abonnement Unibet Coolblue
pi_193399135
Het is niet dat ik het direct van plan ben, maar iets wat me altijd een beetje verwondert.

Ik heb een jaar of 10 eigen auto's voor mij en partner en we hebben ze altijd volledig zelf betaald. Ik koop ook geen dure auto's, 4000-8000 euro vind ik genoeg geld voor iets waar ik een jaar of 5 in rij en die autos zijn meestal ook 10 jaar of ouder geweest. qua inruil krijg ik dus ook nooit veel terug.

Toch vind ik het raar dat zoveel mensen nieuwe(re) auto's hebben, ook mensen die echt niet zoveel verdienen of een auto van de zaak hebben.

Is het vrij normaal dat mensen een lening hiervoor aangaan, private leasing doen? Mis ik eigenlijk een heel voordelige optie? (ik denk het niet, maar wie weet). Of spaart iedereen er meer voor dan ik? Ik stop denk ik meer in mijn huis....
  zondag 31 mei 2020 @ 12:23:20 #2
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_193399169
Het is maar net wat je belangrijk vind. Een ander vraagt zich af waarom je dat geld in je huis stopt.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  zondag 31 mei 2020 @ 12:24:02 #3
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_193399174
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 12:19 schreef Dzjonka het volgende:
Het is niet dat ik het direct van plan ben, maar iets wat me altijd een beetje verwondert.

Ik heb een jaar of 10 eigen auto's voor mij en partner en we hebben ze altijd volledig zelf betaald. Ik koop ook geen dure auto's, 4000-8000 euro vind ik genoeg geld voor iets waar ik een jaar of 5 in rij en die autos zijn meestal ook 10 jaar of ouder geweest. qua inruil krijg ik dus ook nooit veel terug.

Toch vind ik het raar dat zoveel mensen nieuwe(re) auto's hebben, ook mensen die echt niet zoveel verdienen of een auto van de zaak hebben.

Is het vrij normaal dat mensen een lening hiervoor aangaan, private leasing doen? Mis ik eigenlijk een heel voordelige optie? (ik denk het niet, maar wie weet). Of spaart iedereen er meer voor dan ik? Ik stop denk ik meer in mijn huis....
Sommige mensen hebben liever een mooie auto dan een mooi huis, anderen verdienen goed, hebben gespaard of sluiten een lening af of kopen iedere 10 jaar een nieuwe auto om af te rijden.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_193399180
Voor mijn wederhelft hebben wij ook gekozen voor een private lease constructie. Altijd autos gehad van tussen de 5 en 10k, ze rijden dan ook nauwelijks (ik rij al een jaar of 10 zakelijke lease)

Kostenplaatjes eens naast elkaar gezet en met de private lease scheelt het misschien net 100 euro per maand ten opzichte van een eigen auto rijden.

Je moet dan niet tijdens de lease periode een huis willen kopen of verbouwen want dat is hopeloos voor de meeste inkomens.
Ik was hier...
pi_193399201
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2020 12:24 schreef Nismo91 het volgende:
Voor mijn wederhelft hebben wij ook gekozen voor een private lease constructie. Altijd autos gehad van tussen de 5 en 10k, ze rijden dan ook nauwelijks (ik rij al een jaar of 10 zakelijke lease)

Kostenplaatjes eens naast elkaar gezet en met de private lease scheelt het misschien net 100 euro per maand ten opzichte van een eigen auto rijden.

Je moet dan niet tijdens de lease periode een huis willen kopen of verbouwen want dat is hopeloos voor de meeste inkomens.
Dus je betaalt 100 euro meer of juist minder?
pi_193399208
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2020 12:26 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Dus je betaalt 100 euro meer of juist minder?
Meer. Zal er om hangen misschien is het iets meer maar voor ons de overweging waard om nieuw te rijden en geen gezeik meer te hebben met onderhoud en reparaties.
Ik was hier...
  zondag 31 mei 2020 @ 12:28:54 #7
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_193399233
Overigens kopen wij zelf ook altijd tweedehands. We hebben nu 4 auto’s staan: 2 van 4 jaar oud (gekocht met 2 jaar), 1x 17 jaar oud en 1x 21 jaar oud.
Geen nieuwe auto’s, maar bij elkaar toch duurder dan 1 nieuwe auto. Het is dus maar net waar je prioriteiten liggen.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  zondag 31 mei 2020 @ 12:31:11 #8
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_193399265
Ja veel mensen hebben lease. Niets mis mee als ze zich daar lekker bij voelen.

