Nee, de druk wordt bepaald door de waterleverancier in jouw regio. Afhankelijk van de regio waarin je woont kan het zijn dat de druk momenteel wat lager is.quote:Op maandag 1 juni 2020 10:43 schreef dyna18 het volgende:
I
Stel ik vervang de CV ketel van CW3 naar CW4, dan wordt er dus meer heet water geleverd. Krijg ik dan een hogere waterdruk?
Ik denk dat het te maken heeft met die water besparing die in de douche kraan / kop zit ingebouwd.quote:Op maandag 1 juni 2020 10:51 schreef Hiddendoe het volgende:
Zou te maken kunnen hebben met het tegenwoordige watertekort.
https://www.rijkswatersta(...)r-droogte/index.aspx
Dit was 3 weken geleden gedaan, dus was al voor de droogte.quote:Op maandag 1 juni 2020 10:51 schreef Hiddendoe het volgende:
Zou te maken kunnen hebben met het tegenwoordige watertekort.
https://www.rijkswatersta(...)r-droogte/index.aspx
Het comfort is weg. Ik vind het nu een stuk minder lekker om te douchen, zonder een stevige straal op je schouders. Dat is persoonlijk, maar ik vind douchen altijd een heerlijk ontspan moment, dus wil dat graag fijn houden.quote:
Het punt is dat de hoeveelheid water die eruit komt hetzelfde kan zijn met een spuitende straal of een vallende straal. Jij kan dat natuurlijk beter beoordelen dan ik maar het waterdebiet kun je niet meteen koppelen aan iets subjectiefs als iets dat valt of spuit. In dit specifieke geval is meten echt weten.quote:Op maandag 1 juni 2020 12:01 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Het comfort is weg. Ik vind het nu een stuk minder lekker om te douchen, zonder een stevige straal op je schouders. Dat is persoonlijk, maar ik vind douchen altijd een heerlijk ontspan moment, dus wil dat graag fijn houden.
Ik heb de afgelopen 3 weken onder 4 andere douches gestaan (hotel, bij vriendin, etc) En die hebben stuk voor stuk wel die stevige straal die ik voorheen ook had. Het verschil is helaas overduidelijk te merken.
Nu komt het water er zonder druk uit.
Grohe Grohtherm 1000quote:Op maandag 1 juni 2020 12:04 schreef vosss het volgende:
Zal wel een waterbesparende kraan zijn dan denk ik?
Welk type is het?
Goede vraag.quote:Op maandag 1 juni 2020 12:05 schreef wootahH het volgende:
Als je het water op koud zet Heb je wel genoeg druk?
In die link staat een link naar de handleiding. Dat gaat over het water instellen. Is dat wat je al op maximaal gezet hebt?quote:Op maandag 1 juni 2020 12:05 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Grohe Grohtherm 1000
https://www.grohe.nl/nl_n(...)gkraan-34143003.html
Deze heeft een instelmogelijkheid voor de hoeveelheid waterafgifte. Deze is al gecontroleerd en staat op maximum.
Kan inderdaad zijn dat de kraan nog verder waterbesparend is.
Ik heb dat bij Grohe nagevraagd, maar krijg daar geen inhoudelijk antwoord op.
Correct. Die staat op maximum. En kan (zover ik kan zien) niet verder verhoogd worden.quote:Op maandag 1 juni 2020 12:12 schreef vosss het volgende:
[..]
In die link staat een link naar de handleiding. Dat gaat over het water instellen. Is dat wat je al op maximaal gezet hebt?
Mooi klote.quote:Op maandag 1 juni 2020 12:13 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Correct. Die staat op maximum. En kan (zover ik kan zien) niet verder verhoogd worden.
Nou gaat dat over een douchekop (en die is het probleem bij mij niet), maar dit staat ook aangegeven bij mijn kraan.quote:Hoogwaardige materialen, eersteklas design en geavanceerde techniek spelen allemaal een belangrijke rol b ij het besparen van water. GROHE handdouches die zijn voorzien van de GROHE EcoJoy™ technologie, zijn uitgerust met een 9.5 l/min of 5.7 l/min doorstroombegrenzer.
Ten opzichte van een niet-waterbesparende douchekop die 14,5 l/min (bij 3 bar) verbruikt, bespaar je met de GROHE EcoJoy™ technologie resp. 35% tot 60% water, zonder in te leveren op je douchecomfort!
Helaas heb ik meteen al het palletje van de heetwater beveiliging afgeknipt (zodat je niet de knop hoeft in de drukken om hem warmer te zetten). Ook heb ik de gaasjes eruit gehaald.quote:Op maandag 1 juni 2020 12:23 schreef vosss het volgende:
Kun je hem niet terugsturen wegens "voldoet niet aan de verwachtingen"?
13l/min is meer dan genoeg om te douchen. In de oude situatie was je dus helemaal niet zuinig met water. Een andere nieuwe kraan Van tegenwoordig zal het niet anders doen.quote:Op maandag 1 juni 2020 12:32 schreef dyna18 het volgende:
Ik heb wat ruwe metingen gedaan.
Met de nieuwe douchekop komt er nu zo'n 13 liter water (gemengd warm/koud) per minuut uit.
Voordat ik trouwens de gaasjes er uithaalde kwam er zo'n 10 liter per minuut uit.
