouden ze hem nooit kiezen.quote:Op zaterdag 27 juni 2020 21:20 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Lijsttrekker ook al niet beschikbaar
En ja als er binnen een jaar verkiezingen zijn is dat wel een beetje raar voor deze topper
Of zouden ze ook intern door hebben dat deze man gewoon overal faalt
.quote:"Ik zie geen steunpakket, ik zie een politieke overlevingsstrategie van een minister", aldus Castelein. Hij is boos over de verschillende manier waarop Air France en KLM gered worden
Is dan echt niemand blij? Jawel, de werkgevers. Ondernemersorganisatie VNO-NCW is wel tevreden met de steun voor KLM. Volgens voorzitter Hans de Boer van VNO-NCW is KLM met zijn connecties een belangrijk deel van de "nationale globale infrastructuur" en daarmee is de maatschappij meer dan een normaal bedrijf.quote:"Zestien jaar na de overname van KLM door Air France moeten Nederlandse burgers nu 200 euro betalen om Air France in de lucht te houden, terwijl Franse burgers slechts 100 euro kwijt zijn", zegt hij in een verklaring.
quote:Eigenbelang
Dirk Bezemer
8 juli 2020
Het zuiden van de eurozone is de kip met de gouden eieren van de Nederlandse economie. Voor de prijs van vier kopjes koffie per jaar per Nederlander willen Rutte en Hoekstra die kip nu slachten. Dat zijn de kosten voor Nederland van het coronaherstelplan van de Europese Commissie ter waarde van 750 miljard euro, volgens een brief van Herman van Rompuy en anderen vorige week in de Belgische krant De Standaard. Rutte en Hoekstra zijn tegen het plan. Voordat de heren wellicht naar het zuiden afreizen voor een welverdiende vakantie, is het goed de feiten nog eens op een rij te zetten.
Tegenover die minuscule kosten staan reusachtige baten. Toen de euro twintig jaar geleden geïntroduceerd werd, was de waarde van de gulden hoger dan je in de wisselkoers van de euro terugziet. Daardoor zijn onze producten in het buitenland goedkoper geworden en nam onze export toe. Het Nederlandse handelsoverschot is sindsdien gestegen van 6,6 procent van het bbp tot 10,7 procent – dat is tientallen miljarden euro’s, ieder jaar weer. Alleen al aan de export naar Italië verdienen we 13,3 miljard euro per jaar, berekende het CBS – meer dan bijvoorbeeld ons hele defensiebudget van elf miljard in 2019.
Nederland en Duitsland hebben groot handelsvoordeel bij de euro gehad. Door de (voor hen) overgewaardeerde euro daalde de Italiaanse netto-export juist ieder jaar sinds de introductie van de euro in 1999 tot aan de eurocrisis in 2010. Hetzelfde geldt voor Spanje, Frankrijk en Griekenland. Vóór de euro konden ze op zo’n moment devalueren. De gezamenlijke munt maakte hier een eind aan. Wie meer blijft importeren dan exporteren, moet het verschil lenen. Dat geld verschaften onze banken en pensioenfondsen graag, zodat ‘we’ (dat wil zeggen, onze financiële sector) nóg een keer verdienden aan de euro.
De euro was en is een gouden deal voor Nederland. Natuurlijk willen we kosten maken om de euro-economie in stand houden – uit welbegrepen eigenbelang, want wie gaat ons leger betalen als de Italianen het niet meer doen? Dit gaat niet om Italië ‘helpen’. We helpen onszelf, als handelsoverschotland, door de tekortlanden bij te staan in de coronaramp.
Ook in Nederland zijn er ’tekort’-regio’s. Via de overheid verdwijnt er een gestage stroom euro’s uit de Randstad naar de rest van het land, in de vorm van investeringen en overdrachten. Dat geld zien ze in Rotterdam en Utrecht nooit meer terug. Het zijn geen leningen. Die zouden immers toch nooit terugbetaald kunnen worden. Het zijn overdrachten (‘giften’) en investeringen, en ze leveren ons iets op. Het is in ons eigenbelang dat Zeeland en Friesland welvarend zijn, of we daar nu wonen of niet. Dat eigenbelang geldt in Europa ook – economisch zelfs sterker. De export vanuit de Randstad naar Zeeland kunnen we best missen, maar als de Europese markt wegvalt of krimpt hebben we echt een groot probleem.