Ik koop ze ook altijd tweedehands en heb zelden een miskoop gedaan.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zondag 31 mei 2020 @ 12:34:37 #9
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_193399320
Ik heb voor het eerst in mijn leven een auto gefinancierd. Ik rijk 60k per jaar en mijn oude auto sleet daarom te snel weg. De vorige is met 375k km de deur uitgegaan. Daarom een 2 jaar oude auto gekocht met bij aanschaf 30k op de teller. De kop van de aanschaf was er ook af, 17,5k afgetikt exclusief inruil. Ik rijd daarvoor een bijna full option focus station.
Daar staat nu 100k op. Ik krijg van werk een prima km-vergoeding dus de maandelijkse kosten zijn daarmee betaalbaar. Een lease via werk was dan weer niet gunstig vandaar hiermee regie over de type auto etc..

Al met al ben ik tevreden. Vooralsnog met een nieuwe auto geen mankementen en alleen regulier onderhoud te betalen. Maandelijks ben ik wel meer kwijt dan mijn oude diesel, maar het comfort is het mij dubbel dwars waard.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_193399357
Miskopen heb ik gelukkig ook nooit gedaan. Maar wel ben ik het gezeur met garages een beetje zat. Die vertrouw ik voor geen meter, ze willen je allemaal andere zaken aansmeren..... Dat vind ik een puntje wat qua private lease me aanspreekt, maar verder heb ik geen idee hoe het zit.
pi_193399384
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 12:37 schreef Dzjonka het volgende:
Miskopen heb ik gelukkig ook nooit gedaan. Maar wel ben ik het gezeur met garages een beetje zat. Die vertrouw ik voor geen meter, ze willen je allemaal andere zaken aansmeren..... Dat vind ik een puntje wat qua private lease me aanspreekt, maar verder heb ik geen idee hoe het zit.
Tel de kosten eens bij elkaar op, ook rekening houden met afschrijven(als de auto dat waard is) en reparaties.
Kijk dan eens naar een private lease en maak een keuze :P
Je kan ook geld lenen voor een auto maar dan zit je nog met reparaties en onderhoud plus vaste kosten en de rente en aflossing van je lening.
Ik was hier...
  zondag 31 mei 2020 @ 12:41:35 #12
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_193399404
Ik zou goed doorrekenen of je echt voor private lease moet gaan. Als je weinig rijdt heeft die auto na 5 jaar ook maar 50k gereden terwijl het een nieuwe auto is.. dat is een of 2 x een oliewissel aan kosten en that’s it. Dan kun je net zo goed de auto nieuw kopen en kijken of de afschrijving lager is dan de kosten van private lease over 5 jaar heen.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  Moderator zondag 31 mei 2020 @ 14:31:26 #13
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_193400996
Mijn VAG diesel was op een kritiek punt. De verstuivers zouden op kort termijn eens moeten en de distributieriem zou ook spoedig vervangen worden.

Laten we zeggen; 1500 euro incl apk en beurten.

Daarop gekozen voor een auto met een financial lease. Rentebedrag was plm 1500/2000 euro. Maar dan reden we in een mooie nieuwe auto. En per maand, over een termijn van drie jaar, wordt hij afbetaald. Oude auto ook ingeruild. Op kort termijn staat na anderhalf jaar het bedrag dat we nog moeten betalen op een aparte rekening en zou het rente bedrag nog lager zijn.

Al met al, vind ik, een goede deal. Nu reeds 1,5 jaar kosteloos. Mn dieseltje had veel meer gekost. En ivm verandering van werk had ik toch sl spoedig een benzine willen nemen.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_193401292
Als je je oude bak naar de dealer brengt voor onderhoud ben je vaak al veel geld kwijt. Die bakjes zoals van Renault en Fiat hebben vaak ook al snel rare dingen stuk die ook weer geld kosten om te fixen.

Daarnaast missen veel mensen het inzicht wat een goede occasion is, die kopen sneller een miskoop.

Voor die mensen is en nieuwe of zeer jonge auto kopen niet heel veel duurder.
.
pi_193401536
Denk dat toch wel meer dan 50% gefinancierd is?
pi_193401559
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 12:37 schreef Dzjonka het volgende:
Miskopen heb ik gelukkig ook nooit gedaan. Maar wel ben ik het gezeur met garages een beetje zat. Die vertrouw ik voor geen meter, ze willen je allemaal andere zaken aansmeren..... Dat vind ik een puntje wat qua private lease me aanspreekt, maar verder heb ik geen idee hoe het zit.
Haha ik kwam voor de eerste beurt bij de garage adviseert die stropdas een motorolie toevoeging a ¤30, ik zei tegen hem dat het een leasebak was en toen hoefde het ineens niet meer.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_193401868
Voor mij is een betrouwbare auto het belangrijkst. Hoe ie eruit ziet en wat voor kleur ie glimt, zie ik van binnenuit toch bijna niet. Ik rijd al 15 jaar (2) diesels en dat bevalt vooralsnog uitstekend. De lokale garage heb ik vaarwel gezegd, die verklootten meer dan dat ze repareerden.

Qua kosten: bedenk wel dat een leasecontract wel eens 4 jaar duurt en dan ben je je lease auto weer kwijt. Stop dat 4-jaars bedrag in een (zeg) 5 - 8 jaar oude auto en kijk wat je ervoor krijgt en bedenk dat je dan nog je auto hebt, weliswaar max. 12 jaar oud, maar dat rijdt dan nog.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193402433
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 15:12 schreef Paszzz het volgende:
Denk dat toch wel meer dan 50% gefinancierd is?
Dit. Waarschijnlijk veel meer. Veel mensen willen gewoon patsen met een nieuwe zo groot mogelijke auto en een deel van onze financiële industrie draait daar heel goed op. Zeker als niemand meer spaart voor een grote aankoop.

Of een auto van de zaak, waarvan het soms maar de vraag is of dat onder de streep voordeliger is dan een jonge tweedehands (of zelfs een niet zo jonge tweedehands) te rijden. Ik heb drie accountants gevraagd om uit te rekenen wat in mijn geval voordelig is en ik kreeg drie verschillende antwoorden.
pi_193403085
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 16:11 schreef Gustaf86 het volgende:

[..]

Dit. Waarschijnlijk veel meer. Veel mensen willen gewoon patsen met een nieuwe zo groot mogelijke auto en een deel van onze financiële industrie draait daar heel goed op. Zeker als niemand meer spaart voor een grote aankoop.

Of een auto van de zaak, waarvan het soms maar de vraag is of dat onder de streep voordeliger is dan een jonge tweedehands (of zelfs een niet zo jonge tweedehands) te rijden. Ik heb drie accountants gevraagd om uit te rekenen wat in mijn geval voordelig is en ik kreeg drie verschillende antwoorden.
Inderdaad. Zijn weinig mensen die zo even 40k of meer neer gaan tellen voor een auto.
pi_193403399
Ik had allerlei mogelijkheden uitgezocht voor een nieuwe auto (Focus 2019 dus enigszins behapbaar met spaargeld geen dikke Audi ofzo ).

Nieuwe auto kopen vs private lease verschilt pas na 5 jaar, dan wordt kopen beduidend goedkoper. Maar dan rijd je een auto van minimaal 6 jaar oud vs max 5 jaar private lease. Plus boven de 20k kms per jaar wordt pl ook duur.

Uiteindelijk hebben wij toch zelf een auto gekocht met spaargeld, we verwachten er meer dan 20k km mee te doen per jaar en wil er langer dan 5 jaar in blijven rijden. En je kunt nu overal goed shoppen ;).

[ Bericht 1% gewijzigd door Sport_Life op 31-05-2020 17:27:21 ]
pi_193405263
Langzaam opwerken. Beginnen met een barrel van minder dan 1000 euro en daar een jaar of twee in rijden.

Dan iets kopen van 3000 euro. Waar je dan misschien 5 jaar mee doet. Als je die 5 jaar ook weer 1500 per jaar opzij zet voor een auto, kun je al een auto van 7,5k kopen

Enzovoorts.

Tegen de tijd dat je 40 bent kun je dan wel een jonge B of C segment auto kopen.

Als je aan het begin van je auto carrière geluk hebt en die tweede auto van 3000 blijkt niet stuk te krijgen, dan kan het nog sneller gaan. Zit er een miskoop tussen, dan kom je niet verder op de ladder naar steeds jongere auto's (of moet je er extra veel geld tegenaan gooien).
pi_193405856
Tweedehands autootje van 4-5 jaar oud met controleerbare onderhoudsgeschiedenis lijkt mij de sweet spot, geen enorme afschrijving meer maar ook nog geen enorme onderhoudsbeurten in het vooruitzicht, zoiets zou ik wel zien zitten na eerst een oud barrel helemaal stukgereden te hebben om aan het idee van autorijden te wennen.

Private lease klinkt leuk tot je ziet hoe weinig je er maar mee mag rijden, meerprijs extra kilometers, soms ongunstige tarieven bij schadevrije jaren t.o.v. verzkring bij eigen auto, sowieso verlies schadevrije jaren op termijn als je voor de lease een eigen auto had, etc.

[ Bericht 15% gewijzigd door Fleischmeister op 31-05-2020 19:29:41 ]
pi_193406121
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 19:24 schreef Henno het volgende:
soms ongunstige tarieven bij schadevrije jaren t.o.v. verzkring bij eigen auto, sowieso verlies schadevrije jaren op termijn als je voor de lease een eigen auto had, etc.
Ook wel iets om rekening mee te houden ja.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193406239
Het leaseauto's, en dan veelal via de werkgever.
Ik ken 1 persoon die ooit een nieuwe auto heeft gekocht en doet dat nooit meer.

Ik koop altijd 2dehandjes van max 4k.

Met private lease mag je amper rijden, en als je het toch doet betaal je de hoofdprijs per km.

Omdat ik altijd een 2dehandsje koop is private lease voor mij te duur omdat ik in de rekensom uiteraard de private lease vergelijk met een 2dehandsje.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193406301
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2020 12:24 schreef Nismo91 het volgende:
Voor mijn wederhelft hebben wij ook gekozen voor een private lease constructie. Altijd autos gehad van tussen de 5 en 10k, ze rijden dan ook nauwelijks (ik rij al een jaar of 10 zakelijke lease)

Kostenplaatjes eens naast elkaar gezet en met de private lease scheelt het misschien net 100 euro per maand ten opzichte van een eigen auto rijden.

Je moet dan niet tijdens de lease periode een huis willen kopen of verbouwen want dat is hopeloos voor de meeste inkomens.
een kleine auto en je rijdt maar 10k per jaar dan? Anders zou ik niet weten hoe het maar 100 euro duurder kan zijn.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193406358
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 15:12 schreef Paszzz het volgende:
Denk dat toch wel meer dan 50% gefinancierd is?
van de mensen die een nieuwe auto kopen wel, van de mensen met een nieuwe auto zal meer dan 50% een lease (meer zakelijk dan prive) zijn verwacht ik.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193407340
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 19:49 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

een kleine auto en je rijdt maar 10k per jaar dan? Anders zou ik niet weten hoe het maar 100 euro duurder kan zijn.
Skoda kamiq, niet al te groot nee maar het is de tweede auto.
Ik was hier...
  zondag 31 mei 2020 @ 21:00:40 #28
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_193407518
Onze primaire auto is steeds duurder geworden... van 20K naar nu zo rond de 40K. 'Gewoon' uit eigen vermogen gefinancierd. Vergis je niet, de meeste duurdere nieuwe auto's zijn zakelijke lease en de kleinere wagens, in dat segment is prive lease erg in trek.