De oude situatie weet ik helaas niet.
Dit zou je toch verwachten dat het een prima hoeveelheid is....
Je zou denken dat 13l/min genoeg is.quote:Op maandag 1 juni 2020 12:39 schreef Chinless het volgende:
Ik
[..]
13l/min is meer dan genoeg om te douchen. In de oude situatie was je dus helemaal niet zuinig met water. Een andere nieuwe kraan Van tegenwoordig zal het niet anders doen.
Klopt, ook daar staat de kraan vol open gedraaid. Voorbij de ecobegrenzer (weer zo'n onzinfunctie).quote:Op maandag 1 juni 2020 12:51 schreef devlinmr het volgende:
Stomme vraag misschien, maar je weet dat als je de max hoeveelheid water wil je de knop moet indrukken waarna je de kraan verder kunt openen
Je zou de eerste niet zijn die dit niet weet. Vandaar dat ik het even checkquote:Op maandag 1 juni 2020 12:57 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Klopt, ook daar staat de kraan vol open gedraaid. Voorbij de ecobegrenzer (weer zo'n onzinfunctie).
Welke douchekraan heb jij?quote:Op maandag 1 juni 2020 15:34 schreef Impreza_driving_Nutcase het volgende:
Heb hetzelfde, alles eruit gesloopt, en toch is de straal inderdaad gewoon minder.
Omdat je dus langer eronder staat (afspoelen shampoo bv) is het verbruik volgens mij ook nog niet eens lager.
Vroeger had je een plens water, maar was je haar meteen shampoovrij, nu verbruik je minder water per tijdseenheid, maar staat langer eronder.
Ik snap niet welk punt je probeert te maken.quote:Op maandag 1 juni 2020 16:36 schreef qajariaq het volgende:
En maar blijven volhouden dat je douchekop niet het probleem is. Dat is dus juist wel je probleem.
Precies, de combinatie van kraan en douchekop is dus niet goed. Het vreemde is dat je wel overweegt een andere ketel aan te schaffen maar niet op het idee komt om eens een bijpassende spaardouchekop te testen. Behalve die oplossing kan je natuurlijk je kraan ook wegdoen en een andere kopen, effectiever en voordeliger dan een andere ketel.quote:Op maandag 1 juni 2020 17:56 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Ik snap niet welk punt je probeert te maken.
Als ik dezelfde douchekop gebruik als voor en na. En alleen de kraan vervang. Dan is het probleem toch door de kraan veroorzaakt?
Daarnaast heb ik het met verschillende douchekoppen getest en allemaal geven ze nu geen sterke straal meer.
Je gebruikt ook dezelfde ketel voor en na. Waarom overweeg je nu dan een andere ketel?quote:Op maandag 1 juni 2020 17:56 schreef dyna18 het volgende:
Ik snap niet welk punt je probeert te maken.
Als ik dezelfde douchekop gebruik als voor en na. En alleen de kraan vervang. Dan is het probleem toch door de kraan veroorzaakt?
Heeft de doucheslang/kop ook gaasjes, die mogelijk (door je vervanging) verstopt/vervuild zijn geraakt?quote:
Het is ook kolder. Je doucht langer en een normaal douchend mens verbruikt ook bij een gewone douchebeurt, al weinig water/energie. Enige voordeel is als je etterbakjes hebt, dat ze het minder leuk onder de douche vinden.quote:Op maandag 1 juni 2020 12:46 schreef dyna18 het volgende:
Zuinig met water doet het trouwens goed bij de geitenwollensokkenpopulatie. De rest wil gewoon fijn met comfort kunnen douchen
Tja, daar verschillen meningen dan. Met een spaardouche wordt je net zo nat met minder water en vooral minder energie om dat water op te warmen. Ik douche zeker niet langer. Maar of je dat interessant vind mag lekker ieder voor zich weten.quote:Op maandag 1 juni 2020 20:12 schreef blomke het volgende:
[..]
Het is ook kolder. Je doucht langer en een normaal douchend mens verbruikt ook bij een gewone douchebeurt, al weinig water/energie. Enige voordeel is als je etterbakjes hebt, dat ze het minder leuk onder de douche vinden.
> m'n 2 aquaria en een ligbad.quote:Op dinsdag 2 juni 2020 20:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik ben op zich voor waterbesparing maar had onlangs een nieuwe douchekop van Grohe die zo zuinig was afgesteld dat er niet mee te douchen was. Even snel douchen is dan ook geen optie meer, voor je haar uitgespoeld is sta je al 10 minuten onder de douche.
Heb daarna een goedkope douchekop bij de Ikea gehaald, probleem opgelost.
Kon hem helaas ook niet meer retourneren aangezien ik alle obstructies eruit gesloopt had
Dat was wel m'n laatste Grohe product, 2x te duur en niet meer afgestemd op de wensen van de klant.
M'n waterverbruik is overigens niet heel hoog, ondanks m'n 2 aquaria en een ligbad.
Afrekening net gehad, 32m3 in een jaar.
Grootste bak is maar 100cm lang dus dat is wat krapquote:
Is ook nog niet extreem veel, zit maar iets boven het gemiddelde.quote:Als je die nou combineert![]()
Zelf zit ik dankzij mijn voorliefde voor lang douchen op 53m3 per jaar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |