FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / auto kopen: doen zoveel mensen dat met financiering/lening/leasen ofzo
Dzjonkazondag 31 mei 2020 @ 12:19
Het is niet dat ik het direct van plan ben, maar iets wat me altijd een beetje verwondert.

Ik heb een jaar of 10 eigen auto's voor mij en partner en we hebben ze altijd volledig zelf betaald. Ik koop ook geen dure auto's, 4000-8000 euro vind ik genoeg geld voor iets waar ik een jaar of 5 in rij en die autos zijn meestal ook 10 jaar of ouder geweest. qua inruil krijg ik dus ook nooit veel terug.

Toch vind ik het raar dat zoveel mensen nieuwe(re) auto's hebben, ook mensen die echt niet zoveel verdienen of een auto van de zaak hebben.

Is het vrij normaal dat mensen een lening hiervoor aangaan, private leasing doen? Mis ik eigenlijk een heel voordelige optie? (ik denk het niet, maar wie weet). Of spaart iedereen er meer voor dan ik? Ik stop denk ik meer in mijn huis....
kanovinniezondag 31 mei 2020 @ 12:23
Het is maar net wat je belangrijk vind. Een ander vraagt zich af waarom je dat geld in je huis stopt.
Tinkepinkzondag 31 mei 2020 @ 12:24
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 12:19 schreef Dzjonka het volgende:
Het is niet dat ik het direct van plan ben, maar iets wat me altijd een beetje verwondert.

Ik heb een jaar of 10 eigen auto's voor mij en partner en we hebben ze altijd volledig zelf betaald. Ik koop ook geen dure auto's, 4000-8000 euro vind ik genoeg geld voor iets waar ik een jaar of 5 in rij en die autos zijn meestal ook 10 jaar of ouder geweest. qua inruil krijg ik dus ook nooit veel terug.

Toch vind ik het raar dat zoveel mensen nieuwe(re) auto's hebben, ook mensen die echt niet zoveel verdienen of een auto van de zaak hebben.

Is het vrij normaal dat mensen een lening hiervoor aangaan, private leasing doen? Mis ik eigenlijk een heel voordelige optie? (ik denk het niet, maar wie weet). Of spaart iedereen er meer voor dan ik? Ik stop denk ik meer in mijn huis....
Sommige mensen hebben liever een mooie auto dan een mooi huis, anderen verdienen goed, hebben gespaard of sluiten een lening af of kopen iedere 10 jaar een nieuwe auto om af te rijden.
Nismo91zondag 31 mei 2020 @ 12:24
Voor mijn wederhelft hebben wij ook gekozen voor een private lease constructie. Altijd autos gehad van tussen de 5 en 10k, ze rijden dan ook nauwelijks (ik rij al een jaar of 10 zakelijke lease)

Kostenplaatjes eens naast elkaar gezet en met de private lease scheelt het misschien net 100 euro per maand ten opzichte van een eigen auto rijden.

Je moet dan niet tijdens de lease periode een huis willen kopen of verbouwen want dat is hopeloos voor de meeste inkomens.
#ANONIEMzondag 31 mei 2020 @ 12:26
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2020 12:24 schreef Nismo91 het volgende:
Voor mijn wederhelft hebben wij ook gekozen voor een private lease constructie. Altijd autos gehad van tussen de 5 en 10k, ze rijden dan ook nauwelijks (ik rij al een jaar of 10 zakelijke lease)

Kostenplaatjes eens naast elkaar gezet en met de private lease scheelt het misschien net 100 euro per maand ten opzichte van een eigen auto rijden.

Je moet dan niet tijdens de lease periode een huis willen kopen of verbouwen want dat is hopeloos voor de meeste inkomens.
Dus je betaalt 100 euro meer of juist minder?
Nismo91zondag 31 mei 2020 @ 12:26
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2020 12:26 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Dus je betaalt 100 euro meer of juist minder?
Meer. Zal er om hangen misschien is het iets meer maar voor ons de overweging waard om nieuw te rijden en geen gezeik meer te hebben met onderhoud en reparaties.
Tinkepinkzondag 31 mei 2020 @ 12:28
Overigens kopen wij zelf ook altijd tweedehands. We hebben nu 4 auto’s staan: 2 van 4 jaar oud (gekocht met 2 jaar), 1x 17 jaar oud en 1x 21 jaar oud.
Geen nieuwe auto’s, maar bij elkaar toch duurder dan 1 nieuwe auto. Het is dus maar net waar je prioriteiten liggen.
Harvest89zondag 31 mei 2020 @ 12:31
Ja veel mensen hebben lease. Niets mis mee als ze zich daar lekker bij voelen.

Ik koop ze ook altijd tweedehands en heb zelden een miskoop gedaan.
monsterd.zondag 31 mei 2020 @ 12:34
Ik heb voor het eerst in mijn leven een auto gefinancierd. Ik rijk 60k per jaar en mijn oude auto sleet daarom te snel weg. De vorige is met 375k km de deur uitgegaan. Daarom een 2 jaar oude auto gekocht met bij aanschaf 30k op de teller. De kop van de aanschaf was er ook af, 17,5k afgetikt exclusief inruil. Ik rijd daarvoor een bijna full option focus station.
Daar staat nu 100k op. Ik krijg van werk een prima km-vergoeding dus de maandelijkse kosten zijn daarmee betaalbaar. Een lease via werk was dan weer niet gunstig vandaar hiermee regie over de type auto etc..

Al met al ben ik tevreden. Vooralsnog met een nieuwe auto geen mankementen en alleen regulier onderhoud te betalen. Maandelijks ben ik wel meer kwijt dan mijn oude diesel, maar het comfort is het mij dubbel dwars waard.
Dzjonkazondag 31 mei 2020 @ 12:37
Miskopen heb ik gelukkig ook nooit gedaan. Maar wel ben ik het gezeur met garages een beetje zat. Die vertrouw ik voor geen meter, ze willen je allemaal andere zaken aansmeren..... Dat vind ik een puntje wat qua private lease me aanspreekt, maar verder heb ik geen idee hoe het zit.
Nismo91zondag 31 mei 2020 @ 12:40
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 12:37 schreef Dzjonka het volgende:
Miskopen heb ik gelukkig ook nooit gedaan. Maar wel ben ik het gezeur met garages een beetje zat. Die vertrouw ik voor geen meter, ze willen je allemaal andere zaken aansmeren..... Dat vind ik een puntje wat qua private lease me aanspreekt, maar verder heb ik geen idee hoe het zit.
Tel de kosten eens bij elkaar op, ook rekening houden met afschrijven(als de auto dat waard is) en reparaties.
Kijk dan eens naar een private lease en maak een keuze :P
Je kan ook geld lenen voor een auto maar dan zit je nog met reparaties en onderhoud plus vaste kosten en de rente en aflossing van je lening.
monsterd.zondag 31 mei 2020 @ 12:41
Ik zou goed doorrekenen of je echt voor private lease moet gaan. Als je weinig rijdt heeft die auto na 5 jaar ook maar 50k gereden terwijl het een nieuwe auto is.. dat is een of 2 x een oliewissel aan kosten en that’s it. Dan kun je net zo goed de auto nieuw kopen en kijken of de afschrijving lager is dan de kosten van private lease over 5 jaar heen.
Renezondag 31 mei 2020 @ 14:31
Mijn VAG diesel was op een kritiek punt. De verstuivers zouden op kort termijn eens moeten en de distributieriem zou ook spoedig vervangen worden.

Laten we zeggen; 1500 euro incl apk en beurten.

Daarop gekozen voor een auto met een financial lease. Rentebedrag was plm 1500/2000 euro. Maar dan reden we in een mooie nieuwe auto. En per maand, over een termijn van drie jaar, wordt hij afbetaald. Oude auto ook ingeruild. Op kort termijn staat na anderhalf jaar het bedrag dat we nog moeten betalen op een aparte rekening en zou het rente bedrag nog lager zijn.

Al met al, vind ik, een goede deal. Nu reeds 1,5 jaar kosteloos. Mn dieseltje had veel meer gekost. En ivm verandering van werk had ik toch sl spoedig een benzine willen nemen.
Ferzondag 31 mei 2020 @ 14:55
Als je je oude bak naar de dealer brengt voor onderhoud ben je vaak al veel geld kwijt. Die bakjes zoals van Renault en Fiat hebben vaak ook al snel rare dingen stuk die ook weer geld kosten om te fixen.

Daarnaast missen veel mensen het inzicht wat een goede occasion is, die kopen sneller een miskoop.

Voor die mensen is en nieuwe of zeer jonge auto kopen niet heel veel duurder.
Passionfruitzondag 31 mei 2020 @ 15:12
Denk dat toch wel meer dan 50% gefinancierd is?
halfwayzondag 31 mei 2020 @ 15:13
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 12:37 schreef Dzjonka het volgende:
Miskopen heb ik gelukkig ook nooit gedaan. Maar wel ben ik het gezeur met garages een beetje zat. Die vertrouw ik voor geen meter, ze willen je allemaal andere zaken aansmeren..... Dat vind ik een puntje wat qua private lease me aanspreekt, maar verder heb ik geen idee hoe het zit.
Haha ik kwam voor de eerste beurt bij de garage adviseert die stropdas een motorolie toevoeging a ¤30, ik zei tegen hem dat het een leasebak was en toen hoefde het ineens niet meer.
blomkezondag 31 mei 2020 @ 15:32
Voor mij is een betrouwbare auto het belangrijkst. Hoe ie eruit ziet en wat voor kleur ie glimt, zie ik van binnenuit toch bijna niet. Ik rijd al 15 jaar (2) diesels en dat bevalt vooralsnog uitstekend. De lokale garage heb ik vaarwel gezegd, die verklootten meer dan dat ze repareerden.

Qua kosten: bedenk wel dat een leasecontract wel eens 4 jaar duurt en dan ben je je lease auto weer kwijt. Stop dat 4-jaars bedrag in een (zeg) 5 - 8 jaar oude auto en kijk wat je ervoor krijgt en bedenk dat je dan nog je auto hebt, weliswaar max. 12 jaar oud, maar dat rijdt dan nog.
Gustaf86zondag 31 mei 2020 @ 16:11
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 15:12 schreef Paszzz het volgende:
Denk dat toch wel meer dan 50% gefinancierd is?
Dit. Waarschijnlijk veel meer. Veel mensen willen gewoon patsen met een nieuwe zo groot mogelijke auto en een deel van onze financiële industrie draait daar heel goed op. Zeker als niemand meer spaart voor een grote aankoop.

Of een auto van de zaak, waarvan het soms maar de vraag is of dat onder de streep voordeliger is dan een jonge tweedehands (of zelfs een niet zo jonge tweedehands) te rijden. Ik heb drie accountants gevraagd om uit te rekenen wat in mijn geval voordelig is en ik kreeg drie verschillende antwoorden.
Passionfruitzondag 31 mei 2020 @ 16:52
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 16:11 schreef Gustaf86 het volgende:

[..]

Dit. Waarschijnlijk veel meer. Veel mensen willen gewoon patsen met een nieuwe zo groot mogelijke auto en een deel van onze financiële industrie draait daar heel goed op. Zeker als niemand meer spaart voor een grote aankoop.

Of een auto van de zaak, waarvan het soms maar de vraag is of dat onder de streep voordeliger is dan een jonge tweedehands (of zelfs een niet zo jonge tweedehands) te rijden. Ik heb drie accountants gevraagd om uit te rekenen wat in mijn geval voordelig is en ik kreeg drie verschillende antwoorden.
Inderdaad. Zijn weinig mensen die zo even 40k of meer neer gaan tellen voor een auto.
Sport_Lifezondag 31 mei 2020 @ 17:12
Ik had allerlei mogelijkheden uitgezocht voor een nieuwe auto (Focus 2019 dus enigszins behapbaar met spaargeld geen dikke Audi ofzo ).

Nieuwe auto kopen vs private lease verschilt pas na 5 jaar, dan wordt kopen beduidend goedkoper. Maar dan rijd je een auto van minimaal 6 jaar oud vs max 5 jaar private lease. Plus boven de 20k kms per jaar wordt pl ook duur.

Uiteindelijk hebben wij toch zelf een auto gekocht met spaargeld, we verwachten er meer dan 20k km mee te doen per jaar en wil er langer dan 5 jaar in blijven rijden. En je kunt nu overal goed shoppen ;).

[ Bericht 1% gewijzigd door Sport_Life op 31-05-2020 17:27:21 ]
Ivo1985zondag 31 mei 2020 @ 18:54
Langzaam opwerken. Beginnen met een barrel van minder dan 1000 euro en daar een jaar of twee in rijden.

Dan iets kopen van 3000 euro. Waar je dan misschien 5 jaar mee doet. Als je die 5 jaar ook weer 1500 per jaar opzij zet voor een auto, kun je al een auto van 7,5k kopen

Enzovoorts.

Tegen de tijd dat je 40 bent kun je dan wel een jonge B of C segment auto kopen.

Als je aan het begin van je auto carrière geluk hebt en die tweede auto van 3000 blijkt niet stuk te krijgen, dan kan het nog sneller gaan. Zit er een miskoop tussen, dan kom je niet verder op de ladder naar steeds jongere auto's (of moet je er extra veel geld tegenaan gooien).
Fleischmeisterzondag 31 mei 2020 @ 19:24
Tweedehands autootje van 4-5 jaar oud met controleerbare onderhoudsgeschiedenis lijkt mij de sweet spot, geen enorme afschrijving meer maar ook nog geen enorme onderhoudsbeurten in het vooruitzicht, zoiets zou ik wel zien zitten na eerst een oud barrel helemaal stukgereden te hebben om aan het idee van autorijden te wennen.

Private lease klinkt leuk tot je ziet hoe weinig je er maar mee mag rijden, meerprijs extra kilometers, soms ongunstige tarieven bij schadevrije jaren t.o.v. verzkring bij eigen auto, sowieso verlies schadevrije jaren op termijn als je voor de lease een eigen auto had, etc.

[ Bericht 15% gewijzigd door Fleischmeister op 31-05-2020 19:29:41 ]
blomkezondag 31 mei 2020 @ 19:37
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 19:24 schreef Henno het volgende:
soms ongunstige tarieven bij schadevrije jaren t.o.v. verzkring bij eigen auto, sowieso verlies schadevrije jaren op termijn als je voor de lease een eigen auto had, etc.
Ook wel iets om rekening mee te houden ja.
sjorsie1982zondag 31 mei 2020 @ 19:46
Het leaseauto's, en dan veelal via de werkgever.
Ik ken 1 persoon die ooit een nieuwe auto heeft gekocht en doet dat nooit meer.

Ik koop altijd 2dehandjes van max 4k.

Met private lease mag je amper rijden, en als je het toch doet betaal je de hoofdprijs per km.

Omdat ik altijd een 2dehandsje koop is private lease voor mij te duur omdat ik in de rekensom uiteraard de private lease vergelijk met een 2dehandsje.
sjorsie1982zondag 31 mei 2020 @ 19:49
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2020 12:24 schreef Nismo91 het volgende:
Voor mijn wederhelft hebben wij ook gekozen voor een private lease constructie. Altijd autos gehad van tussen de 5 en 10k, ze rijden dan ook nauwelijks (ik rij al een jaar of 10 zakelijke lease)

Kostenplaatjes eens naast elkaar gezet en met de private lease scheelt het misschien net 100 euro per maand ten opzichte van een eigen auto rijden.

Je moet dan niet tijdens de lease periode een huis willen kopen of verbouwen want dat is hopeloos voor de meeste inkomens.
een kleine auto en je rijdt maar 10k per jaar dan? Anders zou ik niet weten hoe het maar 100 euro duurder kan zijn.
sjorsie1982zondag 31 mei 2020 @ 19:52
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 15:12 schreef Paszzz het volgende:
Denk dat toch wel meer dan 50% gefinancierd is?
van de mensen die een nieuwe auto kopen wel, van de mensen met een nieuwe auto zal meer dan 50% een lease (meer zakelijk dan prive) zijn verwacht ik.
Nismo91zondag 31 mei 2020 @ 20:50
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 19:49 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

een kleine auto en je rijdt maar 10k per jaar dan? Anders zou ik niet weten hoe het maar 100 euro duurder kan zijn.
Skoda kamiq, niet al te groot nee maar het is de tweede auto.
Gunnerzondag 31 mei 2020 @ 21:00
Onze primaire auto is steeds duurder geworden... van 20K naar nu zo rond de 40K. 'Gewoon' uit eigen vermogen gefinancierd. Vergis je niet, de meeste duurdere nieuwe auto's zijn zakelijke lease en de kleinere wagens, in dat segment is prive lease erg in trek.

Genoeg mensen die geen nieuwe auto kunnen betalen maar wel de paar honderd euro kunnen missen voor een PL-contract. Helaas hebben ze na deze contractperiode vaak nog steeds niet de mogelijkheid om een nieuwe auto zelf te kopen dus zitten ze vast in een vicieuze cirkel. Precies waar een financieringspartij je graag wil hebben. Een modern soort drugsdealer zeg maar.
silliegirlzondag 31 mei 2020 @ 21:15
Wij hebben 2 auto’s; een nieuwe elektrische (ongeveer 40k aanschafwaarde) en een tweedehands benzine auto. Beiden auto’s zijn met eigen vermogen gekocht, dus ook de nieuwe elektrische. Is denk niet echt gangbaar; de verkoper reageerde nogal verbaasd toen we geen interesse hadden in private lease en meteen ter plekke hebben betaald en de auto (uit voorraad) hebben meegenomen..
Pap89zondag 31 mei 2020 @ 22:19
Koop hier als “modaaltje” ook altijd auto’s gewoon met spaargeld. (1x 15k voor een nieuwe en 1x 25k voor een 2dehands)

Is dan ook een beetje een hobby.
We sparen er gewoon voor en heb verder geen verslavingen (roken/drank) gaan ook niet veel op vakantie.

Zou er nooit een private lease voor nemen, ben liever van het sparen voor iets.
MevrouwPuffzondag 31 mei 2020 @ 22:20
Als je een luxere auto wil dan 10k tweedehands wordt er steeds meer geleased heb ik het idee. Ook voor gezinnen die ‘vroeger’ een Volvo van een jaar of 8 oud zouden kopen, nemen nu eerder een private lease.

Zelf heb ik liever een tweedehands zonder financiering.
YebCarzondag 31 mei 2020 @ 22:25
Ik lease geen auto, ben ik ook fel op tegen. Vooral een leasebak om een dure auto te kunnen rijden (maar die je dus eigenlijk niet kan betalen)

Zelf koop ik een auto in het hogere segment, vaak 1-2 jaar oud met ongeveer 10.000km op te teller. Er is vaak een grote afschrijving af en de autos hebben vaak nog een prima nieuwstaat eraan.
Gunnerzondag 31 mei 2020 @ 23:34
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 21:15 schreef silliegirl het volgende:
Wij hebben 2 auto’s; een nieuwe elektrische (ongeveer 40k aanschafwaarde) en een tweedehands benzine auto. Beiden auto’s zijn met eigen vermogen gekocht, dus ook de nieuwe elektrische. Is denk niet echt gangbaar; de verkoper reageerde nogal verbaasd toen we geen interesse hadden in private lease en meteen ter plekke hebben betaald en de auto (uit voorraad) hebben meegenomen..
Snap ik. Ze zijn gewend dat elektrische auto's voornamelijk door leasesloebers worden afgehaald.
lazinessmaandag 1 juni 2020 @ 10:38
Ik verbaas me daar ook altijd over dus interessant topic :D

Is het aandeel lease auto’s zo hoog in NL? Heeft iemand daar cijfers van? In mijn eigen kring zie ik het weinig en op mijn werk geldt het alleen voor de echte hoge directors en sales mensen.

Zelf kopen we altijd een tweedehands van een paar jaar oud met eigen geld.
Daar heeft wel eens een miskoop tussen gezeten maar gelukkig hadden we de middelen om die binnen 1,5 jaar weer de deur uit te doen.
Wij rijden behoorlijk wat kilometers per jaar en daardoor is private lease sowieso geen aantrekkelijke optie.
MevrouwPuffmaandag 1 juni 2020 @ 10:47
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2020 10:38 schreef laziness het volgende:
Ik verbaas me daar ook altijd over dus interessant topic :D

Is het aandeel lease auto’s zo hoog in NL? Heeft iemand daar cijfers van? In mijn eigen kring zie ik het weinig en op mijn werk geldt het alleen voor de echte hoge directors en sales mensen.

Zelf kopen we altijd een tweedehands van een paar jaar oud met eigen geld.
Daar heeft wel eens een miskoop tussen gezeten maar gelukkig hadden we de middelen om die binnen 1,5 jaar weer de deur uit te doen.
Wij rijden behoorlijk wat kilometers per jaar en daardoor is private lease sowieso geen aantrekkelijke optie.
Als ik de auto die ik nu heb (celerio)zou leasen kost me dat met geschat 15000 km zeker 100 euro per maand meer dan ik nu kwijt ben aan vaste kosten. Die van mij is nu ook niet oud, dus het onderhoud is de komende jaren echt nog niet zoveel geld. En dan heb ik wel de vrijheid om bv eens naar Frankrijk te rijden zonder dat ik me zorgen maak om het leasetarief.
lazinessmaandag 1 juni 2020 @ 10:58
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 10:47 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Als ik de auto die ik nu heb (celerio)zou leasen kost me dat met geschat 15000 km zeker 100 euro per maand meer dan ik nu kwijt ben aan vaste kosten. Die van mij is nu ook niet oud, dus het onderhoud is de komende jaren echt nog niet zoveel geld. En dan heb ik wel de vrijheid om bv eens naar Frankrijk te rijden zonder dat ik me zorgen maak om het leasetarief.
Wij rijden zeker 25000km per jaar, hebben een station en een vouwwagen die getrokken moet worden.
Wij vallen niet echt in de private lease groep denk ik :D
Tenzij ik geld teveel heb en er vanaf wil misschien.

Als we een tweede autootje zouden willen zou het waarschijnlijk wel een optie kunnen zijn maar die hebben we niet nodig dus dat doen we lekker niet.
zatoichimaandag 1 juni 2020 @ 11:05
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2020 10:58 schreef laziness het volgende:

[..]

Wij rijden zeker 25000km per jaar, hebben een station en een vouwwagen die getrokken moet worden.
Wij vallen niet echt in de private lease groep denk ik :D
Tenzij ik geld teveel heb en er vanaf wil misschien.

Als we een tweede autootje zouden willen zou het waarschijnlijk wel een optie kunnen zijn maar die hebben we niet nodig dus dat doen we lekker niet.
Maar wat ben je dan ongeveer kwijt per maand aan je eigen autobezit als ik vragen mag?

Ik ben een klein beetje aan het oriënteren; ik heb nooit een auto in bezit gehad, want simpelweg niet nodig (ik woon in de stad en heb alles op fietsafstand). Ik heb daar ook nooit aan getwijfeld, alleen nu merk ik dat begin te twijfelen als het OV niet meer zo openbaar is...

Het nadeel is dat als je niet gewend bent aan de kosten van een auto, dan is dat best veel (gezin met nog relatief jonge kinderen, dus je gaat ook niet voor de kleinste auto in dat geval).
obligatairemaandag 1 juni 2020 @ 11:15
Lease is een hip woord voor kopen op afbetaling. Maar Engels klinkt leuker. Uiteindelijk betaal je dat ding toch zelf. Plus de winst van de leasemij. Er gaat niets boven kopen met eigen geld. Als je het hebt.
Fredmaandag 1 juni 2020 @ 11:17
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 12:37 schreef Dzjonka het volgende:
Maar wel ben ik het gezeur met garages een beetje zat.
Dat was voor mij ook één van de redenen om te kiezen voor private lease.

Daarnaast heb ik geen behoefte om te kunnen pronken met mijn auto, hij moet me brengen naar de plaatsen waar ik met OV, fiets of wandelen niet kan komen.
Als ik de kosten voor de verzekering en de wegenbelasting aftrek van het leasebedrag, dan rijd ik nu voor 1800 euro per jaar een gloednieuwe auto, zonder dat ik ook maar ergens over na hoef te denken.
Moet ik er wel bij zeggen dat het voor mij zelfs een uitdaging is om de jaarlijkse maximale 10dkm van het contact te halen: het afgelopen jaar ben ik niet verder gekomen dan 3600km :+

Volgend jaar loopt het contract af en ik ben er eerlijk gezegd niet over uit of ik dan weer een nieuwe lease aan ga. De cijfers pakken nu gunstig uit omdat ik in midden in de stad woon, weinig rij en aan een kleine auto genoeg heb.
Volgend jaar verhuizen we naar een buitenwijk, ik verwacht dan dat er vaker de auto gepakt gaat worden. Daarnaast loop ik er nu tegen aan dat de auto weleens te klein is om bij de Ikea en bouwmarkt spullen mee te nemen.

quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2020 12:24 schreef Nismo91 het volgende:
Je moet dan niet tijdens de lease periode een huis willen kopen of verbouwen want dat is hopeloos voor de meeste inkomens.
Net gedaan, had in ons geval niet of nauwelijks effect op het wel of niet kunnen kopen van de woning.
Fredmaandag 1 juni 2020 @ 11:19
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 11:15 schreef obligataire het volgende:
Lease is een hip woord voor kopen op afbetaling.
Dat is bij veel handelaren het geval. Je "least" de wagen voor een x-aantal maanden en dan is de auto van jou. Onderhoud en reparaties zijn dan voor je eigen rekening.

Bij private lease zoals ze dat bij de merkdealers op nieuwe auto's doen werkt dat anders: je huurt de auto (net zoals je een huis huurt), na afloop lever je de auto weer in. Onderhoud en reparaties zitten dan allemaal in je maandelijkse betaling.
Arkaimaandag 1 juni 2020 @ 11:23
Ik rijd in een 8 jaar oude maar zuinige diesel. Onderhoud doe ik volgens het boekje maar koop alle onderdelen die aan vervanging toe zijn op internet en alles wat ik zelf kan vervangen doe ik zelf. De rest laat ik doen bij garages die vooraf een goede prijs afspreken. Dit scheelt meer dan de helft aan kosten t.o.v. alles door de garage laten doen en inkopen. Ook de banden houd ik op spanning volgens het boekje en ik rijd nu al 80.000 km op tweedehands banden met nog 3 mm erop!

Al met al zijn de kosten op deze manier erg laag en heb ik een optimaal rijcomfort. Alleen als ik elektrisch zou mogen leasen, zou ik de auto wegdoen.
Sport_Lifemaandag 1 juni 2020 @ 11:28
quote:
7s.gif Op maandag 1 juni 2020 11:17 schreef Fred het volgende:

[..]

Dat was voor mij ook één van de redenen om te kiezen voor private lease.

Daarnaast heb ik geen behoefte om te kunnen pronken met mijn auto, hij moet me brengen naar de plaatsen waar ik met OV, fiets of wandelen niet kan komen.
Als ik de kosten voor de verzekering en de wegenbelasting aftrek van het leasebedrag, dan rijd ik nu voor 1800 euro per jaar een gloednieuwe auto, zonder dat ik ook maar ergens over na hoef te denken.
Moet ik er wel bij zeggen dat het voor mij zelfs een uitdaging is om de jaarlijkse maximale 10dkm van het contact te halen: het afgelopen jaar ben ik niet verder gekomen dan 3600km :+

Volgend jaar loopt het contract af en ik ben er eerlijk gezegd niet over uit of ik dan weer een nieuwe lease aan ga. De cijfers pakken nu gunstig uit omdat ik in midden in de stad woon, weinig rij en aan een kleine auto genoeg heb.
Volgend jaar verhuizen we naar een buitenwijk, ik verwacht dan dat er vaker de auto gepakt gaat worden. Daarnaast loop ik er nu tegen aan dat de auto weleens te klein is om bij de Ikea en bouwmarkt spullen mee te nemen.
[..]

Net gedaan, had in ons geval niet of nauwelijks effect op het wel of niet kunnen kopen van de woning.
Bij zulke lage km per jaar is iedere auto veel te duur, kun je bijna beter een taxi voor laten rijden :P.

Met een wintersport kom je al boven de 2000km in 10 dagen tijd ;)
MevrouwPuffmaandag 1 juni 2020 @ 12:12
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2020 10:58 schreef laziness het volgende:

[..]

Wij rijden zeker 25000km per jaar, hebben een station en een vouwwagen die getrokken moet worden.
Wij vallen niet echt in de private lease groep denk ik :D
Tenzij ik geld teveel heb en er vanaf wil misschien.

Als we een tweede autootje zouden willen zou het waarschijnlijk wel een optie kunnen zijn maar die hebben we niet nodig dus dat doen we lekker niet.
Een ex collega van me private leasde een station bmw hoor, het kan echt wel. Anderen vinden dat idd geld weggooien :)
Sport_Lifemaandag 1 juni 2020 @ 12:30
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 11:15 schreef obligataire het volgende:
Lease is een hip woord voor kopen op afbetaling. Maar Engels klinkt leuker. Uiteindelijk betaal je dat ding toch zelf. Plus de winst van de leasemij. Er gaat niets boven kopen met eigen geld. Als je het hebt.
Lease is huur, je wordt geen eigenaar vd auto.
Dus ook niet verantwoordelijk voor onderhoud, verzekering, wegenbasting en waardevermindering.

Voornaamste winst voor de leasemij is dat zij veel goedkoper auto's inkopen en onderhoud doen. Een vloot van 5000 auto's is goedkoper kopen en onderhouden dan 1 als particulier. En qua onderhoud worden veel mensen ook onbewust genaaid. Bij mij moest een nieuwe distri riem komen, die was bij dealer A 2000 euro en bij dealer B gratis want coulance..

Plus bij tweedehands verkoop of inruil gaat er 2k naar de autohandelaar.

Daarom is <5 jaar sommige gevallen lease goedkoper dan kopen.

Sommige kopen iedere 5 jaar een nieuwe auto, dan kun je beter leasen.

Zoals gezegd ik heb alles lopen narekenen en kwam ongeveer gelijk uit de eerste 5 jaar.

[ Bericht 2% gewijzigd door Sport_Life op 01-06-2020 12:38:25 ]
Nismo91maandag 1 juni 2020 @ 12:35
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2020 12:30 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Lease is huur, je wordt geen eigenaar vd auto.
Dus ook niet verantwoordelijk voor onderhoud en waardevermindering.

Voornaamste winst voor de leasemij is dat zij veel goedkoper auto's inkopen en onderhoud doen. Een vloot van 5000 auto's is goedkoper kopen en onderhouden dan 1 als particulier. Plus bij tweedehands verkoop of inruil gaat er 2k naar de autohandelaar.

Daarom is <5 jaar sommige gevallen lease goedkoper dan kopen.

Sommige kopen iedere 5 jaar een nieuwe auto, dan kun je beter leasen.
Maar, een auto die 30k kost verkopen ze na de periode ook weer voor minimaal 15 terwijl het leasebedrag bijna de gehele cataloguswaarde bedraagt.

Is niets mis mee daar kies je zelf voor, ik vind het gewoon top dat je nergens naar om hoeft te kijken en weet waar je aan toe bent.
Sport_Lifemaandag 1 juni 2020 @ 12:40
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 12:35 schreef Nismo91 het volgende:

[..]

Maar, een auto die 30k kost verkopen ze na de periode ook weer voor minimaal 15 terwijl het leasebedrag bijna de gehele cataloguswaarde bedraagt.

Is niets mis mee daar kies je zelf voor, ik vind het gewoon top dat je nergens naar om hoeft te kijken en weet waar je aan toe bent.
Bij het leasebedrag zit veel meer dan aanschaf alleen.
Nismo91maandag 1 juni 2020 @ 12:41
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 12:40 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Bij het leasebedrag zit veel meer dan aanschaf alleen.
Ja dat klopt wel :P
Nogmaals ik vind het top! Van mij mochten ze wel iets langer doorvragen naar de financiële positie van een consument.
Innisdemonmaandag 1 juni 2020 @ 12:42
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 15:12 schreef Paszzz het volgende:
Denk dat toch wel meer dan 50% gefinancierd is?
Ik denk het niet.
lazinessmaandag 1 juni 2020 @ 12:48
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 12:42 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

Ik denk het niet.
Waarom denk je dat?
Innisdemonmaandag 1 juni 2020 @ 12:51
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2020 12:48 schreef laziness het volgende:

[..]

Waarom denk je dat?
Het was eerlijk gezegd vooral om Paszzz uit te lokken aan te geven waar zijn vermoeden op gebaseerd is :Y)

In mijn directe omgeving (buren, vrienden, collega's ) zijn het enkele de externe 'consultants' die lease rijden. Van de rest heb ik nog nooit iemand gehoord die least of leent voor een auto (toegegeven, niet iedereen die leent voor een auto zal dat toegeven.)
Passionfruitmaandag 1 juni 2020 @ 13:15
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 12:51 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

Het was eerlijk gezegd vooral om Paszzz uit te lokken aan te geven waar zijn vermoeden op gebaseerd is :Y)

In mijn directe omgeving (buren, vrienden, collega's ) zijn het enkele de externe 'consultants' die lease rijden. Van de rest heb ik nog nooit iemand gehoord die least of leent voor een auto (toegegeven, niet iedereen die leent voor een auto zal dat toegeven.)
Geloof me. Niemand gaat dat zomaar toegeven. Als jij op een verjaardag bent heeft minimaal een kwart gewoon een lease bak hoor.
Innisdemonmaandag 1 juni 2020 @ 13:18
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 13:15 schreef Paszzz het volgende:

[..]

Geloof me. Niemand gaat dat zomaar toegeven. Als jij op een verjaardag bent heeft minimaal een kwart gewoon een lease bak hoor.
Leasen is niet iets waar men zich voor schaamt in mijn omgeving, dus dat is vrij duidelijk. Lenen voor een auto is een heel ander verhaal.

Als ik het zo 123 bekijk is het ongeveer 10% lease. Lenen is dan wat moeilijk in te schatten, maar ik kan me niet voorstellen dat dat 40% is.
lazinessmaandag 1 juni 2020 @ 13:27
Als je het aantal verkochte nieuwe auto’s afzet tegen het feit dat 50% van de Nederlanders max 12k aan spaargeld heeft en nog eens 25% max 3k volgens het cbs dan heb ik toch het idee dat er best veel op afbetaling gaat.
Innisdemonmaandag 1 juni 2020 @ 13:29
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2020 13:27 schreef laziness het volgende:
Als je het aantal verkochte nieuwe auto’s afzet tegen het feit dat 50% van de Nederlanders max 12k aan spaargeld heeft en nog eens 25% max 3k volgens het cbs dan heb ik toch het idee dat er best veel op afbetaling gaat.
Ja, als je van die cijfers uitgaat, valt daar best wat voor te zeggen.

Waarom je in hemelsnaam wilt lenen voor iets wat zo snel in waarde daalt, is mij een raadsel.

Zal wellicht dezelfde reden hebben waarom al die onrendabelen een 55" LCD in huis hebben. Stukje status. En dan vervolgens op alle 'gratis af te halen'adds reageren op facebook, met jankverhalen hoe zwaar ze het hebben. :')
Nismo91maandag 1 juni 2020 @ 13:29
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 13:15 schreef Paszzz het volgende:

[..]

Geloof me. Niemand gaat dat zomaar toegeven. Als jij op een verjaardag bent heeft minimaal een kwart gewoon een lease bak hoor.
Is dat iets om je voor te schamen dan ???
Zou eerder stom staan te kijken als ik zo een saaie auto kocht voor dat geld, maar goed dat ben ik :P
Renemaandag 1 juni 2020 @ 13:39
Rijden in een mazda demio of een fiat panda. Dar is je schamen.
nils7maandag 1 juni 2020 @ 15:38
Wij zijn voor een private lease gegaan omdat we beiden veel moeten rijden (woon/werk verkeer (Breda/Amsterdam en Breda/Den Haag).
Helaas alleen KM vergoeding en geen auto van de zaak.
Gelukkig werken we samen in Amsterdam dus kunnen we carpoolen zeg maar.
We kunnen het leasebedrag betalen van de KM vergoeding die we totaal krijgen (helaas zit bij ons allebei een hard-cap op de vergoeding).

We hebben met tweedehands auto's nooit echt geluk gehad, veel stukken en hebben voor private lease gekozen om zo de zorgen weg te halen voor flink onderhoud bij veel kilometers.
Dat is voor ons de reden geweest.

We rijden geen fancy merk maar hebben wel 30.000 km per jaar en dan een contract voor 3 jaar (we zijn bijna in het laatste jaar).
We betalen bijna 600 euro in de maand er voor.
Comfort is wel belangrijk dus hebben wel fancy gimmicks zoals Adaptive Cruise Control, Climate, Hybride etc.

Ik heb dit uitgebreid berekend om zulke auto's aan te schaffen, afschrijving, verzekering, belasting, onderhoud etc.
En dan scheelt het 60 tot 100 euro per maand.
Veel mensen rekenen afschrijving niet mee of vergeten dat geld apart te houden.
Hierdoor lijkt private lease veel duurder dan het daadwerkelijk is.

Ja als een tweedehands auto koopt (zelfde waarde) en daar geluk mee hebt ben je veel goedkoper uit dat klopt.
Maar voor ons is het de zekerheid.

[ Bericht 10% gewijzigd door nils7 op 01-06-2020 15:43:51 ]
Claudia_xmaandag 1 juni 2020 @ 15:44
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 13:29 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

Ja, als je van die cijfers uitgaat, valt daar best wat voor te zeggen.

Waarom je in hemelsnaam wilt lenen voor iets wat zo snel in waarde daalt, is mij een raadsel.

Zal wellicht dezelfde reden hebben waarom al die onrendabelen een 55" LCD in huis hebben. Stukje status. En dan vervolgens op alle 'gratis af te halen'adds reageren op facebook, met jankverhalen hoe zwaar ze het hebben. :')
Dat is mij ook een raadsel. Als je van mooie auto's houdt en er het geld voor hebt - vooruit. Maar juist als je een auto niet van eigen geld kunt kopen, waarom zou je dan in hemelsnaam boven je stand gaan rijden? Erg onverstandig.

Wij sparen voor onze auto en kopen een suffe kar die betrouwbaar en zuinig is, genoeg opbergruimte heeft, weinig onderhoud vraagt en relatief voordelig op de tweedehandsmarkt verkrijgbaar is.

@zatoichi, je was nieuwsgierig naar de maandelijkse kosten van eigen autobezit. Nibud heeft daar een overzicht van. Die bedragen herken ik zelf dan weer niet. Ik heb het eens een jaar bijgehouden en wij waren gemiddeld 220 euro per maand kwijt (verzekering, contributie voor de ANWB, belasting, onderhoud en keuring, parkeren, brandstof).

-Edit- Nog even preciezer gekeken. Dat jaar was een jaar met weinig onderhoud. In een jaar met veel onderhoud waren we gemiddeld 25 euro per maand duurder uit. De afschrijving was 62 euro per maand. Dat komt dus op 307 euro per maand. We hebben de auto 10 jaar gehad en er in totaal 109.000 km mee gereden. Dat is iets minder dan het gemiddelde van 11.600 km per jaar. En voor de vergelijking met private lease: dat is 155 euro per maand zonder variabele kosten.

[ Bericht 2% gewijzigd door Claudia_x op 01-06-2020 16:43:45 ]
GS-Rawmaandag 1 juni 2020 @ 15:48
Je kan ook een occasion leasen. Bijvoorbeeld een polo uit 2018, 3 jaar met 25000 km per jaar
zal je dan niet meer dan ¤400 mogen kosten.
sjorsie1982maandag 1 juni 2020 @ 15:50
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2020 13:27 schreef laziness het volgende:
Als je het aantal verkochte nieuwe auto’s afzet tegen het feit dat 50% van de Nederlanders max 12k aan spaargeld heeft en nog eens 25% max 3k volgens het cbs dan heb ik toch het idee dat er best veel op afbetaling gaat.
de koop van nieuwe auto's wordt voornamelijk door leasemaatschappijen gedaan.
Nismo91maandag 1 juni 2020 @ 15:51
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 15:48 schreef GS-Raw het volgende:
Je kan ook een occasion leasen. Bijvoorbeeld een polo uit 2018, 3 jaar met 25000 km per jaar
zal je dan niet meer dan ¤400 mogen kosten.
Klopt, en dan is hij na de looptijd nog een 5k waard. Maar als je pech hebt en je blok loopt na een half jaar in de soep omdat een petje hem voor jou af heeft getrapt dan zit je wel lekker te kijken met je lening.

Hoeft allemaal niet hoor maar de mensen die al een paar x een kut auto hebben gekocht weten er van.
Claudia_xmaandag 1 juni 2020 @ 15:51
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 15:38 schreef nils7 het volgende:
Veel mensen rekenen afschrijving niet mee of vergeten dat geld apart te houden.
Hierdoor lijkt private lease veel duurder dan het daadwerkelijk is.

Ja als een tweedehands auto koopt (zelfde waarde) en daar geluk mee hebt ben je veel goedkoper uit dat klopt.
Maar voor ons is het de zekerheid.
Als je je er een beetje in verdiept is het niet moeilijk een tweedehands auto te kopen die zekerheid biedt.

En natuurlijk moet je de afschrijving meenemen, dat is zo. Wij sparen vanaf het moment dat we een nieuwe auto kopen al voor de volgende.
sjorsie1982maandag 1 juni 2020 @ 15:53
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 15:38 schreef nils7 het volgende:
Veel mensen rekenen afschrijving niet mee of vergeten dat geld apart te houden.
Hierdoor lijkt private lease veel duurder dan het daadwerkelijk is.
dat snap ik, als je benzine/verzekering/wegenbelasting niet meeneemt wordt de vergelijking nog beter... beetje zinloos om afschrijving niet mee te nemen.....
sjorsie1982maandag 1 juni 2020 @ 15:54
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 15:48 schreef GS-Raw het volgende:
Je kan ook een occasion leasen. Bijvoorbeeld een polo uit 2018, 3 jaar met 25000 km per jaar
zal je dan niet meer dan ¤400 mogen kosten.
waar dan, want ik vind dat wel een hele lage prijs....
sjorsie1982maandag 1 juni 2020 @ 15:56
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 15:44 schreef Claudia_x het volgende:
Wij sparen voor onze auto en kopen een suffe kar die betrouwbaar en zuinig is, genoeg opbergruimte heeft, weinig onderhoud vraagt en relatief voordelig op de tweedehandsmarkt verkrijgbaar is.
dat een auto betrouwbaar en weinig onderhoud vraagt staat op het prijskaartje?
GS-Rawmaandag 1 juni 2020 @ 16:02
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 15:54 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

waar dan, want ik vind dat wel een hele lage prijs....
Er zit een leasemaatschappij in Leek. Heb er zelf erg goede ervaringen mee! Als je behoorlijk wat schadevrije jaren hebt betaal je zelfs nog minder.
Claudia_xmaandag 1 juni 2020 @ 16:07
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 15:56 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

dat een auto betrouwbaar en weinig onderhoud vraagt staat op het prijskaartje?
Je kunt het type auto erop uitzoeken en dat vereist wat vooronderzoek. En je kunt altijd pech hebben natuurlijk, maar de kans op pech kun je wel reduceren.
Claudia_xmaandag 1 juni 2020 @ 16:25
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2020 10:38 schreef laziness het volgende:

Is het aandeel lease auto’s zo hoog in NL? Heeft iemand daar cijfers van? In mijn eigen kring zie ik het weinig en op mijn werk geldt het alleen voor de echte hoge directors en sales mensen.
Ik weet niet hoe betrouwbaar de bron is, maar volgens de VNA gaat het om 53%.

Fun fact: de Volkswagen Polo is de meest populaire lease-auto. :Y)
exmaandag 1 juni 2020 @ 16:57
Ik kan alleen voor mezelf spreken maar heb een Tesla Model 3 zelf gekocht (gewoon cash). Reden: Hoge investering, daarna lagere maandlasten.

Plan is een beetje er 5y in rijden en dan in ruilen (bij Tesla) voor een nieuwer model.
Sport_Lifemaandag 1 juni 2020 @ 17:39
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 15:54 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

waar dan, want ik vind dat wel een hele lage prijs....
https://autoleasecollecti(...)ports-tourer-edition
Astra station vanaf 315,- per maand. Dan heb je afschrijving, verzekering, wegenbasting, onderhoud etc.
Innisdemonmaandag 1 juni 2020 @ 18:10
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 15:50 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

de koop van nieuwe auto's wordt voornamelijk door leasemaatschappijen gedaan.
Weer zo'n aanname. Waar haal je die cijfers vandaan?
sjorsie1982maandag 1 juni 2020 @ 18:17
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 18:10 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

Weer zo'n aanname. Waar haal je die cijfers vandaan?
Een keergehoord bij dacht ik 1vandaag
Innisdemonmaandag 1 juni 2020 @ 18:55
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 18:17 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Een keergehoord bij dacht ik 1vandaag
ok, nou ja, in ieder geval geen platte aanname :)
sjorsie1982maandag 1 juni 2020 @ 19:54
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 18:55 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

ok, nou ja, in ieder geval geen platte aanname :)
in principe doe ik dat nooit.
Glider76maandag 1 juni 2020 @ 20:51
Private lease is niet slecht.

Mijn vorige auto heb ik in 3 jaar tijd 16.000 euro afschrijving op gehad. Dat alleen was dus al 450 euro per maand. Dan nog all-risk verzekering en wegenbelasting en 3 keer een grote beurt.

Dit betrof een Audi A3 van 1 jaar oud. Audi schrijft dus flink af en daarbij wilde ik op een gegeven moment er snel vanaf waardoor ik te snel een bod heb geaccepteerd.

Maar ik rijdt ongeveer 25.000 km per jaar. En dan wordt private lease al een heel stuk minder voordelig. Verder krijg je vaak een meer basic auto.

Mijn huidige auto heb ik grotendeels betaald me aandelen die flink in waarde waren gestegen en nog wat spaargeld erbij.

Ik zou niet gauw een lening aangaan voor een auto, dan maar een wat minder dure auto.
MevrouwKeesmaandag 1 juni 2020 @ 23:09
het zal mij een zorg zijn hoe en wanneer iemand een auto koopt of financiert.

Ik rij een auto uit 2009 met 4 ton op de teller :-). Als deze op is,koop ik er weer 1 van een jaar of 5/6 oud met 150000/200000 op te teller (diesel). Ik rij 30.000 per jaar .. Ik geef meestal tussen de 5 en 7000 euro uit voor een auto. Tot nu toe altijd goed gegaan.
blomkedinsdag 2 juni 2020 @ 09:27
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 23:09 schreef MevrouwKees het volgende:
Ik rij een auto uit 2009 met 4 ton op de teller :-). Als deze op is,koop ik er weer 1 van een jaar of 5/6 oud met 150000/200000 op te teller (diesel). Ik rij 30.000 per jaar .. Ik geef meestal tussen de 5 en 7000 euro uit voor een auto. Tot nu toe altijd goed gegaan.
:Y ^O^
Renedinsdag 2 juni 2020 @ 10:29
Mazzel dan. Ik heb twee sjomperds gekocht kennelijk. Waarvan bij de een achter elkaar de versnellingsbak/koppelingsplaten/clignoteur en nog wel andere zaken stuk gingen. Was een auto met 120000 op de teller en 5 jaar oud...
icecreamfarmer_NLdinsdag 2 juni 2020 @ 12:29
Koop altijd auto's van onder de 1000 euro. Krengen gaan vaak 5 jaar mee en dan vind ik het nog zonde.
Werkperddinsdag 2 juni 2020 @ 12:44
Ik vind het een onprettig gevoel om met geleend geld iets te kopen. En al helemaal om iets te claimen dat met geleend geld gekocht is. Het is gewoon niet van jou. Zelf je ''eigen'' huis is niet van jou.
Sport_Lifedinsdag 2 juni 2020 @ 12:45
quote:
8s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 10:29 schreef Rene het volgende:
Mazzel dan. Ik heb twee sjomperds gekocht kennelijk. Waarvan bij de een achter elkaar de versnellingsbak/koppelingsplaten/clignoteur en nog wel andere zaken stuk gingen. Was een auto met 120000 op de teller en 5 jaar oud...
Mijn auto van 5 jaar oud had een kapotte airco en koppeling, dus maar ingeruild voor een nieuwe omdat we ook een grotere wilde.
De dealer fixt dat voor een paar honderd euro, hij blij en ik blij :)

Maar zal me niets verbazen als t naar een handelaar gaat die de auto zo weer doorverkoopt.
zatoichidinsdag 2 juni 2020 @ 17:00
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 12:44 schreef Werkperd het volgende:
Ik vind het een onprettig gevoel om met geleend geld iets te kopen. En al helemaal om iets te claimen dat met geleend geld gekocht is. Het is gewoon niet van jou. Zelf je ''eigen'' huis is niet van jou.
Met iedere aflossing op de hypotheek weer een stukje meer :-)
Zwolsboydinsdag 2 juni 2020 @ 22:57
Veel mensen hebben een dubbel inkomen.

Hij 2500 netto
Zij 1300 netto

Blijft een berg geld over na aftrek huur/hypo

Als je een 3 jaar lang 500 pm spaart heb je elke 3 jaar een bijna nieuwe auto voor de deur...

Zelf snap ik niet hoe starters bijv een hyp afsluiten van 250k op 2 inkomens, en dat dat toegestaan is gezien relaties/huwelijken tegenwoordig zo snel breken.

Keuzes keuzes keuzes


Ik koop meestal een auto van 1 tot 2 jaar oud, is vaak 30 in prijs gedaald en rij het tot ca 7 a 8 jaar dan komen de grote kosten en doe het dan weer weg.


Goedkoopste ooit was de twingo van me meid, nieuw gekocht 2011 10.450 7 jaar in gereden 2x onderhouds beurt verkocht voor 4750... komt geen private lease tegenop.
ophaling10woensdag 3 juni 2020 @ 12:51
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 12:41 schreef monsterd. het volgende:
Ik zou goed doorrekenen of je echt voor private lease moet gaan. Als je weinig rijdt heeft die auto na 5 jaar ook maar 50k gereden terwijl het een nieuwe auto is.. dat is een of 2 x een oliewissel aan kosten en that’s it. Dan kun je net zo goed de auto nieuw kopen en kijken of de afschrijving lager is dan de kosten van private lease over 5 jaar heen.
buitendat je hebt niets voor jezelf(na afloop contract) en tussentijdse beeindigingen(bij problemen) geven drama(bkr,etc..)
ophaling10woensdag 3 juni 2020 @ 12:53
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 13:15 schreef Paszzz het volgende:

[..]

Geloof me. Niemand gaat dat zomaar toegeven. Als jij op een verjaardag bent heeft minimaal een kwart gewoon een lease bak hoor.
minimaal maybe more %
-0-woensdag 3 juni 2020 @ 13:28
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 22:57 schreef Zwolsboy het volgende:

Goedkoopste ooit was de twingo van me meid, nieuw gekocht 2011 10.450 7 jaar in gereden 2x onderhouds beurt verkocht voor 4750... komt geen private lease tegenop.
Dan niet inderdaad, ik rij nu 8 jaar in mijn autotje van toen 4700 euro. Best geluk gehad qua onderhoud en weinig duurs moeten laten doen buiten het standaard gebeuren.

Met private lease koop je echter ook een risico af, als je tweedehands een slechte tegenkomt schrijf je die 10.000 in 2 - 3 jaar af. Dan heb je een hele dure twingo.

Private lease kan een prima keus zijn als je weet hoeveel je rijdt en je wilt zekerheid over je kosten. Koop je een gemiddelde tweedehands waar de grootste afschrijving net geweest zal het net iets goedkoper zijn, dan kan je geluk hebben of je kan pech hebben.

Je kan natuurlijk ook een stuk ouder kopen met meer op de teller, dan is je voordeel groter maar je risico om toch hogere kosten te krijgen ook groter.
inslagenreuringwoensdag 3 juni 2020 @ 18:02
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 13:28 schreef -0- het volgende:

[..]

Dan niet inderdaad, ik rij nu 8 jaar in mijn autotje van toen 4700 euro. Best geluk gehad qua onderhoud en weinig duurs moeten laten doen buiten het standaard gebeuren.

Met private lease koop je echter ook een risico af, als je tweedehands een slechte tegenkomt schrijf je die 10.000 in 2 - 3 jaar af. Dan heb je een hele dure twingo.

Private lease kan een prima keus zijn als je weet hoeveel je rijdt en je wilt zekerheid over je kosten. Koop je een gemiddelde tweedehands waar de grootste afschrijving net geweest zal het net iets goedkoper zijn, dan kan je geluk hebben of je kan pech hebben.

Je kan natuurlijk ook een stuk ouder kopen met meer op de teller, dan is je voordeel groter maar je risico om toch hogere kosten te krijgen ook groter.
Tja kan het me zelf prima voorstellen dat mensen leasen. Een auto is zo'n beetje de slechtste investering die je kunt doen financieel gezien, en met wat pech heb je zo een dure Twingo :P

Een vast bedrag voor een bepaalde periode kun je makkelijker wegbegroten, ook al is het maandelijks een fractie meer.
Spiegeleiwoensdag 3 juni 2020 @ 19:26
Tot nu toe hebben wij altijd goedkope tweedehands auto’s gekocht. Daar hebben we goede aankopen tussen gehad maar ook minder goede aankopen. Tot mijn schande hebben we eigenlijk nooit echt structureel gespaard voor andere auto’s. Dan is het altijd weer rot om ineens weer ergens anders geld vanaf te moeten halen om een auto te vervangen.

In het verleden Herben we grote auto’s gehad omdat we veel laadruimte nodig hadden, daarna reed ik juist alleen echt veel kilometers. En nu is de behoefte weer anders (veel minder kilometers, geen grote auto nodig). Inmiddels zitten we serieus naar private lease te kijken.
Wat voor ons positief meeweegt:
- geen gedoe met onderhoud en/of reparatie
- nieuw rijden, meer comfort
- vast bedrag en klaar

Het is uiteraard wel duurder dan oude auto’s rijden, maar dat is dan ook appels met peren vergelijken. We zijn ook niet van plan een woning te kopen dus dat zou niet negatief uitpakken voor ons.
Fukushimawoensdag 3 juni 2020 @ 20:40
Sinds begin dit jaar een auto van de zaak, geen lease maar echt een budget gekregen om een auto te kopen.
Netto kost deze auto mij ~¤400,-.
Er zit geen km limiet op en een tankpasje voor geheel Europa.

Mijn oude 2e hands van 11 jaar oud kostte mij ook ongeveer 400 euro per maand (benzine,verzekering en wegenbelasting) en dat is dan nog zonder afschrijving/onderhoud/vakanties(in Europa)

Verder hebben we nog een klein gebakje uit 2013 die in aanschaf 5k was. Dit kost ongeveer 100 euro per maand (benzine,verzekering en wegenbelasting)

In mijn omgeving zie ik trouwens toch wel veel private lease, met het toppunt mijn buurman met zijn qashqai, dat kost hem een lease van 450 euro + 200/250 euro brandstof.
GX3woensdag 3 juni 2020 @ 20:44
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 20:40 schreef Fukushima het volgende:
Sinds begin dit jaar een auto van de zaak, geen lease maar echt een budget gekregen om een auto te kopen.
Netto kost deze auto mij ~¤400,-.
Er zit geen km limiet op en een tankpasje voor geheel Europa.

Mijn oude 2e hands van 11 jaar oud kostte mij ook ongeveer 400 euro per maand (benzine,verzekering en wegenbelasting) en dat is dan nog zonder afschrijving/onderhoud/vakanties(in Europa)

Verder hebben we nog een klein gebakje uit 2013 die in aanschaf 5k was. Dit kost ongeveer 100 euro per maand (benzine,verzekering en wegenbelasting)

In mijn omgeving zie ik trouwens toch wel veel private lease, met het toppunt mijn buurman met zijn qashqai, dat kost hem een lease van 450 euro + 200/250 euro brandstof.
Tsjah wie is er dan gek, jij of de buurman?
Fukushimawoensdag 3 juni 2020 @ 20:46
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 20:44 schreef GX3 het volgende:

[..]

Tsjah wie is er dan gek, jij of de buurman?
Goed punt als je het zo tegen elkaar weg zet. Ik heb het ook nooit helemaal doorgerekend hoor.

Wel heb ik mijn auto kunnen inruilen voor de 107 die er nu staat (en nog een klein beetje erbij)

Daarbij mag hij met zijn private lease max 15k rijden per jaar. Anders gaat zijn leasebedrag omhoog
lazinesswoensdag 3 juni 2020 @ 20:50
Onze vorige auto was 12 jaar oud en kostte lang geen 400 euro per maand. Brandstof kosten is namelijk niet voor iedereen gelijk hè dus dat vergelijkt sowieso al rottig ;)

[ Bericht 7% gewijzigd door laziness op 03-06-2020 20:56:24 ]
-0-woensdag 3 juni 2020 @ 20:55
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2020 20:46 schreef Fukushima het volgende:

[..]

Goed punt als je het zo tegen elkaar weg zet. Ik heb het ook nooit helemaal doorgerekend hoor.

Wel heb ik mijn auto kunnen inruilen voor de 107 die er nu staat (en nog een klein beetje erbij)

Daarbij mag hij met zijn private lease max 15k rijden per jaar. Anders gaat zijn leasebedrag omhoog
Als je in je eigen auto meer rijdt gaat het ook meer kosten natuurlijk. Meer onderhoud en hogere afschrijving per maand.

Vaak zich dat extra bedrag per maand rond de 25 euro.
Fukushimawoensdag 3 juni 2020 @ 21:02
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2020 20:50 schreef laziness het volgende:
Onze vorige auto was 12 jaar oud en kostte lang geen 400 euro per maand. Brandstof kosten is namelijk niet voor iedereen gelijk hè dus dat vergelijkt sowieso al rottig ;)
En daar reed ik 25-30k per jaar mee.
Ik reed er ongeveer 20 a 25k mee weg, waarvan 5k vakanties.
20k met een auto die 1 op 10 rijdt is ongeveer 250 euro per maand aan brandstof (literprijs van 1,5)
Verder nog 70 euro wegenbelasting (zware benzineauto ivm een caravan kunnen trekken) en dan nog 60 euro voor de verzekering.
Totaal 380 euro per maand.

Dan was je auto heel zuinig denk ik :)
koentjuh18woensdag 3 juni 2020 @ 21:39
Het geluk van een leasebak van de zaak. Onbezorgd rijden met enkel de bijtelling.

Onze tweede auto is een tweede hands ,5 jr oud en gewoon cash betaald. De auto daarvoor was een 50/50 deal. Renteloos 2 jaar uitstel van 50% van de aanschaf prijs. Was niet ons plan maar hebben toen die 2de50% nog even op de rekening laten staan. Gewoon omdat het kon.

In mijn omgeving zie ik vooral veel lease auto’s van de zaak en jonge tweede hands auto’s.
lazinessdonderdag 4 juni 2020 @ 01:20
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 21:02 schreef Fukushima het volgende:

[..]

Ik reed er ongeveer 20 a 25k mee weg, waarvan 5k vakanties.
20k met een auto die 1 op 10 rijdt is ongeveer 250 euro per maand aan brandstof (literprijs van 1,5)
Verder nog 70 euro wegenbelasting (zware benzineauto ivm een caravan kunnen trekken) en dan nog 60 euro voor de verzekering.
Totaal 380 euro per maand.

Dan was je auto heel zuinig denk ik :)
Je noemde 400 zonder vakanties mee berekend in dat bedrag 😉 Dus dat vond ik behoorlijk veel ja. Maar vakanties zijn bij ons dan ook een groter aandeel in het totaal aantal kilometers.
En ik zat ook wel aanzienlijk lager met wegenbelasting en verzekering.

Zolang het soort auto, verbruik, aantal kilometers allemaal variabel zijn en hier vaak er niet bij genoemd worden is het gewoon lastig om een eerlijke vergelijking te maken.

Ik herken me in ieder geval niet in dat bedrag en aan onderhoud kostte mijn auto ook weinig. Daar kan je geluk mee hebben maar dat weet je helaas van tevoren niet altijd hoe dat loopt. En dat is precies waarom de één dat afdekt met private lease en de ander de gok neemt en soms veel goedkoper en soms toch veel duurder uit is dan private lease.
Vhiperdonderdag 4 juni 2020 @ 08:18
Zelf een leaseauto van m'n werkgever, maar voor mijn partner hebben we destijds, nu zo'n 10 jaar geleden) een nieuwe auto gekocht, kostte zo'n 15K en, alhoewel het nou ook geen mega bedrag is, heb ik dat niet in mijn binnenzak zitten. We hebben dat daarom middels een 5-jarige persoonlijke lening gefinancierd. Zou niet weten waarom ik me daarvoor zou moeten schamen ofzo. Die lening is uiteraard inmiddels weer netjes afgelost en ze rijdt nog steeds vrolijk rond in die auto.

Tis duurder dan het geld zo uit je binnenzak trekken, dat klopt, maar daar krijg je dan ook wat voor terug. Bij een reguliere lening het gemak dat je de aanschafprijs kunt uitsmeren over een looptijd die bij je past en je dus niet eerst een bepaalde periode met de bus rond hoeft te toeren voor je genoeg bij elkaar geharkt hebt. Maar goed, het is ook niet voor iedereen verstandig. Ligt helemaal aan je persoonlijke situatie, inkomen en je persoonlijke voorkeuren hoe je je auto wilt financieren. Wat voor de een absoluut niet interessant is, kan dat voor een ander wel zijn.
Claudia_xdonderdag 4 juni 2020 @ 09:25
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 18:02 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]

Tja kan het me zelf prima voorstellen dat mensen leasen. Een auto is zo'n beetje de slechtste investering die je kunt doen financieel gezien, en met wat pech heb je zo een dure Twingo :P

Een vast bedrag voor een bepaalde periode kun je makkelijker wegbegroten, ook al is het maandelijks een fractie meer.
Een auto is natuurlijk geen investering, net zo min als mijn bed een investering is of mijn fiets. Hetgeen je koopt behoudt hooguit wat waarde afhankelijk van diverse factoren.

Wij hebben het wel eens uitgerekend en hebben in een periode van 10 jaar tijd tienduizenden euro's bespaard door niet te leasen maar te kopen. Het is maar wat het gemak van leasen je waard is.
Daarnaastdonderdag 4 juni 2020 @ 10:36
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 16:57 schreef ex het volgende:
Ik kan alleen voor mezelf spreken maar heb een Tesla Model 3 zelf gekocht (gewoon cash). Reden: Hoge investering, daarna lagere maandlasten.

Plan is een beetje er 5y in rijden en dan in ruilen (bij Tesla) voor een nieuwer model.
Hoeveel heeft dat gekost?
Daarnaastdonderdag 4 juni 2020 @ 10:37
Ik vraag met dus dus ook af. Ik zie namelijk tegenwoordig meet tesla's op straat dan vw polo's.


Hebben we zoveel rijke tattas in Tattaland?
Fishermandonderdag 4 juni 2020 @ 15:20
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 12:19 schreef Dzjonka het volgende:
Het is niet dat ik het direct van plan ben, maar iets wat me altijd een beetje verwondert.

Ik heb een jaar of 10 eigen auto's voor mij en partner en we hebben ze altijd volledig zelf betaald. Ik koop ook geen dure auto's, 4000-8000 euro vind ik genoeg geld voor iets waar ik een jaar of 5 in rij en die autos zijn meestal ook 10 jaar of ouder geweest. qua inruil krijg ik dus ook nooit veel terug.

Toch vind ik het raar dat zoveel mensen nieuwe(re) auto's hebben, ook mensen die echt niet zoveel verdienen of een auto van de zaak hebben.

Is het vrij normaal dat mensen een lening hiervoor aangaan, private leasing doen? Mis ik eigenlijk een heel voordelige optie? (ik denk het niet, maar wie weet). Of spaart iedereen er meer voor dan ik? Ik stop denk ik meer in mijn huis....
90 procent van de nieuwe auto's is gefinancierd of geleased. Slechts een heel klein percentage kan zich financieel een nieuwe auto veroorloven.
Fishermandonderdag 4 juni 2020 @ 15:27
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 21:15 schreef silliegirl het volgende:
Wij hebben 2 auto’s; een nieuwe elektrische (ongeveer 40k aanschafwaarde) en een tweedehands benzine auto. Beiden auto’s zijn met eigen vermogen gekocht, dus ook de nieuwe elektrische. Is denk niet echt gangbaar; de verkoper reageerde nogal verbaasd toen we geen interesse hadden in private lease en meteen ter plekke hebben betaald en de auto (uit voorraad) hebben meegenomen..
Ik wil komend jaar ook prive van spaargeld een elektrische auto kopen. Een nadeel is dat je als leasesloeber gezien wordt, als je erin rijdt. Heb je zelf die ervaring ook, of valt het mee in de praktijk?

Het zal mij overigens niet ervan weerhouden om er een te kopen, aangezien het voor mijn situatie meer voordelen biedt dan een ander soort auto.
silliegirldonderdag 4 juni 2020 @ 16:54
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 15:27 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Ik wil komend jaar ook prive van spaargeld een elektrische auto kopen. Een nadeel is dat je als leasesloeber gezien wordt, als je erin rijdt. Heb je zelf die ervaring ook, of valt het mee in de praktijk?

Het zal mij overigens niet ervan weerhouden om er een te kopen, aangezien het voor mijn situatie meer voordelen biedt dan een ander soort auto.
Tsja, ik heb er geen last van. Misschien zijn er wel mensen die dat denken, maar dan heb ik daar niks van gemerkt. Die mensen staan dan sowieso verder van ons af; onze vriendenkring kent ons goed genoeg om te weten dat de auto gekocht is en geen lease.

En wat mede weggebruikers denken als we langsrijden zal me verder wat ook, eigenlijk.
Vhiperdonderdag 4 juni 2020 @ 17:29
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 15:27 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Ik wil komend jaar ook prive van spaargeld een elektrische auto kopen. Een nadeel is dat je als leasesloeber gezien wordt, als je erin rijdt. Heb je zelf die ervaring ook, of valt het mee in de praktijk?

Het zal mij overigens niet ervan weerhouden om er een te kopen, aangezien het voor mijn situatie meer voordelen biedt dan een ander soort auto.
Wat boeit het wat een ander ervan vind hoe jij je auto gefinancierd hebt?
exdonderdag 4 juni 2020 @ 20:48
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 10:36 schreef Daarnaast het volgende:

[..]

Hoeveel heeft dat gekost?
~37k in euro's (heb hem hier in de US gekocht)
Yankeedonderdag 4 juni 2020 @ 20:52
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 17:29 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Wat boeit het wat een ander ervan vind hoe jij je auto gefinancierd hebt?
Dit, waarom zou je je daar in hemelsnaam druk om maken? _O-
zatoichidonderdag 4 juni 2020 @ 21:01
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 20:52 schreef Yankee het volgende:

[..]

Dit, waarom zou je je daar in hemelsnaam druk om maken? _O-
Omdat autobezit sowieso een statusdingetje is. Kortom een auto op krediet doet daar aan af en is daarom belangrijk.
Accordtjedonderdag 4 juni 2020 @ 21:05
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 17:29 schreef Vhiper het volgende:
Wat boeit het wat een ander ervan vind hoe jij je auto gefinancierd hebt?
In zijn geval is dat een heel pijnlijk onderwerp. Als je namelijk van mening bent dat het "klootjesvolk" (waaronder hij leaserijders en mensen die een auto op een andere manier financieren schaart) geen auto zou moeten kunnen rijden, dan is het natuurlijk uitermate pijnlijk als anderen hem aanzien voor een leaserijder.

Overigens beseft hij zelf prima dat die elektrische auto daarin niet specifiek een rol speelt. Hij snapt namelijk zelf ook wel dat de selecte groep mensen die bij het zien van een auto wel zullen denken dat het een lease- of gefinancierde auto is, dat ook zullen denken van een vergelijkbare nieuwe auto met een benzine motor.

Kortom: eigenlijk wil hij gewoon graag even vertellen dat hij in tegenstelling tot vele anderen (het klootjesvolk) wél in staat is om een nieuwe auto zonder financiering te kopen.

Dat zegt hij namelijk in z'n post daarvoor al:
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 15:20 schreef Fisherman het volgende:
90 procent van de nieuwe auto's is gefinancierd of geleased. Slechts een heel klein percentage kan zich financieel een nieuwe auto veroorloven.
Yankeedonderdag 4 juni 2020 @ 21:21
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 21:01 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Omdat autobezit sowieso een statusdingetje is. Kortom een auto op krediet doet daar aan af en is daarom belangrijk.
Tja, ‘status’....waar hebben we het over? Feit blijft, waarom je over dergelijke zaken druk maken. Het is natuurlijk een andere discussie, maar hoe dan ook erg bijzonder
zalkcdonderdag 4 juni 2020 @ 22:58
Ik heb een Aygo en een Astra.
De Aygo heb ik nieuw gekocht en cash afgetikt in 2013 en die rijd nog steeds braaf zijn rondjes, 6.000 op afgeschreven met een ton op de teller. Goedkoopste auto die ik ooit heb gehad.

Door een baanwissel waar ik de zakelijke lease kwijt raakte moest ik op zoek naar een andere gezinsauto. Ik rij rond de 35.000 per jaar dus was bang dat een te oude tweedehands het misschien binnen een jaar zou opgeven. Een nieuwe auto was te risicovol, het zou al mijn spaargeld opvreten en als ik een maandagochtendmodelletje zou treffen was dat een probleem. Ik kan zelf namelijk amper de olie bijvullen. Daarnaast heb ik ook nog eens niks met auto's, ik kan net zien dat alle wielen eronder zitten en dan houd het wel op. Dus een goedkope tweedehands voor weinig, die iedereen altijd koopt, ga ik niet vinden.

Wat ook meespeelde was het benzineverbruik, nieuwere auto's zijn soms behoorlijk zuiniger dan een 6 jaar oudere. Voor een Astra was dat 30-40% zuiniger.

Ik koos voor een privatelease om dan maar wat meer te betalen maar wel meer zekerheid te hebben. Als de auto beviel kon ik hem misschien wel overkopen.

Nu heb ik bijna het leasecontract er opzitten en het beviel uitstekend.

Ik heb 32 maanden een auto gereden met een contract voor 36.000 km/j voor 460 per maand, ik koop nu het contract af met nog 4 maanden te gaan en neem de auto over van de leasemaatschappij. Het afkopen is een last-minute besluit door het vele thuiswerken nu, het aantal kilometers is wat te hoog om de auto maanden stil te laten staan. Het ziet er naar uit dat ik komend jaar tussen de 10-25 duizend kan gaan rijden, en zoveel onzekerheid is een slechte basis voor een leasecontract met vaste kilometers.

De catalogus waarde was 25.000, ik neem hem komende maand over voor 11,000 met bijna een ton op de teller. De auto is wat onder de marktwaarde aangeboden lijkt het. De auto heeft dus 14.000 afschrijving gehad.

De wegenbelasting voor 32 maanden is ongeveer 1900 geweest, verzekering WA+casco rond de 1500. 3 keer onderhoud gehad, zal rond de 600 in totaal zijn geweest gok ik. Daar ben je dus ook 4000 aan kwijt geweest.

De afkoopsom voor de 4 maanden is 920, de helft van de termijnbedragen.
Ik ben dus voor de leasetijd 32x460 + 920 = 15.640 kwijt. Als ik hem zelf had gekocht was ik meer kwijt geweest denk ik. Ik had op zijn minst 10% korting moeten bedingen bij de aanschaf (plus de afleverkosten en dergelijke)

Al met al vind ik niet dat ik geld heb weggesmeten. 22,5ct p/km inclusief brandstof is vrij netjes vind ik.

TLDR: In mijn eigen huishouden is tot eind deze maand 50% gefinancierd, daarna 0%
Eendenkooivrijdag 5 juni 2020 @ 22:30
Ik zou een nieuwe auto kopen met een lening ipv lease. Is hij tenminste echt van jou.
Mijn huidige auto is een 10 jaar oude 2e (3e?) hands. Bevalt goed, rij niet vaak. Nog geen 10k per jaar.
Vhiperzondag 7 juni 2020 @ 15:45
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 21:01 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Omdat autobezit sowieso een statusdingetje is. Kortom een auto op krediet doet daar aan af en is daarom belangrijk.
Tis maar wat je belangrijk vind.
Vhiperzondag 7 juni 2020 @ 15:48
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 21:05 schreef Accordtje het volgende:

[..]

In zijn geval is dat een heel pijnlijk onderwerp. Als je namelijk van mening bent dat het "klootjesvolk" (waaronder hij leaserijders en mensen die een auto op een andere manier financieren schaart) geen auto zou moeten kunnen rijden, dan is het natuurlijk uitermate pijnlijk als anderen hem aanzien voor een leaserijder.

Overigens beseft hij zelf prima dat die elektrische auto daarin niet specifiek een rol speelt. Hij snapt namelijk zelf ook wel dat de selecte groep mensen die bij het zien van een auto wel zullen denken dat het een lease- of gefinancierde auto is, dat ook zullen denken van een vergelijkbare nieuwe auto met een benzine motor.

Kortom: eigenlijk wil hij gewoon graag even vertellen dat hij in tegenstelling tot vele anderen (het klootjesvolk) wél in staat is om een nieuwe auto zonder financiering te kopen.

Dat zegt hij namelijk in z'n post daarvoor al:
[..]

Ah, tsja, als hij de mening heeft dat je, doordat je meer centen hebt, "beter" bent dan een ander, dan is ie naar mijn mening een behoorlijk triest figuur.
tstilemaandag 8 juni 2020 @ 09:38
Ik verbaas me er ook over. Heb het idee dat veel mensen niet de tering naar de nering kunnen zetten. Of ze willen gewoon geen concessies doen. Auto moet jong zijn, goed en representatief.

Ook heel veel jonge mensen in nieuwe en/of dure auto's. Het lijkt wel alsof een jonge auto steeds meer als normaal wordt gezien. Vraag me wel af hoeveel mensen dan verdienen.

Maargoed ik werk parttime en anderen werken fulltime met overuren. Die verschijnen dan wel op het werk met een mooie auto:)

Voordeel van lease is wel dat zij het onderhoud regelen en die laten zich niet naaien door garages. Als particulier met een oude bak ben je vaak machteloos. Als je auto kapot is en je heb 'm snel weer nodig voor werk dan sta je vaak voor het blok. Garage zet 'm op de brug en maakt het open voor diagnose. Als je het dan te duur vindt dan zetten ze alles weer in elkaar en mag je de diagnosekosten betalen, auto laten transporteren naar een andere garage en dat kost ook veel tijd.

Hopelijk worden elektrische auto's goedkoop dan komt er eindelijk een einde aan dat schimmige wereldje.

Op een nieuwe of jonge auto schrijf je wel gruwelijk hard af. Beste is een eenvoudige oude maar toch betrouwbare auto te kopen en die bijhouden qua onderhoud.
Bijv. een Honda Jazz. Suzuki wagon R etc. Van die saaie burgerbakken met eenvoudige techniek.
MevrouwPuffmaandag 8 juni 2020 @ 10:00
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 21:01 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Omdat autobezit sowieso een statusdingetje is. Kortom een auto op krediet doet daar aan af en is daarom belangrijk.
Volgens mij wordt een auto op krediet wel hoger geacht dan een tweedehands. Nieuw rijden (ongeacht financiering) geeft denk ik ook wel status.
mrPaneraimaandag 8 juni 2020 @ 10:02
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 08:18 schreef Vhiper het volgende:
Zelf een leaseauto van m'n werkgever, maar voor mijn partner hebben we destijds, nu zo'n 10 jaar geleden) een nieuwe auto gekocht, kostte zo'n 15K en, alhoewel het nou ook geen mega bedrag is, heb ik dat niet in mijn binnenzak zitten. We hebben dat daarom middels een 5-jarige persoonlijke lening gefinancierd. Zou niet weten waarom ik me daarvoor zou moeten schamen ofzo. Die lening is uiteraard inmiddels weer netjes afgelost en ze rijdt nog steeds vrolijk rond in die auto.

Tis duurder dan het geld zo uit je binnenzak trekken, dat klopt, maar daar krijg je dan ook wat voor terug. Bij een reguliere lening het gemak dat je de aanschafprijs kunt uitsmeren over een looptijd die bij je past en je dus niet eerst een bepaalde periode met de bus rond hoeft te toeren voor je genoeg bij elkaar geharkt hebt. Maar goed, het is ook niet voor iedereen verstandig. Ligt helemaal aan je persoonlijke situatie, inkomen en je persoonlijke voorkeuren hoe je je auto wilt financieren. Wat voor de een absoluut niet interessant is, kan dat voor een ander wel zijn.
Is dat zo? ik heb voor m'n vrouw een autofinanciering van 20K gedaan op 3 jaar, aan 1,29%.

Dat was amper 379 euro ofzo aan rente. Met de inflatie is het haast niet de moeite om dit van je spaargeld te doen.
Laila1maandag 8 juni 2020 @ 10:31
Status veeg ik altijd mijn kont mee af. Liever 30k op de bank dan in investeren in een blik die al minder waard wordt als je de garage uitrijdt. Ben zelf dichtbij mijn werk gaan wonen, lekker met het fietsje en ik hou bakken met geld over :)
Vhipermaandag 8 juni 2020 @ 13:33
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 10:02 schreef mrPanerai het volgende:

[..]

Is dat zo? ik heb voor m'n vrouw een autofinanciering van 20K gedaan op 3 jaar, aan 1,29%.

Dat was amper 379 euro ofzo aan rente. Met de inflatie is het haast niet de moeite om dit van je spaargeld te doen.
379 rente is dus 379 euro duurder dan direct kunnen aftikken en blijkbaar zijn er lui die daar status aan ontlenen of lenen heel eng vinden ;)

Maar verder begrijp ik je keuze prima. Zoals eerder gezegd hebben we destijds ook met een dergelijke constructie een auto aangeschaft. Niets mis mee, zolang het binnen je financiele plaatje past.
mrPaneraimaandag 8 juni 2020 @ 13:53
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 13:33 schreef Vhiper het volgende:

[..]

379 rente is dus 379 euro duurder dan direct kunnen aftikken en blijkbaar zijn er lui die daar status aan ontlenen of lenen heel eng vinden ;)

Maar verder begrijp ik je keuze prima. Zoals eerder gezegd hebben we destijds ook met een dergelijke constructie een auto aangeschaft. Niets mis mee, zolang het binnen je financiele plaatje past.
aan de andere kant vind ik het dan weer raar dat je voor zo weinig interesten heel veel van je buffer wil spenderen.
Dzjonkamaandag 8 juni 2020 @ 21:03
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 13:53 schreef mrPanerai het volgende:

[..]

aan de andere kant vind ik het dan weer raar dat je voor zo weinig interesten heel veel van je buffer wil spenderen.
Dat ligt er denk ik aan hoeveel buffer je nog overhoud na aanschaf van een auto. Ik kan me met 375 euro rente voorstellen dat dat rentebedrag uitgesmeerd over een paar jaar veiliger voelt dan in een keer bijna al je spaargeld eraan.


In het algemeen: status vind ik niet belangrijk. Maar iets representatiever dan een gedeukte suzuki swift van 20 jaar oud mag ook wel. Ik heb werk waar ik soms bij mensen thuis langsmoet, soms met de collega. Hierbij werkt een te dure auto ook tegen me, maar een te erg afgeleefd exemplaar voel ik me ook niet oké bij.
Enige reden waarom ik me afvraag of private lease of andere constructies handig zouden zijn is het gedoe met garages. En ik vind een (vrij) nieuwe auto wel een heel grote hap uit mijn budget nemen als het van spaargeld afgaat. Dan hou ik weinig over voor andere belangrijkere dingen.

Maar ik denk dat het punt vooral is dat heel veel mensen veel meer bereid zijn uit te geven aan hun auto dan ik ben. En of dat nou eigen spaargeld is of een lease/leenconstructie, dat is een keuze waarin veel mensen voor het laatste gaan blijkbaar. Iets wat voor mezelf als best een drempel voelt.
mrPaneraimaandag 8 juni 2020 @ 21:34
Het gaat ook op betrouwbaarheid. In je auto kunnen stappen zonder dat je twijfelt of ie zal starten of de rit zal afmaken.
tstilemaandag 8 juni 2020 @ 22:26
Met lease denk ik altijd, ja het kan nu in je financiele plaatje passen, maar wat als je tegenspoed krijgt?

Veel mensen leven alsof ze zeker zijn dat ze altijd hetzelfde of meer zullen verdienen. Zelf zit ik helemaal aan de andere kant. Hoewel het financieel nu redelijk gaat probeer ik alsnog niet teveel uit te geven. Wel een andere auto gekocht maar alleen omdat die veel zuiniger is en alsnog niet duur.

Ik rij wel echt een beetje voor lul als volwassen man in een oud koekblik. Maar dan denk ik aan de vele honderden euro's die het me per jaar scheelt en dan boeit het me minder. Waarom zou ik me druk maken over wat anderen van me denken? Ik denk dat heel veel mensen een dag minder per week zouden kunnen werken als ze wat minder materialistisch zouden zijn.

Vroeger kocht ik wel altijd dikke auto's, van die duitse ex lease auto's. Ja het was leuk rijden en er zijn best wat vrouwen die het een dikke plus vinden. Maargoed, dat zijn niet de vrouwen waar je wat aan hebt op lange termijn. Doorgaans doe je het versieren toch voordat ze je auto hebben gezien dusja. En het rijden etc is allemaal heel leuk maar als je dan gaat rekenen hoeveel je hebt gewerkt voor dat ding.. :{ is in NL gewoon niet leuk meer.

Een oud barrel heeft ook voordelen.
Je kunt er elk moment bij weglopen. Staat een reparatie van 500 je niet aan? weg ermee. Bij een auto van 5000 of meer dan moet je het wel laten maken anders is 'ie geen reet meer waard. Kortom dan is het een blok aan je been.
Op slot doen? doe ik al jaren niet.
Olie verversen is ook niet nodig. Oude auto's kunnen daar tegen als je het juiste type hebt uitgekozen.
Schade boeit ook niet. Iemand had een barst in m'n bumper gereden. Geen briefje maar had alles op camera. Heb het lekker laten zitten. Kost meer energie dan het waard is.
Nooit meer dat gedoe bij schadebedrijven die dikke facturen schrijven. Overdreven gezeik.
Bang voor diefstal van je velgen, koplampen of dure navigatie hoef je ook niet te zijn.
Met oud en nieuw of tokkie buren heb je ook geen stress.

Oh en verkoop maar eens een auto..... kopen is makkelijk. Lijkt allemaal prima enzo. Maar verkopen is vaak gezeik. Tenzij je bizar veel wilt afschrijven en 'm voor een habbekrats aan de eerste beste handelaar meegeeft. Maar wil je een beetje hebben wat het waard is... dan mag je al dat gezeik met marktplaats tokkies meemaken....
Elke keer is er ook wel weer iets waardoor je auto geen reet meer waard is. Nu is het bijv. de diesel hetze. De dikste Audi's gaan in Duitsland voor een habbekrats weg, als ze al niet direct naar de sloop gaan... Jaar geleden had ik een autootje snel nodig, bijna niks te vinden alleen bij van die schimmige handelaren. Nu wil ik dat ding verkopen en ineens staat er heel veel net en goedkoop aanbod van particulieren.... Dusja moet ik weer met n lage prijs genoegen nemen.

[ Bericht 21% gewijzigd door tstile op 08-06-2020 22:34:17 ]
MevrouwPuffmaandag 8 juni 2020 @ 22:37
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 22:26 schreef tstile het volgende:
...
Met oud en nieuw of tokkie buren heb je ook geen stress.
Nou wel dus. Het was niet gelukt om m’n Hyundai excel in de fik te steken, maar hij werd wel onbruikbaar. Het gezeik om ongepland (dus snel en onvoorbereid) een nieuwe te kopen is echt wel stressgevend. Al zal dat vast per persoon verschillen.
tstilemaandag 8 juni 2020 @ 22:54
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 22:37 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Nou wel dus. Het was niet gelukt om m’n Hyundai excel in de fik te steken, maar hij werd wel onbruikbaar. Het gezeik om ongepland (dus snel en onvoorbereid) een nieuwe te kopen is echt wel stressgevend. Al zal dat vast per persoon verschillen.
Dat is ook weer zo, het blijft klote zoiets.

Maarrrrr je hebt 10x zoveel stress als daar je glimmende jonge BMW van 12.000 euro staat te glimmen.
Accordtjemaandag 8 juni 2020 @ 23:13
quote:
1s.gif Op maandag 8 juni 2020 21:34 schreef mrPanerai het volgende:
Het gaat ook op betrouwbaarheid. In je auto kunnen stappen zonder dat je twijfelt of ie zal starten of de rit zal afmaken.
Veiligheid is voor mij ook een reden om in een grotere (en dus vaak ook duurdere) auto te rijden.
Zo heeft iedereen eigen afwegingen.