We zitten nu tegen de T-04:00:00
T-04:59:59 Uitlijning van de traagheidmeters van de Crew Dragon
T-04:30:00 De tanks met hypergolische vloeistoffen voor de Draco- en SuperDraco-motoren worden onder druk gezet.
T-04:15:00 De weersverwachting wordt doorgenomen.
T-04:05:00 NASA draagt de bemanning officieel over aan SpaceX
T-04:00:00 De bemanning trekt hun intravehiculaire ruimtepakken aan en die worden gecontroleerd op lekkage
T-03:22:00 De bemanning verlaat het Ops & Checkout gebouw en neemt plaats in de Tesla model X’ die hen naar het lanceerplatform zal brengen
T-03:15:00 De bemanning rijdt naar lanceerplatform 39A
T-02:55:00 De bemanning arriveert na een rit van 13,6 km bij het lanceerplatform.
T-02:40:00 De bemanning loopt door de toegangsarm naar de Crew Dragon.
T-02:35:00 De bemanning neemt plaats in de Crew Dragon.
T-02:20:00 De communicatiesystemen worden nagelopen.
T-02:15:00 De zittingen worden omhoog gekanteld waardoor de bemanning in de beste positie voor de lancering zit en bij de bedieningspanelen kan.
T-02:14:00 De ruimtepakken en aansluitingen worden op lekkage gecontroleerd
T-01:55:00 Het luik van de Crew Dragon wordt gesloten en het assisterend personeel verlaat het platform
T-01:10:00 De exacte locatie en baan van het ISS worden in de boordcomputer van de Crew Dragon geladen
T-00:45:00 De Go/No Go poll wordt gehouden alvorens de raket mag worden volgetankt
T-00:42:00 Als alles Go is wordt de toegangsarm weggetrokken van de Crew Dragon
T-00:37:00 De ontsnappingsmotoren worden op scherp gezet waardoor de Crew Dragon kan wegkomen van de raket mocht die ontploffen uit elkaar vallen of in brand vliegen tijdens het tankproces of de lancering.
T-00:35:00 Het voltanken van de tanks voor RP-1 (raket kerosine) en cryogene zuurstof van de eerste trap begint en ook de RP-1 tank van de tweede trap wordt volgetankt
T-00:16:00 De cryogene zuurstoftank van de tweede trap wordt gevuld
T-00:07:00 De Merlin 1D-motoren worden voorgekoeld
T-00:05:00 De Crew Dragon schakelt over op de elektriciteit uit zijn eigen accu’s
T-00-01:00 De boordcomputer loopt alle systemen nogmaals na en de brandstoftanks van de raket worden onder druk gebracht
T-00:00:45 De Launch Commander checkt nog een laatste maal of alle systemen klaar zijn voor de lancering
T-00:00:03 De negen hoofdmotoren worden gestart
T0 De raket stijgt op, de voedingslijnen worden losgekoppeld en de Transporter-Erector klapt weg van de opstijgende raket
T+00:00:58 Max Q oftewel maximale dynamische druk. Het meest kritieke moment van de vlucht waarbij de meeste krachten op de raket inwerken
T+00:02:30 MECO, Main Engine Cutoff. De motoren van de eerste trap schakelen uit.
T+00:02:34 ontkoppeling eerste trap
T+00:02:36 ontsteken hoofdmotor tweede trap
T+00:07:12 De herbruikbare eerste trap ontsteekt zijn motoren om af te remmen voor de terugkeer in de atmosfeer. Door de lagere snelheid veroorzaakt de raket minder compressie in de atmosfeer waardoor minder plasma ontstaat. Hierdoor wordt de raket minder aan te terugkeerhitte blootgesteld.
T+00:08:43 SECO, Second Stage Engine Cutoff; De tweede trap zet zijn motor uit
T+00:08:45 De eerste trap ontsteekt een aantal motoren om rechtstandig op het dek van het zelfsturende droneschip Of Course I Still Love You te landen.
T+00:09:09 De eerste trap landt zo’n 510 kilometer van de lanceerplaats op het Droneschip
T+00:12:00 Nadat is gecontroleerd of de Crew Dragon zich in een juiste baan bevindt, ontkoppelt deze zich van de tweede trap.
T+00:12:46 De neuskap wordt geopend
T+00:49:00 Na een aantal testmanoeuvres om de werking van de stuurmotoren te checken wordt de snelheid met 16.11 meter per seconde verhoogd om in de baan van het ruimtestation te komen
T+09:44:44 er wordt een kleine koerscorrectie uitgevoerd
T+11:10:15 De Crew Dragon laat zijn achterwaarts gerichte Draco motoren ontbranden om de snelheid met 44,2 meter per seconde te verhogen en zo dichter bij het ISS te komen
T+11:55:01 Weer worden de achterwaartse Draco’s gebruikt. Ditmaal is de versnelling 57,89 meter per seconde. Dit manoeuvre moet de capsule in een cirkelvormige baan rond de Aarde brengen.
T+17:40:24 Na een aantal koers/snelheid correcties komt de Crew Dragon tot op 400 meter van het ISS waarna alle systemen voor het aankoppelen worden gecontroleerd alvorens tot de fase van rendez-vous wordt overgegaan.
T+15:15:24 de Crew Dragon neemt zijn eerste aanvliegpositie in en houdt 220 meter afstand van het ISS
T+18:51:24 De definitieve toestemming voor verder binnengaan van de veilige zone wordt gegeven
T+18:56:24 De Crew Dragon neemt zijn tweede aanvliegpositie op 20 meter van de koppelpoort in.
T+19:01:24 De Capsule komt in beweging om naar de koppelpoort te vliegen
T+19:06:24 De Crew Dragon maakt fysiek contact met de koppelpoort
T+19:06:26 De koppelmechanismes sluiten en de Crew Dragon is aangemeerd.
Wie dit leest is gek