Genoeg mensen die geen nieuwe auto kunnen betalen maar wel de paar honderd euro kunnen missen voor een PL-contract. Helaas hebben ze na deze contractperiode vaak nog steeds niet de mogelijkheid om een nieuwe auto zelf te kopen dus zitten ze vast in een vicieuze cirkel. Precies waar een financieringspartij je graag wil hebben. Een modern soort drugsdealer zeg maar.
pi_193407777
Wij hebben 2 auto’s; een nieuwe elektrische (ongeveer 40k aanschafwaarde) en een tweedehands benzine auto. Beiden auto’s zijn met eigen vermogen gekocht, dus ook de nieuwe elektrische. Is denk niet echt gangbaar; de verkoper reageerde nogal verbaasd toen we geen interesse hadden in private lease en meteen ter plekke hebben betaald en de auto (uit voorraad) hebben meegenomen..
pi_193409076
Koop hier als “modaaltje” ook altijd auto’s gewoon met spaargeld. (1x 15k voor een nieuwe en 1x 25k voor een 2dehands)

Is dan ook een beetje een hobby.
We sparen er gewoon voor en heb verder geen verslavingen (roken/drank) gaan ook niet veel op vakantie.

Zou er nooit een private lease voor nemen, ben liever van het sparen voor iets.
pi_193409086
Als je een luxere auto wil dan 10k tweedehands wordt er steeds meer geleased heb ik het idee. Ook voor gezinnen die ‘vroeger’ een Volvo van een jaar of 8 oud zouden kopen, nemen nu eerder een private lease.

Zelf heb ik liever een tweedehands zonder financiering.
pi_193409206
Ik lease geen auto, ben ik ook fel op tegen. Vooral een leasebak om een dure auto te kunnen rijden (maar die je dus eigenlijk niet kan betalen)

Zelf koop ik een auto in het hogere segment, vaak 1-2 jaar oud met ongeveer 10.000km op te teller. Er is vaak een grote afschrijving af en de autos hebben vaak nog een prima nieuwstaat eraan.
  zondag 31 mei 2020 @ 23:34:51 #33
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_193410811
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 21:15 schreef silliegirl het volgende:
Wij hebben 2 auto’s; een nieuwe elektrische (ongeveer 40k aanschafwaarde) en een tweedehands benzine auto. Beiden auto’s zijn met eigen vermogen gekocht, dus ook de nieuwe elektrische. Is denk niet echt gangbaar; de verkoper reageerde nogal verbaasd toen we geen interesse hadden in private lease en meteen ter plekke hebben betaald en de auto (uit voorraad) hebben meegenomen..
Snap ik. Ze zijn gewend dat elektrische auto's voornamelijk door leasesloebers worden afgehaald.
  maandag 1 juni 2020 @ 10:38:20 #34
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_193415627
Ik verbaas me daar ook altijd over dus interessant topic :D

Is het aandeel lease auto’s zo hoog in NL? Heeft iemand daar cijfers van? In mijn eigen kring zie ik het weinig en op mijn werk geldt het alleen voor de echte hoge directors en sales mensen.

Zelf kopen we altijd een tweedehands van een paar jaar oud met eigen geld.
Daar heeft wel eens een miskoop tussen gezeten maar gelukkig hadden we de middelen om die binnen 1,5 jaar weer de deur uit te doen.
Wij rijden behoorlijk wat kilometers per jaar en daardoor is private lease sowieso geen aantrekkelijke optie.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_193415792
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2020 10:38 schreef laziness het volgende:
Ik verbaas me daar ook altijd over dus interessant topic :D

Is het aandeel lease auto’s zo hoog in NL? Heeft iemand daar cijfers van? In mijn eigen kring zie ik het weinig en op mijn werk geldt het alleen voor de echte hoge directors en sales mensen.

Zelf kopen we altijd een tweedehands van een paar jaar oud met eigen geld.
Daar heeft wel eens een miskoop tussen gezeten maar gelukkig hadden we de middelen om die binnen 1,5 jaar weer de deur uit te doen.
Wij rijden behoorlijk wat kilometers per jaar en daardoor is private lease sowieso geen aantrekkelijke optie.
Als ik de auto die ik nu heb (celerio)zou leasen kost me dat met geschat 15000 km zeker 100 euro per maand meer dan ik nu kwijt ben aan vaste kosten. Die van mij is nu ook niet oud, dus het onderhoud is de komende jaren echt nog niet zoveel geld. En dan heb ik wel de vrijheid om bv eens naar Frankrijk te rijden zonder dat ik me zorgen maak om het leasetarief.
  maandag 1 juni 2020 @ 10:58:11 #36
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_193415965
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 10:47 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Als ik de auto die ik nu heb (celerio)zou leasen kost me dat met geschat 15000 km zeker 100 euro per maand meer dan ik nu kwijt ben aan vaste kosten. Die van mij is nu ook niet oud, dus het onderhoud is de komende jaren echt nog niet zoveel geld. En dan heb ik wel de vrijheid om bv eens naar Frankrijk te rijden zonder dat ik me zorgen maak om het leasetarief.
Wij rijden zeker 25000km per jaar, hebben een station en een vouwwagen die getrokken moet worden.
Wij vallen niet echt in de private lease groep denk ik :D
Tenzij ik geld teveel heb en er vanaf wil misschien.

Als we een tweede autootje zouden willen zou het waarschijnlijk wel een optie kunnen zijn maar die hebben we niet nodig dus dat doen we lekker niet.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_193416104
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2020 10:58 schreef laziness het volgende:

[..]

Wij rijden zeker 25000km per jaar, hebben een station en een vouwwagen die getrokken moet worden.
Wij vallen niet echt in de private lease groep denk ik :D
Tenzij ik geld teveel heb en er vanaf wil misschien.

Als we een tweede autootje zouden willen zou het waarschijnlijk wel een optie kunnen zijn maar die hebben we niet nodig dus dat doen we lekker niet.
Maar wat ben je dan ongeveer kwijt per maand aan je eigen autobezit als ik vragen mag?

Ik ben een klein beetje aan het oriënteren; ik heb nooit een auto in bezit gehad, want simpelweg niet nodig (ik woon in de stad en heb alles op fietsafstand). Ik heb daar ook nooit aan getwijfeld, alleen nu merk ik dat begin te twijfelen als het OV niet meer zo openbaar is...

Het nadeel is dat als je niet gewend bent aan de kosten van een auto, dan is dat best veel (gezin met nog relatief jonge kinderen, dus je gaat ook niet voor de kleinste auto in dat geval).
pi_193416262
Lease is een hip woord voor kopen op afbetaling. Maar Engels klinkt leuker. Uiteindelijk betaal je dat ding toch zelf. Plus de winst van de leasemij. Er gaat niets boven kopen met eigen geld. Als je het hebt.
Pecunia non olet
  maandag 1 juni 2020 @ 11:17:16 #39
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_193416298
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 12:37 schreef Dzjonka het volgende:
Maar wel ben ik het gezeur met garages een beetje zat.
Dat was voor mij ook één van de redenen om te kiezen voor private lease.

Daarnaast heb ik geen behoefte om te kunnen pronken met mijn auto, hij moet me brengen naar de plaatsen waar ik met OV, fiets of wandelen niet kan komen.
Als ik de kosten voor de verzekering en de wegenbelasting aftrek van het leasebedrag, dan rijd ik nu voor 1800 euro per jaar een gloednieuwe auto, zonder dat ik ook maar ergens over na hoef te denken.
Moet ik er wel bij zeggen dat het voor mij zelfs een uitdaging is om de jaarlijkse maximale 10dkm van het contact te halen: het afgelopen jaar ben ik niet verder gekomen dan 3600km :+

Volgend jaar loopt het contract af en ik ben er eerlijk gezegd niet over uit of ik dan weer een nieuwe lease aan ga. De cijfers pakken nu gunstig uit omdat ik in midden in de stad woon, weinig rij en aan een kleine auto genoeg heb.
Volgend jaar verhuizen we naar een buitenwijk, ik verwacht dan dat er vaker de auto gepakt gaat worden. Daarnaast loop ik er nu tegen aan dat de auto weleens te klein is om bij de Ikea en bouwmarkt spullen mee te nemen.

quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2020 12:24 schreef Nismo91 het volgende:
Je moet dan niet tijdens de lease periode een huis willen kopen of verbouwen want dat is hopeloos voor de meeste inkomens.
Net gedaan, had in ons geval niet of nauwelijks effect op het wel of niet kunnen kopen van de woning.
So we just called him Fred
  maandag 1 juni 2020 @ 11:19:29 #40
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_193416327
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 11:15 schreef obligataire het volgende:
Lease is een hip woord voor kopen op afbetaling.
Dat is bij veel handelaren het geval. Je "least" de wagen voor een x-aantal maanden en dan is de auto van jou. Onderhoud en reparaties zijn dan voor je eigen rekening.

Bij private lease zoals ze dat bij de merkdealers op nieuwe auto's doen werkt dat anders: je huurt de auto (net zoals je een huis huurt), na afloop lever je de auto weer in. Onderhoud en reparaties zitten dan allemaal in je maandelijkse betaling.
So we just called him Fred
pi_193416378
Ik rijd in een 8 jaar oude maar zuinige diesel. Onderhoud doe ik volgens het boekje maar koop alle onderdelen die aan vervanging toe zijn op internet en alles wat ik zelf kan vervangen doe ik zelf. De rest laat ik doen bij garages die vooraf een goede prijs afspreken. Dit scheelt meer dan de helft aan kosten t.o.v. alles door de garage laten doen en inkopen. Ook de banden houd ik op spanning volgens het boekje en ik rijd nu al 80.000 km op tweedehands banden met nog 3 mm erop!

Al met al zijn de kosten op deze manier erg laag en heb ik een optimaal rijcomfort. Alleen als ik elektrisch zou mogen leasen, zou ik de auto wegdoen.
One man's trash, another man's treasure.
pi_193416462
quote:
7s.gif Op maandag 1 juni 2020 11:17 schreef Fred het volgende:

[..]

Dat was voor mij ook één van de redenen om te kiezen voor private lease.

Daarnaast heb ik geen behoefte om te kunnen pronken met mijn auto, hij moet me brengen naar de plaatsen waar ik met OV, fiets of wandelen niet kan komen.
Als ik de kosten voor de verzekering en de wegenbelasting aftrek van het leasebedrag, dan rijd ik nu voor 1800 euro per jaar een gloednieuwe auto, zonder dat ik ook maar ergens over na hoef te denken.
Moet ik er wel bij zeggen dat het voor mij zelfs een uitdaging is om de jaarlijkse maximale 10dkm van het contact te halen: het afgelopen jaar ben ik niet verder gekomen dan 3600km :+

Volgend jaar loopt het contract af en ik ben er eerlijk gezegd niet over uit of ik dan weer een nieuwe lease aan ga. De cijfers pakken nu gunstig uit omdat ik in midden in de stad woon, weinig rij en aan een kleine auto genoeg heb.
Volgend jaar verhuizen we naar een buitenwijk, ik verwacht dan dat er vaker de auto gepakt gaat worden. Daarnaast loop ik er nu tegen aan dat de auto weleens te klein is om bij de Ikea en bouwmarkt spullen mee te nemen.
[..]

Net gedaan, had in ons geval niet of nauwelijks effect op het wel of niet kunnen kopen van de woning.
Bij zulke lage km per jaar is iedere auto veel te duur, kun je bijna beter een taxi voor laten rijden :P.

Met een wintersport kom je al boven de 2000km in 10 dagen tijd ;)
pi_193417100
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2020 10:58 schreef laziness het volgende:

[..]

Wij rijden zeker 25000km per jaar, hebben een station en een vouwwagen die getrokken moet worden.
Wij vallen niet echt in de private lease groep denk ik :D
Tenzij ik geld teveel heb en er vanaf wil misschien.