Het is daarom van de gekke dat Nederland zich zelfs maar afvraagt of we Italië, Spanje en andere getroffen landen financieel moeten bijstaan met overdrachten. Die vraag stellen we niet voor Noord-Brabant, ook een zwaar getroffen regio. We noemen het geld dat daarheen gaat geen gift. We willen ook de bijstand niet beperken tot de gezondheidszorg. Het gaat om de hele economie van Noord-Brabant. Die heeft het land veel opgeleverd, bijvoorbeeld door het Nederlandse ‘Silicon Valley’ rond Eindhoven (en vergeet Guus Meeuwis niet). Nu de Brabantse economie getroffen is, draagt de rest van het land bij aan herstel. Voor de korte termijn met overdrachten (giften), voor de lange termijn met investeringen – zoals dat altijd gaat.
Er zijn twee mogelijkheden: ofwel Rutte en Hoekstra snappen dit allemaal en verzetten zich tegen het plan van de Commissie om binnenslands de rechtse, onwetende kiezer aan te spreken. Ze moeten zich dan diep gaan schamen. Ofwel ze snappen het niet. Ze moeten zich dan opnieuw diep gaan schamen. Oké, er is eigenlijk maar één mogelijkheid. Ik hoop dus dat de premier en zijn minister gelouterd van hun zuidelijke vakantie terugkeren en de Italianen een nederige dankbrief sturen voor twee decennia stimulans van de Nederlandse economie. En die paar euro per persoon betalen we natuurlijk graag. We zullen er geen kopje koffie minder om drinken.
https://www.groene.nl/artikel/eigenbelang
Als je ook maar een beetje wist wat een accountantsverklaring is en waarom je die nodig hebt zou je dit niet uitkramen.quote:Op donderdag 9 juli 2020 17:53 schreef ikweethetookniet het volgende:
'Wetswijziging moet accountants dwingen beursfondsen te controleren'
Minister van Financiën Wopke Hoekstra bereidt een wetswijziging voor die accountants moet dwingen om de jaarrekeningen van bedrijven met een beursnotering te controleren.
Dat meldt het Financieele Dagblad. Accountants mogen beursgenoteerde bedrijven nu nog weigeren als klant, maar enkele kleine beursfondsen, waaronder Value8, kunnen daardoor geen accountant vinden. Uit een inventarisatie van het FD blijkt dat er momenteel acht aan het Damrak genoteerde beursfondsen geen accountant hebben.
De minister kondigde in de kabinetsreactie op het rapport van de Commissie toekomst accountancysector (Cta) aan de zogenoemde aanwijzingsbevoegdheid op te willen nemen in een wetswijziging. Ook wil hij onderzoeken welk orgaan het beste gepositioneerd is voor die bevoegdheid en wat de juridische consequenties daarvan zijn.
Procedurestappen
"Naar analogie van de rol van de (deken van de) Orde van Advocaten, waarnaar ook de Cta verwijst, zou het ook in de rede kunnen liggen om deze bevoegdheid neer te leggen bij de publiekrechtelijke beroepsorganisatie voor accountants: de NBA”, aldus de minister in de kabinetsreactie. “Daarbij acht ik het van belang dat er enkele procedurestappen zijn die een organisatie moet doorlopen alvorens haar een accountantsorganisatie kan worden toegewezen. Zo wordt gewaarborgd dat alleen organisaties die zelf voldoende inspanningen hebben verricht om door een accountantsorganisatie te worden geaccepteerd (bijvoorbeeld ten aanzien van de bereidheid om een redelijke vergoeding te betalen) voor een toewijzing in aanmerking komen. Ook hier geldt net als bij de intermediair dat de aanwijzing binnen het bestaande wettelijke kader zal plaatsvinden, met eerbiediging van de (wettelijk verankerde) rollen van verschillende organen van de controlecliënt."
De minister wint volgens het FD momenteel advies in, onder meer juridisch. Hoekstra zou daarbij al een paar maanden rekenen op de hulp van de twee 'Kwartiermakers toekomst accountancysector', Marlies de Vries en Chris Fonteijn. Als de minister na de zomer met de Tweede Kamer over het thema heeft gesproken, starten de voorbereidingen voor een wetsvoorstel, zo meldt een woordvoerder van het ministerie van Financiën.
Reactie NBA
De NBA zegt in een reactie dat het goed is om te onderzoeken hoe de aanwijzingssystematiek vorm zou kunnen krijgen, maar daar wel twee kanttekeningen bij te hebben. "Het vergt een zeer doordachte uitwerking om een robuust en onafhankelijk mechanisme vast te stellen of (a) een cliënt terecht is geweigerd door een accountantsorganisatie en (b) of die cliënt zijn interne beheersing dermate op orde heeft dat een accountantsoordeel überhaupt mogelijk is", aldus de NBA.