Als we een tweede autootje zouden willen zou het waarschijnlijk wel een optie kunnen zijn maar die hebben we niet nodig dus dat doen we lekker niet.
Een ex collega van me private leasde een station bmw hoor, het kan echt wel. Anderen vinden dat idd geld weggooien :)
pi_193417325
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 11:15 schreef obligataire het volgende:
Lease is een hip woord voor kopen op afbetaling. Maar Engels klinkt leuker. Uiteindelijk betaal je dat ding toch zelf. Plus de winst van de leasemij. Er gaat niets boven kopen met eigen geld. Als je het hebt.
Lease is huur, je wordt geen eigenaar vd auto.
Dus ook niet verantwoordelijk voor onderhoud, verzekering, wegenbasting en waardevermindering.

Voornaamste winst voor de leasemij is dat zij veel goedkoper auto's inkopen en onderhoud doen. Een vloot van 5000 auto's is goedkoper kopen en onderhouden dan 1 als particulier. En qua onderhoud worden veel mensen ook onbewust genaaid. Bij mij moest een nieuwe distri riem komen, die was bij dealer A 2000 euro en bij dealer B gratis want coulance..

Plus bij tweedehands verkoop of inruil gaat er 2k naar de autohandelaar.

Daarom is <5 jaar sommige gevallen lease goedkoper dan kopen.

Sommige kopen iedere 5 jaar een nieuwe auto, dan kun je beter leasen.

Zoals gezegd ik heb alles lopen narekenen en kwam ongeveer gelijk uit de eerste 5 jaar.

[ Bericht 2% gewijzigd door Sport_Life op 01-06-2020 12:38:25 ]
pi_193417398
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2020 12:30 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Lease is huur, je wordt geen eigenaar vd auto.
Dus ook niet verantwoordelijk voor onderhoud en waardevermindering.

Voornaamste winst voor de leasemij is dat zij veel goedkoper auto's inkopen en onderhoud doen. Een vloot van 5000 auto's is goedkoper kopen en onderhouden dan 1 als particulier. Plus bij tweedehands verkoop of inruil gaat er 2k naar de autohandelaar.

Daarom is <5 jaar sommige gevallen lease goedkoper dan kopen.

Sommige kopen iedere 5 jaar een nieuwe auto, dan kun je beter leasen.
Maar, een auto die 30k kost verkopen ze na de periode ook weer voor minimaal 15 terwijl het leasebedrag bijna de gehele cataloguswaarde bedraagt.

Is niets mis mee daar kies je zelf voor, ik vind het gewoon top dat je nergens naar om hoeft te kijken en weet waar je aan toe bent.
Ik was hier...
pi_193417457
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 12:35 schreef Nismo91 het volgende:

[..]

Maar, een auto die 30k kost verkopen ze na de periode ook weer voor minimaal 15 terwijl het leasebedrag bijna de gehele cataloguswaarde bedraagt.

Is niets mis mee daar kies je zelf voor, ik vind het gewoon top dat je nergens naar om hoeft te kijken en weet waar je aan toe bent.
Bij het leasebedrag zit veel meer dan aanschaf alleen.
pi_193417474
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 12:40 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Bij het leasebedrag zit veel meer dan aanschaf alleen.
Ja dat klopt wel :P
Nogmaals ik vind het top! Van mij mochten ze wel iets langer doorvragen naar de financiële positie van een consument.
Ik was hier...
  Redactie Frontpage maandag 1 juni 2020 @ 12:42:48 #48
38148 crew  Innisdemon
pi_193417495
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 15:12 schreef Paszzz het volgende:
Denk dat toch wel meer dan 50% gefinancierd is?
Ik denk het niet.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  maandag 1 juni 2020 @ 12:48:01 #49
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_193417550
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 12:42 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

Ik denk het niet.
Waarom denk je dat?
Ik heb je lief mijn hele leven
  Redactie Frontpage maandag 1 juni 2020 @ 12:51:53 #50
38148 crew  Innisdemon
pi_193417603
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2020 12:48 schreef laziness het volgende:

[..]

Waarom denk je dat?
Het was eerlijk gezegd vooral om Paszzz uit te lokken aan te geven waar zijn vermoeden op gebaseerd is :Y)

In mijn directe omgeving (buren, vrienden, collega's ) zijn het enkele de externe 'consultants' die lease rijden. Van de rest heb ik nog nooit iemand gehoord die least of leent voor een auto (toegegeven, niet iedereen die leent voor een auto zal dat toegeven.)
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')