Daarnaast speelt bij de aanwijzingsbevoegdheid nog de individuele aansprakelijkheid van de accountant een rol. "Met andere woorden: als een derde partij een accountant aanwijst, wie is dan waarvoor precies aansprakelijk? Minister Hoekstra heeft eerder aangekondigd dat hij met betrekking tot die aanwijzingsbevoegdheid gaat 'onderzoeken welk orgaan hiervoor het beste gepositioneerd is en wat de eventuele juridische consequenties hiervan zijn'. Wij hebben daarop laten weten dat wij die benadering steunen. Ons is niet bekend dat er nu al een concreet wetsvoorstel ligt", zo stelt de beroepsorganisatie.
Reactie Ministerie van Financiën
Het ministerie van Financiën laat weten dat het tegen het FD heeft gezegd dat de aanwijzingsbevoegdheid wordt meegenomen in het wetsvoorstel dat wordt opgesteld, maar niet dat er een concreet wetsvoorstel op tafel ligt.
"Deze aanwijzingsbevoegdheid zal onderdeel zijn van het bredere wetvoorstel waarin ook de andere in de kabinetsreactie aangekondigde maatregelen nader worden uitgewerkt. We zijn nu in de fase dat we nadenken over de vormgeving van dit onderdeel en de andere onderdelen die in dat wetsvoorstel moeten gaan komen", aldus een woordvoerder van het ministerie. "Conform de kabinetsreactie wordt nagedacht over bij wie de aanwijzingsbevoegdheid komt te liggen en welke voorwaarden er gaan gelden om voor de aanwijzing in aanmerking te komen. Over deze onderdelen zal ook met de sector worden gesproken. Hiervoor is ook van belang dat aan de Tweede Kamer is toegezegd dat er geen onomkeerbare stappen worden genomen voordat de Minister met de Kamer heeft gesproken over de kabinetsreactie."
FD-commentaar
In een redactioneel commentaar stelt het FD dat een accountant goede redenen kan hebben om een klant te weigeren. "Een deel van de bedoelde bedrijfjes heeft een problematische geschiedenis. Logisch dat een accountant daar zijn handen niet aan wil branden."
Volgens de krant moet worden vastgelegd dat accountants fondsen mogen weigeren als daar "hele goede redenen" voor zijn. "Ondertussen moet er een discussie komen over de toegang van kleinere bedrijven tot de kapitaalmarkt en over de eisen die daaraan gesteld worden. Alleen dan wordt het probleem echt opgelost."
https://www.accountant.nl(...)dsen-te-controleren/
Hij wil dwangarbeid weer invoeren
Tering houdt die lul nou nooit op met blunderen en onzin uitkramen
Nederland betaalt per inwoner dus meer aan de EU dan Italie....quote:Op maandag 1 juni 2020 16:43 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Bestudeer eerst eens deze grafiek.
[ afbeelding ]
Als kleine jongen een mond grote opzetten Kansloos
Er zijn al meer omstandigheden dat een accountant een klant niet mag weigeren/krijgt toegewezen. Net als bij advocaten. Heel normale gang van zaken, als je tenminste enigszins verstand van zaken hebt en langer dan 10 seconden kunt nadenken.quote:Op donderdag 9 juli 2020 17:53 schreef ikweethetookniet het volgende:
[b]
Hij wil dwangarbeid weer invoeren
Tering houdt die lul nou nooit op met blunderen en onzin uitkramen
De gedachtegang is hier doorgaans "Hoekstra, dus kut, [insert braaksmiley]". Inhoud doet er daarbij niet zoveel toe.quote:Op donderdag 9 juli 2020 18:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er zijn al meer omstandigheden dat een accountant een klant niet mag weigeren/krijgt toegewezen. Net als bij advocaten. Heel normale gang van zaken, als je tenminste enigszins verstand van zaken hebt en langer dan 10 seconden kunt nadenken.
Ja, ik snap eigenlijk niet zo goed dat dat geaccepteerd wordt. Een linkdump/tekstdump en dan 1 enkele zin waarin meestal wordt gezegd dat Hoekstra/Ollongren/Halsema weg moet, meestal met ook nog een kinderachtige smiley inderdaad.quote:Op donderdag 9 juli 2020 19:08 schreef Monolith het volgende:
[..]
De gedachtegang is hier doorgaans "Hoekstra, dus kut, [insert braaksmiley]". Inhoud doet er daarbij niet zoveel toe.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |